Oliivi- vai rypsiöljy?

???

Miksi oliiviöljyä kehutaan yleisesti rypsiöljyä paremmaksi. Rypsiöljyssä on kuitenkin omega-rasvat 6 ja3 mitä ilmeisemmin paremmassa suhteessa. Kylmäpuristettuina tietysti molempi parempi kuin tavallisina joita ei kai edes kannata käyttää.

Ennen käytin ihan vaan tavallista ja vielä halvinta öljyä sitten siirryin oliiviöljyyn kunnes tajusin että kylmäpuristettua sen pitää olla. Nyt olen siis ymmärtänyt että rypsiöljy olisi kuitenkin parempaa, auttakaa epätietoista.

6

205

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saituri eläkeläinen

Oliiviöljy kasvaa puussa ja luonnonläheisempää kylmäpuristettuna. Niissäkin on pääosin kolmea laatua, priimalaatua, hyvää ja loppujäämää.

Rypsiöljyssä ongelmana lienee nuo viljelyjäämät, eli lannoitteet ja moneen kertaan myrkytykset satokauden aikana. Lisänä on sitten nuo omega-3 ja 6 rasvahappojen epäsuhta, kun tuo kuutonen tuppaa korostumaan viljely- ja lannoitustekniikan ansiosta.

Lisäongelmana on vielä noiden myrkytysten aiheuttama tuho mehiläisille joka heikentää luonnon kykyä hoitaa tehtäväänsä luonnollisin keinoin.

Puristustapaan, en osaa ottaa kantaa, mutta tiedän oliivien öljyn perustuvan puristukseen. Rypsiöljyyn uskoisin jäävän enemmän noita viljelysaasteita.

• makumakum

Uskoisit mutta et tiedä.
      Ei rypsiöljy mitään ympäristömyrkkyä ole vaan ihan elintarvikkeeksi kelpaavaa.
      Rypsiöljyssä on parempi monityydyttymättömien rasvojen suhde.
      Nykytiedon mukaan kylmäpuristettu ei ole parempaa kuin tavallinen, siis terveyden kannalta. Maku on kylmäpuristetussa vahvempi jos joku sitä haluaa. Leivonnassa se on kuitenkin enemmän haitta.

• purista purista

Tuntuu siltä, että kokit saavat jotain etuja kun ne aina 'muistavat' mainostaa oliiviöljyä. Outoa, että jopa YLEn ohjelmissa näin on. Määräysten mukaan piilomainonta on kiellettyä.

Musta tuntuu, että oliiviöljyyn sekoitetaan Italiassa edelleen polttoöljyä. Näin on tehty ainakin aikaisemmin, mafia saa siitä enemmän rahaa.

• 2+12

Rypsiöljyn omega 3 ja 6 suhde on aivan surkea. Ihminen kykenee huonosti hyödyntämään omega 6, joka on omega 3 esiaste. Liikaa saatuna vaikeuttaa tulehdusten paranemista. Itse en syö rypsiä, ihan jo maunkin takia.

• ...

Itse käytän kookosrasvaa ja voita, koska nuo öljyt ovat aika arveluttavia.

• rento riitta

Itse käytän rypsiöljyä koska se on lähes mautonta ja siksi monikäyttöistä. Käy ruoanlaittoon ja leivontaan sekä lukkojen ja saranoiden rasvaamiseen ja polkupyörän ketjuihin ja nenän limakalvoille talvisin. Sillä voi myös rasvata valurautapannut ja uunipellit. Lisäksi se on edullista ja suomessa valmistettua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      98
      6128
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      349
      5565
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      52
      2639
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      104
      2036
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1758
    6. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1621
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      19
      1593
    8. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      1267
    9. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      73
      1167
    10. Nuoret hakevat eläkkeelle, vaikka eivät ole olleet vielä töissäkään

hyvin menee. Pieni vastoinkäyminen elämässä, ja heti masennutaan. Monet alle 30-vuotiaat hakevat työkyvyttömyyseläkettä
      Maailman menoa
      188
      988
    Aihe