Pyörä kuntoiluun/kaupunkiajoon?

eräs kuntoilija

15

228

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fifo_

      Tunturi, koska siinä on teräshaarukka.

      Omasta mielestä tämä olisi parempi pyörä samassa hintaluokassa mainitsemaasi käyttöön.

      http://www.bikeshop.fi/Kona_Rove_AL/ekauppa/pKOROVAL/&listpos=0

      Makuasioita tietenkin. Maku voi tosin muuttua kun kokemusta karttuu. Itsekin joskus aikoinaan sorruin tuon Crescentin tapaiseen. Nyt minulla on tuon Konan tapainen....

      • Fifo_

        Lisätään vielä, koska epäilen, että käyrä tanko pelottaa.

        Käyrä tankohan ei tarkoita sitä, että ajetaan koko ajan nenä kiinni etupyörässä. Ajoasento voi olla aivan yhtä pystyi kuin esimerkkipyörissäsi. Käyrä tanko mahdollistaa vain useamman otteen ja otekorkeuden. Se on siis monipuolisempi.

        Juuri tämän takia itse luovuin suorasta tangosta kun siihen välillä hairahduin. Käyttötarkoitukseni on kaupunkiajo, lenkkeily ja työmatkat.


      • eräs kuntolija
        Fifo_ kirjoitti:

        Lisätään vielä, koska epäilen, että käyrä tanko pelottaa.

        Käyrä tankohan ei tarkoita sitä, että ajetaan koko ajan nenä kiinni etupyörässä. Ajoasento voi olla aivan yhtä pystyi kuin esimerkkipyörissäsi. Käyrä tanko mahdollistaa vain useamman otteen ja otekorkeuden. Se on siis monipuolisempi.

        Juuri tämän takia itse luovuin suorasta tangosta kun siihen välillä hairahduin. Käyttötarkoitukseni on kaupunkiajo, lenkkeily ja työmatkat.

        Kiitos vinkistä. Täytyypä tutustua tuohon Konaan. Miten esim toi Tunturi jos siihen laittaa käyrätangon, eikös ole ihan sama, onko Kona tai Tunturi, runkohan näyttää olevan samanlainen kuin Konalla?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        eräs kuntolija kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Täytyypä tutustua tuohon Konaan. Miten esim toi Tunturi jos siihen laittaa käyrätangon, eikös ole ihan sama, onko Kona tai Tunturi, runkohan näyttää olevan samanlainen kuin Konalla?

        Käyrä- ja suoratankoinen pyörä eroaa hieman rungon pituudeltaan, joten sovittaminen ei ole ainakaan ongelmatonta. Jos se onnistuisikin, niin rahallisesti siinä ei ole järkeä.

        SUP myy Biancheja kohtuu hintaan. Sisään ostetut cameleontit ovat tänä vuonna vähän oudoilla osasarjoilla. Hintaero halvimpaan Bianchi Via Nironeen alkaa myös olla nin pieni, ettei ole järkevää ostaa sellaista, vaan sitten suoraan maantiepyörä.

        Itse ostaisin tuollaiseen käyttöön tämän, jos siitä on vielä kokoa:

        http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/9/46/bianchi-c2c-impulso-alu-veloce-mix-10sp-compact-vm2013

        Se on geometrialtaan juuri tuollaiseen käyttöön tarkoitettu. Rauhalliisemmat kulmat ja korkea ajoasento. Hinta on kohdallaan ja Campan Veloce hakkaa sarjana mennen tullen halpis Shimanot. Laatu on jotain 105:sen luokkaa. Osalistassa on maininta MIX, joka voi tarkoittaa mitä vain, mutta tuossa tapauksessa se todennäköisesti tarkoittaa jonkin verran Micheä.


      • renepolkija
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Käyrä- ja suoratankoinen pyörä eroaa hieman rungon pituudeltaan, joten sovittaminen ei ole ainakaan ongelmatonta. Jos se onnistuisikin, niin rahallisesti siinä ei ole järkeä.

        SUP myy Biancheja kohtuu hintaan. Sisään ostetut cameleontit ovat tänä vuonna vähän oudoilla osasarjoilla. Hintaero halvimpaan Bianchi Via Nironeen alkaa myös olla nin pieni, ettei ole järkevää ostaa sellaista, vaan sitten suoraan maantiepyörä.

        Itse ostaisin tuollaiseen käyttöön tämän, jos siitä on vielä kokoa:

        http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/9/46/bianchi-c2c-impulso-alu-veloce-mix-10sp-compact-vm2013

        Se on geometrialtaan juuri tuollaiseen käyttöön tarkoitettu. Rauhalliisemmat kulmat ja korkea ajoasento. Hinta on kohdallaan ja Campan Veloce hakkaa sarjana mennen tullen halpis Shimanot. Laatu on jotain 105:sen luokkaa. Osalistassa on maininta MIX, joka voi tarkoittaa mitä vain, mutta tuossa tapauksessa se todennäköisesti tarkoittaa jonkin verran Micheä.

        Millainen pyörä nimim "Alkup. Maantiepyöräi" LLä? ja millaisella käytöllä? Kuinka usein ja kuinka pitkät matkat?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        renepolkija kirjoitti:

        Millainen pyörä nimim "Alkup. Maantiepyöräi" LLä? ja millaisella käytöllä? Kuinka usein ja kuinka pitkät matkat?

        - pari maantiepyörää
        - yksi retkipyörä/cyclocrossari
        - fixi
        - halpismaasturi

        Työmatkapyöräily on loppunut, kun työmatka on nykyään niin lyhyt. Aikaisemmin tuli ajettua työmatkoja pari kolme kertaa viikossa sulana vuodenaikana. Työmatkapyöränä oli maantiepyörä tai joskus fixi.

        Nykyään fillarilla kuntoilua kahdesta neljään kertaa viikossa. Lomilla vähän enemmän. Perus lenkki on jotain 15 - 50 km välillä. Mökkimatka on tuo viisikymppinen, joten sitä tulee ajettua aika usein.

        Crossari on rospuuttopyöränä ja siihen on retkisetupkin. Maasturi oli vika ostos.


      • Alkup hihittäjä
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        - pari maantiepyörää
        - yksi retkipyörä/cyclocrossari
        - fixi
        - halpismaasturi

        Työmatkapyöräily on loppunut, kun työmatka on nykyään niin lyhyt. Aikaisemmin tuli ajettua työmatkoja pari kolme kertaa viikossa sulana vuodenaikana. Työmatkapyöränä oli maantiepyörä tai joskus fixi.

        Nykyään fillarilla kuntoilua kahdesta neljään kertaa viikossa. Lomilla vähän enemmän. Perus lenkki on jotain 15 - 50 km välillä. Mökkimatka on tuo viisikymppinen, joten sitä tulee ajettua aika usein.

        Crossari on rospuuttopyöränä ja siihen on retkisetupkin. Maasturi oli vika ostos.

        Kumpi "Maasturi oli vika ostos" vai "Maasturi oli vikaostos"?


    • www1

      Itse valitsisin noista kahdesta crescentin koska siinä on parempi vaihteisto ja hydrauliset jarrut. Haarukan vaihtaisin jäykkään aika pian.

    • rx700

      Jostain syystä liputan tunturin puolesta. Itellä rx700. Eipä oo moitittavaa.tais ol joku tarjous 599 keväällä.

      • Lasse.

        Mistäs johtuu tuntureitten huono maine. esim ei kelpaa tunturi ajopyöräksi vaativalle? Vaikka tunturi osaa siinä missä muutkin valmistajat.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Lasse. kirjoitti:

        Mistäs johtuu tuntureitten huono maine. esim ei kelpaa tunturi ajopyöräksi vaativalle? Vaikka tunturi osaa siinä missä muutkin valmistajat.

        Tunturi ei ole valmistaja vaan suuren eurooppalaisen pyörätalon Accell Groupin tuotemerkki. Accell Group ostelee vaikeuksiin joutuneita paikallisesti tunnettuja pyörämerkkejä, lopettaa mahdolliset tehtaat ja myy nimellä halpiksia.

        http://www.accell-group.com/en

        Varsinainen laatupyörämerkki talolla on Lapierre. Jussi Veikkase tiimi FDJ ajaa sillä.

        http://en.wikipedia.org/wiki/FDJ.fr

        http://www.equipecyclistefdj.fr

        Suomessa halvimmat markettipyörät teipataan Tuntureiksi ja alempi keskiluokka Nishikeiksi, joka on toinen täällä myytävä Accell Group'in tuotemerkki. Merkkien imagoa parannetaan siten, että Nishikiksi teipattuja ihan hyviä maantiepyöriä myydään täällä jonkin verran. Tunturiksi taas teipataan joskus erä hinnat alkaen malleja. Näiden maineella sitten myydään muuta.

        Hankaluus on, että jo pyörät tuotaisiin Lapierren teipeillä, olisi niistä käytössä kaikki koot. Nyt näin ei ole. Halpista hakevan kannattaa kuitenkin vilkaista, jos noita Tunturin "harjoituskilpapyöriä" päätyy hyvään alennusmyyntiin. Normaali hinnoilla ne ovat vähän kalliita. Jos koko sopii, niin kohtuullisella tarjouksella tuollainen "harjoituskilpapyörä" hakkaa kyllä mennen tullen pomppukeppihybridit, mutta hinnan pitää alkaa mielummoin kasilla kuin ysillä.

        http://www.tunturi.fi/pyoratyyppi/sport/


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Ajotyylikin ratkaisee paljon. Kun ajat rauhallisesti ja järkevästi kaupungissa, niin maantiepyörä on kesällä hyvä valinta, jos oikeasti tarvitset pyörän myös lenkkeilyyn. Jos haluat ajaa myös rospuuttoaikaan samalla pyörällä, niin cyclocrossari on hyvä kompromissi.

      Jos ajotyylisi on agressiivinen kaupungissa, niin 29" on oikea valinta. Suomessa en ole nähnyt täysjäykkiä 29" sen jälkeen kun Nishiki meni Accell Groupille. Maailmalsta niitä saa.

      http://www.evanscycles.com/products/cannondale/trail-ss-sl-29er-2014-mountain-bike-ec054932

      Oikean kokoinen pyörä oikeaan käyttöön! Kun vielä ymmärtää, ettei loputtomasti kannata tehdä kompromisseja - kompromissi on huono kaikessa - niin homma toimii. Hyvä yhditelmä on esimerkiksi 29" talvelle ja maantiepyörä kesälle. Minkälainen 29" taas pitää olla, vaikuttaa se, ajatko sillä myös oikeasti maastossa vai vain ulkoilureiteillä jne.

      Jos on pakko tehdä kompromissi vain yhdestä pyörästä, se on Suomessa yleensä cyclocrossari.

      • Tarkoituksen mukaan

        Ainakin Helsingissä on siinä mitassa rotvallia ja auki revittyä asfalttia ja muita muhkuroita että maantiepyörä ei kaupunkiin ole ehkä paras. Mulla on cyclo ja jokin city-pyörä sillä kirotulla halvalla pomppukepillä kaupunkipyöränä (asun kantakaupungissa) mutta pehmentää kummasti katukiviä päin ajamista se pomppukeppi.

        Cyclolla saa varoa vanteita ja on parikertaa kumi mennytkin, liikaa vauhtia ja etupään olen hyppyyttänyt mutta takana on kolahtanut :) Onneksi vanne on säilynyt. Cyclolla ajetaan 00500 postinumeroalueen ulkopuolella, sillä pomppukepillä sen sisäpuolella.

        Yksi vaaran paikka on sporakiskot, siihen kiskon väliin kun putoat niin kisko vie ja sinä vikiset. Näin kävi kerran ja hyvässä vauhdissa. Pysyin pystyssä. Sen jälkeen olen oppinut ylittämään kiskot riittävän jyrkässä kulmassa ja ajamaan sen verran kaukana niistä ettei pieni väistöliike pudota "uraan".

        Kaatuminenhan tuossa tilanteessa hajoittaa luultavasti kiekotkin itsesi lisäksi.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Tarkoituksen mukaan kirjoitti:

        Ainakin Helsingissä on siinä mitassa rotvallia ja auki revittyä asfalttia ja muita muhkuroita että maantiepyörä ei kaupunkiin ole ehkä paras. Mulla on cyclo ja jokin city-pyörä sillä kirotulla halvalla pomppukepillä kaupunkipyöränä (asun kantakaupungissa) mutta pehmentää kummasti katukiviä päin ajamista se pomppukeppi.

        Cyclolla saa varoa vanteita ja on parikertaa kumi mennytkin, liikaa vauhtia ja etupään olen hyppyyttänyt mutta takana on kolahtanut :) Onneksi vanne on säilynyt. Cyclolla ajetaan 00500 postinumeroalueen ulkopuolella, sillä pomppukepillä sen sisäpuolella.

        Yksi vaaran paikka on sporakiskot, siihen kiskon väliin kun putoat niin kisko vie ja sinä vikiset. Näin kävi kerran ja hyvässä vauhdissa. Pysyin pystyssä. Sen jälkeen olen oppinut ylittämään kiskot riittävän jyrkässä kulmassa ja ajamaan sen verran kaukana niistä ettei pieni väistöliike pudota "uraan".

        Kaatuminenhan tuossa tilanteessa hajoittaa luultavasti kiekotkin itsesi lisäksi.

        Opettele keventämään! Sinänsä olet oikeassa, että vanhemmat keskustan kevyenliikenteenväylät on suunniteltu sikahuonosti. Uuden pyöräkaistat ovat monasti toimivia. Huonot kevyenliikenteenväylät voi toki kiertää helposti siirtymällä ajoradalle.


      • wwrwrrwrer
        Tarkoituksen mukaan kirjoitti:

        Ainakin Helsingissä on siinä mitassa rotvallia ja auki revittyä asfalttia ja muita muhkuroita että maantiepyörä ei kaupunkiin ole ehkä paras. Mulla on cyclo ja jokin city-pyörä sillä kirotulla halvalla pomppukepillä kaupunkipyöränä (asun kantakaupungissa) mutta pehmentää kummasti katukiviä päin ajamista se pomppukeppi.

        Cyclolla saa varoa vanteita ja on parikertaa kumi mennytkin, liikaa vauhtia ja etupään olen hyppyyttänyt mutta takana on kolahtanut :) Onneksi vanne on säilynyt. Cyclolla ajetaan 00500 postinumeroalueen ulkopuolella, sillä pomppukepillä sen sisäpuolella.

        Yksi vaaran paikka on sporakiskot, siihen kiskon väliin kun putoat niin kisko vie ja sinä vikiset. Näin kävi kerran ja hyvässä vauhdissa. Pysyin pystyssä. Sen jälkeen olen oppinut ylittämään kiskot riittävän jyrkässä kulmassa ja ajamaan sen verran kaukana niistä ettei pieni väistöliike pudota "uraan".

        Kaatuminenhan tuossa tilanteessa hajoittaa luultavasti kiekotkin itsesi lisäksi.

        60mm Schwalbe Big Applet alle niin ei tarvii pomppukeppejä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2188
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1694
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1197
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe