Asics gel kayano 19 vs. asics gt 1000

runner

Oon aloittamassa juoksemista jumppien ohella. Mulla on nyt ollut käytössä jumpissa Asis gel kayano 19 kengät, mutta nyt ostin myös asics gt 1000 kengät. Ajattelin, että vaihtaisin nuo kayanot juoksemiseen ulkona ja ottaisin jumppakäyttöön nuo gt 1000.

Onko täällä ihmisiä, joila kokemusta näistä kengistä? En millään osaa päättää kumpia rupeen käyttämään kumpaan tarkoitukseen. Kokeilemallahan se parhaiten selviää, mutta siitä huolimatta: kokemuksia ja fiiliksiä kehiin!

16

3633

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • roskiksessa

En suosittele gel kayanoita juoksuun. Ellei sitten ole todella tarvetta sellaisille möhkälekengille. Siis jos on esim. ylipainoinen ja tarvitsee sitä vaimennusta tai sitä kengän ohjausta askeleeseen. Normaalisti askeltava saa jalkansa vain pilalle tuollaisilla kengillä.

• kayaano

Yhdeksäntoista oli vielä erittäin jalkoihini sopivat, mutta kayano 20 on kenkä joissa koipeni kipeytyvät jatkuvasti. Juoksumatolla adidaksen lättäpohjat toimivat hyvin, joten voisin kuvitella että tonnikin olisi sisätiloihin hyvä. Olemme tietysti yksilöitä, jamikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Olen jääräpäisesti lönkytellyt kanyanoilla ulkona kivuista huolimatta, mutta lähiaikoina kokeilen myös vanhat adit uudemman kerran. Ehkä sitten selviää johtuvatko kivut kengistä vai onko kyse jostain ihan muusta.

• 6+20

Kannattaa koittaa eksyä kauppaan, jossa voi testata askellusta. Näkee tarviiko askelluksen takia esim. pronaatiotukea vai ei.

Vaimennuksen tarve on myöskin aika yksilöllistä ja sitä on aika vaikea tietää muutakun kokemuksen pohjalta. Lyhyillä matkoilla ei toki niin suurta merkitystä vielä, mutta pidemmillä matkoilla voi tulla rasitusvammoja yksilöstä ja askellustekniikasta yms riippuen. Mutta jollain tyyliin kympin lenkillä melko merkityksetön seikka. Mutta jos päkiät tai kantapää tuntuu rasittuvan lenkillä, niin silloin vaimennus on varmaan ihan hyvä idea.

Jos jalat kipeytyy, niin joko liikaa rasitusta suhteessa omaan kuntoon, huono juoksutekniikka tai huonot kengät suhteessa oman jalan tarpeisiin. Aloittelijalla todennäköisesti kahden ekan kohdan kombinaatio. Toki eri kengätkin rullaa juoksussa aavistuksen eri tavalla, joten kenkiä vaihtaessa saattaa tarvita muutaman lenkin alle "sisäänajoa".

Mutta AP:n kysymykseen palatakseni.. Ei tuohon ole mitään absoluuttista oikeaa vastausta, koska riippuu niin yksilöstä mitkä kengät sopii "parhaiten".

• kayaano

Vaikuttaa siltä, että kayano 20 on jo liiankin tuettu, sillä juostuani vanhoilla adeilla huomasin voivani ottaa pitempiäkin askeleita koskapa varpaani levähtivät ikään kuin viuhkaksi lättäpohja adeissa. Toisaalta koska kivut eivät enempää lakanneet, oletan potevani jonkinlaista sääriluumurtumaa, siitähän urheilutohtorikin varoitteli eilisessä aamuteleviissiossa. Oletan että kayaanon aikakin tulee vielä, kunhan maltan vielä, ja ulos katsoessa tauon olevan enemmän kuin paikallaan sillä sateleehan taivaalta vettä luultavasti useampanakin päivänä. Into on hyvästä, kirjoittaa Paavali ja tiedämmehän toki että Jumala on toteuttava tahtonsa maan päällä lopullisesti ja rutosti. Sanottakoon miten hyvänsä mutta totuus on sekin, että miehimykset eivät taivaspaikkaa peri. Itse odotan toivon täyttymistä ja kirkastusruumista. Joku ehkä sanoo hänen siirtyneen taivaallisille juoksuradoille, mutta henkilökohtaisesi uskon kirkastusruumiini olevan vapaa räydyttävästä läskiintymisestä ja maisemanvaihtokin tapahtuu kirkastusruumiissa lentämällä. Sitä odotellessa, ja jalkojen tervehtymistä.

• Brooks Pure

Suosittelen jalkakivuista kärsivää kokeilemaan minimalistisia kenkiä. Itsellä katosi ainaiset sääriluun kivistelyt ja polvi- ja nilkkakivut sen myötä. Askel tulee automaattisesti oikein, koska niillä ei pysty juoksemaan väärin. Malttia pitää kuitenkin olla tottuttelussa. Suurimmasta osasta kaupasta löytyvistä paksuista tukilenkkareista voisi sanoa että ne tekevät juoksemisesta elleivät aivan mahdotonta, niin ainakin vaikeaa ja vaarallista. Jalan oma vaimennus katoaa ja väännöt ja kuormat lisääntyvät luissa ja nivelissä.

• kayaano
        Brooks Pure kirjoitti:

Suosittelen jalkakivuista kärsivää kokeilemaan minimalistisia kenkiä. Itsellä katosi ainaiset sääriluun kivistelyt ja polvi- ja nilkkakivut sen myötä. Askel tulee automaattisesti oikein, koska niillä ei pysty juoksemaan väärin. Malttia pitää kuitenkin olla tottuttelussa. Suurimmasta osasta kaupasta löytyvistä paksuista tukilenkkareista voisi sanoa että ne tekevät juoksemisesta elleivät aivan mahdotonta, niin ainakin vaikeaa ja vaarallista. Jalan oma vaimennus katoaa ja väännöt ja kuormat lisääntyvät luissa ja nivelissä.

Nyt on kuitenkin todettava että taas kayaanoilla juostuani askel oli lentävä ja kivut lähes poissa. Ehkä hyvä juoksutuntuma johtui tällä kertaa hapekkaasta hengitysilmasta ja sateen vähentämistä siitepölymääristä. Kalamaksaöljy myös sijansa saakoon. Ajattelin myös kokeilla tällä kertaa juoksukenkien väljempää sitomista, toisin sanoen jätin nauhat löysemmälle. Joustavien juoksusukkien ansiosta varpaatkin pääsivät leviämään ikään kuin räpylämäiseksi viuhkaksi, etten liikaa sanoisi. Tavoittelin myös rennompaa juoksutyyliä ja varpaiden vapauttamista, lanteiden parempaa ryhdikkyyttä. Ehkäpä juuri näiden kaikkien tekijöiden yhteisvaikutuksesta juoksu maittoi, ja aikaakin ennen tunnin ja vartin lenkkiin meni vain tunti ja viisi minuuttia. Ehkäpä kivuttomampaan juoksemiseen auttaisi myös jatkuva juoksukenkien vaihtaminen lättäpohjien ja tukevien välillä, jolloin jalat saisivat kaivattua vaihtelua.

• vaimennusta
        Brooks Pure kirjoitti:

Kovalla alustalla mun jalat kipeytyy jos ei ole pohjassa tarpeeksi joustoa ja vaimennusta. Geeliä, ilmaa, mitä tahansa. Pronaatiotuetut on kamalat. Semmosetkin mulle myytiin mutta käytin vain kerran . Sen jälkeen vasta tein askelluskokeen ja ei kyllä piiruakaan pronanoi mihinkään suuntaan. Jos kahden ensimmäisen lenkin jälkeen jalat vielä on kipeät niin väärät lenkkarit. Toisaalta kunolen oppinut hankkimaan vaimennettuja niin ei enää ole sitä vaaraa. Useamman vuoden kestää mulla lenkkarit vaikka 2-4 krt viikossa juoksen. Keskimäärin. Eikä ne oikeastaan sillonkaan ole huonot vain pesua vailla. Olen löytänyt siis hyvän merkin mutta en kerro mikä koska ne heti heikentää laatua. Onhan noi lättäpohjakengät makeen näkösiä ja kevyitä mutta on ihan riittävän kevyitä muutkin.

• vanhempi veli
        vaimennusta kirjoitti:

Kovalla alustalla mun jalat kipeytyy jos ei ole pohjassa tarpeeksi joustoa ja vaimennusta. Geeliä, ilmaa, mitä tahansa. Pronaatiotuetut on kamalat. Semmosetkin mulle myytiin mutta käytin vain kerran . Sen jälkeen vasta tein askelluskokeen ja ei kyllä piiruakaan pronanoi mihinkään suuntaan. Jos kahden ensimmäisen lenkin jälkeen jalat vielä on kipeät niin väärät lenkkarit. Toisaalta kunolen oppinut hankkimaan vaimennettuja niin ei enää ole sitä vaaraa. Useamman vuoden kestää mulla lenkkarit vaikka 2-4 krt viikossa juoksen. Keskimäärin. Eikä ne oikeastaan sillonkaan ole huonot vain pesua vailla. Olen löytänyt siis hyvän merkin mutta en kerro mikä koska ne heti heikentää laatua. Onhan noi lättäpohjakengät makeen näkösiä ja kevyitä mutta on ihan riittävän kevyitä muutkin.

Ei saa pantata tietoa. Ei se laatu mainostamisesta huonone. Minäkin lihavana juoksijana tarvitsen paljon geeliä pohjiin, ja olen tähän saakka tyytynyt kayanoon. Kuitenkin tuntuu siltä, että juoksisin mieluummin neutraaleilla, joten kerro nyt se hyvä merkki ja malli? Eiks vaan joo?

• Brooks Pure
        vaimennusta kirjoitti:

Hitaassa vauhdissa kulkee raskaammillakin kengillä, mutta kovemmassa vauhdissa askeltiheyden ollessa 200/minuutti ei möhkälekengillä ehdi. On kömpelöä heittää kenkää toisen eteen. Raskaat kengät hidastavat askellusta ja hidas askellus kovassa vauhdissa vaatii puolestaan enemmän vaimennusta, joten raskas kenkä syö hyödyn jota siltä haetaan.

• vanhempi veli
        Brooks Pure kirjoitti:

Hitaassa vauhdissa kulkee raskaammillakin kengillä, mutta kovemmassa vauhdissa askeltiheyden ollessa 200/minuutti ei möhkälekengillä ehdi. On kömpelöä heittää kenkää toisen eteen. Raskaat kengät hidastavat askellusta ja hidas askellus kovassa vauhdissa vaatii puolestaan enemmän vaimennusta, joten raskas kenkä syö hyödyn jota siltä haetaan.

Ihan totta. Rivien välistä onkin luettavissa että brooksin pure on se oikea juoksukenkä. Pitääkin kooklettaa josko sellaista löytyy. Päivärintakin, se lätsäpekka, totesi käsien oikeasuuntaisella käytöllä päästävän pitempään askeleeseen, käsien käytöllä joka parhaimmillaan yllyttää jopa kaksikymmentä senttiä pitempään kerta-askellukseen. Periaatteessa tykkään klompsuttaa pitkää askelta joten kun saan jalat parempaan kuntoon pittääpä oikein testata tuotakin. Totta on, että parempaa vaimennusta se vaatii, nuopitkät askeleet. Varsinkin lihavalla juoksijalla.

• sivu viidenkymmenen

Ehdottomasti aion hankkia kesän kuluessa toiset juoksukengät, ja luulenpa että ne tulevat olemaan ehkei tonniset , mutta kaksitonniset. On varmaankin hyvä olla kahdet juoksukengät, ja erilaiset proofiililtaan niin niin kuin lapsien isäkin linkkinsä kautta todistaa. Jalkojen hyvinvointiin tulee panostaa vanhemmiten, olenhan toki sivu viidenkymmenen jo minäkin.

• vanhempi veli

Olen joskus joutunut numeroitujen juoksijoiden sekaan, ja täytyy todella todeta että Suomessa on paljon hyviä juoksijoita. Niin hyö laukkaavat leuka pitkällä niin että tanner tömisee. Siinä vauhdissa ei meikäläinen kauaa pysy, sillä minä olen lihava. Toisaalta kiihoittavaa on juosta sen kuin kintuista lähtee, niin kauan kuin lähtee. Luulen tosin, että ostan ne mel brooksit seuraaviksi juoksukengiksi.

• kayaano

Vauhdin pidossa auttaa myös hampaiden pesu ennen juoksua, sekä vessassa käynti.

• kayaano

Juoksin kaksi päivää lättäpohja adeilla ja nyt taas kayaanolla kun oikean jalan nilkassa tuntui pieni rasitusvamma. Olen melko varma, että jos olisin valinnut lättäpohjat olisi juoksu ollut niin ollen tuskaista. Mutta nyt juoksu tuntui jokseenkin hyvältä tuetuissa kengissä. Olkoonkin että helle helli oikein huolella. Pesin myös hampaani ja kävin ulostamassa ennen juoksusuoritusta. Eritoten hampaitten pesusta oli iloa kovin yllättävälläkin tavalla.

• kayaano

Taitavat olla pääasiassa totuttelukysymyksiä jalkinevalinnat, josko myös alusta ratkaisee, sillä ollessani jälleen juoksemassa kovalla asfaltilla Kanyonin kaksikymppiset tuntuivat erittäin hyviltä. Jalat eivät olleet lainkaan kipiät löntystelyn jälkeen. Sen sijaan latuskapohjaiset tukemattomat tuntuvat paremmilta seka-alustoilla juostessa. Juoksusukat ovat myös osa kokonaisuutta, sillä paksut urheilusukat ei oikein sovellu varsinkaan Kanyooneihin, edellyttäen tietenkin että on totutellut itsensä ohuisiin juoksusukkiin. Kumpainenkin jalkinetyyppi vaatii myös hieman erilaista askellusta, sillä Kanyoonit tuntuu paremmilta nimenomaan pitemmillä askelilla rymistellessä. Kayano Kayano

• otan aikaa ja annan

Joo on todistettu että jalat tottuu lähes minkälaisiin juoksujalkineisiin tahansa. Vai onko se sittenkin niin, että jalkineet mukautuu lähes minkälaisiin jalkoihin tahansa aikaa myöten?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe