Rihlauksessa en saanut pystyheittoa kuriin

tapiom2

Takavanne meni sököksi ja jouduin vaihtamaan vanteen (otin vanteen eräästä etupyörästä, joita en tarvitse niin montaa varastoon kuin mitä minulla on). Sain rihdattua vaakatasossa vanteen ihan ok, mutta pystysuuntaista heittoa jäi ikävästi enkä osaa sitä korjata (minulla on kotikäyttöön soveltuva rihtauspukki).

Paljonko sitä yleensä saa jäädä?

Onko pystyheitolla muuta merkitystä kuin jonkin tason epämukavuus ja cantilever- tai V-jarrun kohdalla jarrujen säätöongelma. Tosin takajarrua en juuri käytä, joten sen takia tuskin kannattaa viedä pyöräkorjaamoon.

Toistamiseen sama ongelma. Tällä kertaa aikaa meni tavallista enemmän, sillä vanne 32-pinnainen, mutta keskiö 36-pinnainen, joten muutama pinna piti kokeilla, mikä asennuskohta toimii parhaiten.

8

1981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korjaamomies

      Pystyheittoa et pysty oikaisemaan!! Sivuttainen onnistuu hyvinkin vaikka olisi kuinka killissään..pysty heittoon ei auta kuin vanteen vaihto

      • Sontapuhetta. Osaava rihtaaja pystyy poistamaan pystyheiton, selkäheitoksikin sanotun soikeuden. Yhdestä maasturin vanteesta olen tällaisen selkäheiton poistattanut, ei tosin enää ole kyseistä liikettä/rihtaajaa olemassa. Jossain vanhassa kirjassa oli myös ohjeet selkäheiton poistamiseen, kirjan nimeä en nyt muista.

        Se, onko kyseisen taidon omaavia mekanikkoja enää olemassa tai onko taito siirtynyt nuoremmalla polvelle, on sitten toinen juttu.


      • ,xoph
        alkup.tuna kirjoitti:

        Sontapuhetta. Osaava rihtaaja pystyy poistamaan pystyheiton, selkäheitoksikin sanotun soikeuden. Yhdestä maasturin vanteesta olen tällaisen selkäheiton poistattanut, ei tosin enää ole kyseistä liikettä/rihtaajaa olemassa. Jossain vanhassa kirjassa oli myös ohjeet selkäheiton poistamiseen, kirjan nimeä en nyt muista.

        Se, onko kyseisen taidon omaavia mekanikkoja enää olemassa tai onko taito siirtynyt nuoremmalla polvelle, on sitten toinen juttu.

        "Se, onko kyseisen taidon omaavia mekanikkoja enää olemassa tai onko taito siirtynyt nuoremmalla polvelle, on sitten toinen juttu. "

        Hauskaa fillaridramatiikkaa..

        Muistokirjoitus Helsingin sanomissa:

        "Hän oli maamme viimeisiä selkäheiton poistamisen osaavia rihtaajia maassamme"


      • ,xoph kirjoitti:

        "Se, onko kyseisen taidon omaavia mekanikkoja enää olemassa tai onko taito siirtynyt nuoremmalla polvelle, on sitten toinen juttu. "

        Hauskaa fillaridramatiikkaa..

        Muistokirjoitus Helsingin sanomissa:

        "Hän oli maamme viimeisiä selkäheiton poistamisen osaavia rihtaajia maassamme"

        Saahan sen näköjään hauskaltakin kuullostaan :) On tosin typerämmätkin jutut ylittäneet suomessa uutiskynnyksen.....

        No, asiaan. Näyttää pahasti siltä, että tällaiset "vanhat" kädentaidot on katoamassa. On minulle yhdessä "pyöräliikkeessä" väitetty samaa, pystyheittoa ei voi alumiinivanteesta poistaa. Ei tarvinnut sen firman palveluita enää käyttää. Eipä tosin enää kaikki ala oikaiseen edes sivuheittoja, vaan myyvät uuden kiekon. Eipä niissä juurikaan hintaeroa ole, työ on suomessa kallista.

        Taitaa pyöräily olla menossa autoilun suuntaan. Jos jokin osa ei toimi, sitä ei edes ajatella korjata, vaihdetaan suoraan uuteen.


    • www1

      En tiedä minkä tason kulkineesta on kyse mutta itse vaihtaisin ehkä uuden vanteen.

      Biltemasta saa ihan perustason vanteita muistaakseni alexrimms merkkisenä jotka ajavat asiansa perusajoissa. Noissa kannattaa tsekata laakereiden kireys sekä vaseliinit koska tehtaalla säästelevät usein tuota kallisarvoista ainetta ja koneet vetävät joskus laakerit liian tiukalle.

      Jos noita pinnojen paikkoja täytyy jo toistamiseen "arpoa" ja vanne on lisäksi vähän kuin eri paria keskiön kanssa on riski ettei tuosta hyvää/kestävää tule. Rakentelu ja kokeilu sinänsä on hauskaa ja siinähän sitä kehittyy ja saa taitoja.

      Omassa fillarissa on takana pienen pieni pystyheitto joka ei tunnu ajossa mutta jarrutehossa jonkin verran.

    • Fifo_

      Turha edes yrittää hakea suoraa vannetta, jos on laittanut 32 pinnaisen vanteen 36 reikäiseen napaan. Saahan sen tietenkin jotenkuten laitettua, mutta tasaisen jännityksen saaminen pinnoihin on toivoton tehtävä. Jokainen pinnahan asettu hieman eri kulmaan kun reikäjako ei mene tasan.

      Pystyheiton poistaminen itsessään ei ole mitenkään kummoinen tehtävä. Periaatte on yksinkertainen. Jos vanteessa on esim 2 mm monttu, löysätään pinnat vastaavasti ko. kohdasta (tasaisesti), muokataan vannetta ja kiristellään kaikki pinnat uudelleen tasaisen jäännityksen aikaansaamiseksi. Mitään terävää vekkiä ei tietenkään näin saa suoristettua. Lähtökohtana täytyy kuitenkin olla irtonaisena suht pyöreä vanne ilman teräviä taipumia. Malttia, tarkkuutta ja harjoitusta tämäkin kyllä vaatii.

    • lasarus123

      mitä sää oikein selität?? ei sitä mitenkään muokata.
      vannehan on kehä eli jos jossain on painuma on jossain pullistuma.
      parin millin pystyheitto on ihan helppo poistaa jos hetken kattelee sitä
      eikä vannetta pystyheitossa mitenkään saa muokata. jos taas rupee olemaan yli 5mm heittoa täytyy ekaksi tarkastaa onko napa puolattu väärin eli napa ei ole keskellä vannetta . muokataan lekallako ??

      • Fifo_

        Muokkaamisella en nyt tarkoittanut mitään leka ja alasin hommaa. Tarkoitin sitä, että otetaan vanteesta vastakkaisilta puolilta tukeva ote ja painellaan koko kiekkoa sivusuunnassa napa jotain lautaa tms. vasten. Siinä jännitykset lähtevät kun pinnat asettuvat oikeaan asentoon . Saman asian ajaa tietenkin lyhyt ajo, mutta näin homma käy helpommin ja lopullisen kiristyksen voi tehdä samantien.

        Jos vanteessa itsessään on jyrkempi mutka, silloin tarvitaan leka ja alasin osastoa. Tosin alumiinivanteen tapauksessa pelivara on kovin rajattua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe