Alinopeus vaarallisempaa kuin ylinopeus - toisille

Itsekkäille sakko

30 vuoden ajokokemuksella voin sanoa että alinopeudella ajavat aiheuttavat muille paljon enemmän vaaratilanteita kuin pienellä ylinopeudella ajajat. Ylinopeudella ajavat eivät minua ole koskaan haitanneet, he ohittavat reippaasti. Takana tulevat eivät minua koskaan haittaa, vaan edessä olijat.

Alinopeudella ajavat ovat sen sijaan jatkuvasti tien tukkona aiheuttaen myös turhia ohituksia ja hidastavat toisten matkantekoa. Ja huom, ohittaminen on pakollista, jos kaikki aina jäisivät hitaimman taakse niin esim. Helsinki-Mikkeli kesälomamatkan nopeuden tuhansille ihmisille määräisi se hitain auto. Alinopeudella ilman hyvää syytä ajavat luulevat olevansa hyviä ja turvallisia ajajia, mutta todellisuudessa he ovat itsekkäitä aiheuttaen muille harmia ja vaaratilanteita. He estävät sujuvan liikenteen aiheuttaen pumppausilmiötä ja turhia ohituksia. Liittymästä moottoritielle tullessaan he luulevat olevansa varovaisia kuskeja kun tulevat 120 km/h liikennevirtaan 80:n nopeudella.

Itsekkäimpiä ovat bensansäästäjät jotka maantiellä tukkivat muilta liikenteen vain säästääkseen pari euroa sadalla kilometrillä. Yksi tällainen bensansäästäjä voi hidastaa satojen ihmisen matkaa ja aiheuttaa kymmeniä vältettävissä olevia ohituksia. Näistä syntyvä ketjureaktio voi sitten aiheuttaa kuolonkolarin toisaalla, mutta tämä itsekäs kuljettaja vain köröttelee tyytyväisenä kahdeksaakymppiä satasen alueella ja laskee mielessään paljonko rahassa tekee säästynyt 2 litraa. Ja luulee olevansa vielä esimerkillinen ja turvallinen kuski.

74

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parannusehdotus

      Rekoille ja liikennetraktoreille nopeusrajoitus 120 km/h kaikille teille. Henkilöautot noudattaisivat tietysti tiekohtaisia, nykyisestä alennettuja nopeusrajoituksia.

      • Autoilija myös

        Nimenomaan alinopeus saa aikaan lukuisia vaarallisia ohituksia ja pieniä turvavälejä


      • :-O
        Autoilija myös kirjoitti:

        Nimenomaan alinopeus saa aikaan lukuisia vaarallisia ohituksia ja pieniä turvavälejä

        Miten?


      • kertaamaan ajotaitoa
        :-O kirjoitti:

        Miten?

        etkö ole huomannut perässäsi luikertelevaa letkaa, no et tietenkään kun et osaa/uskalla katsoa peiliin ettei katsekontakti konepellin etureunaan katkea.


      • tosiautomiesolen
        :-O kirjoitti:

        Miten?

        JAAA MITEN????

        No kun sinut on ohitettava, koska ajat hitaasti


      • :-O
        tosiautomiesolen kirjoitti:

        JAAA MITEN????

        No kun sinut on ohitettava, koska ajat hitaasti

        Itse ajan sen kuuluisan liikennevirran mukana joten kenenkään ei tarvitse olla huolissaan ajamisestani. Mutta osaako kukaan vastata tuohon kysymykseeni? Kaksi jo yritti mutta huonolla menestyksellä.


    • mä oon samaa mieltä

      Alinopeus on todella vaarallista. Muille aiheutuu rajuja vaaratilanteita, kun joku ajaa nopeudella, joka on hiljaisempi kuin paikallaan oleminen. Onneksemme tämä ilmiö on äärimmäisen harvinainen.

    • huonot palkat

      Joo-o. Ohittaja on se joka oikeasti on vastuussa vaaratilanteesta. Hitaasti ajava korkeintaan aiheuttaa jonoutumista.

      Kun lähtee sinne Lusiin on hyvä kerrata että traktorit ovat hitaita, mopoautot ovat hitaita, jalankulkijat ja pyöräilijät. Karavaanarit ja peräkärryn vetäjät, kuorma-autoilijat... Moottoritiellä ei bussit ja pakettiautot saa ajaa satasta nopeammin.

      Jos ajaa talvinopeusrajoitusten mukaista 80 km/h kestää 100 km matka 15 minuuttia kauemmin kuin satasen tasanopeudella. Oletuksella että joku tosiaan ajaa sitä kahdeksaakymppiä koko tuon matkan eikä yhtään rekkaa satu matkan aikana.

      Lopetin aikoinaan ohittelun koska pääsääntöisesti seuraava jononpää ei ollut kovin kaukana.

      Jos säästää 2 litraa, eli 3 euroa 100 km matkalla tekee se 12 euron nettotuntipalkan. Kaikissa töissä ei pääse samaan edes bruttona.

      • Itsekkäille sakko

        Siitä löytyi heti yksi itsekäs. Ei se, että tiellä liikkuu muutama 90 ajava rekka oikeuta sinua hidastamaan tuhansien matkaa 15 minuutilla. Mikä sinä olet päättämään muiden kiireistä? Sinä säästät sen pari euroa ja 2000 ihmistä menettää elämästään 15 minuuttia, sinä teet päätöksen heidän puolestaan, millä oikeudella? Tuo tuntipalkan laskeminen on idioottimaista, samalla tavalla voi laskea vaikka että jos olen syömättä suklaata matkan aikana niin tienaan 100 euroa vuodessa. Jos sinulla ei ole varaa bensaan, pysy poissa yleisiltä teiltä!


      • huonot palkat
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Siitä löytyi heti yksi itsekäs. Ei se, että tiellä liikkuu muutama 90 ajava rekka oikeuta sinua hidastamaan tuhansien matkaa 15 minuutilla. Mikä sinä olet päättämään muiden kiireistä? Sinä säästät sen pari euroa ja 2000 ihmistä menettää elämästään 15 minuuttia, sinä teet päätöksen heidän puolestaan, millä oikeudella? Tuo tuntipalkan laskeminen on idioottimaista, samalla tavalla voi laskea vaikka että jos olen syömättä suklaata matkan aikana niin tienaan 100 euroa vuodessa. Jos sinulla ei ole varaa bensaan, pysy poissa yleisiltä teiltä!

        "Tuo tuntipalkan laskeminen on idioottimaista"

        Valitettavasti kuulun ryhmään "ihmiset jotka eivät ole rikkaita". En kuitenkaan käytä pikavippejä, säästän mieluummin turhissa kustannuksissa. Ylityö on sama juttu, silloin yritetään saada pankkitili pysymään plussan puolella. Työtehtävässäni ei valitettavasti ole ylityömahdollisuutta. En minäkään syö suklaata ajaessani, tosin isompi merkitys on sillä juoko huoltoasemalla kahvit - myös ajallisesti vaikutus on todella monen ohituksen verran.

        Jos jonossa on 2000 ihmistä niin miksi he eivät ohita toisiaan? Ei kai yhden henkilöauton ohittaminen ole vaikeaa jos rekan ohi pitää osata ajaa?

        Moottoriteiden rakentaminen nopeuttaisi matkantekoa kesämökille kossua juomaan, mutta valtiolla ei ole rahaa silläkään...


      • Itsekkäille sakko
        huonot palkat kirjoitti:

        "Tuo tuntipalkan laskeminen on idioottimaista"

        Valitettavasti kuulun ryhmään "ihmiset jotka eivät ole rikkaita". En kuitenkaan käytä pikavippejä, säästän mieluummin turhissa kustannuksissa. Ylityö on sama juttu, silloin yritetään saada pankkitili pysymään plussan puolella. Työtehtävässäni ei valitettavasti ole ylityömahdollisuutta. En minäkään syö suklaata ajaessani, tosin isompi merkitys on sillä juoko huoltoasemalla kahvit - myös ajallisesti vaikutus on todella monen ohituksen verran.

        Jos jonossa on 2000 ihmistä niin miksi he eivät ohita toisiaan? Ei kai yhden henkilöauton ohittaminen ole vaikeaa jos rekan ohi pitää osata ajaa?

        Moottoriteiden rakentaminen nopeuttaisi matkantekoa kesämökille kossua juomaan, mutta valtiolla ei ole rahaa silläkään...

        Tottakai yritetään ohittaa. Mutta yhden tientukon ohittaminen voi viedä 5-10 kilometriäkin koska paikan pitää olla turvallinen ja vastaantulijoita eii saa olla. Näin 500km matkalla ehkä vain 50-100 pääsee ohitse. Ja jokainen ohitus on silti riski johon matelija on osaltaan syypää. Hän ei vaaranna matelullaan itseään vaan muita, mikä on äärimmäisen itsekästä. Lisäksi matelija varastaa muiden aikaa. Joka tarkoituksellisesti ilman pakottavaa syytä ajaa selvästi muuta liikennevirtaa hitaammin, olisikin velvoitettava päästämään tasaisin väliajoin päästämään sakon uhalla muut ohitseen väistämällä esim. bussipysäkille. Fiksut tekevät niin jo nyt.


      • enegineer
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Tottakai yritetään ohittaa. Mutta yhden tientukon ohittaminen voi viedä 5-10 kilometriäkin koska paikan pitää olla turvallinen ja vastaantulijoita eii saa olla. Näin 500km matkalla ehkä vain 50-100 pääsee ohitse. Ja jokainen ohitus on silti riski johon matelija on osaltaan syypää. Hän ei vaaranna matelullaan itseään vaan muita, mikä on äärimmäisen itsekästä. Lisäksi matelija varastaa muiden aikaa. Joka tarkoituksellisesti ilman pakottavaa syytä ajaa selvästi muuta liikennevirtaa hitaammin, olisikin velvoitettava päästämään tasaisin väliajoin päästämään sakon uhalla muut ohitseen väistämällä esim. bussipysäkille. Fiksut tekevät niin jo nyt.

        Varmasti on mutta kuten täällä on monesti vedetty esiin alinopeus eli termi mitä ei missää muussa paikassa ole virallisesti käytössä kuin purnaus osastoilla niin miten on selitettävissä seuraava.

        Olen ohjelmoinut testerillä autoni järjestelmään oikean käytettävän rengaskoon ja 1:llä nopeusnäytöllä 2:lla gepsillä tarkastanut heiton -0, ajan tiekohtaista 3km nopeutta ( alinopeus kumottu ) ja niin vain perään tulee jonoa.

        Ajoneuvon sijoittuminen tien oikeaan reunaan aivan kuin TLL vaatii en lisää nopeutta jos joku ohittaa, päin vastoin tarpeen vaatiessa hieman hiljennän kuten TLL ohjeistaa eli ainoa mikä tästä jää puuttumaan on ohitettavan velvollisuudet joihin en pysty vaikuttamaan.

        Maksan mielestäni vuodessa veroja aivan riittävästi joten yhtään enää ei ole enää varaa sakkojen muodossa jos jollekin ei tämä kelpaa niin olen pahoillani äänestäkää enempi "wannabe ruuspereita" eduskuntaan säätämään laiton lailliseksi.


    • kokok00kk

      Mikäs sinä on vaarallista? Et yhtäkkiä saakin huomata, että edessä tapahtuu jotain? joku ei ajakaan ylintä sallittua nopeutta?!

      Alinopeutta ajaminen pitää jokaisen autoilijan hereillä. Ohituskaista on juurikin näille "mallikelpoisille" kuskeille eli näille, jotka ajaa sitä ylintä nopeutta.

      Itse ajan 100km/h --> 80/90 km/h ja 120 km/h --> 90 km/h.

      • loisijat kotiin

        nukkumatti tulee ja jos tavataan, niin melko nopeasti.


      • Itsekkäille sakko

        Eikö sinulla ole rahaa bensaan vai etkö uskalla ajaa lujempaa? Molemmissa tapauksissa, pysy poissa muiden tieltä ja käytä vaikka jotain vanhaa kiertotietä. Kaikilla teillä ei ole sitäpaitsi ohituskaistaa. Ohituskaistaisilla teillä sinunkaltaisesi liikkuvat tientukot aiheuttavat ylimääräisiä kaistanvaihtoja ja kaistanvaihdot ovat käytännössä ainoa vaarallinen asia moottoritiellä. Eli heikennät tuottamuksellisesti muiden liikenneturvallisuutta ajattelemalla vain itseäsi.


      • huonot palkat
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Eikö sinulla ole rahaa bensaan vai etkö uskalla ajaa lujempaa? Molemmissa tapauksissa, pysy poissa muiden tieltä ja käytä vaikka jotain vanhaa kiertotietä. Kaikilla teillä ei ole sitäpaitsi ohituskaistaa. Ohituskaistaisilla teillä sinunkaltaisesi liikkuvat tientukot aiheuttavat ylimääräisiä kaistanvaihtoja ja kaistanvaihdot ovat käytännössä ainoa vaarallinen asia moottoritiellä. Eli heikennät tuottamuksellisesti muiden liikenneturvallisuutta ajattelemalla vain itseäsi.

        Jäi vielä kysymättä mihin sinulla on kiire, eli mihin käyttäisit säästyneen ajan?


      • kokok00kk
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Eikö sinulla ole rahaa bensaan vai etkö uskalla ajaa lujempaa? Molemmissa tapauksissa, pysy poissa muiden tieltä ja käytä vaikka jotain vanhaa kiertotietä. Kaikilla teillä ei ole sitäpaitsi ohituskaistaa. Ohituskaistaisilla teillä sinunkaltaisesi liikkuvat tientukot aiheuttavat ylimääräisiä kaistanvaihtoja ja kaistanvaihdot ovat käytännössä ainoa vaarallinen asia moottoritiellä. Eli heikennät tuottamuksellisesti muiden liikenneturvallisuutta ajattelemalla vain itseäsi.

        Ohittaminen on aina jokaisen oma ratkaisu - ja jos ohittamisen aikana tapahtuu jotain, on se ohittajan vika.

        Toisaalta turha näitä miettiä, sillä niin monet on velvoitettu ajamaan vain 80 km/h eikä laki anna mahdollisuutta ajaa enempää.

        Virossa 80 km/h on maksimi mitä juuri ajokortin saanut voi ajaa kahden vuoden aikana. Sen jälkeen voi ajaa vapaammin. Minusta se on hyvä idea, sillä nuorilla kuskeilla puuttuu vielä tarpeellinnen reakointikyky. Itsekin olen nuori kuski, joten ajan 100 km/h alueella 80-90 km/h. Mikään ei pakota ajamaan minua 100 km/h tai edes 120 km/h.


      • Itsekkäille sakko
        huonot palkat kirjoitti:

        Jäi vielä kysymättä mihin sinulla on kiire, eli mihin käyttäisit säästyneen ajan?

        Se ei kuulu sinulle, eikä toisten kiire ole sinun päätettävissäsi. Voi olla että joku on menossa vaikka häävieraaksi kirkkoon ja varannut puoli tuntia joustovaraa. Sitten lapselta tulee housuun ja 15 minuuttia menee siihen kun pitää pysähtyä pesemään. 15 minuuttia menee sinun takiasi ja ollaankin jo myöhässä. Jolla ei ole koskaan tullut kiire hyvästä etukäteissuunnittelusta huolimatta, ei ole koskaan elänyt. Tai joku kiirehtii terveyskeskukseen, hätänumerossakin neuvotaan usein ajamaan itse, ambulanssia ei saa vaikka pyytäisi. Pointti on että SINÄ et voi päättää muiden aikatauluista.


      • Merkki edellyttää
        kokok00kk kirjoitti:

        Ohittaminen on aina jokaisen oma ratkaisu - ja jos ohittamisen aikana tapahtuu jotain, on se ohittajan vika.

        Toisaalta turha näitä miettiä, sillä niin monet on velvoitettu ajamaan vain 80 km/h eikä laki anna mahdollisuutta ajaa enempää.

        Virossa 80 km/h on maksimi mitä juuri ajokortin saanut voi ajaa kahden vuoden aikana. Sen jälkeen voi ajaa vapaammin. Minusta se on hyvä idea, sillä nuorilla kuskeilla puuttuu vielä tarpeellinnen reakointikyky. Itsekin olen nuori kuski, joten ajan 100 km/h alueella 80-90 km/h. Mikään ei pakota ajamaan minua 100 km/h tai edes 120 km/h.

        Mutta sulla ei olekaan Bimmeriä...


      • siirry junaan
        huonot palkat kirjoitti:

        Jäi vielä kysymättä mihin sinulla on kiire, eli mihin käyttäisit säästyneen ajan?

        et siis ymmärrä asian kokonaisuutta? Sinä tukit suvaa liikennettä ja aiheutat vaaratilanteita. Olet todella itsekäs jos olet sitämieltä, että kaikkien pitää kulkea sinun tahtiisi oli kiire tai ei. Voiko ihminen olla liikenteessä kusipäisemällä logiikalla mukana?


      • sakta farten
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Se ei kuulu sinulle, eikä toisten kiire ole sinun päätettävissäsi. Voi olla että joku on menossa vaikka häävieraaksi kirkkoon ja varannut puoli tuntia joustovaraa. Sitten lapselta tulee housuun ja 15 minuuttia menee siihen kun pitää pysähtyä pesemään. 15 minuuttia menee sinun takiasi ja ollaankin jo myöhässä. Jolla ei ole koskaan tullut kiire hyvästä etukäteissuunnittelusta huolimatta, ei ole koskaan elänyt. Tai joku kiirehtii terveyskeskukseen, hätänumerossakin neuvotaan usein ajamaan itse, ambulanssia ei saa vaikka pyytäisi. Pointti on että SINÄ et voi päättää muiden aikatauluista.

        Et sinäkään voi päättää toisten nopeudesta ja aikataulusta. JOs joku haluaa ajaa lomalla aivan rauhallisesti, niin hän tekee sen. Mitä se sinulle kuuluu.
        Näytän melko usein suoran alussa vilkkua takana tulijalle. Jos hän ei ymmärrä lähteä ohitukseen, niin voi voi ! Seuraavalla vapaalla suoralla näytän uudestaan ja jos ei vieläkään lähde, niin saa olla takana maailman tappiin.
        Ohituksesta marisee eniten ne, joilla kinneri tai aivot ei kykene ohitukseen.


      • Itsekkäille sakko
        sakta farten kirjoitti:

        Et sinäkään voi päättää toisten nopeudesta ja aikataulusta. JOs joku haluaa ajaa lomalla aivan rauhallisesti, niin hän tekee sen. Mitä se sinulle kuuluu.
        Näytän melko usein suoran alussa vilkkua takana tulijalle. Jos hän ei ymmärrä lähteä ohitukseen, niin voi voi ! Seuraavalla vapaalla suoralla näytän uudestaan ja jos ei vieläkään lähde, niin saa olla takana maailman tappiin.
        Ohituksesta marisee eniten ne, joilla kinneri tai aivot ei kykene ohitukseen.

        Et taida oikein ymmärtää. Miksi minä haluaisin päättää muiden nopeudesta, siinähän se pointti juuri on. Liikkuva tientukko sen sijaan nimenomaan päättää toisten nopeudesta ja aikataulusta. Sen näkee siitä miten täälläkin heitä puolustellaan: "mihin sinulla on kiire?". Eli kun itsellä ei ole kiire niin ei muillakaan voi olla. Todella itsekästä.


      • akj1
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Se ei kuulu sinulle, eikä toisten kiire ole sinun päätettävissäsi. Voi olla että joku on menossa vaikka häävieraaksi kirkkoon ja varannut puoli tuntia joustovaraa. Sitten lapselta tulee housuun ja 15 minuuttia menee siihen kun pitää pysähtyä pesemään. 15 minuuttia menee sinun takiasi ja ollaankin jo myöhässä. Jolla ei ole koskaan tullut kiire hyvästä etukäteissuunnittelusta huolimatta, ei ole koskaan elänyt. Tai joku kiirehtii terveyskeskukseen, hätänumerossakin neuvotaan usein ajamaan itse, ambulanssia ei saa vaikka pyytäisi. Pointti on että SINÄ et voi päättää muiden aikatauluista.

        Kerrassaan mahtavia kommentteja! Näitä lisää! Olet yksi palstan mahtavista asiantuntujoista heti Rotan jälkeen.


    • hohohohoho

      Hah kaikenlaisia luonnevikaisia kuljettajia sitä on liikenteessä ihan laidasta laitaan. Itseasiassa nyt tässä on muna vai kana dilemma. Kumpi oli ensin?

      Pitäskö ekana katsoa omaa liikennekäytöstä ja tajuta se, että ohittaja itseasiassa on se osapuoli joka sen vaaratilanteen aiheuttaa. Ensiksi ajetaan kiinni takapuskurissa ja eikä ohiteta tai ei osata ohittaa turvallisessa paikkaa.

      90 km/h on täysin sopiva matkanopeus, jota ajamalla ei tarvitse oikeasti ohittaa ketään. Ei ole itsekästä ajaa fiksusti siten, että pitää turvavälit kunnossa. Naurettavaa katsoa näiden huippukuskien ajoa yhdessä sumpussa. Ihanku ois terveellistä hengittää toisen auton pakokaasuja lähes suoraan pakoputkesta. :) Mutta luonto korjaa semmoset ajajat pois nopeammin. Eilen oli kunnon ketjukolarin mahdollisuus moottoritiellä. Ihmiset ajaa niin lähellä ja yksi auto teki hätäjarrutuksen. Oliko siellä siis ohituskaista suljettu tai jotain muuta uunoilua. Siis liikenteessä voi tapahtua mitä vaan ja ehtiikö siinä kukaan reagoida, jos yhtäkkiä tulee stoppi ja on katellu edellä ajavan takapuskuria koko matka. Sitäpä oli kiva katella välimatkan päästä. Huhheijaa, onneksi mitään ei kuitenkaan sattunut.

      Ja taas päinvastoin, rampiltatulijan on valittava oikea nopeus, jotta pääsee sopivaan väliin. Eli se pitää olla hieman alhaisempi kuin moottoritiellä ajavilla. Suomalaiset ovat kiivasmielisiä ja saattavat jopa estää moottoritielle siirtymisen. Minnekäs se auto sit osuu, jos sieltä paahdetaan tuhatta ja sataa ja motarilla olevat eivät väistäkään kohteliaisuuttaan vasemmalle?? Taas näitä neropatteja, joiden mielestä pitää ajaa just sitä sallittua maksimi nopeutta... muusta liikenteestä viis.

      • Itsekkäille sakko

        Sinulla on selvästi jokin luonnehäiriö kun hekumoit vaaratilanteilla ja toisten onnettomuuksilla. Kukaan ei ole puhunut ettei nopeudessa tulisi ottaa huomioon liikennetilannetta. Eikä ole kyse myöskään siitä osaako ohittaa vai ei, lähes kaikki osaavat.

        Jos joku roikkuu usein perässäsi, se on merkki siitä että olet tientukko ja vaaraksi sekä haitaksi muulle liikenteelle. Sinun kannattaa korjata omaa itsekästä asennettasi ja ottaa huomioon myös muut tiellä liiikujat sen sijaan että ajat itsekkäästi alinopeutta ja kiroat "perässäroikkujia" ja hekumoit sitten sillä että ohittajan auto joutuu onnettomuuteen. Paha asennevamma, sinun on parasta pysyä pois liikenteestä. Ja kyllä, kesäkelillä 90 nopeus 100 alueella on liian vähän. Siirry ajamaan johonkin sivuteille jossa voit ajaa kuuttakymppiä ja kaikki voittavat.


      • Citikka-Pena
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Sinulla on selvästi jokin luonnehäiriö kun hekumoit vaaratilanteilla ja toisten onnettomuuksilla. Kukaan ei ole puhunut ettei nopeudessa tulisi ottaa huomioon liikennetilannetta. Eikä ole kyse myöskään siitä osaako ohittaa vai ei, lähes kaikki osaavat.

        Jos joku roikkuu usein perässäsi, se on merkki siitä että olet tientukko ja vaaraksi sekä haitaksi muulle liikenteelle. Sinun kannattaa korjata omaa itsekästä asennettasi ja ottaa huomioon myös muut tiellä liiikujat sen sijaan että ajat itsekkäästi alinopeutta ja kiroat "perässäroikkujia" ja hekumoit sitten sillä että ohittajan auto joutuu onnettomuuteen. Paha asennevamma, sinun on parasta pysyä pois liikenteestä. Ja kyllä, kesäkelillä 90 nopeus 100 alueella on liian vähän. Siirry ajamaan johonkin sivuteille jossa voit ajaa kuuttakymppiä ja kaikki voittavat.

        Samaa mieltä aloittajan kanssa. Siksi käynkin joka vuosi 3-4 kertaa ajamassa Keski-Euroopassa, saa nauttia liikenteen menosta ja vauhdista, kohteliaisuutta sekä pelisilmää unohtamatta. Maanantaina taas Gardalle..


      • Pena ilman Sitikkaa
        Citikka-Pena kirjoitti:

        Samaa mieltä aloittajan kanssa. Siksi käynkin joka vuosi 3-4 kertaa ajamassa Keski-Euroopassa, saa nauttia liikenteen menosta ja vauhdista, kohteliaisuutta sekä pelisilmää unohtamatta. Maanantaina taas Gardalle..

        Keski-Euroopassa taas kirotaan, että pysyisivät nämä skandinaavi-idiootit siellä pohjoisessaan pilaamassa törttöilyllään sujuvaa moottoritieliikennettä.


      • hohohohohoho
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Sinulla on selvästi jokin luonnehäiriö kun hekumoit vaaratilanteilla ja toisten onnettomuuksilla. Kukaan ei ole puhunut ettei nopeudessa tulisi ottaa huomioon liikennetilannetta. Eikä ole kyse myöskään siitä osaako ohittaa vai ei, lähes kaikki osaavat.

        Jos joku roikkuu usein perässäsi, se on merkki siitä että olet tientukko ja vaaraksi sekä haitaksi muulle liikenteelle. Sinun kannattaa korjata omaa itsekästä asennettasi ja ottaa huomioon myös muut tiellä liiikujat sen sijaan että ajat itsekkäästi alinopeutta ja kiroat "perässäroikkujia" ja hekumoit sitten sillä että ohittajan auto joutuu onnettomuuteen. Paha asennevamma, sinun on parasta pysyä pois liikenteestä. Ja kyllä, kesäkelillä 90 nopeus 100 alueella on liian vähän. Siirry ajamaan johonkin sivuteille jossa voit ajaa kuuttakymppiä ja kaikki voittavat.

        Sinulta selvästi uupuu sisälukutaito. Opettele ymmärtämään ja sulattamaan kirjoituksen sisältö ennenkuin vastaat höpö höpö viestilläsi.

        En viitsi edes avata sinulle viestiä. Jääppäs pohtimaan vaikka sitä sitten. Kaikki on varmasti mielestäsi aina toisen osapuolen syytä? Onko näin?

        Ohittaja on täysin itse vastuussa ohituksen turvallisuudesta. Itseäni vain ihmetyttää moinen ajotyyli, ettei osata ohittaa jos halutaan ajaa sakkorajalla aina. Ajotaidot ei riitä vaikka nopeutta piisaa.

        En minä kuule vahingoniloa tunne, enkä kuule hekumoikaan muiden epäonnella. Se on vaan taivaan tosi, että moisten kaahaajien vuoksi monen vauhti on "pysyvästi hidastunut" tai päästy kirkkomaahan ennen aikojaan ja siinä sivussa joku sivullinenkin on vammautunut. Sen kaiken kun olis voinu välttää, että osais yksinkertasesti ajaa ja pitää turvavälit ja ohittaa silloin kun se oikeasti on tarpeen.


      • Itsekkäille sakko
        hohohohohoho kirjoitti:

        Sinulta selvästi uupuu sisälukutaito. Opettele ymmärtämään ja sulattamaan kirjoituksen sisältö ennenkuin vastaat höpö höpö viestilläsi.

        En viitsi edes avata sinulle viestiä. Jääppäs pohtimaan vaikka sitä sitten. Kaikki on varmasti mielestäsi aina toisen osapuolen syytä? Onko näin?

        Ohittaja on täysin itse vastuussa ohituksen turvallisuudesta. Itseäni vain ihmetyttää moinen ajotyyli, ettei osata ohittaa jos halutaan ajaa sakkorajalla aina. Ajotaidot ei riitä vaikka nopeutta piisaa.

        En minä kuule vahingoniloa tunne, enkä kuule hekumoikaan muiden epäonnella. Se on vaan taivaan tosi, että moisten kaahaajien vuoksi monen vauhti on "pysyvästi hidastunut" tai päästy kirkkomaahan ennen aikojaan ja siinä sivussa joku sivullinenkin on vammautunut. Sen kaiken kun olis voinu välttää, että osais yksinkertasesti ajaa ja pitää turvavälit ja ohittaa silloin kun se oikeasti on tarpeen.

        Kukaan ei ole puhunut kaahaamisesta, vaarallisista ohituksista, vammautumisista ja kirkkomaasta kuin sinä itse. Onko sinulla joku neuroottinen kuolemanpelko, silloin kannattaisi pysyä kotona sängyssä. Kuten jokainen tajuaa, ohittaminen on suorastaan velvollisuus, jos kukaan ei ohittaisi niin liikennevirta liikkuisi aina sen hiljaisimman mukaan. Se on oikein myös kaikkia takana tulevia kohtaan. Ohittaminen ei ole kaahausta, se on normaalia liikennettä. Ohittaminen pitää suorittaa turvallisesti mutta se on aina hieman vaarallista ja turhien ohittamisten välttäminen lisää turvallisuutta sekä omaan että vastakkaiseen menosuuntaan. Jos ajat 90 kmh satasen alueella niin käytännössä lasket kohdaltasi tien nopeusrajoituksen yhdeksäänkymppiin. Eli teet nopeusrajotuspäätöksen kaikkien takana olevien puolesta. Se joka haluaa ajaa lain sallimaa satasta joutuu käyttämään vastaantulevien kaistaa pystyäkseen taas ajamaan tienpitäjän sallimaa nopeutta. Se on aikamoista itsekkyyttä sinun kohdaltasi. Eri asia jos vedät vaikka peräkärryä jolloin sinulla ei ole muuuta mahdollisuuutta kuin ajaa max 80 kmh.


      • hohohohohoho
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Kukaan ei ole puhunut kaahaamisesta, vaarallisista ohituksista, vammautumisista ja kirkkomaasta kuin sinä itse. Onko sinulla joku neuroottinen kuolemanpelko, silloin kannattaisi pysyä kotona sängyssä. Kuten jokainen tajuaa, ohittaminen on suorastaan velvollisuus, jos kukaan ei ohittaisi niin liikennevirta liikkuisi aina sen hiljaisimman mukaan. Se on oikein myös kaikkia takana tulevia kohtaan. Ohittaminen ei ole kaahausta, se on normaalia liikennettä. Ohittaminen pitää suorittaa turvallisesti mutta se on aina hieman vaarallista ja turhien ohittamisten välttäminen lisää turvallisuutta sekä omaan että vastakkaiseen menosuuntaan. Jos ajat 90 kmh satasen alueella niin käytännössä lasket kohdaltasi tien nopeusrajoituksen yhdeksäänkymppiin. Eli teet nopeusrajotuspäätöksen kaikkien takana olevien puolesta. Se joka haluaa ajaa lain sallimaa satasta joutuu käyttämään vastaantulevien kaistaa pystyäkseen taas ajamaan tienpitäjän sallimaa nopeutta. Se on aikamoista itsekkyyttä sinun kohdaltasi. Eri asia jos vedät vaikka peräkärryä jolloin sinulla ei ole muuuta mahdollisuuutta kuin ajaa max 80 kmh.

        Jos osaisit lukea, ymmärtäisit, etten ole yksiselitteisesti sanonut että ajan _90 km/h_. On eriasia todeta sen olevan sopiva optimaalinen matkanopeus. Persoonapronominia ei ole, lausemuoto ei anna ymmärtää, että tekijänä olisi 1. persoona. Joten mistä sinä näitä höpötyksiäsi keksit.

        Joo ja en muute enää vastaa sulle. Toivottavasti olet mukavampaa keskusteluseuraa ihan oikeassa elämässä.

        Autolla ajaminen on sinulle vain yhtä tuskaa, koska muut eivät osaa ajaa autolla ja vain sinä osaat. Eikö vain? Saattas matka taittua lepposammin, jos ei tartteis kärkkyä aina kilpailuhenkisesti sitä ohituspaikkaa.


      • kiiruhda hiljaa
        hohohohohoho kirjoitti:

        Jos osaisit lukea, ymmärtäisit, etten ole yksiselitteisesti sanonut että ajan _90 km/h_. On eriasia todeta sen olevan sopiva optimaalinen matkanopeus. Persoonapronominia ei ole, lausemuoto ei anna ymmärtää, että tekijänä olisi 1. persoona. Joten mistä sinä näitä höpötyksiäsi keksit.

        Joo ja en muute enää vastaa sulle. Toivottavasti olet mukavampaa keskusteluseuraa ihan oikeassa elämässä.

        Autolla ajaminen on sinulle vain yhtä tuskaa, koska muut eivät osaa ajaa autolla ja vain sinä osaat. Eikö vain? Saattas matka taittua lepposammin, jos ei tartteis kärkkyä aina kilpailuhenkisesti sitä ohituspaikkaa.

        Tuo "rekkavauhti" eli 85-90 on kuitenkin se kokonaisturvallisin nopeus, sillä sinun ei tarvi ohittaa juuri ketään ja sinutkin ohitetaan melko harvoin. Vaaratilanteet on siis minimoitu. Vaaran aiheuttaa vain ne minä-minä-minä-ihmiset, joiden pitää jatkuvasti ohitella muita tiellä kulkevia auto kerrallaan.


      • akj1
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Sinulla on selvästi jokin luonnehäiriö kun hekumoit vaaratilanteilla ja toisten onnettomuuksilla. Kukaan ei ole puhunut ettei nopeudessa tulisi ottaa huomioon liikennetilannetta. Eikä ole kyse myöskään siitä osaako ohittaa vai ei, lähes kaikki osaavat.

        Jos joku roikkuu usein perässäsi, se on merkki siitä että olet tientukko ja vaaraksi sekä haitaksi muulle liikenteelle. Sinun kannattaa korjata omaa itsekästä asennettasi ja ottaa huomioon myös muut tiellä liiikujat sen sijaan että ajat itsekkäästi alinopeutta ja kiroat "perässäroikkujia" ja hekumoit sitten sillä että ohittajan auto joutuu onnettomuuteen. Paha asennevamma, sinun on parasta pysyä pois liikenteestä. Ja kyllä, kesäkelillä 90 nopeus 100 alueella on liian vähän. Siirry ajamaan johonkin sivuteille jossa voit ajaa kuuttakymppiä ja kaikki voittavat.

        Jos ajan suurinta sallittua nopeutta, miten voin olla tientukko ja vaaraksi muille? ( Kun näissäkin tilanteissa usein roikkuu joku ylinopeus/sumuvalosankari puskurissani kiinni)


    • Citikka-Pena

      Siitä en tiedä, mutta joskus kyllä näkee suomen rek.olevia autoja puikkelehtimassa moottoritien oikealla kaistalla rekkojen välissä. Monasti en ole nähnyt koko pitkän matkan aikana ensimmäistäkään suom.autoa, muita skandinaaveja kylläkin.

    • Virallisesti oikeassa.

      Työssäni viran puolesta liikenteenvalvonnan yhteydessä ja joskus kansalaisten ilmoittamisen takia joudumme partiokaverin kanssa pysäyttömään selvästi muuta liikennettä hitaammin ajavia. Joskus on saatu näin kiinni rattijuoppoja mutta aina ei hitaasti ajamiselle ole ulospä8n näkyvää syytä. Kun kysyn kuljettajalta syytä miksi tämä ajaa selvästi nopeusrajoitusta hitaampaa nopeutta syitä on useita. Jktkut eivöt uskalla, jollain taas ei ole kiire mihinkään. Joillekin suurempi nopeus aiheuttaa matkapahoinvointia. Toisinaan kuljettaja tuohtuneena pysäytyksestä sanoo ettei hänen ajonopeus kuulu muille, ei edes poliiseille. Eli syitä hiljaiseen nopeuteen löytyy monia. Ymmärrän että hitaasti ajava aiheuttaa muissa ärtyneisyyttä ja olen kerran ollut lopettamassa tienpientareella kahden kuljettajan tappelua kun toiselta oli mennyt hermot ja oli sitten kiilannut hitaammin ajavan auton pientareelle ja aloittanut "koulutuksen". No riitapukarit saimme irti toisistaan ja aikanaan käräjillä sitten kiilaaja sai sakkoja lievästä pahoinpitelystä. Hitaammin ajavalle ei sanktioita annettu koska laissa ei ole siihen mahdollisuutta. Alinta ajonopeutta ei ole laissa määritelty eikä kyseisen tapauksen hidas ajo ollut muuta liikennettä varantavaa vaikka ärsyttävää joillekin se oli.

      Yritetään nyt vaan ymmärtää hitaammin ajaviakin. Heillä on samat oikeudet ajaa tiellä kuin muillakin. Se on yllättävän vähän mitä esim. 10km/h nopeammin ajava voittaa ajassa sadan kilometrin matkalla. Alle nopeusrajoitusten ajavia kuljettajia kuolee tai loukkaantuu selvästi vähemmän kuin ylinopeutta/liian suurta tilannenopeutta ajavia. Kyllä suuri nopeus suuremman vaaran aiheuttaa kuin se hidastelevan "alinopeus".

      • hohohohohoho

        No niin tulihan se sieltä. Jos kaikki ajais maltilla ilman turhaa kiihkoilua, niin olis liikenteessäkin vähemmän vaaratilanteita.

        Jos taas ajaisi sakkorajalla eli 10 km/h ylinopeutta, joutuisi ohittelemaan muita, koska ajaisi itse muuta liikennettä nopeammin. Ihan yksinkertasta, mutta sitäpä ei moni hoksaa. Kuitenki noita kilpailuhenkisiä vaan löytyy vaan ja ajaminen on aina vaan seikkailu turhan monelle. Kaahausta ärtymyksestä taas seuraavaan ärtymykseen ja ohitukseen. On se joilleki hankalaa!

        Ärtyminenki on reaktio ja johtuu pohjimmiltaan siitä, että ajaa itse vaan liian lujaa muuhun liikenteeseen verrattuna.


      • korkein laillinen

        -> oli sitten kiilannut hitaammin ajavan auton pientareelle
        -> kiilaaja sai sakkoja lievästä pahoinpitelystä.

        Eikö saanut törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta jos tahallaan oli aiheuttamassa kolaria? Sellaisenhan saa pakkokeinolain mukaan kuka tahansa pidättää.

        Paljonko nopeusrajoitusta hitaammin ajavaa aletaan epäilemään rattijuopumuksesta, eli voiko mielikuvatason "kasikympin lätkä" olla jo sellainen, eli haluaa ajaa rauhallisesti ja taloudellisesti?

        Kaahari taas saa viihdykettä vauhdista kuten lapset huvipuistossa eikä talous ole sellaiselle tärkeää koska ylinopeussakko on hyötyyn nähden useimmiten hyvin kallis. Ylinopeutta paljon tehokkaampaa on ajaa pysähtymättä liikennevaloista.


      • Itsekkäille sakko

        Muuten hyvä vastaus mutta ärsyttää tuo lässytys siitä kuinka vähän ajassa voittaa. Antakaa ihmisten itse päättää se. Pitkällä mökkimatkalla, kysymys voi olla kokonaisesta tunnista. Joillekin tunti ei merkitse mitään, toisille kiireisille työssäkäyville se merkitsee. Samoin niille jotka joutuvat ajamaan pitkää työmatkaa, kaikki se aika on pois perheeltä. Se tientukko varastaa toisten aikaa, jos tukko säästää 2 euroa tunnissa, voinko rekisterinumeron perusteella lähettää hänelle laskun menetetystä vapaa-ajasta 50e tunti?

        Kyllä, tilastollisesti varmaan hitaasti ajavat joutuvat harvemmin onnettumuuteen samoin kuin ne jotka eivät koskaan ohita. Mutta kolikolla on myös toinen puoli, eli he lisäävät muiden onnettomuusriskiä. Eli he tekevät sen muiden kustannuksella. Ylinopeuskaaharit on erikseen, heitä en puolustele.

        Lisäksi tientukot eivät ymmärrä että heidän mittarinsa näyttää liikaa. Tientukko ajaa todellisuudessa 85 vaikka mittari näyttää 90. Tientukko luulee myös että 105 ajava on suuri rikollinen vaikka hänen todellinen nopeus on 98-99.


      • juuvikaonmuissa
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Muuten hyvä vastaus mutta ärsyttää tuo lässytys siitä kuinka vähän ajassa voittaa. Antakaa ihmisten itse päättää se. Pitkällä mökkimatkalla, kysymys voi olla kokonaisesta tunnista. Joillekin tunti ei merkitse mitään, toisille kiireisille työssäkäyville se merkitsee. Samoin niille jotka joutuvat ajamaan pitkää työmatkaa, kaikki se aika on pois perheeltä. Se tientukko varastaa toisten aikaa, jos tukko säästää 2 euroa tunnissa, voinko rekisterinumeron perusteella lähettää hänelle laskun menetetystä vapaa-ajasta 50e tunti?

        Kyllä, tilastollisesti varmaan hitaasti ajavat joutuvat harvemmin onnettumuuteen samoin kuin ne jotka eivät koskaan ohita. Mutta kolikolla on myös toinen puoli, eli he lisäävät muiden onnettomuusriskiä. Eli he tekevät sen muiden kustannuksella. Ylinopeuskaaharit on erikseen, heitä en puolustele.

        Lisäksi tientukot eivät ymmärrä että heidän mittarinsa näyttää liikaa. Tientukko ajaa todellisuudessa 85 vaikka mittari näyttää 90. Tientukko luulee myös että 105 ajava on suuri rikollinen vaikka hänen todellinen nopeus on 98-99.

        Tässä taas tulee esiin tuo "kaikki on muiden vika" - asenne. Aina mutkan kautta saa käännettyä jonkun muun syylliseksi.

        Noinkin pitkä matka on suunniteltava ajoissa ja lähdettävä ajallaan, niin ei myöhästyminen haittaa. Liikenteessä kun on muitakin. Entä jos yhtäkkiä liikenne seisahtaa? Maailma kaatuu?

        Jos on aika kortilla, niin miksi stressata moisella kamalalla reissulla, jos ei edes matkalla pysty ottamaan rennosti.

        Aika karsea asenne.


      • Itsekkäille sakko
        juuvikaonmuissa kirjoitti:

        Tässä taas tulee esiin tuo "kaikki on muiden vika" - asenne. Aina mutkan kautta saa käännettyä jonkun muun syylliseksi.

        Noinkin pitkä matka on suunniteltava ajoissa ja lähdettävä ajallaan, niin ei myöhästyminen haittaa. Liikenteessä kun on muitakin. Entä jos yhtäkkiä liikenne seisahtaa? Maailma kaatuu?

        Jos on aika kortilla, niin miksi stressata moisella kamalalla reissulla, jos ei edes matkalla pysty ottamaan rennosti.

        Aika karsea asenne.

        Älä tee omia tulkintojasi tekstistäni. Ei kaikissa muissa ole vika, ainoastaan niissä ihmisissä jotka tahallaan hidastavat muiden matkaa eli varastavat toisilta aikaa ja vaarantavat liikennettä. Et voi tietää toisten kiireistä, se jolla ei ole koskaan ollut kiire ei ole elämää koskaan elänytkään. Ei minullakaan aina ole kiire, mutta ei se silti silloin oikeuta minua hidastamaan muita. Toisilla voi olla silti kiire vaikka olisivat kuinka hyvin matkan suunnitelleet. Miksi hidastaisin turhaan heidän matkaansa ja pakottaisin turhiin ohituksiin? Liikkuvana tientukkona oleminen on itsekästä ja kyllä, se voi aiheuttaa stressiä muille.

        Se joka ajaa sitä 80 satasen alueella voi miettiä kohdallaan että haluaisiko puolestaan ajaa koko matkan kuuttakymppiä edellä ajavan takia. Jos ei kuulosta mukavalta niin siihen voi sitten kommentoida: " älä stressaa, mihin sinulla on kiire, miksi syytät muita".


      • Virallisesti oikeass
        korkein laillinen kirjoitti:

        -> oli sitten kiilannut hitaammin ajavan auton pientareelle
        -> kiilaaja sai sakkoja lievästä pahoinpitelystä.

        Eikö saanut törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta jos tahallaan oli aiheuttamassa kolaria? Sellaisenhan saa pakkokeinolain mukaan kuka tahansa pidättää.

        Paljonko nopeusrajoitusta hitaammin ajavaa aletaan epäilemään rattijuopumuksesta, eli voiko mielikuvatason "kasikympin lätkä" olla jo sellainen, eli haluaa ajaa rauhallisesti ja taloudellisesti?

        Kaahari taas saa viihdykettä vauhdista kuten lapset huvipuistossa eikä talous ole sellaiselle tärkeää koska ylinopeussakko on hyötyyn nähden useimmiten hyvin kallis. Ylinopeutta paljon tehokkaampaa on ajaa pysähtymättä liikennevaloista.

        " Eikö saanut törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta jos tahallaan oli aiheuttamassa kolaria? Sellaisenhan saa pakkokeinolain mukaan kuka tahansa pidättää."

        - Ei saanut. Riittävä näyttö puuttui.

        " Paljonko nopeusrajoitusta hitaammin ajavaa aletaan epäilemään rattijuopumuksesta, eli voiko mielikuvatason "kasikympin lätkä" olla jo sellainen, eli haluaa ajaa rauhallisesti ja taloudellisesti? "

        Ilmoitukset hitaasti ajavista tulee lähes aina muilta tielläliikkujilta. Nämä soittavat hätäkeskukseen ja kertovat epäilevänsä että kyseessä voi olla rattijuoppo vaikka kyseesä olisikin vain ärsyyntynyt toinen autoilija. Itse olen joskus pysäyttänyt satasen alueella noin neljääkymppiä ajaneen koska tämän takana oli varmaan parinkymmenen auton letka ja siinä kohtaa katsoin että hitaasti ajava aiheuttu tarpeetonta haittaa muille ja ohjasin hänet sivuun kun itse ei sitä ymmärtänyt tehdä.


      • 13+18
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Älä tee omia tulkintojasi tekstistäni. Ei kaikissa muissa ole vika, ainoastaan niissä ihmisissä jotka tahallaan hidastavat muiden matkaa eli varastavat toisilta aikaa ja vaarantavat liikennettä. Et voi tietää toisten kiireistä, se jolla ei ole koskaan ollut kiire ei ole elämää koskaan elänytkään. Ei minullakaan aina ole kiire, mutta ei se silti silloin oikeuta minua hidastamaan muita. Toisilla voi olla silti kiire vaikka olisivat kuinka hyvin matkan suunnitelleet. Miksi hidastaisin turhaan heidän matkaansa ja pakottaisin turhiin ohituksiin? Liikkuvana tientukkona oleminen on itsekästä ja kyllä, se voi aiheuttaa stressiä muille.

        Se joka ajaa sitä 80 satasen alueella voi miettiä kohdallaan että haluaisiko puolestaan ajaa koko matkan kuuttakymppiä edellä ajavan takia. Jos ei kuulosta mukavalta niin siihen voi sitten kommentoida: " älä stressaa, mihin sinulla on kiire, miksi syytät muita".

        Varastavat aikaa? Vaarantavat liikennettä? Voi hyvänen aika. Miksi nämä hitaammin ajavat ovat ongelma vain osalle muista autoilijoista? Miksi he ovat ongelma sinulle, mutta eivät minulle? Yksikään hitaammin ajava ei ole koskaan vaarantanut minua. Miten he vaarantavat sinua?

        Minua ei ole kukaan muu koskaan pakottanut ohitukseen. Aina ja joka kerta olen tehnyt päätöksen ohituksesta itse. Olenko siis tehnyt jotain väärin?


      • Liikennettä estävä
        Virallisesti oikeass kirjoitti:

        " Eikö saanut törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta jos tahallaan oli aiheuttamassa kolaria? Sellaisenhan saa pakkokeinolain mukaan kuka tahansa pidättää."

        - Ei saanut. Riittävä näyttö puuttui.

        " Paljonko nopeusrajoitusta hitaammin ajavaa aletaan epäilemään rattijuopumuksesta, eli voiko mielikuvatason "kasikympin lätkä" olla jo sellainen, eli haluaa ajaa rauhallisesti ja taloudellisesti? "

        Ilmoitukset hitaasti ajavista tulee lähes aina muilta tielläliikkujilta. Nämä soittavat hätäkeskukseen ja kertovat epäilevänsä että kyseessä voi olla rattijuoppo vaikka kyseesä olisikin vain ärsyyntynyt toinen autoilija. Itse olen joskus pysäyttänyt satasen alueella noin neljääkymppiä ajaneen koska tämän takana oli varmaan parinkymmenen auton letka ja siinä kohtaa katsoin että hitaasti ajava aiheuttu tarpeetonta haittaa muille ja ohjasin hänet sivuun kun itse ei sitä ymmärtänyt tehdä.

        -> satasen alueella noin neljääkymppiä ajaneen koska tämän takana oli varmaan parinkymmenen auton letka

        Tuo on tieliikennelain (24§) vastaista, eli kirjoititteko sakon jos teko oli tahallinen?
        "Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla." (lainaus finlex)

        Suurimmasta sallittusta ajonopeudesta, eli nopeusrajoituksista on pykälä 25.


      • Virallisesti oikeassa.
        Liikennettä estävä kirjoitti:

        -> satasen alueella noin neljääkymppiä ajaneen koska tämän takana oli varmaan parinkymmenen auton letka

        Tuo on tieliikennelain (24§) vastaista, eli kirjoititteko sakon jos teko oli tahallinen?
        "Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla." (lainaus finlex)

        Suurimmasta sallittusta ajonopeudesta, eli nopeusrajoituksista on pykälä 25.

        Kyseessä oli hyvin iäkäs naishenkilö jolla oli tarve päästä kauppaan ja apteekkiin. Kertomansa mukaan hän ajaa hyvin harvoin mutta kun puolisonsa oli huonossa kunnossa oli itse lähdettävä kylille. Vaikka ajo oli haparoivaa ja erittäin hidasta katsoin viran itselleni antamilla oikeuksilla katsoa nk. läpi sormien tuon muun liikenteen haittaamisen sillä rouvalla oli varmasti oikea tarve päästä asioilleen. Kyseisen tarpeen hoitaminen oli varmasti tärkeämpää kuin tuo autoletkan haittaaminen tai pieni vaarantaminen. Kyseessä siis melko pieni kylätie. Inhimillisyyttä ja tilannetajua pyritään poliisin työssäkin noudattamaan vaikkei sitä kaikki usko tai halua ymmärtää.


      • sairaus tai vika
        Virallisesti oikeassa. kirjoitti:

        Kyseessä oli hyvin iäkäs naishenkilö jolla oli tarve päästä kauppaan ja apteekkiin. Kertomansa mukaan hän ajaa hyvin harvoin mutta kun puolisonsa oli huonossa kunnossa oli itse lähdettävä kylille. Vaikka ajo oli haparoivaa ja erittäin hidasta katsoin viran itselleni antamilla oikeuksilla katsoa nk. läpi sormien tuon muun liikenteen haittaamisen sillä rouvalla oli varmasti oikea tarve päästä asioilleen. Kyseisen tarpeen hoitaminen oli varmasti tärkeämpää kuin tuo autoletkan haittaaminen tai pieni vaarantaminen. Kyseessä siis melko pieni kylätie. Inhimillisyyttä ja tilannetajua pyritään poliisin työssäkin noudattamaan vaikkei sitä kaikki usko tai halua ymmärtää.

        -> hyvin iäkäs naishenkilö

        Eipä tuo mopoautonopeus sitten aiheettoman hitaasti ollut, vaikkei hitaan ajoneuvon kolmiota ollutkaan. Mopoautot on niin kalliita että ei sellaiseen ole välttämättä varaa. Toisaalta jos ajo on kovin haparoivaa on riskinä se että ajaa kolmion takaa jonkun eteen tappavin seurauksin. Tuossa tapauksessa asian kirjaamattomuus voi jälkeenpäin alkaa ahdistamaan.

        Tilannetaju on tarpeen - eli ei rangaista jo muutoinkin harmittavasta tahattomasta mokasta, mutta toisaalta kun niin monenlaista asennetta on liikkeellä ei koskaan tiedä milloin joku oppii vasta sen jälkeen kun se toisten kiusaaminen/ vaarantaminen kirpaisee kunnolla itseä.

        "63 § Ajoneuvoa ei saa kuljettaa se, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset." (lainaus FInlex)


      • hermot tallella
        juuvikaonmuissa kirjoitti:

        Tässä taas tulee esiin tuo "kaikki on muiden vika" - asenne. Aina mutkan kautta saa käännettyä jonkun muun syylliseksi.

        Noinkin pitkä matka on suunniteltava ajoissa ja lähdettävä ajallaan, niin ei myöhästyminen haittaa. Liikenteessä kun on muitakin. Entä jos yhtäkkiä liikenne seisahtaa? Maailma kaatuu?

        Jos on aika kortilla, niin miksi stressata moisella kamalalla reissulla, jos ei edes matkalla pysty ottamaan rennosti.

        Aika karsea asenne.

        Melkoisen absurdi tilanne: Ensin ylinopeuden ajaja hermostuttaa muut tiellä liikkuvat jatkuvilla ohituksilla ja viimein saa itsensä oikein raivon partaalle.
        Sitten hän kirkkain silmin väittää, että se on muiden syy ; tosi hupaisaa !


      • Itsekkäille sakko
        13+18 kirjoitti:

        Varastavat aikaa? Vaarantavat liikennettä? Voi hyvänen aika. Miksi nämä hitaammin ajavat ovat ongelma vain osalle muista autoilijoista? Miksi he ovat ongelma sinulle, mutta eivät minulle? Yksikään hitaammin ajava ei ole koskaan vaarantanut minua. Miten he vaarantavat sinua?

        Minua ei ole kukaan muu koskaan pakottanut ohitukseen. Aina ja joka kerta olen tehnyt päätöksen ohituksesta itse. Olenko siis tehnyt jotain väärin?

        Ehkä siksi he eivät ole sinulle ongelma koska olet itse osa ongelmaa? Onko tämä käynyt mielessä? Näetkö usein taustapelissä "perässäroikkujia"? Silloin kannattaa kurottautua ja katsoa taustapeiliin uudestaan, ongelma voi löytyä sieltä.


      • Itsekkäille sakko
        hermot tallella kirjoitti:

        Melkoisen absurdi tilanne: Ensin ylinopeuden ajaja hermostuttaa muut tiellä liikkuvat jatkuvilla ohituksilla ja viimein saa itsensä oikein raivon partaalle.
        Sitten hän kirkkain silmin väittää, että se on muiden syy ; tosi hupaisaa !

        Opettele lukemaan, kukaan ei ole puhunut ylinopeudella ajosta.


      • 14+4
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Ehkä siksi he eivät ole sinulle ongelma koska olet itse osa ongelmaa? Onko tämä käynyt mielessä? Näetkö usein taustapelissä "perässäroikkujia"? Silloin kannattaa kurottautua ja katsoa taustapeiliin uudestaan, ongelma voi löytyä sieltä.

        Jos edessäni ajaa minua hitaampi, menen ohi. Jos takaani tulee minua nopeampi, se menee minusta ohi. Millä tavoin olen osa ongelmaa?

        Huomaan, ettet kyennyt vastaamaan tiettyihin kysymyksiini. Olisiko rehelliset vastaukset vieneet epämieluisan totuuden äärelle...


      • juuumuidenvikaon
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Älä tee omia tulkintojasi tekstistäni. Ei kaikissa muissa ole vika, ainoastaan niissä ihmisissä jotka tahallaan hidastavat muiden matkaa eli varastavat toisilta aikaa ja vaarantavat liikennettä. Et voi tietää toisten kiireistä, se jolla ei ole koskaan ollut kiire ei ole elämää koskaan elänytkään. Ei minullakaan aina ole kiire, mutta ei se silti silloin oikeuta minua hidastamaan muita. Toisilla voi olla silti kiire vaikka olisivat kuinka hyvin matkan suunnitelleet. Miksi hidastaisin turhaan heidän matkaansa ja pakottaisin turhiin ohituksiin? Liikkuvana tientukkona oleminen on itsekästä ja kyllä, se voi aiheuttaa stressiä muille.

        Se joka ajaa sitä 80 satasen alueella voi miettiä kohdallaan että haluaisiko puolestaan ajaa koko matkan kuuttakymppiä edellä ajavan takia. Jos ei kuulosta mukavalta niin siihen voi sitten kommentoida: " älä stressaa, mihin sinulla on kiire, miksi syytät muita".

        Stressi vähentää elinikää.

        Eriasia ajaa taajamanopeutta syyttä motarilla tai maantiellä. Siitä ei ole ollut edes kyse.

        Jos haluat ajaa lujaa, niin opettele ohittamaan ja opettele kanssa olemaan stressaamatta suotta. Stressisi on ihan täysin itsesi aiheuttamaa ja se vaan lisääntyy, kun huomaat itse ajavasi muuta liikennettä nopeammin.


    • a siantuntia

      minule on sanotu etttä ei ole ali nopetta vaan vainn yli nopetta jokasen pitää ajaa sillleen kun pystyy kunhan ei aja yli nopeuta minä pyrkin aina ajaman korkentan mitarin mukaan suurita salittua nopeta auto kulutaa vähenmän ja muutekin kuluu vähenmän ei kä tule istelle ohitamisen tarveta ohituksiksissa kuluu enemän polto ainetta ja on turvalisus riski on rentotavanpaa ajaa omaantahtiin

    • yuiopoiu

      Enpä oikeastaan tiedä mikä on alinopeus. Tiedän mikä on ylinopeus - se, kun ajaa enemmän kuin on sallittua.

      Sallitun nopeuden alapuolella ajaminen ei ole alinopeutta.

      Mikä täten on alinopeus?

      Luin joskus, että se on 25 % sallitusta maksiminopeudesta.

      Jos 100 km/h --> voit ajaa minimissään 80 km/h

      Jos 120 km/h ---> voit ajaa minimissään 90 km/h.

      jne. Sen lisäksi on huomioitava kelit - sadekelillä ei voi ajaa sitä ylintä nopeutta.

      Ei tämän pitäisi olla ongelma kellekään. Paitsi niille, jotka havahtuvatkin, että ajamisessa pitää havahtua, kun joku ajaakin kaistalla pienempää nopeuttaa kuin kuski itse.

      • hohohohohoh

        Mun mielestä aivan tarpeetta todella hitaasti ajavat ovat harvinaisuuksia. 80-90 nopeus on ihan riittävä ja sellaisesta pääsee ohi, jos tarve on.

        On eriasia körötellä taajamanopeutta ilman hyvää syytä moottori/maantiellä. Näitä on vähän, mutta kerran sellainenkin eteen sattuu. Voi olla autossa vikaa myös. Mutta stressi se vaan joillaki pahenee ja siitä voi nettiin valittaa.


      • Itsekkäille sakko
        hohohohohoh kirjoitti:

        Mun mielestä aivan tarpeetta todella hitaasti ajavat ovat harvinaisuuksia. 80-90 nopeus on ihan riittävä ja sellaisesta pääsee ohi, jos tarve on.

        On eriasia körötellä taajamanopeutta ilman hyvää syytä moottori/maantiellä. Näitä on vähän, mutta kerran sellainenkin eteen sattuu. Voi olla autossa vikaa myös. Mutta stressi se vaan joillaki pahenee ja siitä voi nettiin valittaa.

        Ei 80 ole riittävä 100 maantiellä jos tie on sellainen jossa ohituspaikkoja on vähän ja vastaantulevia paljon. Ja jos keli on hyvä. Miksi ajaa 80 jos voi ajaa myös 90 tai 100? Ainoa syy on osaamattomuus (ei uskalla tai kykene hallitsemaan autoa satasen nopeudessa) tai nuukuus. Jos syy on ensimmäinen niin silloin henkilö ei ole pätevä ajamaan autoa. Jos syy on toinen, henkilöllä ei ole varaa ajaa autoa. Molemmissa tapauksissa pitäisi ymmärtää pysyä poissa yleisiltä teiltä, ainakin ruuhka-aikaan.
        Täällä tuntuu olevan paljon ihmisiä joilla ei ole koskaan kiire mihinkään. Miksi sitten tulette tielle silloin kun siellä liikkuu paljon muita ihmisiä? Miksi ette aja vain hiljaiseen aikaan? Miksi ette väistä bussipysäkille ja anna normaalinopeutta menevien ajaa ohi?

        Tyypilinen tientukko ei muutenkaan osaa liikennesääntöjä ja on erittäin itsekäs. Tästä esimerkkinä, kun nopeusrajoitus vaihtuu esim. 60, niin tientukko ajaa ylinopeutta, esim. 70-75. Joko sen takia että tekee kiusaa takana tulevalle, tai sitten ei osaa lukea liikennemerkkejä tai sitten yrittää ottaa takaisin menetettyä aikaa (eli yhtäkkiä onkin kiire). Tämä kertoo kaiken tientukon ajatusmaailmasta, jossa minä itse olen tärkein.


      • ei tuo muille ole ongelm
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Ei 80 ole riittävä 100 maantiellä jos tie on sellainen jossa ohituspaikkoja on vähän ja vastaantulevia paljon. Ja jos keli on hyvä. Miksi ajaa 80 jos voi ajaa myös 90 tai 100? Ainoa syy on osaamattomuus (ei uskalla tai kykene hallitsemaan autoa satasen nopeudessa) tai nuukuus. Jos syy on ensimmäinen niin silloin henkilö ei ole pätevä ajamaan autoa. Jos syy on toinen, henkilöllä ei ole varaa ajaa autoa. Molemmissa tapauksissa pitäisi ymmärtää pysyä poissa yleisiltä teiltä, ainakin ruuhka-aikaan.
        Täällä tuntuu olevan paljon ihmisiä joilla ei ole koskaan kiire mihinkään. Miksi sitten tulette tielle silloin kun siellä liikkuu paljon muita ihmisiä? Miksi ette aja vain hiljaiseen aikaan? Miksi ette väistä bussipysäkille ja anna normaalinopeutta menevien ajaa ohi?

        Tyypilinen tientukko ei muutenkaan osaa liikennesääntöjä ja on erittäin itsekäs. Tästä esimerkkinä, kun nopeusrajoitus vaihtuu esim. 60, niin tientukko ajaa ylinopeutta, esim. 70-75. Joko sen takia että tekee kiusaa takana tulevalle, tai sitten ei osaa lukea liikennemerkkejä tai sitten yrittää ottaa takaisin menetettyä aikaa (eli yhtäkkiä onkin kiire). Tämä kertoo kaiken tientukon ajatusmaailmasta, jossa minä itse olen tärkein.

        Et sinä täällä räyhäisi, jos osaisit ajaa. Mutta kun olet ajotaidoton reppana joka ei pärjää edes s24:n keskusteluissa niin tuloksena on jotain noin noloa.


      • elämänhallintaa
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        Ei 80 ole riittävä 100 maantiellä jos tie on sellainen jossa ohituspaikkoja on vähän ja vastaantulevia paljon. Ja jos keli on hyvä. Miksi ajaa 80 jos voi ajaa myös 90 tai 100? Ainoa syy on osaamattomuus (ei uskalla tai kykene hallitsemaan autoa satasen nopeudessa) tai nuukuus. Jos syy on ensimmäinen niin silloin henkilö ei ole pätevä ajamaan autoa. Jos syy on toinen, henkilöllä ei ole varaa ajaa autoa. Molemmissa tapauksissa pitäisi ymmärtää pysyä poissa yleisiltä teiltä, ainakin ruuhka-aikaan.
        Täällä tuntuu olevan paljon ihmisiä joilla ei ole koskaan kiire mihinkään. Miksi sitten tulette tielle silloin kun siellä liikkuu paljon muita ihmisiä? Miksi ette aja vain hiljaiseen aikaan? Miksi ette väistä bussipysäkille ja anna normaalinopeutta menevien ajaa ohi?

        Tyypilinen tientukko ei muutenkaan osaa liikennesääntöjä ja on erittäin itsekäs. Tästä esimerkkinä, kun nopeusrajoitus vaihtuu esim. 60, niin tientukko ajaa ylinopeutta, esim. 70-75. Joko sen takia että tekee kiusaa takana tulevalle, tai sitten ei osaa lukea liikennemerkkejä tai sitten yrittää ottaa takaisin menetettyä aikaa (eli yhtäkkiä onkin kiire). Tämä kertoo kaiken tientukon ajatusmaailmasta, jossa minä itse olen tärkein.

        "Miksi ette väistä bussipysäkille ja anna normaalinopeutta menevien ajaa ohi?"

        Kaksi syytä, väistämiseen tuhraantuu yllättävän paljon aikaa ja toisekseen bussipysäkillä on pysäyttämiskielto. Olisi pakko jättää joku kyydistä pois jos noudattaisi tieliikenneasetuksen määräyksiä.

        Kiire on asenne, kiire on huonoa suunnittelua. Jos varaudut siihen että raskasta liikennettä on sen verran kuin sitä yleensä on, ja siksi lähdet ajoissa niin voit yllättyä positiivisesti jos ehdit etuajassa perille.

        Kun katsot navigaattorista arvioitua perilletuloaikaa niin ei minuutit kovin nopeasti vaihtele. Koko ajan matka etenee yli 20 metriä sekunnissa eli liikenteeseen tule ohitusten (tai kaistanvaihtojen) takia haitariliikettä.


      • Itsekkäille sakko
        ei tuo muille ole ongelm kirjoitti:

        Et sinä täällä räyhäisi, jos osaisit ajaa. Mutta kun olet ajotaidoton reppana joka ei pärjää edes s24:n keskusteluissa niin tuloksena on jotain noin noloa.

        En räyhää, mutta sinä räyhäät. Mikä on sinun ongelmasi, osuinko arkaan paikkaan? Kerro, se helpottaa.


      • Itsekkäille sakko
        ei tuo muille ole ongelm kirjoitti:

        Et sinä täällä räyhäisi, jos osaisit ajaa. Mutta kun olet ajotaidoton reppana joka ei pärjää edes s24:n keskusteluissa niin tuloksena on jotain noin noloa.

        En räyhää, mutta sinä räyhäät. Mikä on sinun ongelmasi, osuinko arkaan paikkaan? Taidat olla itse sellaonen tientukko.


      • Itsekkäille sakko
        ei tuo muille ole ongelm kirjoitti:

        Et sinä täällä räyhäisi, jos osaisit ajaa. Mutta kun olet ajotaidoton reppana joka ei pärjää edes s24:n keskusteluissa niin tuloksena on jotain noin noloa.

        En räyhää, mutta sinä räyhäät. Mikä on sinun ongelmasi, osuinko arkaan paikkaan kun noin kiihdyt?


      • llkjhhggff
        Itsekkäille sakko kirjoitti:

        En räyhää, mutta sinä räyhäät. Mikä on sinun ongelmasi, osuinko arkaan paikkaan kun noin kiihdyt?

        Väität typeryyksiä, et perustele väitteitäsi, et vastaa kysymyksiin ja luikit karkuun kun tulet faktoilla jyrätyksi. Toimitko nyt niin fiksusti kuin osaat?

        PS. Ei noita rähinäviestejä tarvitse kolmeen kertaan lähettää.


    • taksin kyytiin heti

      Liikenteessä pitäisi ottaa myös muut huomioon ja pitää huol´ta ettei aiheuta muille ja itselleen varaa ja harmia ja silloin myös liian hidas vauhti on väärin. Jos ei jostain syystä pysty tai halua toimia yleisen hyvän mukaan, niin on syytä poistua joukoista.

    • ja eikun

      sitä samaa läääp lääp lääp lääp lääp

    • Minä

      Minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä....

    • Redneck Baboons

      "Itsekkäille sakko" ja idiooteille myös, jolloin kaikki saavat osansa, vai mitä aloittaja?

    • Vepsän starikka

      Ajamisesta tulisi varsin mielenkiintoista, jos nopeusrajoituksen ylittämisen lisäksi myös sen alittamisesta sakotettaisiin. Saisiko liukkaalla kelillä anteeksi, jos ei ajakaan sataa?

    • Olen huvittunut tuosta avauksessa olleessa esimerkistä Helsinki- Mikkeli, ja miten sitä hidastaa alinopeutta ajavat. Katsotaanpas: Helsingistä alkaa Kehä III jälkeen moottoritie, joka on nelikaistainen ja sillä on nopeusrajoitus 120 km/h. Moottoritietä jatkuu Lusin suoran alkuun, eli noin 140 pääsee ajamaan siten, että hitaammat eivät haittaa. Sen jälkeen alkaa ohituskaistatie, jota jatkuu Mikkeliin saakka. Ohituskaistoja on mielestäni niin monta molempiin suuntiin, että ohi kyllä pääsee, jos on tarve. Eli kysymys: paljon tuolla välillä hitaasti ajavat oikeasti hidastavat matkaa? Oma arvaus on, että maksimissaan 5 minuuttia... Saman ajan saa helposti kulumaan Helsingin päässä liikennevaloissa ja jonoissa. By the way: jos hitaasti ajavia sakotettaisiin, olisi poliisin vuoden budjetti hoidettu muutamassa viikossa sillä, että he menisivät sakottamaan ruuhka-aikoina Kehäteille ja valtateille kaikki ne autoilijat, jotka ajavat alinopeutta. Itse asiassa jotkut ovat jopa niin törkeitä, että pysähtyvät kokonaan keskelle tietä. Eikö tuo muka ole törkeää???

    • illaksi kotiin!

      Aivan totta! Hidastelijoita ajelee jatkuvasti teillä. Kyllä se vaan pistää suututtamaan, ettei pääse normaalinopeutta ajamaan ja joutuu tienpäällä kuluttamaan kallista aikaa ihan vaan jonkun toisen ajotyylin vuoksi.

      Ohitukset eivät aina suinkaan ole turvallisia. Niitä kuitenkin on pakko tehdä silloin, kun siinä edessä joku matelee. Kannattaa seurata sitä peräpeiliä ja tehdä johtopäätöksiä ja toimia sen mukaan, mikäli perään alkaa kertymään useampia autoja!!!

      • dcddd

        Joo ja nää ohittelijat ajavat reilua ylinopeutta.Nähty on.


    • Vinkvink

      Tosiaanko sulla 30 v. ajokokemus? Just, no pysyttele vaan jatkossakin siellä paikkakunnalla missä nuo 120 km rajoitukset on. Ajokokemus ei ole sama kuin ajotaito.

    • Redneck Baboons

      "Ajamisesta tulisi varsin mielenkiintoista, jos nopeusrajoituksen ylittämisen lisäksi myös sen alittamisesta sakotettaisiin."

      Ja nykykäytännöllä se ei olisi edes kovinkaan helppoa, koska sitten täytyisi määritellä rajat, joilla kerrotaan koska alitus olisi rangaistavaa. Eli käytännössä voisi asia olla niin että esim. 100 km/h alueella rajoitus olisi /- 10 %. Jos ajat 11% alle, niin sakko pläjähtää. Tosi reilua rekkaliikenteen joukossa, eikö? Toinen vaihtoehto on laittaa selvät rajat esimerkiksi moottoritielle näin: 110 - 130 km/h. Ja kaikki noiden ulkopuolella olisi laitonta. Niille, jotka tuohon eivät edes kykene, täytyisi rajoitukset sitten ilmoitella erikseen varmaankin. Ei kuulosta kokonaisuudessa toimivalta.

      Tuo aloittajan itsekkyydestä pauhaaminen on myös mielenkiintoinen sikäli, että Suomen teillä liikkuu ajoneuvoja joiden max. sallittu rakenteellinen nopeus ei yllä kuin 80 km/h. Tällaisiahan ovat esim. rekat ja kaikki perävaunuyhdistelmät. Onko siis niin että ammattiaan harjoittavat rekkakuskit ovat vain itsekkäitä pskoja? Ne jotka vain suurellla voimalla ja kaasuttamalla ohittelvat ovat niitä "ei itsekkäiä"?

      Aloittaja on selvästi muutenkin pihalla siitä, mikä vaikuttaa mihinkin. Liikenteessä etenemisnopeuteen vaikuttavat monet muutkin seikat kuin pelkkä nopeusrajoitus tai sen alittelu. Liikennemäärien kasvu yli väylän kantokyvyn vaikuttaa käytettävissä olevaan matkavauhtiin enemmän kuin nopeusrajoitus. Siksi esimerkiksi iltaisin, aamuisin ja muutenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella eteneminen on monesti sutjakaampaa ilman ylinopeuksiakin. Itse pyrin aina liikkumaan sellaisiin kellonaikoihin, jolloin muut tielläliikkujat ovat jossakin muualla. Eipähän tarvitse sitä tolloiluakaan katsella niin paljoa.

      Ja vielä yksi huomio. Jos joku tässä jatkuvasti kallistuvien polttoaineiden hintojen tilanteessa haluaa ajaa hiukan säästöliekillä, ei sekään ole mikään huono juttu. Kannattaisi aloittajan ja vähän muidenkin ehkä kokeilla, koska laajemmalti ajateltuna ideassa olisi positiivinen kansantaloudellinen merkitys. No, verojahan tänne on synnytty makselemaan, joten olkaa hyvä, jatkakaa vain.

      • 17+13

        Kaksitoistavuotias pojanpoikani kykenee paljon järkevämpään jutusteluun kuin nämä sankarit.


      • hars0909
        17+13 kirjoitti:

        Kaksitoistavuotias pojanpoikani kykenee paljon järkevämpään jutusteluun kuin nämä sankarit.

        Helppoa se kai on kaksitoistavuotiaille, kun nämä sankarit ovat vasta 8v....


    • rekkapenasana

      Jos muut ei osaa ajaa niin menisi bussilla, minä ajan niin hiljaa kuin huvittaa.
      Yleensä ainakin 70kmh 80/100 rajoituksella.

    • oma vauhti o paras

      Ei ole minun ongelma jos porukka ei pääse ohi.

    • jollas101

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      220
      1883
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      68
      1485
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1179
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1100
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      4
      988
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      940
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe