Kuulun pullamössösukupolveen, mutta en uusavuttomiiin.
Mistä termi uusavuton on lähtöisin?
Miten sana muuten tavutetaan? Uu-sa-vu-ton vai Uus-a-vu-ton?
Uusavuton
4
229
Vastaukset
- Entistuloksekas
"Mistä termi uusavuton on lähtöisin?"
Kai sillä tarkoitetaan tämän hyvinvointiyhteiskunnan kasvattamaa nuorisoa, jolle yhteiskunta ja yhtä tai kahta lasta kasvattavat vanhemmat täyttävät kaikki nuoren ihmisen tarpeet "sängyn pohjalle" toimittaen. Se "uus"- sana kai tarkoittaa tätä uutta aikakautta.
Menneinä vuosikymmeninä, jolloin joutui lapsesta alkaen tekemään aikuisten töitä, ja maaseudulla jo ekaluokkalaiset hiihtivät monen kilometrin taipaleita pimeinä pakkasaamuina kouluun, ihmiset oppivat selviytymään ongelmista itse ja saamaan omatoimisesti aikaan työtuloksia.
Seuraavaksi monet entisajan nuoret siirtyivät suoraan urakkatöihin, joissa maksettiin palkkaa vain tehdystä tuloksesta. Metsätyöt ovat tästä hyvin konkreettinen esimerkki ja siellähän tulospohjainen palkanmaksu on säilynyt näihin päiviin saakka. Pullamössösukupolveksi kutsuttu sukupolvi on kyllä nimenomaan jäänyt osattomaksi pullamössöstä eikä edes tiedä, mitä pullamössö oli.
Kysymys, miten ”uusavuton” tavutetaan, on kyllä hyvä esimerkki yhdenlaisesta uusavuttomuudesta (ei osata käyttää kielenoppaita eikä edes tunneta tavuttamisen alkeiden perusteita), ja se onkin varmaan esitetty parodisesti. Siihen sisältyykin aika jännästi jännitettä eri tavutuskäsitteiden välillä.
Foneettisen tavukäsitteen kannalta molemmat kysymyksessä esitetyt vaihtoehdot ovat mahdollisia. Foneettiset tavut muodostua yhdysosien rajan yli. Tässä kai kuitenkaan ei käy niin, koska pääpainollista tavua seuraa sivupainollinen tavu eli a-vokaali on sivupainollinen.
Kieliopillisen tavukäsitteen kannalta tavutus on tietenkin uus-a-vu-ton.
Typografisen tavutuksen kannalta sallitut tavutuskohdat ilmaisee merkintä uus-avu-ton. Vaikka ”a” muodostaa kieliopillisen tavun, yhtä kirjainta ei eroteta eri riville kuin sanan muu osa, ja tämä koskee myös tilannetta, jossa sana on yhdyssanan osa.- Tee-se-itse mies
Ennen vanhaan avuttomuuteen oli varaa vain herras- ja mammanpojilla, sekä mamsselleilla.Siksi tuo etuliite uus.
- 3+12
Uusavuttomia ovat ihmiset, jotka ovat avuttomia asioissa, jotka olivat aiemmin päivänselviä kaikille. Nykyisin voi keittokirjassa nuorille löytää jopa ruokaohjeen "Näin keität perunat". Pese perunat, laita ne kattilaan, lisää vettä sen verran, että perunat peittyvät. Pane kattila liedelle jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101064
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82804Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat262586Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede15563- 65531
- 92499
- 26492
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 47427
- 30416