Luomu saastuttaa enemmän

ÄläOstaLuomuaPäivä

Siinä teille faktoja:

http://www.talouselama.fi/uutiset/luulitko luomuruoan olevan ymparistoystavallisin vaihtoehto jopa huonompi/a2252193

"Raportti, jossa analysoitiin yli sataa eurooppalaiseen viljelyyn keskittynyttä tutkimusta, on samoilla linjoilla. Siinä huomautetaan, että jotta päästäisiin samaan tuotantomäärään kuin tavallisessa viljelyssä, luomuviljely johtaa usein korkeampiin ammoniakkipäästöihin, typen liukenemiseen ja typpioksidipäästöihin."

Luomu on idioottien länsimaisten parempiosaisten ökyasiakkaiden viherpiipertäjähippien kusetukseksi rakennettu brändi jolla ne ostavat itselleen hyvää omaatuntoa, kas ku minä ostan luomua niin maailma pelastuu. ja V ITUT!

9

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hihhuleitaonkoheitä

      No taas Kiinassa luomu taitaa saastuttaa vähemmän tai onkohan siellä enää mitään mitä saastuttaa enempää.

      Tavoitehan ei voi olla samaan tuotantomäärään pääseminen kun aikamoinen osa tehotuotannostakin päätyy kaatopaikoille rottien ruoaksi.

      GM (ei yleiset moottorit) ei ole ratkaisu ongelmaan vaan ihmisten asenteiden muuttaminen. Jokainen voisi katsoa jääkaappinsa sisälle ja tsekata miten siellä onkin niin paljon turhaa ja vanhentunutta kamaa.

      Ja avainsana oli "usein" (jos edes näinkään) - ei "aina".

      Toki luomun pitäisi olla myös lähituotettua - jokin Brasiliassa tuotettu "luomu" (Kiinasta tai Intiasta puhumattakaan) tänne kuskattuna ei ole järkevää ja ihmisten pitäisi jättää nämä tuotteet hyllyyn, jotta myös keskusliikkeet ymmärtäisivät asian.

      • Anonyymi

        "luomuruoan olevan ymparistoystavallisin vaihtoehto jopa huonompi"

        Juurikin siellä Saksassa esim vesilaitokset hankkivat innolla peltomaata ja vuokraavat ne sitten luomuviljelijöille.
        Syy on se, että näin saadaan saasteetonta pohjavettä.


    • Ituja vain ituja

      Tavoitehan luomuruoka brändissä on se että länsimainen eliitti voi ostaa itselleen hyvää omaatuntoa kun ostetaan vähän kalliimmalla lähiruokaa joka on kasvatettu kestämättömin metodein ja kokonaisuutta ajattelematta.
      Ajetaan omalla autolla sinne hypermarkettiin ostamaan sitä eettistä lähiruokaa ja saastutetaan niin saatanasti.

      Sitten voi blogikommentteihin ja faceen kirjoittaa kuinka on niiin hyvä ihminen kun on ostanut niiiin ihanaa luomu sitä ja luomu tätä ja kuinka sopii niin ihanasti italialaisen luomuviinin kanssa ne ja nämä ja kuinka on taas niiin hyvä omatunto ja maailma pelastuu, elämässä ainoa ikävyys on se kun tässä terassilla on taas niin kylmä siemailla tätä valkoviiniä (neljäs pullo tänään) ja joutuu kohta sen Canada Goosen untuvatakinkin kaivamaan kaapin perukoilta.

    • Anonyymi

      Luomu on ideologiaa jossa ostetaan mielihyvää,todellisuudessa siinä maksetaan luonnon hävittämisestä ja ilmaston lämpeämisestä ,koska luomu on tehotonta ja kuormittaa ilmastoa enemmän kuin mikään muu tuotantotapa

      • Anonyymi

        "Luomu on ideologiaa jossa ostetaan mielihyvää,todellisuudessa siinä maksetaan luonnon hävittämisestä ja ilmaston lämpeämisestä ,koska luomu on tehotonta ja kuormittaa ilmastoa enemmän kuin mikään muu tuotantotapa"

        Luomu on tällä hetkellä kestävän ruoan tuotantotapa.
        -Säästää fossiilista energiaa - väkilannoitteiden erityisesti typen valmistus vaatii lähes puolet ruoantuotannon energiantarpeesta.
        -luomu käyttää paljon tehokkaammin uusiutumattomista luonnonvaroista olevia tuotantopanoksia.
        -myrkyllisiä torjunta-aineita ei syydetä ympäristöön
        -ravinnepäästöt vesistöihin ovat pienemmät
        -parempi maan kasvukunnon hoito sitoo myös hiiltä maaperään
        -luomu on paljon omavaraisempaa tuotantoa ja siten huoltovarmuus kriisiaikoina on paljon tavanomaista tuotantoa parempaa.

        Ostankin aina luomua kuin mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Luomu on ideologiaa jossa ostetaan mielihyvää,todellisuudessa siinä maksetaan luonnon hävittämisestä ja ilmaston lämpeämisestä ,koska luomu on tehotonta ja kuormittaa ilmastoa enemmän kuin mikään muu tuotantotapa"

        Luomu on tällä hetkellä kestävän ruoan tuotantotapa.
        -Säästää fossiilista energiaa - väkilannoitteiden erityisesti typen valmistus vaatii lähes puolet ruoantuotannon energiantarpeesta.
        -luomu käyttää paljon tehokkaammin uusiutumattomista luonnonvaroista olevia tuotantopanoksia.
        -myrkyllisiä torjunta-aineita ei syydetä ympäristöön
        -ravinnepäästöt vesistöihin ovat pienemmät
        -parempi maan kasvukunnon hoito sitoo myös hiiltä maaperään
        -luomu on paljon omavaraisempaa tuotantoa ja siten huoltovarmuus kriisiaikoina on paljon tavanomaista tuotantoa parempaa.

        Ostankin aina luomua kuin mahdollista.

        Esim Saksassa vesilaitokset ostavat peltoja pohjavesialueilta aina kun tulee tarjolle tai vuokraavat niitä omistajilta ja antavat näiden peltojen viljelyn luomuviljelijöille.

        Syy on yksinkertainen: luomu saastuttaa paljon vähemmän.
        Torjunta-ainejäämiä ei luomusta tulee lainkaan. Vesilaitoksille on torjunta-aineiden poistanut vedestä erittäin kallista.
        Luomussa nitraattien ym ravinteiden huuhtoutuminen pohjavesiin voidaan minimoida verrattuna tavanomaiseen viljelyyn.


    • Anonyymi

      Mites noi pölyttäjäkatoa (ja mitä kaikkea ihmisille) aiheuttavat myrkyt. Ostan luomua aina kun voin.

      • Anonyymi

        Luomuviljelijät kesannoivat peltoja jolloin houkuttelevat lintuja yms. luontokappaleita pesimään pellolle. Kas kummaa kun tulee kesäkuu he ajavat silppurilla linnunpojat yms. paskaksi ja sen jälkeen kyntävät ne maahan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luomuviljelijät kesannoivat peltoja jolloin houkuttelevat lintuja yms. luontokappaleita pesimään pellolle. Kas kummaa kun tulee kesäkuu he ajavat silppurilla linnunpojat yms. paskaksi ja sen jälkeen kyntävät ne maahan.

        Lihaluujauho on sallittu lannoite luomussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      609
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe