Mikä hevosvoiman yksikkö?

Ihmettelijä

Eräässä vanhassa kirjassa käytettiin hevosvoimasta seuraavanlaisia yksikköjä: aks. hv ja ind. hv. Mitähän nuo "aks." ja "ind." tarkoittavat hevosvoimista puhuttaessa?

4

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konemestariX

      Haeppas antikvaarista tai kirjastosta jokin vanha höyrykoneita käsittelevä oppikirja niin sieltä se täsmällisesti selviää.
      Akselihevosvoima on se voima joka pyörittää laivassa potkuriakselia. Käyttöön saatu "pyörivä" liike-energia akselilla.
      Indikoitu hevosvoima on se voimapiirros joka näkyy indikaattorilaitteen piirturissa.

      Lämpövoimakoneissa ei aina saada irti kaikkea lämpöenergiaa siirretyksi mekaaniseksi liike-energiaksi vaan häviöitä aina syntyy. Höyrykoneissa otetaan huomioon myös höyryn paisunnan energia (höyryn lämpötilan ja tilavuuden muutokset), vaikka lämpö- ja muiden häviöiden vuoksi sitä kaikkea ei saada siirretyksi akselille. Tuo höyryn paisunta tekee "työtä" höyrykoneessa.
      Akselille saatu voima mitataan tuolla indikaattorilaitteella. Tästä tulee se merkintä ind. hv.
      Vastaavasti myös laivadieselkoneissa voidaan mitata sama voima indikaattorilaitteella. Tätä indikoitua voimaa voidaan verrata höyrykoneiden voimaan. Joten merkintä ind. hv on höyrykoneaikakauden perintöä.
      Nyt moottoreiden voimaa merkitään kilowateissa ja megawateissa, hevosvoimat ovat vanhaa historiaa.

    • Indikoitu hevosvoima on vain nimitys mittaustavasta, suurten moottorien tehomittaus ei juuri muuten onnistu, dynamometrejä ei esim laivadieseleille ole.
      Polttomoottoreissa(kin) indikointi on sylinterin työpaineen mittaus , josta on laskettavissa teho.
      Kitkahäviöt voidaan haarukoida mittaamalla aika kuinka kierrosnopeus alenee ilman lisätehoa, liikkuvat massathan on yleensä selvillä.
      Moottorille molemmat mittaukset antavat hyvinkin tarkkaan saman tuloksen, mutta akseliteho-nimitystä käytetään myös tehona, joka saadaan koko paketista ulos, siis alennusvaihteen tai sähköisen/hydr. voimansiirtohäviöt sisältäen, joita indikoitu teho ei sisällä.

    • Konemestari_

      Eipä noihin edellisiin lisättävää ole. Mutta jestas, kun mieltä lämmittää, että fysiikkapalstalla on joskus fysiikkaakin peräkammariluuserien sekoilujen joukossa.

      • Komppaan

        Tää fysiikkapalsta on näköjään muodostunut noiden " hieman jälkeen jääneiden maailmankaikkeuden muka ymmärtävien" kahelien temmellyskentäksi .
        Joskus oli mielenkiintoisiakin juttuja, mutta pari kahelia saa näköjään pilattua helposti koko muun lauman aktiivisuuden.

        YLLÄPITO HOI ! !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      144
      2771
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1554
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      139
      1436
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      361
      1350
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      114
      1276
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1145
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      14
      845
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      820
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      254
      777
    10. 55
      744
    Aihe