Löysin engl. Wikipediasta mielenkiintoisen artikkelin

EsoEsAmor

3

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • radionaali

      Kokonaisluvulla kertominen voidaan nimenomaan palauttaa toistetuksi yhteenlaskuksi. Esimerkiksi 3 * 4,1 = 4,1 4,1 4,1.

      Rationaaliluvulla kertominen on sitten jo eri asia. Jos määritellään, että
      /a / b) * x = a * (x / b), tietysti silloinkin se voidaan tehdä toistettuna yhteenlaskkuna:

      (a / b) * c = c/b c/b ... c/b (a kpl yhteenlaskettavia).

    • Mademaagi

      Irrationaalilukujen kertominen onkin sitten hankalampaa. Esim. mitä tarkoittaa pi^2? Ei ole millään tavalla selvää että tämän tyyppinen operaatio on hyvin määritelty vaan sen ymmärtämiseksi voinee vaikka palata reaalilukujen määritelmään (esim. Dedekind-leikkauksiin).

    • Veteran.

      No, onpa toki yhteenlaskun toistamista johonkin rajaan asti, tietty.
      Luulen, että tuossa on kysymys mm.alakoulun matematiikan opetuksesta ja siitä, miten (tässä tapauksessa) kertolaskua tulisi ensi alkuun oppilaille havainnollistaa. Luontevin ja perinteisin tapa on varmaan, että esim. 3 x 2 tarkoittaa sitä, että ynnätään kakkosta kolme kertaa peräkkäin, jotta saataisi 6. Kertotaulun opetteluhan on juuri sitä, että harjoitellaan muistamaan ulkoa, että 7 x 8 = 56 ilman että tarttis ynnätä joka kerta kasia 7 kertaa.

      Vanhat mekaaniset laskukoneet toimivat juuri niin, että kertolaskussa veivattiin kampea ympäri niin monta kertaa kuin kertojassa oli numeroita (ykköset erikseen, kymmenet erikseen jne.) ja summa oli kertolaskun tulos.
      En jaksa muistaa laskettiinko jakolaskua vääntämällä kampea takaperin :) loogisesti näin voisi tehdä.

      Jos ja kun sitten matematiikan teoriassa myöhemmin on kehitelty toisia määritelmiä eri asioille (kertolaskullekin), niin ne ei mitenkään kaada aiempia juttuja vaan ovat laajennuksia ja miksei vaihtoehtojakin niihin. Esim.vähennyslasku ei omana lajinaan ole periaatteessa välttämätön sen jälkeen kun luvun vastaluvun käsite on määritelty.

      Se, miten matematiikkaa alakoulussa tulisi opettaa, siitä on tehty politiikkaa, jos ei läpi aikojen, niin ainakin (melkein) läpi peruskoulun historian. Joukko-opin tuominen ala-asteelle aikanaan oli kai teoreettisesti perusteltuakin, mutta teoreettisten ihanteiden ja sujuvan käytännön väliin voi muodostua oleellinenkin 'gappi'. Aloittajan mainitsemassa artikkelissa viitataan johonkin geometrisluonteisiin käsitteisiin, skaalaus, zoomaus, projekio..., missä kertolasku on avainasemassa, mutta miten tuollaisessa yhteydessä se miellettäisiin yhteenlaskuksi...
      Eli kysymys kuuluu, pitäiskö tällaisen tavallaan haetun ongelman vuoksi (mielipide!) peruskoulun ala-asteen kertolaskumalli pistää uusiksi.
      Tämän suuntainen lähtökohta aikanaan lie joukko-opinkin ottamisella peruskoulun ohjelmaan ollut, mutta siitä jouduttiin pikkuhiljaa perääntymään.

      Kuten ed.vastaaja mainitsee, viimeistään irrationaalilukujen kohdalla on jouduttu miettimään uudestaan, mitenköhän tuollaisten lukujen tuloa tulkittaisiin ja mielellään siten, että se sulautuisi aiempiin tuloksiin vaivattomasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe