500€:n MTB pyörän parantaminen osa kerrallaan, järkeä vai ei?

hmmmm

Morjes!

Elikkä ostin tuossa viime keväänä Jamiksen Trail X2:sen (kun halvalla sai) perus jumppapyöräksi, miettimättä liikaa pyörän suorituskykyä. Nälkä kasvoi syödessä, ja innostuin todella paljon fillaroinnista. Pyöräilen tällä hetkellä melko paljon, sillä käytän maastopyöräilyä pääasiallisena tukilajina omaa leipälajiani varten. Kilometrejä kertyi viime vuonna lähes 1000, ja tänä vuonna olisi tarkotus polkea vieläkin enemmän.

Olen tehnyt pieniä muutoksia fillariin, kuten stonga, ohjainkiinnike, lukkopolkimet, renkaat ynm. lähinnä paremman ajoasennon ja mukavuuden hakemiseen. Nyt kuitenkin olen alkanut haikailla esim. parempaa vaihdesettiä ja nestejarruja. Myös vanteet alkaisivat olla pikkuhiljaa uusimiskunnossa.

Sanokaapas PRO äijät rehellisesti; Onko mahdollista tai kannattavaa rakentaa tuommoisesta n. 500€ peruspyörästä järkevää XC pyörää näille vuosikilometreille, vai kannattaisiko vain suosiolla alkaa katsomaan ihan "oikeaa" fillaria? Eniten mietityttää se, että tuohon saisi lyödä VÄHINTÄÄN sen 500€ pelkkiin osiin jos haluaisi siitä suht suorituskykyisen fillarin, ja silloinkin pitäisi tehdä huimia alelöytöjä ja mennä muutenkin minimibudjetilla. Toisaalta pidän runkoa ihan suht kelvollisena, ja voisin kuvitella ajavani vielä pari kautta kyseisellä pelillä vähän paremmilla osaseteillä.

Pakko vielä sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt tuosta pyörästä. Voisi sanoa, että hinta/laatusuhde on aika kohdallaan. Mitään isompia murheita ei ole ollut, ja ajo on vieläkin mukavaa. Keula on varmastikkin se pyörän heikoin lenkki, mutta on toki ymmärrettävää, että tuon hintaiselta pyörältä ei voi paljoa enempää odottaakkaan.

22

1387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Vaikka tunnen paremmin maantiekaluston maantiepyöristä retkipyöriin, niin sen verran voisin sanoa, ettei tuo kannata ainakaan rahallisesti. Vaihdat ensin osat ja sitten rungon tai toisinpäin. Halvempaa on ostaa uusi parin tonnin pyörä suoraan kaupasta.

    • LZ 127

      Käytännössä tuossa on sellainen juttu, että jos vaihteita haluaa parannella, niin täytyy pistää uusiksi koko voimansiirto rattaineen, vaihtajineen, vipuineen ja kampisarjoineen. Siinä on nimittäin 8 takaratasta, kun laadukkaammissa voimansiirroissa on nykyisin tavallisesti 9-10 takaratasta.

      • Se päivitys voi olla kuinka laaja tahansa. Harrastuksilla on tapana paisua...

        Itse sanoisin, että kannattaa opetella huoltaan pyörää. Ei haittaa vaikka joku kymppi (/satanen?) menee enemmän osiin kuin ostamalla uuden ja myymällä vanhan. Sitä uuttakin toiset lähtee tuunaamaan??

        Jos tohon vanhaan uusii voimansiirtoa, niin 200e:llä tekee jo tarvittavat. Halvin vaihtoehto olisi siirtyä 8:sta 9:iin. Siitä todennäköisesti vanha takavaihtaja vielä toimii OK -- jos se on kunnossa.

        9:lle XT vivut maksaa 80e (nettikaupassa näytti olevan). Rataspakka 20..30..40e riippuu mitä haluaa. Ketjut on kuluvaa tavaraa, mutta voi nekin laskea 20..30e. Eteen kannattaa vaihtaa myös rattaat ja siihenkin joku kymppi.

        Jos eteen ei saa kampia vaihtamatta rattaita vaihdettua, niin hintaa tulee lisää ja saattaa miettiä keskiön vaihtoa samalla...

        Jos paljon vaihtaa, niin koko osasarja alennusmyynnistä olisi edullinen vaihtoehto.


    • 3+1

      ajat kovin vähän vielä, mutta vanhaa pyörää ei missään tapauksessa ole kannattavaa enempää rakennella, kuin korkeintaan halvaksi hupipyöräksi. uusi on ostettava, jos parempaa tarvitset. jos tosiaan aiot lisätä kilometrejä, niin osta pyörä ilman mitään kompromisseja sopivuudessa ja laadussa.

      • KokemusK

        Myy tuo vanha ja osta uusi esim. saksalaisesta nettikaupasta. Sieltä saat vaikka Radonin tai Canyonin 29" pyörän jo aika hyvillä osilla reilulla tonnilla.


      • Pomppukeppi
        KokemusK kirjoitti:

        Myy tuo vanha ja osta uusi esim. saksalaisesta nettikaupasta. Sieltä saat vaikka Radonin tai Canyonin 29" pyörän jo aika hyvillä osilla reilulla tonnilla.

        Itsellä kokemusta jo kahdesta Radonista ja hyviä ovat olleet. Ja ehdottomasti 29" maasturi jos käyttö on enimmäkseen lenkkeilyä.
        Esim. tällainen: http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/ZR-Race-29-7-0_id_25880_.htm
        Tuollaisella tai vastaavalla pärjää ajomäärilläsi jo vuosia.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Itsellä kokemusta jo kahdesta Radonista ja hyviä ovat olleet. Ja ehdottomasti 29" maasturi jos käyttö on enimmäkseen lenkkeilyä.
        Esim. tällainen: http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/ZR-Race-29-7-0_id_25880_.htm
        Tuollaisella tai vastaavalla pärjää ajomäärilläsi jo vuosia.

        Sitten mennäänkin niin lähelle sitä 2K€ hintaluokkaa, jossa saa kuiturungon, että kannatta miettiä kahteen kertaan mitä tekee.

        http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Black-Sin-29-8-0_id_25884_.htm


      • Pomppukeppi
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Sitten mennäänkin niin lähelle sitä 2K€ hintaluokkaa, jossa saa kuiturungon, että kannatta miettiä kahteen kertaan mitä tekee.

        http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Black-Sin-29-8-0_id_25884_.htm

        Ihan hyvä pyörä tuokin. Itse en kuitenkaan aloittelijana vielä panostaisi 800e ylimääräistä vain kuiturunkoon. Se on kuitenkin aika iso raha eikä se siihen ajoon kyllä niin paljon vaikuta. Sitäpaitsi nuo Radonin alurungotkin ovat kokemukseni mukaan varsin hyviä.
        Minusta Radonin hinta-laatu-suhde on parhaimmillaan juuri noissa noin tonnin pyörissä. Harva tarjoaa esim. Foxin keuloja siinä hintaluokassa.


      • sekib
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Ihan hyvä pyörä tuokin. Itse en kuitenkaan aloittelijana vielä panostaisi 800e ylimääräistä vain kuiturunkoon. Se on kuitenkin aika iso raha eikä se siihen ajoon kyllä niin paljon vaikuta. Sitäpaitsi nuo Radonin alurungotkin ovat kokemukseni mukaan varsin hyviä.
        Minusta Radonin hinta-laatu-suhde on parhaimmillaan juuri noissa noin tonnin pyörissä. Harva tarjoaa esim. Foxin keuloja siinä hintaluokassa.

        Ihme ettei ''jossiiseiroskalava'' oo viel tähän ketjuu kerenny vastata. Oisko lähtenny kerrankin lenkille? Tai peräti töihin tienaamaan sitä 4000 €uroaan? Asiallisia vastauksia ovat olleet vallan nämä ylemmät tässä. Kiitos


    • www1

      Kyllä tuohon tosiaan useampi satku uppoaa jos meinaa vaihteet,vanteet ja nestejarrut laittaa.Itse vaihtaisin keulan jäykkään. Lisäksi vielä työn hinta jos ei itse osaa asentaa. Tonni vuodessa on aika vähän mutta onhan se kivempi ajaa kunnon fillarilla.

      Jos fillari vielä toimii niin ajaisin sillä tämän kesän ja katselisin syksyn aleista uuden ja paremman.

      tuosta vanhasta voi sitten rakentaa vaikka baarifillarin.

      • sale.

        aloitustason alennukseen päätyy usein ne epäonnistuneimmat pyörät. alennusmyynnissä on suuri todennäköisyys sille, että ostaa vääränlaisen ja väärän kokoisen pyörän.

        alennusmyynnit sopivat lähinnä kokeneille pyörän ostajille ja sittenkin sieltä kalliimmasta hintaluokasta jossa tulee parhaat säästöt laadusta tinkimättä.


      • www1
        sale. kirjoitti:

        aloitustason alennukseen päätyy usein ne epäonnistuneimmat pyörät. alennusmyynnissä on suuri todennäköisyys sille, että ostaa vääränlaisen ja väärän kokoisen pyörän.

        alennusmyynnit sopivat lähinnä kokeneille pyörän ostajille ja sittenkin sieltä kalliimmasta hintaluokasta jossa tulee parhaat säästöt laadusta tinkimättä.

        "aloitustason alennukseen päätyy usein ne epäonnistuneimmat pyörät. alennusmyynnissä on suuri todennäköisyys sille, että ostaa vääränlaisen ja väärän kokoisen pyörän."

        Mitä tuo aloitustason alennus nyt tarkoittaakin mutta mikään ei estä ostamasta sieltä alennuksesta myös oikean kokoista pyörää ja jos tuo jamiksen oloinen fillari on tuntunut hyvältä niin mikäs estää katsomasta sieltä jotain samanhenkistä mutta paremmilla palikoilla.

        Ketjun aloittaja on selvästi perehtynyt fillarointiin ja kuten hän asian ilmaisi "nälkä on kasvanut syödessä"


    • hmmmm

      Kiitoksia vastauksista!

      Tosiaan, eihän tuo 1000km ole paljon paskaakaan... Vähän väärin muotoiltu lause meikäläiseltä! Mutta joo, vastaukset komppaa aikalailla tämän hetken omaa mielipidettäni. Rullailen Jamiksella tämän vuoden loppuun, ja koitan saada talven/kevään aikana hankittua muutamaa astetta paremman pyörän alle 2015 kaudelle!

      • www1

        Suosittelen seuraamaan tulevan syksyn alennusmyyntejä. Kaupat tyhjentävät varastojaan seuraavan vuoden mallien tieltä.


    • ajat vähän

      ''Pyöräilen tällä hetkellä melko paljon, sillä käytän maastopyöräilyä pääasiallisena tukilajina omaa leipälajiani varten. Kilometrejä kertyi viime vuonna lähes 1000''

      Mun 2 vuotias tyttäreni polki 12 tuumasella vuodessa 2600km.

      • "Mun 2 vuotias tyttäreni polki 12 tuumasella vuodessa 2600km."

        Eli lapsesi ajoi 7,12km joka päivä, miten onnistui talvella?


      • Mieti tätä
        alkup.tuna kirjoitti:

        "Mun 2 vuotias tyttäreni polki 12 tuumasella vuodessa 2600km."

        Eli lapsesi ajoi 7,12km joka päivä, miten onnistui talvella?

        Miksi se olis ajanut talvella?


      • sen lapsen isä
        Mieti tätä kirjoitti:

        Miksi se olis ajanut talvella?

        Ajoi talvella. Emme asu Suomessa. Lunta ei ole. Nyt 3v, en uskalla edes miettiä millainen on vuosikilometritahti. Pyörän koko kasvanut ja vauhti kiihtyy ja matkat venähtää. On yllättänyt innollaan ja kyvyilään koko perheen.


      • Mieti tätä kirjoitti:

        Miksi se olis ajanut talvella?

        No siksi, että 6 kk:ssa olisi pitänyt ajaa 14,2km joka päivä, eli 99,4km/viikko. Ajatko sinä?

        Eipä silti, paskapuhettahan tuo oli alkujaankin. Ei aja 2 vuotiaat tuollaisia määriä, hyvä kun osaavat polkea sitä kolmipyörää. Saa siinä hyvän tovin pihapiirissä kurvailla, jotta 7 kilometriä täyttyy. Ei varmaankaan 2vuotias vielä yksin lenkillä käy, vaikkei lunta talvisin olisikaan :-)


      • sen lapsen isä
        alkup.tuna kirjoitti:

        No siksi, että 6 kk:ssa olisi pitänyt ajaa 14,2km joka päivä, eli 99,4km/viikko. Ajatko sinä?

        Eipä silti, paskapuhettahan tuo oli alkujaankin. Ei aja 2 vuotiaat tuollaisia määriä, hyvä kun osaavat polkea sitä kolmipyörää. Saa siinä hyvän tovin pihapiirissä kurvailla, jotta 7 kilometriä täyttyy. Ei varmaankaan 2vuotias vielä yksin lenkillä käy, vaikkei lunta talvisin olisikaan :-)

        Ei ole paskapuhetta. Tyttö yllätti kaikki. 2v2kk ikäisenä rupes ajamaan pyörää ilman apupyöriä (siirtymä balance bikeltä 12 tuumaselle) ja ei kai sen yksin tarvii ajaa vaan perheen mukana. Ei siinä tarvii muuta kuin isompien sisarusten koulumatkat kulkee ees taas päivittäin kaksi kertaa (kouluun vienti ja koulusta haku), muutama oma meno (omat pikkulasten kerhot) ja se on helposti 7km päivässä, Viikonloppuna perheen kanssa yhteiset ajelut. Se on hyvin nopeasti yli 50km viikko perheellä jolla ei ole autoa eikä sitä tarvitse. Eli takuulla ajoi nimeomaan 2v2kk eteenpäin seuraavat 12kk 2600km. Tietää lapsen isä joka pitää omaa kuntopäiväkirjaan ja sivun nurkkaan kirjoittaa ylös lasten kilometrit ihan vain mielenkiinnosta. Ei kaikki perheet ole laiskoja eivätkä kaikki lapset piloille passattuja ja kyyditettyjä. Meidän perheessä liikuntaa van tulee itsestään, ihan huomaamatta kun kaikki siirtymät kuljemme pyörällä tai kävellen.

        Ai niin anteeksi, siis teknisestihän tuo oli kuitenkin paskapuhetta, koska lapsi alkoi ajaa VASTA 2v2kk ikäisenä, joten 12kk etiäpäin tuosta niin hän onkin JO 3v 2kk. Sinun 2 vuotias lapsesi ehkä ei osannut ajaa itsenäisesti 2 pyöräistä polkupyörää, mutta maassa jossa voi ajaa ympärivuoden lapisikin pyörää, perheessä jossa kaikki liikku, paikkakunnalla missä pyöräily on erittäin helppoa ja turvallista, se on mahdollista. Varsinkin pereen nuorimmaiselle se on enemmän todennäköistä kuin mahdotonta.

        Ärsyttää vain kun täällä on palstat täynnä niitä jotka tietävät muka muidenkin asiat. Asutko sinä sitten tässä meillä vai minä? Ovatko nämä liikunnallisesti lahjakkaat ja innokkaat lapset sinun vai minun? Miksi ihmeessä valehtelisin tällaisella asialla? Hiljaa olisin jos ei olisi sanottavaa. Oli vain niin hupaisaa että aloittaja ensin sanoi ajaneensa paljon, kun minun vinkkelistäni matka oli vuoden ajamiseksi ihan vähän. Aloittaja tosin saattaa juosta ja pelata pallopelejä ja uida ja soutaa ja vetää leukaa niin paljon ettei kerkeä pyöräilemään kuin kerran viikossa. Jos hän taas asuu Suomessa ja ajelee vain sulalla maalla, niin silloin hän saattaa vetäistä sunnuntaisin Jamis Trailillään 40km, niin silloinhan kaiken muun liikunnan lisäksi suoritus on ihan mukava. En oikeastaan halunutkaan mollata alkuperäistä. Sori. Minua vain huvitti. No ehkä halusin kuitenkin hiukan kiusata. Mutta anteeksi siitäkin. Sitäpaitsi aloittajahan on innostunut pyöräilystä ja haluaakin ajella lisää. Kaikki kunnia hänelle. Sehän on mainio asia.

        Tuo samainen lapsi tuossa tyytyväisenä vieressä leikkien on esim tänään juossut aamulla koiran kanssa reilun 3km, ajannut pyörää puoleen päivään mennessä 5km ja vielä on yksi pyöräreisu heittämätä, vanhemmat sisarukset koulusta. Eikä tunnu olevan moksiskaan. Kun lapsi, kuten aikuinenkin, tottuu liikkumaan, niin keho sitä kaipaa ja nauttii siitä ja 10km päivässä matkan taittamista ei todellakaan ole mikään ihme suoritus. Sen pitäis jokaisen palstanlukijan ymmärtää, olettaen että näitä juttuja lukevat liikunnalliset yksilöt. Valitettavasti taitaa olla se suomalainen kateus niin katkera taustalla vai mikä lie, kun ruvetaan väittelemään asiasta josta ei oikeastaan voi edes tietää mitään. Aivan sama jos minä sanoisin sinulle että ET VARMASTI ajanut eilen 50km pyörällä, et kerennyt tai ei sun pyöräs kestäisi sitä matkaa. Mistä ihmeestä minä voin tietää mitä sinun perhessäsi tapahtuu? Mietihän itse tiedätkö todellakin mitä meidän lapsemme tekevät? Tunnetko heidät? Tunnetko meidät? Tiedätkö meistä yhtään mitään? No nyt tiedät vähän enemmän ja on aivan älytöntä että kirjoitan näinkin pitkään aiheesta kun eilen jo sanoin että kyllä se lapsi vaan todellakin ajaa noin paljon ja ajoi myös jo erittäin nuorena. Sen voin kyllä sanoa että hän yllätti meidät kaikki. Ja yllättää vieläkin. Muut perheen lapset ajoivat kaikki 3 vuotiaina, mutta tämä nuorimmainen on pannut paremmaksi joka urheilulajissa, kun on niin hirveä into pysyä vanhempien sisarustensa vauhdissa mukana. Tuo ilmiö kenties on universaali ja tapahtuu myös Suomessa? Mutta mitä pahaa on että on ylpeä lastensa tekemisistä?

        Oliko tuo ajatko sinä kysymys myös minulle? Ajan tai juoksen kun lapset ajavat. Eli kyllä vain, autottomana perheenä kuljemme jalan tai pyörillä ja voimme erittäin hyvin kiitos kysymän!


      • sen lapsen isä kirjoitti:

        Ei ole paskapuhetta. Tyttö yllätti kaikki. 2v2kk ikäisenä rupes ajamaan pyörää ilman apupyöriä (siirtymä balance bikeltä 12 tuumaselle) ja ei kai sen yksin tarvii ajaa vaan perheen mukana. Ei siinä tarvii muuta kuin isompien sisarusten koulumatkat kulkee ees taas päivittäin kaksi kertaa (kouluun vienti ja koulusta haku), muutama oma meno (omat pikkulasten kerhot) ja se on helposti 7km päivässä, Viikonloppuna perheen kanssa yhteiset ajelut. Se on hyvin nopeasti yli 50km viikko perheellä jolla ei ole autoa eikä sitä tarvitse. Eli takuulla ajoi nimeomaan 2v2kk eteenpäin seuraavat 12kk 2600km. Tietää lapsen isä joka pitää omaa kuntopäiväkirjaan ja sivun nurkkaan kirjoittaa ylös lasten kilometrit ihan vain mielenkiinnosta. Ei kaikki perheet ole laiskoja eivätkä kaikki lapset piloille passattuja ja kyyditettyjä. Meidän perheessä liikuntaa van tulee itsestään, ihan huomaamatta kun kaikki siirtymät kuljemme pyörällä tai kävellen.

        Ai niin anteeksi, siis teknisestihän tuo oli kuitenkin paskapuhetta, koska lapsi alkoi ajaa VASTA 2v2kk ikäisenä, joten 12kk etiäpäin tuosta niin hän onkin JO 3v 2kk. Sinun 2 vuotias lapsesi ehkä ei osannut ajaa itsenäisesti 2 pyöräistä polkupyörää, mutta maassa jossa voi ajaa ympärivuoden lapisikin pyörää, perheessä jossa kaikki liikku, paikkakunnalla missä pyöräily on erittäin helppoa ja turvallista, se on mahdollista. Varsinkin pereen nuorimmaiselle se on enemmän todennäköistä kuin mahdotonta.

        Ärsyttää vain kun täällä on palstat täynnä niitä jotka tietävät muka muidenkin asiat. Asutko sinä sitten tässä meillä vai minä? Ovatko nämä liikunnallisesti lahjakkaat ja innokkaat lapset sinun vai minun? Miksi ihmeessä valehtelisin tällaisella asialla? Hiljaa olisin jos ei olisi sanottavaa. Oli vain niin hupaisaa että aloittaja ensin sanoi ajaneensa paljon, kun minun vinkkelistäni matka oli vuoden ajamiseksi ihan vähän. Aloittaja tosin saattaa juosta ja pelata pallopelejä ja uida ja soutaa ja vetää leukaa niin paljon ettei kerkeä pyöräilemään kuin kerran viikossa. Jos hän taas asuu Suomessa ja ajelee vain sulalla maalla, niin silloin hän saattaa vetäistä sunnuntaisin Jamis Trailillään 40km, niin silloinhan kaiken muun liikunnan lisäksi suoritus on ihan mukava. En oikeastaan halunutkaan mollata alkuperäistä. Sori. Minua vain huvitti. No ehkä halusin kuitenkin hiukan kiusata. Mutta anteeksi siitäkin. Sitäpaitsi aloittajahan on innostunut pyöräilystä ja haluaakin ajella lisää. Kaikki kunnia hänelle. Sehän on mainio asia.

        Tuo samainen lapsi tuossa tyytyväisenä vieressä leikkien on esim tänään juossut aamulla koiran kanssa reilun 3km, ajannut pyörää puoleen päivään mennessä 5km ja vielä on yksi pyöräreisu heittämätä, vanhemmat sisarukset koulusta. Eikä tunnu olevan moksiskaan. Kun lapsi, kuten aikuinenkin, tottuu liikkumaan, niin keho sitä kaipaa ja nauttii siitä ja 10km päivässä matkan taittamista ei todellakaan ole mikään ihme suoritus. Sen pitäis jokaisen palstanlukijan ymmärtää, olettaen että näitä juttuja lukevat liikunnalliset yksilöt. Valitettavasti taitaa olla se suomalainen kateus niin katkera taustalla vai mikä lie, kun ruvetaan väittelemään asiasta josta ei oikeastaan voi edes tietää mitään. Aivan sama jos minä sanoisin sinulle että ET VARMASTI ajanut eilen 50km pyörällä, et kerennyt tai ei sun pyöräs kestäisi sitä matkaa. Mistä ihmeestä minä voin tietää mitä sinun perhessäsi tapahtuu? Mietihän itse tiedätkö todellakin mitä meidän lapsemme tekevät? Tunnetko heidät? Tunnetko meidät? Tiedätkö meistä yhtään mitään? No nyt tiedät vähän enemmän ja on aivan älytöntä että kirjoitan näinkin pitkään aiheesta kun eilen jo sanoin että kyllä se lapsi vaan todellakin ajaa noin paljon ja ajoi myös jo erittäin nuorena. Sen voin kyllä sanoa että hän yllätti meidät kaikki. Ja yllättää vieläkin. Muut perheen lapset ajoivat kaikki 3 vuotiaina, mutta tämä nuorimmainen on pannut paremmaksi joka urheilulajissa, kun on niin hirveä into pysyä vanhempien sisarustensa vauhdissa mukana. Tuo ilmiö kenties on universaali ja tapahtuu myös Suomessa? Mutta mitä pahaa on että on ylpeä lastensa tekemisistä?

        Oliko tuo ajatko sinä kysymys myös minulle? Ajan tai juoksen kun lapset ajavat. Eli kyllä vain, autottomana perheenä kuljemme jalan tai pyörillä ja voimme erittäin hyvin kiitos kysymän!

        Uskoo ken haluaa.

        En ole kateellinen, eikä 10km matka todellakaan ole kummoinenkaan ponnistus. Jotain tietoa on myös lapsista ja niiden kasvusta, ei siitä sen enempää. Kuten totesin, harvemmin 2 vuotias ajaa kaksipyöräistä, toki se on mahdollista.

        Valitettavasti tällä palstalla 98% viesteistä on tyhjää paskanjauhantaa, varsinkin ei rekisteröityneiden keskuudessa. Asiallisetkin kysymykset pilataan typerillä vastauksilla, puhumattakaan typeristä aloitusviesteistä. Eli, uskoo ken haluaa.


      • tzykelipygelipoks
        sen lapsen isä kirjoitti:

        Ei ole paskapuhetta. Tyttö yllätti kaikki. 2v2kk ikäisenä rupes ajamaan pyörää ilman apupyöriä (siirtymä balance bikeltä 12 tuumaselle) ja ei kai sen yksin tarvii ajaa vaan perheen mukana. Ei siinä tarvii muuta kuin isompien sisarusten koulumatkat kulkee ees taas päivittäin kaksi kertaa (kouluun vienti ja koulusta haku), muutama oma meno (omat pikkulasten kerhot) ja se on helposti 7km päivässä, Viikonloppuna perheen kanssa yhteiset ajelut. Se on hyvin nopeasti yli 50km viikko perheellä jolla ei ole autoa eikä sitä tarvitse. Eli takuulla ajoi nimeomaan 2v2kk eteenpäin seuraavat 12kk 2600km. Tietää lapsen isä joka pitää omaa kuntopäiväkirjaan ja sivun nurkkaan kirjoittaa ylös lasten kilometrit ihan vain mielenkiinnosta. Ei kaikki perheet ole laiskoja eivätkä kaikki lapset piloille passattuja ja kyyditettyjä. Meidän perheessä liikuntaa van tulee itsestään, ihan huomaamatta kun kaikki siirtymät kuljemme pyörällä tai kävellen.

        Ai niin anteeksi, siis teknisestihän tuo oli kuitenkin paskapuhetta, koska lapsi alkoi ajaa VASTA 2v2kk ikäisenä, joten 12kk etiäpäin tuosta niin hän onkin JO 3v 2kk. Sinun 2 vuotias lapsesi ehkä ei osannut ajaa itsenäisesti 2 pyöräistä polkupyörää, mutta maassa jossa voi ajaa ympärivuoden lapisikin pyörää, perheessä jossa kaikki liikku, paikkakunnalla missä pyöräily on erittäin helppoa ja turvallista, se on mahdollista. Varsinkin pereen nuorimmaiselle se on enemmän todennäköistä kuin mahdotonta.

        Ärsyttää vain kun täällä on palstat täynnä niitä jotka tietävät muka muidenkin asiat. Asutko sinä sitten tässä meillä vai minä? Ovatko nämä liikunnallisesti lahjakkaat ja innokkaat lapset sinun vai minun? Miksi ihmeessä valehtelisin tällaisella asialla? Hiljaa olisin jos ei olisi sanottavaa. Oli vain niin hupaisaa että aloittaja ensin sanoi ajaneensa paljon, kun minun vinkkelistäni matka oli vuoden ajamiseksi ihan vähän. Aloittaja tosin saattaa juosta ja pelata pallopelejä ja uida ja soutaa ja vetää leukaa niin paljon ettei kerkeä pyöräilemään kuin kerran viikossa. Jos hän taas asuu Suomessa ja ajelee vain sulalla maalla, niin silloin hän saattaa vetäistä sunnuntaisin Jamis Trailillään 40km, niin silloinhan kaiken muun liikunnan lisäksi suoritus on ihan mukava. En oikeastaan halunutkaan mollata alkuperäistä. Sori. Minua vain huvitti. No ehkä halusin kuitenkin hiukan kiusata. Mutta anteeksi siitäkin. Sitäpaitsi aloittajahan on innostunut pyöräilystä ja haluaakin ajella lisää. Kaikki kunnia hänelle. Sehän on mainio asia.

        Tuo samainen lapsi tuossa tyytyväisenä vieressä leikkien on esim tänään juossut aamulla koiran kanssa reilun 3km, ajannut pyörää puoleen päivään mennessä 5km ja vielä on yksi pyöräreisu heittämätä, vanhemmat sisarukset koulusta. Eikä tunnu olevan moksiskaan. Kun lapsi, kuten aikuinenkin, tottuu liikkumaan, niin keho sitä kaipaa ja nauttii siitä ja 10km päivässä matkan taittamista ei todellakaan ole mikään ihme suoritus. Sen pitäis jokaisen palstanlukijan ymmärtää, olettaen että näitä juttuja lukevat liikunnalliset yksilöt. Valitettavasti taitaa olla se suomalainen kateus niin katkera taustalla vai mikä lie, kun ruvetaan väittelemään asiasta josta ei oikeastaan voi edes tietää mitään. Aivan sama jos minä sanoisin sinulle että ET VARMASTI ajanut eilen 50km pyörällä, et kerennyt tai ei sun pyöräs kestäisi sitä matkaa. Mistä ihmeestä minä voin tietää mitä sinun perhessäsi tapahtuu? Mietihän itse tiedätkö todellakin mitä meidän lapsemme tekevät? Tunnetko heidät? Tunnetko meidät? Tiedätkö meistä yhtään mitään? No nyt tiedät vähän enemmän ja on aivan älytöntä että kirjoitan näinkin pitkään aiheesta kun eilen jo sanoin että kyllä se lapsi vaan todellakin ajaa noin paljon ja ajoi myös jo erittäin nuorena. Sen voin kyllä sanoa että hän yllätti meidät kaikki. Ja yllättää vieläkin. Muut perheen lapset ajoivat kaikki 3 vuotiaina, mutta tämä nuorimmainen on pannut paremmaksi joka urheilulajissa, kun on niin hirveä into pysyä vanhempien sisarustensa vauhdissa mukana. Tuo ilmiö kenties on universaali ja tapahtuu myös Suomessa? Mutta mitä pahaa on että on ylpeä lastensa tekemisistä?

        Oliko tuo ajatko sinä kysymys myös minulle? Ajan tai juoksen kun lapset ajavat. Eli kyllä vain, autottomana perheenä kuljemme jalan tai pyörillä ja voimme erittäin hyvin kiitos kysymän!

        Mut eikös ole jo vähän liian kokonaisvaltaista tuo lapsen liikkumien kilometrien laskeskelu ainakin tuossa mittakaavassa.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      201
      5220
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      125
      3209
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2445
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2384
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2002
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1576
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1531
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1413
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1101
    Aihe