Miten arvioida pilvien kokoa

Cloude

Olen tässä ihaillut kauniita pilvilinnoja. Ja miettinyt, miten voisi arvioida niiden etäisyyttä, korkeutta maan pinnasta ja itse pilven korkeutta ilman tutkaa ja muita hienouksia. Niiden etenemisnopeudesta voinee jotain päätellä, samaten käyttää yleistä tietoa niiden koosta yms. Lieneekö olemassa jotain sekstanttia tai prismaa, jolla tämä onnistuisi? Lasermittari ei varmaankaan toimi ;)

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hieno pilvi

      http://ilmatieteenlaitos.fi/pilvikuvasto

      Alapilviraja on yleensä alle 2km ja yläpilviraja 5-9 km tai enemmän.
      Pilvet on kiinnostavia ja olis siistiä päästä tuonne kumpupilvien tasolle pilvien sisälle.
      Rc lennokkeja harrastaneena sähköliidokilla olen lennättänyt niin korkealle, että liidokin juuri ja juuri havaitsi.
      Sieltä olisi ollut hienot näkymät, jos liidokiin olisi laittanut pienen kameran kyytiin, jolla saa myös videokuvaa.
      Tai vielä hienompaa olisi, jos liidokin olisi varustanut FPV laitteilla eli silloin olisi samanlaiset näkymät liidokista, kuin olisi itse ollut mukana kyydissä.
      Eli siinähän on langaton videokamera ja maapinnalla monitori tai FPV lasit päässä, jolloin näkymä on kuin katselisi liidokin ikkunasta ulos.

      Olen myös leijoja lennättänyt ja leijaankin olisi mielenkiintoisa laittaa kamera ja saisi hienoa ilmakuvaa korkealta.
      Kerran lennätin laatikkoleijaa 170 m korkeudessa ja taivat oli sininen.
      Yht'äkkiä leijan ympärille alkoi kerääntymään valkoisia pisteita ja alkoi kuulumaan lokkien ääntelyä.
      Lokit kaartelivat leijan lähettyvillä jokin aikaa ja lähtivät sitten eteenpäin.
      Oli tosi hieno hetki tuommoinen. Usein myös pääskyset kaartelevat leijan lähettyvillä.

    • mukana ollut

      Opettele tunnistamaan erilaiset pilvet.Alapilvet,keskipilvet ja yläpilvet.Tuollaisen 10-15 yleisintä pilvityyppiä kun opit,niin helppo arvioida hiukan korkeuksiakin.
      Muutamasta pilvityypistä pystyy arvioimaan sateen alkamisen esim 8 tunnin kuluttua ym
      Pilven korkeus mitataan nykyään todella laserilla ,ceilometrillä.Ennen sääasemilla oli käytössä mekaaninen laite,jossa viisari sitten osoitti pilven korkeuden,kun laite suunnattiin pilven alarajaan.Yli kilometrin korkeudelle se oli kyllä aika arvailua.
      Aamusella sääasemilla kumpupilvien korkeus arvoitiin usein laskemalla 120x (T-Td)
      Observatorioilla sääpallon sivutuotteena nähtiin pilvenkorkeudet pallon nousun mukaan ja sitten varsinaisesta luotauksesta.Tuossa jotain ;)

    • Ihailija.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      76
      1464
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1207
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1146
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1004
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      813
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      752
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      745
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe