ei hyötyä eikä iloa

paffi

Onko älykkyydestä hyötyä, jos ei tiedä mistään mitään eikä ole opiskellut? saatikka mitään iloa edes... Varmaan olisi parempi olla tavallinen pulliainen...

9

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+3=2

      Yksilön älykkyys on ainoastaan rasite, jos siitä ei ole ollut hyötyä yhteisölle.

      • vergghdf

        Tuossa nyt mitään järkeä. Minä ainakaan en ole tänne syntynyt mitään yhteisöä sen liiemmin hyödyttämään, vaikka mitä taitoja omaisin.


      • kflfkd
        vergghdf kirjoitti:

        Tuossa nyt mitään järkeä. Minä ainakaan en ole tänne syntynyt mitään yhteisöä sen liiemmin hyödyttämään, vaikka mitä taitoja omaisin.

        Ei sinulle, koska se on subjektiivinen arvio, eikä suinkaan objektiivinen.
        Voidaan kuitenkin arvioida hänen kantansa yleispätevämmäksi, mikäli punnitsemme sitä normaalin ihmiskäytöksen perusteella. Ihminen on mitä suurimmissa määrin sosiaalinen eläin.


      • vergghdf
        kflfkd kirjoitti:

        Ei sinulle, koska se on subjektiivinen arvio, eikä suinkaan objektiivinen.
        Voidaan kuitenkin arvioida hänen kantansa yleispätevämmäksi, mikäli punnitsemme sitä normaalin ihmiskäytöksen perusteella. Ihminen on mitä suurimmissa määrin sosiaalinen eläin.

        Eli kaikki taidot ja tiedot on turhia ja rasitteita, jos ei niitä käytä yhteisön hyväksi? Eli kaikkien täytyisi käyttää maksimaalinen potentiaalinsa joka asiassa tai sitten luokittelet ne rasitteiksi.


    • fggdcdd

      Jos et kykene mihinkään pitkäjänteiseen, voidaan todeta, että älykkyysosamäärän määrityksestä puuttuu hyvin tärkeä komponentti, joka pitäisi integroida niihin tehtäviin. Siinäpä olisi älykkäille haastetta. Tämä siis olettaen sen ongelmoivuuden olevan neurologiasta peräisin eikä psyykkistä. Toisaalta olet laajemmassa skaalassa vain tilastollista kohinaa, kunnes menetelmät kehittyvät. Älykkyyden määritys ei ole kovin eksaktia tiedettä niin kauan kuin säännölle löytyy poikkeuksia (disclaimer: tämä on kirjoitettu äärimmäisen kovia eksakteja tieteitä opiskelleen näkökulmasta).

      Tuskin tiedämme kovin tarkaan sitä, että missä esimerkiksi psyyke ja aivojen plastisuus kohtaavat ja kuinka yksilölliset virherajat ÄO:lle pätevät testin aikaisessa tilanteessa. Jotkut vaan romahtavat paineessa, jolloin kognitiiviset kyvyt laskevat alas. Esimerkiksi lääkäreille on mitattu lähes kehitysvammaisen ÄO, kun ovat joutuneet tekemään pitkää päivää ja valvomaan. Miten suuri tekijä esimerkki paineen
      sietokyvylle voidaan antaa ja ehkä on oikein, että takametsien Rambo saa korkeammat pisteet kuin panikoiva hissukka. ÄO pitää sisällään monia vaikeasti hallittava muuttujia. ÄO lopulta karkea yleistys, mutta se on työkalu ajallemme ennen tarkempaa neurologisia profilointia. Siitä saa luvun ja ihmiset tykkäävät luvuista, vaikka sen antama informaatio itsessään ei anna kuin arvailtavia ominaisuuksia yksilöstä ilman tarkempaa analyysiä kyvyistä.

      Terveisin
      ÄO 115

      • ÄO?

        Tosi hyvä kirjoitus. Kerrankin voi uskoa, että jollain on oikeasti se ÄO, jonka hän mainitsee itsellään olevan. Itse uskon ÄO-lukujen olevan suuntaa-antavia mittareita.


      • 6+5

        fggdcdd, käytät verbien toista persoonamuotoa. Osoitatko kirjoituksesi jollekulle edellä kirjoittaneelle vai onko se sinun passiivimuotosi?

        Älykkyystesti kertoo vain potentiaalista älyllisiin suorituksiin. Realisoituuko se riippuu mm. motivaatiosta ja se on käsittääkseni ketjun pääaihe.

        Kykyä pitkäjänteiseen toimintaan voidaan tuskin mitata millään lyhytaikaisella testillä.


      • Ali-Ihminen

        Oikean Äo kokeen teko on vaikeampaa kuin kokeen teko netissä, koska oikeassa kokeessa ainakin minulla pyöri päässä että "Mitä täällä teen? Kieliikö tämä narsismista tai huonosta itsetunnosta?". Lisäksi ryhmätilanne oli tarkkaan valvottu, olin juuri lyönyt 40€ vetoa siitä läpäisenko kokeen vai en, ja olin sinä päivänä herännyt töihinkin aamulla jo viideltä. Kysymykset oli "helppoja", mutta aika ei ihan riittänyt kaikkiin vastaamiseen kun yritin välttää virheitä.


      • paffi
        Ali-Ihminen kirjoitti:

        Oikean Äo kokeen teko on vaikeampaa kuin kokeen teko netissä, koska oikeassa kokeessa ainakin minulla pyöri päässä että "Mitä täällä teen? Kieliikö tämä narsismista tai huonosta itsetunnosta?". Lisäksi ryhmätilanne oli tarkkaan valvottu, olin juuri lyönyt 40€ vetoa siitä läpäisenko kokeen vai en, ja olin sinä päivänä herännyt töihinkin aamulla jo viideltä. Kysymykset oli "helppoja", mutta aika ei ihan riittänyt kaikkiin vastaamiseen kun yritin välttää virheitä.

        tuliko harjoteltua?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1870
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1272
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      989
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      695
    Aihe