Miksi vegaanit syövät niin paljon sokereita ja viljaa?

Vegaaniksiko

Olen huomannut että moni jaetuista vegaaniresepteistä on täynnä valkoista vehnää ja sokereita tungetaan ihan joka paikkaan. Evoluutio ei ole saanut ihmistä sopivaksi hyötykäyttämään viljojen valkuaisaineita ja sokerin haitatkin alkavat jo olla tiedossa. Itse en voi syödä lainkaan viljoja enkä sokereita terveyssyitä (tarvitsisin lääkityksiä useisiin sairauksiin, jos söisin niitä). Onkohan jossain vegaanireseptejä, jotka olisivat myös viljattomia ja sokerittomia?

6

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sannnnnnni

      On toki! Itse en kyllä ole täysvegaani ja rehellisesti sanottuna, jos olet monelle aineelle allerginen niin keskustele asiantuntijan kanssa ennenkuin alat enää enempää rajoittaa.
      Silti, oma ruokailuni perustuu palkokasveille (linssit!) ja pähkinöille joissa on viljalti proteiinia, ei todellakaan viljalle saati valkoiselle sokerille, joka onkin jokseenkin myrkyllistä. Ehkä vika on siinä että veganismi on usein nuorten ihmisten juttu ja he muutenkin syövät mitä sattuu -mäkkäriä lihaaneille ja liivate-vapaata karkkia vegaaneille?

      Resepti esim:
      Purkki kikherineitä
      Valkosipulia
      Pippuria ja yrttejä maun mukaan
      Vähän sitruunamehua ja oliiviöljyä
      Tomaattia (aurinkokuivattuna jos maku miellyttää, itse laitan tuoretta)
      Kurkkua, kesäkurpitsaa ja porkkanaa tikuiksi ja dippaamaan.

      • päivän vitsi

        Herneitä valkosipuililla ja sitruunamehulla., kurkkua ja tomaattia....Pentu hei. Toisetkin kakarat saattaa lukea tätä . Loppu NYT. Mee pizzalle. Tai ota tupla juusto hampurilainen. Kukaan kuule ei syö tommosta pskaa.


    • Olen huomannut että moni jaetuista resepteistä on täynnä valkoista vehnää ja sokereita tungetaan ihan joka paikkaan :P

      "Evoluutio ei ole saanut ihmistä sopivaksi hyötykäyttämään viljojen valkuaisaineita"
      -Öö no itseasiassa on kyllä. Yhtähyvin porkkana-allerginen voisi väittää, että porkkana on myrkkyä. Itselläni ei ole mitään ongelmia viljan kanssa, kiitos kysymästä.

      • Sekasyöjä

        Viljat aiheuttavat ihmisille autoimmuunisairauksia. Monet ovat tervehtyneet lukuisista sairauksista vain jättämällä viljat pois. Sokeri on myrkkyä verisuonille.


    • cke vsk

      Nää on vaan mielikuvia. toiset taas ovat sitä mieltä että vegaanit ovat ortorektikkoja jotka eivät koskaan syö sokeria...

      Itse en syö viljaa päivittäin. Ruisleipää ja spelttiä silloin tällöin. Olen oppinut että esim. vehnä on niin jalostettua että tosiaan ohutsuoli ei tunnista sitä eikä se imeydy oikein. Siksi speltti eli alkuvehnä olisi parempi.

      Niinä päivinä kun en käytä viljaa, niin saan kyllä ihan hyvin ravinteita, lasken saantejani välillä. Ei jää vitamiinit vajaaksi kun syö muuten monipuolisesti.

      Ennen nykyistä vegaanibuumia kasvissyönti olikin aika lailla terveysintoista ja julkaistiin kasviskeittokirjoja joissa ei käytetty valkoisia ollenkaan. Esim. Merja Niemen kasviskeittokirja oli tällainen.

      http://chocochili.net/

      tuolta nyt löytyi heti viljaton leipä

      pystytkö mitään näistä käyttämään: quinoa, amarantti, hirssi? Näistähän saa jo papujen kanssa vaikka mitä.

      • Sekasyöjä

        "Niinä päivinä kun en käytä viljaa, niin saan kyllä ihan hyvin ravinteita, lasken saantejani välillä."

        Tottakai saat niinä päivinä, kun korvaat viljan muulla, esim. esim. kasviksilla ihan hyvin ravinteita, KOSKA vilja ei sisällä juuri mitään ravinteita!

        Kun jyvät jauhetaan jauhoiksi, niiden ravintoarvot puoliintuu jo kahdessa viikossa. Leivät leivotaan yleensä toisseenvuotisista jauhoista, koska tuoreista jauhoista leivottu leiipä ei onnistu hyvin.

        Saat leivästä just sen verran ravinteita, kuin mitä siihen on keinotekoisesti lisätty ja sekin on kyseenalaista imeytyykö ne keinoravinteet elimistössä yhtään sen paremmin kuin muutkaan purkkivitamiinit. Kantsii sitten ottaa enemmin ne vitskut sieltä purkista, kuin kuvitella että leivästä jotain lohkeaisi - muuta kuin kuitua ja höttöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2154
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1388
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1280
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1009
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      940
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      835
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      659
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      650
    Aihe