Lienevät sanoja joita vaan ulkopaikkakuntalaiset käyttävät ko. kaupungeista.
Manse, Hesa
12
126
Vastaukset
- 8+15
Manse taitaa olla kyllä myös tamperelaisten itsensä käytössä. Ja Hesasta puhuvat ihan saletisti myös monet helsinkiläiset; jotkut tekevät erottelua, että syntyperäiseille Helsinki olisi Stadi ja muille Hesa, mutta tuskinpa sekään ihan vedenpitävä on.
- Ei vaan vaan vain
»Vaan ja vain
Sanoilla vain ja vaan on molemmilla kirjakielessä oma eriytynyt käyttöalansa, ja niiden työnjako on vakiintunut. Vaan on rajoitusta ilmaiseva rinnastuskonjunktio, joka liittää kahta lausetta tai lauseenosaa yhteen. Vain on sen sijaan adverbi, jolla on useita tehtäviä: se paitsi rajoittaa (kävin siellä vain kerran) myös esimerkiksi vahvistaa (älä vain luule – –) tai lieventää sanottavaa (muuten vain – –). Tämäntapaisissa yhteyksissä käytetään puhekielessä vain-sanan synonyyminä myös sanaa vaan. Lauletaan: ”Tule meille vaan, meillä leivotaan” tai ”Minä vaan tiskaan astioita – –”. Tällaista vähän rempseää käyttöä kuvaa Suomen kielen perussanakirjassa mm. esimerkkilause ”Anna tulla vaan!”»
Kielikello 3/1999, http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=532 - Nässyn lässyn
Sopisi varmaankin kysyä manchesterilaisilta, kuinka heidän mielestään olisi sopivaa peukaloida (engl. tamper) Tampereen nimeä. Nimittämällä Nääsvilleä Manseksi suomalaiset ainakin osoittavat kunnioitusta Manchesterin maineelle merkittävänä teollisuuskaupunkina.
Me helsinkiläisetkään emme käytä paikkakunnan huomattavimmasta päivälehdestä nimeä Stadiri, Stadiiri tms.- V%%¤&//(
Vai niin. Oletko aina ollut siinä uskossa, että on olemassa lehti nimeltä Stadin Sanomat? Kaikesta päätellen olet noita kainuulaisia, jotka parveilivat muutaman päivän keskustan toreilla kartta kädessä ihan äskettäin. Ja nyt jo ollaan niin "me helsinkiläiset" että!
Olet pihalla kuin lumiukko! >> Me helsinkiläisetkään emme käytä paikkakunnan huomattavimmasta päivälehdestä nimeä Stadiri, Stadiiri tms.
- Nässyn lässyn
Hakro kirjoitti:
>> Me helsinkiläisetkään emme käytä paikkakunnan huomattavimmasta päivälehdestä nimeä Stadiri, Stadiiri tms.
Kiitos uusvalistuksesta! Minulla vasta neljäsviidettä ajastaika menossa Helsingissä (sitä nimeä saanen sentään käyttää?) enkä ole Stadari-nimeen vielä aikaisemmin törmännyt. Kyseisen lehden kestotilaaja olen ollut jokseenkin yhtä monta vuotta.
Junantuomaksi Pönttövuoren takaiseksi tulokkaaksi minun on toki – monien muiden ohella – tunnustauduttava, ja jos joku haluaa kutsua minua piha- tai lumiukoksi, niin ”be my guest!” Nässyn lässyn kirjoitti:
Kiitos uusvalistuksesta! Minulla vasta neljäsviidettä ajastaika menossa Helsingissä (sitä nimeä saanen sentään käyttää?) enkä ole Stadari-nimeen vielä aikaisemmin törmännyt. Kyseisen lehden kestotilaaja olen ollut jokseenkin yhtä monta vuotta.
Junantuomaksi Pönttövuoren takaiseksi tulokkaaksi minun on toki – monien muiden ohella – tunnustauduttava, ja jos joku haluaa kutsua minua piha- tai lumiukoksi, niin ”be my guest!”En oikeastaan tiedä, kuinka laajalti Stadari-nimeä tunnetaan. Ymmärtääkseni tämä nimitys on joskus muinaisuudessa otettu käyttöön siksi, että Hesari tarkoittaa Helsinginkatua.
- Nässyn lässyn
Hakro kirjoitti:
En oikeastaan tiedä, kuinka laajalti Stadari-nimeä tunnetaan. Ymmärtääkseni tämä nimitys on joskus muinaisuudessa otettu käyttöön siksi, että Hesari tarkoittaa Helsinginkatua.
Minä aloin tilata Hesaria asuessani 1970-luvulla Hesarilla, enkä nähnyt asiassa suurtakaan ristiriitaa.
Muutin Hesarille syksyllä 1970 asuttuani ensimmäiset pari viikkoa sukulaisten nurkissa. Ensimmäisenä Hesari-yönäni ei yksiössäni ollut kalustuksena edes patjaa. Otin sukulaispaikasta mukaani mojovan pinkan Hesareita ja levitin ne lattialle patjan virkaa toimittamaan. Tärkeintä ei siinä alkuhuumassa ollut mukavuuden maksimointi, vaan ”oma tupa, oma lupa”!
Pari kuukautta asusteltuani tuli eräs Helsingistä työpaikan saanut tuttavani kyselemään, voisinko majoittaa hänet tilapäisesti, kunnes hän löytää oman kämpän. Myönnyin. Kaveri toi mukanaan vanhan flokkipatjan makuualustakseen. Kun hän sitten sai asunnon, jätti hän tuon patjansa vaivoikseni
Tulin pian alivuokralaiseni poismuuton jälkeen parin kaverini kanssa kapakasta kämpilleni etsimään lisää juotavaa. Toinen heistä kertoi huomanneensa, että perässämme livahti rappukäytävään joku laitapuolen kulkija. Arvelimme hänen nousseen rappukäytävän ylimmälle tasolle yöpymään. Siispä hävitettävä flokkipatja kainaloon ja sinne ylös yöpyjän perään! Suuri oli miekkosen hämmästys, kun retkikuntamme ei osoittautunutkaan olevan häätöaikeissa vaan tuomassa pehmikettä, jotta yöpyminen olisi vähemmän epämukavaa...
Laupeudentyömme ei herättänyt talkkarissa kovinkaan suurta ihastusta. Hän sattui seuraavana päivänä vastaan rappukäytävässä ja puhisi närkästyksestä: oli kuulemma löytänyt ylätasanteelta patjan. Messusi minulle, että kovin ovat röyhkeäksi käyneet pultsarit, kun tuovat jo makuuvehkeetkin mukanaan!
Oli aika vaikea pitää naama viattomasti peruslukemilla. - egggggggggg
Nimittämällä Tamperetta Nääsvilleksi harhautetaan kuulija kaupungin merkittävästä rockmusiikkituotannosta. Ei siellä mitään merkittävää country-musiikin keskittymää ole (ollut).
Helsinkikin on snadi. - hah hah
Hakro kirjoitti:
En oikeastaan tiedä, kuinka laajalti Stadari-nimeä tunnetaan. Ymmärtääkseni tämä nimitys on joskus muinaisuudessa otettu käyttöön siksi, että Hesari tarkoittaa Helsinginkatua.
Olettepas jääneet pieneksi vähemmistöksi. Stadari, Noin 3 620 tulosta, hesari, Noin 1 820 000 tulosta.
Kummallista miten hesalaiset häpeää tuota luonnollista lyhennettä, vaikka jotkut vanhukset käyttävät yhä ruotsinkielestä väänneltyjä sanoja. Stä jos mitä saisi hävetä.
- manse ärsyttää
Olen tamperelainen. En ole koskaan käyttänyt "manse" sanaa, koska se kuulostaa niin kauhealta. Jotenkin piilovinoilevalta, kiusoittelevalta, tekohauskalta, lässytykseltä, menkoilta, mankalta ja mansikalta. :) Moni muu muunnos tai sana kuulostaa paremmalta kuin se. Ehkä ne ovat tosiaan ulkopaikkakuntalaisia jotka puhuvat mansesta. Mutta miten Helsinki sanan voisi lausua lyhyemmin?
En käytä koskaan sanaa nysse tai muita vastaavia. Yleensä nyssen tai mansen lausuja hihittelee tai naureskelee huvittuneena kuin se olisi paraskin vitsi. En näe Manchesterin kanssa juuri yhteistä, mutta jonkun muun kaupungin kanssa kyllä. Yleensä joku aloittaa lauseen "Miten teillä siellä mansessa..." Niin mikä manse?- lisään vielä
Nääsville on pahin. Nääs sanaa en käytä ja mitä Ville täällä tekee? Sano vaikka Los Tampereeksi tai miksi tahansa muuksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1986908- 1592036
- 1131688
- 511390
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551238Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501098Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1001074Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?7996Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251954- 41929