Jos narsistinen ihminen tajuaa olevansa narsisti, hakee siihen apua ja haluaa muuttua niin kuinka tuo on mahdollista vai onko mahdollista? Vai onko syytä epäillä että halukkuus "muutokseen" on keino saada parisuhde takaisin? Onko kenelläkään tästä kokemusta?
Ja jos muutosta on tapahtunut niin onko se ollut iso muutos ja kauanko muutosprosessi kestää?
kuinka paljon narsisti pystyy muuttumaan jos haluaa
9
213
Vastaukset
"Jos narsistinen ihminen tajuaa olevansa narsisti, hakee siihen apua ja haluaa muuttua niin kuinka tuo on mahdollista vai onko mahdollista?"
No tuon asian pohtimiseen "onko mahdollista" voisin suositella ihan virallista tietoa narsitien hoitokokemuksista...
Tässä yksi linkki, googlettamalla löydät varmasti lisääkin...
http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/julkaisut/gustav_schulman/__new_page_-122766/
Mitä tuohon tulee...
"Vai onko syytä epäillä että halukkuus "muutokseen" on keino saada parisuhde takaisin?"
Niin itselläni on tuon kaltainen kokemus, mutta se ei liity narsistiin vaan kyseessä oli alkoholisti, joka hakeutui useinkin hoitoon niissä tilanteissa kun olin lähtenyt kotoani...
Ja selkeästi hoitoon hakeutumisen syy, ei ollut oma halu raitistua vaan juurikin tuo mainitsemasi , "saada parisuhde takaisin", kaksi kertaa minäkin tuohon uskoisin, kolmas kerta toden sanoi...
Varsinkin kun tuli ilmi että oli hoitolaitoksessa salannut/vähätellyt alkoholin käyttönsä määrää/laatua...
Mutta oli asia kuinka oli, niin itse sitä joutuu se narsistin uhrikin tekemään ne omaa elämäänsä koskevat päätökset/valinnat tekemään ilman täyttä varmuutta siitä mitä huominen tuo tullessaan...
hyvä muistisääntö on sekin, että sanat/lupaukset on vain sanoja, totuus tulee esiin vasta tekojen/valintojen myötä...
Mitä muutosprosessiin tulee niin jos häiriö on persoonassa niin en usko sen koskaan täysin poistuvan, sen kanssa on vain opeteltava elämään...
Ikäänkuin tunnettava ongelmansa/heikkoutensa ettei palaa niihin vanhoihin haittaa aiheuttaviin ajatus/käyttäytymismalleihin yhä uudelleen ja uudelleen, kun kaikesta karmeudestaankin huolimatta se huono kohtelukin voi tutulta ja turvalliselta, sellaista elämää on ikäänkuin tottunut elämään ja ns. tavallinen elämä voi tuntua tylsältä jos ei ole koko ajan sitä vaihtelua äärilaidasta toiseen/ongelmia pohdittavaksi...
Esim. ettei narsistin uhri valitse uutta narsistia, alkoholistin puoliso uutta alkoholistia, kun joskus se käsittääkseni se "huono kohtelu/suhde" valitaan ehkä osin tiedostamattomasti menneisyyden kokemuksien pohjalta, haetaan ikäänkuin revanssia, uskoen että nyt/tällä kertaa minä onnistun, se toinen muuttuu minun takiani tai minä pystyn parantamaan se toisen tai sitten kuten tuossa mainitsin, sen tuttuuden perusteella...- EI AUTA
Ei ns. narsistit hyödy terapiasta,päinvastoin hänestä tulee kauheami/pahemi narsisti! ! Onhan tämä koettu ja nähty!!
- Hymy5
Narsisti ei halua muuttua, koska hänessä ei ole omasta mielestään mitään vikaa. Hänestä kaikissa epäonnistuneissa suhteissa vika on vain toisessa osapuolessa. Narsisti ei muutu. Terapiassa hän pystyy selittämään aina asiat itselleen myönteisessä mielessä.
- zappi
Narsistit ja psykiatrit tulevat hyvin juttuun keskenään koska suurelle osalle psykiatreista kuuluisi jokin diagnoosi,monelle nimenomaan narsisti.Oletteko ikinä kuulleet psykiatrista joka olisi myöntänyt tehneensä esim.hoitovirheen? Potilas syyllistetään.
- joo voi..
Narsisti voi parantua ihan täysin mutta vaatii oman halun ja erittäin hyvän terapeutin.
- zappi
Miten sellainen voi parantua joka ei koe olevansa sairas? Jos narsisti hakeutuu laitokseen hoitoon,hän esittää esim.lievästi masentunutta.Oikeasti hänellä on ihan muut motiivit kuin hoito.Raha,lääkkeet,saada valtaansa laitoksen ylilääkäri.Narsisti vedättää vedättämisen ilosta!
- Narsisti
Kyllä minä ainakin tiedän olevani sairas vaikka varsinainen sairaudentunto puuttuu.
Paraneminen on silti hyvin epätodennäköistä, joten minulla ei ole motivaatiota hakeutua hoitoon. Sitäpaitsi mitä minulle jää ilman narsisimia, se jättäisi suuren tyhjän aukon. Narsismi on ollut osa minua todella pitkään. - Auttaako apu
Huomaatko itse manipuloivasi läheisiä ja kontrolloitko tahallasi heitä? Vai onko se jotenkin niin luontaista ettet ajattele mitä teet? En kysele näitä pahalla, toivottavasti ymmärrät sen. Minä seurustelen miehen kanssa joka vaikuttaa monestakin asiasta päätellen narsistilta ja ajattelen että hänellä sairaus siinä missä vaikka diabetes tai masennus. Ei hän sille mitään voi. Ongelmani vaan on se että minä kärsin tilanteesta suuresti enkä uskalla ajatella elämää hänen kanssaan. Mutta olen silti rakastunut ja meillä on tosi paljon hyvääkin yhdessä.
- Narsisti
Hyvä, että ymmärrät miehesi olevan sairas ja syytön sairauteensa etkä ala heti syyllistää kuten suurin osa ihmisistä tekee.
Muista, että miehesi sairautensa takia voi tehdä hyvinkin pahoja asioita ja että hän todennäköisesti nauttii toisten kärsimyksistä jopa sinunkin. Itse ainakin nautin, narsisti nimittäin on monesti myös suuri sadisti.
Mutta edelleen hän on täysin syytön käytökseensä koska on sairas.
Elämäsi todennäköisesti hänen kanssaan tulee olemaan täyttä helvettiä, mutta olet itse vastuussa siitä jos hänen kanssaan aiot parisuhteeseen alkaa.
Miehesi todennäköisesti yrittää eristää sinut kavereistasi ja sukulaisistasi jos luokittelee nämä pahoiksi ihmisiksi eli ihmisiksi, joilta hän ei saa lähdettä. Näin itsekin toimisin.
Hän myös todennäköisesti jättää sinun tarpeesi huomiotta ja keskittyy vain omiinsa. Me narsut olemme nimittäin erittäin itsekeskeisiä eikä meitä toisten tarpeet kiinnosta.
Jos haluat tulla toimeen miehesi kanssa, niin muista että muut ihmiset ovat meille narsuille peilejä joista peilaamme itseämme, rakastamme omaa heijastustamme ja niin kauan kuin heijastus miellyttää miehesi todennäköisesti kohtelee sinua suhteellisen inhimillisesti.
Eli muista, että annat miehesi ymmärtää joka päivä että hän on haluttava, älykäs, ainutlaatuinen ja erinomainen ja että pystyt olemaan onnellinen vain hänen kauttaan.
Jos miehesi todella on narsisti, niin hänellä on myös erittäin hauras itsetunto vaikka käytöksensä antaisi muuta ymmärtää ja hän tarvitsee sinua sitä pönkittämään ja vakuuttelemaan että hän on pyörän napa. Tosin tästäkin huolimatta ja viimeistään silloin kun miehesi tottuu ja kyllästyy sinuun lähteen lähteenä hän tulee todennäköisesti pettämään sinua kohottaakseen itsetuntoaan. Ja vaikka ei pettäisikään niin ainakin joka paikassa flirttailee muille naisille. Hän on myös todennäköisesti sinusta sairaalloisen mustasukkainen.
Minä kun olen niin ikään narsisti niin voin todennäköisesti ennustaa sinulle miehesi seuraavan liikkeen ja miten hän toimii missäkin tilanteessa.
Mistä muuten päättelet, että miehesi olisi narsisti? Ja onko hän fyysinen vai älyllinen virkaveljeni?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 59778
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111763- 43636
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla212565- 40516
- 76513
- 51508
- 22496
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82473Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai37470