Stereomikroskooppi vs. valomikroskooppi

petrologia

Mitä eroa noilla on?

4

2191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama ero kuin kiikareilla ja maakaukoputkella.

• geotyyppi

Geologian mineralogian puolella kyllä käytettiin polarisaatiomikroskooppia kiteiden mineraalien tunnistamiseksi ohuthieleikkeistä.

• Näitäkin eroja

Molemmat ovat sinänsä valomikroskooppeja, koska käyttävät valoa kuvan tuottamiseen. Valitettavasti 'valomikroskooppi' taitaa olla suomenkielessä sopivin sana korvaamaan englannin 'combound microscope', vaikka onkin tuollainen yleissana. Joskus puhutaan hienostelevasti 'optisista mikroskoopeista' mutta näihin kuuluu sitten myös elektronimikroskooppi ja kait kutakuinkin kaikki mikroskoopit muutenkin.

Stereomikroskoopilla valonsäteen kulku on molemmille silmille erikseen (näytteen puolimmainen linssi on kuitenkin yleensä yhteinen, mikä voi hämätä) ja hiukan eri kulmassa eri silmille, jolloin syntyy stereokuva. 'Valomikroskoopissa' molemmilla silmillä katsellaan saman objektiivin tuottamaa kuvaa, joka vaan jaetaan molemmille okulaareille katseltavaksi. Ihan ensimmäisissä mikroskoopeissa okulaareja olikin vain yksi.

Stereomikroskoopilla katsellaan yleensä pienemmällä suurennoksella, objektiivi(t) kauempana näytteen pinnasta ja heijastuneessa valossa. Stereoissa voi olla myös zoomi. 'Valomikroskoopilla'kin voidaan katsella heijastunutta valoa (malmimikroskooppi, metallurginen mikroskooppi) mutta useimmin näytteen läpi tullutta valoa (ohuthieet, erilaiset biologiset preparaatit).

• Makro-mikro

Noilla on halpoja stereomikroskooppeja.

http://www.teknofokus.fi/Foto/Mikrosk.htm

Olen ostanut tuolta sekalaista tavaraa ja ihan hyvät hinnat.
      Kannattaa kuitekin soittaa ennen kuin käy, sillä siellä ei olla aina paikalla.

Itsekin harkitsen stereomikroskoopin hankintaa, mutta lähinnä juotoskäyttöön.

(mainostan siksi että niillä riittäisi myyntiä ja saisin optisia komponentteja näppärästi myös jatkossa)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      16
      457
    2. Näytät kivalta kun nukut

*zoomaa palohälyttimen kameraa*
      Ikävä
      10
      412
    3. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      16
      347
    4. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      3
      341
    5. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      13
      206
    6. Hyvää yötä

Janne niminen mies🥰
      Ikävä
      1
      103
    7. 0
      90
    8. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      0
      90
    9. Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa

76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68
      70 plus
      3
      67
    10. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      1
      61
    Aihe