Peräänantoon laukassa

Titididi

Olen ratsastanut n 4 vuotta ja saan hevosen ihan hyvin käynnissä ja ravissa peräänantoon ( kylläkin vasta loppu tunnista ) mutta laukassa se ei suju, en tiedä mitä apuja minun pitäisi käyttää. Ratsastuksenope sanoi että 90% tunnista pitäisi mennä perään annossa... Olisiko neuvoja miten saisin käynnin ja ravin jo tunnin alusta sujumaan ja laukan kokonaa?

4

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      Peräänantoon ei ole mitään apuja. Perääanto on tulos hyvästä ratsastuksesta.
      Muista että se ei ole peräänanto, että hevonen kulkee kaula kaarella. Hevosta ei ratsasteta peräänantoon niin että ohjista nyppimällä saadaan kaula kaarelle.

      Jos hevonen ei kulje peräänannossa, tulee miettiä miksi se ei kulje. Sillä tavoin asia voidaan ratkaista.

      Mieti esim.
      Istutko laukassa oikein? Horjuuko tasapaino? Onko hevonen pohkeen edessä? Kuunteleeko se pidätteitä? Laukkaako se tasapainoista ja kolmitahtista laukkaa? Kuunteleeko se kääntyviä apuja? Saatko sen taipumaan kaarteissa? Entä suoristuuko hevonen halutessasi? Juokseeko hevonen jännittyynenä apuja karkuun?

      Kun selviää missä ongelma on, pitää sitten tehdä tarvittavia asioita sen korjaamiseen.

      Esim. jos hevonen ei ole pohkeen edessä, se ratsastetaan pohkeen eteen. Jos se ei suoristu, tehdään harjoituksia joila saadaan suoristettua.
      Jos vika on omassa istunnassa, eli esim. horjahtelet laukassa, kannattaa harkita vaikka istuntatuntia.

    • Tyhmä alottelija

      ÖÖhh.. Mitä tarkottaa että " hevonen on pohkeen edessä? "

    • Titididi

      Meillä oli esim. eilen tunti jossa laukattiin vain n 10 m ja siinä hevosta oli vaikea saada peräänantoon kun oli niin lyhyt matka :/

    • ----

      Kun hevonen on pohkeen edessä, se kuuntelee pohjettta ja liikkuu ns. omin jaloin eteen.
      Eli pohkeen edessä oleva hevonen liikkuu koko ajan tasaista vauhtia, ilman että ratsastajan täytyy sitä tuuppia eteenpäin. Ratsastajan käyttäessä pohjetta, hevonen reagoi välittömästi lisäämällä vauhtia/pidentämällä askelta/kääntymällä hallitusti (mitä ratsastaja sitten pyytääkään).

      POhkeen takana oleva hevonen taas ei reagoi pohkeeseen, usein hidastaa vauhtia heti jos ratsatsja ei pyydä eteen.
      Myös reipas hevonen voi olla pohkeen takana, jotkut tosi reippaat hevoset juoksee kovaa vauhtia, mutta eivät silti reagoi pohkeeseen (tai reagoivat korkeintaan jännittymällä ja säntäämällä vielä kovempaa). Tällöinkin voidaan puhua että hevonen on pohkeen takana.



      Peräänannonhan pitäisi ihannetilanteessa säilyä koko ajan, myös siirtymisissä. Mutta siirtymisissä sen ylläpitäminen on vaikeampi säilyttää, koska tavallisesti kokemattomampi ratsastaja vähän heilahtaa siirtymisissä ja hevonen jännittyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe