Mitä mieltä narsisti on toisesta narsistista?

insidehismid

Miten kaksi narsistia vuorovaikuttaa keskenään?

Voiko narsisti ihastua tai rakastua toiseen narsistiin? Mitä narsisti ajattelee ja tuntee kun kohtaa kaltaisensa, narsistin?

Varmasti monetkin narsistit kohtaavat myös toisia kaltaisiaan elämänsä aikana, mitä silloin tapahtuu?

98

894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piitu*

samaa olen miettinyt tässä.
      oma ex mieheni oli narsisti ja meni yhteen toisen persoonallisuushäiriöisen kanssa.
      mitä mahtaa seurata,sen näyttää aika :)
      minua ei enää liikuta enkä aio olla lähde millään muotoa.
      olen saanut vielä aika ajoin rakkauslöpinöitä viestitse mutta kun nyt tietää hänen seukkaavan sen 2lähteen kanssa jota pommitti meidän suhteen aikana, niin kuvio on selvä ja koittakoon nyt löytää onnensa tämän lähteen kanssa.
      tai etsiköön muualta uusia,ainahan niitä löytyy :)
      luojan kiitos itse olen sopasta selvinnyt.
      kyllä sitä itsekin on miettinyt kuinka oli niin hölmö ja oli mukana tunnekoukussa niin pitkään mutta harvoin näitä voi ymmärtää ennen kuin osuu omalle kohdalle.
      itseään ei kannata syytellä vaan muistaa ajatella että millaisen elämän haluaa,niin on helppo päästä yli.
      harhakuva rakkaushan se on jonka nämä taitavat narsistit osaa rakennella ja jolla koukuttaa uhrinsa.

• Gregson

Voisiko olla niin että kun ihminen kokee pettymyksen rakkaudessa, hän puolustaakseen psyykkeään alkaa ajatella että harhakuvaahan se olikin, ja koska syyllinen pitää myöskin nimetä yleensä minuuden ulkopuolelta, se syyllinen on exä joka jotenkin huijasi, ja taitaa olla peräti narsisti.

Uhri ei ole koskaan objektiivinen, vaan ajattelee tunteitaan hyvin hyvin subjektiivisesti. Mustatuntuu- ja minäkeskeisesti. Jopa narsistisesti, aivan huomaamattaan. Uhrilta mm katoaa empatiakyky "narsistia" kohtaan jne jne..

(tunneprosessin viha/syyttämisvaiheessa uhri ei näe omaa toimintaansa realistisesti, totuuden valossa, vaan kaikki pahuuden tunnusmerkit tuntuvat sopivan exään - ikäänkuin todisteeksi omasta pahasta olosta. Tämä on luonnollista ja inhimillistä käyttäytymistä, joskin valheellista)

Terveellisin ajattelutapa on ettei erossa ollut syyllisiä, mutta siihen pääsee vasta kun eron tuskat on ohi, ja ihminen on kyennyt antamaan anteeksi. Itselleen ja tapahtumille.

• Syöksy sementtiin
        Gregson kirjoitti:

Voisiko olla niin että kun ihminen kokee pettymyksen rakkaudessa, hän puolustaakseen psyykkeään alkaa ajatella että harhakuvaahan se olikin, ja koska syyllinen pitää myöskin nimetä yleensä minuuden ulkopuolelta, se syyllinen on exä joka jotenkin huijasi, ja taitaa olla peräti narsisti.

Uhri ei ole koskaan objektiivinen, vaan ajattelee tunteitaan hyvin hyvin subjektiivisesti. Mustatuntuu- ja minäkeskeisesti. Jopa narsistisesti, aivan huomaamattaan. Uhrilta mm katoaa empatiakyky "narsistia" kohtaan jne jne..

(tunneprosessin viha/syyttämisvaiheessa uhri ei näe omaa toimintaansa realistisesti, totuuden valossa, vaan kaikki pahuuden tunnusmerkit tuntuvat sopivan exään - ikäänkuin todisteeksi omasta pahasta olosta. Tämä on luonnollista ja inhimillistä käyttäytymistä, joskin valheellista)

Terveellisin ajattelutapa on ettei erossa ollut syyllisiä, mutta siihen pääsee vasta kun eron tuskat on ohi, ja ihminen on kyennyt antamaan anteeksi. Itselleen ja tapahtumille.

Haista nyt pitkä pieru viemäristä olevine kirjoituksinesi. Normaalissa suhteessa normaalien ihmisten välillä ja suhteen päättyessä ei välttämättä olekaan syyllisiä, mutta mikäli tiedät yhtään mitään narsismista, niin tiedät itsekin, että kirjoituksesi on täysin valheellinen. Tai sitten olet itse narsisti, joka tietämyksestä huolimatta vääristelee asiat mielensä mukaisiksi. Mene sanomaan vaikka Hitlerin hirmuvallan uhriksi joutuneille (niille harvoille joita edes elossa), että heidän pitää vain ajatella, että tapahtuneissa ei ollut syyllistä ja että heidän pitää vain antaa itselleen anteeksi.

• Syöksy sementtiin kirjoitti:

Haista nyt pitkä pieru viemäristä olevine kirjoituksinesi. Normaalissa suhteessa normaalien ihmisten välillä ja suhteen päättyessä ei välttämättä olekaan syyllisiä, mutta mikäli tiedät yhtään mitään narsismista, niin tiedät itsekin, että kirjoituksesi on täysin valheellinen. Tai sitten olet itse narsisti, joka tietämyksestä huolimatta vääristelee asiat mielensä mukaisiksi. Mene sanomaan vaikka Hitlerin hirmuvallan uhriksi joutuneille (niille harvoille joita edes elossa), että heidän pitää vain ajatella, että tapahtuneissa ei ollut syyllistä ja että heidän pitää vain antaa itselleen anteeksi.

"Mene sanomaan vaikka Hitlerin hirmuvallan uhriksi joutuneille (niille harvoille joita edes elossa), että heidän pitää vain ajatella, että tapahtuneissa ei ollut syyllistä ja että heidän pitää vain antaa itselleen anteeksi. "

En ole Gregson, mutta koen tarvetta vastata ihmettelemällä, mistä syystä pitää aina valita ikäänkuin tämä esimerkki, kun kuitenkin puhe tässä ny on parisuhteista, joiden toista osapuolta kuvataan narsistiksi...

On hyvä, että tuo holokausti pysyy ihmisten mielissä ettei sellaista enää koskaan tapahtuisi, vaikka vastaavaa kyllä varmasti tapahtuu eri puolilla maailmaa tänäkin päivänä, ehkä pienemmässä mittakaavassa...mikä sekään, että rotunsa/uskontonsa yms. syiden takia tapettuja on lukumääräisesti vähemmän ei vähennä rikoksen laatua...

En tiedä, miksi otit esimerkin liittyen tuohon tapahtumaan, mutta jatkoksi mieleni tekee esitellä sinulle herra nimeltä Viktor Franklin ja luettavaksi suosittelen kirjaa "ihmisyyden rajalla"...

Mitä yritän tälllä sanoa niin ajatukseni alkuun pääset lukemalla tämän linkin...

http://hybrislehti.net/hybris-12010/viktor-e-frankl-löysi-keskitysleirilläkin-elämästään-tarkoituksen

En tunne henk. kohta keskitysleireillä olleita ihmisiä, mutta aiheesta olen paljon lukenut, käsittääkseni parhaiten ovat selvinneet he jotka ovat jollain tasolla kyenneet antamaan elämälle anteeksi, mikä ei suinkaan tarkoita, vääryyden unohtamista saati väheksymistä vaan aktiivista toimintaa sen asian hyväksi ettei niin enää koskaan tapahtuisi...

Pelkkä kauhistelu ei auta ketään tässäkään asiassa...

• 8887
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Mene sanomaan vaikka Hitlerin hirmuvallan uhriksi joutuneille (niille harvoille joita edes elossa), että heidän pitää vain ajatella, että tapahtuneissa ei ollut syyllistä ja että heidän pitää vain antaa itselleen anteeksi. "

En ole Gregson, mutta koen tarvetta vastata ihmettelemällä, mistä syystä pitää aina valita ikäänkuin tämä esimerkki, kun kuitenkin puhe tässä ny on parisuhteista, joiden toista osapuolta kuvataan narsistiksi...

On hyvä, että tuo holokausti pysyy ihmisten mielissä ettei sellaista enää koskaan tapahtuisi, vaikka vastaavaa kyllä varmasti tapahtuu eri puolilla maailmaa tänäkin päivänä, ehkä pienemmässä mittakaavassa...mikä sekään, että rotunsa/uskontonsa yms. syiden takia tapettuja on lukumääräisesti vähemmän ei vähennä rikoksen laatua...

En tiedä, miksi otit esimerkin liittyen tuohon tapahtumaan, mutta jatkoksi mieleni tekee esitellä sinulle herra nimeltä Viktor Franklin ja luettavaksi suosittelen kirjaa "ihmisyyden rajalla"...

Mitä yritän tälllä sanoa niin ajatukseni alkuun pääset lukemalla tämän linkin...

http://hybrislehti.net/hybris-12010/viktor-e-frankl-löysi-keskitysleirilläkin-elämästään-tarkoituksen

En tunne henk. kohta keskitysleireillä olleita ihmisiä, mutta aiheesta olen paljon lukenut, käsittääkseni parhaiten ovat selvinneet he jotka ovat jollain tasolla kyenneet antamaan elämälle anteeksi, mikä ei suinkaan tarkoita, vääryyden unohtamista saati väheksymistä vaan aktiivista toimintaa sen asian hyväksi ettei niin enää koskaan tapahtuisi...

Sinun se on pakko oksentaa pääsi sisältöä jokaiseen ketjuun ja pilata ne. Keskittyisit sinäkin enemmän lukemaan ja pilaisit vähemmän palstaa tekstiseinilläsi.

• Tuo on aivan

Tuo on aivan mainio esimerkki, jonka tapauksen suurin osa lukijoista varmasti tunnistaa ja tuntee.

• Gregson
        8887 kirjoitti:

Sinun se on pakko oksentaa pääsi sisältöä jokaiseen ketjuun ja pilata ne. Keskittyisit sinäkin enemmän lukemaan ja pilaisit vähemmän palstaa tekstiseinilläsi.

Empatiakykyäsi käyttämällä sinulle pitäisi avautua tuo yhteenlaskun oivaltama ajatus.
        Kuvittele että olet hitlerin sotakoneiston juutalainen uhri. Sota loppuu, hitler kuolee, mutta uhriutesi ei katoa hitlerin kuolemaan. Kuollut ei pyydä anteeksi (eikä elävä kusipää) Mikä on ainoa keino lopettaa henkiset kärsimyksesi?

Anteeksianto on itselle tehty palvelus. Katkeruus ja kostonhimo estävät sen toteutumisen. Onko "vihollinen" tällöin ulkopuolella vai pään sisällä?

Uhrit, älkää odottako kaltoinkohtelijan anteeksipyyntöä vaan ottakaa etäisyyttä. Älkää pyrkikö tasoittamaan tilannetta/kokemaanne vääryyttä, se vaan pitkittää kärsimystä.
        Kun pääsette omillenne, rakastakaa oma narsisminne eheäksi. Ja antakaa tapahtumille anteeksi.

• Älä luulekaan
        Gregson kirjoitti:

Empatiakykyäsi käyttämällä sinulle pitäisi avautua tuo yhteenlaskun oivaltama ajatus.
        Kuvittele että olet hitlerin sotakoneiston juutalainen uhri. Sota loppuu, hitler kuolee, mutta uhriutesi ei katoa hitlerin kuolemaan. Kuollut ei pyydä anteeksi (eikä elävä kusipää) Mikä on ainoa keino lopettaa henkiset kärsimyksesi?

Anteeksianto on itselle tehty palvelus. Katkeruus ja kostonhimo estävät sen toteutumisen. Onko "vihollinen" tällöin ulkopuolella vai pään sisällä?

Uhrit, älkää odottako kaltoinkohtelijan anteeksipyyntöä vaan ottakaa etäisyyttä. Älkää pyrkikö tasoittamaan tilannetta/kokemaanne vääryyttä, se vaan pitkittää kärsimystä.
        Kun pääsette omillenne, rakastakaa oma narsisminne eheäksi. Ja antakaa tapahtumille anteeksi.

En tule koskaan antamaan sinulle anteeksi ja voit olla varma, että pidän huolen, että puntit menevät vähintäänkin tasan.

• kommentti sivusta
        Älä luulekaan kirjoitti:

En tule koskaan antamaan sinulle anteeksi ja voit olla varma, että pidän huolen, että puntit menevät vähintäänkin tasan.

Olet katkeroitunut, "älä luulekaan".

Itse olen kohdannut suuria vastoinkäymisiä elämässä. Ja loppuviimein itselleni on selvinnyt, että se mitä tapahtui 10 vuotta sitten, oli alkusysäys kaikelle. Minulle käännettiin siis selkä sos. piireissä. Johtuen pitkälti ikävästä tapahtumasta, mistä itseäni syyllistettiin. Tajuan nyt, vaikka pitkä terapiaprosessia jo takana, että itseni on käytävä läpi myös nuo 10 vuotta sitten tapahtuneet asiat ja niiden aiheuttamat tunteet, ne neggatiot - joita oikeastaan vasta nyt olen tässä tuntenut. Liittyen siihen, että kun nyt kohtuuttomuuksia taasen tapahtunut, olisin juurikin heidän, jotka minua tuntevat, odottanut nousevan puolustamaan itseäni sen sijaan, että muiden mukana ovat meneet uskomaan perättömyysiä - mikä satuttanut. Nyt alan olla tilanteen kanssa sujut. Vaikea vaan tästä puhua, koska olen traumatisoitunut ollut ja pahoin. Anteeksi olen antanut, mutta miten sen käytännössä osaisin näyttää?

Pientä vastaantuoa on jo vastapuolelta tapahtunut, mutta miksi menenkin yhtäkkiä lukkoon? Kun huomaan toisen vihdoin tajuavan jotain, se vaan saa suuren tunnelatauksen itsessäni aikaiseksi. Ja itkettää vaan.. SIlloin haluaa olla enempien silmäparien ulottumattomissa -

Mutta luulen, että tästä tämä lähtee. Joskaan ei kivuttomasti -

mut aikaa on koko loppuelämä!

• Gregson
        Älä luulekaan kirjoitti:

Vähän suunnatonta on "älä luulekaan".n hyökkäily. Tunteilua.

Jos järjellisesti ajatellaan, ei pitäisi tuntemattoman kirjoittajan bittiavaruuden yli tulevat minkäänlaiset kommentit vaikuttaa lukijan tunteisiin. Ainakaan negatiivisesti.

Täällä taitaa yhden jos toisenkin terve narsismi saaneen kolhun, ärripurreista kommenteista päätellen.

• yksongregson
        Gregson kirjoitti:

Vähän suunnatonta on "älä luulekaan".n hyökkäily. Tunteilua.

Jos järjellisesti ajatellaan, ei pitäisi tuntemattoman kirjoittajan bittiavaruuden yli tulevat minkäänlaiset kommentit vaikuttaa lukijan tunteisiin. Ainakaan negatiivisesti.

Täällä taitaa yhden jos toisenkin terve narsismi saaneen kolhun, ärripurreista kommenteista päätellen.

Ja siitäkös sinä, surkeaakin surkeampi Gregson kuvittelet pääseväsi pissaamaan hunajaa. Sinä raukka mitätön, jota eivät kunnioita ketkään. Niin sinä yrität päästä tänne uhrien verta vuotavaan joukkoon nuolemaan oman itsetuntosi haisevia rippeitä.

• Gregson
        yksongregson kirjoitti:

Ja siitäkös sinä, surkeaakin surkeampi Gregson kuvittelet pääseväsi pissaamaan hunajaa. Sinä raukka mitätön, jota eivät kunnioita ketkään. Niin sinä yrität päästä tänne uhrien verta vuotavaan joukkoon nuolemaan oman itsetuntosi haisevia rippeitä.

:D

Nii-i, ihan surkea mitätön raukka. Voi minua!

http://www.youtube.com/watch?v=O0iCYvlZClQ

• sivusta kommentoija
        Gregson kirjoitti:

Nii-i, ihan surkea mitätön raukka. Voi minua!

http://www.youtube.com/watch?v=O0iCYvlZClQ

Juu Gregson, en todella kannata sinua!

Vaik tuos on kyl perää et jos on toimittu siten et toinen on kasvattanut ympärilleen muurin, niin on niissä toisissa ja heidän toimissaankin kyl vikaa. Et peiliin saisivat katsoa!

Surullista kai narsistille on se, ettei hän oikein voi itse rakastaa itseään ehjäksi. Ellei suostu prosessoimaan itseään esim. terapiassa. Ja jos terapioi, jos siis suostuu tai jos peräti tuntee itsessään tarvetta prosessointiin, niin ei silloin varmaan todellisesta narsisitista olekaan kysymys.

• Gregson
        sivusta kommentoija kirjoitti:

Juu Gregson, en todella kannata sinua!

Vaik tuos on kyl perää et jos on toimittu siten et toinen on kasvattanut ympärilleen muurin, niin on niissä toisissa ja heidän toimissaankin kyl vikaa. Et peiliin saisivat katsoa!

Surullista kai narsistille on se, ettei hän oikein voi itse rakastaa itseään ehjäksi. Ellei suostu prosessoimaan itseään esim. terapiassa. Ja jos terapioi, jos siis suostuu tai jos peräti tuntee itsessään tarvetta prosessointiin, niin ei silloin varmaan todellisesta narsisitista olekaan kysymys.

Mietit oikein!

Sairaudentunto, itsekkyydessä oireidentuntokin, on avainkysymys muuttumiseen.

• moving away
        Gregson kirjoitti:

Mietit oikein!

Sairaudentunto, itsekkyydessä oireidentuntokin, on avainkysymys muuttumiseen.

Kaik tunto, mik johtaa muutoshalukkuuteen, on avain muutokseen.

• sivusta kommentoija
        moving away kirjoitti:

Kaik tunto, mik johtaa muutoshalukkuuteen, on avain muutokseen.

Karuinta omalla kohdallani on vaan se, että olen ollut niin tarumatisoitunut, että käytännössä niihin liikkeisiin, jotka vievät / veisivät kohti muutosta, ei vaan välttämättä PYSTY ja KYKENE. Elleivät toiset tule vastaan, tee jopa sitä SUUREMPAA liikettä kohti. Eli olisivat aktiivisempia, koska itse en kykene muuhun kuin pasiivisuuteen. Tämä ei vaan yksinkertaisesti tunnu "terveiden" kaaliin menevän. En ole narsisti, mut mulla on psyk. diaognoosi, joka selittää sen. Sos. kyvyistä on pois kaikki se, mikä "normaaleilla" ei välttämättä voi tulla edes mieleen -

Juuri sen vuoksi, kun en ole pystynyt enkä kyennyt, vaikka kuinka olisin halunnut (ristiriitaista, suorastaan neuroottista) murtautua ulos tästä olostani - tajusin että kysymys on tarumatisoituneisuudesta, ja vaikeasta sellaisesta. Johon tarvitsen terapiaa, jotta asia lähtee oikenemaan.

Eli mistään "itsekkyydestä" ei ole kysymys. Omaan napaan tuijottamisestako siten? No, eiköhän jokainen, joka on pahasti masentunut, ole siihen omaan onnettomuuteensa käpertyneenä. Itselläni on sentään toivetta paremmasta.

• elä vain omaa elämää
        Älä luulekaan kirjoitti:

Varo ettet valu vihasi,syövereissä tuskasi kanssa syvemmälle ,tuhlaat hyvää elämäsi aikaa,joka valuu hukkaan.Aikaa ei voi ostaa tai saada takaisin,mennyt on mennyttä ja piste....Puntithan ei vhassa eikä kostossa mene koskaan tasan,pahimmassa tapauksessa kaivat vain omaa hautaasi!

• Raapustinpa

Täytyy muistaa, että narsistit eivät kykene tuntemaan normaaleja tunteita, sen sijaan osaavat näytellä niitä kyllä erittäin hyvin.
      Työpaikoilla ja ystävyyssuhteissa yms. kaksi narsistia voivat kommunikoida näennäisesti normaalisti, jopa ystävällisesti (jos ja niin kauan, kun siitä koituu osapuolille omakohtaista hyötyä), ja samaan aikaan ollaan kuitenkin valmiina puukottamaan selkään heti kun tilanne sitä vaatii. Siitä taas seuraa kosto, jota seuraa taas toisen kosto ja niin kierre on valmis. Voi käydä myös niin, että narsistit kokevat toisensa heti uhkaksi itselleen ja jos eivät koe mitenkään hyötyvänsä toisistaan, pyrkivät joko välttelemään toisiaan tai sitten ryhtyvät sotaan välittömästi.
      Parisuhteessa kaksi narsistia näyttelevät ihastunutta ja rakastunutta niin kauan, kuin kokee jotenkin voivansa käyttää toista hyväkseen (valta, raha, seksi yms.). Olettaisin, että pitkäikäinen tällainen kahden narsistin parisuhde ei ole, sillä hyväksikäyttöä varten narsisti pyrkinee etsimään itseään heikompana pitämänsä osapuolen (henkilön, joka on liian kiltti, ei osaa sanoa ei, on läheisriippuvainen) tai josta narsisti kokee voivansa ajan mittaan muokkaavansa ja manipuloivansa em. tyylisen. Toki, jos kaksi narsistia parisuhteessa sopivasti täydentävät toistensa omia harhakuvitelmia itsestään ja molemmat pystyvät käyttämään toinen toistaan hyväkseen, voi parisuhde toimiakin. Todellisuutta, rehellisyyttä ja aitoja tunteita siinä ei ole, kyse on vain kahden, todellisuudessa erittäin heikkoitsetuntoisen henkilön symbioosista, jossa molemmat hyötyvät toisistaan.

• Gregson

"...että narsistit eivät kykene tuntemaan normaaleja tunteita..."

Osaatko sanoa mitä kukaan ihminen tuntee? Varmuudella. Paitsi itse.

• Feelings
        Gregson kirjoitti:

Ihan perustietoa narsistisesta luonnehäiriöstä ja mm. juuri siihen liittyvästä tunteettomuudesta löytyy täältä:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi

• Gregson
        Feelings kirjoitti:

Ihan perustietoa narsistisesta luonnehäiriöstä ja mm. juuri siihen liittyvästä tunteettomuudesta löytyy täältä:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi

"Terveessä narsismissa itsensä rakastaminen ei tapahdu muiden ihmisten kustannuksella tai heitä väheksyen."

"Narsismi terveenä ominaisuutena tarkoittaa mielikuvia ja käsityksiä, joita ihmisellä on itsestään."

Älkää hyvät ihmiset kadottako omaa narsistisuuttanne! :)

• opetellaan
        Gregson kirjoitti:

"Terveessä narsismissa itsensä rakastaminen ei tapahdu muiden ihmisten kustannuksella tai heitä väheksyen."

"Narsismi terveenä ominaisuutena tarkoittaa mielikuvia ja käsityksiä, joita ihmisellä on itsestään."

Hyvässä tallessa.

Feelings taisi kuitenkin tarkoittaa tuota luonnehäiriöosuutta, vaikka hyvähän tuo on muistuttaa välillä huolehtimaan omasta terveestä narsismista.

• Gregson
        opetellaan kirjoitti:

Hyvässä tallessa.

Feelings taisi kuitenkin tarkoittaa tuota luonnehäiriöosuutta, vaikka hyvähän tuo on muistuttaa välillä huolehtimaan omasta terveestä narsismista.

Nii. Kyllä. Narsismi on osa henkistä hyvinvointia ja mielenterveyttä, joka on tärkeä osa terveyttä - kuten ylläpito on järkevästi palstan polunkin meille viitoittanut.

Uskaltaakohan täällä kysyäkkään onko kommentoijat huomanneet/kokeneet koskaan omaan narsismiin tulleen häiriön aiheuttamaa häiriökäyttäytymistä?

Itse olen kokenut, useita kertoja. Olen ollut epäluotettava, inttänyt vastaan, ollut jääräpäinen ja kuuntelematta toista osapuolta, ollut piilovihaaja, marttyyri, uhri, vihainen, kostonhimoinen..

En hyväksy pimeän puoleni tekoja, mutta nykyisin rakastan sitä siitä huolimatta. Eikä se nykyään niin paljon rettelöikään :)

• opetellaan
        Gregson kirjoitti:

Nii. Kyllä. Narsismi on osa henkistä hyvinvointia ja mielenterveyttä, joka on tärkeä osa terveyttä - kuten ylläpito on järkevästi palstan polunkin meille viitoittanut.

Uskaltaakohan täällä kysyäkkään onko kommentoijat huomanneet/kokeneet koskaan omaan narsismiin tulleen häiriön aiheuttamaa häiriökäyttäytymistä?

Itse olen kokenut, useita kertoja. Olen ollut epäluotettava, inttänyt vastaan, ollut jääräpäinen ja kuuntelematta toista osapuolta, ollut piilovihaaja, marttyyri, uhri, vihainen, kostonhimoinen..

En hyväksy pimeän puoleni tekoja, mutta nykyisin rakastan sitä siitä huolimatta. Eikä se nykyään niin paljon rettelöikään :)

Pimeä puoli saattaa toisinaan käyttäytyä kuin kiukutteleva lapsi. Saatuaan tarvitsemansa huomion se rauhoittuu. Hyväksymällä sen olemassaolon, pimeä puolikin saattaa ryhtyä käyttäytymään hieman kypsemmin ja turhasta niskoittelusta tulee apuväline omien tavoitteiden saavuttamiseen.

Jääräpäisyys on toisinaan hyvästä. Epäluotettavuus saattaa olla omien rajojen etsintää ja asettamista, epävarmaa hapuilua kohti varmempaa ei:tä tai todellista joo:ta.

Noita muita en ihan hahmota. Toisinaan sitä on ihan oikeasti uhri ja sitä kautta vihaisuus ja kostonhaluisuus saattavat olla ihan asiaan kuuluvia tuntemuksia matkalla kohti ei-uhriutta.

Piiloviha on usein pelkoa jostakin. Avoin toiseen kohdistettu vihamielisyys on usein toiselle asetettu seinä ja huomautus rajojen ylityksestä, puolustautumista jollain tapaa. Näin ainakin minusta tuntuu. Tai näitä tunnistan itsestäni.

• stripes
        Gregson kirjoitti:

Gregson: Oletko syytetty vai uhri?

• Gregson
        stripes kirjoitti:

Gregson: Oletko syytetty vai uhri?

Tässä hetkessä onnellisessa parisuhteessa, ja katson luottavaisin mielin tulevaisuuteen.

• Gregson
        opetellaan kirjoitti:

Pimeä puoli saattaa toisinaan käyttäytyä kuin kiukutteleva lapsi. Saatuaan tarvitsemansa huomion se rauhoittuu. Hyväksymällä sen olemassaolon, pimeä puolikin saattaa ryhtyä käyttäytymään hieman kypsemmin ja turhasta niskoittelusta tulee apuväline omien tavoitteiden saavuttamiseen.

Jääräpäisyys on toisinaan hyvästä. Epäluotettavuus saattaa olla omien rajojen etsintää ja asettamista, epävarmaa hapuilua kohti varmempaa ei:tä tai todellista joo:ta.

Noita muita en ihan hahmota. Toisinaan sitä on ihan oikeasti uhri ja sitä kautta vihaisuus ja kostonhaluisuus saattavat olla ihan asiaan kuuluvia tuntemuksia matkalla kohti ei-uhriutta.

Piiloviha on usein pelkoa jostakin. Avoin toiseen kohdistettu vihamielisyys on usein toiselle asetettu seinä ja huomautus rajojen ylityksestä, puolustautumista jollain tapaa. Näin ainakin minusta tuntuu. Tai näitä tunnistan itsestäni.

Hyvää pohdintaa!

• Gregson kirjoitti:

."..että narsistit eivät kykene tuntemaan normaaleja tunteita..."

Niin mitä mahtavat olla normaaleja tunteita..

".Narsisteilla on tunteita, hyvin vahvoja tunteita, niin hirvittävän ylivoimaisia ja negatiivisia tunteita että he kätkevät ne, vaimentavat ne, tukahduttavat ne ja muuttavat niitä toisiksi"

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html

Viha, pelko, kateus, raivo, pettymys, kokemus ulkopuolisuudesta ovat normaaleja tunteita, siinä kuin ilo, innostuneisuus, jännitys, helpotus, ilahtuminenkin...

En oikein jaksa uskoa ettei narsistilla ole ns. normaaleja tunteita, ihminenhän, samanlainen biologialtaan hänkin on...uskoisin, että reagoi samoin kuin me muutkin ihmiset erilaisiin ärsykkeisiin...

Mutta ajattelisin, ettei narsisti joko tunnista tunteitaan tai ei uskalla tuntea negatiivisia tunteita vaan projisoi niitä toisiin...

Joskus tuntuu siltä, että useimmat ihmiset narsistin tapaan luulevat tunteidensa ikäänkuin tulevan itsensä ulkopuolelta, vaikka kyse on enemmänkin , että me reagoimme tuntemalla...

"Tunne on jonkin ärsykkeen aiheuttama lyhytaikainen kokemus tai reaktio.", joka syntyy meidän aivoissamme...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tunne

Vertaa hän ei tehnyt minua onnelliseksi, kuullostaa erilaiselta kuin en ollut/ole onnellinen hänen kanssaan...

Ensimmäisessä vastuu omista tunteista sysätään toiselle(johtui hänestä) jälkimmäisessä kannetaan vastuu omista tunteista/tuntemuksista...

Ajattelisin, että narsistin ongelmat tunteisiin liittyen piilevät tässä...

"Omien tunteiden tiedostaminen

Kyky havaita ja tiedostaa omia tunteita on tunnetaitojen ja itsetuntemuksen perusta. Sitä tarvitaan myös toisten tunteiden hahmottamisessa ja vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Jos omia tunteita ei pysty näkemään, on hankala ymmärtää toistenkaan tunteita."

http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo/tunnetaidot/tunnetaitojen_perusteet

• Jonkinlaisesta suur.
        Gregson kirjoitti:

Tässä hetkessä onnellisessa parisuhteessa, ja katson luottavaisin mielin tulevaisuuteen.

Jonkinlaisesta suuruudenhulluudesta kärsit, kun sinun täytyy narsismi -palstalla saakka yleistää tätä valtavaa tuhoisaa, dramaattista persoonallisuushäiriökeskustelua omaan liejunlämpimään maitonaama parisuhteeseesi.

Pelkkä suuruudenhulluus ei tietenkään tee kenestäkään vielä narsistia, on vain yksi ainukainen oire. Määritelmän mukaan oireita pitää olla useita mainitusta oirelistasta.

Miksi nyt Gregson kuvittelet olevasi niin tärkeä henkilö, että sinun mukaasi käännetään psykologinen historiankulkukin tyystin eri suuntaan kuin ennen?

JOTAIN HÄIKKÄÄ SINUSSA.

• Se vain ei muuta

".Narsisteilla on tunteita, hyvin vahvoja tunteita, niin hirvittävän ylivoimaisia ja negatiivisia tunteita että he kätkevät ne, vaimentavat ne, tukahduttavat ne ja muuttavat niitä toisiksi"

Viha, pelko, kateus, raivo, pettymys, kokemus ulkopuolisuudesta ovat normaaleja tunteita, siinä kuin ilo, innostuneisuus, jännitys, helpotus, ilahtuminenkin...

En oikein jaksa uskoa ettei narsistilla ole ns. normaaleja tunteita, ihminenhän, samanlainen biologialtaan hänkin on...uskoisin, että reagoi samoin kuin me muutkin ihmiset erilaisiin ärsykkeisiin...

Mutta ajattelisin, ettei narsisti joko tunnista tunteitaan tai ei uskalla tuntea negatiivisia tunteita vaan projisoi niitä toisiin...

Joskus tuntuu siltä, että useimmat ihmiset narsistin tapaan luulevat tunteidensa ikäänkuin tulevan itsensä ulkopuolelta, vaikka kyse on enemmänkin , että me reagoimme tuntemalla...

"Tunne on jonkin ärsykkeen aiheuttama lyhytaikainen kokemus tai reaktio.", joka syntyy meidän aivoissamme...

Vertaa hän ei tehnyt minua onnelliseksi, kuullostaa erilaiselta kuin en ollut/ole onnellinen hänen kanssaan...

Ensimmäisessä vastuu omista tunteista sysätään toiselle(johtui hänestä) jälkimmäisessä kannetaan vastuu omista tunteista/tuntemuksista...

Kyky havaita ja tiedostaa omia tunteita on tunnetaitojen ja itsetuntemuksen perusta. Sitä tarvitaan myös toisten tunteiden hahmottamisessa ja vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Jos omia tunteita ei pysty näkemään, on hankala ymmärtää toistenkaan tunteita."

"En oikein jaksa uskoa ettei narsistilla ole ns. normaaleja tunteita, ihminenhän, samanlainen biologialtaan hänkin on...uskoisin, että reagoi samoin kuin me muutkin ihmiset erilaisiin ärsykkeisiin..."

Se vain ei muuta vallitsevia tosiasioita miksikään, mitä sinä niistä uskot ja mitä et. Uskomuksesi ovat ihan sinun oman pääsi tuotoksia kuten noista tunteista itsekin toteat, että ovat sellaisia.

"Joskus tuntuu siltä, että useimmat ihmiset narsistin tapaan luulevat tunteidensa ikäänkuin tulevan itsensä ulkopuolelta, vaikka kyse on enemmänkin , että me reagoimme tuntemalla..."

Se jos joskus kokee tunteiden tulevan ulkopuolelta on mielestäni aika normaalia. On selviä tapoja ihmisten välisissä suhteissa joko pitää yllä hyvää tunnelmaa. Yksi ihminen voi myös pilata tunnelman.

Jotkut tuntuvat pitävän itsestään selvyytenä hyviä fiiliksiä... Tosiasiassa meillä on mahdollisuus vaikuttaa omalta osaltamme toisten hyvin-/pahoinvointiin. Eri asia on, miten olemme ja koemme olevan mahdollista välttää kaikenmaailman fiilisten tarttumista itseemme.

Lapset pitäisi kasvattaa itsenäisiksi ajattelijoiksi noilta osin, että eivät tarttuisi kaiken maailman houkutuksiin, joista pahimpina ehkä päihteet, joiden käyttö leviää kaveripiireissä.

• Määritelmän muk.

Määritelmän mukaisesti narsistinen persoonallisuushäiriöinen poikkeaa huomattavan paljon ympäristöstään.

• Minusta puhetta
        Gregson kirjoitti:

Minusta puhetta terveestä narsismista käytetään täällä palstalla välillä vääristelevässä tarkoituksessa kun yritetään syystä tai toisesta vesittää erittäin vakavaa asiaa.

Juuri tuota vesittämistä nyt Gregson harrastat aivan kouluesimerkkimäisesti.

• Ota huomioon, että

"Niin mitä mahtavat olla normaaleja tunteita.."

Ota huomioon, että jos tuo sinulle iso kysymysmerkki, se ei ole kysymysmerkki kaikille muille.

• Olet ylt yksisel.

"Ajattelisin, että narsistin ongelmat tunteisiin liittyen piilevät tässä...

"Omien tunteiden tiedostaminen"

Olet ylt yksiselitteisesti väärässä tuossa. Narsistilla ei ole empatiantunteita ja se on valtava puutos. Ainakaan minulla ei ole omasta narsisti-psykopaatistani mitään näkemystä, etteikö hän tunnistaisi omia tunteitaan.

Tiedostaa omat negatiiviset tunteensa hyvin ja osaa projisoida ne toisiin ja toistaa näkemänsä ja kokemansa aivan selväsanaisesti. Osaa myös manipuloida tarvitessaan toisen tuntemaan tahtomiaan tunnetiloja. Empatian hän taikoo, koska osaa näytellä erikoisen elävästi juuri tuota puuttuvaa tunnetta ja sen johdannaisia.

• +++++++++
        Minusta puhetta kirjoitti:

Minusta puhetta terveestä narsismista käytetään täällä palstalla välillä vääristelevässä tarkoituksessa kun yritetään syystä tai toisesta vesittää erittäin vakavaa asiaa.

Juuri tuota vesittämistä nyt Gregson harrastat aivan kouluesimerkkimäisesti.

Tottakai Gregson harrastaa sitä. Lukekaapa tarkkaan hänen kirjoituksiaan tällä palstalla. Niissä järjestään jollain tavoin puolustellaan narsisteja, vähätellään heidän aiheuttamiaan henkisiä vammoja muille, syyllistetään uhreja, kehoitetaan anteeksiantoon jne, jne. Tekee sen ikään kuin sivulauseessa, mutta kaikki jotka jonkun narsistin kynsiin ovat joskus joutuneet havaitsevat varmasti asian hiukankaan tarkemmin hänen kirjoituksiaan lukiessa ja osaavat tunnistaa manipulointityylin.

• Aika uskalias kysym.
        Gregson kirjoitti:

"Uskaltaakohan täällä kysyäkkään onko kommentoijat huomanneet/kokeneet koskaan omaan narsismiin tulleen häiriön aiheuttamaa häiriökäyttäytymistä?"

So?

Aika uskalias kysymys. Tällä palstalla on niin paljon turhaa porinaa. Eikä vähiten tuota vesitysjuttua... tyyliin... ihan tavallista tuo narsismi...

Keskustelu todellakin häiriintyy.

• Narsistisessa pers.
        opetellaan kirjoitti:

"Jääräpäisyys on toisinaan hyvästä. Epäluotettavuus saattaa olla omien rajojen etsintää ja asettamista, epävarmaa hapuilua kohti varmempaa ei:tä tai todellista joo:ta."

Narsistisessa persoonallisuushäiriössä ei voi puhua jääräpäisyydestä. Persoonallisuushäiriöisellä on sisäinen muuri, joka ei ole kenellekään hyvästä... Se on aina hänessä ja se tulee aina pysymään hänessä, hän ei voi asiaa itse muuttaa eikä koe muuriaan viaksi, vaikka se on vakava vamma.

Epäluotettavuus nph:lla on lopullinen olotila, ei vahtoehto. He ovat patologisia valehtelijoita eivätkä muuksi muutu.

Heidän elämänsä on iso ei, ja he voivat ainoastaan väittää ja vakuutella epäluuloista ympäristöään siitä, että olisivat matkalla kohti todellisempaa "joota". He ovat matkalla kohti todellisempaa joota vielä 85 vuotiaina, aina yhtä suurella volyymillä vakuuttaen ympäristöään siitä, että viellä joskus onnistuvat...

Ikävä kyllä, emme voi trivialisoida tätä psykiatrian jo kauan sitten löytämää vammaa millään palstalla... vaikka niin haluaisimme sen tehdä.

Miksi haluaisimme sen muuten tehdä?

• ulkopuolelta sisään
        Narsistisessa pers. kirjoitti:

"Jääräpäisyys on toisinaan hyvästä. Epäluotettavuus saattaa olla omien rajojen etsintää ja asettamista, epävarmaa hapuilua kohti varmempaa ei:tä tai todellista joo:ta."

Narsistisessa persoonallisuushäiriössä ei voi puhua jääräpäisyydestä. Persoonallisuushäiriöisellä on sisäinen muuri, joka ei ole kenellekään hyvästä... Se on aina hänessä ja se tulee aina pysymään hänessä, hän ei voi asiaa itse muuttaa eikä koe muuriaan viaksi, vaikka se on vakava vamma.

Epäluotettavuus nph:lla on lopullinen olotila, ei vahtoehto. He ovat patologisia valehtelijoita eivätkä muuksi muutu.

Heidän elämänsä on iso ei, ja he voivat ainoastaan väittää ja vakuutella epäluuloista ympäristöään siitä, että olisivat matkalla kohti todellisempaa "joota". He ovat matkalla kohti todellisempaa joota vielä 85 vuotiaina, aina yhtä suurella volyymillä vakuuttaen ympäristöään siitä, että viellä joskus onnistuvat...

Ikävä kyllä, emme voi trivialisoida tätä psykiatrian jo kauan sitten löytämää vammaa millään palstalla... vaikka niin haluaisimme sen tehdä.

Miksi haluaisimme sen muuten tehdä?

Se on helppoa kun näkee suoran yhteyden käytöksen ja luonnehäiriönarsismin välillä.

Ajatusketju: Hän käyttäytyy noin = Narsisti, on sekä lyhyt, yksinkertainen, että yksinkertaisuudessaan kaunis. Varmasti myös tehokas ja pätevä ja sen kautta hyvin funktionaalinen paketti.

Psykiatrian kauan aikaa sitten löytämää vammaa ei tietenkään tarvitse trivialisoida, ei palstallakaan, mutta sinunkin on hyvä tietää, että psykologiankaan maailma ei ole niin yksimielinen kaikista asioista, kuin annat kysymyksenasettelullasi ymmärtää.

Pahimpia toisista ihmisistä löytämiään muureja arvostelemaan ovat he, jotka ovat aikaansaaneet omalla käytöksellään osan sen arvostelemansa ihmisen muurin rakentumisesta. Se saattaa rakentua hyvin pienistä murusista ja olla loppuelämän kestävä joitakin kohtaan. Jokainen pieni rakonen, jonka tämä ulkopuolelle JÄTETTY onnistuu muuriin saamaan aikaiseksi, saatetaan hyvin pienestä hänen eleestään, ilmeestään ja äänenpainostaan, käyttämistään sanoista, sanomattomuudesta tilkitä entistä kestävämmäksi.

Kyllähän sellainen varmasti turhauttaa. Jos itse olet jäänyt muurien ulkopuolta katselemaan, ehkä siihen on muurien sisäpuolella olevan mielestä pätevä syy.

Monet ihmiset loukkaavat toisia vuosikausia tajuamatta, olematta kertaakaan riittävän vastaanottavaisia ymmärtämään sitä loukkaamaansa rahtustakaan. Mietiskeltyään ja oltuaan viisaiden sanojen sateen alla he ottavat saapastellakseen takaisin. Ja kun heille ei riemumielin muurin portteja avata fanfaarit soiden..

No. Osa tietääkin miten sellaisessa usein käy. Saattaahan se jäädä epäselväksi, että miksi muuri on juuri siinä, mutta en usko, että muureja pystyttävät ihmiset eivät itse pystyisi vastaamaan kysymyksiin syistä ja seurauksista. Halutessaan. Tai tuntiessaan, että ...

• stripes
        Gregson kirjoitti:

Mitä mieltä onnellisuudesta on parisuhteesi toinen osapuoli?

• Gregson
        ulkopuolelta sisään kirjoitti:

Se on helppoa kun näkee suoran yhteyden käytöksen ja luonnehäiriönarsismin välillä.

Ajatusketju: Hän käyttäytyy noin = Narsisti, on sekä lyhyt, yksinkertainen, että yksinkertaisuudessaan kaunis. Varmasti myös tehokas ja pätevä ja sen kautta hyvin funktionaalinen paketti.

Psykiatrian kauan aikaa sitten löytämää vammaa ei tietenkään tarvitse trivialisoida, ei palstallakaan, mutta sinunkin on hyvä tietää, että psykologiankaan maailma ei ole niin yksimielinen kaikista asioista, kuin annat kysymyksenasettelullasi ymmärtää.

Pahimpia toisista ihmisistä löytämiään muureja arvostelemaan ovat he, jotka ovat aikaansaaneet omalla käytöksellään osan sen arvostelemansa ihmisen muurin rakentumisesta. Se saattaa rakentua hyvin pienistä murusista ja olla loppuelämän kestävä joitakin kohtaan. Jokainen pieni rakonen, jonka tämä ulkopuolelle JÄTETTY onnistuu muuriin saamaan aikaiseksi, saatetaan hyvin pienestä hänen eleestään, ilmeestään ja äänenpainostaan, käyttämistään sanoista, sanomattomuudesta tilkitä entistä kestävämmäksi.

Kyllähän sellainen varmasti turhauttaa. Jos itse olet jäänyt muurien ulkopuolta katselemaan, ehkä siihen on muurien sisäpuolella olevan mielestä pätevä syy.

Monet ihmiset loukkaavat toisia vuosikausia tajuamatta, olematta kertaakaan riittävän vastaanottavaisia ymmärtämään sitä loukkaamaansa rahtustakaan. Mietiskeltyään ja oltuaan viisaiden sanojen sateen alla he ottavat saapastellakseen takaisin. Ja kun heille ei riemumielin muurin portteja avata fanfaarit soiden..

No. Osa tietääkin miten sellaisessa usein käy. Saattaahan se jäädä epäselväksi, että miksi muuri on juuri siinä, mutta en usko, että muureja pystyttävät ihmiset eivät itse pystyisi vastaamaan kysymyksiin syistä ja seurauksista. Halutessaan. Tai tuntiessaan, että ...

"Pahimpia toisista ihmisistä löytämiään muureja arvostelemaan ovat he, jotka ovat aikaansaaneet omalla käytöksellään osan sen arvostelemansa ihmisen muurin rakentumisesta."

Juuri näin. Hyvin kiteytetty!

• ennustuksia
        stripes kirjoitti:

Mitä mieltä onnellisuudesta on parisuhteesi toinen osapuoli?

Jos parisuhteen toinen osapuoli ilmoittautuu - ja kertoo olevansa myös onnellinen; niin alkaakohan epäilyksenalainen höykytys häntä vastaan? Mahdollisesti joku vääntää senkin että jotain mätää täytyy suhteessa olla; eihän onnellinen voi eikä saa olla - kirjoittaakseen narsismipalstalle.

• MENE TROLLI SINNE

" mutta sinunkin on hyvä tietää, että psykologiankaan maailma ei ole niin yksimielinen kaikista asioista, kuin annat kysymyksenasettelullasi ymmärtää."

MENE TROLLI SINNE MISTÄ TULITKIN. Sinulla ei ole mitään asiaa täällä palstalla. Olet pelkkä ilkeä häirikkö ja ennenkaikkea: TYHMÄ sellainen.

• Tuo MUURIHÖPINÄsi

"Pahimpia toisista ihmisistä löytämiään muureja arvostelemaan ovat he, jotka ovat aikaansaaneet omalla käytöksellään osan sen arvostelemansa ihmisen muurin rakentumisesta."

Tuo MUURIHÖPINÄsi on syvältä. Tässä yhteydessä sillä ei ole minkäänlaista käyttöä. Et nyt tiedä, mihin ota kantaa, JOTEN VOIT LOPETTAA ja poistua.

• jetsulleen007
        Tuo MUURIHÖPINÄsi kirjoitti:

Tuo MUURIHÖPINÄsi on syvältä. Tässä yhteydessä sillä ei ole minkäänlaista käyttöä. Et nyt tiedä, mihin ota kantaa, JOTEN VOIT LOPETTAA ja poistua.

:D Menikö herneitä nenuun?

Jos jokin toinen sana on parempi korvaamaan muurin niin voithan ehdottaa sitä.

Sinäkin voit lopettaa ja poistua ihan yhtä hvyin. Vaan teetkö niin? Ei, päätit hyökätä ja ajaa toisen pois koska höpisee muureista..

• Hyökkääjä on nyt
        jetsulleen007 kirjoitti:

:D Menikö herneitä nenuun?

Jos jokin toinen sana on parempi korvaamaan muurin niin voithan ehdottaa sitä.

Sinäkin voit lopettaa ja poistua ihan yhtä hvyin. Vaan teetkö niin? Ei, päätit hyökätä ja ajaa toisen pois koska höpisee muureista..

"Sinäkin voit lopettaa ja poistua ihan yhtä hvyin. Vaan teetkö niin? Ei, päätit hyökätä ja ajaa toisen pois koska höpisee muureista.. "

Hyökkääjä on nyt se toinen.

Emme ole tasavertaisia sen enempää, kuin esim. syöpäpalstalla joku kirjoittaisi läheisensä syöpäsairaudesta muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja sinä menisit sinne kirjoittamaan vain siitä syystä, että luulet olevasi viisas...

Että muurijutut ovat varmaan ihan hyviä, mutta eivät tässä aiheessa...

Suosittelen kaikessa ystävyydessä parisuhdepalstoja. Niissä voisi ongelmien ratkominen tuota kautta tuottaa tulosta.

Narsistilla voi olla seksuaalisesti aktiivisina vuosikymmeninä tuhansia kumppaneita joista ehkä sata tai kaksisataa lyhytaikaista asumiskumppania, muutama kymmen pitempiaikainen ja muutama pitkäaikaisempi (vuosia) kestävä hyväksikäyttösuhde.

Narsisti käyttää uhrejaan aina ja pelkästään vain hyväkseen. Kyse ei ole mistään kumppaneiden pätemättömyydestä. Narsisti ei pätevää kumppania edes huoli, koska sellainen näkee narsistin läpi suoraan hänen tarkoitusperiinsä. Joita ovat siis hyväksikäyttö ja hyväksikäyttö, molemmat tärkeitä.

• ihan on joo
        Hyökkääjä on nyt kirjoitti:

"Sinäkin voit lopettaa ja poistua ihan yhtä hvyin. Vaan teetkö niin? Ei, päätit hyökätä ja ajaa toisen pois koska höpisee muureista.. "

Hyökkääjä on nyt se toinen.

Emme ole tasavertaisia sen enempää, kuin esim. syöpäpalstalla joku kirjoittaisi läheisensä syöpäsairaudesta muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja sinä menisit sinne kirjoittamaan vain siitä syystä, että luulet olevasi viisas...

Että muurijutut ovat varmaan ihan hyviä, mutta eivät tässä aiheessa...

Suosittelen kaikessa ystävyydessä parisuhdepalstoja. Niissä voisi ongelmien ratkominen tuota kautta tuottaa tulosta.

Narsistilla voi olla seksuaalisesti aktiivisina vuosikymmeninä tuhansia kumppaneita joista ehkä sata tai kaksisataa lyhytaikaista asumiskumppania, muutama kymmen pitempiaikainen ja muutama pitkäaikaisempi (vuosia) kestävä hyväksikäyttösuhde.

Narsisti käyttää uhrejaan aina ja pelkästään vain hyväkseen. Kyse ei ole mistään kumppaneiden pätemättömyydestä. Narsisti ei pätevää kumppania edes huoli, koska sellainen näkee narsistin läpi suoraan hänen tarkoitusperiinsä. Joita ovat siis hyväksikäyttö ja hyväksikäyttö, molemmat tärkeitä.

Mikä ihmeen se toinen?

Saattaa olla, että muurihöpinä ei päde NPH:sta keskultaessa, mutta aika nopeasti tulee vaikutelma, että narsistiksi nimetään aika heppoisin perustein vaan joku, joka ei toimi niin kuin toinen tahtoisi. Vetäytyminen on ihan perusterveenkin refleksi jos on riittävästi huonoja kokemuksia ihmisistä.

Toisaalta, eipä sellaiseen keskusteluun kannata ottaa osaa mitenkään päin jos ei ole läheisempää tuttavuutta ihmisen kanssa josta on puhe narsistina. Ja toisaalta, kuinka läheinen ja millä tavalla läheinen pitää olla, että se NPH sieltä sitten paljastuu.. Jos se pahimmillaan ota paljastuakseen kymmenenkään vuoden mittaisessa suhteessa?

Ja kahden narsistin suhde? Paljastelevatko kilpaa toisiaan narsisteiksi vai kisailevatko kaikessa yhteisymmärryksessä? Mitä jos he kommunikoivat juuri niin, että vuorottelevat muurinrakentajina ja muurinmurtajina.

Ja aloituksessa puhutaan kahden narsistin rakastumisesta.. Ehkä koko aloituksen voisi siirtää parisuhdepalstalle, jos se kerran on niin suositeltavan hyvä palsta.

• Ei voi rakastua.
        ihan on joo kirjoitti:

Mikä ihmeen se toinen?

Saattaa olla, että muurihöpinä ei päde NPH:sta keskultaessa, mutta aika nopeasti tulee vaikutelma, että narsistiksi nimetään aika heppoisin perustein vaan joku, joka ei toimi niin kuin toinen tahtoisi. Vetäytyminen on ihan perusterveenkin refleksi jos on riittävästi huonoja kokemuksia ihmisistä.

Toisaalta, eipä sellaiseen keskusteluun kannata ottaa osaa mitenkään päin jos ei ole läheisempää tuttavuutta ihmisen kanssa josta on puhe narsistina. Ja toisaalta, kuinka läheinen ja millä tavalla läheinen pitää olla, että se NPH sieltä sitten paljastuu.. Jos se pahimmillaan ota paljastuakseen kymmenenkään vuoden mittaisessa suhteessa?

Ja kahden narsistin suhde? Paljastelevatko kilpaa toisiaan narsisteiksi vai kisailevatko kaikessa yhteisymmärryksessä? Mitä jos he kommunikoivat juuri niin, että vuorottelevat muurinrakentajina ja muurinmurtajina.

Ja aloituksessa puhutaan kahden narsistin rakastumisesta.. Ehkä koko aloituksen voisi siirtää parisuhdepalstalle, jos se kerran on niin suositeltavan hyvä palsta.

"Voiko narsisti ihastua tai rakastua toiseen narsistiin? Mitä narsisti ajattelee ja tuntee kun kohtaa kaltaisensa, narsistin?"

Ei voi rakastua. Narsistillahan puuttuu se empatiakyky, mikä on edellytys rakastumiselle ja rakkaudelle. Että eivät missään nimessä rakastu.

Narsisti haluaa hyväksikäytettäväkseen uhrin, joka vähintään rakastuu häneen. Uhri sokeutuu hyäksikäyttäjälleen ja siten muuttuu helpoksi pyöritellä narsistin mielen mukaan.

Kuulemani ja ymmärtämäni mukaan kaksi narsistia eivät tule toimeen keskenään, jos ovat niitä nimenomaan tällä palstalla problematisoituja ja ruodittuja paksunahkaisia.

Ohutnahkainen (läheisriippuvainen) ja paksunahkainen sensijaan saattavat muiden hyvien edellytysten vallitessa (läheisriippuvaisella paljon hyväksikäytettävää ja narsistia hyödyttävää) lyöttäytyä yksiin ehkä pisimmäksi mahdolliseksi ajaksi, kun on narsistista kyse. Ehkä jopa vuosia.

Käsittämäni mukaan suhteesta lähtee ulos sitten lopulta lihotettu mutta aina tyytymätön narsisti ja laihtunut riutunut yhä enemmän rikki mennyt ja pohjansa kohdannut läheisriippuvainen, joka on yleisimmin terapian tarpeessa tuossa vaiheessa.

• muurinrakenajat

Aloin miettimään kirjoituksesi sisältöä! Narsisti on sekä lyhyt yksinkertainen,että yksinketaissuudessaan kaunis. Varmasti tehokas ja pätevä ja sen kautta hyvin funktioonallinen paketti! Olen kyllä tavannut,pitkiäkin narsuja, yhdyn ajauksiseesi yksinkertaisia ovat,kauneudesta saatan olla toista mieltä,minä arvostan ihmisessä "sisäistäkauneutta". Ulkoinen kauneus kun on katoavaista narsullekin" valtettavasti, patolokinen pätevä valehtelija. Se ei minun mielestä ole" kaunista" eikä mitenkään puolusteltavissa.... Funktionaalinen paketti? (ei usko nykylääketieteeseen) toisin ajattelia,biolginen pasta paketti.

• Gregson Outless
        Gregson kirjoitti:

Gregson on lisännyt toiseksi nimimerkikseen Opetellaan, niin kuin hän olisi oppi-isänä. Pökö.

• Gregson
        MENE TROLLI SINNE kirjoitti:

" mutta sinunkin on hyvä tietää, että psykologiankaan maailma ei ole niin yksimielinen kaikista asioista, kuin annat kysymyksenasettelullasi ymmärtää."

MENE TROLLI SINNE MISTÄ TULITKIN. Sinulla ei ole mitään asiaa täällä palstalla. Olet pelkkä ilkeä häirikkö ja ennenkaikkea: TYHMÄ sellainen.

Meilläpäin sanotaan rähisevää muita haukkuvaa uhria narskuksi ;D

• Gregson
        Ei voi rakastua. kirjoitti:

"Voiko narsisti ihastua tai rakastua toiseen narsistiin? Mitä narsisti ajattelee ja tuntee kun kohtaa kaltaisensa, narsistin?"

Ei voi rakastua. Narsistillahan puuttuu se empatiakyky, mikä on edellytys rakastumiselle ja rakkaudelle. Että eivät missään nimessä rakastu.

Narsisti haluaa hyväksikäytettäväkseen uhrin, joka vähintään rakastuu häneen. Uhri sokeutuu hyäksikäyttäjälleen ja siten muuttuu helpoksi pyöritellä narsistin mielen mukaan.

Kuulemani ja ymmärtämäni mukaan kaksi narsistia eivät tule toimeen keskenään, jos ovat niitä nimenomaan tällä palstalla problematisoituja ja ruodittuja paksunahkaisia.

Ohutnahkainen (läheisriippuvainen) ja paksunahkainen sensijaan saattavat muiden hyvien edellytysten vallitessa (läheisriippuvaisella paljon hyväksikäytettävää ja narsistia hyödyttävää) lyöttäytyä yksiin ehkä pisimmäksi mahdolliseksi ajaksi, kun on narsistista kyse. Ehkä jopa vuosia.

Käsittämäni mukaan suhteesta lähtee ulos sitten lopulta lihotettu mutta aina tyytymätön narsisti ja laihtunut riutunut yhä enemmän rikki mennyt ja pohjansa kohdannut läheisriippuvainen, joka on yleisimmin terapian tarpeessa tuossa vaiheessa.

Kumpi on tärkeämpää:

Miten sympaattinen ja empaattinen toinen on

vai

miten sympaattinen ja empaattinen itse olen?

• Gregson
        Gregson Outless kirjoitti:

Gregson on lisännyt toiseksi nimimerkikseen Opetellaan, niin kuin hän olisi oppi-isänä. Pökö.

Eipä olekaan lisännyt. Sinä vain kuvittelet niin. Oirettasi kutsutaan palstailuvainoharhaksi ;)

• Raivostunut uhri
        Gregson kirjoitti:

Meilläpäin sanotaan rähisevää muita haukkuvaa uhria narskuksi ;D

Raivostunut uhri on usein juuri se raivostunut raivoaja.

Että viepä sinne teillepäin oikeat tiedot terveiseksi, niin ymmärtävät epäillä hekin... ai, niin, mutta kaikesta päätellen se olet sinä, joka saat muut raivostumaan. Että ehkä jatkatte valheissanne siellä teilläpäin.

Tovottavasti kuitenkin jotkut ymmärtävät siirtyä oikean tiedon piiriin.

Mutta toivon sinulle mahdollisimman paljon sitä samaa ureaa silmään, mitä nyt täällä pyhäharrastuksena yrität jakaa. Voin kuitenkin kertoa, tällä palstalla et onnistu.

• Sinulle luultavasti
        Gregson kirjoitti:

Kumpi on tärkeämpää:

Miten sympaattinen ja empaattinen toinen on

vai

miten sympaattinen ja empaattinen itse olen?

Sinulle luultavasti toisen e ja s.

Minulle molemmat ovat noin yhtä tärkeitä.

Läheisriippuva ainakin kuvittelee jossain vaiheessa, että oma e ja s ovat tärkeämmät.

Mitä teet tällaisella kysymyksellä. Tapat omaa ja toisen aikaa?

• Gregson
        Raivostunut uhri kirjoitti:

Raivostunut uhri on usein juuri se raivostunut raivoaja.

Että viepä sinne teillepäin oikeat tiedot terveiseksi, niin ymmärtävät epäillä hekin... ai, niin, mutta kaikesta päätellen se olet sinä, joka saat muut raivostumaan. Että ehkä jatkatte valheissanne siellä teilläpäin.

Tovottavasti kuitenkin jotkut ymmärtävät siirtyä oikean tiedon piiriin.

Mutta toivon sinulle mahdollisimman paljon sitä samaa ureaa silmään, mitä nyt täällä pyhäharrastuksena yrität jakaa. Voin kuitenkin kertoa, tällä palstalla et onnistu.

Ai niin kun sinä omistat palstan ja haluat hallita sitä, siksikö?

Hei, mulle ei olekaan aiemmin toivottu ureaa silmään. Mielenkiintoinen ylikompensoinnin ilmaus :D

• Gregson
        Sinulle luultavasti kirjoitti:

Sinulle luultavasti toisen e ja s.

Minulle molemmat ovat noin yhtä tärkeitä.

Läheisriippuva ainakin kuvittelee jossain vaiheessa, että oma e ja s ovat tärkeämmät.

Mitä teet tällaisella kysymyksellä. Tapat omaa ja toisen aikaa?

Hyvä että mietit asiaa!

Aivot ovat kuten lihas jota tuleekin treenata.

• eritteet opasteena
        Gregson kirjoitti:

Ai niin kun sinä omistat palstan ja haluat hallita sitä, siksikö?

Hei, mulle ei olekaan aiemmin toivottu ureaa silmään. Mielenkiintoinen ylikompensoinnin ilmaus :D

Yhtä hassu, kun eräs sanoi, että kuse sen päälle. Sellaistakaan koskaan ollut kuullut.

• Tuo taas on ihan

"Vertaa hän ei tehnyt minua onnelliseksi, kuullostaa erilaiselta kuin en ollut/ole onnellinen hänen kanssaan..."

Tuo taas on ihan pilkun nus***taa. Mutta ehkä sekin tekee jonkun onnelliseksi... : }

• Miettikää

Yhteenlaskutoimitus tukee osittain narsistisia toimintoja sekä on pakkomielteinen tähän ketjuun, miksi?

• mieti ite

Mitä on narsististen toimintojen tukeminen?

• Kenties on

Kenties on tutkimuksissaan narsismiin tullut jo tulokseen, että ännänsä oli vain tavallinen k..päinen mies, joka voi hänen seurassaan pahoin, kun huuma hälveni. Usein on vaikeaa nähdä omaa osuutta parisuhteen pahoinvointiin ja on niin helppoa julistaa toinen narsistiksi, vaikka kyseessä olisi vain mustasukkaisuus, kateellisuus tms. Joskus vaan, olen ajatellut sitäkin, että hän, joka narsistikortin ilmaan heittää, onkin itse kallellaan siihen suuntaan.

• Käsittääkseni ylt
        Kenties on kirjoitti:

Kenties on tutkimuksissaan narsismiin tullut jo tulokseen, että ännänsä oli vain tavallinen k..päinen mies, joka voi hänen seurassaan pahoin, kun huuma hälveni. Usein on vaikeaa nähdä omaa osuutta parisuhteen pahoinvointiin ja on niin helppoa julistaa toinen narsistiksi, vaikka kyseessä olisi vain mustasukkaisuus, kateellisuus tms. Joskus vaan, olen ajatellut sitäkin, että hän, joka narsistikortin ilmaan heittää, onkin itse kallellaan siihen suuntaan.

Käsittääkseni ylt ei ollut varsinaisessa "seurustelusuhteessa" ännäänsä, eikä tapailu sisältänyt huumavaihetta lainkaan.

Että siinä mielessä nyt sinun pakkomielteinen pohdintasi vetää vesiperän.

• Kenties on kirjoitti:

"Kenties on tutkimuksissaan narsismiin tullut jo tulokseen, että ännänsä oli vain tavallinen k..päinen mies, joka voi hänen seurassaan pahoin, kun huuma hälveni."

Niin, ilmeisesti puhut ny itsestäsi ja omista tutkimustuloksistasi, ihan en tiedä kenen suhteeseen liittyen, mutta kun mainitsit tuossa tuon ännän... niin kerropas millaisen vastauksen löydät siihen kysymykseen, että miksei tuo ko. ännä vain päättänyt suhdetta jos kerran voi seurassani pahoin...

Ihan mielenkiinnolla odotan vastaustasi josta voisi olla pohdittavaa myös monille ns. uhreille, mitkä ovat ne syyt olla suhteessa, pahoinvointia aiheuttavan henkilön kanssa...

Kun minä olin jo aikoinaan ns. läksyni oppinut ja päätin suhteen kun alkoi tuntua siltä, en ymmärtänyt miksi minua piti mitätöidä...

Kerros minulle, miksi joku ihminen, tässä tapauksessa ännäksi kutsumani henkilö, on ylipäätään suhteessa ihmisen kanssa josta ei edes millään tasolla pidä...

• Olet toistuvasti

"Kenties on tutkimuksissaan narsismiin tullut jo tulokseen, että ännänsä oli vain tavallinen k..päinen mies, joka voi hänen seurassaan pahoin, kun huuma hälveni."

Niin, ilmeisesti puhut ny itsestäsi ja omista tutkimustuloksistasi, ihan en tiedä kenen suhteeseen liittyen, mutta kun mainitsit tuossa tuon ännän... niin kerropas millaisen vastauksen löydät siihen kysymykseen, että miksei tuo ko. ännä vain päättänyt suhdetta jos kerran voi seurassani pahoin...

Ihan mielenkiinnolla odotan vastaustasi josta voisi olla pohdittavaa myös monille ns. uhreille, mitkä ovat ne syyt olla suhteessa, pahoinvointia aiheuttavan henkilön kanssa...

Kun minä olin jo aikoinaan ns. läksyni oppinut ja päätin suhteen kun alkoi tuntua siltä, en ymmärtänyt miksi minua piti mitätöidä...

Kerros minulle, miksi joku ihminen, tässä tapauksessa ännäksi kutsumani henkilö, on ylipäätään suhteessa ihmisen kanssa josta ei edes millään tasolla pidä...

"vastaustasi josta voisi olla pohdittavaa myös monille ns. uhreille, mitkä ovat ne syyt olla suhteessa, pahoinvointia aiheuttavan henkilön kanssa..."

Olet toistuvasti minulle tarjonnut tuota maljaa, mihin nyt viittaat.

Tapauksia ei voi mitenkään yhdentää eikä yhdenmukaistaa. Minun tapauksessani ei ainakaan ole kyse mistään sellaisesta. Käsittääkseni palstan muutkin uhrit vaikuttavat olevan viattoman yksiavioisia ja pettyneitä ensin rakastamansa kumppanin toimiin.

Likaista ännääsi ei voi mitenkään verrata.
        KOITA SINÄKIN JO NYT TAJUTA JA USKOA.

• Mitä pohdintaa aih.

"Ihan mielenkiinnolla odotan vastaustasi josta voisi olla pohdittavaa myös monille ns. uhreille, mitkä ovat ne syyt olla suhteessa, pahoinvointia aiheuttavan henkilön kanssa..."

Mitä pohdintaa aiheutta jonkun netissä summamutikassa pyörivän TROLLINMÖHKÄLEEN vastaukset muissa kuin sinussa?

Olen itse nostanut monta kertaa sen trollinestoketjun ylös näiden kirjoittelujen kohdalla, mutta välillä tulee sitten itsekin liityttyä vastaajiin.

Minulla on kuitenkin terveen narsismini vuoksi muurit noita möhömahoja vastaa, sinä taat liityt heihin saumattomasti ja suvereenisti.

Sinulle vielä: suuri mysteeri onkin, miksi se ännä oli kanssasi, jos oli narsisti, koska ei hyötynyt sinusta ilmeisesti mitään ja seksiäkin sille oli tarjolla yllinkyllin muiltakin...

• Käsittääkseni ylt kirjoitti:

Käsittääkseni ylt ei ollut varsinaisessa "seurustelusuhteessa" ännäänsä, eikä tapailu sisältänyt huumavaihetta lainkaan.

Että siinä mielessä nyt sinun pakkomielteinen pohdintasi vetää vesiperän.

"Että siinä mielessä nyt sinun pakkomielteinen pohdintasi vetää vesiperän."

Noh, hivenen vesiperää tuossa sinunkin, ainakin itse koin selkeästi alkuun huumavaiheen...tuskin ilman sitä koko suhteeseen olisin ryhtynytkään...

Vielä kun ännäksi kutsumani henkilökin hehkutti asiaa miten onnekkaita ollaan kun tällä ikää saa kokea tämmöstä...

Minulla tuo huuma/koko suhde vain tais liittyä enemmän johonkin sellaiseen, että halusin muuttua/rikkoa rajani, olla vähemmän hyvä, vaikea selittää...

Mutta oli ny mitä oli, niin paljon opin myös itsestäni, senkin että muuttuakseenkaan ei tarvitse mennä äärilaidasta toiseen...

• Olet toistuvasti kirjoitti:

"vastaustasi josta voisi olla pohdittavaa myös monille ns. uhreille, mitkä ovat ne syyt olla suhteessa, pahoinvointia aiheuttavan henkilön kanssa..."

Olet toistuvasti minulle tarjonnut tuota maljaa, mihin nyt viittaat.

Tapauksia ei voi mitenkään yhdentää eikä yhdenmukaistaa. Minun tapauksessani ei ainakaan ole kyse mistään sellaisesta. Käsittääkseni palstan muutkin uhrit vaikuttavat olevan viattoman yksiavioisia ja pettyneitä ensin rakastamansa kumppanin toimiin.

Likaista ännääsi ei voi mitenkään verrata.
        KOITA SINÄKIN JO NYT TAJUTA JA USKOA.

"Likaista ännääsi ei voi mitenkään verrata."

Verrata mihin?...en ny ymmärrä, onko tarinani ännä ny jotenkin likaisempi kuin muiden narsistikumppanit...

• Haha, jotain uutta

"Että siinä mielessä nyt sinun pakkomielteinen pohdintasi vetää vesiperän."

Noh, hivenen vesiperää tuossa sinunkin, ainakin itse koin selkeästi alkuun huumavaiheen...tuskin ilman sitä koko suhteeseen olisin ryhtynytkään...

Vielä kun ännäksi kutsumani henkilökin hehkutti asiaa miten onnekkaita ollaan kun tällä ikää saa kokea tämmöstä...

Minulla tuo huuma/koko suhde vain tais liittyä enemmän johonkin sellaiseen, että halusin muuttua/rikkoa rajani, olla vähemmän hyvä, vaikea selittää...

Mutta oli ny mitä oli, niin paljon opin myös itsestäni, senkin että muuttuakseenkaan ei tarvitse mennä äärilaidasta toiseen...

"Noh, hivenen vesiperää tuossa sinunkin, ainakin itse koin selkeästi alkuun huumavaiheen...tuskin ilman sitä koko suhteeseen olisin ryhtynytkään..."

Haha, jotain uutta sitten vuosien kirjoittelunkin jälkeen...

• Jos noin ajattelee.

"Likaista ännääsi ei voi mitenkään verrata."

Verrata mihin?...en ny ymmärrä, onko tarinani ännä ny jotenkin likaisempi kuin muiden narsistikumppanit...

"Verrata mihin?...en ny ymmärrä, onko tarinani ännä ny jotenkin likaisempi kuin muiden narsistikumppanit..."

Jos noin ajattelee. Kuvittelin, että aiot taas alkaa paasaata uhrien (varsinkin minun) moraalista, kun he näkevät niissä narsisteissaan niin paljon vikaa ja silti jatkavat "seurustelua" ts. uhrina oloa.

• rakkautta vaan

Olisiko ollut vain oma egopuustaus ja vähän molemmilla? Sinusta oli ihanaa, että joku imartelee, panit parastasi muuttuessasi jopa ulkonäöllisesti hänen toiveidensa mukaiseksi, rikoit siis rajojasi yms. Ja tuosta toisesta oli taas hauskaa omistaa lelu, joka oli aina valmiina lähtöön ja ennen kaikkea hän sai kehuja ja palvontaa, jota kipeästi tarvitsi omaan egopuustaukseensa. Oli hauskaa, kun on nainen, joka välittää vain hänestä ykkössijalla verrattuna naiseen, jolla lapset on ykkössijalla, sai kokea, että hänen toiveensa toteutettiin heti viis lapsista. Miten muuten ännäsi suhtautui sinun lapsiisi? Jos heillä oli ongelmia tai tarvitsit tukea, niin kuulitko helposti sanat, ei kuulu mulle, hoidat omat lapsesi?

Miksei ännäsi lopettanut muita suhteitaan ollessaan sinun kanssasi?

• Jos noin ajattelee. kirjoitti:

"Verrata mihin?...en ny ymmärrä, onko tarinani ännä ny jotenkin likaisempi kuin muiden narsistikumppanit..."

Jos noin ajattelee. Kuvittelin, että aiot taas alkaa paasaata uhrien (varsinkin minun) moraalista, kun he näkevät niissä narsisteissaan niin paljon vikaa ja silti jatkavat "seurustelua" ts. uhrina oloa.

"Kuvittelin, että aiot taas alkaa paasaata uhrien (varsinkin minun) moraalista, kun he näkevät niissä narsisteissaan niin paljon vikaa ja silti jatkavat "seurustelua" ts. uhrina oloa."

Noh, ihan en ny ajatellut asiaa mitenkään moraaliselta pohjalta vaan kysymykseni ny liittyi tähän lauseeseen..."että ännänsä oli vain tavallinen k..päinen mies, joka voi hänen seurassaan pahoin, kun huuma hälveni."

Niin jos ja kun hän voi pahoin, niin miksi hän ei päättänyt suhdetta, kuten minä tein kun alkoi tuntumaan siltä (hän mitätöimällä, ilkeillä vihjailuilla aiheutti minussa pahaa oloa)

En ny jaksa kaivaa Vakninin tekstejä, mutta asiahan liittyy siihen, että narsisti pettyy jokaiseen ensin jalustalle nostamaansa kumppaniin ja rankaisee häntä siitä kun hän ei ollutkaan se millaiseksi häntä luuli...

Kuvio on tietyllä lailla sama kuin monessa uhrinkin kertomuksessa, että välillä on hirveän vaikea tietää kuka on tarinan konna/narsisti...

Mutta joo, syyt miksi olen päätynyt tuohon ännäksi nimittelyyn/tämän aiheen piiriin ei suhteeni laadusta johtuen liity mihinkään rakkaudessa pettymiseen vaan enemmänkin patologiseen valehteluun/naisten halventamiseen/mielikuvitustarinoiden totena kertomiseen, jolla ny viittaan siihen kummalliseen spostiin...

Hänen tarinoissaan liittyen naisiin, hyvinkin usein vilahteli narsisti sana, naisten puolisot olivat, samoin hän ikäänkuin teki tyhjäksi monetkin juttunsa sanomalla, että sinäkin uskot hänen mielikuvituskavereihinsa yms.

Että hirvittävän vaikeaahan on tietää mikä on totta ja mikä ei, viljelipähän hän usein sellaistakin lausetta, että kun itselleen kolmasti valehtelee niin uskoo jo itsekin...

Mikä kaikki tuntui hyvin kummalliselta, ja jonkinlaisen selityksen ny tuolle kaikille(naisten halventaminen, mielikuvitustarinat) olen löytänyt tämän aiheen parista...

• Mitä pohdintaa aih. kirjoitti:

"Ihan mielenkiinnolla odotan vastaustasi josta voisi olla pohdittavaa myös monille ns. uhreille, mitkä ovat ne syyt olla suhteessa, pahoinvointia aiheuttavan henkilön kanssa..."

Mitä pohdintaa aiheutta jonkun netissä summamutikassa pyörivän TROLLINMÖHKÄLEEN vastaukset muissa kuin sinussa?

Olen itse nostanut monta kertaa sen trollinestoketjun ylös näiden kirjoittelujen kohdalla, mutta välillä tulee sitten itsekin liityttyä vastaajiin.

Minulla on kuitenkin terveen narsismini vuoksi muurit noita möhömahoja vastaa, sinä taat liityt heihin saumattomasti ja suvereenisti.

Sinulle vielä: suuri mysteeri onkin, miksi se ännä oli kanssasi, jos oli narsisti, koska ei hyötynyt sinusta ilmeisesti mitään ja seksiäkin sille oli tarjolla yllinkyllin muiltakin...

"miksi se ännä oli kanssasi, jos oli narsisti, koska ei hyötynyt sinusta ilmeisesti mitään ja seksiäkin sille oli tarjolla yllinkyllin muiltakin..."

Jaa noh, en ny pidä tuota minään mysteerinä, uskoisin, että kyseessä ny vaan pelkkä seksiriippuvuus, asia joka mainitaan nphoon yhteydessä selkeästi(=ruumiillinen narsisti)

En hevin usko että yksi kumppani pystyy täyttämään seksiriippuvaisen loputonta tarvetta/eikä sama kumppani välttämättä saa aikaan kiksejä...

• Haha, jotain uutta kirjoitti:

"Noh, hivenen vesiperää tuossa sinunkin, ainakin itse koin selkeästi alkuun huumavaiheen...tuskin ilman sitä koko suhteeseen olisin ryhtynytkään..."

Haha, jotain uutta sitten vuosien kirjoittelunkin jälkeen...

"Haha, jotain uutta sitten vuosien kirjoittelunkin jälkeen.."

Ihan olen monestikin tuonut esille, että olihan se melkoista huumaa ja todennut, että kyllä se alun massiivinen imartelu puri...

Mihin se huuma sitten päättyi, uskoisin, että hän kyllästyi minuun ja alkoi se mitätöiminen/ilkeät vihjailut, toki sillä uudella lähteellä/tulevalla nyksälläkin varmaan oli osuutta asiaan...

Ettei mitään uutta...

• rakkautta vaan kirjoitti:

Olisiko ollut vain oma egopuustaus ja vähän molemmilla? Sinusta oli ihanaa, että joku imartelee, panit parastasi muuttuessasi jopa ulkonäöllisesti hänen toiveidensa mukaiseksi, rikoit siis rajojasi yms. Ja tuosta toisesta oli taas hauskaa omistaa lelu, joka oli aina valmiina lähtöön ja ennen kaikkea hän sai kehuja ja palvontaa, jota kipeästi tarvitsi omaan egopuustaukseensa. Oli hauskaa, kun on nainen, joka välittää vain hänestä ykkössijalla verrattuna naiseen, jolla lapset on ykkössijalla, sai kokea, että hänen toiveensa toteutettiin heti viis lapsista. Miten muuten ännäsi suhtautui sinun lapsiisi? Jos heillä oli ongelmia tai tarvitsit tukea, niin kuulitko helposti sanat, ei kuulu mulle, hoidat omat lapsesi?

Miksei ännäsi lopettanut muita suhteitaan ollessaan sinun kanssasi?

"Miten muuten ännäsi suhtautui sinun lapsiisi?"

Ensinnäkin minulla oli vain tapailusuhde noin kerta viikkoon ja ännä oli omien sanojensa mukaan "vähän varattu" mies, että suhde ei sinällään ollut mikään perinteinen...

Että sekoitat ny minut ilmeisesti johonkin toisen tarinaan...

No lapseni ovat jo nuoria aikuisia, asuivatkin omillaan, hän ei tuntenut heitä,
        mutta ilkeitä vihjailuja tuli heihinkin liittyen...

Jääkaapin ovessa ollut itsetehty äitienpäiväkortti kirvoitti kommentin..."tyttäres ollu tosi juovuksissa tuota tehdessään"( alkoholistiksi vihjailu on tyypillistä tälllä palstallakin), hän ei ollut koskaan tavannut ko. tytärtä...

Niinikään vanhemman tyttäreni sattumalta liityttyä seuraan, hän koki tarvetta loukata tytärtäni...samoin kävi ilmeisesti kun tapasi miniäni ensimmäistä kertaa, päätellen miniäni kipakasta kommentista mieheen liittyen...myös ystäväni kertoi seurassani olleen mieheen puhuneen outoja...

• Mitä pohdintaa aih. kirjoitti:

"Mitä pohdintaa aiheutta jonkun netissä summamutikassa pyörivän TROLLINMÖHKÄLEEN vastaukset muissa kuin sinussa?"

Niin, en en tiedä milloin vastaan trolille, milloin jollekkin muulle, mutta vastaan/otan kantaa/kommentoin jotain mikä herättää ajatuksia...

Tähänkin ny vastaan vaan ihan siitä syystä, että korvaani pisti nuo sanat trollimöhkäle, joka loi mielikuvan isosta ihmisestä, kuin myös vihjaus möhömahasta...

Että ymmärsin, että tässä trollia kuvataan möhkäleenä/möhömahaisena...joista tuo jälkimmäinen möhömaha on myös ännäni käyttämänä sana itsestään...

Ja käsittääkseni tämä kirjoittaja on sama joka on kokenut useampaankin kertaan tarvetta tällä palstalla kommentoida ännäksi kutsumani henkilön ulkoista olemusta ...

Nyt hän on tietävinään jopa millainen palstan trolli on ulkoiselta olemukseltaan...

• Oliko ännäsi jostain

"miksi se ännä oli kanssasi, jos oli narsisti, koska ei hyötynyt sinusta ilmeisesti mitään ja seksiäkin sille oli tarjolla yllinkyllin muiltakin..."

Jaa noh, en ny pidä tuota minään mysteerinä, uskoisin, että kyseessä ny vaan pelkkä seksiriippuvuus, asia joka mainitaan nphoon yhteydessä selkeästi(=ruumiillinen narsisti)

En hevin usko että yksi kumppani pystyy täyttämään seksiriippuvaisen loputonta tarvetta/eikä sama kumppani välttämättä saa aikaan kiksejä...

Oliko ännäsi jostain harvaan asutulta seudulta, että piti uhrejaan odotella kauempaa... ettei lähiseudulla riittänyt naisia. Käsittääkseni seksiaddikteja ei sen suuremmin kiinnosta, keiden kanssa sattumoisin ovat. Satunnaiseksi kumppaniksi kelpaa lähes kuka vain.

Omalla narsisti-psykopaatillani lienee tuhansia seksikumppaneita menneisyydessään.

• Gregson

Syöksy sementtiin 27.5.2014 18:45
      Jonkinlaisesta suur. 27.5.2014 23:45
      Aika uskalias kysym. 28.5.2014 00:56
      Minusta puhetta 28.5.2014 00:01
      28.5.2014 00:24

Sinulla saattaa olla vajetta omanarvontunnossa, vaikket sitä huomaakaan. Se kompensoituu suvaitsemattomuutena kanssaihmisiä, tässä tapauksessa kanssakirjoittajia kohtaan.
      Saat toki pitää negatiiviset mielipiteesi minusta. Itsestäni tiedän parhaiten itse. Eikö niin.
      Mitä hyötyä Sinulle on suvaitsemattomuudesta?

Ajatus terveestä narsismista ei pitäisi kauhistuttaa ketään eikä koskaan. Terveen narsismin vaje tai puuttuminen estää kaltoinkohtelijan uhria selviytymästä kiusaajansa hallintayrityksistä.

Terve narsismi on tie oman elämän hallintaan, eikä ihmisen tarvitse narsistihäiriöisen tavoin olla riippuvainen toisista.

"JOTAIN HÄIKKÄÄ SINUSSA. "

Hahah!

Aivan varmasti ystäväiseni, aivan varmasti.. ;)

• Osa aloituksista on

"Mitä hyötyä Sinulle on suvaitsemattomuudesta?"

Osa aloituksista on minun, osa ei... Tuosta, ettet erota kirjoittajia toisistaan huomaa, ette ole lukenut palstan kirjoituksia edes, vaan olet päättänyt jo tullessasi valmiiden mielipiteiden kanssa olla osallistumatta keskusteluun ja ainoastaan päsmäröidä.

SINÄ olet suvaitsematon tämän ketjun kirjoittajia kohtaan.
        MINULLA on tervettä narsismia, ja enkä ole riippuvainen sinun mielipiteistäsi, joten voit säästää vaivasi ja häipyä yhtä nopeasti kuin tulitkin.

Sinä, joka nyt otat valistajan kaavunkin niskaasi, ole autuaan tietämätön tästä asiasta, mihin otat kantaa.

En ole sinun "ystäväisesi" minkäänlaisessa hahmossa.
        SULJEN SINUT MUURIENI ULKOPUOLELLE, koska sinusta ilmeni välittömästi, ettet tiedä mitään aiheesta, mihin otit kantaa.

• Gregson
        Osa aloituksista on kirjoitti:

"Mitä hyötyä Sinulle on suvaitsemattomuudesta?"

Osa aloituksista on minun, osa ei... Tuosta, ettet erota kirjoittajia toisistaan huomaa, ette ole lukenut palstan kirjoituksia edes, vaan olet päättänyt jo tullessasi valmiiden mielipiteiden kanssa olla osallistumatta keskusteluun ja ainoastaan päsmäröidä.

SINÄ olet suvaitsematon tämän ketjun kirjoittajia kohtaan.
        MINULLA on tervettä narsismia, ja enkä ole riippuvainen sinun mielipiteistäsi, joten voit säästää vaivasi ja häipyä yhtä nopeasti kuin tulitkin.

Sinä, joka nyt otat valistajan kaavunkin niskaasi, ole autuaan tietämätön tästä asiasta, mihin otat kantaa.

En ole sinun "ystäväisesi" minkäänlaisessa hahmossa.
        SULJEN SINUT MUURIENI ULKOPUOLELLE, koska sinusta ilmeni välittömästi, ettet tiedä mitään aiheesta, mihin otit kantaa.

Sinulla on näköjään ollut ikävä minua, ystäväiseni ;D

No, suon sinulle hetkisen aikaani.

Elämässä kannattaa pyrkiä kohti tervettä narsistia koska se on henkinen voimavara. Terveen narsistiset osaavat nauttia elämästä. Terve narsismi on hyvä työkalu kun tunteet lipsuvat kultaiselta keskitieltä kohti agressiivisuutta ja ylikompensointia. Tätä voisi kutsua rakentavaksi kehitykseksi.
        Rakentavaa ei ole iki-katkeruus, anteeksiantamattomuus, jääminen tuleen makaamaan, erityiskohtelun vaatiminen, vastuuttomuus.

Narsistihäiriöinen mieltää helposti itsensä uhriksi, ja muistaa kertoa sen kaikille. Hänet on helppo erottaa aidosta uhrista käyttäytymisen perusteella.

Palstan kirjoittajista mm yhteenlasku vaikuttaa terveen narsistiselta ja luotettavalta.

Narsismiin tulleesta häiriöstä tai terveen narsismin vajeesta kykenee paranemaan jos siihen motivoituu. Ihminen kykenee paljoon, halutessaan, eihän homo sapiensia täällä muuten olisikaan.

Soin aikaani sinulle kiihkottomasti ja rauhallisin mielin. Onnea ja onnellisuutta elämääsi :)

• piilosta, päivää
        Gregson kirjoitti:

Elämässä kannattaa pyrkiä kohti tervettä narsistia koska se on henkinen voimavara. Terveen narsistiset osaavat nauttia elämästä. Terve narsismi on hyvä työkalu kun tunteet lipsuvat kultaiselta keskitieltä kohti agressiivisuutta ja ylikompensointia. Tätä voisi kutsua rakentavaksi kehitykseksi.
        Rakentavaa ei ole iki-katkeruus, anteeksiantamattomuus, jääminen tuleen makaamaan, erityiskohtelun vaatiminen, vastuuttomuus.

Narsistihäiriöinen mieltää helposti itsensä uhriksi, ja muistaa kertoa sen kaikille. Hänet on helppo erottaa aidosta uhrista käyttäytymisen perusteella.

Palstan kirjoittajista mm yhteenlasku vaikuttaa terveen narsistiselta ja luotettavalta.

Narsismiin tulleesta häiriöstä tai terveen narsismin vajeesta kykenee paranemaan jos siihen motivoituu. Ihminen kykenee paljoon, halutessaan, eihän homo sapiensia täällä muuten olisikaan.

Soin aikaani sinulle kiihkottomasti ja rauhallisin mielin. Onnea ja onnellisuutta elämääsi :)

Tarkoitat varmaan, että kannattaa pyrkiä kohti tervettä narsismia eikä narsistia. Mutta ihan hauska lapsus.

Narsisti nyt ei ole terveenäkään kenellekään toiselle henkinen voimavara.

• Gregson
        piilosta, päivää kirjoitti:

Tarkoitat varmaan, että kannattaa pyrkiä kohti tervettä narsismia eikä narsistia. Mutta ihan hauska lapsus.

Narsisti nyt ei ole terveenäkään kenellekään toiselle henkinen voimavara.

Kyllä, kirjoitusvirhe, kiitos kun korjasit asian!

Kohti tervettä narsismia siis..

• PpPpPpPpPp
        Gregson kirjoitti:

Yhteenlasku on kaukana terveestä narsismista. Hän on lähimpänä sairaalloista narsismia tällä palstalla lukuunottamatta sinua. Arvatenkin luulit "osa aloituksista" nimimerkillä kirjoittavaa minuksi, etkä erota mitkä kirjoitukset ovat minun ja mitkä toisten. Sen voin vakuttaa, että minulla ei ole ollut sinua ikävä, mutta en suinkaan ole unohtanut sinua. Takaisin maksun aika kaikesta siitä mitä teit lähestyy joka päivä. Anteeksiantoa on turha odottaa. Minäkin soin aikaani sinulle ja kirjoitin tämän kiihkottomasti ja rauhalllisin mielin. Tämä on lupaus sinulle, että löydät vielä edestäsi kaiken mitä olet taaksesi jättänyt ja vastuuseen teoistasi. :)

• Yhteenlasku on
        PpPpPpPpPp kirjoitti:

Yhteenlasku on kaukana terveestä narsismista. Hän on lähimpänä sairaalloista narsismia tällä palstalla lukuunottamatta sinua. Arvatenkin luulit "osa aloituksista" nimimerkillä kirjoittavaa minuksi, etkä erota mitkä kirjoitukset ovat minun ja mitkä toisten. Sen voin vakuttaa, että minulla ei ole ollut sinua ikävä, mutta en suinkaan ole unohtanut sinua. Takaisin maksun aika kaikesta siitä mitä teit lähestyy joka päivä. Anteeksiantoa on turha odottaa. Minäkin soin aikaani sinulle ja kirjoitin tämän kiihkottomasti ja rauhalllisin mielin. Tämä on lupaus sinulle, että löydät vielä edestäsi kaiken mitä olet taaksesi jättänyt ja vastuuseen teoistasi. :)

"Yhteenlasku on kaukana terveestä narsismista. Hän on lähimpänä sairaalloista narsismia tällä palstalla lukuunottamatta sinua."

Yhteenlasku on julkinarsisti. Hän on itse lukemattomissa kirjoituksissaan kertonut narsistin oireistaan. Hän julistautuu ns. ohutnahkaiseksi narsistiksi.

Tämä taas osoittaa, että Gregson tekee jotain ihmeen kuutamokeikkaa tällä palstalla.

• Gregson
        PpPpPpPpPp kirjoitti:

Harmi ettei sinulla ole hyvä mieli.

Tunteesi on kuitenkin sinun vastuullasi, ja ainoastaan sinä voit tehdä niille jotain, joten en edes harkitse ajatusta siitä että alkaisin kannattelemaan sinua. Ei ole minun tehtäväni.

Miksi olet töykeä ja loukkaava yhteenlaskua kohtaan? Vihaatko tuntematonta?

• Piilosta, päivää
        PpPpPpPpPp kirjoitti:

Mikäs minusta sairaalloisen narsistin tekee? Ja minä en ole luullut mitään. Ja mitä minä sinulle olen tehnyt? Olen jättänyt paljonkin taakseni, mahdollisesti siis sinutkin?

• Yhteenlasku on kirjoitti:

"Yhteenlasku on kaukana terveestä narsismista. Hän on lähimpänä sairaalloista narsismia tällä palstalla lukuunottamatta sinua."

Yhteenlasku on julkinarsisti. Hän on itse lukemattomissa kirjoituksissaan kertonut narsistin oireistaan. Hän julistautuu ns. ohutnahkaiseksi narsistiksi.

Tämä taas osoittaa, että Gregson tekee jotain ihmeen kuutamokeikkaa tällä palstalla.

"Yhteenlasku on julkinarsisti. Hän on itse lukemattomissa kirjoituksissaan kertonut narsistin oireistaan. Hän julistautuu ns. ohutnahkaiseksi narsistiksi"

Niin olen tunnistanut itsessäni paljon samaa kuin tuossa ns. sanotussa ohutnahkaisessa narsistissa ja ihan julkisestikin tunnustautunut sellaiseksi,syystä että uskon monienkin paksunahkaisten narsistien(joista täällä yleisimmin puhutaan) uhrien olevan minun kaltaisiani...

Noh, sanalla narsisti tuntuu olevan niin pelottava kaiku, että moni kieltää kaiken siihen sanaan liittyvän itsessään, muistan kun aikoinaan termiä "terve narsismikaan" ei hyväksytty palstalla vaan sekin/siitä puhuminen katsottiin vääristelyksi/narstien puolustamiseksi...

Noh, narsisteissa ja narsisteissa on eroja, ei kaikki paksunahkaisetkaan ole Hitlerin kaltaisia, eikä heidän uhrejaan voi rinnastaa keskitysleireillä olleisiin, joista tämä Show tuntui tällä kertaa alkaneen ja ohutnahkainen on vallan muuta kuin se "ilkeä paksu"...

Noh termistö on monimutkainen, etten ny lähde asiaa itse selittelemään vaan laitan pari linkkiä, joista ensimmäinen on lyhyt ja simppeli, toinen sitten vaikeaselkoisempi sisältäen paljon psykologiaa ja vaatii useita lukukertoja, että kykenee asiat sisästämään...

http://narsismia.wordpress.com/
        http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm

Noh jonkun mielestä olen sairaimpia tällä palstalla, ilmeisesti sitten hän on myös sitä mieltä ohutnahkaiset/narsistin uhrit ovat sairaampia kuin narsistit, mutta siihen en ny ota kantaa...

Omasta puolestani vastaan, että oma eläminen ja oleminen on huomattavasti parempaa nykyään kun tiedostaa vikansa ja vammansa ja miten ne vaikuttavat/ovat vaikuttaneet omiin valintoihin...

Että ajattelisin, että ihmisellä on aina mahdollisuus muutokseen silloin kun hän tiedostaa sellaisia asioita itsestään, jotka ovat vaikuttaneet taustalla menneisyydessä tehtyihin valintoihin ja eletyn elämän kulkuun...

Mutta itsestään mikää ei muutu, ensin täytyy tiedostaa mikä itsessä mättää, sitä kautta tulee tarve muuttua joka vaikuttaa taas eteen tuleviin valintoihin ja sen seurauksena nykyhetkeen...

• kuka olen?

"Yhteenlasku on julkinarsisti. Hän on itse lukemattomissa kirjoituksissaan kertonut narsistin oireistaan. Hän julistautuu ns. ohutnahkaiseksi narsistiksi"

Niin olen tunnistanut itsessäni paljon samaa kuin tuossa ns. sanotussa ohutnahkaisessa narsistissa ja ihan julkisestikin tunnustautunut sellaiseksi,syystä että uskon monienkin paksunahkaisten narsistien(joista täällä yleisimmin puhutaan) uhrien olevan minun kaltaisiani...

Noh, sanalla narsisti tuntuu olevan niin pelottava kaiku, että moni kieltää kaiken siihen sanaan liittyvän itsessään, muistan kun aikoinaan termiä "terve narsismikaan" ei hyväksytty palstalla vaan sekin/siitä puhuminen katsottiin vääristelyksi/narstien puolustamiseksi...

Noh, narsisteissa ja narsisteissa on eroja, ei kaikki paksunahkaisetkaan ole Hitlerin kaltaisia, eikä heidän uhrejaan voi rinnastaa keskitysleireillä olleisiin, joista tämä Show tuntui tällä kertaa alkaneen ja ohutnahkainen on vallan muuta kuin se "ilkeä paksu"...

Noh termistö on monimutkainen, etten ny lähde asiaa itse selittelemään vaan laitan pari linkkiä, joista ensimmäinen on lyhyt ja simppeli, toinen sitten vaikeaselkoisempi sisältäen paljon psykologiaa ja vaatii useita lukukertoja, että kykenee asiat sisästämään...

http://narsismia.wordpress.com/
        http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm

Noh jonkun mielestä olen sairaimpia tällä palstalla, ilmeisesti sitten hän on myös sitä mieltä ohutnahkaiset/narsistin uhrit ovat sairaampia kuin narsistit, mutta siihen en ny ota kantaa...

Omasta puolestani vastaan, että oma eläminen ja oleminen on huomattavasti parempaa nykyään kun tiedostaa vikansa ja vammansa ja miten ne vaikuttavat/ovat vaikuttaneet omiin valintoihin...

Että ajattelisin, että ihmisellä on aina mahdollisuus muutokseen silloin kun hän tiedostaa sellaisia asioita itsestään, jotka ovat vaikuttaneet taustalla menneisyydessä tehtyihin valintoihin ja eletyn elämän kulkuun...

Mutta itsestään mikää ei muutu, ensin täytyy tiedostaa mikä itsessä mättää, sitä kautta tulee tarve muuttua joka vaikuttaa taas eteen tuleviin valintoihin ja sen seurauksena nykyhetkeen...

Luin tuon vaikeaselkoiseksi mainostamasi ja löysin siitä pureskeltavaa. Eli seuraavat ovat suoraan sieltä tähän lainattuja:

Äiti, voi herättää lapsessa ns. vaille jäämisen tunteen, (kun omassa elämässään esim. suuria vaikeuksia, puolison kuolema yms.) ja yhtenä ratkaisuna lapsi voi raivostua ja yrittää pakottamalla saada huolenpitoa. Niinpä tuo lapsi aikuisena toimii myös myöhemmissä suhteissaan vaatimalla ja painostamalla hakien itselleen hyvää. (Tämä kuului paksunahkaiselle)

Taas toisenlaisen persoonallisuusrakenteen omaava torjutuksi em. tavalla tuleva (lapsi) pelästyy omia tarpeitaan ja häpeää niitä. Kokee vahingoittavansa äitiään ja näin kehittyy siis ohutnahkaiseksi narsistiksi. Molemmat käyttäytmistavat luovat perustan myöhemmille rakkaussuhteille ja sosiaalisen vuorovaikutuksen tavoille.

Varhaisessa vuorovaikutussuhteessa pettyneet lapset voivat päätyä erilaisiin ratkaisuyrityksiin. Perintötekijöistä riippuu, onko taipuvaisempi imemään vai puremaan. Paksunahkainen osaa vain vihata, ei rakastaa ja ohutnahkainen osaa sekä vihata että rakastaa. Siellä tultiin myös johtopäätökseen, että jomman kumman vanhemmista täytyy olla narsisti, jotta prosessi lähtee liikkeelle.

Miksi siis yrittää olla paksunahkaisen kanssa ohutnahkaisena, kun paksunahkainen aina alistaa ja ohutnahkainena ei halunnut alistua orjaksi enää koskaan?

Ja vielä löytyi lisää:

Paksunahkaisen äiti on itseään vähättelevä, mutta lastaan varauksettomasti ihaileva. Projisoi omat haaveensa lapseen ja kannustaa tätä näyttäviin suorituksiin ihailun kiilto silmissään. Äiti jää usein lapseensa kiinni riippuvaisella tavalla, koska hänen itsetuntonsa lepää lapsen varassa. Lapsi saa äidistä yliotteen ja kieputtaa tätä oman mielensä mukaan. On siis tuon myötä tottunut luomaan ihailevan hovin ympärilleen. Tulee siten niin riippuvaiseksi muiden huomiosta, ettei voi elää ilman sitä.

Ohutnahkaisella on äiti, jonka ajatukset pyörivät oman itsen ympärillä. Äiti on empatia kyvytön, jolla on hauras itsetunto ja joka tarvitsee lastaan ihailijakseen. Äiti projisoi lapseen ne puolet, joita ei hyväksy itsessään. Ohutnahkainen liimautuu äitiinsä siinä toivossa, että saa muruja äidin hyvyydestä.

Em. kohtien perusteella sitä voi sitten miettiä, että kumpi oikein on vai onko kumpikaan? Miten oma äiti kohteli lapsena ja miten äitinä kohtelee omia lapsiaan? Jos lapsia on useampia, kohteleeko kaikkia tasapuolisesti samoin ( tosi vaikeaa) vai onko lasten välillä selkeitä eroja?

• kuka olen? kirjoitti:

Luin tuon vaikeaselkoiseksi mainostamasi ja löysin siitä pureskeltavaa. Eli seuraavat ovat suoraan sieltä tähän lainattuja:

Äiti, voi herättää lapsessa ns. vaille jäämisen tunteen, (kun omassa elämässään esim. suuria vaikeuksia, puolison kuolema yms.) ja yhtenä ratkaisuna lapsi voi raivostua ja yrittää pakottamalla saada huolenpitoa. Niinpä tuo lapsi aikuisena toimii myös myöhemmissä suhteissaan vaatimalla ja painostamalla hakien itselleen hyvää. (Tämä kuului paksunahkaiselle)

Taas toisenlaisen persoonallisuusrakenteen omaava torjutuksi em. tavalla tuleva (lapsi) pelästyy omia tarpeitaan ja häpeää niitä. Kokee vahingoittavansa äitiään ja näin kehittyy siis ohutnahkaiseksi narsistiksi. Molemmat käyttäytmistavat luovat perustan myöhemmille rakkaussuhteille ja sosiaalisen vuorovaikutuksen tavoille.

Varhaisessa vuorovaikutussuhteessa pettyneet lapset voivat päätyä erilaisiin ratkaisuyrityksiin. Perintötekijöistä riippuu, onko taipuvaisempi imemään vai puremaan. Paksunahkainen osaa vain vihata, ei rakastaa ja ohutnahkainen osaa sekä vihata että rakastaa. Siellä tultiin myös johtopäätökseen, että jomman kumman vanhemmista täytyy olla narsisti, jotta prosessi lähtee liikkeelle.

Miksi siis yrittää olla paksunahkaisen kanssa ohutnahkaisena, kun paksunahkainen aina alistaa ja ohutnahkainena ei halunnut alistua orjaksi enää koskaan?

Ja vielä löytyi lisää:

Paksunahkaisen äiti on itseään vähättelevä, mutta lastaan varauksettomasti ihaileva. Projisoi omat haaveensa lapseen ja kannustaa tätä näyttäviin suorituksiin ihailun kiilto silmissään. Äiti jää usein lapseensa kiinni riippuvaisella tavalla, koska hänen itsetuntonsa lepää lapsen varassa. Lapsi saa äidistä yliotteen ja kieputtaa tätä oman mielensä mukaan. On siis tuon myötä tottunut luomaan ihailevan hovin ympärilleen. Tulee siten niin riippuvaiseksi muiden huomiosta, ettei voi elää ilman sitä.

Ohutnahkaisella on äiti, jonka ajatukset pyörivät oman itsen ympärillä. Äiti on empatia kyvytön, jolla on hauras itsetunto ja joka tarvitsee lastaan ihailijakseen. Äiti projisoi lapseen ne puolet, joita ei hyväksy itsessään. Ohutnahkainen liimautuu äitiinsä siinä toivossa, että saa muruja äidin hyvyydestä.

Em. kohtien perusteella sitä voi sitten miettiä, että kumpi oikein on vai onko kumpikaan? Miten oma äiti kohteli lapsena ja miten äitinä kohtelee omia lapsiaan? Jos lapsia on useampia, kohteleeko kaikkia tasapuolisesti samoin ( tosi vaikeaa) vai onko lasten välillä selkeitä eroja?

"Luin tuon vaikeaselkoiseksi mainostamasi ja löysin siitä pureskeltavaa."

Niin itsekukin miettii tykönään näitä asioita,

Otin ny tuon linkin asian esille jälleen kerran koska tuo minun narsistisuuteni ny tuossa mainittiin ja usein näitäkin asioita täällä vääristellään tyyliin ohutnahkainen/läheisriippuvainen/käänteisnarsisti mitä nimitystä ny kukakin haluaa käyttää olisi vielä kauheampia/pahempi/tuomittavampi kuin se paksunahkainen...

• kuka olen? kirjoitti:

Ja vielä löytyi lisää:

"Em. kohtien perusteella sitä voi sitten miettiä, että kumpi oikein on vai onko kumpikaan? Miten oma äiti kohteli lapsena ja miten äitinä kohtelee omia lapsiaan? Jos lapsia on useampia, kohteleeko kaikkia tasapuolisesti samoin ( tosi vaikeaa) vai onko lasten välillä selkeitä eroja? "

Niin jonkin verran tekee mieli vielä palata tähän kohtaan, että kyllä äidin ja lapsen suhde on tärkeä siltä pohjalta, että se on elämän ensimmäinen rakkaussuhde lapsen kannalta katsoen ja uskoisin että pettymykset siinä suhteessa vaikuttavat mahdollisiin seuraaviin rakkaussuhteisiin...

Mutta toisaalta kannattaa muistaa, että tuon vauva ajan symbioosi vaiheen jälkeen, lapsikin voi saada korvaavia kokemuksia muilta ihmisiltä...etten ihan jaksa uskoa että vain tuo äiti/lapsi suhde pelkästään määrittää koko ihmisen elämän...

Mitä tulee tuohon jos lapsia on useampia, kohdellaanko tasapuolisesti, niin tuskin kohdellaan aina samalla lailla, kun jo sen kunkin lapsen persoona vaikuttaa vuorovaikutukseen...samoin kulloinenkin elämän tilanne...

Itselläni on kolme lasta ja he ovat aina olleet ikäänkuin tiimi, tukeneet toisiaan silloinkin kun me vanhemmat syystä tai toisesta ovat olleet "vähän pihalla" ja heidän välinsä ovat lämpimät ja läheiset vielä aikuisiässäkin, josta olen hyvin onnellinen ja monet heidän ystävistäänkin ovat ns. kaikkien ystäviä...

Tämä ny tästä aiheesta vähän lyhykäisesti jolla yritän sanoa, että mielestäni on hyvä jos ja kun lapsella on muitakin läheisiä ihmissuhteita kuin vain omat vanhemmat...

Itselläni on lastensuojelutaustaa ja kesäsijaiskotien lisäksi aikoinaan naapurit/ystävieni vanhemmat yms. vähän huolehtivat minustakin, lisättynä sillä, että itse kävin lapsena varmaan kaikissa ns. ilmaisissa sen ajan kerhoissa/retkillä ja leireillä...

Toki asia on eri jos perhe on niin suljettu ettei kukaan tiedä mitä perheen sisällä tapahtuu, narsistiperheeseen liitettynä muistan lukeneeni että se olisi sääntö ettei perheen likapyykkiä pestä julkisesti...

• 8+11

Työpaikka narsistien kohtaaminen näyttää aluksi rakastumiselta. Kehumista, ylistystä, fyysistä koskettelua, etuja ja tukea puolin sekä toisin. Yhteistä vapaa-ajanviettoa ja reaaliaikainen yhteydenpito 24/7. Selän takana toki joskus pikku arvostelua toisesta. Sitten kun hyötymisen mahdollisuus katoaa vaikkapa organisaatiomuutoksessa tai muutoin, huikea ystävyyskin näyttää haihtuvan ilmaan. Räjähtävä riita seuraa, jos toinen narsu on vetänyt maton toisen alta. Tällöin hävinnyt osapuoli katoaa maisemasta suht nopeasti, mutta kostoa tietenkin pukkaa.

Kukaan sivullinen ei voi tietää, mitä narsu oikeasti ajattelee kaltaisestaan tyypistä. Olen seurannut näitä näytelmiä aitiopaikalta ja joskus on tullut roiskeita päälle, mutta täyttä selvyyttä juoniin en ole saanut.

• Siinä Gregsonille +

http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5117

Siinä Gregsonille muille hänen nimimerkeilleen sopiva kirjoituspalsta. Siellä voi lähteä vaikka ihan alusta... että minkälainen se ihminen nyt oikein sitten yleensä on jne.

• moneen junaan

Epäilet siis, että nimimerkkiä Gregson käyttänyt kirjoittaja vastailee itselleen?

Miksi ihmeessä?

• Gregson
        moneen junaan kirjoitti:

Epäilet siis, että nimimerkkiä Gregson käyttänyt kirjoittaja vastailee itselleen?

Miksi ihmeessä?

Siksi epäilee (tod näk) koska jos harrastaa itse jotain peliä, olettaa muidenkin pelaavan samoilla säännöillä.

Nyt hän varmaan skitsoilee että sinä ja minäkin ollaan sama kirjoittaja, onneksi me molemmat tiedetään asian todellinen laita.

Eli sinä siellä jossain ja minä täällä jossain.. :)

• yxongregson
        Gregson kirjoitti:

Siksi epäilee (tod näk) koska jos harrastaa itse jotain peliä, olettaa muidenkin pelaavan samoilla säännöillä.

Nyt hän varmaan skitsoilee että sinä ja minäkin ollaan sama kirjoittaja, onneksi me molemmat tiedetään asian todellinen laita.

Eli sinä siellä jossain ja minä täällä jossain.. :)

Mene lääkäriin ja kerro, että sinulla on asperger oireyhtymän oireita. Voit saada paitsi lääketieteellistä apua, myös mahdollisesti muuta hyötyä kehityshäiriöstäsi.

• kaksongregson
        yxongregson kirjoitti:

Mene lääkäriin ja kerro, että sinulla on asperger oireyhtymän oireita. Voit saada paitsi lääketieteellistä apua, myös mahdollisesti muuta hyötyä kehityshäiriöstäsi.

olet yxongregson niin viisas

• tresegregson
        yxongregson kirjoitti:

Mitä jos hän meneekin lääkäriin ja lääkäri toteaa, että diagnoosisi on väärä? Onko lääkäri sitten valelääkäri vai miten nämä asiat menevät?

• Gregson
        tresegregson kirjoitti:

Mitä jos hän meneekin lääkäriin ja lääkäri toteaa, että diagnoosisi on väärä? Onko lääkäri sitten valelääkäri vai miten nämä asiat menevät?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      62
      941
    2. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      111
      851
    3. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      277
      824
    4. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      58
      758
    5. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      55
      673
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      580
    7. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      93
      579
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      45
      576
    9. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      23
      566
    10. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      79
      554
    Aihe