Suunnistus juoksuharrastajan näkökulmasta

Kova laji

Suunnistuksessa - jos missä - syketaso pysyy järkyttävissä lukemissa. Radan pituudesta, maastosta ja suunnistutaidoista riippuen tämä kestää tunnista kahteen. Voitte kuvitella että on ihan eri asia paahtaa pitkin ryteikköjä ja rinteitä kellon tikittäessä kuin mukavuushakuisella sykemittarilenkillä.

Hyvällä juoksuharrastaja on kolmannessuunnistaja. Hänellä on asia nro 1 eli fyysinen kunto hyvä, jos on tullut harrastettua vauhtipuolikin kuntoon. 4,5 tunnin maratoonari ei pärjää metsässä kovinkaan hyvin - tämä on karu fakta.

Asia nro 2 eli "juoksusilmä" eli juoksulinjan valinta metsässä kehittyy suunnistuksen myötä nopeasti. Myös koordinaatio kehittyy ja eteneminen nopeutuu.

Asia nro 3 eli varsinainen suunnassa eteneminen, reitin valinta ja ennakointi eli suunistustaito kehittyy sitten hiljalleen.

Kannattaa kokeilla suunnistusta esim. iltarasteilla.

10

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+3

      Vähän niinkuin tekisi kiireellisiä paperitöitä saunoessaan kilpaa?

      • Rapu68

        Aloitin suunnistuksen viime vuonna, kävin ' aikuissuunnistuskoulun', jossa opin aakkoset. Joskus käy tuuri ja rastit löytyy yllättäväkin hyvin. Mutta seuraavat iltarastit voi mennä ihan metsään, ja olen välillä helpotuksesta huokaissut kun löytänyt maalin. Yllätävän vaikeeta ,kuvittelin että olisin kehittynyt jo paremmaksi suunnistajaksi, ainoastaan se että olen hyvähkö juoksemaan pönkittää minua vähäsen ylöspäin sijoituksissa. Ajatukset eivät voi harhailla hetkeäkään muualla, sekin voi sekoittaa pääni kun näkee muita suunnistajia. Nyt kun iltarastit alkavat loppumaan, on kiva käydä pelkästään juoksulenkillä kun voi funteedata mielessä pyöriviä juttuja.


      • juoksija.
        Rapu68 kirjoitti:

        Aloitin suunnistuksen viime vuonna, kävin ' aikuissuunnistuskoulun', jossa opin aakkoset. Joskus käy tuuri ja rastit löytyy yllättäväkin hyvin. Mutta seuraavat iltarastit voi mennä ihan metsään, ja olen välillä helpotuksesta huokaissut kun löytänyt maalin. Yllätävän vaikeeta ,kuvittelin että olisin kehittynyt jo paremmaksi suunnistajaksi, ainoastaan se että olen hyvähkö juoksemaan pönkittää minua vähäsen ylöspäin sijoituksissa. Ajatukset eivät voi harhailla hetkeäkään muualla, sekin voi sekoittaa pääni kun näkee muita suunnistajia. Nyt kun iltarastit alkavat loppumaan, on kiva käydä pelkästään juoksulenkillä kun voi funteedata mielessä pyöriviä juttuja.

        Pari kesää ja homma sujuu. Itse olen vähentänyt kompassin käyttöä ja suorimman reitin käyttämistä. Nyt haen johdattelevia maastokohteita ja juoksen niitä pitkin. Paljon varmempaa.


    • rastin etsintää

      Minusta kaikkien juoksua harrastavien täytyisi käydä iltarasteilla. Ei haittaa vaikka ei ne rastit nopeasti löytyisikään. Tulee kuin huomaamata tehtyä pitkähkökin lenkki.
      Ja erittäin hyvä harjoitusmuoto juoksijoillekin.

      • Juoksija.

        No ei ne hirveän pitkiä ainakaan täällä meillä päin ole: pisin vaihtoehto 5 - 7 km. Tietysti koskaan ei mennä suoraan, mutta alle 10 km todellista. Siis jos ei pahemmin eksyile. Mulla menee reilu tunti. Alussa meni tuplaten!


      • Anonyymi

        VOT! Minä olen meidän äijäporukan ylivoimaisesti kovakuntoisin, koska olen ylivoimaisesti lahjattomin suunnistaja. Kaikki (melkein) rastit olen silti sitkeästi hakenut. Kiitos kimppakyytiläisille (jos minut olette kimppaan huolineet) kun olette jaksaneet odottaa.
        Leimailemisiin taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VOT! Minä olen meidän äijäporukan ylivoimaisesti kovakuntoisin, koska olen ylivoimaisesti lahjattomin suunnistaja. Kaikki (melkein) rastit olen silti sitkeästi hakenut. Kiitos kimppakyytiläisille (jos minut olette kimppaan huolineet) kun olette jaksaneet odottaa.
        Leimailemisiin taas.

        Mäneekö reissut selvinpäin? Rastit löytyy helpommin jos juot menomatkalla vähempi.


    • reka2

      Ei se ihan hienohelmoille sovi, mutta ihan hauskaa, kun hiukka pääsee kartalle, luontoelämyksiä tulee ja kunto nousee.

    • vuodesta85kilpaillut

      5-vuotta minimiaika oppia suunnistamaan, ja siltikin 30-vuotta suunnistaneet tekee joskus oravapolkuvirheitä. Virheet eivät kuulu suunnistukseen, toisin kuin monesti kuulee sanottavan. Hieno laji!

      • Anonyymi

        Hieno laji? Paskat. Mitä hohtoa siinä on pusikossa kiireellä rämpiä rastien perässä karttaa ja maastoa lukien? Ei mitään. Paljon rennompaa on juosta maantie maratooneja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe