Miksi tomaattisosetta pitsaan?

iIIuminatus

Laitan itse aina ketsuppia, kun se on paljon mehevämpää kuin jokin sose..

Ja miksiköhän niitä paistetaan rapeiksi kun pehmeä pullainen pitsa on paljon parempaa - en minä ainakaan voileipäkeksiä halua pitsani pohjaksi.

9

1105

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • streptokokki

      Tahdotko sä puhua siitä? Jos sitä on jatkunut pitkään, ota yhteyttä lääkäriin. Ps. se ketchup on suomenkielellä tomaattisose.

      • iIIuminatus

        Lukihäiriö Sinulla? Miksi sitä ketchupia sitten myydään pahvitölkeissä tomaattisoseena eikä Sinun ketchupinasi .....jotain eroa siinä on ja sitäpaitsi ne ovat eri makuisia.

        X-tran ketchup on hyvää, mutta turkkilaista.


    • -,-,-,-,-,-,-,-,-,-,

      Ketsuppi on liian makeaa pitsaan. Pitää olla ripaus happamuutta.

      • au tomaatti

        Minusta Heinzin ketsupit eivät ole makeita mutta sehän makuasia,,,;)


    • pitsatsoossissa

      Siksi koska ketsuppi on hapanimelä soossi, eli se on etikkaista ja vaikka etikka sopiikin moneen ruokaan, tulee pizzasta raikkaampi jos käyttää laadukasta paseerattua tomaattia, vaikka sitä "Henri Alen approves" Muttia.

      Tomaattisoseeseen fiksummat kokit aina laittaa sokeria tai vaikkapa hunajaa vähän makeuttamaan VARSINKIN jos kuitenkin on ostanut sitä paskaa euroshopperin tomaattisosetta ja säästänyt 10 senttiä vs laadukas ja maukas. Maistelemallahan sekin selviää tarvitseeko lisämakeutta.

      Lisäksi kannattaa käyttää valkosipulia, yrttejä ja vaikka vähän chiliä jolloin saa arrabbiata tyylisen soossin pizzan päälle. Maistuu perkeleen paljon paremmalta kun hapanimelä ketsuppi.

    • beebeekuu

      Ketsuppi ei tosiaan sovi pizzan kastikkeeksi, koska se on niin makeaa. Tosin jotkut pitävät myös bb-kastikkeesta, joka on oikeastaan maustettua sokeria.

      Säilötyissä tomaateissa (paseeratut/murskatut/kokonaiset) on aina eroja happamuuden suhteen riippumatta purkittajasta vaan tomaattien mausta säilömis hetkellä. Hunaja on hyvä tapa lisätä makeutta tomaattikastikkeeseen.

      Itse käytän Pastellan pieniä purkkeja tuunattuina pizzan kastikkeeksi. Sopiva koko ja vähän lisäten mausteita omaan makuun niin sopii hyvin pizzaan.

      • Syömämies

        Minä käytän pikku tomaattipyreepurkeista tuunattua tavaraa. Sellaisenaan tuo pyree on liian kuivaa, joten jatkan sitä vedellä (suunnilleen saman verran kuin pyreetä), öljyllä ja mausteilla. Jos työn alla on tonnikalaa sisältävä pizza, käytän tonnikalapurkista peräisin olevaa öljyä. Muulloin rypsiöljyä, koska Syöjätär ei pidä oliiviöljystä. Mausteiksi valkosipulia puserrettuna, oreganovoittoista pizzamausteseosta ja tabascoa. Joskus saatan sotkea sekaan pestoakin (jonka vihreys on käsittääkseni peräisin basilikasta).

        Ketsuppia –ei kiitos!


    • einiinvakavaa

      Pitsaan ei ole pakko laittaa kastikkeeksi mitään tomaatista tehtyä soossia vaan mikä tahansa mausteinen kastike käy.

      Eikä pohjan ole pakko olla rapea vaan se voi myös olla pullamainen kuten Anthony Bourdainin Rooma-ohjelmassa, missä italialainen pizza-kokki teki Tonylle vihatun kinkku/ananas-pizzan.

    • rosalina96

      olen samaa mieltä tuosta pohjan rapeudesta...kun menen isovanhemmilleni lomalle ja siellä sattuu olemaan pitsaa (harvoin) kuitenkin) ,niin kaikki paitsi minä haluavat sen rapeana.. :S suht pehmeä pizza on hyvää! ja ei semmonen ohutpohjane vaa mehevä ja kohonnut :3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe