Kitarat| Nauhavälien koot; Frets

Tietämätön

Hei!
Tahtoisin kysyä sellaista asiaa, nimittäin olen huomannut varsinkin Thomannilla kitaroita katsellessani, sen, miten ilmoitetaan nauhavälien koko. Toisinaan, infossa lukee XJ frets joskus Medium Jumbo frets. Mutta.Melko usein ilmoitetaan vain nauhavälien määrä. Ei siis kokoa. Sitä tahtoisinkin Teiltä kysyä, onko siinä jokin standardi esim 24 frets= 24 medium frets. Vai mitä kokoa ne sitten olevat? Pahoittelen näin suurta tekstin määrää, mutta arvostaisin todella Teidän asiantuntevaa osaamista ja tietoa.

Kiitos vastauksista etukäteen!

8

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkjkjklkljkljlkjl

      Tuo määrä eli vaikkapa 24 frets tai 22 frets jne. tarkoittaa nauhavälien määrää tai no nauhojen määrää :D

      Ja merkinnät medium frets, XJ, Jumbo Frets jne. sen nauhan kokoa.

      Eli vaikkapa 24 XJ tarkoittaisi silloin 24 nauhaa, jotka ovat extrajumbon kokoisia eli siis ison isoja :D

      Noita merkintöjä on vähän erillaisia riippuen kuka niistä ilmoittaa ja valmistajatkin käyttävät hieman eri kirjoitusmuotoja noista.

      • Tietämätön

        Siis kyllä minä sen tiesin, mutta miksi kokoa ei aina ilmoiteta?? Esim. Ilmoitetaan ainoastaan 24 frets Eikä 24 Medium frets. Siksi kysyinkin, onko se automaattisesti jokin koko, ilman että sitä ilmoitetaan. Toivottavasti ymmärrät


      • NoJust...
        Tietämätön kirjoitti:

        Siis kyllä minä sen tiesin, mutta miksi kokoa ei aina ilmoiteta?? Esim. Ilmoitetaan ainoastaan 24 frets Eikä 24 Medium frets. Siksi kysyinkin, onko se automaattisesti jokin koko, ilman että sitä ilmoitetaan. Toivottavasti ymmärrät

        Kyllä se nauhan profiili pitäisi aina ilmoittaa ja jos ei ilmoiteta, nii sitten on puutteellinen ilmoitus?!

        Vintage tai Medium jumbojahan ne yleisimmin on ja taitaa olla niin, että jos radius on ilmoitettu olevan 7.25, niin silloin kyseessä on vintage nauhat?!

        ...mutta kuten sanottua, on se oleellinen tieto, joka kuuluisi kertoa speksissä.


      • Tietämätön
        NoJust... kirjoitti:

        Kyllä se nauhan profiili pitäisi aina ilmoittaa ja jos ei ilmoiteta, nii sitten on puutteellinen ilmoitus?!

        Vintage tai Medium jumbojahan ne yleisimmin on ja taitaa olla niin, että jos radius on ilmoitettu olevan 7.25, niin silloin kyseessä on vintage nauhat?!

        ...mutta kuten sanottua, on se oleellinen tieto, joka kuuluisi kertoa speksissä.

        Nositä vähän ihmettelinkin. Thonannilta kun katsoo vaikka Gibson Sg tai Les Paul niin sanotaan vaan 24 frets. Halvemmissa malleissa olisin uskonut olevan (niissäkin näin on usein) mutta kun kyseessä on iso G niin tuntuu oudolta


      • Kitaristi2014
        Tietämätön kirjoitti:

        Nositä vähän ihmettelinkin. Thonannilta kun katsoo vaikka Gibson Sg tai Les Paul niin sanotaan vaan 24 frets. Halvemmissa malleissa olisin uskonut olevan (niissäkin näin on usein) mutta kun kyseessä on iso G niin tuntuu oudolta

        Jos myyjä ei ilmoita tarkkoja tietoja niin saahan ne tiedot sielät kitaran valmistajan sivuilta speceistä eli sieltä kannattaa katsoa jos myyjä ei ole kertonut sivuillaan.

        Ainahan nuo on hyvä tietää ja varsinkin jos kitaraa hankkii, toisin mä aina ite kokeilen enkä osta mitään netistä vaan kivijalkaliikkeistä ja varsinkin kun sieltä saan halvemmalla kuin Thomannilta, jonka hinnat ei ole niitä halvimpia.


      • Tietämätön
        Kitaristi2014 kirjoitti:

        Jos myyjä ei ilmoita tarkkoja tietoja niin saahan ne tiedot sielät kitaran valmistajan sivuilta speceistä eli sieltä kannattaa katsoa jos myyjä ei ole kertonut sivuillaan.

        Ainahan nuo on hyvä tietää ja varsinkin jos kitaraa hankkii, toisin mä aina ite kokeilen enkä osta mitään netistä vaan kivijalkaliikkeistä ja varsinkin kun sieltä saan halvemmalla kuin Thomannilta, jonka hinnat ei ole niitä halvimpia.

        No löytyisikö jostain liikkeestä kenties Gibson sg - mallia halvemmalla kuin thomannilta? Olen muutamia katsellut mutta hinta näyttäisi olevan samaa luokkaa. Ero thomannilla muihin kivijalka liikkeisiin on Alv. Eli tämä lähtisi pois hinnasta. Vai saako liikkeistä alvia pois?¿


      • Mika.....
        Tietämätön kirjoitti:

        No löytyisikö jostain liikkeestä kenties Gibson sg - mallia halvemmalla kuin thomannilta? Olen muutamia katsellut mutta hinta näyttäisi olevan samaa luokkaa. Ero thomannilla muihin kivijalka liikkeisiin on Alv. Eli tämä lähtisi pois hinnasta. Vai saako liikkeistä alvia pois?¿

        Kyllä arvonlisävero on maksettava myös thomannilta ostetuista tuotteista tai siis alv:tä ei saa pois mistään vaan se on aina maksettava. Eroja on siinä ilmoittaako myyä erikseen verottoman hinnan ja verollisen sekä siinä miten vero maksetaan. Thomannilla on yleensä veroton hinta johon sitten lisätään maakohtainen alv. Tämä siksi että arvonlisävero ei ole kaikissa maissa saman kokoinen. Lisäksi tulee toimituskulut jotka saattaan jäädä pois jos tilaus on riittävän suuri (lue kallis).

        Mitä tulee sg:n hintaan, niin kannattaa tietenkin kysyä niistä liikkeistä millä hinnalla sen myisivät.


      • Tietämätön
        Mika..... kirjoitti:

        Kyllä arvonlisävero on maksettava myös thomannilta ostetuista tuotteista tai siis alv:tä ei saa pois mistään vaan se on aina maksettava. Eroja on siinä ilmoittaako myyä erikseen verottoman hinnan ja verollisen sekä siinä miten vero maksetaan. Thomannilla on yleensä veroton hinta johon sitten lisätään maakohtainen alv. Tämä siksi että arvonlisävero ei ole kaikissa maissa saman kokoinen. Lisäksi tulee toimituskulut jotka saattaan jäädä pois jos tilaus on riittävän suuri (lue kallis).

        Mitä tulee sg:n hintaan, niin kannattaa tietenkin kysyä niistä liikkeistä millä hinnalla sen myisivät.

        Tarkoitan siis yrittäjyyttä, eli yritysten ei tarvitse tätä maksaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe