Ulkolaiset marjat

Huuh huh huuhtelu

Uklolaisia marjoja pitää kypsentää ja keittää ruokamyrkytysvaaran takia.
Voiko asiaa auttaa, jos niitä pakstemarjoja voisi huuhdella ennen käyttöä tai jotenkin etikka vedessä hetki liottaa. Voihan ne siitä huolimatta keittää sen 10 min.
Onko kenelläkään kokemusta pakastettujen marjojen huuhtomisesta ja miten ne käyttäytyy. Jäätyykö vesi ennen kun ne saa huuhdotuksi? Pitääkö ne huuhtoa juoksevan veden alla? Onko niissä sitten ruoaksi laitettuna mitään vitamiineja enää?

8

1341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomuurain...

      Ei se ole mikään myrkytys vaan erilainen bakteerikanta. Marjojen huuhtomisessa taas ei ole mitään järkeä, varsinkaan etikalla. Korkeintaan roskat pois.
      Kauppias ei niitä väkisellä sun koriin laita niin että ei tarvia heikkohermossten ostaa ollenkaan.
      Suomen metsät on marjaa pullollaan mee sinne.

    • ulkomainen p.nssija

      Mä en käytä ulkolaisia marjoja. Mä käytän kotilaisia.

    • kotiloinen

      Marjojen pinnan huuhtelu ei auta, sillä ne pöpöt ovat marjan hedelmälihassa kastelun kautta - varsinkin vadelmat ovat tässä se ongelma. Jokainen vattuja kasvattanut tietää, että runsas-sateisen kesän jäljiltä myös vadelman marjat ovat hyvin vetisiä.

      Kyllä se kuumentaminen on se paras tapa välttää ripulitaudit.

      • huuh huh huuhtelu

        Kiitos vastauksista. Olenkin opiskelevasta lapsenlapsestani huolissani. Nyt sitten olen tyrkyttänyt näitä mummolan lähimetsän marjoja.


    • tolkkua?

      Kuinkahan vaarallisia ovat virolaiset tai itäkarjalaiset marjat?
      Uhoamisessakin voisi olla pientä rajaa!

      • missäsormionollut

        Itseasiassa eräs rekka-kuski aikoinaan esitti erittäin hyvän kysymyksen, että miksi häneltä vaadittiin hygieniapassia vaikka hän ei edes koskettanut marjoja ja silti marjanpoimijat, jotka enimmäkseen ovat kauko-idästä peräisin eivät tätä todistusta tarvitse eivätkä edes salmonella-todistusta.

        Tähän perustuen vähintään huuhtelen kotimaisetkin marjat ja mielellään ryöppään ne ulkomaisista marjoista puhumattakaan.


    • vähän vakavampaa

      Ulkolaisten marjojen käyttö, ilman kuumennusta on kyllä riski, mahdollisen ekinokokin vuoksi. ketut ja supit kantavat myyräekinokokkia. Se leviää niiden eritteiden mukana marjoihin ja sieniin, ja kuumentamattomista marjoista ihmisiin.
      Kyseinen tauti ei ole mikään pikkujuttu.

    • fdhs

      Ei niissä luonnon marjoissa mitään bakteereita ole. Se kuumentamisohje on koskenut viljeltyjä ulkolaisia etupäässä Puolasta tuotuja Vadelmia.Katso vaikka eviran sivuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sähköpotkulautaonnettomuus

      Nyt sitten sattui ja pahasti! Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä. T
      Vantaa
      282
      3766
    2. Nainen, viime yönä ajattelin sinua ja itkin

      On vain niin ikävä, enkä tunteilleni mitään voi. Olisit minun iloni, olisit minun päiväni ja aurinkoni, mutta nyt olet p
      Ikävä
      74
      2479
    3. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      88
      1730
    4. No nainen...

      Mitkä on fiilikset nykyään?
      Ikävä
      114
      1650
    5. Skuuttikakarat itse syypäitä onnettomuuteen - Yle syytti autolijaa

      Tulokulma uutisissa oli se että – vaikkakin peitellysti – autoilija olisi ollut jotenkin yksin syypää tapahtuneeseen onn
      Maailman menoa
      332
      1585
    6. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      408
      1426
    7. Mitä asiaa tai ominaisuutta kaipaat eniten

      Ikäväsi kohteessa?
      Ikävä
      67
      1383
    8. Mitä et sietäisi kumppaniltasi

      Onko jokin asia tai asioita joista et haluaisi joustaa tai riita tulee eli haluat tehdä sen itse tai omia
      Sinkut
      78
      1320
    9. ABC Kuinka monta samaa kirjainta yhteensä

      ..yhteensä teillä on etu ja sukunimissänne? Uskallatko laittaa ne kirjaimet? Hyvä aika tunnistaa ja tavata se oma kaiva
      Ikävä
      99
      1289
    10. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      89
      1228
    Aihe