Mitä murretta???

Mein opettaja sanoi kemian tunnilla kahelle oppilaalle ku istui vierekkäi eikä kummallakaan ollu kirjaa ni: "te saatta tän mun kirjan lainaan, mut jos te teetta tänne noi tehtävät tai kirjoitatta pienenkin merkinnän niin te ostatta mulle tämmötti uuren kirjan", niin mitä murretta tommonen voisi olla?
74839
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

En osaa tarkemmin arvata kuin Turun seutu. "semmottii ja tämmöttii" on yleinen sanonta "Suame Turuss". Paikkakunnan tarkkuudella en lähde arvaamaan. Niin Vakka-Suomen kuin Satakunnan murteeltakaan se ei vaikuttaisi...

Äänestä

Lohjan murretta?

Äänestä

Kertokaa hiuka et millast lohja murre on

Äänestä

Loppu haiskahtaa Turulle, mutta muut "saatta" ym oudot loput ovat mielestäni enemmän savolaisia.

Ei mar tei opettaja mittä juksannu ko tommottii puhus? :)

Äänestä

Liedon kulmilla Turun murre vääntyy mielestäni hieman tuohon
suuntaan, voin olla väärässäkin?

Äänestä

Tämmösen samanlainen

Äänestä

Kyl vois olla tamperettakin ehkä?.Kyl siel sanotaan tämmötti ja varsinkin:uure ja teetta..

Äänestä

Kommentoi aloitusta

hmm:d kirjoitti:

Mein opettaja sanoi kemian tunnilla kahelle oppilaalle ku istui vierekkäi eikä kummallakaan ollu kirjaa ni: "te saatta tän mun kirjan lainaan, mut jos te teetta tänne noi tehtävät tai kirjoitatta pienenkin merkinnän niin te ostatta mulle tämmötti uuren kirjan", niin mitä murretta tommonen voisi olla?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu