sälekaihtimen toiminta

sironta-heijastin

http://yle.fi/uutiset/suljetko_salekaihtimet_vaarin_-_nain_pidat_lammon_loitolla/7383306

"Jos haluaa pimentää, niin pullea puoli sisälle ja jos torpata paistetta, niin kupera puoli ulospäin.

Sälekaihtimia voi käyttää myös väärin. Kaikille ei ole selvää, miten päin suljettuina sälekaihtimet pitävät lämmön parhaiten loitolla.

- Kuka mitenkin niitä kääntelee, eikä sitä varmaan ajatella sen kummemmin, kunhan jotain saadaan valon ja ikkunan väliin, kertoo Ihanainen.
Kuperan ja koveran sälepuolen välillä on kaihdinammattilaisten mukaan vissi ero.

- Kaihtimet pitää kääntää valoa vastaan eli säleen kupera puoli ulospäin, jolloin se heijastaa valon ja uv-säteet takaisin pihalle päin, opastaa Ihanainen.

- Kaihdin säädetään niin, että kuperan puolen keskipiste on kohdistettuna aurinkoon päin, neuvoo puolestaan Ahtonen.

Kuumuutta ja valoa ei kuitenkaan välttämättä torjuta samalla konstilla. Joissakin kaihdinmalleissa huoneeseen saadaan pimeää, kun säleen pullea puoli käännetään sisällepäin. Tällöin kaihdin sulkeutuu tiiviimmin, mutta välistä pääsee kuitenkin uv-säde sisään."

En ihan ymmärtänyt. Miten sitä ir-sädettä ohjataan?
Pitäisikö lampuissa pyöräyttää polttimo heijastimen toiselle puolelle?

2

2276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luulisin että joku on vetänyt vain johtopäätöksen että kun auringon säteily tulee yläviistosta niin pyritään kääntämään säleikkö niin että se ei ole säteilyn suuntainen.(sama juttu sivusuunnassakin).
      Muutenhan, jos säleikkö tiivistyy kunnolla, ei sen kuperuudella pitäisi olla mitään merkitystä.

      • 9 + 18

        Lisäksi on otettu huomioon, että oikein päin kallistettuna huoneen sisältä pääsee lämpösäteilyä säleiden välistä ulos.

        Siinä siis oletetaan että yläpinta on kupera ja alapinta kovera. Ja teksti on sen mukainen. Jos säleet on asennettu toisinpäin tulee kovera puoli kääntää aurinkoon päin. Olennaista on siis se että säle on mahdollisimman poikittain auringost atulevan säteilyn kulkusuuntaan, sillä ei ole ollenkaan niin paljon väliä onko aurinkoon päin kupera vai kovera pinta.

        Huomaamatta on myös voinut jäädä, että maanpintakin voi olla kämppää kuumempi, jolloin sieltä saapuu kämppään enmmn säteilyä kuin kämpästä poistuu, kun säleiden välissä on rako. Lämpötila ero maanpintaan on kuitenkin huomattavsti pienempää kuin aurinkoon verrattuna. Ja säteilytehohan on verrannollinen absoluuttisen lämpötilan neljänteen potenssiin. Joten olennaisempaa on keskittyä siihen että kaikki auringosta saapuva säteily on blokattu heijastimella (eli kaihtimella)

        Ohjeet on siis tyypillistä epätieteellistä markkinointikieltä. Ja siten joissain tilanteissa ihan vääriä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      133
      2616
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1514
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1357
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      353
      1288
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      108
      1198
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1085
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      781
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      779
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      749
    10. Mikä elokuva kuvaa ikävöityä henkilöä ja sinua?

      Otsikossa aloitus.
      Ikävä
      55
      734
    Aihe