ÄO 150 kokemus ÄO100:sta sama kuin ÄO100 kokemus ÄO60:sta

Miten on?

Kokeeko ÄO150 omaava tosiaan elävänsä samanlaisten parissa, kuin mitä keskinkertainen ÄO100 omaava eläisi ÄO65 parissa?

15

415

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+1

Ei. Ensinnäkin tuo ÄO 100 tienoilla on varsin yleinen taso kun taas nuo muut ovat harvinaisia. Lisäksi kokemukset ovat varsin henkilökohtaisia. Jotkut ärsyyntyvät toisten "tyhmyydestä" ja toiset eivät.

• Hmmmm

Voisin veikata että voi olla rasittavaa kuunnella ihmisten ongelmia esimerkikisi ihmissuhteista, jotka he sössivät itse. On ikävystyttävää kuunnella juttuja telkkariohjelista, joita ei seuraa. Kamalaa kuunnella kun joku haukkuu omaa ulkonäköä tai toisten. Väsyttää jos joku on minä, minä, minä-ihminen. Kamalaa katsella kuinka aikuiset tappelevat hierarkiasta kuin lapset hiekkalaatiokolla sen sijaan että he tekisivät rakentavaa yhteistyötä. Sitten on vielä NE ihmiset, jotka jauhaa "sekoilusta viikonloppuna räkäkännissä" ja antaa röhönaurut päälle.

• suicide scherzo

Ilmiö toimii molempiin suuntiin.

Ihminen joka tykkää seurata jotain tiettyjä tv-ohjelmia tai puhua muiden puolituttujen suhdekuvioista ei juurikaan tykkää puhua sellaisen ihmisen kanssa joka ei tälläisistä ole kiinnostunut ja tälläisellä ihmisellä ei luultavasti juuri ole kauheasti sellaisia ajatuksia jostä tämä ensimmäinen olisi kiinnostunut.

On vain subjektiivisesti jonkun mielestä kamalaa kuunnella sitä kuinka joku haukkuu omaansa tai muiden ulkonäköä.

Joillekin ihmisille sen on pakko olla älyttömän mielenkiintoista ruotimista koska muuten vain muutama ihminen sellaista harrastaisi.

• --------------------

Myös jos toinen puhuu koko ajan Maajussille morsin taiSuurin pudottaja-tyypin ohjelmista, niin kysyy kyllä lehmän hermoja kuunnella.

• ÄO 150

No omalta kohdalta voin sanoa, että välillä on kyllä vaikeaa ymmärtää, miten ihmiset ei ymmärrä joitain asioita. Kesti kauan ennen kuin ymmärsin, että olen paljon keskivertoa älykkäämpi (ÄO juuri tuota luokkaa 150).

Tuosta puhumastasi suhteesta on todella vaikea arvioida. Jos ihmisen äo on 60, niin siinä saatetaan puhutaan jo kehitysvammasta, mikä tarkoittaa, että ei kykene välttämättä normaalisti kommunikoimaan jne. 100 äon omaava kun taas on useimmiten kaikin puolin kykenevä ihminen. 150 äo ei eroa päivittäisessä kanssakäymisessä 100 omaavasta.

Kyllä sitä silti vaan huomaa tietyissä tilanteissa, että on muita älykkäämpi
      Olen sittemmin vain hyväksynyt olevani älykkäämpi kuin suurin osa ihmisistä enkä tee siitä numeroa. Hyväksynyt olen myös sen, että kaikilla ei ole samat vahvuudet, enkä hermostu jos joku on "tyhmempi".

• ÄO 150

Sanottakoon vielä, että vaikka sitä ei päivittäisessä kanssakäymisessä huomaa, en todellakaan pystyisi elämään tai jakamaan taloa keskivertoälykkään kanssa. Sen verran pidän syvällisistä älykkäistä keskusteluista jne. Tylsistyisin kuoliaaksi, jos kumppani ei pystyisi antamaan mitään takaisin. Näin oma puolisonikin on keskivertoa älykkäämpi.

• suicide scherzo

"150 äo ei eroa päivittäisessä kanssakäymisessä 100 omaavasta."

Varmasti eroaa. Moinen henkilö toki voi hyvin yrittää välttää erottumista.

Mutta ei älykkyys ole jotain jota ihminen voi käyttää tai olla käyttämättä, tai jotain joka näkyy vaan älyllisesti vaativissa töissä.

• ÄO 150
        suicide scherzo kirjoitti:

"150 äo ei eroa päivittäisessä kanssakäymisessä 100 omaavasta."

Varmasti eroaa. Moinen henkilö toki voi hyvin yrittää välttää erottumista.

Mutta ei älykkyys ole jotain jota ihminen voi käyttää tai olla käyttämättä, tai jotain joka näkyy vaan älyllisesti vaativissa töissä.

Aika harvoin tulee eteen tilanteita, joissa voi todella huomata, onko toinen älykäs vai ei. Tarkoitan päivittäisellä kanssakäymisellä kaupassa käymistä ja muuta asioimista. Tällaisissa yksinkertaista kommunikaatiota vaativissa tilanteissa saa olla melkoinen erikoistilanne, että huomaa toisen olevan tyhmempi. Miten ihmeessä huomaat esim. kadulla tai bussissa, kuka omaa korkean älykkyyden? Puhuin tässä nyt oman tämänhetkisen elämänrytmini ja päivittäisen asioimiseni pohjalta. Jos on enemmän kanssakäymisessä ihmisten kanssa, tilanne on tietysti olla erilainen. Tietysti kun yliopistossa käynyt, niin huomaa olevansa älykkäämpi. Siellä ero ei niin hirveästi korostu, kun muutkin ovat usein ainakin vähän keskivertoa älykkäämpiä.

Yksi asia missä aina huomaa olevansa älykkäämpi on kun kysyy joltakulta jotain ja toinen pitää minua tyhmänä, vaikka kysyin jo seuraavan tason asiaa, pitäen tätä edellistä itsestäänselvyytenä. On tavallaan jo pari askelta edellä. Tämä on välillä todella harmillista kun tuntuu, ettei keskustelu etene kun toinen ei vaan ymmärrä. Monesti pitää yrittää selittää asioita alusta alkaen.

Tuttujen älykkyydet nyt osaa arvioida kun heidät tuntee hyvin. Ihan normaalissa kanssakäymisessäkin tulee tilanteita, joissa tasoero tulee esiin. Kyllä sekin voi olla välillä jopa turhauttavaa.

Olet siis oikeassa siinä, että älykkyys kyllä näkyy, mutta se riippuu esimerkiksi keskustelun tai toiminnan tasosta. En osaa sanoa välttelenkö erottumista, mutta en tee asioista numeroa ja yritän aina kannustaa muita. Ehkä sen sitten huomaa, että joku on keskivertoälykäs, kun tuntuu, että itse hakeudun keskivertoa älykkäämpien seuraan. Välillä on todella vaikeaa astua keskivertoälykkään kenkiin. Kun on koko elämänsä ollut näin, niin on aika mahdotonta tietää, miten keskivertoälykäs kokee maailman.

• pancho1

Mistäs olet itselles tuollaisen luvun keksiny?

• ÄO 148
        ÄO 150 kirjoitti:

Aika harvoin tulee eteen tilanteita, joissa voi todella huomata, onko toinen älykäs vai ei. Tarkoitan päivittäisellä kanssakäymisellä kaupassa käymistä ja muuta asioimista. Tällaisissa yksinkertaista kommunikaatiota vaativissa tilanteissa saa olla melkoinen erikoistilanne, että huomaa toisen olevan tyhmempi. Miten ihmeessä huomaat esim. kadulla tai bussissa, kuka omaa korkean älykkyyden? Puhuin tässä nyt oman tämänhetkisen elämänrytmini ja päivittäisen asioimiseni pohjalta. Jos on enemmän kanssakäymisessä ihmisten kanssa, tilanne on tietysti olla erilainen. Tietysti kun yliopistossa käynyt, niin huomaa olevansa älykkäämpi. Siellä ero ei niin hirveästi korostu, kun muutkin ovat usein ainakin vähän keskivertoa älykkäämpiä.

Yksi asia missä aina huomaa olevansa älykkäämpi on kun kysyy joltakulta jotain ja toinen pitää minua tyhmänä, vaikka kysyin jo seuraavan tason asiaa, pitäen tätä edellistä itsestäänselvyytenä. On tavallaan jo pari askelta edellä. Tämä on välillä todella harmillista kun tuntuu, ettei keskustelu etene kun toinen ei vaan ymmärrä. Monesti pitää yrittää selittää asioita alusta alkaen.

Tuttujen älykkyydet nyt osaa arvioida kun heidät tuntee hyvin. Ihan normaalissa kanssakäymisessäkin tulee tilanteita, joissa tasoero tulee esiin. Kyllä sekin voi olla välillä jopa turhauttavaa.

Olet siis oikeassa siinä, että älykkyys kyllä näkyy, mutta se riippuu esimerkiksi keskustelun tai toiminnan tasosta. En osaa sanoa välttelenkö erottumista, mutta en tee asioista numeroa ja yritän aina kannustaa muita. Ehkä sen sitten huomaa, että joku on keskivertoälykäs, kun tuntuu, että itse hakeudun keskivertoa älykkäämpien seuraan. Välillä on todella vaikeaa astua keskivertoälykkään kenkiin. Kun on koko elämänsä ollut näin, niin on aika mahdotonta tietää, miten keskivertoälykäs kokee maailman.

Tuo kirjoittamasi tuntuu hyvin tutulta. Joskus tuntuu, että olen itse ajassa edellä. Eli itse elän jo huomista, kun muut elävät eilistä. Näen asiat jotenkin etukäteen. En kuitenkaan ennustamisen tapaan, vaan ihan luonnollisesti eläen. Monesti ihmisten ilmeistä näkee, että ihmettelevät toimiani. Mutta ovat tulleet huomaamaan, että olen ollut oikeassa. Olen nähnyt tätä päivää pidemmälle.

• ÄO 150
        pancho1 kirjoitti:

Mistäs olet itselles tuollaisen luvun keksiny?

Jos nyt todella kiinnostaa, niin luku on oma arvio (mainitsin, että luokkaa 150) psykologin testin ja muiden testien perusteella. Psykologin testi tai monet muutkaan ei kai mittaa tiettyä lukua suurempia. Sanoi, että luku olisi vielä korkeampi. Tuo 150 on vain arvio, voi se olla ylikin.

• totuus asiasta
        ÄO 150 kirjoitti:

Sanottakoon vielä, että vaikka sitä ei päivittäisessä kanssakäymisessä huomaa, en todellakaan pystyisi elämään tai jakamaan taloa keskivertoälykkään kanssa. Sen verran pidän syvällisistä älykkäistä keskusteluista jne. Tylsistyisin kuoliaaksi, jos kumppani ei pystyisi antamaan mitään takaisin. Näin oma puolisonikin on keskivertoa älykkäämpi.

Syvällisiin keskusteluihin kykeneviä ja kykenemättömiä löytyy niin 90 äo:sta kuin 160 äo:sta.

• Äo 137
        ÄO 150 kirjoitti:

Jos nyt todella kiinnostaa, niin luku on oma arvio (mainitsin, että luokkaa 150) psykologin testin ja muiden testien perusteella. Psykologin testi tai monet muutkaan ei kai mittaa tiettyä lukua suurempia. Sanoi, että luku olisi vielä korkeampi. Tuo 150 on vain arvio, voi se olla ylikin.

Minä en kyllä usko että äo:si on 150. Päättelin sen viestiesi sisällöistä. Veikkaisin 115.

• Ilm. asiaton viesti

Älykäs ihminen toimii omassa ympäristössään älykkäästi. Itselleen vieraassa ympäristössä hän on kuin kala kuivalla maalla. Tämä ei ole sen monimutkaisempi asia. Siksi on erittäin vaikea erottaa käyttäytymisen perusteella älykästä vähemmän älykkäästä.

Edes silloin, kun henkilöt ovat suunnilleen samanlaisen koulutuksen omaavia ja jotka tekevät samanlaista työtä, älykkyyttä on vaikea päätellä. Tällöin erottavana tekijänä voi olla motivaatio. Motivaation puuttuessa älykäskin muuttuu lähes idiootiksi. Tämän voi todeta ihan koulunpenkiltä alkaen. Jos saat hyvät numerot matematiikassa, olet joko älykäs tai ahkera. Mutta jos et saa niitä hyviä numeroita, voit olla mitä hyvänsä.

On vain harvoja elämänaloja, jotka vaativat normaalia korkeampaa älykkyyttä. Näilläkin elämänaloilla ihmisten rankkaaminen on vaikeaa, koska ihmiset ovat vain niin erilaisia kiinnostuksen kohteiltaan. Toiset hoitavat asiat aina vasemmalla kädellä, toiset paneutuvat asioihin intohimoisesti. Siksi on täysin turhaa yrittää erotella omien tuntemustensa perusteella kovin vahvasti älykkäitä ja vähemmän älykkäitä toisistaan. Yllättävän usein ihminen pitää itseään normaalia älykkäämpänä, joten jos näihin arvioihin on luottamista, keskimääräinen ÄO lienee eurooppalaisilla ihmisillä 120.

• 17+5

Eiköhän se keskimääräinen ÄO eurooppalaisilla ole aika lähellä 100. Joillakin aasialaisilla kansoilla on mitattu jopa tasoa 107 olevia keski-ÄO-lukuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      642
      8616
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      3327
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      452
      2357
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      129
      1383
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      34
      1375
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      15
      1295
    7. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1231
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1147
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      65
      1095
    10. Hyvät valeet myllyistä

Tuuliviirit valehtelee myllyjen vaikutusta. Äänet kuuluu jopa kilometrien päähän. Se ei pidä paikkaansa. Eläimet häviää
      Puolanka
      66
      959
    Aihe