Kirjallisuutta Afrikasta?

mututalitintti

Olisiko kellään tietoa mahdollisista kirjoista, jotka käsittelevät joko Afrikan muinaisia tai nykyisiä kulttuureita, kansoja, heimoja? Tai muutoin Afrikan historiaa varsinkin ennen siirtomaavalta aikoja?

Internet -hakukonekokeilun perusteella oli tietokirjallisuuden musta-aukko kyseinen aihealue. Toki Zuluista löytyy jotain.

12

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bundolo buto

      Minä olen jo vuosikymmeniä suosinut Tarzan-sarjaa.

    • Jaani Partinen

      Tuskin on mahdollista, kun ei luku- ja kirjoitustaitoa siellä päin välttämättä ole ollut.

      • mette.soderman

        Historiaa voidaan kirjoittaa myös kirjoitustaidottomista, muun muassa arkeologia on sellaista. Tosin muistuttaisin, että esimerkiksi Timbuktu on ollut vuosisatoja kuuluisa yliopistostaan, kunnes se tuhoutui marokkolaisten hyökkäyksessä vuonna 1591. Suuri määrä kirjoja on säilynyt - niitä pelastettiin juuri viime vuonna malin kapinallisten hyökkäykseltä.


    • mette.soderman

      Kokeile kirjaston hakukonetta nimikkeellä Afrikka historia. Sain Metsosta 85 osumaa, suurin osa tosin englanninkielisiä.


      Esimerkiksi Annika Teppo: Afrikan aika, näkökulmia Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan
      Oliver Roland: Afrikan historia
      Eric Robins: Afrikka, todellisuus myyttien takana
      Olli Kaikkonen: Afrikan historia
      Juha Vakkuri: Kulta, islam ja pyhä käärme, katsaus Länsi-Afrikan muinaisiin kuningaskuntiin
      Kimmo Laukkanen: Timbuktun takana, Afrikan esikolonialistinen kaupunkihistoria
      Ari Saastamoinen: Pohjois-Afrikan loistavat kaupungit (roomalaisajan kaupungeista)

      Tämä kai iittää aluksi?

      • mututalitintti

        Kiitos tästä listauksesta. Osa vaikuttaa ihan lupaavilta, mutta saisi olla vieläkin enemmän johonkin tiettyyn heimoon/kansaan pureutuvia kirjoja, ei vaan taida olla sellaisia.

        Omasta kirjastostani vaikuttaisi löytyvän osa näistä kirjoista.


      • --mm--
        mututalitintti kirjoitti:

        Kiitos tästä listauksesta. Osa vaikuttaa ihan lupaavilta, mutta saisi olla vieläkin enemmän johonkin tiettyyn heimoon/kansaan pureutuvia kirjoja, ei vaan taida olla sellaisia.

        Omasta kirjastostani vaikuttaisi löytyvän osa näistä kirjoista.

        Pitääkö olla suomeksi vai käykö englanti yms.?

        Suomeksi ei noiden ym. mainittujen lisäksi välttämättä ole paljon muuta kirjallisuutta ellei sitten kaiva jotain opinnäytetöitä tai sellaisia maailmanhistorian hakuteoksia.

        Noita vieraskielisiä myös tieteellisiä teoksia hakisin Helkasta, jos asut pääkaupunkiseudulla. Siis Helka-haku netissä.

        Mua muuten kiinnosti tuo neliosainen BBC:n dokumentti aiheesta, tuli Ylella uusintana viime vuonna, valmistui 2010 joten kohtuu uusi. Taitaa löytyä vielä YouTubesta. Lost Kingdoms of Africa.

        Ja mitkä heimot olisi ne kiinnostavat? Afrikassa on ja on ollut aika monta heimoa. Kulttuurintutkimuksen puolella on varmasti paljon kirjoja eri kansoista Amharoista Zuluihin.


    • tin tin

      Tintti Afrikassa

    • maantietoa

      Kelpaisiko Egyptin historia? Minulla on ollut sellainen käsitys, että Egypti kuuluu Afrikan mantereeseen. Ehkä olen ollut väärässä?

    • harridino
    • arkeofani

      Afrikan kulttuurien juuret, Hurskainen & Siiriäinen, julkaisija SKS.

    • p0¨¨

      Suomeksi ei löydy juuri mitään minkään alan tietokirjallisuutta. Miksipä kannattaisi kääntää korkeintaan parin tuhannen myytävän kappaleen vuoksi?

    • k s

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe