Savukosken Sokliin vuosikymmeniä haviteltu fosfaattikaivos uhkaa vesittyä kiistelyyn ratalinjauksista.
Norjalaisen lannoitevalmistajan Yaran mukaan yhtiöllä on enintään kuukausia aikaa odottaa hallituksen kantaa siihen, osallistuuko valtio Sallasta kaivokselle jo kaavoitetun radan kustannuksiin.
Toiseksi vaihtoehdoksi on noussut rata Rovaniemeltä Sodankylään ja sieltä Sokliin. Sen suunnittelu kestäisi kuitenkin niin kauan, että Yaran kaivoslupa ehtisi umpeutua.
– Meillä on halukkuus, mutta lopullista kannattavuusarviota emme voi tehdä ennen päätöstä valtion mukaantulosta. Liikenneyhteydet ovat keskeinen osa sitä ratkaisua, sanoo Yara Miningin logistiikkapäällikkö Eero Hemming.
Yaralle itäinen ratalinjaus on ainoa vaihtoehto. Yhtiö sai kaivospiiripäätökselle viiden vuoden jatkoajan viime kesänä.
– Sen aikana kaivostoimintaa valmistelevat työt on saatava hyvin pitkälle. Muuten menetämme oikeudet. Meillä ei yksinkertaisesti ole aikaa odottaa 5–10 vuotta, jonka uuden ratalinjauksen suunnittelu veisi, Hemming korostaa.
Uutta linjausta ajava Pohjois-Lapin kuntayhtymä perustelee yhteyttä Sodankylään suurilla kaivoshankkeilla. Se myös uumoilee, että Sodankylän linjaus olisi avaus Jäämeren radalle Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen.
Soklin kaivos ja junarata
16
335
Vastaukset
- huhhuhhuh1
Ainoa oikea linjaus on Sallan kautta, mutta liikenneministerinä kokoomuksen Virkkunen! Ei hyvältä näytä yleensäkään koko Lapin liikenne. Toivottavasti pääsee eurooppaan sotkimasta kuvioita.
- konnari
Livistä kuuluu, että rata jatketaan tehtaalta Pelkosenniemelle koukaten Pyhätunturin kautta. Poromiehet on jo perustamassa nettiadressin vastustaakseen hanketta.
- kylmä totuus
No jos ajattelee asiaa Lapin ja Suomen kannalta, ainoa järkevä ratalinjaus on Jäämerenrata. Sodankylässä on jo toimivia kaivoksia ja lisää tulee. Rata olisi varmasti käytössä. Soklin kaivos on vielä kysymysmerkki ja sinne ratapisto saatais myös pyssykylästä. Ikävää todeta näin Kemijärveläisenä, mutta rata olisi pitänyt saada alulle jo viisi vuotta sitten. Rata sokliin Sallan kautta, palvelisi lähes ainoastaan Soklin mahdollista kaivosta. Jäämerenradalle löytyisiä paljon muitakin käyttäjiä. Eli, kuten meillä täällä Itä-lapissa yleensä, ollaan taas positiivisen kehityksen sivussa.
- M B
kylmä totuus kirjoitti:
No jos ajattelee asiaa Lapin ja Suomen kannalta, ainoa järkevä ratalinjaus on Jäämerenrata. Sodankylässä on jo toimivia kaivoksia ja lisää tulee. Rata olisi varmasti käytössä. Soklin kaivos on vielä kysymysmerkki ja sinne ratapisto saatais myös pyssykylästä. Ikävää todeta näin Kemijärveläisenä, mutta rata olisi pitänyt saada alulle jo viisi vuotta sitten. Rata sokliin Sallan kautta, palvelisi lähes ainoastaan Soklin mahdollista kaivosta. Jäämerenradalle löytyisiä paljon muitakin käyttäjiä. Eli, kuten meillä täällä Itä-lapissa yleensä, ollaan taas positiivisen kehityksen sivussa.
"kylmä totuus" on täysin oikeassa,ja puhuu asiaa,vaikka se voi joitakin kylmätä.
Mutta nämäkin radat jäävät rakentamatta,rahaa ei ole kuin ulkomaan hörhöihin.
kataisen hallitus on vienyt Suomen katastrofiin.
(etsi,google) Evan raportti kataisen hallitus vienyt Suomen katastrofiin....... - kjä-kellos-sokli
M B kirjoitti:
"kylmä totuus" on täysin oikeassa,ja puhuu asiaa,vaikka se voi joitakin kylmätä.
Mutta nämäkin radat jäävät rakentamatta,rahaa ei ole kuin ulkomaan hörhöihin.
kataisen hallitus on vienyt Suomen katastrofiin.
(etsi,google) Evan raportti kataisen hallitus vienyt Suomen katastrofiin.......Ainoa jä JÄRKEVIN rata olisi kelloselästä Sokliin ,ja Kelloselästä muutama kymmenen kilsaa uutta rataa ja väylä auki Muurmanskiin, onko muita oikeita vaihtoehtoja ? Ei varmaan. Rova seutu yrittää taas kerran kupata itä-lapin kustannuksella. Älkää menkö taas tuohon vipuun.
- ainainen vikinä kuul
M B kirjoitti:
"kylmä totuus" on täysin oikeassa,ja puhuu asiaa,vaikka se voi joitakin kylmätä.
Mutta nämäkin radat jäävät rakentamatta,rahaa ei ole kuin ulkomaan hörhöihin.
kataisen hallitus on vienyt Suomen katastrofiin.
(etsi,google) Evan raportti kataisen hallitus vienyt Suomen katastrofiin.......Niin ja mielestäsi ainoat pelastajat ovat niitä pöljä-persuja, joihin itsekin lukeudut.
Huonolta siis tulevaisuus näyttää. Huono hallitius pitäisi siis vaihtaa varsinaisiin pölvästeihin. Seuraus olisi lopullinen romahdus.
Osaatko muuten MB kirjoittaa mitään, ilman vinkunaa ja valitusta ? - kylmä totuus
kjä-kellos-sokli kirjoitti:
Ainoa jä JÄRKEVIN rata olisi kelloselästä Sokliin ,ja Kelloselästä muutama kymmenen kilsaa uutta rataa ja väylä auki Muurmanskiin, onko muita oikeita vaihtoehtoja ? Ei varmaan. Rova seutu yrittää taas kerran kupata itä-lapin kustannuksella. Älkää menkö taas tuohon vipuun.
Ottaen huomioon naapurin epävakaiden olojen ja ennalta-arvaamattoman politiikan, en laskisi Venäjän varaan strategisesti tärkeitä hankkeita. Tekeekö venäläiset radan Kelloselästä Kantalahteen? Milloin? Tuntuu siltä että lasket aika paljon naapureiden varaan.
- M B
ainainen vikinä kuul kirjoitti:
Niin ja mielestäsi ainoat pelastajat ovat niitä pöljä-persuja, joihin itsekin lukeudut.
Huonolta siis tulevaisuus näyttää. Huono hallitius pitäisi siis vaihtaa varsinaisiin pölvästeihin. Seuraus olisi lopullinen romahdus.
Osaatko muuten MB kirjoittaa mitään, ilman vinkunaa ja valitusta ?Osaan kyllä,mutta tämä nykyinen ,tai sen nykyisen sekasikiöhallituksen rippeet saavat minut vinkumaan ja valittamaan.
ja kuuklaa se...Evan raportti,kataisen hallitus vienyt Suomen katastrofiin.
Ps,lopullinen romahdus on jo tullut,etkö sinä pölvästi näe sitä. - kiskot kolisevat eniten
kjä-kellos-sokli kirjoitti:
Ainoa jä JÄRKEVIN rata olisi kelloselästä Sokliin ,ja Kelloselästä muutama kymmenen kilsaa uutta rataa ja väylä auki Muurmanskiin, onko muita oikeita vaihtoehtoja ? Ei varmaan. Rova seutu yrittää taas kerran kupata itä-lapin kustannuksella. Älkää menkö taas tuohon vipuun.
Mitä hyötyä Salla ja Kemijärvi saisi Muurmannin ratayhteydestä, muuta kuin ohiajoliikenne lisääntyisi myös rautatielle.?
- kateus pois
kylmä totuus kirjoitti:
No jos ajattelee asiaa Lapin ja Suomen kannalta, ainoa järkevä ratalinjaus on Jäämerenrata. Sodankylässä on jo toimivia kaivoksia ja lisää tulee. Rata olisi varmasti käytössä. Soklin kaivos on vielä kysymysmerkki ja sinne ratapisto saatais myös pyssykylästä. Ikävää todeta näin Kemijärveläisenä, mutta rata olisi pitänyt saada alulle jo viisi vuotta sitten. Rata sokliin Sallan kautta, palvelisi lähes ainoastaan Soklin mahdollista kaivosta. Jäämerenradalle löytyisiä paljon muitakin käyttäjiä. Eli, kuten meillä täällä Itä-lapissa yleensä, ollaan taas positiivisen kehityksen sivussa.
No täytyy vähän kommentoida tätäkin asiaa sodislaisena, ainut oikea rata on todellakin sallan kautta. sodankylän näköpiirissä olevat uudet kaivokset on vielä pisteenä kaukana tulevaisuudessa, ei todellakaan lähiaikoina tule jos ollenkaan.
Se on tuo Venäjä paljon suurempikauttakulkupaikka kuin Norja. uskokee pois vaan - tsuhna
M B kirjoitti:
Osaan kyllä,mutta tämä nykyinen ,tai sen nykyisen sekasikiöhallituksen rippeet saavat minut vinkumaan ja valittamaan.
ja kuuklaa se...Evan raportti,kataisen hallitus vienyt Suomen katastrofiin.
Ps,lopullinen romahdus on jo tullut,etkö sinä pölvästi näe sitä.Ainoa keino selviytyä enään on liittyä äitivenäjään!
Soklinmalmille olisi valmiit tuotantolaitokset sekä kuljetus että myyntikanavat venäjällä, lappi saisi samalla laajat itsehallinto-oikeudet. pörssikeinottelijat saisivat pitkän nenän. Polttoaineen hinnat tippuisivat, samoin elintarvikkeet, ym. saisimme halpaa energiaa lappilaisille yrityksille. Meillä lapissa on sellaista tietotaitoa mitä venäjällä ei ole, joten autonomisena venäjän osana olisi lapilla tulevaisuutta.
Muistakaa historiasta, milloin suomi on ollut itsenäisin ja riippumattomin?? Venäjän suurruhtinaskuntana!
silloin saimme oman valuutan markan, rautatiet, posti/lennätinlaitoksen, senaatin, ym. - Koillisheikki
kateus pois kirjoitti:
No täytyy vähän kommentoida tätäkin asiaa sodislaisena, ainut oikea rata on todellakin sallan kautta. sodankylän näköpiirissä olevat uudet kaivokset on vielä pisteenä kaukana tulevaisuudessa, ei todellakaan lähiaikoina tule jos ollenkaan.
Se on tuo Venäjä paljon suurempikauttakulkupaikka kuin Norja. uskokee pois vaanEhdottomasti rata Roista -Skylän kautta -Kirkkoniemeen. Tähän runkoon voi sitten
liittää vaikka Soklinkin, Sodankylän kaivoksia jne.
Valtio myi Soklin Yaralle, sai siitä sopivasti rahaa, jolla aikoo nyt tuhertaa rautatieyhteyden Soklista Sallan rataan, joka sekin haukkaa rahaa Kemijärvi-Salla välillä jo muutenkin
aivan kohtuuttomasti, välittömään tappioon saakka. Varsinkin kun muistetaan, ettei radalle tulisi muuta käyttöä näillä näkymin ehkä koskaan.
Sallan ja Kemijärven hyöty radasta, vaikka se kulkisi kuntien kautta, kuuluisi ja tuntuisi eniten kiskojen kolinana yötä ja päivää.
Koillisväylä, Kirkkoniemi_Sodankylä-Rovaniemi: Rahti ja matkailu. - kylmä totuus
Koillisheikki kirjoitti:
Ehdottomasti rata Roista -Skylän kautta -Kirkkoniemeen. Tähän runkoon voi sitten
liittää vaikka Soklinkin, Sodankylän kaivoksia jne.
Valtio myi Soklin Yaralle, sai siitä sopivasti rahaa, jolla aikoo nyt tuhertaa rautatieyhteyden Soklista Sallan rataan, joka sekin haukkaa rahaa Kemijärvi-Salla välillä jo muutenkin
aivan kohtuuttomasti, välittömään tappioon saakka. Varsinkin kun muistetaan, ettei radalle tulisi muuta käyttöä näillä näkymin ehkä koskaan.
Sallan ja Kemijärven hyöty radasta, vaikka se kulkisi kuntien kautta, kuuluisi ja tuntuisi eniten kiskojen kolinana yötä ja päivää.
Koillisväylä, Kirkkoniemi_Sodankylä-Rovaniemi: Rahti ja matkailu.Näin on. Eipä ole oikein yhtään konkreettista perustetta täällä esitetty kelloselän linjan puolesta. Pelkkä "järkisyy" ei vie asiaa eteenpäin.
- tawaritsh
tsuhna kirjoitti:
Ainoa keino selviytyä enään on liittyä äitivenäjään!
Soklinmalmille olisi valmiit tuotantolaitokset sekä kuljetus että myyntikanavat venäjällä, lappi saisi samalla laajat itsehallinto-oikeudet. pörssikeinottelijat saisivat pitkän nenän. Polttoaineen hinnat tippuisivat, samoin elintarvikkeet, ym. saisimme halpaa energiaa lappilaisille yrityksille. Meillä lapissa on sellaista tietotaitoa mitä venäjällä ei ole, joten autonomisena venäjän osana olisi lapilla tulevaisuutta.
Muistakaa historiasta, milloin suomi on ollut itsenäisin ja riippumattomin?? Venäjän suurruhtinaskuntana!
silloin saimme oman valuutan markan, rautatiet, posti/lennätinlaitoksen, senaatin, ym.Kyllä tuo on totta, ihmeellistä kylläkin.
- vartti persu
Älä "Pelle" sekaannu järkevien ihmisten keskusteluun.
Mene sinne Rovaniemen persujen joukkoon pehertämään. - krimi
Putinin toimet huomioiden rata olisi parasta vetää Norjaan ja mahdollisimman kauas Venäjästä. Muuten tullaan tännekin puolustamaan venäjänkielisten oikeuksia ja liitetään koko pohjois-suomi venäjään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743