Häissä ei kasvisvaihtoehtoa?!

PettynytVieras

Olin pari viikkoa takaperin ystävän häissä. Häälahjaksi ystävä ilmoitti että haluaa rahaa. Pienen lapsen yh-äitinä rahaa ei sattunut liiaksi olemaan häiden aikaan, joten sanoin laittavani lahjan ja kortin myöhemmin postissa.
MUTTA häät olivat aivan kauheat, huonosti suunnitellut. Häissä et soinut musiikki, häissä ei ollut MITÄÄN ohjelmaa ruokailun lisäksi. Ja naurettavinta tässä on se, että vaikka hääpari tiesi varsin hyvin että olen kasvissyöjä, eivät he olleet vaivautuneet laittamaan ruoaksi kasvisvaihtoehtoa. Salaattiinkin olivat laittaneet kinkkua. En voinut syödä mitään.
Ajattelin siinä sitten, että ei se mitään, juon sitten viiniä ja siideriä ettei kuivin suin tarvitse istua pöydässä kun lapsikin oli mummolassa yökylässä. Boolia oli yksi kanisteri, n. 5 l. Se ei pitkälle riittänyt kun vieraita oli 60-70. Hääpari halusi lähteä myös baariin (?!) jatkoille omista häistään seitsemän aikoihin, ja rahattomana en sitäkään voinut tehdä.

Anteeksi pitkä avautuminen, mutta minua ahdistaa että pitäisi nyt hääparille se raha lähettää, mutta kun häät olivat noin surkeat ja rahatilanteeni on myös aika huono, niin lähettäisittekö te viisikymppiä hääparille tässä tilanteessa?

59

2602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellittille

      En missään nimessä lähettäisi. Kyllä hääpäivä on sen verran pitkä vieraillekin, ettei sitä todellakaan aamupalan voimilla jaksa. Jos hääpari tosiaan on tiennyt kasvisruokavaliostasi, niin se on selvää piittaamattomuutta jos ei ole kasvisruokaa viitsinyt järjestää paikalle. Olisi edes jättänyt ne kinkut sieltä salaatista pois, niin olisit edes sitä voinut syödä.

    • Ymmällään.

      Ja jos oot vain lakto-ovo, niin ei oo edes paljon vaadittu, et ei tarttee mitään soijakermoja tms. vaan vaikka lihan lisäkkeeksi tarkoitettu kasvisgratiini olisi varmasti maistunut!!

    • hasdf

      Itse olen ollut häissä missä pyydettiin erityisruokavaliot ilmoittamaan etukäteen, ja ilmoituksestani huolimatta ainoa minulle sopiva ruoka oli keitetyt perunat ja vihersalaatti. Hieman harmitti kun olin kuitenkin matkustanut sinne ja ostanut lahjan ja vielä oli pyydetty erityisruokavaliot etukäteen. Miksi niitä pyydetään jos niitä ei huomioida? Mulle kävisi varsin hyvin että ilmoitetaan ettei huomioida, olisin tiennyt käydä syömässä häitä ennen.

      Ja en todellakaan lähettäisi viittäkymppiä!

      • huohhh

        Niimpä! Joskus tuntuu siltä, että hääpari ei halua uhrata ajatustakaan millekkään muulle asialle kuin itselleen hääpäivänä. Ymmärrän sen tottakai, mutta kyllä häiden järjestäjien tulisi huomioida vieraita sen verran, että jokaisella on jotain syötävää juhlien aikana, ja jos ei jostain syystä halua/ehdi tehdä eritysruokaa niin ilmoittaisi edes kyseisille vieraille asiasta.. Niin kiire ei voi olla, ettei tekstaria ehdi laittaaa.


    • pggff

      Yritä löytää jostain käytetty kasviskeittokirja ja lähetä se lahjaksi. Ja hymiö perään.

      • pggff

        Ja 50 on muutenkin liian iso raha, eri asia jos on rikas. Itse annan yleensä 10 lahjaksi, joskus 20.

        Juhlissa en yleensä halua syödä mitään, enkä odota mitään, mutta olen kiitollinen jos joku ei tule tenttaamaan tai tuputtamaan lihoja.

        Olen tottunut olemaan ruoatta, sillä olen joskus laiska ottamaan eväitä.


      • .-.-.-.-.-.
        pggff kirjoitti:

        Ja 50 on muutenkin liian iso raha, eri asia jos on rikas. Itse annan yleensä 10 lahjaksi, joskus 20.

        Juhlissa en yleensä halua syödä mitään, enkä odota mitään, mutta olen kiitollinen jos joku ei tule tenttaamaan tai tuputtamaan lihoja.

        Olen tottunut olemaan ruoatta, sillä olen joskus laiska ottamaan eväitä.

        10-20 euroa on kyllä hävyttömän vähän. Eihän se hääpari sitä voi tietää, ettet sinä aijo siellä syödä. Kyllä he joutuvat sulle ihan samalla tavalla varaamaan annoksen kun muillekin. Ei taida 10 € ihan kattaa hääparille sinusta aiheutuvia kustannuksia.


      • juunu
        .-.-.-.-.-. kirjoitti:

        10-20 euroa on kyllä hävyttömän vähän. Eihän se hääpari sitä voi tietää, ettet sinä aijo siellä syödä. Kyllä he joutuvat sulle ihan samalla tavalla varaamaan annoksen kun muillekin. Ei taida 10 € ihan kattaa hääparille sinusta aiheutuvia kustannuksia.

        Ai ei hääpari tiedä, ettet aio syödä, jos ovat nimenomaan kysyneet erikoisruokavaliota etukäteen ja tietävät, että vieras ei syö lihaa? Eiköhän hääpari tiedä tasan tarkkaan omien häidensä tarjoilut.

        Lahja on lahja, eikä sen päätarkoitus ole kattaa kustannuksia, joka vieraasta koituu. Tai sitten hääkutsussa pitäisi ilmaista selvästi, paljonko pääsymaksu häihin on, jottei vain hääpari jää häviölle omista häistään.


      • .-.-.-.-.
        juunu kirjoitti:

        Ai ei hääpari tiedä, ettet aio syödä, jos ovat nimenomaan kysyneet erikoisruokavaliota etukäteen ja tietävät, että vieras ei syö lihaa? Eiköhän hääpari tiedä tasan tarkkaan omien häidensä tarjoilut.

        Lahja on lahja, eikä sen päätarkoitus ole kattaa kustannuksia, joka vieraasta koituu. Tai sitten hääkutsussa pitäisi ilmaista selvästi, paljonko pääsymaksu häihin on, jottei vain hääpari jää häviölle omista häistään.

        No tuo vastaus olikin nimi merkille pggff eikä alkuperäiselle.

        "Juhlissa en yleensä halua syödä mitään", ei ollut mitään puhetta siitä onko juhlissa kasvisruokaa vai liharuokia. Vaikka olis pelkkää kasvisruokaa tarjolla, niin mahtaisko pggff syödä silti, kun kerta ilmottaa, ettei yleensä halua syödä mitään.

        No olishan se kiva, jos hääpari ei jäis häiden järjestämisestä isolle miinukselle, vaan jäis jotain käteenkin. Ihan tavallisesta kohteliaisuudesta on kyse eikä mistään pääsymaksuista.


      • pggff
        .-.-.-.-.-. kirjoitti:

        10-20 euroa on kyllä hävyttömän vähän. Eihän se hääpari sitä voi tietää, ettet sinä aijo siellä syödä. Kyllä he joutuvat sulle ihan samalla tavalla varaamaan annoksen kun muillekin. Ei taida 10 € ihan kattaa hääparille sinusta aiheutuvia kustannuksia.

        10 euroa annan siis lahjaksi ala-asteikäiselle lapselle. Häissä en ole ollut, mutta sinkulla tai vielä vähemmän yksinhuoltajalla. ei ole varaa antaa 50 euroa, eri asia pariskunnilla.

        Tuon alempana mainitun 25 euroa voisinkin jo antaa, mutta kyllä silloin onkin jo aihetta odottaa että tarjotaan muutakin kuin perunaa. Jos minut kutsutaan johonkin niin ilmoitan kyllä aina etukäteen että minulle ei tarvitse valmistaa mitään syömistä sillä minulla on niin hankala ruokavalio.


    • HHUHUH

      En yleensäkää ymmärrä tuota. Oli juhlat mitkä tahansa, niin kutsuun pitää laittaa aina mahdollinen erikoisruokavalio, jota isäntäväen/hääparin pitää ehdottomasti noudattaa ja huomioida. Oletan nyt että kyseessä on kovin nuori hääpäri, kun piti baariinkinpäästä. Eli niillä kahdella ei ole minkäänlaista hajuakaan siitä, kuinka juhlia järkätään. Olisivat idiootit kysyneet viisaimmiltaan

    • Vegevieras

      Lähettäisin sen 50 euroa siinä tapauksessa, jos kyseessä on hyvä ystävä, jonka kanssa haluat olla ystävä jatkossakin. Muuten ei niin väliä.

      Mitä tuohon kasvisvaihtoehdon tarjoamiseen tulee niin vaikka nyrkkisääntö toki onkin, että jokainen tarjoaa omissa häissään ihan mitä lystää niin kyllähän se melkoisesta arvostuksen puutteesta kertoo, jos yhtä vierasta / osaa vieraista ei ole huomioitu lainkaan. Olen itse lakto-ovo-vege ja olen valitettavasti ollut itsekin kerran häissä, joissa tarjolla oli vain liharuokia, vaikka tiesivät mun olevan kasvissyöjä. No, join siinä parit lasilliset viiniä ja söin pari leipäpalaa ja menin reilun tunnin jälkeen sanomaan hääparille, että paljon onnea ja kiitos pidoista, mutta mun pitää nyt lähteä. Olivat vähän hämillään että ai nytkö jo. En ruvennut siinä rautalangasta vääntämään, että en ajatellut jäkittää tämän kauempaa juhlissa, joissa ei ole mulle minkäänlaista tarjoilua.

      • Vegevieras

        Oho, luin vasta nyt tuon kohdan, että booliakin oli noin isolle vierasmäärälle vain 5 litraa ja sen jälkeen piti mennä baariin. Aivan kamalalta kuulostaa tosiaan. En lähettäisi mitään rahaa.


    • 29v

      No huh huh!!

      Mielestäni sinun ei tarvitse todellakaan viittäkymppiä laittaa hääparille, 20e on aivan riittävä vähävaraiselta ihmiseltä!! Jos kyseessä on hyvä ystävä, niin ei varmaankaan kehtaa olla antamatta mitään, mutta 50e on paljon.

      Mutta he varmasti ymmärtävät jos laitat vähän vähemmän, tietävät varmaan huonon rahatilenteesi? Me laitetaan ystäväpariskunnille miehen kanssa yhdessä 50e, ja niin tuntuvat muutkin tekevän, eli noin 25e/henkilö. Sukulaiset/perhe antakoot sitten ne isommat lahjat, meillä kavereilla on kuitenkin mennyt polttareihin ym juttuihin jo melkoiset rahasummat, eikä meidän kaveriporukassa kukaan odotakaan mitään isoja rahalahjoja enää kavereilta!!

      Outoa tuo sinun kohtelu ruokailussa, todella outoa!! Meidän häissä 2 vuotta sitten oli muutama gluteiiniton vieras, joten kaikki ruokamme oli gluteiinitonta, muutamaa kahvipöydän kuivakakkua, ja iltapalan karjalanpiirakoita lukuunottamatta, ja niihin merkittiin kissankokoisilla kirjaimilla että EIVÄT ole glut!

      Häissämme oli myös 2 kasvissyöjää, joten tarjolla oli perunoiden ja lihan lisäksi myös riisi-kasvistäytteisiä paprikoita ja kahta eri salaattia (maistuivat todella hyvin myös lihaa syöville vieraille). Salaatistakin oli fetakuutiot jätetty viereen erilliseen kippoon, että maitoallergikot pystyivät ottamaan kaikkia haluamiaan salaatteja.

      Uskomatonta että joku on häävierailleen noin tyly, varsinkin jos kyseessä on ystävä!

    • 16v vegetaristina

      Älkää olettako, että saisitte erilaisissa tilaisuuksissa valionne mukaista ruokaa, niin pääsette helpommalla.

      Itsellä valiolla oloa on kestänyt yhden mopokortti-ikäisen verran ja olen käynyt monissa häissä, hautajaisissa, mutta myös firman juhlissa, pikkujouluissa ja muissa vastaavanlaisissa riennoissa. Joskus valiota kysytään, useimmiten ei. Ja jos valiota on kysytty, niin silti todennäköisempää että pääruokana on pelkkää perunaa, leipää ja salaattia. Kyllä silläkin nälkää pitää poissa yhden päivän.

      Eli neuvoni on: varautukaa aina nälkäpäivään jos juhlat ovat edessä. Syökää siis siten muutamana edeltävänä päivänä niin, että olette varautunut jopa päivän kestävään paastoon. Kannattaa varautua myös siihen, että saatte vatsanpuruja tarjoiltavista, eli hellivää ruokaa ennen ja jälkeen.

    • No jos ei muijalle (sulle) siis löytyny kelpoisaa ruokaa, niin miks sit yleensä menit sinne ? Ja ethän oo lastasi pakottanut tohin huuhaahaan ? Musta se kasvisruokava-liota noudattavat on sairaita. Lihaa vaan ei mitään pahalta maistuvaa tököttiä ! Tai sit , jos syöt oikein, niin ei siinä mitään, kunhan jätät lapsesi ulos siitä ja annat sen syö-dä normaalia hyvää ja TERVEELLISEMPÄÄ ruokaa. Et sä nyt siihen kuole, jos syöt kunnon ruokaa, jätät sen kasvisrupan kokonaan pois. Pari mun ns. ystävää saisi ta-kuulla kohtauksen, jos kuulisivat ton määkinän turhasta........ne kun ei syö ollenkaan minkäänlaista salattia yms kasvista, toinen tosin tykkää punajuuresta......... Eikä mi-hinkään häihin yms juhliin saisi edes tilata mitään kasvisruokaa. Se on naurettavan näköstä, jos yks syö sitä moskaa.......ja muut syö normaalia ruokaa.......... Onneks en tunne yhtään hölmöä kasvisruokaa mättäävää tököttiä.......sellaset joutaa sairaa-laan, eikä siellä ole tarjolla sitä sairasta vaihtoehtoa ! Olen ollut elämäni aikana vain kaksissa häissä, ja kummassakaan ei kukaan sitä kököttiruokaa syönyt ! Olisit sitte ottanu omat eväät mukaan, jos kerran prinsessalle ei kunnon terveellinen ruoka kel-paa !!! Ja et lähetä heille senttiäkään. Tai miten sitten lystäät, eihän se raha mulle kuulu............

    • kortti ok

      Pelkkä kaunis kortti riittää, älä lähetä rahaa!

      Lahjat on lahjoja, ei kukaan voi niitä vaatimalla vaatia.

    • Kauheeta!

      Ihan kauheeta! Eivät osanneet kunnon häitä järjestää! Booliakin liian vähän! Miten tällaiset ihmiset edes päästetään naimisiin? Osaavatkohan ne edes huolehtia itsestään tai tulevista lapsistaan, kun häätkin olivat noin huonot? Ei MUSIIKKIAkaan! Mis-sään-tapauksessa eivät ansaitse lahjaa!

    • vaivaa näkemättä

      Tuo kasviskeittokirja on hyvä, etsin antikvariaatista sellaisen ja pistät persoonalliseen pakettiin, esimerkiksi ruskeaan paperiin tai sanomalehtipaperiin, johon kiinnität kauniita kuvia, nekin lehdestä leikatut.

    • Valivalittaja

      Jos kasvisruokavalion noudattaminen ei perustu terveydellisiin syihin, kasvisruokaa on ehkä vähän pikkumaista olla vaatimassa koko ajan. Itse olin ennen lapsen hankkimista kasvissyöjä, mutta en sitä mitenkään toitottanut. Jos minulta erikseen tiedusteltiin, ilmoitin toki ruokavaliotoiveestani. Laktoosittoman/gluteenittoman/pähkinättömän ruokavalion vaatimisen ymmärrän, koska allerginen ihminen voi sairastua vakavasti, jos syö esim. allergisoivan tuotteen kanssa kontaktissa ollutta ruokaa. Mutta olisiko kasvissyöjä-häävieras sairastunut vakavasti, jos olisi nyppinyt kinkut salaatista ja syönyt?

      Toinen juttu on lahjan lähettäminen jälkikäteen, jos lahjat oli tarkoitus viedä juhlapaikalle. Olisi tyyppi vipannut vaikka mutsiltaan 25 e ja rahat korttiin, se olisi ollut ihan riittävää. 50 e on jo aika iso lahjaraha yhdeltä ihmiseltä.

      • 7+13

        "Mutta olisiko kasvissyöjä-häävieras sairastunut vakavasti, jos olisi nyppinyt kinkut salaatista ja syönyt?" Se nyt ei kuule toimi ihan noin. Itse vegaanina en todellakaan söisi ruokaa mikä on ollut kosketuksissa esim. lihan kanssa.


      • oikoilukijja
        7+13 kirjoitti:

        "Mutta olisiko kasvissyöjä-häävieras sairastunut vakavasti, jos olisi nyppinyt kinkut salaatista ja syönyt?" Se nyt ei kuule toimi ihan noin. Itse vegaanina en todellakaan söisi ruokaa mikä on ollut kosketuksissa esim. lihan kanssa.

        aivan, mutta on se lihan pois nyppiminen salaatista silti eri asia, kuin vaikka pähkinäkakku, josta pähkinäallergikon pitäisi noukkia pähkinät pois... hän voi silti kuolla siihen kakkuun vaikka näkyviä pähkinöitä ei ole!

        Lihalle on hyvin vaikea olla allerginen (tosin kyllä yli 10v kasvissyöjänä maha kyllä kertoo, jos lihaa on elimistöön päässyt)

        Ja kyllä, voin nyppiä lihaa pois... esim. oltiin reissussa kaverin kanssa, ja huoltsikalla ei ollut pullien lisäksi (tai no onhan niissäkin kananmunaa!) mitään kasvisvaihtoehtoa, niin otin sitten juustokinkkusämpylän ja annoin kinkut kaverille syötäväksi. Jos olisin ollut yksin, en olisi syönyt mitään, koska minusta se lihan poisnyppimistä pahempi on se, ettei kukaan käytä hyödyksi näitä poisnypittyjä paloja, kun joku eläin on kuitenkin jo kuollut sen lihan takia :/

        Mitä yritän sanoa, kasvissyönti on päässä, allergiat kehossa.
        Todellakin toivon, että kaikki ihmiset olisi kasvissyöjiä, mutta ei se silti ole allergiaan verrattavissa oleva juttu.


      • ei liha tapa
        oikoilukijja kirjoitti:

        aivan, mutta on se lihan pois nyppiminen salaatista silti eri asia, kuin vaikka pähkinäkakku, josta pähkinäallergikon pitäisi noukkia pähkinät pois... hän voi silti kuolla siihen kakkuun vaikka näkyviä pähkinöitä ei ole!

        Lihalle on hyvin vaikea olla allerginen (tosin kyllä yli 10v kasvissyöjänä maha kyllä kertoo, jos lihaa on elimistöön päässyt)

        Ja kyllä, voin nyppiä lihaa pois... esim. oltiin reissussa kaverin kanssa, ja huoltsikalla ei ollut pullien lisäksi (tai no onhan niissäkin kananmunaa!) mitään kasvisvaihtoehtoa, niin otin sitten juustokinkkusämpylän ja annoin kinkut kaverille syötäväksi. Jos olisin ollut yksin, en olisi syönyt mitään, koska minusta se lihan poisnyppimistä pahempi on se, ettei kukaan käytä hyödyksi näitä poisnypittyjä paloja, kun joku eläin on kuitenkin jo kuollut sen lihan takia :/

        Mitä yritän sanoa, kasvissyönti on päässä, allergiat kehossa.
        Todellakin toivon, että kaikki ihmiset olisi kasvissyöjiä, mutta ei se silti ole allergiaan verrattavissa oleva juttu.

        Juuri noin, voin syödä lihaa en sairastu, mutta jos syön kiwin niin kuolen. Kiwi ei ole lihaa vaan hedelmä. Ja en itse syö myöskään makkaroita enkä esim. kinkkua ja kyllä otan aina pois huoltsikoilla jne. mies saa syödä. Tosin joissakin paikoissa tehdään kyllä erikseen lihaton vaihtoehto jos hoksaa kysyä.


      • ituhipitonidiootteja
        7+13 kirjoitti:

        "Mutta olisiko kasvissyöjä-häävieras sairastunut vakavasti, jos olisi nyppinyt kinkut salaatista ja syönyt?" Se nyt ei kuule toimi ihan noin. Itse vegaanina en todellakaan söisi ruokaa mikä on ollut kosketuksissa esim. lihan kanssa.

        Itse vegaanina en todellakaan söisi ruokaa mikä on ollut kosketuksissa esim. lihan kanssa

        Sä nyt olet lääkitystä vailla oleva sairas idiootti!

        Itse lihansyöjänä en todellakaan söisi ruokaa mikä on ollut kosketuksissa esim. kasvisten kanssa

        Tervehenkistä!!


      • Sedä
        ei liha tapa kirjoitti:

        Juuri noin, voin syödä lihaa en sairastu, mutta jos syön kiwin niin kuolen. Kiwi ei ole lihaa vaan hedelmä. Ja en itse syö myöskään makkaroita enkä esim. kinkkua ja kyllä otan aina pois huoltsikoilla jne. mies saa syödä. Tosin joissakin paikoissa tehdään kyllä erikseen lihaton vaihtoehto jos hoksaa kysyä.

        Katsos kun kasvissyönnissä on kyse jostain muusta kuin omasta navasta ;) Kasvissyöjä ei sairastu lihan syömisestä, mutta se eläin _kuolee_.


    • dirli

      Hääparilla näyttää olleen pääasiana rahastus. Ei paljon vaadi häiden järjestäjältä jos on jonkunlainen kasvisvaihtoehto tarjolla. Salaatti, kasviskiusaus, perunat, makaroonilaatikko ym. Ja runsas kahvipöytä jälkkäriksi. Alkoholi ei ole välttämätön mutta jos sitä tarjotaan sitä on oltava riittävästi kaikille vieraille.
      Rahaa tai lahjaa sinun ei tarvitse lähettää ja viisikymppinen on naurettavan suuri summa. Tuo divarista ostettu kasvisruokakirja on paras idea. Tai jos sinulla on sellainen itselläsi ja haluat luopua siitä niin anna se lahjapaketissa mutta jos asut kaukana heistä että se pitäisi lähettää postissa niin ei kannata koska postimaksut ovat niin kalliit.
      Ihmetyttää ovatko he todella edes ystäviäsi.

    • hhfsdoifhrewrwe

      Hääparin lahjatoiveita toteutetaan KOHTUUDEN rajoissa, kyllä mielestäni vieraat saa antaa lahjaksi lahjatoivelistan ulkopuoleltakin! On ihan kohtuutonta mielestäni vaatia vaikka että meidän häälahjalista on stockmannilla, hankitte sieltä... lahjat on LAHJOJA! Ei lahjahevosen suuhun katsella, toivelistat on mielestäni hyviä, koska niistä näkee osviittaa ja ideoita siitä, mitä he oikeasti haluavat ja toivovat, mutta ei siitä saa mitään raamattua tehdä... Jos mummo tahtoo virkata päiväpeitteen, niin kyllä sen pitäisi kelvata oli se listalla tai ei...


      Mun mielestä taas nuo erityisruokavaliot on vähän niin ja näin, varsinkin budjettihäissä (ei kaikilla ole varaa tai halua panostaa)
      Mä olin itse aivan liikuttunut, kun ystävä oli omiin häihin ihan minun vuoksi järjestänyt myös pienen määrän kasvisruokaa, vaikken ollut pyytänyt, päin vastoin yleensä syön ennen kuin menen tapahtumiin joissa ei voi olla varmuutta saako ruokaa vai ei.
      Eiköhän se hääruokakin saisi ennemmin kuvastaa hääparin toiveita, ei vieraiden... hyvä isäntäväki toki ottaa vieraat huomioon ja kinkku nyt omasta mielestäni ei kuulu ikinä salaattiin... ellei kyseessä ole italiansalaatti ja kinkku parman.

    • dog hater

      No kyllä siinä kaksi jurpoa saivat toisensa. Kannattaa myös miettiä, miksi pidät heitä kavereinasi. Jos vielä haluat lahjoja heille antaa, anna 0 euron lahjakortti kasvisravintolaan sekä 5 l/60 = 0,085 l boolia.

    • Tutkimus 2011

      Pelkkä kasvisruoka ei ole terveellistä. Ihminen tarvitsee myös kalassa ja lihassa olevia proteiineja aminohappoja.
      Pelkkää kasvisruokaa saavat äidit synnyttävät tutkimusten mukaan 63% useammin kehitysvammaisia lapsia ja heidän lastensa älykkyysosamäärät ovat huomattavasti pienempiä kuin monipuolista ruokaa syöviltä äideillä. Heidän lapsensa evoluution mukaan taantuvat apinoiden tasolle.

    • nainen40.

      MIKSI pitäs lähettää rahaa? En näe mitään syytä, oli sitten sukulainen tai ystävä, mikä hyvänsä. Ei tollasesta tarvi maksaa. Eikä oo mikää pakko viedä lahjoja yleensäkään mihinkää. Jokainen ostaa ite mitä tarvii. Näin ollaan mun lähipiirissä sovittu ja hyvin on menny. Pidä rahas, sun ne on. Ei sun tarvi muita elättää ku ittes jos sulla ei oo perhettä. Ite oon yksinhuoltaja ja joka penni on pitäny laskee, siinä ei ainakaa ilkeitä juhlakaluja paljoo muisteta, korkeintaan postikortilla. Nykypäivänä vain kalliit lahjat (= yli sadan euron) merkitsee, ei se tuleeko juhliin vai ei.

    • mikään ei kelpaa

      No, entä sitten. Pitäisikö jokaiselle olla omat ruokansa, v**u olisit eväät ottanut ja taskumatin....Lihaan ei kuole.

    • Mielenkiintoinen keskustelu :) Olen menossa naimisiin vajaan neljän viikon kuluttua, kutsuun laitoimme, että ilmoitathan erityisruovalion kutsuun vastatessanne. Ilmoituksia erityisruokavalioista tuli hyvin vähän, tiedän kuitenkin ilmoittaneiden lisäksi muitakin ruokavalioita ja aion varmistaa, että kaikki saavat samanarvoisen juhla-aterian. Tein juuri esim. vege version pikkuleivistä. Mielestäni häät ovat juhla jossa juhlitaan läheisten kanssa, silloin heidät myös huomioidaan. Juhliin tulee 2 vegaania, 1 pescovege joka on myös sipuliton, 1 muslimi ja erilaisia alllergioita omaavia vieraita. Olen jokaiselle suunnitellut korvaavia ruokia niiden tilalle joita he eivät voi syödä. Me laitoimme myös kutsuun, että meillä on jo kaikkea yhteisessä kodissamme, mutta halutessaan vieraat voivat osallistua pienellä summalla häämatkakassaamme. Mielestäni on ymmärrettävää, etttä jokainen laittaa rahaa oman tilanteensa mukaan. Toivon kuitenkin järjestäväni sellaiset juhlat missä vieraat viihtyvät ja eivät joudu ajattelemaan jälkikäteen, että oli huonot juhlat. Juomaakin on varattu siten, että annosmäärät on laskettu hieman yläkanttiin...

    • Niiiiiina

      Kuka sinä olet arvostelemaan toisten vaivalla järjestämiä häitä? Jos mä menen joskus naimisiin, ne ovat minun juhlat ja minun puolison juhlat. Juhlissa tarjotaan sitä mitä me halutaan ja jos joku ei voi sitä syödä, varautukoon omilla eväillä :D Ja jos joku kaipaa ryyppyä, menköön muualle juopottelemaan, meidän häät eivät ole juomista varten. Ja sen nyt kaikki tietääkin, joten osaavat jäädä tulematta, jos niin haluavat.

      • jotain rotii sentään

        Tuollaisten häiden järjestämisessä ei ole todellakaan nähty vaivaa, ei ohjelmaa, ei musiikkia, ja hääparin pitää lähtee baariin, voi kristus, en edes menis mokomien ääliöiden häihin.. he vaan laskiat, että paljonko tulee massii, kun ei tarjoo mitää, ja pyytää rahaa lahjaks. Olen aika monissa häissä elämäni aikan aollut, pari kertaa omissanikin, ja juomaa, musiikkia, ja ruokaa on aina ollut tarjolla, joka lähtöön.
        JA niin kuuluu olla. Älä lähetä mitään.. mistä kiittäisit? miksi maksaisit jostain, mitä ei ollut?


      • Huklpigrt

        Oliko tässä kyse nyt sinun häistäsi?


      • yx ruokavammainen

        Eihän siinä mitään ongelmaa ole jos tuo on tiedossa. Itselleni kävi niin että pyydettiin ilmoittamaan erityisruokavalio, mutta sitä ei kuitenkaan huomioitu. Jos sellaista kysytään niin kyllä minulle tulee mieleen että se sitten myös huomioidaan kun mitään muuta ei ilmoiteta! Jos ei kysytä niin sitten en oleta mitään, etenkin jos sanotaan että ruoka on tämä ja sillä siisti. Jokainen antakoon sellaisen häälahjan mihin on varaa, mutta jos laitan lahjan jälkikäteen, kyllä siihen vaikuttaa oliko siellä mitään tarjottavaa itselleni vai ei.


    • sairasituhippi

      Sairasta väkee nämä ruohikonpuputtajat!
      Aatelkaa, nämä jänikset kuolee nälkään, kun te ahneet paskiaiset syötte niiden ruoat!
      SYÖKÄÄ SIKAA,SIKA ON SIKAHYVÄÄÄ!!!!!!!!
      Taas grillissä tirisee mehukas SIANLIHA!!!NAM

      • ............

        En oo kasvissyöjä, mutta kysynpä vaan että mihin se sika mahtaa kuolla?? Ei ainakaan nälkään, mutta joku sen silti tappaa. Tuskin ainakaan kasvissyöjä...

        Sairas voi olla niin monella tapaa.


    • RannallaHäissä

      Olin hyvissä häissä juhannuksena.

      Kaikille erikoistuokailijoille oli huoltorakennukseen järjestetty erillinen vammaisruokailu, jossa oli kaikkia vihanneksia ja niitä muita mössöjä.
      Ruokailua oli ohjaamassa sellainen nipo kuuskymppinen ravintoterapeutti.
      Siellä laskettiin tarvittavia kaloreita tarvittaessa.

      Varsinaisesa ruokailussa oli myöskin pöytä notkuvana, grilliä & savustusta paikanpäällä. Open baar tyyppinen tarjoilu.

      Kerrankin ruokaterroristit pysyivät omien ruuattomien ruokiensa parissa, eivätkä mäkättäneet kerrankin hyvistä tarjoiluista.

      Vanhapari oli avioitumassa, oli lahjojen tuontikielto, Oli mahdollisuus osallistua "häämatkaan" tunkemalla seteleitä yhteen maitotonkkaan.

    • -Häävieras

      Menetkö aina häihin ensisijaisesti syömään vai juhlimaan hääparia?
      Ymmärrän, ettei Sinulla ehkä ollut kivaa ja pettymystäkin voi olla, mutta sehän on hääparin päivä. Aina voi jättää menemättäkin, jos muutama tunti noin paljon ottaa voimille.

    • Vege**

      Olen itsekin vegetaristi ( ei myöskään kanaa tai kalaa ). En kuitenkaan odota erityiskohtelua juhlissa. Tähän asti olen aina löytänyt jotakin syötävää ( esim. leipä ).

    • turhautunut375

      Pointti tässä on varmasti ollut se, että miksi ei ole voinut edes ilmoittaa vieraille jotka ovat kasvissyöjiä, ettei heille ole mitään ruokaa juhlissa. Silloin olisivat varmasti viihtyneet paremmin.
      Ja tuo salaattijuttu....... Rahaa olisi mennyt ruokaan tasan yhtä paljon, jos olisivat laittaneet ne kinkut erilliseen kuppiin salaatin viereen, niin kasvissyöjätkin olisivat sitä voineet syödä.

    • juunu

      Häät olivat selvästi huonosti järjestetyt, sekä ruokailun että ohjelman suhteen. Olet silti luvannut ystävällesi lähettää lahjan jälkikäteen ja mielestäni lupaus (varsinkin ystävälle, jonka haluat pitää ystävänä) tulee lunastaa.

      Lähettäisin siis kyllä lahjan, mutta esim. 20e-25e on mielestäni yhdeltä ihmiseltä ihan riittävä summa (ja toki jokin esinekin käy lahjasta, ei tarvitse olla rahaa). Annoimme viimeisimmissä häissä ystäväpariskunnallemme mieheni kanssa yhteensä 50e.

    • GamerGirl91

      En minäkään syönyt setäni häissä, kuin muutaman viipaleen leipäjuustoa ja jotain muuta pientä. Lakto-ovovegetaristilta (=minulta) ei kysytty mitään. Ruokana häissä oli hirvikäristystä.

      En valittanut. Oli vaan mukava nähdä serkkuja pitkästä aikaa, ottaa muutama huurteinen (boolin lisäksi) ja jutella pitkästä aikaa. :D

    • mek

      Ei sitä ruokavaliota tartte kirjaimellisesti noudattaa ja voi tehdä poikkeuksen ja syädä kunnon ruokaa eikä mitään viherpiiperrystä.

    • Hääparin juhlat

      Häissä perusruoka kaikille sama, muut ottakoon eväät. Yhden kasvissyöjän tms,:n dieetti- syöjän annoksen teko maksaa paljon enemmän kuin perusruuan syöjän, ja aiheuttaa selkeästi lisätyötä (ja silloin yleensä myös lisäkustannusta) hääparille. Pitää varautua että on normiruokaa, eikä aiheuttaa hääparille lisätyötä.Ei vieraan juhlat vaan hääparin.

      • Aikuinen mies

        Ei hääpari mitää ruokia tee, ja sillä sipuli.


      • punajuurikas

        Ei kinkuton salaatti tai lihaton kiusaus/laatikko teetä sen enempää lisätyötä kuin jos kaikki sotkettaisiin siihen sekaan. Kuka on itse kerrankin tehnyt tavallista ruokaa tietää varmasti että jos etukäteen on kysytty vieraiden ruokavaliosta eikä kuitenkaan tuon vertaa olla viitsitty ajatella kyse ei ole hinnasta tai vaikeudesta vaan typeryydestä ja ilkeydestä. En ole otse kasvissyöjä mutta ymmärrän aloittajan apeat tunnelmat noissa juhlissa.


    • Vihree1

      Minäkin lähettäisin lahjaksi jotain muuta kuin rahaa. Keittokirja tai joku muu kirja on hyvä idea - ehkä se kasviskeittokirja olisi v**tuilua.

    • eikö salaattia ollut

      Kannattaa jatkossa varata Piltti-purkki mukaan.

      • osaatko lukea?

        salaattia oli kyllä, mutta siinä oli kinkkua.


    • Elintasosairauksia

      Itse en vegaaneja ja muita syömishäiriöisiä huomioinut häissäni erityisesti pätkän vertaa, en myöskään pierutautisia ja muita ruokavammaisia. Tarjottavaa toki oli pöydät notkuen ja sieltä luultavasti jokainen löysi jotakin suuhunpantavaa.

      Samaan tapaan suvussamme on järjestetty monet isot juhlat. Emme anna ruokahäiriköiden niitä terrorisoida. Tulkaa juhliin vatsa täynnä, niin teen itsekin, jos menen kylään vegaanille, jota ruuan alkuperä ei kiinnosta pätkän vertaa tai jos menen kylään pierutautiselle, joka tarjoaa pöydässään vain hylaa ja muita epäterveellisiä, runsaasti teollisesti käsiteltyjä maitotuotteita.

      • Hekeke

        " jota ruuan alkuperä ei kiinnosta pätkän vertaa tai jos menen kylään pierutautiselle, joka tarjoaa pöydässään vain hylaa ja muita epäterveellisiä, runsaasti teollisesti käsiteltyjä maitotuotteita."

        Voisitko olla vielä hieman enemmän ristiriitainen itsesi kanssa?


      • Elintasosairauksia
        Hekeke kirjoitti:

        " jota ruuan alkuperä ei kiinnosta pätkän vertaa tai jos menen kylään pierutautiselle, joka tarjoaa pöydässään vain hylaa ja muita epäterveellisiä, runsaasti teollisesti käsiteltyjä maitotuotteita."

        Voisitko olla vielä hieman enemmän ristiriitainen itsesi kanssa?

        Ehkä en vain kirjoittanut niin selvästi ja yksinkertaisesti, että ymmärtäisit?

        Vegaanille on pakkomielteenä se, että ruuassa ei ole mitään eläinperäistä, mutta muutoin ruoka voi olla ihan millaista teollisesti muokattua ja käsiteltyä sontaa. Tämä ei sovi sellaiselle ihmiselle, jolle ruuan alkuperä ja luonnonmukaisuus on tärkeää.

        Pierutautinen laktoosi-intoleranssista kärsivä voi tarjota pöydässäään teollisesti PILATTUJA ja muokattuja maitotuotteita. Tämä ei sovi sellaiselle ihmiselle, jolle maidon käsittelemättömyys, alkuperä ja luonnonmukaisuus on tärkeää.

        Näissä kahdessa edellä mainitussa tapauksessa menen kylään vatsa täynnä.

        Kässäsitkö nyt?

        Mitäköhän tämä avaaja tarjosi häissään vieraille? Ottiko hän huomioon, että vieraissa saattoi olla joukossa ortorektikkoja, jotka eivät kykene syömään niitä kasvisruokia, jotka ovat epäterveellisiä? Osasiko hän tarjota häissään terveellisiä kasvis-, liha ja- kalavaihtoehtoja? Vai pitikö häitä lainkaan?


      • Hekeke
        Elintasosairauksia kirjoitti:

        Ehkä en vain kirjoittanut niin selvästi ja yksinkertaisesti, että ymmärtäisit?

        Vegaanille on pakkomielteenä se, että ruuassa ei ole mitään eläinperäistä, mutta muutoin ruoka voi olla ihan millaista teollisesti muokattua ja käsiteltyä sontaa. Tämä ei sovi sellaiselle ihmiselle, jolle ruuan alkuperä ja luonnonmukaisuus on tärkeää.

        Pierutautinen laktoosi-intoleranssista kärsivä voi tarjota pöydässäään teollisesti PILATTUJA ja muokattuja maitotuotteita. Tämä ei sovi sellaiselle ihmiselle, jolle maidon käsittelemättömyys, alkuperä ja luonnonmukaisuus on tärkeää.

        Näissä kahdessa edellä mainitussa tapauksessa menen kylään vatsa täynnä.

        Kässäsitkö nyt?

        Mitäköhän tämä avaaja tarjosi häissään vieraille? Ottiko hän huomioon, että vieraissa saattoi olla joukossa ortorektikkoja, jotka eivät kykene syömään niitä kasvisruokia, jotka ovat epäterveellisiä? Osasiko hän tarjota häissään terveellisiä kasvis-, liha ja- kalavaihtoehtoja? Vai pitikö häitä lainkaan?

        Entäpä, kun pöydässä on lihatuotteita ja siellä voi olla vaikka kuinka GM-kanaa tai sikaa tai muuta liha-tuotetta, mutta oletat sen olevan aivan terveellistä tai et muuten vain viitsi välittää vaikka mättäisit turpaasi epäterveellisyyksiä kunhan se vain on lihaa, niin menetkö yhä vatsa täynnä vieraisille?


      • Elintasosairauksia
        Hekeke kirjoitti:

        Entäpä, kun pöydässä on lihatuotteita ja siellä voi olla vaikka kuinka GM-kanaa tai sikaa tai muuta liha-tuotetta, mutta oletat sen olevan aivan terveellistä tai et muuten vain viitsi välittää vaikka mättäisit turpaasi epäterveellisyyksiä kunhan se vain on lihaa, niin menetkö yhä vatsa täynnä vieraisille?

        Minulla on loistava makuasiti. En syö pissinmakuista possua. Sitäpaitsi tähän ikään mennessä tiedän, minne kannattaa mennä vatsa täynnä.


    • Huumorin puolelle

      Erityisruokavalio ihmiset pitäkää pienempää melua itsestänne.
      Olen pitopalvelussa ja työskennellyt sadoissa? häissä 20 vuoden aikana.
      Viimeksi 120 hengen häissä oli yksi kasvisruokailija, hänelle sopivia ruokia oli ainakin 10, mutta pääruokana ollut liha ei sopinut. Uunijuurekset oli lihaliemessä haudutettu. Tästä nousi kova meteli mitä hänelle pitää tarjota. Hän oli kuulemma lähettänyt pitkän listan sopivista ja sopimattomista ruuista....Tilanne hävetti hänen pöytänaapureitaankin. Perunasalaati ei käynyt, koska perunat olivat keitettyjä (hän ei halusi tuoretta), sienisalaatissa oli majoneesia (munaa), vihersalaatista olisi pitänyt tietää onko karjanlannalla lannoitettu (oli siis eläinperäistä-ei sopinut), hanapakkausviinistä olisi pitänyt tietää on bioviljeltyä (jos ei niin hän ei voi juoda). Onko viiniin käytetty selvikkeenä gelatiinia? Onko tee vamasti käsittelemätöntä vihreää luomuteetä? Lopuksi sanoin kaikesta, että en tiedä. Juhlissa ei ole mitään ravintolamahdollisuuksia tarjota mitä vain! No, olipa tämäkin ohjelmanumero, jonka kaikki muistavat....

    • Taikauskoinen :D

      Olen ollut kaksissa huonoissa häissä, joista vieraat poistuivat nälkäisinä. Ja arvatkaas mitä, molemmat pariskunnat erosivat melko pian.

      Mitä tästä opimme. Järjestäkää kunnon häät, jos haluatte liittonne kestävän tai älkää järjestäkö häitä lainkaan. Menkää naimisiin parin todistajan läsnäollessa.

      • selvästi näin

        tai menisivät naimisiin rakkauden, eikä raha-lahjojen toivossa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe