Opiskelijalle pyörä

opiskelijapoika

Rahaa on 340 euroa ja pitäisi saada pyörä. Voisitteko ehdottaa?

Mielellään hybridi

77

1672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Alkup. Maantiepyöräi

Tuossa on Aurinkomatkojen keula. Kierrä se kaukaa.

Edes Konan Dew'ä ei saa tuohon hintaan, jollei sitten satu joku hillittömän hyvä tarjous. Jos jätät muutaman punkkupullon ostamatta ja venytät euroa, niin kotimaista Jopoa on halvimmillaan saanut hintaan 380€.

• Clint Northwood
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

Tuossa on Aurinkomatkojen keula. Kierrä se kaukaa.

Edes Konan Dew'ä ei saa tuohon hintaan, jollei sitten satu joku hillittömän hyvä tarjous. Jos jätät muutaman punkkupullon ostamatta ja venytät euroa, niin kotimaista Jopoa on halvimmillaan saanut hintaan 380€.

Mikä tekee Konasta kalliimman ja ostamisen arvoisen muihin pyöriin nähden?

• Alkup. Maantiepyöräi
        Clint Northwood kirjoitti:

Mikä tekee Konasta kalliimman ja ostamisen arvoisen muihin pyöriin nähden?

Ensinnäkin Kona tekee myös halpiksista täyttä kokojakaumaa. Esimerkiksi Dew'ä, siis kaikein halvinta fitnesspyörää, on kuusi (6) kokoa välillä 46 - 61 cm! Esimerkiksi tuota typerää Inseran pomppukeppihybridiä tehdään kolmea kokoa välillä 52 - 60 cm. Joitakin halpiksia on vain yhtä kokoa.

Olen liian usein itse kuullut ja kavereilla nähnyt, kun yritetään myydä aivan väärän kokoinen pyörä. Itse ymmärrän polkupyöristä sen verran, ettei minua huijata ihan tolkuttomasti väärän kokoisella pyörällä, mutta moni muu menee lankaan. Pyörää voi säätää muutaman kymmenen milliä suuntaan tai toiseen vaihtamalla stemmiä, mutta ei sen enmpää.

Toiseksi halpa joustokeulua on pintakovempi kuin kuitu tai teräskeula. Pahimmillaan se on jopa vaarallinen. Alukeula on yhtä pintakova kuin tuollainen pomppukeppi, mutta se harvemmin on vaarallinen.

Kolmanneksi kannattaa verrata Konan ja SPPT:n sivuja. Konan sivuilla kerrotaan oikeasti, minkälaisista osista pyörä on koottu. SPPT kertoo vain murto-osan tiedoista. Ostat täysin sikaa säkissä.

http://www.konaworld.com/dew.cfm

http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_45&products_id=3180

Konan Dew'ä pidetään yleisesti parhaana hintaluokassaan. Itse en sellaista ostaisi, mutta halpaa vaihdepyörää etsivälle se on vaihtoehto. Pitää vain ymmärtää, että samalla ostaa vähän askartelua jotta pyörä on ajokunnossa.

Usein on vaatimuksena lisäksi (ei tällä kertaa), että pyörä on samalla lenkkipyörä. Silloin käytännössä on vaihtohdot maantiepyörä tielle vähintään 1000 € tai maastopyörä maastoon 1500 €. Kompromissina voi olla cyclocrossari.

Nyt halutaan vain opikelijapyörää. Siinä Jopo on nerokas, koska sen geometria mahdollistaa yhden koon sovittamisen hyvinkin eri kokoiselle pyöräilijälle. Haittapuolena on sitten pysty ajoasento, eikä ohjauskaan ole mikään maailman paras. Tämä tarkoittaa epämukavaa ajoa, jos matkaa on enemmän kuin jokunen kilometri. Lyhyille matkoille Jopo on kuitenkin oikein hyvä.

• ilmeistäon

Ensinnäkin Kona tekee myös halpiksista täyttä kokojakaumaa. Esimerkiksi Dew'ä, siis kaikein halvinta fitnesspyörää, on kuusi (6) kokoa välillä 46 - 61 cm! Esimerkiksi tuota typerää Inseran pomppukeppihybridiä tehdään kolmea kokoa välillä 52 - 60 cm. Joitakin halpiksia on vain yhtä kokoa.

Olen liian usein itse kuullut ja kavereilla nähnyt, kun yritetään myydä aivan väärän kokoinen pyörä. Itse ymmärrän polkupyöristä sen verran, ettei minua huijata ihan tolkuttomasti väärän kokoisella pyörällä, mutta moni muu menee lankaan. Pyörää voi säätää muutaman kymmenen milliä suuntaan tai toiseen vaihtamalla stemmiä, mutta ei sen enmpää.

Toiseksi halpa joustokeulua on pintakovempi kuin kuitu tai teräskeula. Pahimmillaan se on jopa vaarallinen. Alukeula on yhtä pintakova kuin tuollainen pomppukeppi, mutta se harvemmin on vaarallinen.

Kolmanneksi kannattaa verrata Konan ja SPPT:n sivuja. Konan sivuilla kerrotaan oikeasti, minkälaisista osista pyörä on koottu. SPPT kertoo vain murto-osan tiedoista. Ostat täysin sikaa säkissä.

http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_45&products_id=3180

Konan Dew'ä pidetään yleisesti parhaana hintaluokassaan. Itse en sellaista ostaisi, mutta halpaa vaihdepyörää etsivälle se on vaihtoehto. Pitää vain ymmärtää, että samalla ostaa vähän askartelua jotta pyörä on ajokunnossa.

Usein on vaatimuksena lisäksi (ei tällä kertaa), että pyörä on samalla lenkkipyörä. Silloin käytännössä on vaihtohdot maantiepyörä tielle vähintään 1000 € tai maastopyörä maastoon 1500 €. Kompromissina voi olla cyclocrossari.

Nyt halutaan vain opikelijapyörää. Siinä Jopo on nerokas, koska sen geometria mahdollistaa yhden koon sovittamisen hyvinkin eri kokoiselle pyöräilijälle. Haittapuolena on sitten pysty ajoasento, eikä ohjauskaan ole mikään maailman paras. Tämä tarkoittaa epämukavaa ajoa, jos matkaa on enemmän kuin jokunen kilometri. Lyhyille matkoille Jopo on kuitenkin oikein hyvä.

ehdottomasti täyskokojako, ja ainakin 2 kokoa pitää hankkia jos ajaa yli 3km / viikko.
        jos ajajalla on vaikka läppärilaukku, ja ajoasento on hieman eri kuin ilman, on ergonomisesti katastrofaalista ajaa eri kokoiselle rungolla.
        saattaa sekunnin tuhannesosalla muuttua ajoiaka.

• Alkup. Maantiepyöräi
        ilmeistäon kirjoitti:

ehdottomasti täyskokojako, ja ainakin 2 kokoa pitää hankkia jos ajaa yli 3km / viikko.
        jos ajajalla on vaikka läppärilaukku, ja ajoasento on hieman eri kuin ilman, on ergonomisesti katastrofaalista ajaa eri kokoiselle rungolla.
        saattaa sekunnin tuhannesosalla muuttua ajoiaka.

Pyörän ei tarvitse olla montaa kymmentä milliä väärän kokoinen, kun se on epämielyttävä ajaa. Pahimmillaan 10 mm heitto aiheuttaa kremppoja!

Korkeuden säätäminen ylöspäin on helppoa. Jos ei muuten riitä, niin vaihdetaan pidempi satulaputki. Sen sijaan pituus on kriittinen. Säätövaraa on korkeintaan pari kolmekymmentä milliä, ennen kuin stemmin vaihto alkaa vaikuttaa ohjaustuntumaan.

Jopon geometria on nerokas. Se ei ole kenellekään oikein hyvä ajettava, mutta sopii hyvin eri pituisille kohtuullisesti.

• Clint Southwood

"Nyt halutaan vain opikelijapyörää"

Okei..

Maastoon maastopyörä
        Maantielle maantiepyörä
        Cyclocross yleisajoon.

ja lisäksi vielä..

opiskelijalle opiskelijapyörä.

Matikasta maitopyörä ja honkitonk?

• Alkup.clint

Pyörän ei tarvitse olla montaa kymmentä milliä väärän kokoinen, kun se on epämielyttävä ajaa. Pahimmillaan 10 mm heitto aiheuttaa kremppoja!

Korkeuden säätäminen ylöspäin on helppoa. Jos ei muuten riitä, niin vaihdetaan pidempi satulaputki. Sen sijaan pituus on kriittinen. Säätövaraa on korkeintaan pari kolmekymmentä milliä, ennen kuin stemmin vaihto alkaa vaikuttaa ohjaustuntumaan.

Jopon geometria on nerokas. Se ei ole kenellekään oikein hyvä ajettava, mutta sopii hyvin eri pituisille kohtuullisesti.

"Jopon geometria on nerokas. Se ei ole kenellekään oikein hyvä ajettava, mutta sopii hyvin eri pituisille kohtuullisesti."

Jopokin on hyvä vaikka se ei oikein ole hyvä ajaa. Hybridissä on vaihteetkin pidempää matkaa ajatellen mutta sitä ei pidä ostaa vaan tulee ostaa jopo vaikka se ei oikein kenellekään sovi.

• ei vikaa

ei tuossa inserassa ole sinänsä mitään vikaa

• Clint Puu
        Clint Southwood kirjoitti:

"Nyt halutaan vain opikelijapyörää"

Okei..

Maastoon maastopyörä
        Maantielle maantiepyörä
        Cyclocross yleisajoon.

ja lisäksi vielä..

opiskelijalle opiskelijapyörä.

Matikasta maitopyörä ja honkitonk?

Tuohon budjettiin saattaisi saada varastetun honkytonkin mutta kuten kaikki tiedämme niin varkaat ovat epärehellisiä ja saattavat myydä vääränkokoisen pyörän.

• Alkup. Maantiepyöräi
        ei vikaa kirjoitti:

ei tuossa inserassa ole sinänsä mitään vikaa

Tuossa inserassa on typerä aurinkomatkojen pomppukeppi, kyllä siinä on vikaa hyvinkin pajon.

• Tahtoo pomppukepin

Tuossa inserassa on typerä aurinkomatkojen pomppukeppi, kyllä siinä on vikaa hyvinkin pajon.

Onko sinulla nyt tai onko ollut tuollainen pomppukeppi-Insera, kun niin tietävänä ja vakuuttavasti siitä kirjoitat?

• Alkup. Maantiepyöräi
        Tahtoo pomppukepin kirjoitti:

Onko sinulla nyt tai onko ollut tuollainen pomppukeppi-Insera, kun niin tietävänä ja vakuuttavasti siitä kirjoitat?

Minulla on ollut tuollainen aurnkomatkojen pomppukeppi. Ei ihan noin huono versio sentään. Kiertäkää kaukaa!

• åke

Kuinka moni inseran huonoksi haukkuja on ajanut kyseisellä pyörällä?

Niinpä.

• loputon korjailu

esim minä!! olen omistanut inseran ja toivottavasti en enää omista!! on huonoista komponenteista kasattuja romuja.....ihan näppärän näköisiä mutta kestävyys varsinkin jos paljon polkee on ihan onnetonta.....

• Alkup. Maantiepyöräi
        loputon korjailu kirjoitti:

esim minä!! olen omistanut inseran ja toivottavasti en enää omista!! on huonoista komponenteista kasattuja romuja.....ihan näppärän näköisiä mutta kestävyys varsinkin jos paljon polkee on ihan onnetonta.....

Parhaat inserta ovat menestyneet ihan hyvin testeissä, siis käytännössä tuo CC7000. Siitäkään ei SPPT:n sivuilla ole kunnollisia teknisiä tietoja ja pyörästä on vain neljä kokoa 50 - 56 cm.

http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=2915

Samalla mallinimellä on myyty eri vuosina hyvinkin erilaisia pyöriä.

• opiskelijapoika

Eli muita ei ole kuin tuo insera siis minun budjetilla. Jopoa en halua, enkä citypyörää.

• 650 euron mutterit

Älä osta sitä pyörää, kun on vain yhtä kokoa. Älä osta tätä pyörää, kun on vain kahta kokoa. Osta pyörä, josta on vähintään viittä kokoja.

Älä myöskään osta pyörää, josta ei ole kaikkia tietoja. Osta vain pyörä, josta on kaikki tiedot. Turhatkin. Voit sitten kotonakin lueskella osabrosyyriä ja kiitellä itseäsi onnistuneesta valinnasta.

Heitä pyörän mukana tulevalla lukolla vesilintua ja osta tilalle vähintään 100 euron lukko. Perussatulallakaan ei tee mitään ja sinun onkin heti ostettava nahkasatula. Jäljitelmät ovat yök.

Älä osta 300 euron pyörää, koska sillä ei voi ajaa kuin kolme kilometriä. Kaikki sen yli menevät kilometrit tulevat olemaan pelkkää tuskaa. Osta pyörään 700 euron vanteet, jotta se menee kipurajan yli (1000 euroa) ja vasta silloin pyörä on kelvollinen ajettavaksi.

Siinä pyörän ostajille tämän palstan asiantuntijoiden neuvot tiivistettynä.

• Alkup. Maantiepyöräi

Yritetään neuvoa, etteivät ihmiset tuhlaisi rahojaan ihan älyttömyyksiin. Vain jokunen kauppias, joka yrittää myydä täällä ihan kelvottomia tekeleitä, pahastuu siitä.

• klint baum

Mut jopohan käy sitten kaikille vaikka se ei ole erityisen hyvä kellekkään.

• Wun Derbaum
        klint baum kirjoitti:

Mut jopohan käy sitten kaikille vaikka se ei ole erityisen hyvä kellekkään.

Aivan kuten yhden koon sukahousutkin.

• tupa uuno

Eikö hybridipyörällä muka saa lenkkeillä? Polkaisin itse tänä aamuna 24 km lenkin, tuntiin ja mukana oli puolet soratietä. Minusta kulki Crescent 707 Sport hyvin. Lenkkeilen pyörällä säännöllisen epäsäännöllisesti, 15-75 km. Olen kyllä samalla välineellä polkaissut 150 km:kin yhden päivän aikana. Mutta samaa pyörää käytän myös taajamassa silloin kun en ota autoa, ostospyöränä ja baaripyöränä. Ja pari kertaa olen laittanut sivulaukut ja tehnyt jonkun retken. Kaikkeen tuohon minun käyttööni sopii erinomaisesti tuo pyöräni, jonka olen omistanut 5 vuotta. Useita pyöriä en ala ostamaan. Mikä muu pyörä minulle muka voisi sopia?

• Alkup. Maantiepyöräi

Myös jääräifillarilla voi ajaa 24 tai 150 km. Sekään ei ole kovin mukavaa, mutta siinä on kyllä sitä jotakin.

• jääkäri

Myös jääräifillarilla voi ajaa 24 tai 150 km. Sekään ei ole kovin mukavaa, mutta siinä on kyllä sitä jotakin.

...Jääkäri...

• tupa uuno
        jääkäri kirjoitti:

...Jääkäri...

Niin mutta kun minun pyörällä oli ihan mukavaa. Onko se jotenkin kiellettyä tunnustaa.

• Alkup. Maantiepyö
        tupa uuno kirjoitti:

Niin mutta kun minun pyörällä oli ihan mukavaa. Onko se jotenkin kiellettyä tunnustaa.

Kokeile joskus jotain vähän paremmin lenkkipyöräksi soveltuvaa pyörää, niin ymmärrät.

• tupa uuno
        Alkup. Maantiepyö kirjoitti:

Kokeile joskus jotain vähän paremmin lenkkipyöräksi soveltuvaa pyörää, niin ymmärrät.

Mitä tarkoittaa paremmin? Nykyinen pyöräni on valovuoden edellä kaikkia aiammin omistamiani pyöriä. Rullaa kevyesti ja vaihteista löytyy välitystä. Okei, painavahko se voi olla, kilpurit on varmaan puolet kevyempiä. Mutta eikös sen korvaa kun itse olen kevytrakenteinen. Ja ajoasento, olen tottunut pustynpään asentoon enkä ole koskaan edes pyöräillyt selkäranka tangon suuntaisessa asennossa. Ja voi sitä asentoa tuossakin ainakin välillä itse vetää matalammaksi, niin teen alamäissä vähentääkseni ilmanvastusta. Eikös siinä niska kipene ainakin aluksi jos on kilpapyöräilijän asennossa ja samalla kurkkii eteenpäin että edes vähän näkisi liikennettä? Ja edelleen, se monikäyttöisyys. Kilpapyörällä ei ostoksia kotiin kuljeteta eikä se ole kätevä lukkopolkimineeen kaikkineen normeilla 1-2 km siirtymillä hyötyajossa.

• Viisas valinta

Hybridi käy mainiosti lenkille, taajamaan, retkelle, ostoksille, baariin ja ties minne, kuten jo itse mainitsit. Varsinainen monitoimipyörä siis. Toista pyörää ei tarvita, jos pyörä täyttää omat tarpeet. Muiden höpötyksiä ja vaatimuksia toisesta pyörästä ei pidä ottaa vakavasti.

• Multifillari
        tupa uuno kirjoitti:

Mitä tarkoittaa paremmin? Nykyinen pyöräni on valovuoden edellä kaikkia aiammin omistamiani pyöriä. Rullaa kevyesti ja vaihteista löytyy välitystä. Okei, painavahko se voi olla, kilpurit on varmaan puolet kevyempiä. Mutta eikös sen korvaa kun itse olen kevytrakenteinen. Ja ajoasento, olen tottunut pustynpään asentoon enkä ole koskaan edes pyöräillyt selkäranka tangon suuntaisessa asennossa. Ja voi sitä asentoa tuossakin ainakin välillä itse vetää matalammaksi, niin teen alamäissä vähentääkseni ilmanvastusta. Eikös siinä niska kipene ainakin aluksi jos on kilpapyöräilijän asennossa ja samalla kurkkii eteenpäin että edes vähän näkisi liikennettä? Ja edelleen, se monikäyttöisyys. Kilpapyörällä ei ostoksia kotiin kuljeteta eikä se ole kätevä lukkopolkimineeen kaikkineen normeilla 1-2 km siirtymillä hyötyajossa.

"Ja edelleen, se monikäyttöisyys. Kilpapyörällä ei ostoksia kotiin kuljeteta eikä se ole kätevä lukkopolkimineeen kaikkineen normeilla 1-2 km siirtymillä hyötyajossa."

Juuri näin. Jos tarvetta on muullekin käytölle kuin pelkälle lenkkiajolle, niin silloin pyörän on mielellään oltava eri käyttötarkoituksiin sopiva. Ei pidä eikä varsinkaan kannata ostaa kolmea tai neljää erilaista pyörää eri runkokoolla erilaisiin tarkoituksiin vain siksi, että joku niin sanoo tai peräti vaatii.

• töttöröö
        tupa uuno kirjoitti:

Sinähän tässä ketjussa mainitsit ensimmäisenä kilpapyörän.

Sinä varmaan luulit, että käyrällä tangolla pidetään käsiä aina alaotteella, vaikka nykyään tavallinen ajoasento on kahvojen päällä: http://www.flickr.com/photos/lovely_bicycle/7383345752/

• tupa uuno kirjoitti:

Paremmin tarkoittaa just sitä, paremmin. Painava pyörä ei parane/kevene kevyellä kuskilla, se on yhtä hyvä/huono kevyellä ja painavalla kuskilla. Kokeilemalla asiat selviää, suosittelen.

Kyllä tuolla minun Helkaman halpis hybridillä ajelee hyötyajoa ihan mukavasti. Menee sillä hupiajotkin kun ei liikaa kiirehdi, puhumattakaan tavaran kuljetuksesta. Mutta onhan se ihan eri menoa, kun polkasee tuolla maantiepyörällä matkaan. Rullaus, käsiteltävyys ihan eri planeetalta. Mukavuuskin ihan kohillaan, vaikka alumiinirunko. Eihän sillä oikein kaupassa viitsi ruokaostoksilla käydä, eikä ole nurkka-ajossa parhaimmillaan mutta eipä sitä niihin ole tarkoitettukaan.

Hybridi on hyvä kompromissi, kuten on Toyota Corollakin. Mutta välillä on mukava ajaa "ferrarilla".

• Melkein pyöräilijä
        Multifillari kirjoitti:

"Ja edelleen, se monikäyttöisyys. Kilpapyörällä ei ostoksia kotiin kuljeteta eikä se ole kätevä lukkopolkimineeen kaikkineen normeilla 1-2 km siirtymillä hyötyajossa."

Juuri näin. Jos tarvetta on muullekin käytölle kuin pelkälle lenkkiajolle, niin silloin pyörän on mielellään oltava eri käyttötarkoituksiin sopiva. Ei pidä eikä varsinkaan kannata ostaa kolmea tai neljää erilaista pyörää eri runkokoolla erilaisiin tarkoituksiin vain siksi, että joku niin sanoo tai peräti vaatii.

Missä on väitetty että pitäis olla usemman kokoninen pyörä. Sitävastoin on esitetty toive että kaupassa pitää olla laaja kokojakauma tarjolla että kullekin löytyis oikea!!!
        Oisko mielestäsi oikein että samat urheilutavaratalot vuodesta toiseen mainostais vaelluskenkiä (saatavilla vain kokoa 43). Sopii kaikille, kaikkeen käyttöön; töihin, vapaa-aikaan, tansseihin, juhliin, juoksulenkille

• Herra Pätkä
        töttöröö kirjoitti:

Sinähän tässä ketjussa mainitsit ensimmäisenä kilpapyörän.

Sinä varmaan luulit, että käyrällä tangolla pidetään käsiä aina alaotteella, vaikka nykyään tavallinen ajoasento on kahvojen päällä: http://www.flickr.com/photos/lovely_bicycle/7383345752/

"nykyään tavallinen ajoasento on kahvojen päällä"

Eihän asia minulle mitenkään kuulu, mutta ohikulkiessani huomasin tuon. Kyllä tuo ajoasento on ollut käytössä jo niin kauan kuin kyseisiä ohjaustankoja ja jarrukahvoja on pyörissä ollut.

• Herra Pätkä kirjoitti:

"nykyään tavallinen ajoasento on kahvojen päällä"

Eihän asia minulle mitenkään kuulu, mutta ohikulkiessani huomasin tuon. Kyllä tuo ajoasento on ollut käytössä jo niin kauan kuin kyseisiä ohjaustankoja ja jarrukahvoja on pyörissä ollut.

http://www.flickr.com/photos/mercerdrive/4680393672/

Sanoisin, että tuollaisilla jarrukahvoilla kyseinen otevaihtoehto on "vähän" epäergonominen.

Onhan tuollaistenkin kahvojen päällä periaatteessa mahdollista pitää käsiä, mutta ei se ole kauhean ergonomista. Nykyään kahvaote taas on se tavallinen ajoasento, josta sitten ajo-olosuhteiden mukaan tarvittaessa poiketaan.

• Alkup. Maantiepyöräi
        Viisas valinta kirjoitti:

Hybridi käy mainiosti lenkille, taajamaan, retkelle, ostoksille, baariin ja ties minne, kuten jo itse mainitsit. Varsinainen monitoimipyörä siis. Toista pyörää ei tarvita, jos pyörä täyttää omat tarpeet. Muiden höpötyksiä ja vaatimuksia toisesta pyörästä ei pidä ottaa vakavasti.

lenkille ei käy, ei toimi maastossa eikä maantiellä lenkkipyöränä

taajamaan käy oikein hyvin, kunhan laatu on riittävä (löytäsimpä itsekkin jostain sopivan 80-luvun Tunturin teräsrungon!)

retkelle ei käy, koska geometriaa ei ole tarkoitettu lastattavaksi

ostoksille käy, kuten mikä tahansa muukin pyörä

baariin käy, eikä harmita jos halpis tuki unohdettua jhonkin kaupungille

• Herra Pätkä
        lz127 kirjoitti:

http://www.flickr.com/photos/mercerdrive/4680393672/

Sanoisin, että tuollaisilla jarrukahvoilla kyseinen otevaihtoehto on "vähän" epäergonominen.

Onhan tuollaistenkin kahvojen päällä periaatteessa mahdollista pitää käsiä, mutta ei se ole kauhean ergonomista. Nykyään kahvaote taas on se tavallinen ajoasento, josta sitten ajo-olosuhteiden mukaan tarvittaessa poiketaan.

Näyttäisivät olevan Weinmannin jarrukahvat, joissa on Dia-Kompen "viikset". Samanlaiset kuin ikivanhassa 60-luvun retkifillarissani, joka vieläkin on usein käytössä. Kyseistä otevaihtoehtoa (kädet kahvojen päällä) en käytä oikeastaan ikinä.

• www1

Noista kahdesta tuossa occanossa on astetta parempi vaihteisto ja plussaa molemmissa on se että tulevat jäykällä keulalla.

Itse jättäisin etujoustolliset kokonaan pois koska tuollaisessa sora/asfalttiajossa joustoa ei tarvitse ja nyt kun noita jäykkäkeulaisia fillareita näyttää taas saavan halvemmissakin hintaluokissa. Joustohaarukka tuo myös turhaa painoa.

• www1
        www1 kirjoitti:

Noista kahdesta tuossa occanossa on astetta parempi vaihteisto ja plussaa molemmissa on se että tulevat jäykällä keulalla.

Itse jättäisin etujoustolliset kokonaan pois koska tuollaisessa sora/asfalttiajossa joustoa ei tarvitse ja nyt kun noita jäykkäkeulaisia fillareita näyttää taas saavan halvemmissakin hintaluokissa. Joustohaarukka tuo myös turhaa painoa.

Edittiä vielä sen verran että onhan tuo Merida brändiltään vähän vakuuttavampi ja siinä näyttäisi olevan vähän korkeampi tuo alkuperäinen hinta mikä saattaa näkyä viimeistelyssä ja yksityiskohdissa.

Meridasta on vähän nihkeesti kokoja saatavilla.

• www1 kirjoitti:

Edittiä vielä sen verran että onhan tuo Merida brändiltään vähän vakuuttavampi ja siinä näyttäisi olevan vähän korkeampi tuo alkuperäinen hinta mikä saattaa näkyä viimeistelyssä ja yksityiskohdissa.

Meridasta on vähän nihkeesti kokoja saatavilla.

Tuossa Meridassa on taidettu laittaa joustokeulalle tarkoitettuun runkoon jäykkä keula, mikä ei välttämättä ole ajo-ominaisuuksien kannalta paras mahdollinen ratkaisu. Jäykkä keula kun on joustokeulaa lyhyempi, ellei se sitten ole nimen omaan joustokeulan korvaamiseen tarkoitettu keula, mitä se ei tässä tapauksessa ole.

• opiskelijapoika
        lz127 kirjoitti:

Tuossa Meridassa on taidettu laittaa joustokeulalle tarkoitettuun runkoon jäykkä keula, mikä ei välttämättä ole ajo-ominaisuuksien kannalta paras mahdollinen ratkaisu. Jäykkä keula kun on joustokeulaa lyhyempi, ellei se sitten ole nimen omaan joustokeulan korvaamiseen tarkoitettu keula, mitä se ei tässä tapauksessa ole.

Eli eivät ole sen laadukkaampia kuin ehdotettu insera.

• opiskelijapoika kirjoitti:

Eli eivät ole sen laadukkaampia kuin ehdotettu insera.

Eivät ole, jos kokonaisuutta ajattelee. Hinta määrittelee laadun. Saman hintaisissa pyörissä ei juuri laatueroja ole, muuten kuin yksittäisten komponenttien kohdalla. Jos joku komponentti on parempi, joku toinen on vastaavasti huonompi, saman hintaluokan pyörien keskuudessa. Halpiksissa kannattaa keskittyä rungon laatuun, hankalin osa vaihdettavaksi ;-)

http://www.nopsa.fi/polkupyorat/hybridipyorat/2/nopsa-highway/20

Tuossa vielä yksi halpis.

• www1
        lz127 kirjoitti:

"Tuossa Meridassa on taidettu laittaa joustokeulalle tarkoitettuun runkoon jäykkä keula, "

Onko tuo sinusta niin matala?

• Parempi on se

Plussaa xxl:ssä on 3 vuoden ilmainen huoltopalvelu jos on peukalo keskellä kämmentä tyyppiä.

• opiskelijapoika
      • Tuohan on siis maastopyörä, mutta se ei ole riittävän laadukas varsinaiseen maastoajoon.

Ymmärsin, että olet lähinnä jotain kaupunkipyörää etsimässä. XXL:stä ei nähtävästi saa Meridan Speeder-malleja, jotka mielestäni olisivat paljon parempia siihen.

• opiskelijapoika
        lz127 kirjoitti:

Tuohan on siis maastopyörä, mutta se ei ole riittävän laadukas varsinaiseen maastoajoon.

Ymmärsin, että olet lähinnä jotain kaupunkipyörää etsimässä. XXL:stä ei nähtävästi saa Meridan Speeder-malleja, jotka mielestäni olisivat paljon parempia siihen.

Oli minulla ennenkin maastopyörä kaupungissa ja ihan hyvin pärjäsi. Kyllä täällä helsingissä soraakin tulee eteen

• Alkup. Maantiepyöräi
        opiskelijapoika kirjoitti:

Oli minulla ennenkin maastopyörä kaupungissa ja ihan hyvin pärjäsi. Kyllä täällä helsingissä soraakin tulee eteen

Kyllä, mutta oikeasti toimiva joustokeula maksaa paljon enemmän kuin olet valmis maksamaan koko polkupyörästä. Eli koita löytää teräs keulainen vaihtoehto.

• Bes Serwisser

Kyllä, mutta oikeasti toimiva joustokeula maksaa paljon enemmän kuin olet valmis maksamaan koko polkupyörästä. Eli koita löytää teräs keulainen vaihtoehto.

"oikeasti toimiva joustokeula maksaa paljon enemmän "

Onko halvan pyörä joustokeula vain leikisti toimiva? :D

• opiskelijapoika kirjoitti:

Miksi teet asiasta vaikeampaa kuin se on? Sinulla on butjetti tiedossa, käyttöympäristö tiedossa. Päätät vaan kumman haluat, hybridi- vai maastomallin ja tilaat XXL:stä. Ei tuon hintaisista ole kovaan käyttöön, mutta arkiajot niillä hoitaa vaikka onkin pomppukeppi keulalla. Aivan turha yrittää kolmensadan butjetilla tuon parempaa etsiä. Tietysti käytetyistä voi löytyä mutta vaatii tuuria ja tietämystä, mitä ei kysymysten perusteella välttämättä löydy.

• Alkup. Maantiepyöräi
        Bes Serwisser kirjoitti:

Halpa "joustokeula" on pintakova (yhtä kova kuin alukeula), eikä sen "jousto" ominaisuudet riitä pitämään rengasta tiessä/polussa. Eli ilmaisusi on "leikisti toimiva" on aika hyvä.

Kun tuohon lisätään vielä se, ettei keulaa useinkaan huolleta säännöllisesti, se muuttuu jopa vaaralliseksi. Halpakin keula pitää huoltaa vuosittain.

• Bes Serwisser kirjoitti:

Jotain tuohon suuntaan.

On halpa joustokeula ja on Toyota Corollan jousitus.

On kallis joustokeula ja on rata-/ralliauton jousitus.

Kyllähän Corollalla tiellä ajelee, radalla tuskin kuski kiittää jousitusta.

• Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

Jotain tuohon suuntaan.

On halpa joustokeula ja on Toyota Corollan jousitus.

On kallis joustokeula ja on rata-/ralliauton jousitus.

Kyllähän Corollalla tiellä ajelee, radalla tuskin kuski kiittää jousitusta.

Corollankin jousitus on kuitenkin säädetty suurin piirtein Corollan kokoiselle autolle, mutta polkupyörän massa on niin pieni osa kokonaismassasta, ettei säätäminen onnistu ilman kuskin mittoja. Lisäksi Corollan jousituksen on läpäistävä jonkinlaiset testit, mitä ei polkupyörien jousitukselta vaadita. Kuskin mieltymykset ja alustan laatu, jotka ovat oleellisia säädettäessä maastopyörän keulaa, ovat sittan samantyyppisiä vaatimuksia, mitä on F1:ssä.

• veio

Corollankin jousitus on kuitenkin säädetty suurin piirtein Corollan kokoiselle autolle, mutta polkupyörän massa on niin pieni osa kokonaismassasta, ettei säätäminen onnistu ilman kuskin mittoja. Lisäksi Corollan jousituksen on läpäistävä jonkinlaiset testit, mitä ei polkupyörien jousitukselta vaadita. Kuskin mieltymykset ja alustan laatu, jotka ovat oleellisia säädettäessä maastopyörän keulaa, ovat sittan samantyyppisiä vaatimuksia, mitä on F1:ssä.

"Kuskin mieltymykset ja alustan laatu, jotka ovat oleellisia säädettäessä maastopyörän keulaa, ovat sittan samantyyppisiä vaatimuksia, mitä on F1:ssä. "

Haloo,tässä haetaan fillaria sellaiseen yleiseen ajoon hintaluokassa 340e!!!

Tällä asialla ei ole mitään tekemistä formulan tai jonkun corollan jousituksen kanssa.

Aloittajalle: osta se fillari joka tuntuu hyvältä ja jätä nämä tyypit hiplaamaan M#####n!

• Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

En nyt ihan noin tarkasti ajatellut verrata noita mutta joo, noinhan se suurin piirtein menee. Eikö niissä halpiskeuloissakin jonkimmoista jäykkyyden säätöä löydy.

Ideana mulla tuossa vertailussa oli, että kyllä se halpiskeula kestää( ja toimii) sen, mitä muukin osa pyörästä. Eihän tuollaista 300€ pyörää ole tarkoitettukaan mihinkään pro-rynkytykseen, eikä sellaisen ostaja mitään jousituksen hienosäätöjä edes halua.

• veio kirjoitti:

"Kuskin mieltymykset ja alustan laatu, jotka ovat oleellisia säädettäessä maastopyörän keulaa, ovat sittan samantyyppisiä vaatimuksia, mitä on F1:ssä. "

Haloo,tässä haetaan fillaria sellaiseen yleiseen ajoon hintaluokassa 340e!!!

Tällä asialla ei ole mitään tekemistä formulan tai jonkun corollan jousituksen kanssa.

Aloittajalle: osta se fillari joka tuntuu hyvältä ja jätä nämä tyypit hiplaamaan M#####n!

jos mulle aattelit hiplaamista ehottaa, niin lue tuo klo.17:54 lähettämäni viesti.

Kannattaa tutustua kokonaisuuteen, ennen kuin möläyttää jotain....

• veyo
        alkup.tuna kirjoitti:

jos mulle aattelit hiplaamista ehottaa, niin lue tuo klo.17:54 lähettämäni viesti.

Kannattaa tutustua kokonaisuuteen, ennen kuin möläyttää jotain....

ei ollu sulle

• Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

En nyt ihan noin tarkasti ajatellut verrata noita mutta joo, noinhan se suurin piirtein menee. Eikö niissä halpiskeuloissakin jonkimmoista jäykkyyden säätöä löydy.

Ideana mulla tuossa vertailussa oli, että kyllä se halpiskeula kestää( ja toimii) sen, mitä muukin osa pyörästä. Eihän tuollaista 300€ pyörää ole tarkoitettukaan mihinkään pro-rynkytykseen, eikä sellaisen ostaja mitään jousituksen hienosäätöjä edes halua.

Yhdessä pyörässä on ollut tuollainen Aurinkomatkojen rutjake. Ei se kyllä toiminut alunperinkään, eikä sitä voi sanoa kovin kestäväksikään. Yksi riitti minulle.

• Parempi on se

Kannattaa odottaa parempia tarjouksia. XXL on niissä hyvä.

• Fixed-gear

Osta joku käytetty pyörä josta rakennat yksivaihteisen.

• Säästöpyörä

Ja jos oikeasti etsit tuolla budjetilla pyörää, ostopaikka on Tori.fi tai kierrätyskeskus. Molemmista löytyy toimivia ja vielä jää rahaa käteen.

Sinne siis.

• opiskelijapoika
        Säästöpyörä kirjoitti:

Ja jos oikeasti etsit tuolla budjetilla pyörää, ostopaikka on Tori.fi tai kierrätyskeskus. Molemmista löytyy toimivia ja vielä jää rahaa käteen.

Sinne siis.

Miksi ostaisin käytetyn pyörän kun tuolla rahalla saa uudenkin?

• Säästöpyörä
        opiskelijapoika kirjoitti:

Miksi ostaisin käytetyn pyörän kun tuolla rahalla saa uudenkin?

Siksi, että käytettynä saat sellaista laatua, jota ei uutena myydä tuohon hintaan.

Tietysti, jos arvostat uutuutta enemmän kuin käytettävyyttä ja varmuutta...

• opiskelijapoika

En arvosta, kiitos hei.

• ei oikea arvo

tuskin tuo on oikeasti 679 euron arvoinen pyörä..

• opiskelijapoika

tai tämä

http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/hybridipyorat/dbs-dbs-logic-k650-miesten-hybridipyora/p/1096852_1_style

• Nyt on hyvä halpa

Minullapa on hyvä pyörä, jonka voisin myydä sinulle, siihen 340 euron hintaan.
      Se on 1980-luvun Nopsa, vaihteeton, joka on palvellut minua jo 7 vuotta. Täysin moitteetta on pelannut, mutta pestä ton tossa joku päivä voisi. Vähän ilmaa renkaisiin ja ketjuille vähän öljyä.
      On niin hyvä pyörä, että on kyllä sen 340 euron väärtti. Et sä tuolt mistään osta tohon rahaan uutta, joka toimisi niin pitkälle millä tuo vielä menee.

• tuoltasullehyväpyörä
    • uskojo

naisten pp vuodelta 1970 hinta 20 e ja pystyt ajamaan sillä vielä 40 v... Vuoden 1950---1970 välillä valmistetut pyörät kestää mitä vaan...

• pyörää

Stålhästenin perusmallit on justiinsa about tuon 340 euroa, tai no muutaman euron päälle. Tosin yksikään ei taida olla hybridi.

http://www.stalhasten.fi/polkupyorat/

Itselleni tuli nuo pyörät mieleen, kun puhuttiin opiskelijasta ja pyörästä, mutta ehkä se johtuu vain minusta.

• kissansilmä

Entä käytetty pyörä? Esim. Tori.fi on aikamoinen valikoima. Suurin osa myyjistä on ihan rehellisiä. Voi vähän tutkailla, ettei tule ostettu varastettua. Kauppaa kannattaa tehdä säähköpostilla. Kaikki sanottu ja sovittu jää talteen.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2759
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2549
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      40
      2272
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1861
    5. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    6. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1547
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      27
      1188
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      25