Ihminen kenellä on useita ihmissuhteita ja jopa liittoja takana ei ole mitenkään harvinainen. Mutta kun jokainen on ollut narsisti enemmän tai vähemmän herää jo kysymys mistä erot johtuvat? Joka haukkuu eksää ja eksän sukua narsistiksi, itse erottuaan monta kertaa on luonnevikainen. Paras tapa katkoa huhuilta siivet ottaa etuottoa, se oli narsisti. Kaikkihan niin siitä sanoivat. Sanovat tietenkin kun kerroit kaiken negatiivisen heille. Narsistin yksi keino on olla uhri. Näitä on monesti eronneissa paljon.
Kun on pöljä uhri
29
471
Vastaukset
- Miten noissa sitten
"Ihminen kenellä on useita ihmissuhteita ja jopa liittoja takana ei ole mitenkään harvinainen. "
Miten noissa sitten... "kasvoimme erillemme"... Ok. Tuon voi painaa lehteen ; ).
"Mutta kun jokainen on ollut narsisti enemmän tai vähemmän herää jo kysymys mistä erot johtuvat? "
Taitaa eroissa nousta aina kummankin narsistiset piirteet esiin. Jokaisellahan on se ns. terve narsismi.
"Narsistin yksi keino on olla uhri. Näitä on monesti eronneissa paljon. "
En osaa muista sanoa, mutta oma narsisti-psykopaattini ei ole koskaan ketään exäänsä (ainakaan minulle) sanonut narsistiksi (paitsi minua). Se oli minulle aivan sama. Sen verran olen hänen keittämänsä sopan yläpuolella kuitenkin.
Minä uskon jonkinlaiseen kierteeseen. Jostain syystä ensimmäinen pitkä suhde poikkeaa ja siitä lähtee tietynlainen kierre. Olen itse miettimästä päästyäni miettinyt, että miten saisin oman "kierteeni" poikki. Nyt olen todennut, että hyvin olen saanut narsistin jälkeen poikki "kierteen" ja kaiken muunkin. Miehiä ei enää elämässäni näy kuin sukulaisia ja työkavereita.... : /
Suoranaista paksunahkaista narsistia minulla on miesystävissä ollut tämä viimeinen NPH ja psykopaatti. Sitten epäilen yhtä kahden kuukauden suhdetta kaukana menneisyydessäni...
Läheisriippuvuutta suomalaisissa sen sijaan on tosi paljon. Alkoholistit lienevät usein läheisriippuvia (=ohutnahkainen narsisti).- HÄPIÄ JOS OSAAT
Kun pöljä uhri.
Narsistinen UHRI? Siinä hän kertoo itsestään kaiken. "Paras tapa katkoa huhuilta siivet ottaa etuottoa,se oli naristi. Kaikkihan niin sanovat. Ei kuule sano noin. Fiksut ihmiset ei huutele pitkinkyliä,olin narsistin kanssa avio/avoliitossa. Koska järkevä ihminen ei ala mustamaalaamaan,entistä puolisoa etenkin lapsilleen saatikka tuiki tuntemattomalle" se oli narsisti". Joka kaiken kukkuraksi on toisen ihmisen kunnianloukkaus,rikos.
Itse narsisti,kyllä turvaa selustansa,tolla tavalla,koska hän ei osaa hävetä. HÄPIÄ JOS OSAAT kirjoitti:
Kun pöljä uhri.
Narsistinen UHRI? Siinä hän kertoo itsestään kaiken. "Paras tapa katkoa huhuilta siivet ottaa etuottoa,se oli naristi. Kaikkihan niin sanovat. Ei kuule sano noin. Fiksut ihmiset ei huutele pitkinkyliä,olin narsistin kanssa avio/avoliitossa. Koska järkevä ihminen ei ala mustamaalaamaan,entistä puolisoa etenkin lapsilleen saatikka tuiki tuntemattomalle" se oli narsisti". Joka kaiken kukkuraksi on toisen ihmisen kunnianloukkaus,rikos.
Itse narsisti,kyllä turvaa selustansa,tolla tavalla,koska hän ei osaa hävetä."Itse narsisti,kyllä turvaa selustansa,tolla tavalla,koska hän ei osaa hävetä. "
Niin , liittyen "nimimerkkisii" niin kenelle tuo häpeä jos osaat on tarkoitettu, aloittajalleko?
En tiedä ymmärsinkö aloittajan tekstin jotenkin väärin mutta minun mielestäni hän otti esille juurkin sen asian, että narsistikin voi esiintyä uhrina ja käyttätyä tuohon tapaan, käsitin että tuo pöljä uhri tarkoittaa nimenomaan narsistia, joka huutelee...
Siihen en usko, että "oikeat" uhrit tekisivät noin,
mutta kannattaa tosiaan muistaa sekin, että narsisti sanakin on nykyään niin kulunut käytössä että nimitystä ny käytetään ihan väärin/tai pelkästään loukkaamismielessä tietämättä edes kunnolla mitä se tarkoittaa...
Etten ny ihan ymmärrä miksi aloitus ny ikäänkuin aiheutti jonkinlaista "raivoa" joissakuissa, uhreissako?, naristeissako?yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
"Itse narsisti,kyllä turvaa selustansa,tolla tavalla,koska hän ei osaa hävetä. "
Niin , liittyen "nimimerkkisii" niin kenelle tuo häpeä jos osaat on tarkoitettu, aloittajalleko?
En tiedä ymmärsinkö aloittajan tekstin jotenkin väärin mutta minun mielestäni hän otti esille juurkin sen asian, että narsistikin voi esiintyä uhrina ja käyttätyä tuohon tapaan, käsitin että tuo pöljä uhri tarkoittaa nimenomaan narsistia, joka huutelee...
mutta kannattaa tosiaan muistaa sekin, että narsisti sanakin on nykyään niin kulunut käytössä että nimitystä ny käytetään ihan väärin/tai pelkästään loukkaamismielessä tietämättä edes kunnolla mitä se tarkoittaa...
Etten ny ihan ymmärrä miksi aloitus ny ikäänkuin aiheutti jonkinlaista "raivoa" joissakuissa, uhreissako?, naristeissako?"En tiedä ymmärsinkö aloittajan tekstin jotenkin väärin mutta minun mielestäni hän otti esille juurkin sen asian, että narsistikin voi esiintyä uhrina ja käyttätyä tuohon tapaan, käsitin että tuo pöljä uhri tarkoittaa nimenomaan narsistia, joka huutelee..."
Niin vielä kun tuota aloitusta pyörittelen niin toki saattaa olla että aloittaja on narsisti ja puhuu itsestään, sillä saattaahan epäilyksen lietsominen uhreja kohtaankin olla tarkoituksellista tyyliin kaikki exäänsä nimittelevät ovat narsisteja...
Että saadaan kuva että nimenomaa uhrit ovat niitä narsisteja millä voidaan yrittää ns. sulkea uhrien suut, siitä narsistista ei saa puhua koska silloin leimautuu itse narsistiksi...
Että siltä pohjalta voin ymmärtää ns. uhrien raivon jos ja kun narsisti tahallisesti tekeytyy uhriksi voidakseen heittää narsistin leiman toisen harteille, joka saa enevissä määrin ihmiset epäilemään sitä uhria narsistiksi...
Että edelleen vaikeita, monimutkaisia asioita joista vaikea yhtä totuutta löytää varsinkaan silloin jos ei ole kanssakäymisissä ko. ihmisten kanssa/henkilökohtaisesti tunne kumpaakaan ihmistä ja heidän elämäänsä pitemmältä ajalta...
Että toisaalta ajattelen, ettei näitä asioita kannata liikaakaan miettiä, ja ainakaan yrittää soveltaa kaikkiin tuntemiinsa ihmisiin reality elämässä johan siinä sekoaa pää ja tosiaan voi käydä niin ettei voi enää kehenkään luottaa, mikä saattaa johtaa siihen, ettei enää uskalla solmia aitoja läheisiä ihmissuhteita...- Masa18
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
"En tiedä ymmärsinkö aloittajan tekstin jotenkin väärin mutta minun mielestäni hän otti esille juurkin sen asian, että narsistikin voi esiintyä uhrina ja käyttätyä tuohon tapaan, käsitin että tuo pöljä uhri tarkoittaa nimenomaan narsistia, joka huutelee..."
Niin vielä kun tuota aloitusta pyörittelen niin toki saattaa olla että aloittaja on narsisti ja puhuu itsestään, sillä saattaahan epäilyksen lietsominen uhreja kohtaankin olla tarkoituksellista tyyliin kaikki exäänsä nimittelevät ovat narsisteja...
Että saadaan kuva että nimenomaa uhrit ovat niitä narsisteja millä voidaan yrittää ns. sulkea uhrien suut, siitä narsistista ei saa puhua koska silloin leimautuu itse narsistiksi...
Että siltä pohjalta voin ymmärtää ns. uhrien raivon jos ja kun narsisti tahallisesti tekeytyy uhriksi voidakseen heittää narsistin leiman toisen harteille, joka saa enevissä määrin ihmiset epäilemään sitä uhria narsistiksi...
Että edelleen vaikeita, monimutkaisia asioita joista vaikea yhtä totuutta löytää varsinkaan silloin jos ei ole kanssakäymisissä ko. ihmisten kanssa/henkilökohtaisesti tunne kumpaakaan ihmistä ja heidän elämäänsä pitemmältä ajalta...
Että toisaalta ajattelen, ettei näitä asioita kannata liikaakaan miettiä, ja ainakaan yrittää soveltaa kaikkiin tuntemiinsa ihmisiin reality elämässä johan siinä sekoaa pää ja tosiaan voi käydä niin ettei voi enää kehenkään luottaa, mikä saattaa johtaa siihen, ettei enää uskalla solmia aitoja läheisiä ihmissuhteita...Narsisti ovelana ihmisenä pystyy muuntautumaan sekä narsistiksi että uhriksi aina tilanteen mukaan. Olen nähnyt tapauksen, jossa narsistimies kulutti lähteensä loppuun, joka joutui uupumisen seurauksena sairaalaan. Kun asiaa hoiti ammattitaidottomat ihmiset, niin he menivät narsistin kertomusten mukaan ja lähteestä tuli kiusaaja. Jokainen uhri nousee jollain lailla narsistia vastaan, ja hän käytti tätä hyväkseen. Lopputulemana oli, että narsisti sai puhtaat paperit eli hänet luokiteltiin uhriksi. Todellinen uhri on edelleen sairaanhoidossa sekä fyysisten että henkisten oireiden vuoksi.
- En ole kuullut
"Itse narsisti,kyllä turvaa selustansa,tolla tavalla,koska hän ei osaa hävetä. "
Etten ny ihan ymmärrä miksi aloitus ny ikäänkuin aiheutti jonkinlaista "raivoa" joissakuissa, uhreissako?, naristeissako?Aloittajalle,elä hyväihminen sinä loukkaannu tosta,pöljä tai häpiä sanasta.
Narsistinen, ihminen hän= isolla UHRI ikävällä tavalla lapsuudessa rikottu ihminen.
Aloittaja on sen kaliperin ihminen,etsii etsii,mutta ei löydä mitään?
Narsisti sana saakin kulua,niin loppuun,ettei sitä kuulu eikä näy.
Osaako narsisti hävetä,jos pahaa tekee tai anteeksi pyytää? - tuon aattelin noin
"En tiedä ymmärsinkö aloittajan tekstin jotenkin väärin mutta minun mielestäni hän otti esille juurkin sen asian, että narsistikin voi esiintyä uhrina ja käyttätyä tuohon tapaan, käsitin että tuo pöljä uhri tarkoittaa nimenomaan narsistia, joka huutelee..."
Että toisaalta ajattelen, ettei näitä asioita kannata liikaakaan miettiä, ja ainakaan yrittää soveltaa kaikkiin tuntemiinsa ihmisiin reality elämässä johan siinä sekoaa pää ja tosiaan voi käydä niin ettei voi enää kehenkään luottaa, mikä saattaa johtaa siihen, ettei enää uskalla solmia aitoja läheisiä ihmissuhteita...JUST NOIN. Meillä on elämässä, monen monta vaihetta ja vuotta.
- katso ja näe
En ole kuullut kirjoitti:
Aloittajalle,elä hyväihminen sinä loukkaannu tosta,pöljä tai häpiä sanasta.
Narsistinen, ihminen hän= isolla UHRI ikävällä tavalla lapsuudessa rikottu ihminen.
Aloittaja on sen kaliperin ihminen,etsii etsii,mutta ei löydä mitään?
Narsisti sana saakin kulua,niin loppuun,ettei sitä kuulu eikä näy.
Osaako narsisti hävetä,jos pahaa tekee tai anteeksi pyytää?Kyllä naristi osaa pyytää anteeksi, mutta se palvelee hänen itsensä etuja. Anteeksipyynössä yleensä on; JOS ole loukannut anteeksi. Saattaapa olla kyynel silmässä, mutta se on krokotiilin kyynel.
- Pala kakkua
Pöljä uhri? Hah. Minä ainakin tunnistin SINUT narsistiksi jo ensimmäisestä lauseesta. Mitähän te fiksut narskut täältä etsitte? Itseänne? :D
- Toinen kakun pala
Sinä et tiedä asioista enenpää kuin sika pohjantähdestä.
"Minä ainakin tunnistin SINUT narsistiksi jo ensimmäisestä lauseesta"
Niin sinulta kysyisin, mistä nimenomaisesta seikasta tuon tunnistit, siitäkö että hän nimitti uhria pöljäksi?
Itsekin tosiaan olen sitä mieltä, että noita pöljiä uhreja(narsisteja jotka tekeytyvät uhreiksi) on olemassa jos ny ajatellaan asiaa siltä pohjalta, että narsistit ovat patologisia valehtelijoita ja projektoivat omia ominaisuuksiaan toisiin...
Saahan tuolla uhriksi tekeytymisellä runsaasti huomiota, sääliä ja sympatiaa ja sen avulla voi löytää jopa uuden uhrin, ihmisen joka kuvittelee kykenevänsä parantamaan toisen...
Puhumattakaan siitä että narsisti uhrina voi onnistua sekoittamaan toisen mielen niin ettei toinen enää tiedä mikä on totta ja mikä ei ja ei kykene enää luottamaan itseensä saati toisiin, eikä tekemään itseään ja omaa elämäänsä koskevia valintoja ja alkaa näkemään narsisteja kaikkialla..
Onnistuvathan nuo "pöljät uhrit" huijaamaan jopa psykologeja, viranomaisia jne. esiintymällä uhreina ja siitä "oikeasta" uhrista tehdään narsisti...
Mutta joo, vaikeita/hyvin monimutkaisia asioita, sen vuoksi ei ny kannata kovin heppoisin perustein tehdä ihmisestä dignooseja, saati ihmisistä joita ei edes tunne...
Mutta noh, ehkä täällä netin keskustelupalstalla tuo "olet narsisti" huutelu on enemmänkin jonkinlaista huvia, kuten toisaalla jo totesin, siitä on tullut yleiskielen haukkumasana, eikä ihmiset välttämättä tiedä edes mitä se tarkoittaa...
- Nauraisin...
Narsistista raivoa tuossa vastauksessa?
- Nauraisit? Miksi?
Nauraisit? Miksi? Vaikka olisikin narsistista raivoa, niin miksi silti nauraisit?
- Nauranpa vaan
Nauraisit? Miksi? kirjoitti:
Nauraisit? Miksi? Vaikka olisikin narsistista raivoa, niin miksi silti nauraisit?
Mitä sinä sillä tiedolla teet?
- No miksi sitten kirj
Nauranpa vaan kirjoitti:
Mitä sinä sillä tiedolla teet?
No miksi sitten kirjoitit siitä tänne palstalle? Laita selvempi osoite, jos tarkoitat viestin vain jollekulle. Muuten muutkin voivat lukea ne.
- uhri on pöljä!
Kun hakkaa päätään seinää ja ottaa narsistin toisensa perään
"Kun hakkaa päätään seinää ja ottaa narsistin toisensa perään "
No välttämättä ei ehkä ihan noinkaan, on uhreja ja on uhreja...
On olemassa ihmisiä/uhreja jotka uskovat rakkaudellaan olevansa kykeniviä parantamaan toisen, vaikka se harvemmin on mahdollista jos ei kykene rakastamaan itseään ts. suostuu huonoon kohteluun...
Tuohon päätään seinään hakkaamiseen liittyen useimmissa tapauksissa taustalla saattaa olla jonkinlaista lapsuuden kokemusten uusintapakkoa, kyllä se rakastaa kun vain tarpeeksi yritän, on vaikea uskoa, että maailmassa on ihmisiä jotka vaan eivät kykene rakastamaan, valitettavasti osa heistä on myös äitejä ja isiä...
Mutta tuohonkin liittyen, lapsena ei ollut vaihtoehtoja, mutta aikuisella ihmisellä on, varsinkin jos tiedostaa asian ja alkaa ymmärtää, ettei rakastaminen tarkoita suorittamista/mielistelyä, itsensä uhraamista toisen vuoksi...
Myös itsetunto ongelmia saattaa olla taustalla ja ns. opittua avuttomuutta, toivotaan että tapahtuisi ihme/löytyisi ihminen jonka myötä kaikki elämäni vaikeudet poistuisivat ilman että minun itseni tarvitsisi tehdä mitään itseni ja oman elämäni parantamiseksi...
Tiedä sitten voisiko taustalla olla myös jonkinlaista alitajuista paluuta siihen aikaan kun asiat olivat vielä noin, ns. vanhemman kaipuuta, jotain sellaista toivetta että vastuun elämästäni kantaisi joku toinen...
- Kysyn vaan
Ei jokainen vastenmielinen ja itsekäs ihminen ole narsisti. Koska te opitte sen? Tällä perusteella ette koskaan. Samaa mieltä olen, joka menee uudelleen ja uudelleen samantyyppisen kahjon kanssa yhteen, saa syyttää vain itseään. Miksi pitää aina etsiä itselleen uusi pieksäjä?
- Masa18
Aikaisemminkin on todettu, että tällä palstalla kirjoittelevat sekä narsistit että uhrit ja kaikki he tänne mahtuvat. Surullista on vain se, että narsistit lukiessaan uhrien kertomuksia saavat niistä monesti uusia ideoita kumppaneita rääkätäkseen. Aina on ollut v-mäisiä ihmisiä kautta aikojen. Heistä on vasta viime vuosina alettu käyttämään yleisnimitystä narsisti. Harvalla heistä on diagnoosi. Me tavalliset ihmiset tunnistamme heissä kieroutuneen käyttäytymiseen ja aina eivät lääkärit tai juristitkaan pysty heitä todentamaan vaan heistä tulee uhri ja uhrista syyllinen riitatilanteessa. Meitä ihmisiä on moneksi. Toisilla on niin kova hoivavietti, että luulevat pystyvänsä muuttamaan / parantamaan narsistin ja hakeutuu aina uudestaan samanlaisen ihminen kanssa suhteeseen, toisilla taas yksi suhde narsistin kanssa riittää. Minä kuulun viimeisimpään ryhmään ja nautin lopunikäni omasta rauhasta läheisteni kanssa.
- Minullakin on käynyt
Minullakin on käynyt mielessä, että täältä voisi joku saada virikettä miten tosiaan voisi lisää rääkätä. Tosiasiassa nyt kun mietin mitä ne keinot voisivat olla, niin enpä tiedä löytyykö täältä mitään sellaista. Senhän he tietävätkin, että uhrinsa ovat koukuttaneet.
Uskoisin, että tältä palstalta kuitenkin voittopuolisesti voi uhri saada ideoita, miten päästä eroon narsistista. Esimerkkinä aina joihinkin ketjuihin ilmestyy raivostuneita kirjoituksia ja palstan haukkumista... ehkä ulos heitetyt narsistit siellä meluavat...
"Aina on ollut v-mäisiä ihmisiä kautta aikojen. Heistä on vasta viime vuosina alettu käyttämään yleisnimitystä narsisti. "
Edelleenkään, kaikki v-mäiset ihmiset eivät ole narsisteja, joskin narsistisia taitavat olla. Esim. tämä netti mahdollistaa tiedon saannin. Aiemmin ei ollut mahdollista, että maallikko olisi pystynyt perehtymään psykologian saloihin kuten nykyään. Jossain aiemmassa ketjussa muistan sanoneeni, että ei tämä ole sen kummempaa, kuin esim. autojakin on aina jotkut korjanneet itse.
Kaikkea ei tiedetä eikä osata, mutta jotain kotitarpeiksi opimme tästä narsismi aiheesta. Yleisnimitykseksi en kuitenkaan tuota ottaisi ja toivottavasti ei sellaiseksi tulekaan.
Osaatko sinä Masa18 sanoa, miten laajasti ihmiset nimittelevät toisiaan narsisteiksi? Eli onko sinulla enemmän näkemystä tuohon. Jos on noin, niin toivotaan, että ne ihmiset, jotka kykenevät empatiansa osoittamaan, sen tekevät. Ja ne, jotka pystyvät itseään korjaamaan, tekevät sen myös.
Työsuojelu tarjoaa työpaikoilla keinoja, mutta valitettavasti kuulemani ja näkemäni mukaan narsistit turvaavat sen selustansa... - Masa18
Minullakin on käynyt kirjoitti:
Minullakin on käynyt mielessä, että täältä voisi joku saada virikettä miten tosiaan voisi lisää rääkätä. Tosiasiassa nyt kun mietin mitä ne keinot voisivat olla, niin enpä tiedä löytyykö täältä mitään sellaista. Senhän he tietävätkin, että uhrinsa ovat koukuttaneet.
Uskoisin, että tältä palstalta kuitenkin voittopuolisesti voi uhri saada ideoita, miten päästä eroon narsistista. Esimerkkinä aina joihinkin ketjuihin ilmestyy raivostuneita kirjoituksia ja palstan haukkumista... ehkä ulos heitetyt narsistit siellä meluavat...
"Aina on ollut v-mäisiä ihmisiä kautta aikojen. Heistä on vasta viime vuosina alettu käyttämään yleisnimitystä narsisti. "
Edelleenkään, kaikki v-mäiset ihmiset eivät ole narsisteja, joskin narsistisia taitavat olla. Esim. tämä netti mahdollistaa tiedon saannin. Aiemmin ei ollut mahdollista, että maallikko olisi pystynyt perehtymään psykologian saloihin kuten nykyään. Jossain aiemmassa ketjussa muistan sanoneeni, että ei tämä ole sen kummempaa, kuin esim. autojakin on aina jotkut korjanneet itse.
Kaikkea ei tiedetä eikä osata, mutta jotain kotitarpeiksi opimme tästä narsismi aiheesta. Yleisnimitykseksi en kuitenkaan tuota ottaisi ja toivottavasti ei sellaiseksi tulekaan.
Osaatko sinä Masa18 sanoa, miten laajasti ihmiset nimittelevät toisiaan narsisteiksi? Eli onko sinulla enemmän näkemystä tuohon. Jos on noin, niin toivotaan, että ne ihmiset, jotka kykenevät empatiansa osoittamaan, sen tekevät. Ja ne, jotka pystyvät itseään korjaamaan, tekevät sen myös.
Työsuojelu tarjoaa työpaikoilla keinoja, mutta valitettavasti kuulemani ja näkemäni mukaan narsistit turvaavat sen selustansa...Ei ole muuta kuin mutu-tuntuma. Harva meistä, jotka exäämme narsistiseksi ihmiseksi nimittelemme, on oikeutettu diagnoosia tekemään. Ajattelen niin, että normaali ihminen huomaa jossain vaiheessa tavanneensa ihmisen, jonka käyttäytyminen ja mielipiteet ovat ahdistavia ja luokkaavia. Suhteessa tarpeeksi kauan ollessa alkaa moni itsekin oireilemaan fyysisesti ja henkisesti. Siinä vaiheessa hakeudutaan lääkäriin. Meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, mutta normaalit ihmiset pystyvät myös aitoihin tunteisiin, empatiaan ja sympatiaan toisia ihmisiä kohtaan. Lähinnä narsisti-nimityksestä on yleisnimitys ilkeistä ihmisistä.
Tämä palsta on minusta hyödyllinen, koska aikoinaan minäkin tänne hakeuduin ja sain monet näkökannat lähestyä asiaa. Siinä saa uusia näkökantoja lähestyä asiaa. - Ajan takaa tuota,
Masa18 kirjoitti:
Ei ole muuta kuin mutu-tuntuma. Harva meistä, jotka exäämme narsistiseksi ihmiseksi nimittelemme, on oikeutettu diagnoosia tekemään. Ajattelen niin, että normaali ihminen huomaa jossain vaiheessa tavanneensa ihmisen, jonka käyttäytyminen ja mielipiteet ovat ahdistavia ja luokkaavia. Suhteessa tarpeeksi kauan ollessa alkaa moni itsekin oireilemaan fyysisesti ja henkisesti. Siinä vaiheessa hakeudutaan lääkäriin. Meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, mutta normaalit ihmiset pystyvät myös aitoihin tunteisiin, empatiaan ja sympatiaan toisia ihmisiä kohtaan. Lähinnä narsisti-nimityksestä on yleisnimitys ilkeistä ihmisistä.
Tämä palsta on minusta hyödyllinen, koska aikoinaan minäkin tänne hakeuduin ja sain monet näkökannat lähestyä asiaa. Siinä saa uusia näkökantoja lähestyä asiaa."Lähinnä narsisti-nimityksestä on yleisnimitys ilkeistä ihmisistä."
Ajan takaa tuota, että kun ei pitäisi olla...
Täällä palstalla on väliin haettu tarkkojakin jaotteluita, että miten asiat ovat prikuulleen. NPH on niin kinkkinen ja hankala ilmiö, että ei voi puhua samana päivänäkään jostain ilkiksestä ja NPH:sta. Myöskin muut persoonallisuushäiriöt ovat hankaluudestaan huolimatta erityyppisiä. NPH tulee nimenomaan uhrinsa ongelmaksi. - Ajattelisin, ettei
Masa18 kirjoitti:
Ei ole muuta kuin mutu-tuntuma. Harva meistä, jotka exäämme narsistiseksi ihmiseksi nimittelemme, on oikeutettu diagnoosia tekemään. Ajattelen niin, että normaali ihminen huomaa jossain vaiheessa tavanneensa ihmisen, jonka käyttäytyminen ja mielipiteet ovat ahdistavia ja luokkaavia. Suhteessa tarpeeksi kauan ollessa alkaa moni itsekin oireilemaan fyysisesti ja henkisesti. Siinä vaiheessa hakeudutaan lääkäriin. Meissä kaikissa on narsistisia piirteitä, mutta normaalit ihmiset pystyvät myös aitoihin tunteisiin, empatiaan ja sympatiaan toisia ihmisiä kohtaan. Lähinnä narsisti-nimityksestä on yleisnimitys ilkeistä ihmisistä.
Tämä palsta on minusta hyödyllinen, koska aikoinaan minäkin tänne hakeuduin ja sain monet näkökannat lähestyä asiaa. Siinä saa uusia näkökantoja lähestyä asiaa."Harva meistä, jotka exäämme narsistiseksi ihmiseksi nimittelemme, on oikeutettu diagnoosia tekemään. "
Ajattelisin, ettei kukaan. Jos jollain ammattipsykiatrilla sattuisi olemaan narsistipuoliso, niin eihän hän siellä omassa keittiössään tai olkkarissaan mitään diagnoosia saa puolisolleen antaa...
Sen sijaan pidän moraalisena velvollisuutena itsestä huolehtimista, jossa nyt osa on tätä narsistiasian selvittämistä, kun on ilmiselvään sellaiseen törmännyt. Eihän heillä juuri kellään ole diagnoosia juuri sen vamman kavaluuden vuoksi.
- Monelta taholta
Usein eronnut on luonnevikanen itse narsisti. Onko alotus niin vaikea käsittää? Itselle asia on selvää.
- Onnellisesti vapaa
En ymmärtänyt aloituksen pointtia. Itse suosittelisin, ettei käytetä lainkaan termiä "narsisti" kuin ainoastaan poikkeustapauksessa. Se kärsii inflaation ja on vieraantunut alkuperäisestä tarkoituksestaan. Eli siis jos toisessa ja toisen suvussa on joku "vika", niin kannattaa nimetä tuo vika suoraan. Vaikkapa että anoppi juo, varasti luottokorttisi ja kieltää kaiken, vaikka virallisen pätevästi on toisin todistettu. Tai että valvontakameraan tallentui, kuinka vaimosi otti postinjakajalta suihin.
Kun ikää tulee, niin ymmärtää entistä paremmin, miten kokonaisuus on osiensa summa. Puutteineenkin voi pärjätä suhteessa ja kasvattaa jopa tervepäisiä lapsia, jos pari ja suku täydentävät toisiaan. Yleensä vaan tapaa olla, että kun molemmissa osissa on vikaa, niin kokonaisuus toimii entistä heikommin.
Itse ainakin olen tyytyväinen siihen, miten hyvin ex-mieheni on pärjännyt ilman minua. Ja miten vapaa olen ollut ilman häntä. Ja miten mukavaa on, kun ollaan taas puheväleissä. Hänen sosiaalista sukuaan jäin kaipaamaan erottuamme. Mutta ratkaisu oli muuten oikea. Jos kokonaisessa suvussa näkee vain pahaa, niin vika on katsojassa. Useimmissa yksilöissäkin on sekä hyviä että haastavampia piirteitä. Ja se hankala piirre voi jossain toisessa yhteydessä olla etu, omasta näkökulmastaan tulkitsee asian vain yksipuolisesti tai väärin. - seittämän
Nytkö sinä tuon vasta tajuat?
- Itseasiassa silmiini
"Ihminen kenellä on useita ihmissuhteita ja jopa liittoja takana ei ole mitenkään harvinainen. Mutta kun jokainen on ollut narsisti enemmän tai vähemmän herää jo kysymys mistä erot johtuvat?"
Itseasiassa silmiini piirtyy eräs ikävä tyyppi, kun luen tuon. Voin kuvitella, että eräs tuntemani mies olisi voinut kirjoittaa tuollaisen. Mies on kovan elämäntarinansa ja viimeistään liiallisen alkoholinkäytön vuoksi melkoisen epäsosiaalinen paketti, kertakaikkiaan. On pitkässä suhteessa tuntemani naisen kanssa. Nainen on vähän sinisilmäinen eikä miehistä kokemusta kovin paljoa ole, muuta kuin pari aiempaa, joista nykyinen on vain aavistuksen pehmeämpi kopio, tai olisiko niin, että osasi ensin vetää roolinsa niin paljon paremmin, että pääsi rahahanojen vartijaksi...
Hän on maalannut puolisoaan huonoon valoon jo vuosia ja haukkua retostelee ja nolaa tätä mennen tullen. Ns. kunnolliset ihmiset ovat jo pitkään olleet kauhuissaan. Mitä kauemmin ja lähemmin minäkin olen sitä menoa katsonut, sitä pahemmalta vaikuttaa. Olen kuvitellut, että heillä sentään välillä menisi paremmin, mutta missä se väli on?
Minunkin on kohta pakko luopua optimismistani ja uskoa se mitä minä näen. Mies taitaa olla melkoisen... niin, vähintään narsistinen.
Juuri narsistihan tarttuu syöttiin, jota muut ovat jo valmiiksi nakertaneet.
Olen tätäkin aloitusta jo pitkään katsellut sillä silmällä.
" se oli narsisti. Kaikkihan niin siitä sanoivat. Sanovat tietenkin kun kerroit kaiken negatiivisen heille. Narsistin yksi keino on olla uhri. Näitä on monesti eronneissa paljon. "
Vastasin ensimmäisenä tähän aloitukseen ja nyt otan taas vähän kantaa. Voidakseen ottaa kantaa ollenkaan, on oltava joku syvempi kurkistus asiaan, kuten minulla siihen tapaukseeni josta kerroin. Mies on hävytön ilkiö, ja minua sattuu sydämeen, miten huonosti hän kohtelee elämänkumppaniaan. Aloitus voisi olla vaikka hänen tekemänsä. Hän hakee uskomattomilta tahoilta tukea näkemykselleen, kuinka kamala puoliso hänellä on. Miksi hän ei itse eroa? Minkä takia hänen on pakko osoittaa puoliso syylliseksi ja huonoksi ihmiseksi? Tiedän vastauksen, asiasta ei ole kahta epäilystä. Raha, raha ja taas kerran raha. Onko hän niin häijy, että riistää viimeisenkin ihmisarvon puolisoltaan? Puolison en ole koskaan kuullut miestä toruvan, en mistään, vaikka aihetta riittäisi.
"Usein eronnut on luonnevikanen itse narsisti. Onko alotus niin vaikea käsittää? Itselle asia on selvää. "
Tuossa aloittaja itse tai joku muu joka kuitenkin komppaa aloittajaa. Niin miten muka voi olla yksin eronnut? Tarvitaan käsittääkseni vähintään kaksi.
Eli tässä paitsi että pohdin tuntemaani tapausta, samalla yritän osoittaa, että täytyy olla melkoinen lähikontakti, ennen kuin pystyy sanomaan toisten suhteista mitään. Puhumattakaan, että laskisi erojen lukumäärää. Miten voi väittää, että jollakulla on liian monta eroa, kun niitä omia ei ehkä laske mukaan ollenkaan. Niitä on saattanut olla vielä enemmän. Kuka niistä kaikista ottaa selvää, kun eivät ole välttämättä rengastettuja.- Eli tuossa aloittaja
" Mutta kun jokainen on ollut narsisti enemmän tai vähemmän herää jo kysymys mistä erot johtuvat?"
Eli tuossa aloittaja yrittää väittää, että jos joku on ollut useissa vaikeissa suhteissa, niin antaa mennä vaan... hänen täysjärkisyytensä päivät ovat lasketut. Tarkoittaako aloittaja, että kun on moninkertainen uhri, niin ei ole enää uskottava?
Kysynkin aloittajalta, että mitä ovat ne asiat, mihin tuossa ihmispolossa ei enää voi uskoa? Voiko ajatella, että hän on uhri lopun elämäänsä, eikä ansaitse ihmisarvoista kohtelua vastakaan? Voiko ajatella, että hänen kaikki seuraavat kumppaninsa olisivat syyttömiä, vaikka tekisivät mitä? Voiko ajatella, että joku voisi käyttää tilaisuutta hyväkseen ja tekisi selvää ikään kuin valmiiksi epäkelvosta ja nyt kyselee palstalta, että kuulostaako uskottavalta.
Vastaus: ei kuulosta. Sinulla ei ole tuolla tavoin mitään mahdollisuuksia edetä, mikä sinun tavoitteesi sitten ikinä onkin.
- mikä ongelmallista?
Uhreilla kai harvemmin on kiinnijäämisen pelkoa,
ovat shokissa, sekavia, itkee kivusta tai tuskasta, osa on puolitajuttomia tai -koko,
nöyryytettyjä, kaikin tavoin häpäistyjä, vailla turvaa olevia jne , kyllähän tommonen
pöljä-nimike on helppo päälleheitettävä
jos ei ole silleen freesissä kunnossa kuin julkimesiintyjät lavalla, aineilla tai meikeillä
ja melkoisella itsevarmuudella varustetut tai bisnesgurut.
Veikkaisin mitään syytöksiä esittämättä että Suomessakin lienee useita organisaatioita, jotka vaikka eri aineilla totaalisesti puhdistaa ihmisiä ihmisyydestä ja varoistaankin - onks ne sitten jotenkin uhrejaan parempia itseriittoisuudessaan?
Tai ovat jossain julkisuuden valokeilassa eläviä - silleen suojatussa asemassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla7012773Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,311376Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131324Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2511259- 1131245
- 1051085
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?112973Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k105959Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50779- 64761