Maantiepyörien painoista?

Maukka Alanen

Polttelee hankkia maantiepyörä cyclon rinnalle. Saman merkin viisi eri mallia, hinta halvimmalla 1190e ja kallein 2700e, mutta painoeroa vain 200 gramma. Jos unohdetaan osasarjat, niin eikö nuo ole kuitenkin yhtä keveitä ajella n 40-50 km:n lenkit? Tuskin tuo halvin alumiinirunkoinen ja hiilikuitu keulainen paljoakaan ajoominaisuuksiltaan tuolle kalliimmalle täys kuituiselle häviää?
Cyclon ajattelin varustaa rospuutt/sadekelin kulkineeksi ja muutoin ajaisin maantiepyörällä nuo päivittäiset kuntolenkit.

12

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5500km/vuosi

      toi hiilikuitu höpinä on aika huvittavaa. henkilöt, joilla on hiilikuitu fillari, ylistävät sitä, hiukan kuin peitellen pettymystään.
      mulle tuli cyclokrossiin pikku haaverin jälkeen alukeulan tilalle hiilikuitu keula ja voin sanoa, ettei ajossa huomaa eroa pätkän vertaa. iso iiiso miinus tuli lokasuojien kiinnitys paikkojen puutteesta, joita alukeulassa oli neljä kpl. syksyllä pitää taas saada lokarit kiinni.

    • Ei välttämättä paljoakaan eroa, kun noinkin "halpa" hiilaripyörä kyseessä. Alumiininilla pärjää jos on ohennukset ja muotoilu runkoputkissa kohillaan. Maltilliset rengaspaineet auttavat myös mukavuuteen huomattavasti.

    • 6. vuosi Cyclolla

      Jos sulla on hyvä cyclo, älä helkutissa mieti maantiepyörää. Jos saat jostain maantiepyörän koeajolle, niin huomaat itsekkin, ettei eroa ole. Heität siihen cycloon syksyllä lokasuojat ja keväällä ota pois, jos ne jostain kumman syystä häiritsee. Heitäppä muuten muovi/lasikuitu lokari sarja vaakaan ja totea itsekkin niiden painavan äärettömän vähän.

    • Alkup. Maantiepyöräi

      Asia ei ole noin yksinkertainen. Eniten ajotuntumaan massasta vaikuttaa pyörivä massa, eli käytännössä kiekot. Usein on järkevää säästää hieman rungossa ja päivittää saman tien paremmat kiekot.

      Alu on aina kova. Sensijaan kuidusta voidaan tehdä monenlaisia runkoja. Keskimäärin teräs- ja kuiturunko on alua paljon mukavampi. Käy jossain koeajamassa Spessun joku parempi Roubaix, niin ymmärrät kuinka mukava pyörä voi olla.

      Kolmas nyrkkisääntö on, että sport, C2C jne tuotenimillä myytävät pyörät ovat mukavampia kuin kilpapyörät.

    • kiloista viis

      Mun cyclo painaa 9 kg 200 grammaa ilman lokareita ja polkimia. En tiedä paljonko niiden kanssa. Alumiinirunko/hiilikuitu haarukka. Ja mitä sitten vaikka painaisi 12.5 kiloa, ei se paljoa 40.-50 kilometrin lenkillä vaikuta. Paitsi, että kunto saattaisi jopa hiukan enemmän kohota noilla lisäkiloilla...

      Pyöräily on välineurheilua mutta niillä garammoilla ei ole juuri merkitystä jos ei aja tallissa.

      • Alkup. Maantiepyöräili

        On siitä väliä. Kokeile, niin ymmärrät. Käsiteltävyys muuttuu painon vaihtuessa, eikä raskaampi pyörä ole helpompi käsitellä. Kaikki alta kymmenkiloiset ovat ihan ok ajettavia, mutta kuinka ok, niin kokeile!


    • rossari barok

      40 kilsan paikkeilla olevien lenkkien takia ei kannata missään mielessä vaihtaa cycloa maantiepyörään. En tiedä nykyisen cyclosi merkkiä ja kuntoa, mutta jos se on hyvässä tikissä, niin ajele vaan sillä. Vaihto maantiepyörään olisi pelkkää rahan haaskuuta.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Kyllä juuri noin, mutta vaihtamalla mukavampaan pyörään, pitenevät lenkitkin.


    • cyklisti

      Tuollaisessa tapauksessa suurempi merkitys lienee sillä satulan päällä olevalla painolla.

    • jordes

      pakko kertoa ja todeta että eroa on.....mulla on cyclo hiilarikeulalla ja se on huomattavasti tärinävapaampi kuin kaverini saman merkkinen alumiini keula....ja lenkki pyöränä mulla on kuitu pyörä ja se on taas ihan eri maasta kuin tuo cycloni...toki asteen kevyempi ja kapeampi renkaiminen mutta kyllä cyclolla mukavasti työmatkoja paahtaa......

    • Pölhölä

      Onhan se fiksua maksaa 1510 euroa ilmasta, jotta saa 200 grammaa kevyemmän fillarin.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Mutta kun asia ei ole tuolla tavalla. Vain täuysin polkupyöristä mitään tietämäön väittää noin. Joudut maksamaan monta tonnia enemmän, ennen kuin ollaan siinä tilanteessa, että maksat vain osien keventelystä. Jos ostat kuuden tonnin pyörän viiden tonnin pyörän sijasta, niin ollaan tuossa tilanteessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe