ratsastus ja polvivamma

rampa

Olen parikymppinen nainen, joka etsii uutta harrastusta. Ratsastus on aina kiehtonut, mutta jokin on aina ollut esteenä; raha, aika, paikka - mahdollisuudet. Lapsena isä taisi olla vastaan, kun olisin tunneille halunnut (pelkäsi varmaan, että putoan ja satutan itseni).

Nyt olen kuitenkin aikuinen ihminen, ja siinä mielessä siis vapaa päättämään itse harrastuksistani. Olen katsellut lähialueen talleja ja miettinyt, voisinko aloittaa ratsastuksen. Ainoa asia, mikä mietityttää, on polveeni tapaturman seurauksena syntynyt vamma, joka ei koskaan parane kunnolla.

Kertokaa te ratsastusta harrastaneet, voiko polven vamma olla este ratsastukselle? Kannattaako koko idea unohtaa, vai olisiko fiksua ottaa yhteyttä talliin, kertoa tilanne ja pyytää vaikka yksityistuntia? Kyseinen vamma estää minulta esimerkiksi juoksemisen, eikä minusta myöskään koskaan tule korkeushyppääjää, aitajuoksijaa jne. Kävely sentään onnistuu, mutta kävelen "väärin" polven vamman vuoksi. En onnu, eli niin näkyvää väärin käveleminen ei ole. Varaamaan jalalle pystyn kyllä, ja esimerkiksi töissä raskaiden taakkojen nostot onnistuu.

Toisinaan polvi lukkoilee, mutta ei jää lukkoon, vaatii vain muutaman ojennuksen. Muuten polvi vaivaa sitkeällä kroonisella säryllä, vamma-alueen kivulla ja tosiaan sillä kävelyvirheellä.

Miten rasittavaa ratsastus on polvelle? Nivel liikkuu kyllä hyvin, siinä mielessä ei ole rajoituksia. Minulta ei myöskään ole kielletty mitään liikuntalajia, harrastusta tai työtä, ainoastaan pidempiä kävelylenkkejä ja juoksemista on suositeltavaa välttää. Juoksu ja hyppiminen ovatkin sellaisia, joihin en lähtisi, vaikka ne sallittaisiin.

Peruskunto on ok, käyn salilla ja teen fyysistä työtä. Mitä sanotte, kannattaako edes harkita tätä pidemmälle?

12

1687

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

Paras olisi jutella lääkärin (mielellään fysioterapeutti tms. joka ymmärtää ratsastuksesta) kanssa, sillä vaikeahan se on näin netin välityksellä vamman suuruutta arvioida.

Ratsastuksessa polveen voi kohdistua rasitusta, koska jalka pidetään tietyssä asennossa ja huonolla tuurilla juuri tässä asennossa polvi rasittuu. Toisaalta on myös mahdollista että polvi kestää asennon hyvin.

Kevyt ravi, eli ratsaastaja nousee satulassa ylös-alas ravin tahdissa, voi hyvinkin olla rasittavaa polvelle. Samoin hypätessä polviin kohdistuu rasitusta, jo siksi että jalustimet on lyhyemmät ja paino enemmän jaloilla.

Suosittelen siis että juttelet ensin lääkärin kanssa ja sen jälkeen kyselet ratsastuskoulusta mitä mieltä ovat.

Useimmat ratsastuskoulut tarjoavat alkeiskursseja, jotka kestävät yleensä 10h. Alkeiskurssi on hyvä tapa kokeilla ratsastusta ja samalla tuona ainana näet miten polvi kestää.

• Mammanajadi

Riippuu siitä millainen polvivammasi on. Esim voitko mennä kevyttä ravia? Oletan että tiedät mitä se on, mutta jos et tiedä niin se on sitä että noustaan joka toisella askelella jalustimien varaan seisomaan ja joka toisella istutaan takaisin satulaan. Kuin pientä kyykkyhyppelyä. Ratsastuksessa pidetään jaloilla kiinni hevosesta ja aikanaan myös ohjataan sitä jaloilla, eli se rasittaa jalkoja aika lailla kunnes siihen tottuu.
      Haittaako jalka selkään nousua, eli voitko seistä sen varassa kunnes saat jalustimen jalkaan ja pääset ponnistamaan selkään ( jos vamma on vasemmassa jalassa ) tai pystytkö nousemaan sen varassa ylös ( jos vamma on oikeassa jalassa.)

TOISAALTA: Kevyessä ravissa hevonen nostaa sinut seisomaan, sinun tarvii vai oikaista jalkasi ettet mene hevosen mukana alas ja seuraavalla askelella hevonen tulee takapuolesi alle ja sinä vaan menet sen mukana alas.
      Ja selkään nousussa auttajia varmaan löytyy kun kertoo ettei voi nousta ilman apua, en usko senkään olevan ongelma.

Mielestäni sinun kannattaa kokeilla useampi kerta ja katsoa miten käy. Aluksi joka paikkaa särkee mutta se menee yleensä ohi aikanaan. Jos se tunutt toivottomalta voithan lopettaa sitten. Mutta toisaalta, siitä voi tulla antoisa harrastus.

• Mammanajadi

Sorry, nuo vasemmat ja oikeat meni sekaisin.
        Eli seisot oikean jalan varassa kun nouset selkään ja vasen jalka menee jalustimeen.

• ----

Huomauttaisin tähän, että selkäänhän voi nousta kummalta puolelta vaan. Ei ole mikään pakko nousta vasemmalta puolelta, vaikka näin yleensä tehdään.

Jos polvessa on vamma, särky ei ole missään nimessä hyvä merkki. Lihassärky on ok, kyllähän lihakset uudessa lajissa rasittuu eri tavoin ja voi olla siks kipeät. Mutta missään nimessä vamma kohtaa ei kuulu särkeä (eikä säryn kuulu terveelläkään olla nivelissä tai jänteissä).

• rampa

Ok, kiitos vastauksista. Mun kohdalla särky on pitkälti rasitussärkyä, mutta toisaalta on päiviä, jolloin särkee aamusta iltaan ja huolimatta siitä, mitä tekee. Kipu on kroonista, ja sitä yritetään nyt hallita kipukynnystä nostavilla lääkkeillä. Onhan mulla lihaskipujakin, mutta ne eivät ole mitään nivelkivun rinnalla. Nyt vaan ilmeisesti on niin, että saatan kärsiä näistä kivuista lopun ikääni. Fysioterapia auttaa parhaiten, ja ehkä nämä lääkkeetkin ennen pitkää tehoaa.

En vain haluaisi, että yksi pieni tapaturma vaikuttaa lopun ikääni siihen, mitä voin harrastaa. Mutta eihän sitä vähätelläkään voi. Polvi on operoitu kahdesti, ja kummallakin kerralla hoidettu vammaa. Menetelmät tällaisen vamman hoitoon vain ovat huonot, eikä mitään voida taata.

Selkään nousun en usko olevan ongelma. Kuten täälläkin kommentoitiin, niin siihenhän voi pyytää apua, ja jalalle pystyy kyllä varaamaan. Mulle parhain asento jalalle on koukussa pitäminen (ei kokonaan koukussa, vaan "jonkin verran"), ihan suorana pitäminen on paha.

Lähellä on talli, jossa on islanninhevosia. Onko askellajiratsastus jotenkin rasittavampaa / kevyempää yms. kuin muu, kouluratsastus jne? Tai ovatko islanninhevoset säyseämpiä jne?

• Wester
        rampa kirjoitti:

Ok, kiitos vastauksista. Mun kohdalla särky on pitkälti rasitussärkyä, mutta toisaalta on päiviä, jolloin särkee aamusta iltaan ja huolimatta siitä, mitä tekee. Kipu on kroonista, ja sitä yritetään nyt hallita kipukynnystä nostavilla lääkkeillä. Onhan mulla lihaskipujakin, mutta ne eivät ole mitään nivelkivun rinnalla. Nyt vaan ilmeisesti on niin, että saatan kärsiä näistä kivuista lopun ikääni. Fysioterapia auttaa parhaiten, ja ehkä nämä lääkkeetkin ennen pitkää tehoaa.

En vain haluaisi, että yksi pieni tapaturma vaikuttaa lopun ikääni siihen, mitä voin harrastaa. Mutta eihän sitä vähätelläkään voi. Polvi on operoitu kahdesti, ja kummallakin kerralla hoidettu vammaa. Menetelmät tällaisen vamman hoitoon vain ovat huonot, eikä mitään voida taata.

Selkään nousun en usko olevan ongelma. Kuten täälläkin kommentoitiin, niin siihenhän voi pyytää apua, ja jalalle pystyy kyllä varaamaan. Mulle parhain asento jalalle on koukussa pitäminen (ei kokonaan koukussa, vaan "jonkin verran"), ihan suorana pitäminen on paha.

Lähellä on talli, jossa on islanninhevosia. Onko askellajiratsastus jotenkin rasittavampaa / kevyempää yms. kuin muu, kouluratsastus jne? Tai ovatko islanninhevoset säyseämpiä jne?

Hei! Oon nyt käyny kahesti länkkäri tunnilla ja menny sitä ennen viis vuotta englantilaisella tyylillä. Suosittelen kokeilemaan lännenratsastusta, koska siinä ei ravin aikana kevennetä. Sitäpaitsi henkilökohtaisella kokemuksella, lännenratsastus on miljoona kertaa HAUSKEMPAA kuin ikuinen koulun vääntö, sillä länkkärin idea on se, että on hauskaa! Käy edes kokeilemassa! Suosittelen lämpimästi. :)

• Katja W

Niin voi jos hevonen on tottunut kummaltakin puolen nousuun. Mutta kaikki ei ole.

• Aikuinen ratsastaja

Minä olen aikuinen ja polvivammainen. ;) Olen ratsastanut kohta 2vuotta. Polveni ei ole ärhennellyt koko aikana. korkean ratsun selkään nousen jakkaralta; se muutes säästää heposta ja varusteitakin. Kokeilemaan vaan! :)

• mörrinkäinen

Ja saattaa siinä käydä niinkin päin, että jos ratsastus vahvistaa sopivia lihaksia, polven kivut saattavat jopa laantua, kun lihakset tukevat viallista niveltä ja jänteitä. Kannattaa ainakin kokeilla, mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että kannattaa myös kysyä ensin lääkärin tai fysioterapeutin tms mielipidettä.

• Nilvelvammainen

Täälläkin kirjoittelee yksi nivelkivuista kärsivä! Itse en tällä hetkellä ratsasta, kovinkaan aktiivisesti sairastamisen vuoksi. Mutta tuohon issikkakysymykseen, niin ainahan kaikki sanovat että juu issikat on rauhallisia ja kannattaa mennä maastoilemaan ja vaelluksille niillä (niitä tallejahan on monia), ja kyllä olen näitä säyseitäkin kavereita tavannut, mutta ensimmäinen issikka jota ratsastin, ja vielä säännöllisesti, oli kyllä aikalailla vastakohta kaikelle mitä ihmiset kertovat issikoista :D Tietysti kaikki hevoset ovat yksilöitä, aivan niin kuin mekin, eihän kaikki voi olla samanlaisia. :)

• elluuo

Kannattaa harkita pidemmälle, minua ei edes estäisi jos olisi tekojalka. Rakastuin siihen harrastukseen niin paljon.

• Nookku

Voit koittaa. Minullakin on rasitus-vamma polvessa varmaan koska en ole varma mutta välillä sattuu Mutta kestän sitä. Kokeile ihmeessä ja olen harrastanut ratsastusta n.3 vuotta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6011
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      3894
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3295
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      470
      2740
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      270
      1755
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1423
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      159
      1288
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe