Törkeä työpaikka, juonitteleva työnantaja

Läpeensä kyllästynyt

Olen täysi-ikäinen nuori nainen, joka tekee töitä kaikenlaista tavaraa myyvässä liikkeessä. Siellä on kuitenkin niin paljon pielessä, että olen alkanut harkita itseni irtisanomista. Listasin muutaman syyn, ja haluaisin mielipiteitä asiaan!

- Työkaverini saa paljon enemmän töitä siksi, että häntä voi pitää siellä palkattomana (koulun kautta työharjoittelussa). Hänellä on monia aamuvuoroja palkattomana ja lisäksi muutama iltavuoro palkallisena (minulla on töitä 2-3 päivänä viikossa ja kaikki iltavuoroja).
- Työnantaja on loukannut vakavasti ja henkilökohtaisesti minua ja minun lähipiiriäni. Isälleni hän on kertonut, kuinka olen hidas ja toimeton työntekijä, minulle hän haukkui lyttyyn kaverini, joka oli auttanut talkoissa: "Sitä ei kyllä enää oteta tänne! Se kusi kaiken ihan perseelleen." Samaiselle ystävälleni hän oli aiemmin hankkinut työpaikan, mutta kun ystäväni pahaa masennusta kokien joutui jättäytymään pois töistä, sain kuulla jälleen uudet haukut ystävästäni (oli pilannut työnantajani maineen yms).
- Jatkuva painostava ilmapiiri: omistajat eivät pane tikkua ristiin kaupan eteen, vaan olettavat että kaikki ruumiillinen työ teetetään alaisilla. Silti oletetaan, että hyllyjä pitäisi voida täyttää, kun takahuone on kuin pommin jäljiltä ja sille ei yksinäinen työntekijä vuoronsa aikana voi oikein mitään tehdä.
- Työnantaja luo työntekijöiden välille jännitteitä: hän kertoo työntekijälle A, että työntekijä B saa palkankorotuksen, mutta A ei saa kertoa B:lle siitä. Ja tämä tapahtui vain vähän aikaa sitten!
- Jos kertoo oman mielipiteensä, että homma kusee ja kusee aika pahastikin, se voi pahimmassa tapauksessa merkitä potkuja. Eli omaa suutani en voi avata tässä tilanteessa.

Mitä minun pitäisi nyt sitten tehdä? Minä olen itsekin masentunut, enkä jaksaisi työskennellä enää yhtään tällaisessa paikassa. Jos tällaisesta voi jonnekin valittaa, missä sen voi tehdä? Pitäisikö minun puhua työnantajilleni? Alan olla jo aika hukassa.
Kiitoksia vastauksista!

3

471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otan osaa

" Jos kertoo oman mielipiteensä, että homma kusee ja kusee aika pahastikin, se voi pahimmassa tapauksessa merkitä potkuja. Eli omaa suutani en voi avata tässä tilanteessa."

Onko joku sanonut työnantajalle oman mielipiteensä vai ovatko kaikki aina olleet hiljaa ja kärsineet?

Itse en jaksaisi tuollaisessa työpaikassa olla, ainakin varmaan sanoisin oman mielipiteeni. Sitä en takaa, etteikö siitä tulisi potkuja tai raivokohtausta, jos vaikka tälle työnantajalle ei ole koskaan aiemmin sanottu. Olisiko se niin paha juttu saada tuolta potkut?

En tiedä, onko tuossa linkissä mitään mikä auttaisi, mutta se varmaan selviää. Voimia sinulle ja toivon että löydät seuraavaksi työpaikaksesi jotain parempaa.

http://www.tyosuojelu.fi/fi/hairinta

• Ota potkut

Ota kuule ihmeessä potkut, jos siellä kerta sellaiset voi tulla tietystä menettelystä. Varsinkin jos koeaikaa on vielä jäljellä, niin ne potkut voi antaa laillisesti ilman perusteluja, "et vaan sovellu kyseiseen paikkaan" ja that's it! Tällä tavoin vältyt 3kk karenssilta, joka tulee takuuvarmasti, mikäli menet irtisanoutumaan itse.

Työyhteisö ei kuulosta kovinkaan tervehenkiseltä, ilmeisesti työnantaja on jonku asteen luonnehäiriöinen persoona... olen ollut sellaisessa työpaikassa ja luojankiitos sain potkut koeajalla!

• asdf324sadf

kaikki luonnehäiriöiset... lapsia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      253
      4567
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      131
      2993
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2752
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1740
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1574
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      23
      1475
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1324
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1235
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      205
      1098
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1085
    Aihe