Narsistin uhri on rikkaus uudelle suhteelle

Jos ikinä voi saada

Jos ikinä voi saada uuden rakkaussuhteen, jossa toinen osapuoli on ollut narsistin uhrina ja hän on tuon uhriutensa kanssa sinut, hän on oikea aarre. Jos vielä on uusioperhettä, niin tuo kokenut luotsi on paikkansa ansainnut. Maailma on vaaroja ja karikoita täynnä.

9

225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isotkinlaivatkaatuu

Niin muuten on. Olen kokenut/elänyt maapäälisen helvetin vuosikymmeniä sitten, avioliitto oli sen nimi,kesti toistakymmentä vuotta. Menneet on kuopattu vai arpeutuneetko lie.... Onneksi olin lapsuudestani,saanut toisen jalanalle sen verran kalliota,etten uponnut kokonaan siihen vetelään suhon....Ihmisenä olen kasvanut paljon,ei pienet tuulet nakkele,saatikka kaataisi laivaani. Luotsina toimii yläkerranisäntä,jonka sain ilokseni löytää sieltä vetelältä suolta,jonka olen ylentänyt elämäni kapteeniksi. Kiittää kaikesta saan ex narsuani........ Elämässä ei ole niin vaikeeta asiaa,ettei siitä löydy jotain positiivistakin.

• Miksi kukaan ei nyt

Miksi kukaan ei nyt ota tähän kantaa? Ehkä asia on niin päivän selvä kuitenkin, että se hyväksytään tuollaisena.

• "Miksi kukaan ei nyt ota tähän kantaa? "

Niin en tiedä mitä tästä ajattelis, ihan en osaa suoralta kädeltä ajatella, että naristin uhri olisi rikkaus parisuhteelle...

Eihän se narsistin uhrikaan ny ole muita ihmisiä kummempi, etten näe syytä ny mitenkään ylentää häntäkään/ajatella että nimenomaan narsistina uhrina oleminen jalostasi ihmistä ja sitä kautta rikastaisi parisuhdetta...

Joiltain osin kyllä ymmärrän pointin, että jos ja kun on elämää nähnyt kantilta jos toiselta niin maailmankatsomus on avartunut ja hetikohta ei ole tuomitsemassa sitä toistakaan ymmärtäen että meitä ihmisiä on täällä joka lähtöön...

Mitä tulee tuohon aloitukseen niin en tiedä mitä tällä ajatuksella tarkoitetaan..."niin tuo kokenut luotsi on paikkansa ansainnut. Maailma on vaaroja ja karikoita täynnä. "

Kun käsitän että ajatus ihmisestä luotsina tarkoittaa , jotain sellaista että hän/luotsi opastaa/ohjaa, josta taas tulee mieleen ikäänkuin vanhemman rooli suhteessa toiseen...

Kun se luotsiksi ylennetty narsistin uhrikin on toivottuaankin vain ihminen, ei sen enempää, ei ole syytä asettaa hänen harteilleen sen kummempia luotsin tehtäviä/luotsata toista ihmistä...

Enemmänkin pidän tuosta toisesta ajatuksesta jossa käsittääkseni narsistin uhri on antanut luotsin tehtävät "yläkerran isännälle" korottamatta itseään sen kummemmin vaikka iloitseekin omasta kasvamisestaan ihmisenä josta antaa kiitoksen exälleenkin...

Onhan olemassa sellainenkin sanonta, että jotkut asiat/ihmiset tulevat elämäämme syystä että meidän on tarpeen oppia niiden myötä jotain itsestämme...

• Mutta mielstäni lämp
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Miksi kukaan ei nyt ota tähän kantaa? "

Niin en tiedä mitä tästä ajattelis, ihan en osaa suoralta kädeltä ajatella, että naristin uhri olisi rikkaus parisuhteelle...

Eihän se narsistin uhrikaan ny ole muita ihmisiä kummempi, etten näe syytä ny mitenkään ylentää häntäkään/ajatella että nimenomaan narsistina uhrina oleminen jalostasi ihmistä ja sitä kautta rikastaisi parisuhdetta...

Joiltain osin kyllä ymmärrän pointin, että jos ja kun on elämää nähnyt kantilta jos toiselta niin maailmankatsomus on avartunut ja hetikohta ei ole tuomitsemassa sitä toistakaan ymmärtäen että meitä ihmisiä on täällä joka lähtöön...

Mitä tulee tuohon aloitukseen niin en tiedä mitä tällä ajatuksella tarkoitetaan..."niin tuo kokenut luotsi on paikkansa ansainnut. Maailma on vaaroja ja karikoita täynnä. "

Kun käsitän että ajatus ihmisestä luotsina tarkoittaa , jotain sellaista että hän/luotsi opastaa/ohjaa, josta taas tulee mieleen ikäänkuin vanhemman rooli suhteessa toiseen...

Kun se luotsiksi ylennetty narsistin uhrikin on toivottuaankin vain ihminen, ei sen enempää, ei ole syytä asettaa hänen harteilleen sen kummempia luotsin tehtäviä/luotsata toista ihmistä...

Enemmänkin pidän tuosta toisesta ajatuksesta jossa käsittääkseni narsistin uhri on antanut luotsin tehtävät "yläkerran isännälle" korottamatta itseään sen kummemmin vaikka iloitseekin omasta kasvamisestaan ihmisenä josta antaa kiitoksen exälleenkin...

Onhan olemassa sellainenkin sanonta, että jotkut asiat/ihmiset tulevat elämäämme syystä että meidän on tarpeen oppia niiden myötä jotain itsestämme...

"Niin en tiedä mitä tästä ajattelis, ihan en osaa suoralta kädeltä ajatella, että naristin uhri olisi rikkaus parisuhteelle..."

Mutta mielestäni lämpenit ja kallistuit enemmän ajatukselle, että narsistin uhri olisi uhka parisuhteelle?

Esitin tämän ajatuksen vain vastaväitteenä. Tälle löytyy kyllä runsaasti perusteluja. Kuten itsekin sanoit, kokemusta rikkaampana. Ja koska meillä kaikilla on sitä narsismia, niin sen tunnistaminen ainankin itseltäni käy sekä toisissa että itsessäni sutjakkaasti nyt kun tätä asiaa on veivannut.

Tosiasiassa, en todellakaan ajattele, että kokemus on minusta tehnyt parempaa ihmistä, nöyremmän ehkä. Tuo saattaa jonkun mielestä taas tarkoittaa samaa kuin parempi ihminen...

"Jos vielä on uusioperhettä, niin tuo kokenut luotsi on paikkansa ansainnut. Maailma on vaaroja ja karikoita täynnä. "

Kuten huomaat, kytkin tämän ajatuksen lapsiin. Riippuu vähän ammatistakin, onko tuosta kokemuksesta ja sen läpikäymisestä hyötyä. Eikä ammatin tarvitse edes liittyä lapsiin. Missä ikinä ihmisten kanssa ollaan tekemisissä, niin näkemystä tarvitaan.

Minusta on jonkinlainen voitto, että olen saavuttanut sen näkemyksen, että terveeltä ja vahvalta vaikuttava ihminen voi aidosti olla sairas, vammainen, ja mistä se johtuu ja miten todentuu.

Usein hakkaamme vain päätämme seinään, kun yritämme turhaan auttaa lähimmäistämme, joka ei apua kaipaa. Tuon olen todella tiennyt ennenkin, ei tarvitse olla narsistin kokenut, että tuon tietää, mutta pelkkä tieto ilman kokemusta ei kuitenkaan ole sama, kuin että on kokenut tuon itse.

Oma kokemuksesi jäi kuitenkin vajaammaksi... et nähnyt ihan pohjalle asti, niin kuin minä...

• Mutta mielstäni lämp kirjoitti:

"Niin en tiedä mitä tästä ajattelis, ihan en osaa suoralta kädeltä ajatella, että naristin uhri olisi rikkaus parisuhteelle..."

Mutta mielestäni lämpenit ja kallistuit enemmän ajatukselle, että narsistin uhri olisi uhka parisuhteelle?

Esitin tämän ajatuksen vain vastaväitteenä. Tälle löytyy kyllä runsaasti perusteluja. Kuten itsekin sanoit, kokemusta rikkaampana. Ja koska meillä kaikilla on sitä narsismia, niin sen tunnistaminen ainankin itseltäni käy sekä toisissa että itsessäni sutjakkaasti nyt kun tätä asiaa on veivannut.

Tosiasiassa, en todellakaan ajattele, että kokemus on minusta tehnyt parempaa ihmistä, nöyremmän ehkä. Tuo saattaa jonkun mielestä taas tarkoittaa samaa kuin parempi ihminen...

"Jos vielä on uusioperhettä, niin tuo kokenut luotsi on paikkansa ansainnut. Maailma on vaaroja ja karikoita täynnä. "

Kuten huomaat, kytkin tämän ajatuksen lapsiin. Riippuu vähän ammatistakin, onko tuosta kokemuksesta ja sen läpikäymisestä hyötyä. Eikä ammatin tarvitse edes liittyä lapsiin. Missä ikinä ihmisten kanssa ollaan tekemisissä, niin näkemystä tarvitaan.

Minusta on jonkinlainen voitto, että olen saavuttanut sen näkemyksen, että terveeltä ja vahvalta vaikuttava ihminen voi aidosti olla sairas, vammainen, ja mistä se johtuu ja miten todentuu.

Usein hakkaamme vain päätämme seinään, kun yritämme turhaan auttaa lähimmäistämme, joka ei apua kaipaa. Tuon olen todella tiennyt ennenkin, ei tarvitse olla narsistin kokenut, että tuon tietää, mutta pelkkä tieto ilman kokemusta ei kuitenkaan ole sama, kuin että on kokenut tuon itse.

Oma kokemuksesi jäi kuitenkin vajaammaksi... et nähnyt ihan pohjalle asti, niin kuin minä...

"Esitin tämän ajatuksen vain vastaväitteenä. Tälle löytyy kyllä runsaasti perusteluja."

Nii-ih, en vieläkään ihan ymmärrä oikein ajatustasi, että kerro toki ne perustelusikin...

Mistä syystä narsistin uhri olisi oikea aarre esim. uusioperheelle ja muutenkin en oikein ymmärrä koko tuota ajatusta että uusioperhe tarvisi nimenomaan luotsia joka ohjaisi vaarojen ja karikoiden ylitse ja nimenomaan narsistin uhri olisi tehtävään sopiva...

Käsittääkseni lapsilla on vanhemmat, lähdetkö sitten ajatuksesta että he eivät ole riittävän kelvollisia luotsaamaan lapsiaan ja tarvitsevat itsekin ohjausta...

Toki tuollaisiakin vanhempia on mutta minkä helkkarin takia ns. toipuneen uhrin ylipäätään pitäisi sekaantua sellaiseen vanhempaan joka ei rakasta/huolehdi lapsistaan...

Asia on toki eri jos sitä tekee työkseen, mutta lapsiin liittyen kaikissa tapauksissa pyritään kuitenkin tukemaan sitä vanhemman ja lapsen suhdetta silloinkin kun lapset ovat esim. sijoitettuna muualle...

Mitä tuohon tulee...

"Oma kokemuksesi jäi kuitenkin vajaammaksi... et nähnyt ihan pohjalle asti, niin kuin minä.."

Niin edelleen voit puhua vain omasta kokemuksestasi, et koskaan toisen...

Kykenet elämään ja kokemaan omaa elämääsi, tuntemaan omia tunteitasi, reagoit asioihin omalla tavallasi,

Et voi kokea toisen puolesta, etkä sanan varsinaisessa merkityksessä edes tietää mitä toinen on kokenut...

Et silloinkaan vaikka kokemus olisi täsmälleen samanlainen, koska me ihmiset olemme erilaisia, koemme asioita eri tavalla...

Mutta joo, ymmärrän kyllä vertailet narsistikokemuksia, että siltä pohjalta kyllä voisin ajatella päässeeni vähemmällä koska siitä suhteesta ei ollut tarkoitus tulla sen kummempaa kummankaan osalta, kun taas olen käsittänyt että sinä olit valmis jakamaan loppu elämäsi sen NP:si kanssa, mistä sitten ei tullutkaan mitään hänen "vammastaan" johtuen...

• Juuri tuota tarkoit

"Esitin tämän ajatuksen vain vastaväitteenä. Tälle löytyy kyllä runsaasti perusteluja."

Nii-ih, en vieläkään ihan ymmärrä oikein ajatustasi, että kerro toki ne perustelusikin...

Mistä syystä narsistin uhri olisi oikea aarre esim. uusioperheelle ja muutenkin en oikein ymmärrä koko tuota ajatusta että uusioperhe tarvisi nimenomaan luotsia joka ohjaisi vaarojen ja karikoiden ylitse ja nimenomaan narsistin uhri olisi tehtävään sopiva...

Käsittääkseni lapsilla on vanhemmat, lähdetkö sitten ajatuksesta että he eivät ole riittävän kelvollisia luotsaamaan lapsiaan ja tarvitsevat itsekin ohjausta...

Toki tuollaisiakin vanhempia on mutta minkä helkkarin takia ns. toipuneen uhrin ylipäätään pitäisi sekaantua sellaiseen vanhempaan joka ei rakasta/huolehdi lapsistaan...

Asia on toki eri jos sitä tekee työkseen, mutta lapsiin liittyen kaikissa tapauksissa pyritään kuitenkin tukemaan sitä vanhemman ja lapsen suhdetta silloinkin kun lapset ovat esim. sijoitettuna muualle...

Mitä tuohon tulee...

"Oma kokemuksesi jäi kuitenkin vajaammaksi... et nähnyt ihan pohjalle asti, niin kuin minä.."

Kykenet elämään ja kokemaan omaa elämääsi, tuntemaan omia tunteitasi, reagoit asioihin omalla tavallasi,

Et voi kokea toisen puolesta, etkä sanan varsinaisessa merkityksessä edes tietää mitä toinen on kokenut...

Et silloinkaan vaikka kokemus olisi täsmälleen samanlainen, koska me ihmiset olemme erilaisia, koemme asioita eri tavalla...

Mutta joo, ymmärrän kyllä vertailet narsistikokemuksia, että siltä pohjalta kyllä voisin ajatella päässeeni vähemmällä koska siitä suhteesta ei ollut tarkoitus tulla sen kummempaa kummankaan osalta, kun taas olen käsittänyt että sinä olit valmis jakamaan loppu elämäsi sen NP:si kanssa, mistä sitten ei tullutkaan mitään hänen "vammastaan" johtuen...

"Mutta joo, ymmärrän kyllä vertailet narsistikokemuksia, että siltä pohjalta kyllä voisin ajatella päässeeni vähemmällä "

Juuri tuota tarkoitin. Mitä muuta nyt voisin tässä yhteydessä tarkoittaa...?

"Käsittääkseni lapsilla on vanhemmat, lähdetkö sitten ajatuksesta että he eivät ole riittävän kelvollisia luotsaamaan lapsiaan ja tarvitsevat itsekin ohjausta..."

Voisin sanoa omista vanhemmistani, että ovat olleet upeita. Mutta kaikesta suuresta elämänkokemuksestaan huolimatta... vaikka äitini minua opetti tietynlaisia vaaroja karttamaan, niin kuin olen kertonut, ja isälläni oli elämänkokemusta enemmän kuin kylliksi, niin kummallakaan vanhemmistani ei ollut kokemusta tämänkaltaisesta pahuudesta henkilökohtaisella syvällä tasolla, kuin mistä täällä puhutaan.

Sanoisin, että tulen tämän kokemuksen myötä kuuntelemaan lähimmäisiäni kokemusta rikkaampana.

Ja oikeasti, jos työssään kohtaa ihmisiä, joilla on vastaavia ongelmia niin onhan tällainen kokemus itsellä ehdoton etu.

Oletko itse sitä mieltä, että narsistikokemus ei ole kasvattava?

Mitä tulee tuohon uusioperheasiaan, niin edelleen koen, että noissa tilanteissa tarvitaan tasa-arvoa ja kunkin kunnioittamista omina itseinään. Kaikki on otettava huomioon. Samoin, jos ystäväpiirissä on vastaavia ongelmia (jonkinmoisia on jo ollutkin).

• Ei tietenkään pidä

Mitä tuohon tulee...

"Toki tuollaisiakin vanhempia on mutta minkä helkkarin takia ns. toipuneen uhrin ylipäätään pitäisi sekaantua sellaiseen vanhempaan joka ei rakasta/huolehdi lapsistaan..."

Ei tietenkään pidä erityisesti sellaiseen sekaantua.. Tarkoitin tuolla nyt vain lähimmäisystävällisyyttä ja näkemysrikasta lisää, minkä voi kukin seuraaville suhteilleen antaa. Et kai kuvittele, ettei rakastavilla ihmisillä ole vaikeuksia ja etteivät he ole alttiina pahuudelle?

Mutta mitä haittaa narsistikokemuksesta sitten on? Miten sellainen kokemus konkreettisesti voi haitata elämää jatkossa, jos on pystynyt jättämään asian taakseen?

Mitä tulee tuon toisen ketjun aiheeseen ja siihen ajatukseen, että joku kertoo näistä narsistikokemuksistaan heti kärkeen, niin ajattelen tuon olevan vähän ikäkysymyskin... kuinka innostunut on selittelemään suhteitaan.

Toisaalta, jos itselläni olisi alkanut uusi suhde vaikka vuosi sitten, niin muistan pohtineeni, kerronko asiasta seuraavalle kumppanille. Nyt olen tullut viimeistään tuon toisen aloituksen valaisemana siihen tulokseen, että ehdottomasti en kerro. Sen verran iso mörkö... poikkeavuus on monelle.

• Ei tietenkään pidä kirjoitti:

"Toki tuollaisiakin vanhempia on mutta minkä helkkarin takia ns. toipuneen uhrin ylipäätään pitäisi sekaantua sellaiseen vanhempaan joka ei rakasta/huolehdi lapsistaan..."

Ei tietenkään pidä erityisesti sellaiseen sekaantua.. Tarkoitin tuolla nyt vain lähimmäisystävällisyyttä ja näkemysrikasta lisää, minkä voi kukin seuraaville suhteilleen antaa. Et kai kuvittele, ettei rakastavilla ihmisillä ole vaikeuksia ja etteivät he ole alttiina pahuudelle?

Mutta mitä haittaa narsistikokemuksesta sitten on? Miten sellainen kokemus konkreettisesti voi haitata elämää jatkossa, jos on pystynyt jättämään asian taakseen?

Mitä tulee tuon toisen ketjun aiheeseen ja siihen ajatukseen, että joku kertoo näistä narsistikokemuksistaan heti kärkeen, niin ajattelen tuon olevan vähän ikäkysymyskin... kuinka innostunut on selittelemään suhteitaan.

Toisaalta, jos itselläni olisi alkanut uusi suhde vaikka vuosi sitten, niin muistan pohtineeni, kerronko asiasta seuraavalle kumppanille. Nyt olen tullut viimeistään tuon toisen aloituksen valaisemana siihen tulokseen, että ehdottomasti en kerro. Sen verran iso mörkö... poikkeavuus on monelle.

"Oletko itse sitä mieltä, että narsistikokemus ei ole kasvattava?"

No voihan sen niinkin ajatella jos ja kun ihminen ns. rikkoutuu jollain tavalla niin se "korjausyritys" pakottaa katsomaan myös omaan peiliin, olemaan itselleen rehellinen...

Mutta ns. eheytynytkään ihminen ei tarkoita täydellistä/virheetöntä ihmistä. Parhaimmillaankin ihminen on aina epätäydellinen ja keskeneräinen ja sitä kautta ymmärtää toisenkin olevan...

Niin perustelit ilmeisesti tähän tapaan tuota miksi mielestäsi toipunut narsistin uhri olisi aarre..."Tarkoitin tuolla nyt vain lähimmäisystävällisyyttä ja näkemysrikasta lisää, minkä voi kukin seuraaville suhteilleen antaa"

Kun taas itse ajattelen, että suurin osa ihmisistä on tuollaisia, lähimmäisystävällisiä ja omaavat näkemysrikkautta ilman narsistikokemustakin...

Kannattaa muistaa että oikea elämä eletään kuitenkin tämän palstan ulkopuolella ja siellä elää hyvin monenlaisia ihmisiä iloineen ja suruineen ns. tavallista elämää, ilman tietoa narsisteista tai heidän uhreistaan...

Tämä palsta toki saattaa luoda sen harhan, ettei muunlaisia ihmisiä olekkaan kuin joko narsisteja tai heidän lähteitään ja jos Vakninia on uskominen niin varsinkin narsisti itse luulee olevansa maailman keskus...

"Narsisti on maailman keskus. Hän ei ole pelkästään oman maailmansa keskus - mikäli hänestä riippuu, hän on KOKO maailman keskus. Tämä harhaluulo on yksi narsistin hallitsevimpia ja kaiken läpitunkevimpia tietoisuuden vääristymiä. Narsisti on varma siitä, että hän on kaikkien ympäröivien tapahtumien lähde, lähimpiensä ja rakkaimpiensa kaikkien tunteiden alullepanija, kaiken tiedon alkulähde, ensimmäinen ja viimeinen syy, alku ja loppu"

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.html

Mutta hyvä asiahan se on jos joku kokee kokemuksensa narsistin uhrina olemisesta itselleen siunaukseksi, josta tulee mieleen muinainen lause..."taivaan isä saattaa joskus silittää päätä niin että luu paistaa"

Mutta en ny lähtisi kuitenkaan kiittelemään narsistia henkilönä vaan enemmänkin ajattelen, että elämä ny vaan toi tämmösenkin asian koettavaksi ehkä sen vuoksi, että minun oli tarpeen oppia tuosta kokemuksestani jotain...

• Noin tietysti. Mutta

"Kun taas itse ajattelen, että suurin osa ihmisistä on tuollaisia, lähimmäisystävällisiä ja omaavat näkemysrikkautta ilman narsistikokemustakin..."

Noin tietysti. Mutta itseni koen, että olin melkoisen paljon sinisilmäisempi aiemmin. Nyt tajuan joitakin asioita, joita ennen en tajunnut.

Sanotaanhan sitä, että vaikeudet eivät jalosta, vaan sydän muuttuu pieneksi kiveksi... Mutta kun tietää tuon, niin ei saa antaa niin käydä. Tuhannen taalan paikka jalostaa näkemyksiään on narsistikokemus.

En tietenkään lähde kiittelemään narsistia, vaan ihan kiittelen omia ja muiden kanssakulkijoiden hoksottimia, kun ollaan tajutta tästä asiasta niinkin paljon, mitä siitä ollaan tietoa ja näkemystä saatu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1434
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      53
      1354
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      105
      1105
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      121
      1061
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      71
      708
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      681
    7. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      562
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      548
    9. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      102
      541
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      505
    Aihe