Törmäsin tähän sanaan ensimmäisen kerran, kun luin erästä Aku Ankka -tarinaa. Siinä sanottiin Akua epatoksi. Hahmo, joka sen sanoi, halusi, että Aku erotetaan poliisin virasta, ja hän sanoi: Erottakaa tämä epatto. Ensin ajattelin, että epatto on samantapainen haukkumasana kuin esim. ketale. Se on kuitenkin itämurretta ja tarkoittaa vastaanpanijaa. Tämä epatto-sanaa käyttänyt hahmo halusi, että Aku erotetaan, koska Aku oli laittanut hänet käsirautoihin siten, että käsirautojen toinen rengas oli kiinni pysäköintimittarissa. Aku luuli, että hän yrittää tyhjentää pysäköintimittaria koska potki sitä. Hän ei uskonut hahmon selityksiä potkuille eikä sitä, että hahmo on pormestari, eikä näin varmastikaan mikään rikollinen. Hän kutsui paikalle poliisiauton ja pormestari päästettiin vapaaksi ja sitten tämä vaati, että Aku erotetaan ja niin kävikin. Mitä ajattelette tuosta epatto-sanan käytöstä tässä tilanteessa? Minusta tuntuu, että itse olisin käyttänyt esim. sanaa ketale, vaikka voi kai tuota jonkinlaiseksi vastaanpanemiseksikin kutsua. Ketale olisi kuitenkin ehkä tehokkaampi.
Epatto
12
1958
Vastaukset
Nykysuomen sanakirja:
Epatto: kunnoton, kykenemätön, kelvoton, epäkelpo, mitätön.
Ei sanaakaan vastaanpanemisesta.- pokke
Ok. Ei taida tämä sitten olla aivan luotettavimmasta päästä.
http://www.suomisanakirja.fi/epatto - Olenko minä epatto?
Epatto kuulostaa keskiaikaiselta. Ei olisi mairittelevaa kuulla työpaikalla olevansa epatto.
- Selkomieli
pokke kirjoitti:
Ok. Ei taida tämä sitten olla aivan luotettavimmasta päästä.
http://www.suomisanakirja.fi/epattoSuomisanakirja on soppa, johon on sotkettu silkkoja sepitteitä, laittomasti kopioitua (ja samalla ehkä sotkettua) alkujaan hyvää aineistoa ja kaikenlaista muuta. Tarvitsisit hyvin luotettavia lähteitä ja paljon työtä erottaaksesi kyseisestä **skasta erilleen sen osan, mikä pitää paikkansa.
- Sukua..
henkipatolle?
- hunksis
Voiko lepakko olla epatto?
- cuc
Ehkä sana tulee englanninkielisistä näppäimistöistä, missä äät ja ööt puuttuvvat. Sana on siis väärin lyhennetty sanasta
epätoivottu. - ****::::::::****
Entäpä pelkkä patto?
Esiintyy paikannimissä Ylä-Savossa.
Muistelen, että lainsuojaton olisi vanhassa suomen kielessä ollut patto.- Löytyykö
Esimerkki paikannimestä? Karttapaikka ei löydä mistään.
- ****::::::::****
Löytyykö kirjoitti:
Esimerkki paikannimestä? Karttapaikka ei löydä mistään.
"Esimerkki paikannimestä?"
Kiuruveden kunnan (kaupungin) lounaisosassa lähellä Pielaveden kunnan rajaa: Pattolampi, Pattojoki; Pattomäki, Pattosuo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809