Juoksukengät ensikertalaiselle (oma kokemukseni)

Treeni30+

Kerron oman kokemukseni ensimmäisten juoksukenkien ostamisesta. Hankin ensimmäiset kenkäni pääasiassa kävelyä ajatellen ja silloin tällöin juoksuakin varten. Olen 30 ja hyvä kuntoinen ja olen tähän asti pärjännyt normaaleilla "tennareilla", jotka ovat kestäneet 10 vuotta.

- Kiertelin ensin useampia liikkeitä ja vain katselin kengiä ja valikoimia.

- Lueskelin netistä artikkeleita ja suosittelenkin lukaisemaan seuraavat:

http://www.maratonkoulu.fi/artikkelit/puolimaratonin-viehaetys-3.html
http://www.yhteishyva.fi/viihde-ja-vapaa-aika/liikunta-ja-ulkoilu/juoksukengat--ostajan-opas/0218010-71818
http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=jal00042

- Kävin kirjastossa lukemassa tuoreimman arvostelun juoksukengistä Juoksija-lehdestä 3/2014 (36 kengän testi).
Kirjoitin lehdestä ylös merkit jotka herättivät mielenkiintoa.

- Useiden kokeilujen, kävelemisen ja juoksun jälkeen totesin kahdet kengät parhaimmaksi itselleni.
Kengät olivat neutraalit, jotka sopivat normaalisti askeltaville ja supinoiville juoksijoille. Ne ovat iskunvaimennetut ja kiertolöysät.

· Asics Gel-lyte 33
· Nike Pegasus

Kengät olivat itselle ylivoimaisesti parhaimmat jalkaan, enkä pystynyt löytämään kävely/juoksu tuntumassa juurikaan mitään eroa keskenään. Hinnoissakaan ei ollut juurikaan eroa. Päädyin lopulta Asicsen kengiin 109€ (olivat viime vuoden malli).
Kengistä löytyy tarkempaa tietoa mm. http://www.juoksija-lehti.fi/Kenkäklinikka.aspx sivulta.

- Muut merkit jotka tulivat kokeiltua urheiluliikkeessä. Mutta eivät tuntuneet hyviltä.

· Adidas Adizero Boston
· Asics Gel-nimbus
· Brooks Glycerin
· New Balance M1080
· New Balance M890 (aika hyvä tuntuma myös)
· Nike Vomero

- Sain ensimmäiseltä asiakaspalvelijalta asiantuntematonta palautetta. Mutta toiselta sainkin hyvin asiantuntevaa palautetta ja olin siihen tyytyväinen.

...ja nyt lenkille.

9

2901

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Treeni30+

Ensimmäiset 9km takana, hyvältähän nuo tuntuivat ja myös jalatkin treenin jälkeen. ...Seuraavaksi täytyy kokeilla juoksua ja ensi viikolla oikein pitkää matkaa.

• baanalle

Juuri oikee oppisesti tehty: kenkien valintaan kannattaa käyttää aikaa ja kokeilla useita malleja/merkkejä. Älä nyt ihan kauheen pitkää siivua kuiteskaan alkuun vetäse, että jalat ovat jo kenkiin mukautuneet :)

• Minä olen mursu

Kyllä! Ja aloittajalle, niin jos vain suinkin mahdollista niin osta uudet kengät esim. vuoden välein. Kenkiin vähän enemmän sijoittamalla voit pienentää loukkaantumisriskiä huomattavasti ja pitää parempaa huolta terveydestäsi. Kerran kun jalkansa pilaa niin vaikea niitä on kuntoon saada. Oma isäukkoni, entinen aktiivisuunnistaja oli aina tarkan markan mies ja se kostautui jaloille!

• n22

Tämä on mielenkiintoinen. Minä just olen harkitsemassa uusien kenkien ostoa, koska olen lisäämässä tahtia.

• vauhti kiihtyy

Jaa. Missä harrastuksessa?

• hölkkämies

Vaimennuksen tarve riippuu painostakin. Täytyy sanoa, että nykyisellä 88 kiloisella kropallani juoksen tavallisten lenkkarien pohjat lyttyyn kesässä. Ennen ei tosiaan tarvinnut miettiä, mitkä kengät laittoi lenkille jalkaan - painoa kun oli 73kg. Mutta sitten tuli valmistuminen koulusta - josta alkaa olla kymmenisen vuotta - ja istumatyö. Istumatyö tuhosi käytännössä selkäni, joten nyt joutuu pidemmän lenkin (1.5h ) jälkeen pitämään pari välipäivää että saa välilevyt asettuun.. lenkkareilla on tästä syystä jopa merkitystä nykyisellään!

• 3+6

Lopettaisin sinuna hölkkäämisen, mikä tarkoittaa todennäköisesti raskasta kantapääaskellusta. Kovapohjaiset kengät hankintaan, millä ei kestä juosta metriäkään kantapäillä. Juoksutekniikka kehittyy itsestään ja selkävaivat voi unohtaa.

• 3+6

Lopettaisin sinuna hölkkäämisen, mikä tarkoittaa todennäköisesti raskasta kantapääaskellusta. Kovapohjaiset kengät hankintaan, millä ei kestä juosta metriäkään kantapäillä. Juoksutekniikka kehittyy itsestään ja selkävaivat voi unohtaa.

• NewBalanceLove

Olen 40 vuotias nainen ja lenkkeillyt enemmän ja vähemmän koko elämän, nyt kolmen viimeisen vuoden aikana enemmän ja osallistunut muutamaan tapahtumaankin.

Aikaisemmin olen suosinut Asics Cumulusta ja Nimbusta mutta keväällä satuin urheiluliikkeessä myyjän suosituksesta kokeilemaan New Balancen W890 v4 -tossua. Ja ihastuin! Jalkatuntuma erinomainen, kevyt ja miellyttävä. Aivan huipukengät, enää en niitä pois anna. Aluksi pienemi vaimennus vähän arvelutti mutta hyvin on jalat pysyneet kunnossa. Olen alle 60kg painossa joten sen puolesta ei hirmuista tarvetta vaimennuksille kai olekaan.

Nyt on jo toiset samanlaiset tilauksessa, toki eri väriset, naisillahan pitää aina olla vaihtelua :) Mitään sisäänajoa nämä kengät ei tarvinneet. Suosittelen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      97
      5679
    2. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3168
    3. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      205
      3081
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3075
    5. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      23
      2406
    6. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      10
      2372
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2263
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      246
      1841
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1466
    10. 6
      1328
    Aihe