Miten ihmeessä suomessa voi olla hoitajapula, kun koko ajan valmistuu tuhansia uusia lähihoitajia ja ulkomailtakin tuodaan porukkaa ihan sitä varten?
Eikö niitä hoitajia vaan palkata töihin, vai mikä tässä mättää? Helppoa käyttää opiskelijoita työssäoppimisjaksoilla, eikä palkata vakituista?
Mikä ihmeen hoitajapula??
173
6729
Vastaukset
- työ ei kelpaa?
Luulen että hoitajantyöt on niin rankkoja/pienipalkkaisia että kukaan ei niitä halua tehdä, itse ainakin sairaalaharjoittelun jälkeen en ikimaailmassa menisi vuodeosastolle töihin, huh huh mitä jatkuvaa vaippojen vaihtoa ja paskan hajua.
- Maille vierahille
No sepä se. AMK-tason koulutus vaaditaan ja liksat on pohjamudissa. Lisäksi osa duuneista (ei tosin kaikki) ovat todella raskaita, fyysisesti ja henkisesti. Jos haluaa hoitsuksi, kannattaa lähteä ulkomaille, vaikka Norjaan. Myös Yhdysvallat on hyvä paikka hoitajille, 50 taalaa / tunti ei ole mitenkään epätavallinen liksa siellä, tosin vaihtelee pätevyyden ja toimenkuvan mukaan (Suomessahan yksi ongelmista on se että kaikki hoitsut saavat samaa palkkaa, osasi tai teki mitä hyvänsä). Siellä tosin vaaditaan melko paljon lisäkoulutusta, työviisumi ja hyvä englanninkielen taito. Paikalliset työnantajat kyllä avustavat näissä jutuissa melko pitkälle, koska sielläkin on huutava hoitajapula. Kielitaito tosin on hankittava ihan ite...
- 20+600
Joo kuka sitä paskaa viitsii haistella läskin esimiehen hönkiessä niskaan.
- M....quu
Maille vierahille kirjoitti:
No sepä se. AMK-tason koulutus vaaditaan ja liksat on pohjamudissa. Lisäksi osa duuneista (ei tosin kaikki) ovat todella raskaita, fyysisesti ja henkisesti. Jos haluaa hoitsuksi, kannattaa lähteä ulkomaille, vaikka Norjaan. Myös Yhdysvallat on hyvä paikka hoitajille, 50 taalaa / tunti ei ole mitenkään epätavallinen liksa siellä, tosin vaihtelee pätevyyden ja toimenkuvan mukaan (Suomessahan yksi ongelmista on se että kaikki hoitsut saavat samaa palkkaa, osasi tai teki mitä hyvänsä). Siellä tosin vaaditaan melko paljon lisäkoulutusta, työviisumi ja hyvä englanninkielen taito. Paikalliset työnantajat kyllä avustavat näissä jutuissa melko pitkälle, koska sielläkin on huutava hoitajapula. Kielitaito tosin on hankittava ihan ite...
Olisiko sulla tarkempaa tietoa mistä voisi kysyä lisätietoa näistä paikoista. En oo googettanut vielä. Itse olen lh, mutta olen monen vuoden ajan perehdyttänyt itseäni korkeammin koulutettuja työhönsä ja valitettavasti joutunut kertomaan myös ihan perushoitoon liittyvissä asioissa.
Kiinnostaa jos todellakin jossakin palkka seuraa osaamista ei koulutustitteliä. - Anonyymi
M....quu kirjoitti:
Olisiko sulla tarkempaa tietoa mistä voisi kysyä lisätietoa näistä paikoista. En oo googettanut vielä. Itse olen lh, mutta olen monen vuoden ajan perehdyttänyt itseäni korkeammin koulutettuja työhönsä ja valitettavasti joutunut kertomaan myös ihan perushoitoon liittyvissä asioissa.
Kiinnostaa jos todellakin jossakin palkka seuraa osaamista ei koulutustitteliä.9 v aika on lähtenyt yhteensä 1000 hoitajaa eikä ne läheskään kaikki ole palkan takia lähtenyt. Itse olen asunut Pietarissa, poika Lontoossa, Ruotsissa, Saksassa ja taas Ruotsissa. Toinen tytär Irlannissa, Alabamassa, Tennesseessä, toinen tytär Turkissa. Kukaan meistä ei ole lähtenyt rahan perään vaan ihan muista syistä.
- Olen pulautettu
No jokainen voi itse maalaisjärjellä päätellä, että pulahan siinä tulee, jos hoitajia irtisanotaan, määräaikaisuuksia ei uusita, eläkkeelle jääneiden paikkoja ei täytetä jne.... tätähän tämä Suomen työvoimapula on, suorastaan huutava pula onki, tällä hetkellä jotakuinkin 570000 palkkatyöntekijää puuttuu vähän joka alalta! Norjassa muuten on töitä, maksavat jopa palkkaa ja elintaso muutenkin korkea. Monet norjalaiset työnantajat maksaa suomamaisten muuton sinne töiden perässä, suosittelen!
- liikaatöitäyhdelle
Kyllä on suuri hoitajapula, mutta eri asia on palkkaako esim. kunnat hoitajia lisää.
Lähihoitajan koulutus on hieman epävarma, jos ajattelee vaikka sen historiaa, muuttunut niin monta kertaa ja varmasti tulee muuttumaan vielä tulevaisuudessakin, jolloin koulutus vanhenee. Kannattaisi jos hoitsuksi haluaa lukea ehkä sairaanhoitajaksi, koska töitä löytyy kuitenkin paremmin ja koulutuskin tulee aina pysymään. - löklökfdlö
No niin kauan kun saikut nirsoilee töiden kanssa, ei lähihoitajan töiden loppumisesta näy merkkiäkään.
Ja ihan tiedoksi: kaikkea koulutusta muokataan tarvittaessa aikojen ja tutkimustietojen muuttuessa. Eihän enää saikutkaan ole Florence Nifghtingalen ajoissa. Googleta vaikka.- liikaatöitäyhdelle
totta kai muuttuu, mutta sairaanhoitajia tulee aina olemaan, ja se on siinä mielessä varma ammatti toisin kuin lähihoitaja, joka on koulutuksena aivan uusi ja tulee varmasti muuttumaan vieläkin, myös nimekkeenä.
- kolmekuusi
liikaatöitäyhdelle kirjoitti:
totta kai muuttuu, mutta sairaanhoitajia tulee aina olemaan, ja se on siinä mielessä varma ammatti toisin kuin lähihoitaja, joka on koulutuksena aivan uusi ja tulee varmasti muuttumaan vieläkin, myös nimekkeenä.
Muuttuuhan tutkito ym nimikkeet ja sisältö aja saatossa.
Perus/lähi/mikä se tulevaisuudessa sitten onkaan. Voi olla, että kaikki hoitajat ovat sh nimikkeen alla opintoaste vain eri erillaisiin vastuualueisiin jaoteltuna - nainen3
Lähihoitajakoulutus alkoi 20 vuotta sitten, että ei se niin uusi ole. Muuttunut se tietenkin on vuosien varrella.
- Anonyymi
Paskat se mikään uusi ole
- Huh huh
Lähärikoulutushan on yhdistetty sosiaali- ja terveystutkinto! Eivät kaikki halua terveyspuolelle ollenkaan! Miksi kuvitellaan, että kaikki himoitsevat pillerinpyöritystä ja nyppylöitä ja näppylöitä? Lähärit voivat tehdä jotain mielekkäämpääkin :-D
- hoitsu5
Paitsi että suurin työllistäjä on vanhuspuoli. Tämän takia esim. monet lapsiin ja nuoriinkin erikoistuneet löytävät itsensä vuodeosastoilta, palvelukodeista tai laitoksista.
- Ex-sh
Jos et usko,että suomessa on hoitajapula niin käyppä klikkamassa esim. mol.fi sivustolta Helsingin sosiaali-ja terveysalan vapaat työpaikat.Siellä on vapaita sairaanhoitajan ja lähihoitajan työpaikkoja kuin sieniä sateella.Monet näistä työpaikoista ovat avoinna siellä kokoajan kuukaudesta tai peräti vuodesta toiseen,kun ketään ei saada palkatuksi.Pääkaupunkiseudulla on pahin hätä kotihoidossa,vanhuspuolella ja sairaaloiden vuodeosastoilla.Suurin syy hoitajapulaan on se,että työ on suhteessa palkkaukseen niin raskasta että nuoret eivät hakeudu alalle ja alan vanhat konkarit hakeutuvat burn outin partaalla muihin hommiin.Ja tietenkin kunnalla on omat näppinsä pelissä.On paikkoja joissa tarvittaisiin lisää hoitohenkilökuntaa,mutta ei palkata,vaan ainoastaan vähennetään.Suomalainen kunnallinen terveydenhuolto hukkuu pk-seudulla paskaan!!!Muista kaupungeista minulla ei ole tietoa.
- ex-sh again
Jatkoa edelliseen viestiin...Ja kyllä...Kokoajan valmistuu tuhansia uusia lähihoitajia.Mutta se ei riitä...Vastavalmistuneista lähihoitajista suurin osa hakeutuu jatko-opintoihin aivan muualle mitä "perseen pesijäksi" terveyspuolelle.Etenkin pk-seudulla vastavalmistuneet lähihoitajatosaavat varoa joutumasta johonkin tiettyyn "paskaan" paikkaan.Ja opiskelijat ovat ilmaista työvoimaa...Valitettavasti.
- ei voi mittää
ex-sh again kirjoitti:
Jatkoa edelliseen viestiin...Ja kyllä...Kokoajan valmistuu tuhansia uusia lähihoitajia.Mutta se ei riitä...Vastavalmistuneista lähihoitajista suurin osa hakeutuu jatko-opintoihin aivan muualle mitä "perseen pesijäksi" terveyspuolelle.Etenkin pk-seudulla vastavalmistuneet lähihoitajatosaavat varoa joutumasta johonkin tiettyyn "paskaan" paikkaan.Ja opiskelijat ovat ilmaista työvoimaa...Valitettavasti.
Tää on sulle nimimerkki "tuhansia hoitsuja"...Laskeppas nyt tässä helppo miinus lasku.Se on 300 000-1000.Mitä jää jäljelle?Aivan...299 000!!!Kun 300 000 hoitsua jäi eläkkeelle otettiin 1000 tilalle ja niin edelleen...Me tarvitsemme kuule satoja tuhansia hoitsuja lisää!!!Ja niitähän ei ole,eikä tällä menolla tule!!!
- nmjhgvggfd
sama tilanne myäs muissa kaupungeissa...
- jooh
Espanjastakin palkatut hoitajat ovat vaihtaneet jo aikaa sitten esim. englantiin töihin kun työnkuva oli ollut helkkarin raskas ja palkka huono suhteutettuna elintasoon.
- Norjaan vaan
Norjassa on suomalaiset hoitsut kysyttyä tavaraa, parhaimmat paikat maksaa jopa muuttokustannukset sinne ja palkat huomattavasti parempia, lähestulkoon tuplaliksaa verrattuna Suomeen! Kannattaa googlailla..
- pettynyt vaan
Myös lähihoitajakoulutuksen nykyinen tutkinnon rakenne PAHENTAA hoitajapulaa.Jos lähdet opiskelemaan lähihoitajaksi ja sinulla on aivan selkeät sävelet siitä,että haluat töihin vanhainkotiin joudut silti opintojen alkuvaiheessa suorittamaan useita viikkoja kestävän pakollisen harjoittelun näyttöineen päiväkodissa.Vielä pahempi se tietysti on toisinpäin eli jos haluat töihin päiväkotiin joudut suorittamaan pahimmassa tapauksessa peräti jopa kaksi pakollista harjoittelua näyttöineen vanhainkodissa.Minä opiskelin pari vuotta sitten lähihoitajaksi ja meidän luokalla oli aluksi 28 uutta innokasta hoitsuopiskelijaa aikuispuolella.Lähihoitajiksi kuitenkin lopulta valmistui luokaltamme alle puolet,vain seitsemän henkilöä!Osa iski hanskat tiskiin jo ihan opintojen alkuvaiheessa.Oli esim. entisiä hoitoapulaisia jotka olivat työskennelleet vuosia vanhainkodissa ja saaneet sitten säästösyistä potkut.Heille oli päivänselvä asia että he suuntautuisivat lähihoitajina vanhustyöhön.He eivät voineet ymmärtää sitä miksi heidän olisi täytynyt suorittaa pakollinen päiväkotiharjoittelu näyttöineen.Eihän siinä ole mitään järkeä!!!Jotkut ihmiset ovat niin aitoja etteivät pysty teeskentelemään viikkoakaan.Itse inhosin päiväkoti harjoittelua yli kaiken,mutta jaksoin hammasta purren kahlata sen läpi teeskennellen!Minustakaan ei kuitenkaan koskaan lähihoitajaa tullut!Suoritin perusjakson kunnialla loppuun ja erikoistuin sen jälkeen sairaanhoitoon ja huolenpitoon.H...elvetti pääsi kuitenkin irti kahdeksanviikkoisen sairaalaharjoittelun aikana.Ongelmat alkoivat jo ensimäisenä päivänä.Kun tulin harjoittelu paikkaani ei kukaan edes tervehtinyt minua ja oman ohjaajan ja kaikkien muidenkin asenne minua kohtaan oli sellainen että "Mitä vittua sinä typerä opiskelija täällä teet?" Kun rukoilin opettajaltani että hän vaihtaisi minut johonkin toiseen paikkaan niin se ei onnistunut kun sairaalan harjoittelupaikat olivat niin kiven alla.Tuossa kamalassa paikassa kaiken kruunasi hirveä naytönvastaanottaja joka ei päästänyt minua sairaanhoidon ja huolenpidon loppunäyttöön koska hän ei hyväksynyt kirjallista näyttösuunnitelmaani.Oppilaitoksen edustaja oli suunnitelmani hyväksynyt.Näyttösuunnitelmassa ei ollut alunperinkään mitään vikaa vaan kyse oli siitä että kyseinen henkilö vaan inhosi minua yli kaiken.Ensimmäistä kertaa elämässä ymmärsin sen ettei ole oikeasti väliä sillä miten hyvä hoitaja olet,vaan kakki on kiinni siitä tykätäänkö sinusta ihmisenä vai ei.Niin loppui lähihoitaja koulutus ja minusta tuli yhtä näyttöä vaille valmis hoitaja.Minun opiskeluihini yritettiin sitten anoa oppilaitoksen kanssa jatkolupaa.Lupaa jatkaa koulua olisi tarvittu vain yhden viikon ajan niin olisin voinut suorittaa puuttuvan näytön jossakin muualla.Opettajakin oli vihdoin ja viimein löytänyt uuden näyttö paikan minulle.Jatkoa koulutukseen ei myönnetty.Ilman tätä typerää näyttötutkinto rakennetta minäkin olisin valmistutnut jo ajat sitten.Nyt on taas yksihoitaja kentällä vähemmän.Olen "tapellut" oppilaitoksen ja työvoimatoimiston kanssa kohta jo pari vuotta.Puuttuvaa näyttöä en pääse kai suorittamaan koskaan.Olen yrittänyt hakeutua suorittamaan sitä mutta minua ei oteta.Ei edes oppisopimuksella.Tämä on oikeusmurha.Kamalinta tässä on se,että minun tapaus ei ole ainoaa laatuani.Meitä on monta samanlaista.Nuorta hyvää hoitajaa,joilla on ammattitaitoa ja osaamista,mutta ei virallista pätevyyttä.Suomen hoitajapulalle minä näytän persettä!!!
- nyt vituttaa
Mulla on samankaltaisia kokemuksia.Mä olen kahta näyttöä vaille valmis lähihoitaja.Multa puuttuu perusjaksolta päiväkotijakson näyttö ja sitten puuttuu sairaanhoidon ja huolenpidon loppunäyttö,koska lain mukaan siihen ei voi osallistua ennen kuin perusjakson kaikki näytöt on suoritettu.Päiväkotijaksolla näytönvastaanottaja oli (ei millään pahalla) vanha huora akka joka inhosi minua heti ensi hetkestä.En mä lastenhoitajana ollu sen huonompi kuin kukaan muukaan siellä.Mä kans huomasin pettyneenä ettei ole mitään väliä sillä millainen olet hoitajana vaan ainoastaan semerkkaa pitääkö näytönvastaanottaja susta vai ei.Kun päiväkotijakson näyttö hylättiin mä jatkoin normaalisti opintojani eteenpäin.Vanhuspuolen harjoitteluista mä sain parhaat mahdolliset arvosanat ja niiden näytöistä myös.Sain hulluna ihan itse sairaanhoitajiltakin kehuja että olen hyvä hoitaja.Perusjakson jälkeen mä erikoistuin sairaanhoitoon ja huolenpitoon.Haaveena oli jatkaa joskus opiskelemaan sairaanhoitajaksi.Se puuttuva päiväkoti jakson näyttö oli tarkoitus suorittaa valinnaisten opintojen aikana jossakin vaiheessa.Sitämahdollisuutta ei koskaan vastaan tullut.Oppilaitos ei saanut järjestettyä minulle näyttöpaikkaa päiväkotiin.Sinne jäivät sairaanhoitajakoulu haaveet:(Myös mä yritän nyt päästä suorittamaan näitä puuttuvia näyttöjä.Toistaiseksi turhaan.Kyllä mieltä lämmittääkävellä sen kotini lähellä olevan päiväkodin ohi missä yksi vanha akka pilasi urani!!!
- mulle kävi näin myös
nyt vituttaa kirjoitti:
Mulla on samankaltaisia kokemuksia.Mä olen kahta näyttöä vaille valmis lähihoitaja.Multa puuttuu perusjaksolta päiväkotijakson näyttö ja sitten puuttuu sairaanhoidon ja huolenpidon loppunäyttö,koska lain mukaan siihen ei voi osallistua ennen kuin perusjakson kaikki näytöt on suoritettu.Päiväkotijaksolla näytönvastaanottaja oli (ei millään pahalla) vanha huora akka joka inhosi minua heti ensi hetkestä.En mä lastenhoitajana ollu sen huonompi kuin kukaan muukaan siellä.Mä kans huomasin pettyneenä ettei ole mitään väliä sillä millainen olet hoitajana vaan ainoastaan semerkkaa pitääkö näytönvastaanottaja susta vai ei.Kun päiväkotijakson näyttö hylättiin mä jatkoin normaalisti opintojani eteenpäin.Vanhuspuolen harjoitteluista mä sain parhaat mahdolliset arvosanat ja niiden näytöistä myös.Sain hulluna ihan itse sairaanhoitajiltakin kehuja että olen hyvä hoitaja.Perusjakson jälkeen mä erikoistuin sairaanhoitoon ja huolenpitoon.Haaveena oli jatkaa joskus opiskelemaan sairaanhoitajaksi.Se puuttuva päiväkoti jakson näyttö oli tarkoitus suorittaa valinnaisten opintojen aikana jossakin vaiheessa.Sitämahdollisuutta ei koskaan vastaan tullut.Oppilaitos ei saanut järjestettyä minulle näyttöpaikkaa päiväkotiin.Sinne jäivät sairaanhoitajakoulu haaveet:(Myös mä yritän nyt päästä suorittamaan näitä puuttuvia näyttöjä.Toistaiseksi turhaan.Kyllä mieltä lämmittääkävellä sen kotini lähellä olevan päiväkodin ohi missä yksi vanha akka pilasi urani!!!
Huh,huh mitä juttuja.Ja valitettavasti vielä sattuu niin monen opiskelijan kohdalle.Ja kaiken tämän jälkeen vielä jaksetaan ihmetellä hoitajapulaa!!!!!!!!!!!!!!!Huh!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Kiitti mulle riitti
mulle kävi näin myös kirjoitti:
Huh,huh mitä juttuja.Ja valitettavasti vielä sattuu niin monen opiskelijan kohdalle.Ja kaiken tämän jälkeen vielä jaksetaan ihmetellä hoitajapulaa!!!!!!!!!!!!!!!Huh!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jep. Mun tavoitteena oli kaikkea muuta kuin vanhustyö ja koko koulutus keskittyi täysin vanhustyöhön, samoten työssäoppimiset ja näytöt määrättiin vanhuspaikkoihin. Aikani ihmettelin, että eikö koulutuksessa tehtävät HOJKS:t pitäisi olla nimenomaan niitä omia tavoitteita tukevia ja kartoittavia... kunnes kiintiö tuli täyteen ja löin hanskat tiskiin. En vaan kertakaikkiaan voi sietää vanhustyötä ja siksi en missään tapauksessa hakeutunutkaan vanhustyön koulutusohjelmaan, nähtävästi tuolla suuntautumisella ei ole mitään merkitystä.
- 8+3
Ihan vain mielenkiinnosta, miksette tykänneet olla päiväkodeissa?
Itse miehenä jopa erikoistuin lapsiin ja olin töissäkin 6kk valmistumisen jälkeen päiväkodissa.- never ever
Hei,te "viittävaille" valmiit lähihoitajat,jotka ette ole päässy suorittamaan puuttuvia näyttöjänne...Älkää surko!Tietämättänne olette PELASTUNEET!Mä lähdin aikoinaan opiskelemaan lähihoitajaksi sataprosenttisesti työkkärin pakottamana.Jokainen voi kuvitella millainen on motivaatio opiskella silloin kun on alalle pakotettu.Multa puuttuu lähihoitajan tutkinnosta myös kaksi näyttöä.Toinen on perusjaksolta roikkumaan jäänyt hoidon ja huolenpidon näyttö ja toinen on sairaanhoidon ja huolenpidon loppunäyttö,kun siihen ei siis päästetä ennekuin toi perusjakson näyttö on suoritettu.Mua ei harmita paskaakaan.Mä en aio lähteä alalle koskaan!!Olen aikoinaan vuosi kausia tehnyt fyysisesti raskasta työtä enkä työelämässä vähästä säikähdä,mutta lähihoitajakoulun aikana kyllä rehellisesti sanottuna pääsi mulla itku!Arvostan kyllä tottakai vanhoja ihmisiä ja etenkin sotaveteraaneja mutta...Hirveämpää hommaa ei ole kuin vanhusten perushoito!Siinäpä keskustelun aloittajalle vastaus siihen mihinkä ne "tuhannet" lähihoitaja opiskelijat oikein katovat...
- never ever again
never ever kirjoitti:
Hei,te "viittävaille" valmiit lähihoitajat,jotka ette ole päässy suorittamaan puuttuvia näyttöjänne...Älkää surko!Tietämättänne olette PELASTUNEET!Mä lähdin aikoinaan opiskelemaan lähihoitajaksi sataprosenttisesti työkkärin pakottamana.Jokainen voi kuvitella millainen on motivaatio opiskella silloin kun on alalle pakotettu.Multa puuttuu lähihoitajan tutkinnosta myös kaksi näyttöä.Toinen on perusjaksolta roikkumaan jäänyt hoidon ja huolenpidon näyttö ja toinen on sairaanhoidon ja huolenpidon loppunäyttö,kun siihen ei siis päästetä ennekuin toi perusjakson näyttö on suoritettu.Mua ei harmita paskaakaan.Mä en aio lähteä alalle koskaan!!Olen aikoinaan vuosi kausia tehnyt fyysisesti raskasta työtä enkä työelämässä vähästä säikähdä,mutta lähihoitajakoulun aikana kyllä rehellisesti sanottuna pääsi mulla itku!Arvostan kyllä tottakai vanhoja ihmisiä ja etenkin sotaveteraaneja mutta...Hirveämpää hommaa ei ole kuin vanhusten perushoito!Siinäpä keskustelun aloittajalle vastaus siihen mihinkä ne "tuhannet" lähihoitaja opiskelijat oikein katovat...
Siis katoavat:)
- mukavaa kevättä
never ever again kirjoitti:
Ei naurata teidän kertomukset, mutta voin lohduttaa, että työelämässä on sata kertaa kovempaa. Itse selvisin opiskeluista ja näytöistä kiitettävästi ja sain stipendin. Pääsin huipputyöpaikkaan, mutta siellä se pudotuspeli vasta alkoi. Nyt suuntaan toisella alalle. Ei varmaan ole helppoa sielläkään.
- päiväkoti ok mutta..
never ever again kirjoitti:
Minä tykkäsin olla lähihoitaja opiskelijana päiväkodissa mutta kuinkas kävikään...Lähdin aikoinaan opiskelemaan lähihoitajaksi.Tykkäsin olla päiväkodissa.Lasten kanssa tulin hyvin toimeen ja omasta mielestäni (ja ohjaajan mielestä) kaikki meni hyvin.Harjoittelusta sain parhaan mahdollisen arvosanan.Sitten tuli näyttö.Näytönvastaanottaja olikin sitten ihan toista luokkaa.Hän inhosi minua yli kaiken ja pakotti ensinnäkin korjaamaan näyttösuunnitelman kolme kertaa.(Koulu oli hyväksynyt suunnitelman!)Sitten...Hän käveli kokoajan perässäni ja haukkui minua.Se oli ihan kamalaa.Kun olimme näytössä askartelemassa lasten kanssa hän tuli siihen pöydän päähän huutamaan että kyseiset työt pitäisi muka tehdä ihan eri tavalla.Hänelle ei kelvannut mikään.Lopulta hän ei sitten päästänyt minua läpi näytöstä.Eikö se ole aika ristiriitaista että saa ensin harjoittelusta parhaan mahdollisen arvosanan ja sitten näyttö hylätään???Koulun kansa sovittiin sitten että jatkan opintojani normaalisti eteenpäin ja se puuttumaan jäänyt näyttö suoritetaan sitten "joskus myöhemmin".Tämä niin sanottu "joskus myöhemmin" ei koitanut koskaan.Perusjakson jälkeen erikoistuin sairaanhoitoon ja huolenpitoon.Viihdyin sairaalassa harjoittelussa ja sain sekä toisilta hoitajilta että potilailta pelkkää hyvää palautetta.Sitten opettaja ilmoitti ettei hän ole onnistunut löytämään minulle päiväkotinäyttö paikkaa.Ei se ollut opettajan vika.Paikat olivat todella vaikeasti saatavissa kun opiskelijoita oli niin paljon kentällä.Yritin itsekin etsiä näyttöpaikkaa,mutta turhaan.Sairalassakin tuolloin ihmeteltiin ja kauhisteltiin tätä lähihoitajan tutkinnon rakennetta!!!On se kumma kun ei yhden hyvän hoitajan anneta valmistua sitten millään!!!Jää vanhustenkeskukset ja sairaalan vuodeosastot nyt minulta väliin.Yhden vaivaisen päiväkotinäytön takia!Niitä ei olekan niin helppo sitten lähteä suorittelemaan kun koulutus on päättynyt...Kukaan oppilaitos ei halua ottaa minun tapaustani "riesakseen"...
- ex-lh
päiväkoti ok mutta.. kirjoitti:
Minä tykkäsin olla lähihoitaja opiskelijana päiväkodissa mutta kuinkas kävikään...Lähdin aikoinaan opiskelemaan lähihoitajaksi.Tykkäsin olla päiväkodissa.Lasten kanssa tulin hyvin toimeen ja omasta mielestäni (ja ohjaajan mielestä) kaikki meni hyvin.Harjoittelusta sain parhaan mahdollisen arvosanan.Sitten tuli näyttö.Näytönvastaanottaja olikin sitten ihan toista luokkaa.Hän inhosi minua yli kaiken ja pakotti ensinnäkin korjaamaan näyttösuunnitelman kolme kertaa.(Koulu oli hyväksynyt suunnitelman!)Sitten...Hän käveli kokoajan perässäni ja haukkui minua.Se oli ihan kamalaa.Kun olimme näytössä askartelemassa lasten kanssa hän tuli siihen pöydän päähän huutamaan että kyseiset työt pitäisi muka tehdä ihan eri tavalla.Hänelle ei kelvannut mikään.Lopulta hän ei sitten päästänyt minua läpi näytöstä.Eikö se ole aika ristiriitaista että saa ensin harjoittelusta parhaan mahdollisen arvosanan ja sitten näyttö hylätään???Koulun kansa sovittiin sitten että jatkan opintojani normaalisti eteenpäin ja se puuttumaan jäänyt näyttö suoritetaan sitten "joskus myöhemmin".Tämä niin sanottu "joskus myöhemmin" ei koitanut koskaan.Perusjakson jälkeen erikoistuin sairaanhoitoon ja huolenpitoon.Viihdyin sairaalassa harjoittelussa ja sain sekä toisilta hoitajilta että potilailta pelkkää hyvää palautetta.Sitten opettaja ilmoitti ettei hän ole onnistunut löytämään minulle päiväkotinäyttö paikkaa.Ei se ollut opettajan vika.Paikat olivat todella vaikeasti saatavissa kun opiskelijoita oli niin paljon kentällä.Yritin itsekin etsiä näyttöpaikkaa,mutta turhaan.Sairalassakin tuolloin ihmeteltiin ja kauhisteltiin tätä lähihoitajan tutkinnon rakennetta!!!On se kumma kun ei yhden hyvän hoitajan anneta valmistua sitten millään!!!Jää vanhustenkeskukset ja sairaalan vuodeosastot nyt minulta väliin.Yhden vaivaisen päiväkotinäytön takia!Niitä ei olekan niin helppo sitten lähteä suorittelemaan kun koulutus on päättynyt...Kukaan oppilaitos ei halua ottaa minun tapaustani "riesakseen"...
Heissan sinä tämän keskusteluketjun aloittaja eli nimimerkki "tuhansia hoitsuja".Näitä kertomuksia kun luet,niin vieläkö ihmettelet että mikä ihmeen hoitajapula?
- Ex-Sh
ex-lh kirjoitti:
Heissan sinä tämän keskusteluketjun aloittaja eli nimimerkki "tuhansia hoitsuja".Näitä kertomuksia kun luet,niin vieläkö ihmettelet että mikä ihmeen hoitajapula?
Sairaanhoitajana sitä vasta rankkaa onkin.Jos olet osastolla vuorovastaavana tai palvelutalossa ainoana sh:na paikalla,niin kaikki kaatuu sinun niskaan.Jos siellä sattuu jotakin pahaa niin heti ollaan sinun kimpussasi.Sinä vastaat KAIKESTA!Mitä saat korvaukseksi???PASKAN PALKAN!!!En suosittele kellekään.Että sellainen hoitajapula...
- Ex -SH myös
Ex-Sh kirjoitti:
Sairaanhoitajana sitä vasta rankkaa onkin.Jos olet osastolla vuorovastaavana tai palvelutalossa ainoana sh:na paikalla,niin kaikki kaatuu sinun niskaan.Jos siellä sattuu jotakin pahaa niin heti ollaan sinun kimpussasi.Sinä vastaat KAIKESTA!Mitä saat korvaukseksi???PASKAN PALKAN!!!En suosittele kellekään.Että sellainen hoitajapula...
Sairaanhoitajilla ja lähihoitajilla on suomalaisissa sairaaloissa ja vanhustenkeskuksissa...Epäsäännölliset työajat,fyysisesti ja henkisesti erittäin raskas työ ja kaiken kruunaa paska palkka!Tällä menolla hoitajapula tulee lähitulevaisuudessa vain pahenemaan...
- arvon alennusko?
Ex -SH myös kirjoitti:
Sairaanhoitajilla ja lähihoitajilla on suomalaisissa sairaaloissa ja vanhustenkeskuksissa...Epäsäännölliset työajat,fyysisesti ja henkisesti erittäin raskas työ ja kaiken kruunaa paska palkka!Tällä menolla hoitajapula tulee lähitulevaisuudessa vain pahenemaan...
Olen 39-vuotias nainen.Vuosia sitten opiskelin lähihoitajaksi.Mieleen on jäänyt eräs tapahtuma koulutuksen vanhainkotijakson ajalta.Olin siinä tauolla kun eräs toinen opiskelja (mies) tuli istumaan minua vastapäätä.Hän kertoi olevansa maahanmuuttaja ja kotoisin yhdestä nimeltämainitsemattomasta maasta.Yhtäkkiä hän katsoi minua pitkään hymyillen ja sanoi että mitä sinun kaltaisesi kaunis,fiksu nuori nainen oikein tekee tällaisessa paikassa?Minä luulin aluksi että hän yrittää iskeä minua,mutta siitä ei ollut ollenkaan kysymys.Kysymys oli siitä että hän aidosti ja oikeasti ihmetteli kuinka minä kaunis ja fiksu nainen oikein olin JOUTUNUT alan opiskelijaksi.Hänen kotimaassaan kun kuulemma näihin hommiin ryhtyvät vain sellaiset jotka eivät pääse mihinkään muuhun kouluun...Sepäs lohdutti vasta alalle lähtenytttä opiskelijaa...Tapauksesta on jo vuosia...Silti se ei unohdu koskaan.
- mä vaan
arvon alennusko? kirjoitti:
Olen 39-vuotias nainen.Vuosia sitten opiskelin lähihoitajaksi.Mieleen on jäänyt eräs tapahtuma koulutuksen vanhainkotijakson ajalta.Olin siinä tauolla kun eräs toinen opiskelja (mies) tuli istumaan minua vastapäätä.Hän kertoi olevansa maahanmuuttaja ja kotoisin yhdestä nimeltämainitsemattomasta maasta.Yhtäkkiä hän katsoi minua pitkään hymyillen ja sanoi että mitä sinun kaltaisesi kaunis,fiksu nuori nainen oikein tekee tällaisessa paikassa?Minä luulin aluksi että hän yrittää iskeä minua,mutta siitä ei ollut ollenkaan kysymys.Kysymys oli siitä että hän aidosti ja oikeasti ihmetteli kuinka minä kaunis ja fiksu nainen oikein olin JOUTUNUT alan opiskelijaksi.Hänen kotimaassaan kun kuulemma näihin hommiin ryhtyvät vain sellaiset jotka eivät pääse mihinkään muuhun kouluun...Sepäs lohdutti vasta alalle lähtenytttä opiskelijaa...Tapauksesta on jo vuosia...Silti se ei unohdu koskaan.
Hmm...Kertoo vain siitä että ulkomaalaisetkin ovat jo ajat sitten tajunneet että perseen pesijän hommat on PASKAHOMMIA!Niinkuin nimimerkki "jooh" toteaa että espanjalaisetkin on jo ajat sitten tajunneet lähteä...
- ei näy loppuu
mä vaan kirjoitti:
Hmm...Kertoo vain siitä että ulkomaalaisetkin ovat jo ajat sitten tajunneet että perseen pesijän hommat on PASKAHOMMIA!Niinkuin nimimerkki "jooh" toteaa että espanjalaisetkin on jo ajat sitten tajunneet lähteä...
Suomen järkyttävä hoitajapula saadaan hallintaan vain nostamalla palkkoja tuntuvasti ja sillä houkuteltua ammattilaiset takaisin kentälle!Ja näinhän ei tietenkään tehdä,koska muutenkin jokapuolella vaan säästetään!Joten pahemmaksi vain menee...
- Mistä otat rahat
ei näy loppuu kirjoitti:
Suomen järkyttävä hoitajapula saadaan hallintaan vain nostamalla palkkoja tuntuvasti ja sillä houkuteltua ammattilaiset takaisin kentälle!Ja näinhän ei tietenkään tehdä,koska muutenkin jokapuolella vaan säästetään!Joten pahemmaksi vain menee...
hoitajien ammattikunta on valtava (kymmeniä tuhansia) joten mistä otat rahat näiden henkilöiden palkkatason nostoon?
Oletko valmis maksamaan 1-2% lisää veroja?
Vai mistä julkista palveluista olisit valmis luopumaan, jotta palkkausta voitaisiin nostaa?
Nämä ovat ihan oikeasti ne kaikkein olennaisimmat kysymykset. Kyllähän sitä helppo on vaatia palkkojen nostoa, mutta kun kysytään mistä sitten olette valmiita luopumaan niin jo tuleekin hiljaista. - pgåpfåogfd
Mistä otat rahat kirjoitti:
hoitajien ammattikunta on valtava (kymmeniä tuhansia) joten mistä otat rahat näiden henkilöiden palkkatason nostoon?
Vai mistä julkista palveluista olisit valmis luopumaan, jotta palkkausta voitaisiin nostaa?
Nämä ovat ihan oikeasti ne kaikkein olennaisimmat kysymykset. Kyllähän sitä helppo on vaatia palkkojen nostoa, mutta kun kysytään mistä sitten olette valmiita luopumaan niin jo tuleekin hiljaista.Mitäs jos karsittaisiin sitä byrokratiaa? Jos jonkinlaisia päälliköitä ja pikkupomoa löytyy, eli hallinto on liian suuri.
- Eli olet
pgåpfåogfd kirjoitti:
Mitäs jos karsittaisiin sitä byrokratiaa? Jos jonkinlaisia päälliköitä ja pikkupomoa löytyy, eli hallinto on liian suuri.
valmis heikentämään potilaiden ja työntekijöiden itsensä etuuksia ja oikeusturvaa?
Olen itsekin ehdottomasti samaa mieltä että byrokratiaa pitää nykyisestä karsia 15-25%, mutta tämä kaiken dokumentoiva ja kaikesta todistuksia vaativa yhteiskunta ei siihen suostu.
Jos ihmiset hyväksyvät sen että annettavat etuudet vähenevät niin todistukset vähenevät. Muussa tapauksessa ei muutosta tapahdu.
Jos ihmiset lisäisivät luottamusta henkilöstöön niin kaikenlaisia kyttääviä ja valvovia tahoja tarvittaisiin vähemmän. Tosin ihmisten luottamus terveydenhuoltoon vain vähenee koko ajan, joten tätäkään eivät ihmiset tee.
Tosin vaikka byrokratia vähenisikin, niin sillä hoitajien palkkat nousisi korkeintaan 10-20e/henkilö, en usko että sillä siis olisi mitään vaikutusta ihmisten töissä pysymiseen, vaan vähintään 150-200e kuussa pitäisi palkan nousta että näkyvää muutosta saataisiin.
Näin suuren ammattikunnan ollessa kyseessä eivät pienet leikkaukset riitä, vaan puhutaan paljon isommista asioista. - vanha muija
Nämä ovat ihan oikeasti ne kaikkein olennaisimmat kysymykset. Kyllähän sitä helppo on vaatia palkkojen nostoa, mutta kun kysytään mistä sitten olette valmiita luopumaan niin jo tuleekin hiljaista.Niin että mistä luovutaan. Minua on oikeastaan jo vuosia korventanut ajatus tästä palkasta ja sen lähteestä. Jotenkin kummasti kun terveydenhuollon tuottajana on julkinen sektori niin ajatellaan ettei silloin tartte juuri mitään maksaa tai ettei se julkissektori nyt palkkajohtaja voi olla. Tuote mitä saadaan aikaan on sitä samaa mitä USA:n terveydenhuoltokin. Meillä tuotetaan halvemmalla. Amerikan ihmemaassa terveydenhuoltoala on toiseksi tuottavin rahoitusalan jälkeen. Täällä se on ihan loisala joka elää muiden alojen verorahoilla. Hah! Turhaa jeesustelua tuo luopumistematiikka. Rahalla alalle saadaan houkuttelevuutta ja se kutsumusala höpinä nyt jo tällä vuosituhannella perseeseen. Johtajien palkat vois laskea 2000€:oon kun ne kyl jaksaa kutsumuksellaan puurtaa. Niil on sillai johraminen sydämenasia ja ne haluaa auttaa yrityksiä saavuttamaan koko potentiaalinsa ja saa juuri siit niin ison tyydytyksen et eihän ny heillekään mitään pidä maksaa. Johtaminen on kato sellane kutsumusala.
- Ja tällä
vanha muija kirjoitti:
Niin että mistä luovutaan. Minua on oikeastaan jo vuosia korventanut ajatus tästä palkasta ja sen lähteestä. Jotenkin kummasti kun terveydenhuollon tuottajana on julkinen sektori niin ajatellaan ettei silloin tartte juuri mitään maksaa tai ettei se julkissektori nyt palkkajohtaja voi olla. Tuote mitä saadaan aikaan on sitä samaa mitä USA:n terveydenhuoltokin. Meillä tuotetaan halvemmalla. Amerikan ihmemaassa terveydenhuoltoala on toiseksi tuottavin rahoitusalan jälkeen. Täällä se on ihan loisala joka elää muiden alojen verorahoilla. Hah! Turhaa jeesustelua tuo luopumistematiikka. Rahalla alalle saadaan houkuttelevuutta ja se kutsumusala höpinä nyt jo tällä vuosituhannella perseeseen. Johtajien palkat vois laskea 2000€:oon kun ne kyl jaksaa kutsumuksellaan puurtaa. Niil on sillai johraminen sydämenasia ja ne haluaa auttaa yrityksiä saavuttamaan koko potentiaalinsa ja saa juuri siit niin ison tyydytyksen et eihän ny heillekään mitään pidä maksaa. Johtaminen on kato sellane kutsumusala.
saadaan se mainittu 10-20e lisää liksaa.
Syy miksi jenkeissä terveydenhuoloala on tuottava on että siellä palvelu maksaa aivan järkyttävästi tavallisille ihmisille, jolloin jos ei ole terveysvakuutusta niin sinulla ei käytännössä ole varaa mihinkään hoitoon.
Olisiko tämä hyvä systeemi? - Anonyymi
toihan se ongelma onkin liian paljon ilmaisia harjoittelijoita kentällä siksi ei ketään kiinnosta yksi, seuraava tulee ennenkuin sun ylipitkä harjoitus on päättynyt... eipä tarvi palkata TÖIHIN ketään...
- Anonyymi
Nämä ovat ihan oikeasti ne kaikkein olennaisimmat kysymykset. Kyllähän sitä helppo on vaatia palkkojen nostoa, mutta kun kysytään mistä sitten olette valmiita luopumaan niin jo tuleekin hiljaista.Monella vanhuksella on paljon rahaa,he voisivat maksaa enemmän heidän omasta hoidosta.
- Anonyymi
Eikö suomess ole muita kirjpittajia, kuin tuo yks hahmopersoona, ei varmaan ole käynyt mitään hoitoalan koulua, siis ei mitään!! 😆
- pula pula
No ihmettelen kyllä edelleen, lähihoitaja-koulutus on varmaan suosituin ala amiksessa ja joka kevät ( syksy ja muulloin valmistuneet) valmistuu tuhansia uusia nuoria ja alaa vaihtaneita aikuisia. Ja silti kamala pula? Tuskin lähäreiks hakeneille tulee yllätyksenä palkka ja työnkuvat..
Lähihoitajakoulutuksia on joka kylänpahasessa, eli kyllä niitä valmistuneita on aikas paljon.
Tuossa nyt pitkää listaa Jyväskylästä valmistuneita, onko nää nyt kaikki 100% töissä, jotka ovat töihin hakeneet?
http://www.ksml.fi/erikoissivut/valmistuneet/ammattiin-valmistuneet/jyvaskylan-ammattiopisto/1200243 - työkaveritlähtee
Moni Lähihoitaja lähtee opiskelemaan muuta alaa tms,koska Lähihoitajat eivät saa käyttää koko osaamistaan kaikilla työpaikoilla.
- jooh
Osa lähihoitajista lähtee opiskelemaan sairaanhoitajaksi tai muualle ammattikorkeakoulututkintoa. Osa jättää alan suosiolla kun ovat ensiksi rämpineet koulun läpi. Paskat työolot, huonot esimiehet, huono palkka, töitä lähäihoitajille suurimmaksi osaksi vaan kehitysvamma tai vanhuspuolella (henkisesti ja fyysisesti raskainta), suosituimpiin paikkoihin hakijoita useita satoja yhtä-kahta paikkaa kohti, sairaaloissa vanhat virat jätetään täyttämättä, lähihoitajien paikalla palkataan sairaanhoitajia. Tuossahan noita syitä on jo enemmän kun tarpeeksi.
Lähihoitajaopinnoissa on osaamisalat, päihde- ja mielenterveys, kuntoutus, lapset ja nuoret, hoito ja huolenpito, vanhustyö. Kaikilla osaamisaloilla pääset töihin vanhuspuolelle mutta esimerkiksi päiväkotiin ei ole mitään asiaa töihin jos olet valinnut osaamisalaksi vaikka kuntoutuksen.
Ja kyllä lähihoitajaopintoihin hakeutuvilla tulee valitettavasti yllätyksenä työolot ja palkat. Vai väittääkö joku rehellisesti että 16 vuotias tietää alan ongelmista jotakin? Ei varmasti tiedä. Aikuisopiskelijat voivat olla erikseen koska aika monella alan vanha koulutus ja päivittämässä uutta, työkokemustakin löytyy.
Lähihoitajan koulutuksen opintosuunnitelmassakin on hiomisen varaa. Ensimmäinen opintojaksohan on hoito ja huolenpito ja ensimmäiset harjoittelut vanhainkodilla ja pyllyjen sun muun pyyhintää toimenkuvassa. Tällä varmaan erotellaan jyvät akanoista opinnoissa koska tuon jälkeen muut harjoittelut on luksusta. Näkisin että ennemmin harjoittelut ja opetus lähtisi ns. vauvasta vaariin eikä vaarista vauvaan niinkuin nyt.
Siinäpä ajatuksia. 10 vuotta alalla ollut lähihoitaja.- 7+17
Mulla ainakin oli nuorten yo-pohjaisessa lähihoitajan koulutuksessa ensimmäisenä opintojaksona lapset/nuoret eli päiväkodissa oltiin ensimmäiseksi, vasta sen jälkeen sairaala ja ekan vuoden lopuksi kehitysvammaiset.
Ei meiltä tainnut kuin yksi lopettaa kesken ja sekin oli opettajien päätöksellä. - Työtön
Olin 19 vuotias, kun valmistuin apuhoitajaksi ja jouduin irtisanoutumaan vakituisesta perushoitajan toimestani sairaalassa, koska perhetilanteeni vuoksi olisin tarvinnut osa-aikatyötä. Ehdin tehdä 31 vuotta työtä samalle työnantajalle. Suurin syy siihen, että minulle ei osa-aikatyötä myönnetty oli sairaalan tavoite muuttaa kaikki lähihoitajien toimet sairaanhoitajien toimiksi. Hoidon taso erikoissairaanhoidossa täytyy nykyään olla kuulemma niin korkea, että näin toimitaan. Perushoidon tarve ei katoa minnekään, ei erikoissairaanhoidossakaan.
Olen opiskellut aikana, jolloin ei ollut vielä suuntautumisvaihtoehtoja. Näitä palstan juttuja lukiessani, olen ihmetellyt näitä vaihtoehtoja.
Minä olen ilmeisesti hoitajapulankin keskellä, pitkän työkokemuksen omaavana täysin "turha" työnhakija.
Onko maailma mennyt siihen suuntaan, että lähihoitajien koulutuksen saisi lakkauttaa, koska työpaikkoja ei ole, kuin pääkaupunkiseudulla.
- Viimeinen virsta
Seuraavat vuosikymmenet ovat sitä aikaa, jolloin isommat ikäluokat saatellaan haudan lepoon... Siinä riittää työnsarkaa tekijöille, mutta kuka maksaa. :)
Vai siirrytäänkö takaisin kotihoitoon? - näin on890
Hoitajia kyllä riittää, ja töitä riittää, mutta palkkaa ei haluta maksaa.
Monissa vanhainkodeissa on muutama hoitaja ja muutama ilmaistyöläinen oppisopimuksella tai koulun kautta. - Pekka-
Lähihoitaja koulutus antaa hyvää koulutusrutiinia, näillä taas pärjää hyvin esim. AMK:ssa. Eli moni käy koulun koska antaa hyvät jatkovalmiudet. Sähköalan koulutus antaa kanssa hyvät valmiudet, vaikka ei aikoisi alalla ollakaan.
- Anonyymi
Olen käynyt koulut sinä et puhut paskaa mene kouluun niin näet mikä on totuus ?
- vai ettei ole pulaa?
Ennen oli melkein jokaisella pienellä paikkakunnalla oma terveysasema.Tänä päivänä suurin osa näistä terveysasemista on lopetettu säästösyistä.Lähin terveyskeskus päivystys on näillä paikkakunnilla keskitetty lähimpään kaupunkiin.Kaupungeissakaan ei hyvältä näytä.Useissa kaupungeissa taistellaan siitä että kaupungin oma terveyskeskus ja sairaala saadaan jotenkin pidettyä toiminnassa.Kaupunki säästää esim. supistamalla terveyspalveluja.Monessa pikkukaupungissa esim. ei enää pääse synnyttämään vaan joutuu menemään sitä varten toiseen kaupunkiin.Erikoissairaanhoidosta puhumattakaan.Yksi tapa säästää on myös henkilökunnan määrän vähentäminen.Tämmöisillä paikkakunnilla on järkyttävä hoitajapula,mutta lisää hoitajia ei palkata,koska rahaa ei ole.Tämmöisten paikkakuntien vasta valmistuneet hoitajat joutuvat suoraan työttömyyskortistoon,jatkavat opiskeluja eteenpäin tai muuttavat töiden perässä muualle.Pääkaupunkiseudulla säästetään myös henkilökunnan määrästä.Monissa terveydenhuollon yksiköissä pääkaupunkiseudulla työskentelee liian vähän hoitohenkilökuntaa asiakkaita/potilaita nähden.Lisää ei palkata,koska rahaa ei ole.Tämä on aiheuttanut sen että työn kuva on muuttunut liian raskaaksi ja burn outin partaalla olevat hoitajat katoavat muihin työtehtäviin jos vain suinkin pystyvät.Ja koko maassa (myös Jyväskylän seudulla)on sama homma.Vasta valmistuneet tuhanennet lähihoitajat katoavat kuin "pieru saharaan" jatko-opintoihin,työttömyyskortistoihin,toiselle alalle tai ulkomaille.Ai että mikä ihmeen hoitajapula???
- pahenee vaan
Kyllä.Hoitajapula on TODELLA paha KOKO maassa.Nimenomaan hoitajia kyllä valmistuu koko ajan lisää,mutta heitä EI PALKATA lisää tarpeeksi suurta määrää.On turha yrittää kuvitellakaan että Jyväskylässä kaikki vasta valmistuneet lähihoitajat työskentelisivät valmistumisen jälkeen vakituisesti jyväskyläläisissä sairaaloissa,kotihoidossa tai vanhainkodeissa tai päiväkodeissa ym.Osa ei halua ja ne jotka haluaisivat niin eivät kaikki saa kaupungilta (tai yksityiseltä)vakituista työpaikkaa vaan pelkkiä sijaisuuksia sijaisuuksien jälkeen.Niin se menee...On myös tiettyjä terveydenhuollon yksiköitä (joka kaupungissa) mitkä ovat maineeltaan niin huonoja ettei kukaan halua niihin töihin kuin vaan pakosta (esim. työkkärin painostuksesta.)Vastavalmistunut lähihoitaja joka ei saa mieleistään työpaikkaa pakotetaan alta aika yksikön näihin kaikista hirveimpiin yksiköihin.Niissä he viihtyvät usein vain muutaman kuukauden ja katoavat sitten jatko-opintoihin tai muihin hommiin.Jotkut heistä myös sairastuvat "äkillisesti" selkä ja muihin vaivoihin,jostakin kumman syystä,heh:)
- pers mäkkee...
pahenee vaan kirjoitti:
Kyllä.Hoitajapula on TODELLA paha KOKO maassa.Nimenomaan hoitajia kyllä valmistuu koko ajan lisää,mutta heitä EI PALKATA lisää tarpeeksi suurta määrää.On turha yrittää kuvitellakaan että Jyväskylässä kaikki vasta valmistuneet lähihoitajat työskentelisivät valmistumisen jälkeen vakituisesti jyväskyläläisissä sairaaloissa,kotihoidossa tai vanhainkodeissa tai päiväkodeissa ym.Osa ei halua ja ne jotka haluaisivat niin eivät kaikki saa kaupungilta (tai yksityiseltä)vakituista työpaikkaa vaan pelkkiä sijaisuuksia sijaisuuksien jälkeen.Niin se menee...On myös tiettyjä terveydenhuollon yksiköitä (joka kaupungissa) mitkä ovat maineeltaan niin huonoja ettei kukaan halua niihin töihin kuin vaan pakosta (esim. työkkärin painostuksesta.)Vastavalmistunut lähihoitaja joka ei saa mieleistään työpaikkaa pakotetaan alta aika yksikön näihin kaikista hirveimpiin yksiköihin.Niissä he viihtyvät usein vain muutaman kuukauden ja katoavat sitten jatko-opintoihin tai muihin hommiin.Jotkut heistä myös sairastuvat "äkillisesti" selkä ja muihin vaivoihin,jostakin kumman syystä,heh:)
Nimimerkki "pahenee vaan" puhuu asiaa.On todella olemassa sellaisia tiettyjä terveydenhuollon yksiköitä,jotka ovat niin hirveitä työpaikkoja,että niihin ei halua kukaan töihin.Ja tämä todella on totta monella paikkakunnalla eikä yksin missään tietyssä kaupungissa.Henkilökuntaa näihin hirveimpiin yksiköihin saadaan vain ja ainoastaan työkkärin kautta pakottamalla.Monelle vastavalmistuneelle hoitajalle on tuollaiseen paikkaan joutuminen pahin painajainen.Siksi moni siis todella ennemmin lähtee tekemään ihan jotakin muuta.Jos jatko-opiskelu paikkaa ei myönnetä eikä muita töitä löydy niin moni nuorikin lähtee siihen mukaan että vaikka valehtelee olevansa sairas.Kunhan vain ei tarvitse lähteä töihin nihin kaikista hirveimpiin yksiköihin.Miksi nuo paikat taas ovat niin hirveitä?Siksi että kunnat oavt säästöjen vuoksi pilanneet kyseiset yksiköt ja laskeneet niiden tason niin alas että huh-huh.Ottakaapa nyt kaikki liukurit tai pulakt ym. esiin.Suomen terveydenhuolto laskee persmäkeä niin kovaa alaspäin että tarvitsette ne pyllyn alle ettettte kaadu,ha,ha,ha:)
- ettäpä näin...
pers mäkkee... kirjoitti:
Nimimerkki "pahenee vaan" puhuu asiaa.On todella olemassa sellaisia tiettyjä terveydenhuollon yksiköitä,jotka ovat niin hirveitä työpaikkoja,että niihin ei halua kukaan töihin.Ja tämä todella on totta monella paikkakunnalla eikä yksin missään tietyssä kaupungissa.Henkilökuntaa näihin hirveimpiin yksiköihin saadaan vain ja ainoastaan työkkärin kautta pakottamalla.Monelle vastavalmistuneelle hoitajalle on tuollaiseen paikkaan joutuminen pahin painajainen.Siksi moni siis todella ennemmin lähtee tekemään ihan jotakin muuta.Jos jatko-opiskelu paikkaa ei myönnetä eikä muita töitä löydy niin moni nuorikin lähtee siihen mukaan että vaikka valehtelee olevansa sairas.Kunhan vain ei tarvitse lähteä töihin nihin kaikista hirveimpiin yksiköihin.Miksi nuo paikat taas ovat niin hirveitä?Siksi että kunnat oavt säästöjen vuoksi pilanneet kyseiset yksiköt ja laskeneet niiden tason niin alas että huh-huh.Ottakaapa nyt kaikki liukurit tai pulakt ym. esiin.Suomen terveydenhuolto laskee persmäkeä niin kovaa alaspäin että tarvitsette ne pyllyn alle ettettte kaadu,ha,ha,ha:)
Siis liukurit ja pulkat:)
- Pakko pullaa
Tässä maassa pakotetaan vuosittain lukuisia työttömiä opiskelemaan lähihoitajiksi,vaikka hoitoala ei kiinnostaisi pätkääkään.MOnet oppilitokset tekevät yhteistyötä työkkäteiden kanssa ja työttömiä pakotetaan lähihoitajiksi lähinnä vanhustyön puolelle.Monella ei ole edes mitään mahdollisuutta jättää koulua sitten kesken karenssin pelossa.Vastavalmistuneet hoitsut jotka eivät halua olla alalla kyllä yrittävät viimeiseen asti päästä valmistumisen jälkeen jonnekin muualle kuin esim. vanhainkotiin töihin.Heidän kohdallaan koulutus on ollut pelkkää ajan hukkaa,itkua ja hampaiden kiristystä:(
- Pakolla!
Tätä pakottamista todellakin tapahtuu. Sisareni oli tällaisessa tilanteessa ja ihmetteli, kun soveltuvuudesta alalle ei kukaan puhunut mitään. Puoleksi vuodeksi pakotettiin vanhainkotiin "harjoittelijaksi" ja sen jälkeen olisi pitänyt jatkaa opiskelulla. Karenssia tuli ja hänen jälkeensä vanhainkotiin tuli uusi "harjoittelija" - ei hänkään innosta hihkuen, vaan kiroillen.
- slave
Pakolla! kirjoitti:
Tätä pakottamista todellakin tapahtuu. Sisareni oli tällaisessa tilanteessa ja ihmetteli, kun soveltuvuudesta alalle ei kukaan puhunut mitään. Puoleksi vuodeksi pakotettiin vanhainkotiin "harjoittelijaksi" ja sen jälkeen olisi pitänyt jatkaa opiskelulla. Karenssia tuli ja hänen jälkeensä vanhainkotiin tuli uusi "harjoittelija" - ei hänkään innosta hihkuen, vaan kiroillen.
Kyllä...Se pitää paikkaansa että,tätä pakottamista todella tapahtuu.Jotkut eivät sitä usko,mutta totta se on.Siinä ei itkukaan auta,kun työkkärin tyyppi vain kylmästi tulostaa koneelta osoituksen,että haeppas tähän kouluun.Ei auta sanoa,että ei kiinnosta.Ei kuunnella.Ei yhtään.Ei mitään inhimillisyyttä.Tiedän karvaasti omasta kokemuksestani.Työttömäksi jäämisen jälkeen jättävät aluksi hetkeksi rauhaan ja antavat mahdollisuuden etsiä aluksi oman alan töitä mutta auta armias jos ei löydy...Lähihoitaja opiskelijaksi joutuu!Ja karenssi voi pahimmassa tapauksessa koulun keskeyttämisestä olla "toistaiseksi voimassa oleva" eli työttömyyskorvauksia ei makseta,kunnes palaat takaisin kouluun.Eli ei siis välttämättä mistään muutaman kuukauden karensista ole kyse.Ehkäpä tämä karenssi homma on tapauskohtaista.Minua kiristivät niin kauan että jouduin palaamaan takaisin lähihoitaja kouluun.Homa on ihan syvältä.Orjamarkkina meininki.
- "tuhannes" hoitsu
slave kirjoitti:
Kyllä...Se pitää paikkaansa että,tätä pakottamista todella tapahtuu.Jotkut eivät sitä usko,mutta totta se on.Siinä ei itkukaan auta,kun työkkärin tyyppi vain kylmästi tulostaa koneelta osoituksen,että haeppas tähän kouluun.Ei auta sanoa,että ei kiinnosta.Ei kuunnella.Ei yhtään.Ei mitään inhimillisyyttä.Tiedän karvaasti omasta kokemuksestani.Työttömäksi jäämisen jälkeen jättävät aluksi hetkeksi rauhaan ja antavat mahdollisuuden etsiä aluksi oman alan töitä mutta auta armias jos ei löydy...Lähihoitaja opiskelijaksi joutuu!Ja karenssi voi pahimmassa tapauksessa koulun keskeyttämisestä olla "toistaiseksi voimassa oleva" eli työttömyyskorvauksia ei makseta,kunnes palaat takaisin kouluun.Eli ei siis välttämättä mistään muutaman kuukauden karensista ole kyse.Ehkäpä tämä karenssi homma on tapauskohtaista.Minua kiristivät niin kauan että jouduin palaamaan takaisin lähihoitaja kouluun.Homa on ihan syvältä.Orjamarkkina meininki.
Mut pakotti työkkäri aikoinaan lähihoitaja kouluun.Heti opintojen alussa mä ymmärsin että miksi tässä maassa hoitajapula on niin suuri.Työ oli niin kamalaa.Aivan järkyttävää!Ja minä olen vielä luonteeltani sellainen että en vähästä hätkähdä!Ja minutkin ala veti järkytyksestä sanattomaksi.Minä sitten "nukuin" läpi sen hoitsu koulun.Energiaa kentällä riitti jotenkin sen verran että sain pakolliset harjoittelut ja näytöt huonoimmilla arvosanoilla läpi.Korniahan tässä on se että minulle tuli tietenkin ne kaikista mukavimmat ja reiluimmat näytönvastaanottajat.En minä lusmu olisi heitä ansainnut.He päästivät minut läpi lähinnä säälistä.Jos minulle olisi tullut samanlaisia näytönvastaanottajia mitä tällä palstalla aikaisemmilla kirjoittajilla on ollut,niin en olisi valmistutnut ikinä.Lähihoitajaksi valmistumisen jälkeen koitti sitten hirveä paniikki.Oli pakko löytää jotakin muuta työtä.Muuta työtä ei löytynyt.Olen töissä vanhainkodissa.Työkärin pakottamana.Tämä on KAMALAA!Yritän olla mummuille ja papoille ystävällinen.Eihän kohtaloni ole heidän vikansa.Moni työkaveri on lopettanut.Ovat saaneet töitä jostakin muualta.Minäkin etsin...kuumeisesti.
- mä taas
"tuhannes" hoitsu kirjoitti:
Mut pakotti työkkäri aikoinaan lähihoitaja kouluun.Heti opintojen alussa mä ymmärsin että miksi tässä maassa hoitajapula on niin suuri.Työ oli niin kamalaa.Aivan järkyttävää!Ja minä olen vielä luonteeltani sellainen että en vähästä hätkähdä!Ja minutkin ala veti järkytyksestä sanattomaksi.Minä sitten "nukuin" läpi sen hoitsu koulun.Energiaa kentällä riitti jotenkin sen verran että sain pakolliset harjoittelut ja näytöt huonoimmilla arvosanoilla läpi.Korniahan tässä on se että minulle tuli tietenkin ne kaikista mukavimmat ja reiluimmat näytönvastaanottajat.En minä lusmu olisi heitä ansainnut.He päästivät minut läpi lähinnä säälistä.Jos minulle olisi tullut samanlaisia näytönvastaanottajia mitä tällä palstalla aikaisemmilla kirjoittajilla on ollut,niin en olisi valmistutnut ikinä.Lähihoitajaksi valmistumisen jälkeen koitti sitten hirveä paniikki.Oli pakko löytää jotakin muuta työtä.Muuta työtä ei löytynyt.Olen töissä vanhainkodissa.Työkärin pakottamana.Tämä on KAMALAA!Yritän olla mummuille ja papoille ystävällinen.Eihän kohtaloni ole heidän vikansa.Moni työkaveri on lopettanut.Ovat saaneet töitä jostakin muualta.Minäkin etsin...kuumeisesti.
Jatkoa edelliseen kirjoitukseen...Ja minä olen sitä paitsi erikoistunut vielä lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen että ei tarvitsisi olla vanhuspuolella,mutta kun päiväkodeissa ei ole töitä tarjolla niin lopulta pakotetan vanhuspuolelle.HUH;HUH!!!!
- hullu meininki
mä taas kirjoitti:
Jatkoa edelliseen kirjoitukseen...Ja minä olen sitä paitsi erikoistunut vielä lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen että ei tarvitsisi olla vanhuspuolella,mutta kun päiväkodeissa ei ole töitä tarjolla niin lopulta pakotetan vanhuspuolelle.HUH;HUH!!!!
Juu...Se suunnitellaan näköjään varta vasten oikein tahalleen.Eli vaikka erikoistuisit lapsiin ja nuoriin niin olet suorittanut perusjaksolla pakolliset vanhuspuolen harjoittelut ja sen perusteella voidaan pakottaa vanhuspuolen töihin.Kehitä akuutti selkävaiva?lol...
- juu-u4
Kaikki tehdään nykyään niin vaikeaksi.Ei siihen että vaihtaa vanhainkodissa kakka ja pissa vaippoja tarvitsisi oikeasti mitään kahden vuoden mittaista lähihoitajan koulutusta.Insuliini kynät ovat tätä nykyä niin helppo käyttöisiä että niitä nyt osaa käyttää lapsikin.Myöskään erilaisten lääkkeiden lajitteleminen ja jakaminen ja vanhukselle syöttäminen ei käytännössä niin kamalan vaikeaa ole.Lähihoitajien tutkinnon kirjalliset näyttösuunnitelmat ne vasta naurettavia ja turhia ovatkin.Ei niitä tosielämän työssä kentällä kukaan oikeasti tarvitse.Niissä vain väännetään asiat turhaan liian vaikeaksi.Niiden takia moni muuten hyvä hoitaja iskee hanskat tiskiin.Ennen oli hoitoapulaisia ja apuhoitajia ja niin edelleen...Tänä päivänä heidät on suurin osa irtisanottu ja pakotetaan lähihoitaja kouluun,mikäli haluaa samaa työtä tehdä mitä ennenkin.Eihän siinä ole mitään järkeä.Hoitoapulaiset ja apuhoitajat pitäisi päästää takaisin kentälle ja HETI!!!Lähihoitajan tutkinnon voisi muutenkin muuttaa niin että siinä erikoistuttaisiin suoraan siihen mitä aikoo sitten työksensä tehdä.Vanhustyöhön erikoistuvan lähihoitajan koulutus voitaisiin surutta lyhentää vaikkapa vuoden mittaiseksi.Sairaanhoitoon ja huolenpitoon tai ensihoidonkoulutusohjelmaan erikoistuvan lähihoitajan tutkinto olisi hieman muita pitempi,eli se säilyisi kaksi vuotisena.
- juu-u taas
Jatkoa edelliseen viestiin...Ja vanhustyöhön erikoistuneella lähihoitajalla olisi sama palkka mitä muillakin lähihoitajilla,mutta vanhustyöhön erikoistuneella lähihoitajalla ei olisi oikeutta hakea jatko-opintoihin tiettyihin ammattikorkeakouluihin.Sillä varmistettaisiin että vanhustyön linjasta ei tulisi kenellekään toisia lähihoitajia nopeampaa läpikulkureittiä jatko-opintoihin.Kenellekään ei tulisi epäselväksi sitten oma työn kuva.Olisi alusta asti selvää että vanhuksia "joutuu" hoitamaan.Lyhyt opiskelu aika saattaisi houkutella opiskelijoita alalle???
- Ei toimi
juu-u taas kirjoitti:
Jatkoa edelliseen viestiin...Ja vanhustyöhön erikoistuneella lähihoitajalla olisi sama palkka mitä muillakin lähihoitajilla,mutta vanhustyöhön erikoistuneella lähihoitajalla ei olisi oikeutta hakea jatko-opintoihin tiettyihin ammattikorkeakouluihin.Sillä varmistettaisiin että vanhustyön linjasta ei tulisi kenellekään toisia lähihoitajia nopeampaa läpikulkureittiä jatko-opintoihin.Kenellekään ei tulisi epäselväksi sitten oma työn kuva.Olisi alusta asti selvää että vanhuksia "joutuu" hoitamaan.Lyhyt opiskelu aika saattaisi houkutella opiskelijoita alalle???
Ei toimi.Nimimerkki "pers mäkkee" sanoo sen niin hyvin eli on yksinkertaisesti olemassa paikkoja joihin kukaan ei halua töihin.Vaikka tiettyihin terveydenhuollon yksiköihin pääsisi töihin muutaman kuukauden mittaisella kurssilla,niin siltikään niihin ei tunkua olisi.Nimimerkki "ei näy loppuu" puhuu asiaa.Hoitajapula saataisiin loppumaan vaan jos nostettaisiin palkkoja.Kaikista hirveimmissä yksiköissä voitaisiin jopa maksaa jotakin raskaan työn lisää.Tämä houkuttelisi sitten hoitsut takaisin alalle.Mutta mitempä hoitsujen palkkoja nostettaisiin?No,ei mitenkään.Palkkoja ei voi nostaa kun ei ole edes varaa näillä nykyisilläkään palkoilla palkata hoitajia tarpeeksi.
- Minä myös!
Kannattaa käydä googlettamassa lähihoitajan perustutkinnon erikoistumislinjan sairaanhoidon ja huolenpidon näyttösuunnitelman pohja.On muuten aikamoista hepreaa se paperihirviö.Siinä on yli 90 kohtaa,mitkä pitää sitten selittää kirjallisesti mitä ne tarkoittavat käytännössä.Suurin osa niistä paperilla mainituista jutuista ei toteudu oikeasti lähihoitajan työssä.Esimerkikisi täytyy osata kirjallisesti tiettyjä erikoissairaanhoitoon liittyviä asioita,joita ei oikeasti työelämässä kuitenkaan pääse toteuttamaan kuin vain sairaanhoitajat.Kyllähän sitä opiskelija joutuu ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa tietenkin opiskelemaan vielä paljon vaikeampiakin juttuja,mutta kun siis kyseessä on vain pelkkä lähihoitajan tutkinto,niin kyllä on vaikeaksi väännetty nykyisin koko homma.Mitä lähihoitaja opiskelija joka on opetellut ulkoa hienoja fraaseja erikoissairaanhoidosta,yritystoiminnasta ja itsensä tuotteistamisesta työelämässä tekee niillä tiedoilla pestessään ripulivaippoja,siirrellessään potilaita sängystä pyörätuoliin ja takaisin ja tökkiessään insuliini pistoksia ja "napa"piikkejä?Niin.Ei yhtään mitään.Se on aina pieni ihme,jos joku tieten tahtoen alalle haluaa.Ja valitettavan moni hyvä hoitaja karsiutuu pois juuri näiden typerien kirjallisten suunnitelma "hirviöiden "takia.Niin valitettavan moni.Montakohan "viittävaille" valmista hoitaja maassamme on tyhjän panttina kortistossa täysin työkykyisenä juuri tämän typerän tutkintorakenteen takia.Ennen vanhan ei tuollaisia suunnitelmia ollut eikä mitään viikkojen näyttöjä,korkeintaan päivän kestoisia.Ja hyviä hoitajia valmistui siitä huolimatta.
- näin on
Asiaa!Ja lähihoitajan tutkinnossa on paljon muutakin sellaista opeteltavaa,mitä sitten et kuitenkaan työelämässä tarvitse.Esimerkiksi lääkelaskuissa joutuu jotkut lähihoitajat laskemaan niin sanottuja "tippa" laskuja eli nestemäisen lääkkeen tiputusnopeuteen liityviä laskuja.Mitä ihmettä lähihoitaja näillä tiedoilla oikein tekee?Vain sairaanhoitajalla on lupa antaa potilaalle lääkettä suonensisäisesti ja pistää tiputus kanyyli.Silti jotkut matematiikan opettajat lähihoitaja kouluissa vaativat että pitää osata näitä laskuja samman aikaan kun jossakin toisaalla riittää että osaa vain muutaman jakolaskun tyyliin vaikuttava aine jaettuna vahvuudella?Kyllä todella saa lähihoitajan liian vaikeaksi väännetty tutkinto oman kunniansa aina vain pahenevassa maamme hoitajapulassa.
- surullista on
Minulle ainakin tuli aikoinaan lähihoitajaksi opiskellessa aivan täytenä yllätyksenä lähihoitajan työnkuva.Alan opiskelun myötä tietoisuuteeni tuli maailma,millaista en olisi koskaan voinut kuvitellakaan.Se oli maailma missä lähes satavuotiaita mummoja ja pappoja pidettiin väkisin hengissä letkuissa sängyn pohjalla,se oli maailma missä haisi paska ja kusi.Se oli maailma missä ihmisen arvo oli mennyt liikuntakyvyn menettämisen myötä.Se oli työelämässä maailama,mikä oli liian raskas,liian surullinen ja todellinen!En ollut mikään sinisilmäinen tyttönen vaan jo 30 ja kaikenlaista oli jo elämässä tullut nähtyä mutta järkytyin silti.Sanomattakin oli selvää että en sopinut alalle.En todellakaan.Moni lähtee alalle joko pakotettuna tai sitten omasta vapaasta tahdostaan koska alalla on töitä.Suurin osa jättää opinnot kesken ja vastavalmistuneista vain murto-osa jää alalle.Eihän tässä maassa uskalla tulla vanhaksi eikä sairaaksi,ellei voita lotossa...
- SH55
Tämä nykyinen "kaikki tekee kaikkea" periaate myös pahentaa hoitajapulaa.Ennen oli selkeä työnjako sairaanhoitajilla ja perushoitajilla eli entisillä apuhoitajilla.Nyt on heidän työnsä sekoitettu niin että sairaanhoitajat joutuvat monessa paikassa tekemään samoja hommia lähihoitajien kanssa.Siinä on mennyt AMK- tason koulutus hukkaan!
- ihmettä
Vai käännettäisikö niinpäin, että lh tekee monissa paikoissa samoja hommia kun sh... voi kuullostaa totuudenmukaisemmalta.. siinä sitä AMK koulutuksen saanneelle on nielemistä...
- jälkeenjäänyttä
Selvännäkijöitä liikkeellä?Kuka voi varmaksi sanoa,mikä muuttuu ja mikä ei? Lähihoitajan toimenkuvaa pitäisi tuoda työpaikoille enemmän ns.julki. Nyt ei kaikilla ole tietoa siitä,miten monipuolinen Läihoitaja koulutus on.
- lähäri
Valviran sivuilta voi käydä katsomassa,mihin Lähihoitajat on "oikeutettuja". Voi vain toivoa,että työnantajatkin kävisivät päivittämässä siellä tietoja...
- Pimpeli pom
Aikamoista narisijaa sitä löytyy kun lukee ylläolevia vuodatuksia. Onneksi suurin osa mainitunlaisista karsiutuu jo ekan vuoden aikana koulusta. Eihän se lähärin duuni sinänsä vaikeaa ole, mutta siihen tarvittavan psykologisen "silmän" oppimiseen menee suurin osa harjoitteluajasta. Esim. kuinka viet hurjistuneen mummelin pesulle tämän itsemääräämisoikeutta rikkomatta, tai kuinka taltutat agressiivisen narkkarin häneen koskematta jne.
- Narisija myös
Tää on sulle nimimerkki "Pimpeli pom".Jutun pointtihan on nimenomaan se,että nämä niin sanotut narisijat eivät pysty lopettamaan hoitsu koulua kesken,koska työkkäri on heidät sinne pakottanut!He siis muuten katoaisivat alalta heti ensimmäisen vuoden aikana kuule ihan vapaaehtoisesti alta aika yksikön.Mutta kun ei anneta lopettaa koulua kesken,niin minkäs teet.Väkisin olet alalla.Ja onko se sitten ihme,että naristaan...
- Ei turhia riskejä
Narisija myös kirjoitti:
Tää on sulle nimimerkki "Pimpeli pom".Jutun pointtihan on nimenomaan se,että nämä niin sanotut narisijat eivät pysty lopettamaan hoitsu koulua kesken,koska työkkäri on heidät sinne pakottanut!He siis muuten katoaisivat alalta heti ensimmäisen vuoden aikana kuule ihan vapaaehtoisesti alta aika yksikön.Mutta kun ei anneta lopettaa koulua kesken,niin minkäs teet.Väkisin olet alalla.Ja onko se sitten ihme,että naristaan...
Minä en työssäni kuule ainakaan edes yritä taltuttaa mitään agressiivista narkkaria.Soitan vartijat paikalle jos joku alkaa riehumaan.Ja jos olen töissä sellaisessa yksikössä että ei ole vartioita,niin soitan poliisille.Ja jos ei ole mahdollisuutta soittaa poliisille,niin otan kuule jalat alleni ja pakenen ja sanon esimiehelle että kieltäydyn työturvallisuuteen vedoten hoitamasta häntä.MInä en kuule ota mitään riskiä minkään narkkarin takia.En tosin ole edes mielenterveys-ja päihde yksikössää töissäkään,mutta jos olisin niin asenteeni olisi tämä.Kyseessähän on kuitenkin vain pelkkä työ.
- ei tarvitse
Ei turhia riskejä kirjoitti:
Minä en työssäni kuule ainakaan edes yritä taltuttaa mitään agressiivista narkkaria.Soitan vartijat paikalle jos joku alkaa riehumaan.Ja jos olen töissä sellaisessa yksikössä että ei ole vartioita,niin soitan poliisille.Ja jos ei ole mahdollisuutta soittaa poliisille,niin otan kuule jalat alleni ja pakenen ja sanon esimiehelle että kieltäydyn työturvallisuuteen vedoten hoitamasta häntä.MInä en kuule ota mitään riskiä minkään narkkarin takia.En tosin ole edes mielenterveys-ja päihde yksikössää töissäkään,mutta jos olisin niin asenteeni olisi tämä.Kyseessähän on kuitenkin vain pelkkä työ.
Näin on näreet.Agressiivista narkkaria ei tarvitse kenenkään lähteä yksin taltuttamaan.Siihen mennään työkavereiden kanssa porukalla niin että ollaan toisen turvana,jos jotain sattuu.Ja jos on yksin työvuorossa (niin kuin monesti ollaan),niin silloin voi kieltäytyä hoitamasta.Siitä päästäänkin takaisin itse aiheeseen,eli hoitajapulaan.On siis monia yksiköitä,joihin e kukaan halua töihin!Ja monissa niissä juuri narkkareitaja alkohoilisteja joita saa pelätä.Hurjistuneet mummelit ovat heihin verrattuna lopulta aika helposti ympäripuhuttavissa pesulle.
- turvallisuus a jao
ei tarvitse kirjoitti:
Näin on näreet.Agressiivista narkkaria ei tarvitse kenenkään lähteä yksin taltuttamaan.Siihen mennään työkavereiden kanssa porukalla niin että ollaan toisen turvana,jos jotain sattuu.Ja jos on yksin työvuorossa (niin kuin monesti ollaan),niin silloin voi kieltäytyä hoitamasta.Siitä päästäänkin takaisin itse aiheeseen,eli hoitajapulaan.On siis monia yksiköitä,joihin e kukaan halua töihin!Ja monissa niissä juuri narkkareitaja alkohoilisteja joita saa pelätä.Hurjistuneet mummelit ovat heihin verrattuna lopulta aika helposti ympäripuhuttavissa pesulle.
Hoitajakin on ihminen.Hoitajalla on oikeus turvalliseen työympäristöön.Agressiivinen narkkari (tai kuka tahansa muu agressiivinen asiakas tai potilas)ei kuulu sairaalaan,laitokseen eikä kotihoitoon.Sellaiset henkilöt kuuluvat putkaan.Ja hoitajalla on oikeus soittaa vaikka poliisi apuun,jos muuta vaihtoehtoa ei ole.Jos asiakas taipotilas on sairauden vuoksi siinä rilassa että häntä ei voi putkaan viedä,niin aika äkkiä saadaan lääkäriltä lupa lepositeisiin.
- Näin on
turvallisuus a jao kirjoitti:
Hoitajakin on ihminen.Hoitajalla on oikeus turvalliseen työympäristöön.Agressiivinen narkkari (tai kuka tahansa muu agressiivinen asiakas tai potilas)ei kuulu sairaalaan,laitokseen eikä kotihoitoon.Sellaiset henkilöt kuuluvat putkaan.Ja hoitajalla on oikeus soittaa vaikka poliisi apuun,jos muuta vaihtoehtoa ei ole.Jos asiakas taipotilas on sairauden vuoksi siinä rilassa että häntä ei voi putkaan viedä,niin aika äkkiä saadaan lääkäriltä lupa lepositeisiin.
Kyllä.Ketään ei tarvitse alkaa pelkäämään että käy päälle.Aika äkkiä on asiakas tai potilas lepositeissä sängyn pohjalla.
- siis täh?
Näin on kirjoitti:
Kyllä.Ketään ei tarvitse alkaa pelkäämään että käy päälle.Aika äkkiä on asiakas tai potilas lepositeissä sängyn pohjalla.
Missä ihmeen pumpulissa oikein elätte?Lepositeisiin on todella vaikea saada lupaa.Voi olla esimerkiksi niin että muistisairauden vuoksi väkivaltaisen palvelutalon asukkaan omaiset vastustavat lepositeitä niin että lupaa ei myönnetä.Agressiivinen narkkari taas vetoaa itse juuri tähän itsemääräämisoikeuteen jakaiken maailman yksilön oikeuksiin ja esittää niin kilttiä ja rauhallista jossain psykologin haastattelussa ja lääkärin läsnäollessa että lupaa ei kuule tuosta vain tule.Mutta se on totta että hoitaja voi kieltäytyä hoitamasta.
- Sh:lla on oikea tapa
siis täh? kirjoitti:
Missä ihmeen pumpulissa oikein elätte?Lepositeisiin on todella vaikea saada lupaa.Voi olla esimerkiksi niin että muistisairauden vuoksi väkivaltaisen palvelutalon asukkaan omaiset vastustavat lepositeitä niin että lupaa ei myönnetä.Agressiivinen narkkari taas vetoaa itse juuri tähän itsemääräämisoikeuteen jakaiken maailman yksilön oikeuksiin ja esittää niin kilttiä ja rauhallista jossain psykologin haastattelussa ja lääkärin läsnäollessa että lupaa ei kuule tuosta vain tule.Mutta se on totta että hoitaja voi kieltäytyä hoitamasta.
Hah,hah...Miettikääpä lähärit vaan täällä ihan rauhassa mitä teette agressiiviselle,väkivaltaiselle asiakkaalle/potilaalle.Sairaaanhoitaja voi antaa ihan luvallisesti piikin rauhoittavaa.Ja te ette...KOekeintaan lähäri voi juosta hakemaan sairaanhoitajan paikalle apuun...
- palkoista
Sh:lla on oikea tapa kirjoitti:
Hah,hah...Miettikääpä lähärit vaan täällä ihan rauhassa mitä teette agressiiviselle,väkivaltaiselle asiakkaalle/potilaalle.Sairaaanhoitaja voi antaa ihan luvallisesti piikin rauhoittavaa.Ja te ette...KOekeintaan lähäri voi juosta hakemaan sairaanhoitajan paikalle apuun...
Ei kukaan lähihoitaja tai sairaanhoitaja ole vaatimassakaan mitään palkkojen nostamista.Jokainen heistä tietää,että valtiolla ei ole rahaa palkkojen nostamiseen.He nimenomaan suosiolla iskevät hanskat tiskiin ja katoavat pois alalta.Kysehän oli siitä,että miten hoitajapula saataisiin hallintaan.Ja ainoa tapa olisi palkkojen nostaminen.Ja sitä siis eipystytä toteuttamaan.Noidankehä on valmis.
- voi voi
palkoista kirjoitti:
Ei kukaan lähihoitaja tai sairaanhoitaja ole vaatimassakaan mitään palkkojen nostamista.Jokainen heistä tietää,että valtiolla ei ole rahaa palkkojen nostamiseen.He nimenomaan suosiolla iskevät hanskat tiskiin ja katoavat pois alalta.Kysehän oli siitä,että miten hoitajapula saataisiin hallintaan.Ja ainoa tapa olisi palkkojen nostaminen.Ja sitä siis eipystytä toteuttamaan.Noidankehä on valmis.
Tää on sulle nimimerkki "mistä otat rahat".Juuri se on ongelma,että ei ole mitään keinoa millä saataisiin lisää rahaa palkkoihin.Ja jokainen hoitaja tietää sen.Ja tilanne siis vaan pahenee kokoajan.Se on voi,voi.
- Mistä otat rahat
voi voi kirjoitti:
Tää on sulle nimimerkki "mistä otat rahat".Juuri se on ongelma,että ei ole mitään keinoa millä saataisiin lisää rahaa palkkoihin.Ja jokainen hoitaja tietää sen.Ja tilanne siis vaan pahenee kokoajan.Se on voi,voi.
tietenkin yksi ison riskin juttu olisi julkisen terveydenhuollon lopettaminen tai ajaminen minimiin.
Se tottakai lisäisi väestön eriarvoisuutta, mutta mahdollistaisi toiminnan jatkumisen ja edelleen kehittämisen. Tällä hetkellä systeemi on luhistumassa oman painonsa alle.
Tietenkin hoidon rajaaminenkin voisi autaa, tarkoittaen että kaikkia ei hoideta. Se tottakai lisää väestön eriarvoisuutta, mutta tulevaisuudessa näin joudutaan tekemään myös julkisella puolella koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä. - lähihoitaja
HAHA sh, lääke luvat suorittaneella lh:lla on myös oikeus IHAN LUVALLISESTI antaa rauhoittava piikki, että se siitä totuudesta!
- sosionomi
lähihoitaja kirjoitti:
HAHA sh, lääke luvat suorittaneella lh:lla on myös oikeus IHAN LUVALLISESTI antaa rauhoittava piikki, että se siitä totuudesta!
Tää on sulle nimimerkki "Sh:lla on oikea tapa".Et ainakaan itse taida olla koulutukseltasi sairaanhoitaja,koska et mistään mitään tiedä!Tää on sulle nimimerkki "mistä rahat".Henkilökohtaisesti olisin valmis luopumaan koko länsimetro hankkeesta,junaradasta lentoasemalle(kehärata),pienentämään kansanedustajien palkkoja,tukipaketeista toisille euromaille ja niin edelleen.Pari museotakin voitais laittaa kiinni ja kaikenlaisia turhimpia virkoja voitaisiin ennemmin lopettaa esim. kansanedustajien avustajat....Sitä rahaa kun valtiolla vielä on jäljellä,mutta sitä ei käytetä oikein...Kuka tarvitsee länsimetroa?Rikkaat espoolaiset ovat vastustaneet sitä aina,ja köyhät espoolaiset pääsevät sieltä junilla ja busseilla stadiin...Ja sitten vielä...nimimerkki "pula pula".Mulle ainakin tuli täytenä yllätyksenä aikoinaan lähihoitajan työnkuva.Oli mulle sanottu,että ne voivat työskennellä esim. vanhainkodeissa,mut joku potilaan vuodepesu esimerkiksi ei sanonut mulle yhtään mitään.Mulla oli molemmat ukit ja mummotkin kuolleet jo ennen mun syntymää enkä ollu pahemmin ollu sitten vanhusten kanssa tekemisissä.Kyllä mut ainakin järkytti se mitä vuodepesu oikeasti on käytännössä eritteiden hajuineen.Mä jatkoin siitä alta aika yksikön sosionomiksi.
- sad8
sosionomi kirjoitti:
Tää on sulle nimimerkki "Sh:lla on oikea tapa".Et ainakaan itse taida olla koulutukseltasi sairaanhoitaja,koska et mistään mitään tiedä!Tää on sulle nimimerkki "mistä rahat".Henkilökohtaisesti olisin valmis luopumaan koko länsimetro hankkeesta,junaradasta lentoasemalle(kehärata),pienentämään kansanedustajien palkkoja,tukipaketeista toisille euromaille ja niin edelleen.Pari museotakin voitais laittaa kiinni ja kaikenlaisia turhimpia virkoja voitaisiin ennemmin lopettaa esim. kansanedustajien avustajat....Sitä rahaa kun valtiolla vielä on jäljellä,mutta sitä ei käytetä oikein...Kuka tarvitsee länsimetroa?Rikkaat espoolaiset ovat vastustaneet sitä aina,ja köyhät espoolaiset pääsevät sieltä junilla ja busseilla stadiin...Ja sitten vielä...nimimerkki "pula pula".Mulle ainakin tuli täytenä yllätyksenä aikoinaan lähihoitajan työnkuva.Oli mulle sanottu,että ne voivat työskennellä esim. vanhainkodeissa,mut joku potilaan vuodepesu esimerkiksi ei sanonut mulle yhtään mitään.Mulla oli molemmat ukit ja mummotkin kuolleet jo ennen mun syntymää enkä ollu pahemmin ollu sitten vanhusten kanssa tekemisissä.Kyllä mut ainakin järkytti se mitä vuodepesu oikeasti on käytännössä eritteiden hajuineen.Mä jatkoin siitä alta aika yksikön sosionomiksi.
Nimenomaan...Jokaiselta kansanedustajalta ainakin puolitoistatonnia pois palkasta ja niillä rahoilla nostamaan hoitajien palkkoja.Ja eihän sekään tietenkään riittäisi,mutta jostakinhan se pitäisi aloittaa...Valitettavasti maassamme totennäköisemmin vielä ajaudutaan siihen että kohta pääsee hoitoon vain rikkaat.Surullista.Hyvin surullista.
- Aidosti huolestunut
sad8 kirjoitti:
Nimenomaan...Jokaiselta kansanedustajalta ainakin puolitoistatonnia pois palkasta ja niillä rahoilla nostamaan hoitajien palkkoja.Ja eihän sekään tietenkään riittäisi,mutta jostakinhan se pitäisi aloittaa...Valitettavasti maassamme totennäköisemmin vielä ajaudutaan siihen että kohta pääsee hoitoon vain rikkaat.Surullista.Hyvin surullista.
Ei se auttaisi sosiaali-ja terveysalaa vaikka kansanedustajien ja muiden poliitikkojen palkkoja laskettaisiin huomattavasti.Ei rahat siltikään riittäisi lähellekään.Jotakin muuta täytyisi keksiä mutta mitä?Vastausta en tiedä.Jos sen tietäisin,olisin viisas mies.Mistä takoa yhtäkkiä lisää miljardeja kunnalliseen terveydenhuoltoon.Niin.Ei mistään.Ei hyvältä näytä.
- Hoitavaa
Eikö sairaanhoitajalla ole muita tapoja hoitaa, kuin olla piikki kädessä valmiina? Siksikö olet sairaanhoitaja, että SAAT pistellä piikkejä? No, intohimonsa kullakin.
- Hoitavaa
Hoitavaa kirjoitti:
Eikö sairaanhoitajalla ole muita tapoja hoitaa, kuin olla piikki kädessä valmiina? Siksikö olet sairaanhoitaja, että SAAT pistellä piikkejä? No, intohimonsa kullakin.
Jatkoa..
em.nimimerkille: Sh:lla oikea tapa - Anonyymi
Ihan lähärinä olen antanut Serenasea injektiona agreesiviselle asiakkaalle, samalla kun sh on juossut karkuun...
- Anonyymi
voi voi kirjoitti:
Löytyy kehitysavusta otetaan sieltä ilmaisjakelusta
- Kokemuksesta tiedän
Mikä ihmeen hoitajapula täällä on? Kattia kanssa. Eläköityvien virkoja ja työsuhteita ei täytetä, ja uusia perustettuja virka- ja työsuhteita ei myöskään täytetä, säästösyistä - raha se on kun ratkaisee. Sijaisuudetkin pätkitään päiväksi tai pariksi tietyin määräajoin säästöjä silmällä pitäen.
Juuh, itsekäs ja ikävä ihminen työntekijänä olen. Tein samat työt kun kaikki muutkin, ymmärrettävästi minulta sijaisena odotettiin ihan samaa työnjälkeä ja tulosta kuin muiltakin, mutta eipä se silti näkynyt minun kukkarossa, eikä etuuksissakaan - vapaapäivilläkin listalla kikkailtiin ja jos vuosilomaa kertyi niin sekin työsuhdetta sopivasti pätkimällä saatiin lyhemmäksi. Yhden ainoan päivän katkos työsuhteessa samalle työnantajalle riitti muuttamaan kertyvien etuisuuksien määrää. Eipä ollut reilua minusta, saivat pitää sijaisuutensa, kouluttauduin uudelleen. - takas ent. skoleen
Tämä viesti on niille henkilöille,jotka ovat muutamia näyttöjä vaille valmiita lähihoitajia.Puuttuvat näytöt tulee yleensä suorittaa sen oppilaitoksen oppilaana missä on ennenkin opiskellut.Jos haluatte valmistua ottakaa yhteyttä entisiin oppilaitoksiinne ja yrittäkää sopia puuttuvien näyttöjen suorittamisesta heidän kanssaan.Onhan se surullista jos ammatillisen perustutkinnon suorittaminen jää roikkumaan noin pienestä asiasta.
- mitäh2
Meidän koulutuksessa ei ainakaan päässyt uuteen näyttöön, ennekuin edellinen oli läpi...
- motivaatio palasi...
mitäh2 kirjoitti:
Meidän koulutuksessa ei ainakaan päässyt uuteen näyttöön, ennekuin edellinen oli läpi...
Kaikki oppilaitokset eivät noudata sääntöjä!Siis ihan tosi,ei pila!Vaikka onkin olemassa sellainen sääntö että lähihoitaja opiskelija ei voi jatkaa valinnaisiin opintoihin ennen kuin kaikille pakolliset perusopinnot näyttöineen ovat suoritettu,niin joissakin oppilaitoksissa ei noudateta tätä sääntöä.Monet oppilaitokset pistävät opiskelijat valmistumaan vaikka "väkisin" ja perusopintojen jälkeen yritetään saada hinnalla millä hyvänsä houkuteltua opiskelijoita valinnaisiin opintoihin että koulutus toteutuisi.Tämä johtuu siitä että oppilaitoksillakaan ei mene niin hyvin ja oppilas kiintiöt yritetään saada täyttymään edes jotenkin.Vanhuspuolen lähäri opintoihin kun ei joka paikassa ole tunkua ja ilman opiskelijoitahan ei koulu pysy toiminnassa vaan menee konkurssiin. Minulta puuttuivat aikoinaan perusjakson jälkeen KAIKKI näytöt ja silti päästettiin jatkamaan valinnaisiin opintoihin vanhuspuolella.Suoritin sitten kaikki näytöt putkeen valinnaisten opintojen aikana.Meidän luokalla oli monta sellaista jotka sitten eivät suorittaneet näyttöjä ollenkaan.Osa heistä teki sen tahallaan kun heidät oli pakotettu alalle.Valinnaisissa opinnoissa oli mukana aluksi täysi luokka (28 opiskelijaa),valmistuneita lähäreitä heistä tuli 11 kappaletta,kaikkia näyttöjä vaille valmiita lähäreitä kaksi kappaletta,kahden näytön päähän jääneitä lähäreitä yksi kappale ja loput 14 lopettivat koulun kesken valinnaisten opintojen alussa.On ikävää että oppilaitokset eivät noudata sääntöjä,kosk siitä tulee monelle opiskelijalle ongelmia.Puuttuvia näyttöjä kun on todella vaikea päästä suorittamaan missään.Minun kohdallani tästä järjestelystä oli kuitenkin vain hyötyä.Ilman sitä en olisi valmistunut koskaan...
- usko pois
motivaatio palasi... kirjoitti:
Kaikki oppilaitokset eivät noudata sääntöjä!Siis ihan tosi,ei pila!Vaikka onkin olemassa sellainen sääntö että lähihoitaja opiskelija ei voi jatkaa valinnaisiin opintoihin ennen kuin kaikille pakolliset perusopinnot näyttöineen ovat suoritettu,niin joissakin oppilaitoksissa ei noudateta tätä sääntöä.Monet oppilaitokset pistävät opiskelijat valmistumaan vaikka "väkisin" ja perusopintojen jälkeen yritetään saada hinnalla millä hyvänsä houkuteltua opiskelijoita valinnaisiin opintoihin että koulutus toteutuisi.Tämä johtuu siitä että oppilaitoksillakaan ei mene niin hyvin ja oppilas kiintiöt yritetään saada täyttymään edes jotenkin.Vanhuspuolen lähäri opintoihin kun ei joka paikassa ole tunkua ja ilman opiskelijoitahan ei koulu pysy toiminnassa vaan menee konkurssiin. Minulta puuttuivat aikoinaan perusjakson jälkeen KAIKKI näytöt ja silti päästettiin jatkamaan valinnaisiin opintoihin vanhuspuolella.Suoritin sitten kaikki näytöt putkeen valinnaisten opintojen aikana.Meidän luokalla oli monta sellaista jotka sitten eivät suorittaneet näyttöjä ollenkaan.Osa heistä teki sen tahallaan kun heidät oli pakotettu alalle.Valinnaisissa opinnoissa oli mukana aluksi täysi luokka (28 opiskelijaa),valmistuneita lähäreitä heistä tuli 11 kappaletta,kaikkia näyttöjä vaille valmiita lähäreitä kaksi kappaletta,kahden näytön päähän jääneitä lähäreitä yksi kappale ja loput 14 lopettivat koulun kesken valinnaisten opintojen alussa.On ikävää että oppilaitokset eivät noudata sääntöjä,kosk siitä tulee monelle opiskelijalle ongelmia.Puuttuvia näyttöjä kun on todella vaikea päästä suorittamaan missään.Minun kohdallani tästä järjestelystä oli kuitenkin vain hyötyä.Ilman sitä en olisi valmistunut koskaan...
Vasta muutama päivä sitten oli uutisissa juttua miten vanhusten palvelutaloissa pistetään entisiä työntekijöitä "silmän lumeeksi" mukaan työvuorolistoihin että saadaan listat näyttämään lakisääteisiltä.Todellisuus on sitten käytännössä ihan toinen.Hoitajia ei ole oikeasti niin paljon työvuorossa mitä listassa näkyy.Uutisissa sanottiin myös että työvuoron päättyessä moni hoitaja pelkää että seuraavaan vuoroon ei oikeasti saada ketään.Tämä on todenmukainen esimerkki siitä,miten paha hoitajapula oikeasti todella on.Tämä uutinenhan oli pääkaupunkiseudulta,ja hoitajapula on ainakin siellä TODELLA paha.Muutamia vuosia sitten muistan että uutisissa oli juttua jostakin hoitoalan oppilaitoksesta,joka oli menossa konkurssiin ja oppilaitoksessa oltiin väärennetty opiskelukiintiöiden täyttymiseksi ihmisten nimiä ja henkilötunnuksia listoille oikean määrän täyttymiseksi.Uskon siis kyllä että monisa oppilaitoksissakin pystytään mihin hyvänsä kun oikein pohjamudissa mennään.
- valitettavasti näin
mitäh2 kirjoitti:
Moi,mitäh2...Työkkäri pakotti mut aikoinaan lähihoitaja kouluun.Valitettavasti pääsin valintakokeista läpi.Alusta asti oli selvä homma että en sovellu,enkä halua alalle.Perusjaksolla en mennyt yhteenkään näyttöön.En saanut näyttölupaa kun ei huvittanut tehdä näyttösuunnitelmia kunnolla.Kun perusjakso loppui olin suunnitellut jo valmiiksi että eipähän sitten tarvitse jatkaa opiskeluja eteenpäin.Toisin kävi.Oppilaitos ilmoitti tämän "ilosanoman" että "saan" jatkaa valinnaisiin opintoihin,vaikka perusjakson kaiki näytöt puuttuvat.Nyt on sitten valinnaiset opinnot menossa ja neljä näyttöä putkeen odottaa minua,vaikka ei voisi vähempää kiinnosta...Voi jössis...Vain uusi työpaikka voi minut tästä pelastaa...Ja hoitajapulasta...Harjoittelujen aikana näin miten piipussa hoitajat ovat liian pienen henkilökuntamäärän takia.Se vain lisäsi vihaani alaa kohtaan.
- kyllä vaan
mitäh2 kirjoitti:
Mä ainakin pääsin perusjaksolta valinnaisiin opintoihin,vaikka perusjaksolta puuttui päiväkotijaksolta puuttumaan jäänyt kto:n näyttö.Suorittelin sitten sen siinä valinnaisten opintojen loppuvaiheessa.Kuitenkin ennen sitä loppu näyttöä.Perusjakson kaikki näytöt pitää olla suoritettu ennen kuin pääsee valinnaisten opintojen näyttöön eli loppunäyttöön.Otti pattiin koko juttu silloin aikoinaan.Eipä ota enää,kun on näköjään niin paljon saman kokeneita.Monet kirjoitukset täällä ovat kuin suoraan omista kokemuksistani.
- 50+200
Suomessa ei ole hoitajapulaa. Esimiesasemassa olevat lihavat läskiperseet eivät vain palkkaa uusia hoitajia, koska "ylemmältä" taholta tulee ohjeet.
- siis täh?
Johan vitsin murjasit...Ei hoitajapulalla tarkoiteta sitä että valmistuneita hoitajia ei ole tarpeeksi.Vaan nimenomaan hoitajapula on sitä että ei palkata säästösyistä tarpeeksi.Ja myöskin sitä että monet valmistuneet menevät muihin hommiin.Hoitajapula siis ON!!!Ja ylemmältä taholta tulevat tietenkin e ohjeet,säästösyistä siis.
- just joo...
siis täh? kirjoitti:
Johan vitsin murjasit...Ei hoitajapulalla tarkoiteta sitä että valmistuneita hoitajia ei ole tarpeeksi.Vaan nimenomaan hoitajapula on sitä että ei palkata säästösyistä tarpeeksi.Ja myöskin sitä että monet valmistuneet menevät muihin hommiin.Hoitajapula siis ON!!!Ja ylemmältä taholta tulevat tietenkin e ohjeet,säästösyistä siis.
Suomessa on hoitajapula.Syynä ovat säästöt.Hoitajia on,mutta niitä ei palkata.Sitten taas päinvastaisesti on niin että joihinkin paikkoihin kyllä palkattaisiin hoitajia,mutta heitä ei kyseisiin paikkoihin hakeudu.Siinäkin ovat takana säästöt eli ympyrä sulkeutuu.Säästöjen vuoksi tietyt paikat ovat niin hirveitä (liian vähän henkilökuntaa,huonot työvälineet jne.)ettei niihin kukaan halua. Esimiesasemassa olevat henkilöt eivät sille todellakaan mitään voi.Hekin tekevät vaan työtään ja todella joutuvat noudattamaan ylemmältä taholta tulevia sääntöjä,jos meinaavat oman työnsä pitää.Kuka tahansa "läskiperse" ei hoitoalan esimieheksi pääse,joten eipäs haukuta heitä!Hoitoalan esimieshommaan et voi päästä esim. perimällä aseman rikkailta vanhemmilta tai jotain.Siihen on aivan itse opiskeltava ja se tie onkin pitkä...
- sit vielä...
just joo... kirjoitti:
Suomessa on hoitajapula.Syynä ovat säästöt.Hoitajia on,mutta niitä ei palkata.Sitten taas päinvastaisesti on niin että joihinkin paikkoihin kyllä palkattaisiin hoitajia,mutta heitä ei kyseisiin paikkoihin hakeudu.Siinäkin ovat takana säästöt eli ympyrä sulkeutuu.Säästöjen vuoksi tietyt paikat ovat niin hirveitä (liian vähän henkilökuntaa,huonot työvälineet jne.)ettei niihin kukaan halua. Esimiesasemassa olevat henkilöt eivät sille todellakaan mitään voi.Hekin tekevät vaan työtään ja todella joutuvat noudattamaan ylemmältä taholta tulevia sääntöjä,jos meinaavat oman työnsä pitää.Kuka tahansa "läskiperse" ei hoitoalan esimieheksi pääse,joten eipäs haukuta heitä!Hoitoalan esimieshommaan et voi päästä esim. perimällä aseman rikkailta vanhemmilta tai jotain.Siihen on aivan itse opiskeltava ja se tie onkin pitkä...
Jatkoa edelliseen viestiin...Ainoana poikkeuksena tietysti se että jos perustat itse tai joku tuttusi tai sukulaisesi perustaa yksityisen hoitoalan firman niin tottahan toki voit siellä olla esimiesasemassa tuosta vaan,mutta tarkoitan että esim. kunnalisella puolella sairaaloiden tai vanhustenkeskusten esimieheksi ei todellakaan pääse tuosta vaan,vaan on pitkä opiskeluputki takana!!!
- hoitotieteitä yl.op.
sit vielä... kirjoitti:
Jatkoa edelliseen viestiin...Ainoana poikkeuksena tietysti se että jos perustat itse tai joku tuttusi tai sukulaisesi perustaa yksityisen hoitoalan firman niin tottahan toki voit siellä olla esimiesasemassa tuosta vaan,mutta tarkoitan että esim. kunnalisella puolella sairaaloiden tai vanhustenkeskusten esimieheksi ei todellakaan pääse tuosta vaan,vaan on pitkä opiskeluputki takana!!!
Hei nimimerkki 50 200...Ennen kuin haukut hoitoalan esimiehiä,niin todella...Mieti ensin mitä kaikkea heidän on tullut opiskella ennen kuin ovat saavuttaneet asemansa.Ovat ainakin kunnallisella puolella asemansa ansainneet.Ja mitä hoitajapulaan tulee...Sille eivät he voi tuon taivaallista.
- captain Sparrow
hoitotieteitä yl.op. kirjoitti:
Hei nimimerkki 50 200...Ennen kuin haukut hoitoalan esimiehiä,niin todella...Mieti ensin mitä kaikkea heidän on tullut opiskella ennen kuin ovat saavuttaneet asemansa.Ovat ainakin kunnallisella puolella asemansa ansainneet.Ja mitä hoitajapulaan tulee...Sille eivät he voi tuon taivaallista.
Ei se ole hoitajapula mikään helppo juttu esimiehillekään.Tietävät että tarvittaisiin lisää henkilökuntaa,mutta ei ole resursseja palkata.Täyttä höyryä eteenpäin on vain väkisinohjattava "uppoavaa laivaa".
- i have no idea...
captain Sparrow kirjoitti:
Ei se ole hoitajapula mikään helppo juttu esimiehillekään.Tietävät että tarvittaisiin lisää henkilökuntaa,mutta ei ole resursseja palkata.Täyttä höyryä eteenpäin on vain väkisinohjattava "uppoavaa laivaa".
Halojata halloo...On hoitajapula on.On lama on.On työttömyyttä on.On työtä jota kukaan ei halua tehdä.Mitä näille asioille voimme tehdä?Sen jos tietäisin,viisas olisin:)
- Pelottavaa...
i have no idea... kirjoitti:
Halojata halloo...On hoitajapula on.On lama on.On työttömyyttä on.On työtä jota kukaan ei halua tehdä.Mitä näille asioille voimme tehdä?Sen jos tietäisin,viisas olisin:)
Tulevaisuudessa ennustan hoitajapulaakin pahempia asioita tulevaksi säästösyistä.Vielä joku päivä ei ole hoitajapula,vaan paha hoitoalan palveluiden (sairaalat,terveysasemat jne.) pula.Pula niistä näkyy jo nytkin esim. terveysasemien lakkautuksina ja vanhainkotipaikkojen puutteena jne.Ilman muutosta parempaan todella kohta vain rikkaat saavat hoitoa.Kun suomen talous romahtaa,niin kuka meitä silloin auttaa?MIä en ainakaan ole rikas.Kuolenko minä silloin kadulle?Tämä on vain kauhukuva.Voihan asiat kääntyä vielä parempaankin suuntaan.Who knows...
- 50+200
siis täh? kirjoitti:
Tarkotin sitä, että ylemmät ohjeet perustuvat kunnan tai kaupungin säästösyihin nykyään. Kunnalliset ja valtiolliset rakenteet kokenut, tai oppinut tietää kyllä mitä tarkoitin.
Meillä ei ole hoitajapulaa, kuten sanoin edellisessä viestissäni. Odotan sitä hetkeä kun kunnilla on rahaa palkata enemmän mm. sairaanhoitajia. Onko sitten enää saatavilla mahdollisesti työttömäksi joutuneita kokeneita sairaanhoitajia tarjolla? Tai menivätkö nuoret sairaanhoitajat työllisyyden perässä muille aloille?
Sosiaali- ja terveysalaa pitäisi pitää hengissä jollain tavalla, jottei ala koe ns. työntekijäpakoa. - 50+200
captain Sparrow kirjoitti:
Respektit niille esimiehille jotka moista touhua jaksavat. Onnea ja toivoa paremmalle!
- 50+200
hoitotieteitä yl.op. kirjoitti:
Onhan noita esimiehiä nähty. Liikunta ei tee pahaa heillekään.
Tässä hoitoteitä pitkin on menty yliopistoon, maisteriksi jne. Mutta olkaa esimiehet esimerkkinä alaisillenne. Lisäksi voin sanoa, ettei johtamistaitoja opita siviilikouluissa kovinkaan paljon. - ai ei vai?
50+200 kirjoitti:
Tarkotin sitä, että ylemmät ohjeet perustuvat kunnan tai kaupungin säästösyihin nykyään. Kunnalliset ja valtiolliset rakenteet kokenut, tai oppinut tietää kyllä mitä tarkoitin.
Meillä ei ole hoitajapulaa, kuten sanoin edellisessä viestissäni. Odotan sitä hetkeä kun kunnilla on rahaa palkata enemmän mm. sairaanhoitajia. Onko sitten enää saatavilla mahdollisesti työttömäksi joutuneita kokeneita sairaanhoitajia tarjolla? Tai menivätkö nuoret sairaanhoitajat työllisyyden perässä muille aloille?
Sosiaali- ja terveysalaa pitäisi pitää hengissä jollain tavalla, jottei ala koe ns. työntekijäpakoa.Raivostuttaa tuo kun edelleenkin olet sitä mieltä että ei ole hoitajapulaa.Toki sinulla on oikeus mielipiteeseesi.Yritätkö täällä tahallaan provosoida,vai oletko todella oikesti sitä mieltä että hoitajapulaa ei ole?Onhan meillä suomessa paljon valmistuneita hoitajia,mutta heitä ei palkata tarpeeksi,joten heistä on sairaaloissa ja vanhustenkeskuksissa hirveä pula.Tarkoitetaanko hoitajapulalla mielestäsi muka sitä että hoitajia ei ole valmistunut tarpeeksi?Tyhmä olet,jos oikeasti niin ajattelet.Hoitajapulalla tarkoitetaan sitä että hoitajia on,mutta heitä ei ole varaa palkata tarpeeksi.Katso nyt itsekin mitä olet tänne oikein kirjoittanut...Samaan aikaan kun mielestäsi hoitajapulaa ei ole,odotat hetkeä kun kunnilla on rahaa palkata lisää sairaanhoitajia.Eikö sinun mielestäsi kunnissa ole sairaanhoitajista tällä hetkellä siis muka pulaa?Väännetään rautalangasta asia,jos ei mene muuten perille.Vanhukset makaavat monissa nimeltämainitsemattomissa laitoksissa ripulivaipoissaan eikä kukaan tule vaihtamaan heille puhtaita vaippoja seuraavan illan eikä yön aikana,koska esim. iltavuoroon ei ole saatu ketään ja yöhoitaja sitten työskentelee yksin eikä ehdi hoitaa yön aikana kaikkia potilaita läpi..Vuorovastaava sairaanhoitaja joutuu jäämään 8 tunnin työvuoron jälkeen vielä ylitöihin ja tekemään toisen 8 tunnin vuoron siihen perään,koska toista sairaanhoitajaa ei ole saatu tulemaan paikalle.Eikö ole pulaa?
- kukkuu???
ai ei vai? kirjoitti:
Raivostuttaa tuo kun edelleenkin olet sitä mieltä että ei ole hoitajapulaa.Toki sinulla on oikeus mielipiteeseesi.Yritätkö täällä tahallaan provosoida,vai oletko todella oikesti sitä mieltä että hoitajapulaa ei ole?Onhan meillä suomessa paljon valmistuneita hoitajia,mutta heitä ei palkata tarpeeksi,joten heistä on sairaaloissa ja vanhustenkeskuksissa hirveä pula.Tarkoitetaanko hoitajapulalla mielestäsi muka sitä että hoitajia ei ole valmistunut tarpeeksi?Tyhmä olet,jos oikeasti niin ajattelet.Hoitajapulalla tarkoitetaan sitä että hoitajia on,mutta heitä ei ole varaa palkata tarpeeksi.Katso nyt itsekin mitä olet tänne oikein kirjoittanut...Samaan aikaan kun mielestäsi hoitajapulaa ei ole,odotat hetkeä kun kunnilla on rahaa palkata lisää sairaanhoitajia.Eikö sinun mielestäsi kunnissa ole sairaanhoitajista tällä hetkellä siis muka pulaa?Väännetään rautalangasta asia,jos ei mene muuten perille.Vanhukset makaavat monissa nimeltämainitsemattomissa laitoksissa ripulivaipoissaan eikä kukaan tule vaihtamaan heille puhtaita vaippoja seuraavan illan eikä yön aikana,koska esim. iltavuoroon ei ole saatu ketään ja yöhoitaja sitten työskentelee yksin eikä ehdi hoitaa yön aikana kaikkia potilaita läpi..Vuorovastaava sairaanhoitaja joutuu jäämään 8 tunnin työvuoron jälkeen vielä ylitöihin ja tekemään toisen 8 tunnin vuoron siihen perään,koska toista sairaanhoitajaa ei ole saatu tulemaan paikalle.Eikö ole pulaa?
Hei nimimerkki 50 200.Jos sairaaloiden vuodeosastoilla ja vanhustenkeskuksissa työskentelee liian vähän hoitohenkilökuntaa hoidettavien henkilöiden lukumäärää kohden,niin mitä se sinun mielestäsi on,jos ei kerran hoitajapulaa ole?Millä termillä kutsuisit sitä kun hoitajia ei ole säästösyistä varaa palkata tarpeeksi?Aivan.Sitä kutsutaan hoitajapulaksi.Hoitajapula on,ja paha onkin.En voi tietää mitä teet työksesi tai olet tekemättä mutta heitän karkean arvauksen että ainakaan lähihoitajana tai sairaanhoitajana vanhustenkeskuksessa tai esim. jossain vuodeosastolla tuskin työskentelet???Selvästikään et tiedä oikeasta todellisesta hoitajapulasta h:von v:tua,koska mielestäsi hoitajapulaa ei ole.Mainitsit myös tuosta työntekijäpaosta.Sekin on kyllä sorry vaan jo tapahtunut ajat sitten.Ensimmäisen kerran käsittääkseno jo 90-luvulla jolloin suomalaiset hoitsut "pakenivat" Norjaan.Ja niin he tekevät monet nytkin.
- 12345678
kukkuu??? kirjoitti:
Hei nimimerkki 50 200.Jos sairaaloiden vuodeosastoilla ja vanhustenkeskuksissa työskentelee liian vähän hoitohenkilökuntaa hoidettavien henkilöiden lukumäärää kohden,niin mitä se sinun mielestäsi on,jos ei kerran hoitajapulaa ole?Millä termillä kutsuisit sitä kun hoitajia ei ole säästösyistä varaa palkata tarpeeksi?Aivan.Sitä kutsutaan hoitajapulaksi.Hoitajapula on,ja paha onkin.En voi tietää mitä teet työksesi tai olet tekemättä mutta heitän karkean arvauksen että ainakaan lähihoitajana tai sairaanhoitajana vanhustenkeskuksessa tai esim. jossain vuodeosastolla tuskin työskentelet???Selvästikään et tiedä oikeasta todellisesta hoitajapulasta h:von v:tua,koska mielestäsi hoitajapulaa ei ole.Mainitsit myös tuosta työntekijäpaosta.Sekin on kyllä sorry vaan jo tapahtunut ajat sitten.Ensimmäisen kerran käsittääkseno jo 90-luvulla jolloin suomalaiset hoitsut "pakenivat" Norjaan.Ja niin he tekevät monet nytkin.
Nimimerkki 50 200.HOITAJAPULA ON!!!Hoitajia kyllä on,mutta kunnilla ei ole varaa heitä palkata.Ja kun ei ole varaa palkata,niin se näkyy kentällä alan hommissa liian vähäisenä hoitohenkilökunnan määränä.Ja siitä tulee sitten nimenomaan se hoitajapula.Ja pahasti tämä pula näkyykin.Voit ihan rauhassa olla sitä mieltä että meillä ei ole hoitajapulaa,koska hoitajia on,mutta heitä vain ei palkata.Ajattele mitä lystäät.Hoitajapula ei parane ajattelimmepa me tällä palstalla asiasta mitä hyvänsä.
- ttj pako on
12345678 kirjoitti:
Nimimerkki 50 200.HOITAJAPULA ON!!!Hoitajia kyllä on,mutta kunnilla ei ole varaa heitä palkata.Ja kun ei ole varaa palkata,niin se näkyy kentällä alan hommissa liian vähäisenä hoitohenkilökunnan määränä.Ja siitä tulee sitten nimenomaan se hoitajapula.Ja pahasti tämä pula näkyykin.Voit ihan rauhassa olla sitä mieltä että meillä ei ole hoitajapulaa,koska hoitajia on,mutta heitä vain ei palkata.Ajattele mitä lystäät.Hoitajapula ei parane ajattelimmepa me tällä palstalla asiasta mitä hyvänsä.
Nimimerkki 50 200.Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitit.Tarkoitit kenties sitä että maassamme on paljon potentiaalisia hoitajia,joten osaavista ammattilaisista ei ole pula,vaan ongelmana on raha.Rahaa ei ole näitä ammattilaisia palkata.Olet silti niin väärässä,kuin vain voit ikinä olla.On paikkoja joissa on esimiehillä ylemmältä taholta lupa palkata lisää henkilökuntaa,mutta kukaan ei suostu kyseisiin paikkoihin töihin tulemaan.Ja työntekijäpako on jo tapahtunut.Ja jatkuu vaan...
- hoitoala on kuollut
ttj pako on kirjoitti:
Nimimerkki 50 200.Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitit.Tarkoitit kenties sitä että maassamme on paljon potentiaalisia hoitajia,joten osaavista ammattilaisista ei ole pula,vaan ongelmana on raha.Rahaa ei ole näitä ammattilaisia palkata.Olet silti niin väärässä,kuin vain voit ikinä olla.On paikkoja joissa on esimiehillä ylemmältä taholta lupa palkata lisää henkilökuntaa,mutta kukaan ei suostu kyseisiin paikkoihin töihin tulemaan.Ja työntekijäpako on jo tapahtunut.Ja jatkuu vaan...
Pitää paikkansa.Sosiaali-ja terveysalan työntekijäpako on jo tapahtunut,todella!!!90-luvulla sairaanhoitajia lähti paljon Norjaan työn ja parempien palkkojen perässä.Tänä päivänä he lähtevät vaikka työtä olisi kotimaassakin parempien palkkojen ja työolosuhteiden perässä,eivätkä pelkästään Norjaan vaan moniin muihinkin maihin.Vasten tahtoaan työttömiä sairaanhoitajia ei tässä maassa pahemmin kyllä paljon näy.Jos ovat työttöminä,niin ovat tehneet sen tietoisesti eivätkä halua alalla olla.Poikkeuksena erittäin pienet kunnat.,missä on paha työttömyys joka alalla.Jos suomeen saadaan joskus lisää rahaa kunnille sairaanhoitajien palkkamista varten niin tulevat huomaamaan että ei ole ketään ketä palkata.Hoitajat ovat jo kadonneet kuin tuhka tuuleen.Hoitoala on jo kuollut.
- kiitti mulle riitti
hoitoala on kuollut kirjoitti:
Pitää paikkansa.Sosiaali-ja terveysalan työntekijäpako on jo tapahtunut,todella!!!90-luvulla sairaanhoitajia lähti paljon Norjaan työn ja parempien palkkojen perässä.Tänä päivänä he lähtevät vaikka työtä olisi kotimaassakin parempien palkkojen ja työolosuhteiden perässä,eivätkä pelkästään Norjaan vaan moniin muihinkin maihin.Vasten tahtoaan työttömiä sairaanhoitajia ei tässä maassa pahemmin kyllä paljon näy.Jos ovat työttöminä,niin ovat tehneet sen tietoisesti eivätkä halua alalla olla.Poikkeuksena erittäin pienet kunnat.,missä on paha työttömyys joka alalla.Jos suomeen saadaan joskus lisää rahaa kunnille sairaanhoitajien palkkamista varten niin tulevat huomaamaan että ei ole ketään ketä palkata.Hoitajat ovat jo kadonneet kuin tuhka tuuleen.Hoitoala on jo kuollut.
Sairaanhoitajien ja lähihoitajien ammatit ovat niin p...askan palkan tarjoavia ammatteja että nuoriso hakeutuu muihin hommiin.Hoitajapula on todellinen.Minäkin olen sairaanhoitaja.Ja olen töissä ihan muissa hommissa.
- Lapsikin osaa
50+200 kirjoitti:
Sosiaali- ja terveysalaa pitäisi pitää hengissä jollain tavalla, jottei ala koe ns. työntekijäpakoa.Pieni lapsikin osaa kunnalliset ja valtiolliset rakenteet,joten so what?
- 50...
Lapsikin osaa kirjoitti:
Pieni lapsikin osaa kunnalliset ja valtiolliset rakenteet,joten so what?
Oli tarkoitettu 50 200:lle!!!
- nauraa vai itkeäkö
Näin on! Hoitajia on työttöminä paljon ja he haluaisivat töihin. Vakituiseen työhön, ei paikkaamaan satunnaisesti sairaslomia, jolloin omat työttömyyspäivärahat ja hakemukset menee taas uusiksi ja rahojen saaminen viivästyy huomattavasti, että laskut ehtii vanheta.
Ei ole hoitajapulaa vaan pulaa pysyvistä hoitajia palkkaavista tahoista. (Itse työskentelen paikassa, jossa vastuu ja vaatimukset huippuluokkaa, mutta koskaan ei palkata sairaslomien tuuraajaa. Suurimman osan vuodesta teemme yhden hoitajan vajauksella.Eli aina se sairasloma on pois toisten selkänahasta.) Sekä pulaa kunnon palkoista raskaasta, vaativasta, vastuullisesta työstä.
Parempaa palkkaa saat "hoitaessasi" putkia, asfalttia, kuparisulattoa, kiviainesta jne... Paremmat pyhälisät, sairausajan palkka sisältää kaikki lisät ja taas se voi nostaa peruspalkkaasi jne. Puhumattakaan kansanedustajista, jotka saavat esim. sairauslomallaan myös kaikki kulukorvaukset (huom! verottomana) "turvaverkkona". Niinpä. sitten kun tullaan rintakipuisina terveysasemalle niin suurinpiirtein siivoojan palkalla työskentelevän odotetaan hoitavan hoitosi niin, että sinä vielä huomennakin elät ja ymmärrät maailmasta jotain. Palkan ja vastuun suhde ei korreloi ollenkaan töissä!!!!!
Liitot munattomia palkkojen suhteen, just ja just haetaan korvauksia erikoislääkäreiden avustaville hoitajille, mutta perushoitoon osallistuvat hoitaja mm. ensiavussa ja ajanvarauksessa (johon kaikki ihmiset ensin ottavat yhteyttä ja jossa hoidon kiireellisyys arvioidaan, annetaan ohjeet toimia ja esim. välittömästi soittaa 112!) tai itsenäisesti hoitovastaanottoa pitävä hoitaja eivät saa mitään osaamislisiä. Oikein?
Vastuu ja osaaminen ei tosiaankaan korreloi hoitajien työssä. Siivoojat saa 100 e vähemmän kuussa! - 50+200
ttj pako on kirjoitti:
Kerrankin täällä joku lukee viestit oikein.
- 50+200
ai ei vai? kirjoitti:
Raivostuttaa tuo kun edelleenkin olet sitä mieltä että ei ole hoitajapulaa.Toki sinulla on oikeus mielipiteeseesi.Yritätkö täällä tahallaan provosoida,vai oletko todella oikesti sitä mieltä että hoitajapulaa ei ole?Onhan meillä suomessa paljon valmistuneita hoitajia,mutta heitä ei palkata tarpeeksi,joten heistä on sairaaloissa ja vanhustenkeskuksissa hirveä pula.Tarkoitetaanko hoitajapulalla mielestäsi muka sitä että hoitajia ei ole valmistunut tarpeeksi?Tyhmä olet,jos oikeasti niin ajattelet.Hoitajapulalla tarkoitetaan sitä että hoitajia on,mutta heitä ei ole varaa palkata tarpeeksi.Katso nyt itsekin mitä olet tänne oikein kirjoittanut...Samaan aikaan kun mielestäsi hoitajapulaa ei ole,odotat hetkeä kun kunnilla on rahaa palkata lisää sairaanhoitajia.Eikö sinun mielestäsi kunnissa ole sairaanhoitajista tällä hetkellä siis muka pulaa?Väännetään rautalangasta asia,jos ei mene muuten perille.Vanhukset makaavat monissa nimeltämainitsemattomissa laitoksissa ripulivaipoissaan eikä kukaan tule vaihtamaan heille puhtaita vaippoja seuraavan illan eikä yön aikana,koska esim. iltavuoroon ei ole saatu ketään ja yöhoitaja sitten työskentelee yksin eikä ehdi hoitaa yön aikana kaikkia potilaita läpi..Vuorovastaava sairaanhoitaja joutuu jäämään 8 tunnin työvuoron jälkeen vielä ylitöihin ja tekemään toisen 8 tunnin vuoron siihen perään,koska toista sairaanhoitajaa ei ole saatu tulemaan paikalle.Eikö ole pulaa?
Et varmaan pääse syystä tai toisesta tutustumaan työttömyystilastoihin. Suomessa ei ole hoitajapulaa. Meillä on paljon hoitohenkilöstöä työttömänä. Uusia ei nykyään palkata säästösyistä. Hoitajapulaa ei ole.
- 50+200
Lapsikin osaa kirjoitti:
Pieni lapsikin osaa kunnalliset ja valtiolliset rakenteet,joten so what?
So what?
Sitten pitäisi osata olla väittämättä vastaan, jos "rakenteet" tuntee. Suomessa ei ole hoitajapulaa. - 50+200
kiitti mulle riitti kirjoitti:
Sairaanhoitajien ja lähihoitajien ammatit ovat niin p...askan palkan tarjoavia ammatteja että nuoriso hakeutuu muihin hommiin.Hoitajapula on todellinen.Minäkin olen sairaanhoitaja.Ja olen töissä ihan muissa hommissa.
Näinä päivinä sosiaali- ja terveysalalle ei palkata riittävästi hoitajia, vaikka heitä on tarjolla. Ei ole ihme, että tarjolla olevat henkilöt vaihtavat alaa. Palkkakaan ei ole sh:llä häävi työmäärään suhteutettuna.
- 50+200
kukkuu??? kirjoitti:
Meillä ei ole Suomessa hoitajapulaa. Jos joku sinulle on uskotellut, että meillä on kansallinen hoitajapula, hän on valehdellut. Hoitajia riittää, heitä ei vain palkata riittävästi kuntien rahapulan vuoksi.
Suomeen ei tarvita hoitajia mm. Espanjasta, Thaimaasta tms. Meillä on kotimaassa hoitajia tarjolla paljon, ja koko ajan valmistuu kouluista lisää. - 50+200
nauraa vai itkeäkö kirjoitti:
Näin on! Hoitajia on työttöminä paljon ja he haluaisivat töihin. Vakituiseen työhön, ei paikkaamaan satunnaisesti sairaslomia, jolloin omat työttömyyspäivärahat ja hakemukset menee taas uusiksi ja rahojen saaminen viivästyy huomattavasti, että laskut ehtii vanheta.
Ei ole hoitajapulaa vaan pulaa pysyvistä hoitajia palkkaavista tahoista. (Itse työskentelen paikassa, jossa vastuu ja vaatimukset huippuluokkaa, mutta koskaan ei palkata sairaslomien tuuraajaa. Suurimman osan vuodesta teemme yhden hoitajan vajauksella.Eli aina se sairasloma on pois toisten selkänahasta.) Sekä pulaa kunnon palkoista raskaasta, vaativasta, vastuullisesta työstä.
Parempaa palkkaa saat "hoitaessasi" putkia, asfalttia, kuparisulattoa, kiviainesta jne... Paremmat pyhälisät, sairausajan palkka sisältää kaikki lisät ja taas se voi nostaa peruspalkkaasi jne. Puhumattakaan kansanedustajista, jotka saavat esim. sairauslomallaan myös kaikki kulukorvaukset (huom! verottomana) "turvaverkkona". Niinpä. sitten kun tullaan rintakipuisina terveysasemalle niin suurinpiirtein siivoojan palkalla työskentelevän odotetaan hoitavan hoitosi niin, että sinä vielä huomennakin elät ja ymmärrät maailmasta jotain. Palkan ja vastuun suhde ei korreloi ollenkaan töissä!!!!!
Liitot munattomia palkkojen suhteen, just ja just haetaan korvauksia erikoislääkäreiden avustaville hoitajille, mutta perushoitoon osallistuvat hoitaja mm. ensiavussa ja ajanvarauksessa (johon kaikki ihmiset ensin ottavat yhteyttä ja jossa hoidon kiireellisyys arvioidaan, annetaan ohjeet toimia ja esim. välittömästi soittaa 112!) tai itsenäisesti hoitovastaanottoa pitävä hoitaja eivät saa mitään osaamislisiä. Oikein?
Vastuu ja osaaminen ei tosiaankaan korreloi hoitajien työssä. Siivoojat saa 100 e vähemmän kuussa!Oikeassa olet. Ilmeisesti olet päässyt työttömyystilastoihin tutustumaan. Hoitajia on ketä palkata, mutta kunnat säästää hoitotyöstä.
- nykyään siivooja
nauraa vai itkeäkö kirjoitti:
Vastuu ja osaaminen ei tosiaankaan korreloi hoitajien työssä. Siivoojat saa 100 e vähemmän kuussa!Höpö höpö! Itse työskentelin vuosi sitten sairaanhoitajana ja erinäisten syiden vuoksi olen nyt siivoojana. Hoitajana oli palkka melkein puolet parempi!!! Siivooja palkka helv. surkea 9,56€/tunti ja lisät tosi huonot siis paljon huonommat kuin hoitoalalla! Esim. lauantaistakaan ei saa mitään erillistä lauantailisää ja hoitoalalla taas saa. Iltalisä on jotain 70 senttiä tunnilta ja yölisä 1,28€ tunnilta muistaakseni. Kuukausipalkka siivoojilla on n. 1490€ bruttona ja sairaanhoitajilla kuitenkin peruspalkka yli 2000€.
- Anonyymi
50+200 kirjoitti:
Kerrankin täällä joku lukee viestit oikein.
Ei viitti lukea kun max viisi riviä muut ohitan
- Tympääntynyt
Meidän seudulla hoidettavia on, mutta meitä hoitajia ei palkata. Keikkaa saa tehtyä, mutta ei mitään pysyvää. Ja lisää lähihoitajia valmistuu täällä koko ajan, mutta ei töitä tarjolla :( Kummastuttaa tämä asia ihan oikeasti.
Jotenkin aivan kyllästynyt koko hoitoalaan ja tulevaisuudessa haluan tehdä jotain aivan muuta.Piste.- turhautuminen
Omalla seudulla myös hoitajia valmistuu jatkuvasti, mutta minua, joka olen vakituisessa työssä muutenkin, soitetaan sijaiseksi jatkuvasti. Olen toki alunperin ottanut yrityksiin yhteyttä ja antanut yht. tietoni, mutta jännä, että luulis olevan paljon sellaisia, joilla ei ole työtä ja jotka voisivat paikata myös päivätuurein ja saavansa jalkansa sitä kautta oven väliin ja vievän kaikki tuuraukset, niitä ei tunnu olevan. Ainoat oikeat sijaistajat omissa paikoissani ovat eläkeläisiä tai muualla työssä olevia.
Työttömät ovat heti saikulla jos heitä on yritetty palkata. Itseni on pakko tehdä lisätyötä, koska normityön palkka ei riitä elättämään itseäni ja kolmea lasta, joista yksi kerrallaan täyttää 17v ja lapsilisä lakkaa, mutta käyvät lukiota ja asuvat kotona joten heidät on tietenkin elätettävä. Verohelpotustahan ei Suomen verotus enää lapsilisien myöntämisen jälkeen ole veronmaksajille suonut, vaikka elätettäviä olisi kuinka monta.
Itsekin maksan yli 40% veroa kaikista ylimääräisistä töistä, jotka ovat välttämättömiä elämiseksemme. Monesti on niin, että normityön palkka menee pelkkiin laskuihin... asuntolaina, sähkö, vesi, vakuutukset (auto, asunto, kevari), netti, puhelin, verot (auto asunto). Sitten tulee bensat, ruoat (laktoositon ruokavalio tekee n. 1.5 kertaisen maksun kaikkiin maitotuotteisiin X 4), kaikki harvinaisempi eli esim. opintokirjat n. 700 E kausi per nuppi vaatteet kolmelle teini-ikäiselle (he ovat joutuneet kulkemaan halvoissa ei merkittömissä vaatteissä koska heidän äitinsä tekee työtä, toisten lasten vanhemmat, jotka eivät ole töissä ja ovat tässä minunkin rahoittamassa sosiaaliturvan piirissä saavat lapsilleen merkkivaatteet, ettei lapsia kiusattaisi....kuka suojelisi minun lapsia vastaavanlaiselta? Ei kukaan, koska äiti tienaa yli 2000; euroa kuukaudessa 500,- euroa lisätöistä (tai enemmän, mutta tosiaan vain 50%kaikkien kulujen jälkeen tästä jää käteen).
Sossua ei kiinnosta mitä jää pakollisten elämisen kulujen jälkeen käteen. Vaan Paljonko saat bruttona palkkaa.
Yritin hakea jotain apua sosiaalitoimistosta kun opiskelin 3 lapsen yksinhuoltajana vastaus oli, että :Voit hyvin pyöräillä yli 10 km, et tarvitse autoa vaikkei bussit kuljekaan, joten auton kuluja ei voi vähentää.Sain sentään asumistukea hieman. Mitään rahallista tukea esim. lasten harrastuksiin tai vaatteisiin en saanut. Miksi toiset saa toiset ei?
Asuntoneliöt ovat tärkeämmät kuin se kuinka ne oikeasti jakaantuu asunnossa. (Vaikka olisi tosi törkeän kallis vuokra-asunto oikeilla neliöillä oikeaan aikaan remontoituna, Kela maksaa hitostikin asumistukea, mutta jos asut omistusasunnossa, josta maksat lainaa tietyn summan, et saa mitään tukea??? Eikö näin kannusteta ihmisiä nimenomaan olemaan hankkimatta mitään omaisuutta ja syrjäytetään ennestään ja pidetä heitä muiden elätteinä?Mitä syrjäytyminen taas meinaa käytännössä, sitä, että oppii yhteiskunnan huolehtivan aina kaikesta. Ei oo vitun välii tehdä mitään työtä tai siitä rangaistaan sillä, että rahantulo taas viivästyy. Ja sitten ei saadakaan tukia jne. Parempi olla tekemättä mitään. Käy vaan uhkailemassa ja valittamassa vuoronperään sossussa.) Ei niiden energia enää jaksa miettiä jos joku yksinhuoltaja on vaikka vain vähäisen avun tarpeessa, parempi vaan heti torpata hänen hakemuksensa. Kuten itselleni kävi. Päätin, että en enää ikinä mene kyseiseen laitokseen, mutta jos vain ikinä mitenkään voi veroja kiertää tai olla maksamatta: käytän sitä! Verojenmaksua ei käytetä tasapuolisesti kansalaisten kesken. Vaan kaikkein paskimmille annetaan, mutta jos on hiukankin omaa yritystä ja moraalia niin sittenpähän kärsitte. Ei oikein. Mutta näin se vaan on. - vaalit
turhautuminen kirjoitti:
Omalla seudulla myös hoitajia valmistuu jatkuvasti, mutta minua, joka olen vakituisessa työssä muutenkin, soitetaan sijaiseksi jatkuvasti. Olen toki alunperin ottanut yrityksiin yhteyttä ja antanut yht. tietoni, mutta jännä, että luulis olevan paljon sellaisia, joilla ei ole työtä ja jotka voisivat paikata myös päivätuurein ja saavansa jalkansa sitä kautta oven väliin ja vievän kaikki tuuraukset, niitä ei tunnu olevan. Ainoat oikeat sijaistajat omissa paikoissani ovat eläkeläisiä tai muualla työssä olevia.
Työttömät ovat heti saikulla jos heitä on yritetty palkata. Itseni on pakko tehdä lisätyötä, koska normityön palkka ei riitä elättämään itseäni ja kolmea lasta, joista yksi kerrallaan täyttää 17v ja lapsilisä lakkaa, mutta käyvät lukiota ja asuvat kotona joten heidät on tietenkin elätettävä. Verohelpotustahan ei Suomen verotus enää lapsilisien myöntämisen jälkeen ole veronmaksajille suonut, vaikka elätettäviä olisi kuinka monta.
Itsekin maksan yli 40% veroa kaikista ylimääräisistä töistä, jotka ovat välttämättömiä elämiseksemme. Monesti on niin, että normityön palkka menee pelkkiin laskuihin... asuntolaina, sähkö, vesi, vakuutukset (auto, asunto, kevari), netti, puhelin, verot (auto asunto). Sitten tulee bensat, ruoat (laktoositon ruokavalio tekee n. 1.5 kertaisen maksun kaikkiin maitotuotteisiin X 4), kaikki harvinaisempi eli esim. opintokirjat n. 700 E kausi per nuppi vaatteet kolmelle teini-ikäiselle (he ovat joutuneet kulkemaan halvoissa ei merkittömissä vaatteissä koska heidän äitinsä tekee työtä, toisten lasten vanhemmat, jotka eivät ole töissä ja ovat tässä minunkin rahoittamassa sosiaaliturvan piirissä saavat lapsilleen merkkivaatteet, ettei lapsia kiusattaisi....kuka suojelisi minun lapsia vastaavanlaiselta? Ei kukaan, koska äiti tienaa yli 2000; euroa kuukaudessa 500,- euroa lisätöistä (tai enemmän, mutta tosiaan vain 50%kaikkien kulujen jälkeen tästä jää käteen).
Sossua ei kiinnosta mitä jää pakollisten elämisen kulujen jälkeen käteen. Vaan Paljonko saat bruttona palkkaa.
Yritin hakea jotain apua sosiaalitoimistosta kun opiskelin 3 lapsen yksinhuoltajana vastaus oli, että :Voit hyvin pyöräillä yli 10 km, et tarvitse autoa vaikkei bussit kuljekaan, joten auton kuluja ei voi vähentää.Sain sentään asumistukea hieman. Mitään rahallista tukea esim. lasten harrastuksiin tai vaatteisiin en saanut. Miksi toiset saa toiset ei?
Asuntoneliöt ovat tärkeämmät kuin se kuinka ne oikeasti jakaantuu asunnossa. (Vaikka olisi tosi törkeän kallis vuokra-asunto oikeilla neliöillä oikeaan aikaan remontoituna, Kela maksaa hitostikin asumistukea, mutta jos asut omistusasunnossa, josta maksat lainaa tietyn summan, et saa mitään tukea??? Eikö näin kannusteta ihmisiä nimenomaan olemaan hankkimatta mitään omaisuutta ja syrjäytetään ennestään ja pidetä heitä muiden elätteinä?Mitä syrjäytyminen taas meinaa käytännössä, sitä, että oppii yhteiskunnan huolehtivan aina kaikesta. Ei oo vitun välii tehdä mitään työtä tai siitä rangaistaan sillä, että rahantulo taas viivästyy. Ja sitten ei saadakaan tukia jne. Parempi olla tekemättä mitään. Käy vaan uhkailemassa ja valittamassa vuoronperään sossussa.) Ei niiden energia enää jaksa miettiä jos joku yksinhuoltaja on vaikka vain vähäisen avun tarpeessa, parempi vaan heti torpata hänen hakemuksensa. Kuten itselleni kävi. Päätin, että en enää ikinä mene kyseiseen laitokseen, mutta jos vain ikinä mitenkään voi veroja kiertää tai olla maksamatta: käytän sitä! Verojenmaksua ei käytetä tasapuolisesti kansalaisten kesken. Vaan kaikkein paskimmille annetaan, mutta jos on hiukankin omaa yritystä ja moraalia niin sittenpähän kärsitte. Ei oikein. Mutta näin se vaan on.Meidän (monen lapsen) isä maksoi yli 70% veroja vuosia, ennen lamavuosia, kun ei suostunut investoimaan eli ottamaan lainaa. Tuli konkurssit ja isäkin menetti työnsä. Ei saatu mitään tukea kun katsottiin bruttotuloja. Menetin uskoni oikeudenmukaisuuteen valtion osalta tässä kohtaa, eikä yhtään rehellisempää pyrkimystä ole nähnyt sen koommin v. 90 jälkeen.
On vain itsekkäitä ehdokkaita, jotka hakevat päättäjiksi yhdellä tyhjänpuhuvalla lauseella. Jos nyt mitään saatoin äänestää niin perussuomalaisia, jotta edes jonkinlainen vaikutusmahdollisuus suomalaisilla olisi jatkossakin. Harmikseni vain moni äänesti vaan koska haluaa kuulua tiettyyn puolueeseen ja se vaan on niin tuttu kaikille uutisista-tyyliin.
Nyt Suomalaiset olkaa ylpeitä kuuluessanne kokoomukseen tai keskustaan ja sitä kuuluttakaa ympäri pitäjää, että teidän päättäjänne nyt vaikuttavat kaikkeen eu:ssa päätettävään asiaan. Pitäkää lippua korkealla! Älkää nyt piiloutuko sinne koteihinne hiljaa kun taas kaikki menee enemmän päin persettä. Ei niillä ole munaa olla eri mieltä kuin eri kieltä puhuvilla ulkomaalaisilla. *Saavat itselleen mainetta olemalla samaa mieltä kuin moni muukin. Palkka juoksee joka tapauksessa samalla tavalla, teki siellä mitä hyvänsä. Eläke lienee vielä parempi kuin suomalaisilla eduskuntaedustajilla....
- 50+200
Suomessa ei ole pulaa hyvistä hoitajista. Suomessa on pulaa rahasta joilla palkata hoitajia.
Johtuuko tämä tilanne hallituksen "sote-sotkusta"?- Irwin sen jo sanoi
Suomessa on rahaa hyvin moneenkin sellaiseen mihin normikansa ei sitä laittaisi, esim kansanedustajien turvaverkko (kulukorvaukset sairasloman ajaltakin),valtionyhtiöiden johtajien palkat, yleensäkin kuntien ja laitosten johtajien superpalkat, säästöjen nimellä tehdyt suuret remontit, 200 kansanedustajan palkat avustajien palkat, ilmaiset matkat jne... Yhteiskunnan eläteiksi jääneet nuoret, korvaushoidot, vankien oikein hyvä ylläpito jne.
Rahaa on, mutta mihin se laitetaan? Ei ainakaan ikänsä töitä tehneille vanhuksille riitä rahaa. Nykyiseltä keskiluokkaiselta työntekijältä nyhdetään viimeinenkin penni/sentti.
Haistakaa paska koko valtiovalta, ette osaa muuta kun verottaa....
- ei pelkkä raha...
Pelkkä raha ei ole ongelma.Suomessa on kyllä pulaa rahasta,joilla palkata hoitajia.Ja koska on pulaa rahasta sen vuoksi vanhustenkeskuksissa ja sairaaloissa on hoitajapula.Mutta miksi sitten emme hoitajapulan asemasta puhu yleisesti vaikkapa hoitajien palkkaukseen liittyvien rahojen puutteesta eli sosiaali-ja terveysalan työpaikkojen säilyttämiseen liittyvästä rahapulasta?Siksi että rahapula ei ole ainoa ongelma.Ongelmana on myös oikea hoitajapula.Vaikka suomalaisilla olisi kuinka paljon rahaa käytössä sosiaali-ja terveysalalla joku päivä,niin tulee aina olemaan sellaisia paikkoja joihin kukaan ei halua töihin.Sitä ei kuitenkaan tarvitse juuri nyt murehtia,koska lisää rahaakaan ei ole saatavilla,joten raha on vielä pahempi ongelma.Menikö jakeluun...Toistan vielä...Oli rahaa tai ei tulee AINA olemaan sellaisia paikkoja joihin kukaan ei halua mennä töihin.Sosiaali- ja terveysala kaipaa kipeästi lisää rahaa.On silti typerää siis kuivitella että ongelmana olisi pelkkä raha.Ongelmana on myös ihan vaan pelkkä p...aska työ.
- alaa vaihtanut sh
Asiaa...On kaksi ongelmaa.Toinen on raha ja sen puute ja toinen on (hyvin sanottu) ihan vain pelkkä p...aska työ!Vai onko näin että kaikki työttömänä olevat sairaanhoitajat ja lähihoitajat haluaisivat takaisin töihin,jos pääsisivät?Jaksan vahvasti epäillä...
- pk-seudulla on!!!
alaa vaihtanut sh kirjoitti:
Asiaa...On kaksi ongelmaa.Toinen on raha ja sen puute ja toinen on (hyvin sanottu) ihan vain pelkkä p...aska työ!Vai onko näin että kaikki työttömänä olevat sairaanhoitajat ja lähihoitajat haluaisivat takaisin töihin,jos pääsisivät?Jaksan vahvasti epäillä...
Missä nämä kaikki työttömät sairaanhoitajat sitten oikein asuvat?Siis missäpäin Suomea?Kyllä kiinnostaisi tietää?Kenties joissakin pienissä kunnissa?Pääkaupunkiseudulla ei ole yhtään sairaanhoitajaa,joka olisi työttömänä kyseisestä ammatista vastentahtoaan.Pääkaupunkiseudun sairaanhoitajat jäävät pois kyseisesä ammatista vapaaehtoisesti.Pääkaupunkiseudulla on hoitajapula.Sairaanhoitajien paikkoja on paljon avoinna ja niihin haetaan epätoivoisesti työntekijöitä,mutta niihin ei saada ketään.Esim. mol.fi...Onko ongelma pelkästään pk-seudulla?Kerrohan nimimerkki 50 200 miten selität lukuisat avoinna olevat sairaanhoitajajien työpaikat joihin kukaan ei halua?Eikö se ole hoitajapulaa se...Ilman ulkomaailta tuotuja sairaanhoitajia pk-seudulla oltaisiin vieläkin pahemmassa k...usessa!Jos täällä on kuulolla yksikin pk-seudulla asuva sairaanhoitaja joka on joutunut työttömäksi eikäole saanut pk-seudulta uutta työtä,niin kerro ihmeessä.Epäilen vahvasti ettei ainuttakaan oikeasti ilmene.Ellei sitten joku vain tekeydy täällä sellaiseksi.
- PK-Suomi
pk-seudulla on!!! kirjoitti:
Missä nämä kaikki työttömät sairaanhoitajat sitten oikein asuvat?Siis missäpäin Suomea?Kyllä kiinnostaisi tietää?Kenties joissakin pienissä kunnissa?Pääkaupunkiseudulla ei ole yhtään sairaanhoitajaa,joka olisi työttömänä kyseisestä ammatista vastentahtoaan.Pääkaupunkiseudun sairaanhoitajat jäävät pois kyseisesä ammatista vapaaehtoisesti.Pääkaupunkiseudulla on hoitajapula.Sairaanhoitajien paikkoja on paljon avoinna ja niihin haetaan epätoivoisesti työntekijöitä,mutta niihin ei saada ketään.Esim. mol.fi...Onko ongelma pelkästään pk-seudulla?Kerrohan nimimerkki 50 200 miten selität lukuisat avoinna olevat sairaanhoitajajien työpaikat joihin kukaan ei halua?Eikö se ole hoitajapulaa se...Ilman ulkomaailta tuotuja sairaanhoitajia pk-seudulla oltaisiin vieläkin pahemmassa k...usessa!Jos täällä on kuulolla yksikin pk-seudulla asuva sairaanhoitaja joka on joutunut työttömäksi eikäole saanut pk-seudulta uutta työtä,niin kerro ihmeessä.Epäilen vahvasti ettei ainuttakaan oikeasti ilmene.Ellei sitten joku vain tekeydy täällä sellaiseksi.
On niin totta kun olla ja voi.Pääkaupunkiseudun alueella on todella avoimia sairaanhoitajien (ja myös lähihoitajien) paikkoja joihin KUKAAN ei halua tulla.Ja se jos mikä on hoitajapulaa se.Ehkä nimimerkki 50 200 et asustele pk-seudulla?Siltimyös rahasta on paha pula,tiedän.Kun puhutaan Suomen hoitajapulasta,niin monelle henkilölle pk-seutu=koko Suomi,lol:)
- näin on
PK-Suomi kirjoitti:
On niin totta kun olla ja voi.Pääkaupunkiseudun alueella on todella avoimia sairaanhoitajien (ja myös lähihoitajien) paikkoja joihin KUKAAN ei halua tulla.Ja se jos mikä on hoitajapulaa se.Ehkä nimimerkki 50 200 et asustele pk-seudulla?Siltimyös rahasta on paha pula,tiedän.Kun puhutaan Suomen hoitajapulasta,niin monelle henkilölle pk-seutu=koko Suomi,lol:)
Sama ongelma on monella muullakin alalla.Suomen pienet kunnat kärvistelevät työttömyyden kourissa samaan aikaan kun tietyillä aloilla pk-seudulla on työntekijöistä pulaa.On tosin paljon aloja,joissa esiintyy pahaa työttömyyttä myös pk-seudulla.Hoitoala ei kuulu niihin.Pk-seudulla on hoitajapula.
- todellinen ongelma
näin on kirjoitti:
Sama ongelma on monella muullakin alalla.Suomen pienet kunnat kärvistelevät työttömyyden kourissa samaan aikaan kun tietyillä aloilla pk-seudulla on työntekijöistä pulaa.On tosin paljon aloja,joissa esiintyy pahaa työttömyyttä myös pk-seudulla.Hoitoala ei kuulu niihin.Pk-seudulla on hoitajapula.
Nimimerkki 50 200...Pääkaupunkiseudulla on paha hoitajapula.Haluaisin kysyä sinulta oletko käynyt katsomassa netistä Helsingin kaupungin sosiaali-ja terveysalan avoinna olevat työpaikat?Jos et ole,niin käy ihmeessä katsomassa.Täällä jo toistamiseen on mainittu työkkärin sivusto mol.fi.Esimerkiksi siellä on todella lukuisia sairaanhoitajien paikkoja avoinna,joihin ei saada palkattua ketään.Minä olen seurannut noita kyseisiä sivustoja jo vuosia.Ja osa siellä olevista ilmoituksista on ollut siellä kokoajan vuodesta toiseen.Siellä on vapaana myös minun entinen työpaikkani,kun tilalleni ei koskaan ole saatu ketään.Vieläkö väität että maassamme ei ole hoitajapulaa?Miten selität sitten pk-seudun tilanteen?Kun siis olet sitä mieltä että hoitajapulaa ei ole,niin älä yleistä että muka koko maassa ei ole hoitajapulaa.PK-seudun hoitajapula on todellinen.
- ketään ei kiinnosta
todellinen ongelma kirjoitti:
Nimimerkki 50 200...Pääkaupunkiseudulla on paha hoitajapula.Haluaisin kysyä sinulta oletko käynyt katsomassa netistä Helsingin kaupungin sosiaali-ja terveysalan avoinna olevat työpaikat?Jos et ole,niin käy ihmeessä katsomassa.Täällä jo toistamiseen on mainittu työkkärin sivusto mol.fi.Esimerkiksi siellä on todella lukuisia sairaanhoitajien paikkoja avoinna,joihin ei saada palkattua ketään.Minä olen seurannut noita kyseisiä sivustoja jo vuosia.Ja osa siellä olevista ilmoituksista on ollut siellä kokoajan vuodesta toiseen.Siellä on vapaana myös minun entinen työpaikkani,kun tilalleni ei koskaan ole saatu ketään.Vieläkö väität että maassamme ei ole hoitajapulaa?Miten selität sitten pk-seudun tilanteen?Kun siis olet sitä mieltä että hoitajapulaa ei ole,niin älä yleistä että muka koko maassa ei ole hoitajapulaa.PK-seudun hoitajapula on todellinen.
50 200!!!!!!!!Pääkaupunkiseudulla on paha pula osaavista hoitajista.Nuoret ovat nykyisin sen verran mukavuudenhaluisia että eivät jää tietentahtoen ainakaan hoitsuiksi..Sosiaali-ja terveysalan tutkintoja käytetään kiertotienä muihin ammatteihin. Jos seurailet tilastoja kuinka monta hoitajaa on valmistunut mistäkin koulusta,niin tilastoihin ei kannata paljon luottaa.Suurin osa valmistuneista hoitsuista on alle vuodessa lukemassa hoitotieteitä yliopistossa tai täysin toisella alalla.Kaikki haluavat osastonhoitajiksi tai ylihoitajiksi,alan opettajiksi tai sitten ihan toiselle alalle.Paljon kukaan ei halua tavalliseksi rivihoitsuksi.Minä asun työttömänä pienellä paikkakunnalla ja nautin silmin nähden kun ei J...umalauta tarvise hoitsun p...askaa työtä tehdä!!!!!!!!!!!!!!!!!Ja kaltaisiani on monta.
- eipä kiinnosta ei
ketään ei kiinnosta kirjoitti:
50 200!!!!!!!!Pääkaupunkiseudulla on paha pula osaavista hoitajista.Nuoret ovat nykyisin sen verran mukavuudenhaluisia että eivät jää tietentahtoen ainakaan hoitsuiksi..Sosiaali-ja terveysalan tutkintoja käytetään kiertotienä muihin ammatteihin. Jos seurailet tilastoja kuinka monta hoitajaa on valmistunut mistäkin koulusta,niin tilastoihin ei kannata paljon luottaa.Suurin osa valmistuneista hoitsuista on alle vuodessa lukemassa hoitotieteitä yliopistossa tai täysin toisella alalla.Kaikki haluavat osastonhoitajiksi tai ylihoitajiksi,alan opettajiksi tai sitten ihan toiselle alalle.Paljon kukaan ei halua tavalliseksi rivihoitsuksi.Minä asun työttömänä pienellä paikkakunnalla ja nautin silmin nähden kun ei J...umalauta tarvise hoitsun p...askaa työtä tehdä!!!!!!!!!!!!!!!!!Ja kaltaisiani on monta.
Nimimerkki "ketään ei kiinnosta".Asut työttömänä pienellä paikkakunnalla mutta hyvimpä tuntuu olevan silti tietoa pääkaupunkiseudun hoitajien tilanteesta ja nuorista myös.Ja tuntuupa olevan kovasti kiinnostusta kommentoida pääkaupunkiseudun hoitajien työtilannetta.Mistä moinen kiinnostus?Oletko kenties vastikään sieltä pois muuttanut vai mistä moinen?Viimeistään tässä vaiheessa minulle alkaa tulla sellainen fiilis,että täällä on joku henkilö joka keksii näitä juttuja tänne tyhjästä.Eipä todellakaan ketään kiinnosta.
- ketään ei kiinnosta
eipä kiinnosta ei kirjoitti:
Nimimerkki "ketään ei kiinnosta".Asut työttömänä pienellä paikkakunnalla mutta hyvimpä tuntuu olevan silti tietoa pääkaupunkiseudun hoitajien tilanteesta ja nuorista myös.Ja tuntuupa olevan kovasti kiinnostusta kommentoida pääkaupunkiseudun hoitajien työtilannetta.Mistä moinen kiinnostus?Oletko kenties vastikään sieltä pois muuttanut vai mistä moinen?Viimeistään tässä vaiheessa minulle alkaa tulla sellainen fiilis,että täällä on joku henkilö joka keksii näitä juttuja tänne tyhjästä.Eipä todellakaan ketään kiinnosta.
Juttuni ei ole keksitty!Olen todella hypännyt pois oravanpyörästä ja muuttanut Stadista maalle.Otin sen karenssin työkkäristä ja irtisanouduin hoitoalalta ja yhtään ei ole kaduttanut.Jos jossain vaiheessa lähtis uutta alaa opiskelemaan...
- turhautuminenASIAA
ketään ei kiinnosta kirjoitti:
Juttuni ei ole keksitty!Olen todella hypännyt pois oravanpyörästä ja muuttanut Stadista maalle.Otin sen karenssin työkkäristä ja irtisanouduin hoitoalalta ja yhtään ei ole kaduttanut.Jos jossain vaiheessa lähtis uutta alaa opiskelemaan...
NIMIMERKKI TURHAUTUMINEN!Olet oikeassa.Nyt ollaan itse asian ytimessä.Hoitoalalla on faktaa että työttömät ovat (tosi useat tapaukset)heti saikulla,jos heitä on yritetty palkata.Erittäin hyvin sanottu myös se että sossua ei kiinnosta kuin se paljon tienaat bruttona eikä oteta huomioon todellisia elämän kuluja.Se miksi osa työttömistä on heti saikulla johtuu tietenkin siitä että he ovat pakotettu alan hommiin.Osa vihaa alaa yli kaiken ja tekee mitä vaan ettei sillä tarvitsisi työskennellä.Osa taas on jo kauan aikaa sitten luovuttanut,että antaa olla...työttämänä tulee paremmin toimeen mitä työssä käymällä.Surullista mutta totta.Erittäin surullista,mutta totta.siinä meillä taas yksi hyvä esimerkki on nimimerkki ketään ei kiinnosta:n ensimmäinen kirjoitus.
- mitä ihmettä?
turhautuminenASIAA kirjoitti:
NIMIMERKKI TURHAUTUMINEN!Olet oikeassa.Nyt ollaan itse asian ytimessä.Hoitoalalla on faktaa että työttömät ovat (tosi useat tapaukset)heti saikulla,jos heitä on yritetty palkata.Erittäin hyvin sanottu myös se että sossua ei kiinnosta kuin se paljon tienaat bruttona eikä oteta huomioon todellisia elämän kuluja.Se miksi osa työttömistä on heti saikulla johtuu tietenkin siitä että he ovat pakotettu alan hommiin.Osa vihaa alaa yli kaiken ja tekee mitä vaan ettei sillä tarvitsisi työskennellä.Osa taas on jo kauan aikaa sitten luovuttanut,että antaa olla...työttämänä tulee paremmin toimeen mitä työssä käymällä.Surullista mutta totta.Erittäin surullista,mutta totta.siinä meillä taas yksi hyvä esimerkki on nimimerkki ketään ei kiinnosta:n ensimmäinen kirjoitus.
Siis että mitä?Kertokaa mulle miten muka työttömänä tulee taloudellisesti toimeen paremmin,mitä työssä käymällä?Siis nimenomaan hoitajan työstä puhun nyt!Onhan hoitajilla aika pieni palkka mutta eikö se ole Kelan työttömyyskorvaus siitä huolimatta että saisi asumistukea,niin kuitenkin aika paljon pienempi summa mitä hoitsuilla jää nettona käteen.Nyt tarkoitan sekä sairaanhoitajia,että lähihoitajia.Eikö muka hoitajan palkalla pysty maksamaan esim. vuokraa ja muita pakollisia elämisen kuluja paremmin,mitä työttömyyskorvauksella?Häh???Mä olen jossain vaiheessa ilmeisesti missannut jotakin ja pahasti...
- kusti polkee
mitä ihmettä? kirjoitti:
Siis että mitä?Kertokaa mulle miten muka työttömänä tulee taloudellisesti toimeen paremmin,mitä työssä käymällä?Siis nimenomaan hoitajan työstä puhun nyt!Onhan hoitajilla aika pieni palkka mutta eikö se ole Kelan työttömyyskorvaus siitä huolimatta että saisi asumistukea,niin kuitenkin aika paljon pienempi summa mitä hoitsuilla jää nettona käteen.Nyt tarkoitan sekä sairaanhoitajia,että lähihoitajia.Eikö muka hoitajan palkalla pysty maksamaan esim. vuokraa ja muita pakollisia elämisen kuluja paremmin,mitä työttömyyskorvauksella?Häh???Mä olen jossain vaiheessa ilmeisesti missannut jotakin ja pahasti...
Höpön,pöpön...Kyllä hoitajan palkalla tulee toimeen paremmin,mitä työttömän tuilla.Ei sitä hoitajilla tietenkään niin kovin suuri palkka ole että "herroiksi" elelisi,mutta kyllähän nyt heille jää käteen kuukausittain enemmän rahaa mitä työttömille.Ja Kelan asumistukeakaan kun ei makseta työttömille jos omaa puolison tai muun samassa taloudessa asuvan henkilön,joka käy kokoaikaisessa työssä niin aika pienet ovat työttömien tulot.Ja asumistukikaan ei niin suuri summa ole,että hoitsu vähemmän tienaisi.Hoitoalalta lähdetään pois myös paljon pienemmin palkattuihin työtehtäviin.Syynä on se että hoitoala on niin kamala.Henkisesti raskasta.
- alanvaihtaja123
kusti polkee kirjoitti:
Höpön,pöpön...Kyllä hoitajan palkalla tulee toimeen paremmin,mitä työttömän tuilla.Ei sitä hoitajilla tietenkään niin kovin suuri palkka ole että "herroiksi" elelisi,mutta kyllähän nyt heille jää käteen kuukausittain enemmän rahaa mitä työttömille.Ja Kelan asumistukeakaan kun ei makseta työttömille jos omaa puolison tai muun samassa taloudessa asuvan henkilön,joka käy kokoaikaisessa työssä niin aika pienet ovat työttömien tulot.Ja asumistukikaan ei niin suuri summa ole,että hoitsu vähemmän tienaisi.Hoitoalalta lähdetään pois myös paljon pienemmin palkattuihin työtehtäviin.Syynä on se että hoitoala on niin kamala.Henkisesti raskasta.
Raha ei korvaa mielenterveyttä.Hoitoalalta todella lähdetään pois melkeimpä hinnalla millä hyvänsä.Todella monet lähtevät vaikka töihin aloille,joissa palkat ovat hoitajienkin palkkoja pienempiä,mutta työ miljoona kertaa mukavampaa.Että sellaista.Ihminen ei saa kokea olevansa väkisin "naimisissa" työnsä kanssa.
- kutsumusam. edelleen
alanvaihtaja123 kirjoitti:
Raha ei korvaa mielenterveyttä.Hoitoalalta todella lähdetään pois melkeimpä hinnalla millä hyvänsä.Todella monet lähtevät vaikka töihin aloille,joissa palkat ovat hoitajienkin palkkoja pienempiä,mutta työ miljoona kertaa mukavampaa.Että sellaista.Ihminen ei saa kokea olevansa väkisin "naimisissa" työnsä kanssa.
Ai että mikä ihmeen hoitajapula,kun kokoajan valmistuu uusia hoitsuja?Hah,hah.Suurin osa valmistuneista hoitsuista vaihtaa todellakin alaa yleensä aika nopeasti.Yleensä kun hoitsukoulu on aloitettu niin se julma totuus alasta iskee ensimmäisen vuoden aikana vasten kasvoja.Moni kuitenkin käy siitä huolimatta kyseisen koulun loppuun,kaiken varalta,jos muita töitä ei sitten löytyisikään...Ja loput karenssin pelossa.Edelleenkin on aloja jotka ovat kutsumusammatteja eikä niissä jaksa,jos ei ala kiinnosta.Vaikka kuinka eletään 2000-luvulla.
- Jo pitkään työtön sh
pk-seudulla on!!! kirjoitti:
pk-seudulla on sairaanhoitajia työttömänä!!!
Asun Helsingissä ja olen työtön sairaanhoitaja. Olen hakenut kautta linjan kaikenlaisiin hoitotyön yksiköihin työhön, ei ole otettu ! Edes haastatteluihin ei enää pyydetä vaikka työpaikkakohtaista lisäkoulutustakin on ansiolistaan kirjattavana.
Joskus on käynyt niin, että olen ollut ainoa hakija, jolloin paikka on laitettu uusintahakuun kunnes on saatu joku muukin hakija. Ellei ole löytynyt niin paikka on jätetty täyttämättä.... - f-w
PK-Suomi kirjoitti:
Olisiko siis oikea kysymys: Miksi Helsinginseudulla ei ole tarpeeksi hoitajia? Muualla todistetusti ainakin on, mutta huonon palkkauksen vuoksi/työn raskauden vuoksi ei ihan aina saada töihin tai sitten se suurin syy: ei haetakaan työntekijää, sanotaan vaan, että ei ole nyt sijaista äkilliseen sairauspoissaoloon, joita on siis huomattavasti!!!
- zeb
Mihin hommiin ne ihmiset sitten päätyy jotka ei haluu tehdä LH/SH hommia?
- vastavalmistunuut
Esim. täällä meiän pikkukaupungissa, vaikka nyt kotihoito: joudut työskentelemään yksin eli suuri vastuu, porukkaa vähän ja sen takia joutuu moni tekemään tuplavuoroja, myös opiskelijoita on työssä (yksin ja täysin omalla vastuulla), huono työilmapiiri, kiire, vaikeat potilaat, ei kovin mukava pomo jne. kaikki nämä yhteensä, joten kovin monen ei tee mieli mennä töihin kyseiseen paikkaan.
Olen tk:ssa töissä nyt täällä pienessä kaupungissa ja paljon on eläkeläisiä paikkaamassa mm. sairaslomia. Kaikki nuoret lähihoitajat muuttaa muualle kun kukaan ei halua jäädä tänne tuppukylään tai sitten lähtee jatkamaan opiskeluja.Itse viihdyn nyt tuola tkssa, mutta voi olla että syksyllä kans itsekin muutan pois jatko-opiskelupaikan perässä.
Ja tämän kaupungin yksi vanhainkotien pomo on aivan kamala jota jokainen sen tunteva suunnilleen pelkää. Se käyttää ihan hyväkseen kaikkia opiskelijoita ja on lyhkäsiä soppareita miten sattuu (kerran eräällä tyypillä meni jotenkin pimeesti jotkut pistepäivät että jotenkin säästettyjä lomia ei ollutkaan tai jotain, en tarkalleen ees tiiä miten meni, mutta tosi epäreilusti kuitenkin), se akka on tosi äkänen että hyvä et uskaltaa sanoa sille päivää. Itse olin muutaman vuoron sijaistamassa yhessä hänen allaan olevista vanhainkodeistaan ja en ikinä halua enää häntä pomoksi ja se koko vanhainkoti oli muutenkin aivan helveti hirveä paikka: aivan kaamea ilmapiiri, sain pienen perehdytyksen vasta viimeisenä päivänä, olin ihan pihalla siellä että mitä teen (etenkin lääkkeiden annon kanssa, olin vähän paniikissa että jos annankin jotain väärin,tietenkin kysyin muilta hoitajilta mutta suurin osa vaan mulkoili, kukaan ei muuten edes tervehtinyt minua kun menin sinne, katto vaan et kukas vittu tuo on ja mitä se täällä tekee suunnilleen..) et on hyviä työkokemuksia lähihoitajana, että en ihmettele et jos joku myös vaihtaa kokonaan ammattia!
On myös paljon sairaslomia, varsinkin vanhemmilla lähi-/perushoitajilla, kun paikkoja hajoaa, vaikka on se erkonomia, mutta aina se ei riitä ja aina sitä ei voi muistaa ja tulee tilanteita missä sen käyttö on mahotonta.- vastavalmistunuut
Siis tosiaan vuodeosastolla oon, tkssa.
- vastavalmistunuut
vastavalmistunuut kirjoitti:
Siis tosiaan vuodeosastolla oon, tkssa.
Ja ainiin: VUOROTYÖ on perseestä.
Mut mulla ei siis ole itellä tällähetkellä valittamista, et ihan jees on, mut eniten ehkä just toi vuorohomma on aika syvältä. - vastav...
vastavalmistunuut kirjoitti:
Ja ainiin: VUOROTYÖ on perseestä.
Mut mulla ei siis ole itellä tällähetkellä valittamista, et ihan jees on, mut eniten ehkä just toi vuorohomma on aika syvältä.Ja pakko lisätä vielä se, että kaikki lähärit ei oo suuntautunut just vanhuksiin missä niitä eniten tarvittais. On paljon myös lapsiin ja nuoriin tai mielenterv. pähde puoleen suuntautuneita tai sitten vammaisiin tai kuntoutukseen. Että pelkästään vanhukset ei ole se "kohderyhmä". Sairaanhoitoon ja huolenpitoonkin suuntautuu paljon, mutta hekin saattavat usein olla just tkssa tai sairaalanosastoilla töissä, mutta toki myös vanhainkodeissa sun muualla..
- koijattu
Haistakaa nyt jo paska hoitajapula höpötyksinenne. Ainakaan lähihoitajista ei ole pulaa kehäkolmosen pohjoispuolella, pikemminkin ylitarjontaa. Itse valmistuin 2012 ja nyt olen ollut työttömänä reilun vuoden. Olen tämän vuoden puolella hakenut yli kolmeakymmentä työpaikkaa enkä ole saanut yhtään haastattelukutsua. Kehtasivat aikanaan vielä valehdella että miehiä muka kaivattaisiin hoitoalalle lisää.
- vastavalmistunut
Omituista. Mä en edes hakenut mihinkään työpaikkaan, vaan multa on kysytty että tuletko. Ja töissä sitä ollaan. t: miespuolinen lh.
- S..wer
Tuo kertoo jo siitä, että ei edes haluta sijaisia sairaslomiin ym... ja pistetään vaan vakihenkilöstö tekemään vajaalla täyden työt. Näin meillä ainakin on ollut sen 5 vuotta kun oon ollut töissä. Oon itekin välillä ehdottanut pomolle nimiä kelle soittaa sijaisuutta mut ei oo vaan ketään niistä töissä näkynyt..
- realismia kiitos
Kouluttajat sitä työvoimapulaa mainostavat! Viime tammikuussa oli Hesarin mukaan 5880 työtöntä lähihoitajaa lääkintävahtimestaria!
Enkä ymmärrä miksi jotkut mainostava omaa työllistymistään varsinkaan E-Suomessa mut kuitenkin eivät kerro ovatko päässeet vakipaikkaan vaiko pätkiä tekemään kuten voidaan epäillä!- Lähäri
Mitä väliä sillä on, onko pätkiä vaiko vakkari, kun duunia on jatkuvalla syötöllä.
- Ex-hoitaja
Lähäri kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, onko pätkiä vaiko vakkari, kun duunia on jatkuvalla syötöllä.
Jos on jatkuvasti töitä, niin eihän siinä mitään hätää olekaan. Mutta on sellaisiakin työnantajia, jotka pätkivät pidemmänkin lomituksen pieniin pätkiin. Kaksi-viisi päivää töitä ja vapaapäivät saatkin viettää "omalla" kustannuksella. Omien vapaiden jälkeen löytyykin sitten taas muutama työvuoro jne.
Et koskaan saa vuosilomaa palkallisena, etkä voi muutenkaan suunnitella elämääsi pidemmällä tähtäimellä.
Olin aikoinaan onnekas, kun sain tehdä yksitoista vuotta lomituksia yhtäjaksoisesti. Sain vuosilomat ja ikälisät. Lopulta myöskin valituisen paikan. Etenkin viimeisinä työvuosinani työnantaja pätki lomitukset uusilta lomittajilta muutaman päivän pätkiin. - nainen5
Jos tekee koko ajan keikkaa, eli ei ole toimessa, niin voi olla työkkärissä työttömänä työhakijana. Tämä selittää nuo työttömyysluvut.
- Lähäri
Nyt on pk-seudullakin työtilanteet muuttuneet. Jokaiseen avoimeen tehtävään tulee kymmenittäin hakemuksia. Vielä vuosi sitten hakemuksia tuli kymmenesosa tämänhetkisestä.
- hoitajatar vm 67
viesti sisurajalta: täällä 100-150 km säteellä mummoja ja pappoja, jotka tarvitsisivat apua päivittäiseen pärjäämiseen.
ei ole työntekijöitä jonnekin valtimon ja rautavaara-juuka akselille.
ensin kaikki keskittyi joensuuhun, nykyään jo kuopioon tai mikkeliin.
pirun pitkä matka valtimolta minne vaan byrokrattien tykö.
ei mene minun jakeluun, että koko suomen elämä keskittyy kehäkolmoselle.
äänestän ja kannatan ilomielin sellaista ihmistä, joka tietää asiat ja haluaa pitää koko suomen asuttuna.
- Kohta työtön LH
Edelliseeen...eikö juuri siellä suunnalla ole työttämyyttä paljon ? Vai onko niin että kunnat ei palkkaa vai mikä siellä mättää? Voisin itse lähteä vaikka heti sinne mummoja ja pappoja auttelemaan :) Kun meillä täällä kaikki sijaiset ja määräaikaiset potkitaan pihalle tämän vuoden aikana.
- ifyu
Suomessa ei ole hoitajapulaa, vaan rahapula!
Hoitajapulaan vedotaan, ettei tarvitse palkata hoitajaa.
Jos olisi tullut 0,6 hoitajan kiintiö, niin sitten voitaisiin kenties ruveta puhumaan hoitajapulasta. Niin kauan, kuin asiaa ei valvota, niin hoitajiakaan ei palkata, koska se laskee yksityisen hoitokodin asiakkaista saatavaa katetta. - Anonyymi
Helsingissä ainakin suurin työnantaja pistää aina uusintahaun päälle. Ei huvita enää kiusata itseä. Muualla tarvetta on...
- Anonyymi
Hoitajapula tarkoittaa AMK koulutettuja sairaanhoitajia. Lähihoitajan koulutus on jotain muuta.
- Anonyymi
Ei nuoria kiinnosta hoitoala, ei se palkastakaan ole kiinni, kolmivuorotyötä . Pitää tubettaa ja bilettää. Tekoripset ja kynnet pitää olla kunnossa.
- Anonyymi
ei kukaan montaa vuotta ole nuori bilettäjä. Kaikella on oma aikaikkunansa. Harva 35 v. enää isommin bilettää viikonloppujansa. Etenkin jos itsellä on lapsia.
- Anonyymi
Eihän hoitajan palkalla elä, vapaa päivät kun tekee ylitöitä voi jotenki tulla toimeen.
Eihän sellasta jaksa pitkään, heti lähden alalta kun saan jotain muuta parempi palkkasta työtä. Hoitajien korona pakko rokotus , pitäähän ne piikit johonki tökkii ja maskit..ettei saa edes henkeä ni kuka jaksaa ? - Anonyymi
Sitä voi vain ihmetellä, mistä vaje johtuu. Ei ainakaan hoitajien määrästä.
- Anonyymi
juurikin nyt 25000 hoitajaa lakossa ja yllätys yllätys hoitajapula ei olekaan lisääntynyt lakon takia. Toisin sanoen 25000 hoitajalle voitaisiin antaa heti kenkää ilman että hoitajapula lisääntyisi. DD
- Anonyymi
hoitajapula syntyi kun keksittiin hoitajamitoitus. Ennen hoitajamitoitusta ei hoitajapulaa ollut olemassakaan isossa määrin
- Anonyymi
Hoitajapula johtuu siitä, ettei työnantajat halua palkata tarpeeksi väkeä. Sehän maksaa työnantajille aina enemmän, mitä enenmän on päteviä työntekijöitä. Samasta syystä hoiva-avustajien määrä on lisääntynyt. He tulevat työnanatjille halvemmaksi. Kuten sijaisetkin.
Alanvaihtajista hoitajapula ei varmastikaan ole kiinni eli siitä, että alalta on poistunut väkeä, joka ei enää aiokaan palata takaisin.
Työttömyyskortistossa varmasti on tarpeeksi hoitajia, jotka alalle haluaisivat, jos joku vaan palkkaisi heidät. - Anonyymi
Se spiruliini haisee melko lailla koko hommossa https://www.krka.fi/fi/tuotteet/itsehoitovalmisteet/septanazal/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323807- 851895
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151741Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541402Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1231284VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu961258Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi371229- 701146
- 691023
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102985