Olen huomattavan älykäs, ja tajusin sen jo 3. vanhana, jolloin opin lukemaan ja laskemaan. Nyt olen menossa abiturientiksi ja kaikki lukuaineet ovat kymppejä. Olen matematiikka- ja fysiikkavalmennuksessa kyseisiin olympialaisiin. Olen harrastanut ohjelmointia ja elektroniikkaa 8-vuotiaasta lähtien. Olen varakkaiden vanhempieni kustantamana saanut opetusta yksityisesti espanjassa, ranskassa ja italiassa. Nyt en vielä tiedä, mille alalle aikoisin. Minua on pommitettu monelta suunnalta: (1) mene lääkikseen, niin saat arvostusta ja haastavaa työtä hyvän liksan lisäksi. (2) Opiskele liikejuristiksi, niin saat naisia ja varmasti liksaa. (3) Opiskele tietotekniikkaa, niin jos olet älykäs ja luova, niin sinusta voi tulla multimiljonääri. (4) Opiskele teoreettista fysiikkaa, koska se on kaikkein vaikeinta.
Suoraan sanoen olen vähän umpikujassa, koska olen niinikään suoraan sanoen epävarma. Toisaalta haluaisin tietää kaiken mahdollisen, ja siksi esim. toimittajankin työ voi olla yksi vaihtoehto monen joukosta. Olen sosiaalinen hyvän yleissivistykseni vuoksi. Olen myös perso rahalle, mutta en täysahne. Onko kenelläkään ohjeita, miten menettelisin? Isäni suosittelee minulle tekniikan tohtorin koulutusta matemaattisesta informaatioteknologiasta, mutta en halua kuitenkaan ketään totella orjallisesti.
mikä ammatti?
15
234
Vastaukset
- Huolen ilmaisu
Jaa tämmöset huolet Juhannusaattona?
Huolestuttavaa.
Eikö sulla ole ystäviä, joiden kanssa viettää juhannusta?- Ei edes yo
Tässä on meitä sitten kolme, joita ei juhannusjuhlat kiinnosta. Minulla jo ikä tekee sen, että en enää jaksa. Aloittajaa neuvoisin valitsemaan minkä tahansa ammatin. Mieli voi muuttua, jolloin haluaa alkaa lukea jotain muuta.
Lääkäriksi monet mielivät hyvän palkan takia, mutta jos ei ole empaattinen, en neuvoisi hakemaan lääkikseen. Olen monenlaisia lääkäreitä tavannut ja usein olen neuvonut heitä elämänkokemukseni takia.
- da wisardi
Ole valmis tekemään työtä. Richard Feymanin älykyyysosamäärä oli 125. Hän oli nobelisti ja suosittu luennoitsija. Hän ei oikein menestynyt matematiikassa tai insinööreilyssä, mutta kvanttimekaniikassa oli huikea.
Kysymys kuuluukin, että oletko luova ajattelija (absurdeja ideoita ponnahtelee jatkuvasti päähän josta malliesimerkki on piirretyt tyyliin Väiski Vemmelsääri) vai algoritmien suorittaja??!!
Jälkimmäisen kannattaa hommata varma hyväpalkkainen työpaikka ja siinä sivussa jotain sivutointa. Ensimmäisen kannattaa kokeilla rajojaan, koska kangistuminen tappaa hänet sisältä ja ei ainakaan lakia kannata lukea. - Pessimisti5
Ja mitä siellä lääkiksessä? Teet turhia tutkimuksia ja rääkkäät eläimiä. Kaivelet ihmisten eritteitä... Suurimman osan sairauksista voi ehkäistä terveellisillä elintavoilla. Eli lääkkeiden sijaan voit sanoa, että "syö enemmän salaatteja ja hedelmiä, jätä punainen liha pois ja lopeta tupakointi, liiku enemmän."
Onko tylsempää kuin juristi? Mahtaako ne olla ees rehellisiä? Voittaako oikeus? Kannattaa valita yks vaimo ja pitää se tyytyväisenä. Vai oletko joku jakorasia?
Tietotekniikka, ihan kiva. - Itse mokannut
"Teet turhia tutkimuksia ja rääkkäät eläimiä."
Monelta jää tämän asian takia yrittämättä lääkikseen, mutta vaiettu totuus on se, että opiskelija saa eettisistä syistä kieltäytyä tekemästä eläinkokeita.
Minäkin suosittelisin kyllä aloittajan kaltaiselle pikemminkin lääketieteen tutkijan kuin lääkärin uraa. (Siinä tosin taitaa väkisin päätyä siihen eläinten rääkkäämiseen.) Lääkärit enimmäkseen istuvat siellä kopperossaan ja kirjoittavat antibiootteja. Siinä jos jossain menee lahjat hukkaan.
Jos sinulla on yhtään oikeudentajua, vältä ainakin lakialaa ja kaupan alaa.
Älä sellaisia mieti, miten saat helpoimmin rahaa tai naisia, siinä on lopulta motivaatio heikoilla jaksaa kymmenien vuosien ura. - 8+9
"Richard Feymanin älykyyysosamäärä oli 125. Hän oli nobelisti ja suosittu luennoitsija. Hän ei oikein menestynyt matematiikassa tai insinööreilyssä, mutta kvanttimekaniikassa oli huikea."
Kannatta lukea Feynmanin tieteellisestä elämäntyöstä kertova kirja, löytyy kirjastosta. Tuo myytti Feynmannin älykkyysosamäärästä on peräisin eräästä alle teinivuosien tehdystä koulukypsyystestistä jossa esim. oli paljon painoa kirjallisverbaalisilla taidoilla. Myytti on jäänyt elämään kai siksi että Feynman itse viljeli sitä vähätelläkseen älykkyyttä.
Feynman voitti ylivoimaisesti valtakunnallisen matematiikkakilpailun ja oli paras Princetonin yliopiston matematiikkaan ja fysiikkaan painottuvissa pääsykokeissa. Fyysikot ovat yleensä hyviä matemaatikkoja mutta Feynman oli siinä suhteessa poikkeuksellisen hyvä. Hän oli nopea oivaltaja ja olisi luultavasti menestynyt loistavasti mensatyyppisissä älykkyystesteissä. Manhattanprojektissa hän vastasi nimenomaan matemaattisten menetelmien kehittämisestä. Sen ohessa hän kehitteli laskukoneita joten insinööriyskin oli hanskassa.
Aiheesta voi lukea vaikkapa linkistä http://www.psychologytoday.com/blog/finding-the-next-einstein/201112/polymath-physicist-richard-feynmans-low-iq-and-finding-another.- ggffdllfl
Toki vaan, mutta ei hänestä olisi ollut Adrew Wilesin tai Grigori Perelmanin kaltaiseksi sankariksi. Matematiikan luominen jansoveltaminen ovat kaksi eri asiaa. Osaan minäkin tehdä hienoja opittuja temppuja tai soveltaa, mutta turha luulla, että todistaisin jotain mullistavaa.
- 6+13
ggffdllfl kirjoitti:
Toki vaan, mutta ei hänestä olisi ollut Adrew Wilesin tai Grigori Perelmanin kaltaiseksi sankariksi. Matematiikan luominen jansoveltaminen ovat kaksi eri asiaa. Osaan minäkin tehdä hienoja opittuja temppuja tai soveltaa, mutta turha luulla, että todistaisin jotain mullistavaa.
Aikamoinen sankari se Feynman on kvanttifysiikan ja erityisesti kvanttielektrodynamiikan alueella, josta sai nobelin. Ja aika luovakin, kehitti graafitekniikan jota sovelletaan laajalti. Vähän väärä vertailu. Tuskin Mozartkaan olisi osannut todistaa Fermatin teoreemoja mutta aikamoinen nero on silti.
- 3+2=6
Lääkäri tienaa ainoastaan sen verran kuin sillä on aikaa potilaille, elikä tienestiä ei voida skaalata ylös. Tuotteiden valmistuksessa voidaan skaalata, mutta tuotannon rahoittaminen, työntekijät, inventaario, asiakas tuki, tuotehuolto ym. asiat ovat päänvaiva. Tietokonepelit ja muutkin ohjelmat on siitä hyvä business että ohjelman valmistuttua myyt sitä netin kautta 24-7 ilman kaupparatsuja, inventaarioita, valmistuslinjoja ym. maalisia murheita.
- hahahahahaha
Sanoisin että tolla päällä kannattaa suunnitella jo rakennusmiehen uraa. Eli raksalle appariksi vain rohkeasti. Hyvät edut.... ryyppääminen jo alkaa perjantaina aamupäivällä, ja jotkuu joskus tiistaihin asti
- virsi kaunis
Tee sitä mikä tuntuu hyvältä.
Jos olet noin lahjakas, pystyt valitsemaan juuri sen alan, joka kiinnostaa kaikkein eniten. - ------
Kannattaa miettiä siltä kannalta että mikä on se juttu jota haluat tehdä päivästä toiseen. Rahaa saa hyvin noista kaikista (paitsi ehkä teoreettisesta fysiikasta), ja naisen saaminen on enemmän henkilökohtaisista ominaisuuksista kiinni. Voi sitä alaa vaihtaa jos ei nappaa, tai vaikka tehdä kaksoistutkinnon.
- Narsisti?
Jonkun oli sitten pakko päästä tänne kehumaan oman "ongelmansa" kanssa. Taitaa olla provo koko juttu. Tai vaihtoehtoisesti erittäin paha nph.
- Suomi24 jumittaa
Opiskelualan valinta on ihan yhtä vaikeaa, oli ihminen huippuälykäs tai täysi tampio.
Jos ihmisellä ei ole mitään "suurta unelmaa", sitä pitää vain tosiaan punnita eri alojen hyviä ja huonoja puolia. Pitääkö huippuälykkään tehdä se sinun mielestäsi hiljaa omassa päässään, ettei kenellekään tule paha mieli? Kaikki muut kuitenkin tuntuvat saavan pohtia asiaa keskustelupalstoilla.
- juike L...
Itse opin puhumaan...
itse opin onanoimaan...
itse opin rakastamaan...
itse opin teeskentelemään...
Siis: Opin Hodgen hypoteesin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289