Remmittömät varvaskoukut vai avopolkimet

aösdfjfaskl

Kummatko paremmat? Itse vähän miettinyt noita remmittömiä koukkuja jos niistä olisi edes jotain hyötyä? Jalanhan niistä saanee nopeammin irti kuin remmillisistä tai lukkopolkimista? Lukkopolkimia en halua, koska kaikki aina sanoo että niillä kaatuu aina aluksi kerran pari. Ei kiitos, en ole kaatunut pyörällä 20 vuoteen, enkä tieten tahtoen halua kaatua jatkossakaan. Liikaa riskejä siinä hommassa meikäläisellä.

10

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi remmit

      Kerro vielä miksi haluat ne varvaskoukut?
      Onko tarkoitus saada jalka pysymään sopivalla kohtaan polkimella? Lipsuu joskus väärälle kohtaa -- varvaskoukut estää menemästä liian eteen. Pelkkä koukku ei auta juurikaan pyöritykseen verrattuna pelkkään polkimeen ja kenkään. Liikkeelle lähtöä se hidastaa, kun jalan saa hitaammin polkimelle oikeaan paikkaan.

      Kokeileminen ei ihmeitä maksa, että siitä kokeilemaan. Jos kaatuminen on paha asia, niin koukkujen kanssa sählääminen tuo kaatumiseen uuden riskin...

    • Huonojalkainen
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Lukkikset ovat nykypäivää.

      • Pomppukeppi

        Ei niillä lukkiksilla mitenkään välttämättä kaadu. Kireys aluksi kaikkein löysimmälle niin jalka irtoaa käytännössä kun vain vähän rivakammin kiskaisee vaikka liike ei ihan oikean suuntainen olisikaan.
        Ihan turha niitä on pelätä.


      • Pomppukeppi kirjoitti:

        Ei niillä lukkiksilla mitenkään välttämättä kaadu. Kireys aluksi kaikkein löysimmälle niin jalka irtoaa käytännössä kun vain vähän rivakammin kiskaisee vaikka liike ei ihan oikean suuntainen olisikaan.
        Ihan turha niitä on pelätä.

        Tuossa irtoamisessa on eroja polkimissa. Mulla ei ole kokemusta kuin kaksista polkimista ja niissäkin maastopyörän lukot aukeaa helpommin. Toisissa tarvii selkeämmän sivuttaiskierron, toiset lähtee sillä rivakalla kiskasulla.

        Kaatumisriskiä vertaisin kävelyyn. Ei niillä lukkiksillä vauhdissa kaaduta (silloin ne antaa kiinteän tuntuman ajoon ja omaa rentoutta toisaalta). Kävellessä voi kompastua eikä tuo lukkisten kanssa ole sen kummempi riski. Omalla tavalla pyöräilijän kannattaisi varautua niihin kaatumisiin yllättävissä tilanteissa. Liikenteessä kaikki ei ole kiinni omistavalinnoista.


      • afdeöea
        jth_12 kirjoitti:

        Tuossa irtoamisessa on eroja polkimissa. Mulla ei ole kokemusta kuin kaksista polkimista ja niissäkin maastopyörän lukot aukeaa helpommin. Toisissa tarvii selkeämmän sivuttaiskierron, toiset lähtee sillä rivakalla kiskasulla.

        Kaatumisriskiä vertaisin kävelyyn. Ei niillä lukkiksillä vauhdissa kaaduta (silloin ne antaa kiinteän tuntuman ajoon ja omaa rentoutta toisaalta). Kävellessä voi kompastua eikä tuo lukkisten kanssa ole sen kummempi riski. Omalla tavalla pyöräilijän kannattaisi varautua niihin kaatumisiin yllättävissä tilanteissa. Liikenteessä kaikki ei ole kiinni omistavalinnoista.

        Lukenut vain lukkopolkimista niin paljon juttua jossa tyypit kertoilee kuinka lukkopolkimilla vetää turvalleen muutaman kerran aina opetellessa. Vähän arveluttaa viitsiikö siihen sitten lähteä. Kuitenkin olen keskivertopyöräilijää huomattavasti kookkaampi niin hirvittää ajatus että kaadun vaikka jossain valoissa esim. jonkun pikkumuksun päälle tai johonkin betoniporsaaseen solisluu edellä.

        Kiinnostaisi kyllä saada lisää tehoja lukkiksista sekä samalla monipuolisempaa harjoitetta, ottaisihan se varmaan sitten ihan eri tavalla takareisiin tuo pyöräily?

        Ehkä sitä uskaltaisi jollain shimanon multireleasella kokeilla...


      • Pomppukeppi
        afdeöea kirjoitti:

        Lukenut vain lukkopolkimista niin paljon juttua jossa tyypit kertoilee kuinka lukkopolkimilla vetää turvalleen muutaman kerran aina opetellessa. Vähän arveluttaa viitsiikö siihen sitten lähteä. Kuitenkin olen keskivertopyöräilijää huomattavasti kookkaampi niin hirvittää ajatus että kaadun vaikka jossain valoissa esim. jonkun pikkumuksun päälle tai johonkin betoniporsaaseen solisluu edellä.

        Kiinnostaisi kyllä saada lisää tehoja lukkiksista sekä samalla monipuolisempaa harjoitetta, ottaisihan se varmaan sitten ihan eri tavalla takareisiin tuo pyöräily?

        Ehkä sitä uskaltaisi jollain shimanon multireleasella kokeilla...

        "Lukenut vain lukkopolkimista niin paljon juttua jossa tyypit kertoilee kuinka lukkopolkimilla vetää turvalleen muutaman kerran aina opetellessa"

        Jotkut vetää, jotkut ei. Itsellä ei ole koskaan ollut edes lähellä ja minulle niihin tottuminen kävi hetkessä.

        "ottaisihan se varmaan sitten ihan eri tavalla takareisiin tuo pyöräily?"

        Lukkiksilla ajaminen ei ota mihinkään kohtaan sinällän enempää vaan vain jakaa käytetyn voiman suuremman lihasmäärän kesken. Jalat siis kuormittuvat tasaisemmin.

        "Ehkä sitä uskaltaisi jollain shimanon multireleasella kokeilla..."

        Ne ovat kokemuksieni mukaan ainakin hyvin helposti aukeavat. Vielä jos saat joltain vanhat käytetyt klossit (siis sen osan joka tulee kenkään kiinni) niin irrottautuminen on vielä helpompaa. Klossi pyöristyy kuluessaan ja irtoaa silloin vieläkin helpommin, pahimmillaan melkein itsestään.


      • Häkkyrällään
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Lukenut vain lukkopolkimista niin paljon juttua jossa tyypit kertoilee kuinka lukkopolkimilla vetää turvalleen muutaman kerran aina opetellessa"

        Jotkut vetää, jotkut ei. Itsellä ei ole koskaan ollut edes lähellä ja minulle niihin tottuminen kävi hetkessä.

        "ottaisihan se varmaan sitten ihan eri tavalla takareisiin tuo pyöräily?"

        Lukkiksilla ajaminen ei ota mihinkään kohtaan sinällän enempää vaan vain jakaa käytetyn voiman suuremman lihasmäärän kesken. Jalat siis kuormittuvat tasaisemmin.

        "Ehkä sitä uskaltaisi jollain shimanon multireleasella kokeilla..."

        Ne ovat kokemuksieni mukaan ainakin hyvin helposti aukeavat. Vielä jos saat joltain vanhat käytetyt klossit (siis sen osan joka tulee kenkään kiinni) niin irrottautuminen on vielä helpompaa. Klossi pyöristyy kuluessaan ja irtoaa silloin vieläkin helpommin, pahimmillaan melkein itsestään.

        Varvaskoukuilla ja remmeillä jalka pysyy polkimella hyvin ( remmit ei ole vedetty tiukalle ). Pystyy pyörittämään selvästi paremmin, kuin flättipolkimilla= tehoja.
        Harjoitus tekee mestarin, mutta vittumaiset kaupungilla. Lukoilla voi pyörittää yhdellä jalallakin, jos ei saa klossia paikalleen ekalla kerralla.

        Häkit taas ottaa maahan kiinni, joten yhden jalan pyöritys ei ole mahdollista. Valoista kun lähtee liikkeelle niin toinen jalka häkkiin ja toisella potkii vauhtia, vaikka useamman kerran jos ei saa toista jalkaa häkkiin. Mutta muutaman kerran treenaa niin oppii tekniikan, tavallinen lenkkari sujahtaa helposti häkkii- kerta laakista. Joku kapeakärkinen nahkakenkä vielä helpommin.

        Mulla on häkit maantiepyörässä, en ikinä vaihtais ainakaan maantieklossiin. Niillä ei pysty kävelemään missään, saati kantamaan fillaria liukkaissa rappusissa, useita kerroksia ylöspäin.

        Kaupungilla en ajele vaan tuo on pidemmälle siivulle. Jos ajat vain kaupungilla en suosittele häkkejä ollenkaan. Flätit on ainut järkevä vaihtoehto.

        Christophen koukut ja remmit, jos hommaat. Legendaarinen merkki ja hyvän näköset. Muovisia häkkejä on useimmiten tarjolla, mut nämä metalliset on upeat !!!!


      • Pomppukeppi
        Häkkyrällään kirjoitti:

        Varvaskoukuilla ja remmeillä jalka pysyy polkimella hyvin ( remmit ei ole vedetty tiukalle ). Pystyy pyörittämään selvästi paremmin, kuin flättipolkimilla= tehoja.
        Harjoitus tekee mestarin, mutta vittumaiset kaupungilla. Lukoilla voi pyörittää yhdellä jalallakin, jos ei saa klossia paikalleen ekalla kerralla.

        Häkit taas ottaa maahan kiinni, joten yhden jalan pyöritys ei ole mahdollista. Valoista kun lähtee liikkeelle niin toinen jalka häkkiin ja toisella potkii vauhtia, vaikka useamman kerran jos ei saa toista jalkaa häkkiin. Mutta muutaman kerran treenaa niin oppii tekniikan, tavallinen lenkkari sujahtaa helposti häkkii- kerta laakista. Joku kapeakärkinen nahkakenkä vielä helpommin.

        Mulla on häkit maantiepyörässä, en ikinä vaihtais ainakaan maantieklossiin. Niillä ei pysty kävelemään missään, saati kantamaan fillaria liukkaissa rappusissa, useita kerroksia ylöspäin.

        Kaupungilla en ajele vaan tuo on pidemmälle siivulle. Jos ajat vain kaupungilla en suosittele häkkejä ollenkaan. Flätit on ainut järkevä vaihtoehto.

        Christophen koukut ja remmit, jos hommaat. Legendaarinen merkki ja hyvän näköset. Muovisia häkkejä on useimmiten tarjolla, mut nämä metalliset on upeat !!!!

        "Mulla on häkit maantiepyörässä, en ikinä vaihtais ainakaan maantieklossiin. Niillä ei pysty kävelemään missään, saati kantamaan fillaria liukkaissa rappusissa, useita kerroksia ylöspäin."

        Jos kävelykyky on tärkeää, kannattaa suosiolla ottaa maastopolkimet ja kengät. Ne on tarkoitettu siihen että niillä voi myös kävellä. Ja niistäkin löytyy hyvin tukevia malleja jotka muistuttavat ulkoisesti paljon maantiekenkiä.


    • aösdfjfaskl

      Tuli nyt lähdettyä kokeilemaan klosseja ihan entry level kamoilla. Eli hain Lidlistä Crivitin pyöräilykengät ja tilasin netistä Shimanon PD-T420 polkimet multirelease klosseilla, näissä on toisella puolella avopoljin.
      Saas nähdä kuinka käy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      206
      5004
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      294
      3105
    3. 134
      1807
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      231
      1673
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1451
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1233
    7. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      76
      1183
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1174
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1129
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1128
    Aihe