RUOKAVALIOLLA TERVEEKSI

12 + 15

Kärsin todella vaikeasta refluksista ja happosalpaajat eivät auta, ainoastaan heikentävät ruuansulatusta.

Vatsakivut olen saanut jotenkin pidettyä kurissa nauttiamalla maitohappobakteereita ja ruuansulatusentsyymeitä.

Jatkuvana ongelmana on kuitenkin sitkeä yskä, joka vie voimani. Refluksi ilmenee eniten juuri siten, että vatsahapot aiheuttavat limaneritystä. Ruokatorvi on jatkuvasti tulehtunut ja olen todella uupunut.

Olen kokeillut lluontaisesti gluteiinittomia tuotteita, mutta niistä ei ole ollut apua.

Karppaus ei sovi, koska elimistö ei kestä isoa määrää proteiinia.

Nyt mietin, jos kokeilisin ruokavaliota, jossa on vähän tärkkelystä, mutta en yksinkertaisesti tiedä miten sen koostaisin.

Ajatukseni on, että noudatan gluteiinitonta, laktoositonta, sokeritonta ja vähä-tärkkelykistä ruokavaliota. Gluteiinin, laktoosin ja sokerin poisjättämisen jotenkin hallitsen, mutta jos tärkkelyksen suhteen tarvitsen neuvoja.

Mitä aamupalaksi? Lounaaksi? Illalliseksi? Iltapalaksi?

11

648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi jestas

      No just, pitäiskö ottaa selvää, eikä kuvitella että gluteeniton tai laktoositon ruokavalio on avain onneen. Refluksista olen itse kärsinyt vuosi kymmeniä, oikea lääkitys, kahvin vähentäminen, normaaliruoka (ilman kaalta, herneitä, omenaa jne.) tehoaa.
      "Syö hitaasti ja pureskele hyvin. Näin varmistat ettei vatsaasi tule liikaa ilmaa ruoan hotkimisesta. Hyvin pureskeltu ruoka on helpompi niellä ja myös sulaa nopeammin.

      Syö pieniä aterioita useita kertoja päivässä. Nesteet on hyvä nauttia mielellään aterioiden välissä eikä aterioilla, jolloin ne täyttävät mahaa turhaa ruoan ohella. Kevyen iltapalan ja nukkumaanmenon välin tulisi olla n. 2-3 tuntia. Pysyttele pystyasennossa n. tunti ruoan jälkeen."

      Ja vältä :

      rasvaiset ruoat
      mausteiset ruoat
      sitrushedelmät
      suklaa, kaakao
      tomaatit
      kofeiinipitoiset juomat
      hiilihappopitoiset juomat
      (pipar)minttu
      sipuli, valkosipuli
      alkoholi

    • beldomie

      voisiko olla suolistoperäistä? onko sinulla suolistovaivoja?

    • Kärsin itse samasta sairaudesta ja olen saanut paljon apua ajattelutavasta, jossa kiinnitetään huomiota nautitun ravinnon aiheuttamaan happo-emästasapainoon kehossa. Tutustu esim. sellaiseen kirjaan kuin Ravinto ja ruumiin temppeli/Simone Gabbay, ISBN 952-5444-03-1. Sieltä saat myös luettelon ruoka-aineista, jotka nautittuna muodostavat kehossasi joko happoa tai emästä. Hämmästyt varmasti, mutta voin omasta kokemuksestani vakuuttaa, että luettelon noudattaminen toimii.

    • YKS HAVAINTO: MUUTAMIA KERTOJA KUN EHTOOLLA LEIVÄN PÄÄLLE MEIJERIVOITA SIVELIN JA EVÄÄT NAUTISKELIN, JOKA KERTA NUKKUMAAN MENNESSÄ HIUKKASEN NÄRÄSTI.

      SEN JÄLKEEN USIAMMAN KERRAN VOITELUAINEEKS LUOMUVOITA LAITOIN. NÄRÄSTYSTÄ EI ENÄÄ OLLESKAAN ILIMAANTUNNA.

      SUOSITAN LUOMUVOITAKIN KOKKEILEMMAAN!

      ÄSKEM MULLASTA POEMITTUJA, PESTYJÄ, JUST HÖYRYKEITETTYJÄ NICOLA-POTAATTEJA TÄSSÄ NYT NÄPYTTELYL LOMASSA LUOMUVOIN KERA NAPOSTELEN. HERKKUJA OVAT. NAM! SUOSITAN!
      kiiom mikko tammerforssin nuapurist

    • Kannattaa_kokeilla

      Olen viettänyt nyt vuoden vegaanisella ruokavaliolla ja olo on ollut loistava. Ennen kärsin atooppisesta ihottumasta sekä ajoittaisesta aikuisiän aknesta. Kaikki ovat nyt jo historiaa. Vegaaninen ruokavalio pitää myös olla monipuolinen, eli itse syön B12 -vitamiinia, vegaanista D-vitamiinia talvisin, sekä Omegarasvat otan Opti3 -kapseleista. Kalat itse saavat tärkeät rasvahapot merilevästä, joten jätän vain kalan välistä pois. Eli kalan syöminenkään ei ole välttämätöntä. Suosittelen kokeilemaan!

    • Röyhkis

      Vatsahappoja neutraloivista aineista voi olla vain haittaa, koska mahalaukun sisällön tuleekin olla voimakkaan happoinen, ja mennään aivan metsään, jos sieltä ne hapot laimennetaan pois. Refluksissahan on kyse siitä, että ruokasulaa pääsee nousemaan mahalaukusta ruokatorveen, koska sulkuläppä ei toimi. Nuo keinot, ruokailun jälkeen pystyasentoon, eikä ainakaan nukkumaan heti ruuan jälkeen auttavat hieman, samoin kuin rasvaisten ja huonosti sulavien ruokien välttäminen. Ruokaa pitäisi syödä keveitä annoksia, vaikka hieman useammin, eikä vetäistä nälkään nääntymäisillään napaa täyteen. Parhaiten auttaa leiukkaus, jos vaiva on niin paha, ett ruokatorvi on alituiseen tulehtunut.

    • Suuri Kikkailija

      Unohda lääkärit. Kannattaa kikkailla. Se että voisi sattua nenään on pötypuhetta.

    • refluksi

      Itselläni loppui refluksi vaivat ja kyseinen ärsyttävä yskä, kun lopetin seuraavien nauttimisen: Kahvi, tomaatti, sipuli, sitrushedelmät, omena, punaviini ja vaalealeipä. Itse epäilin useasti, että sydän krakaa, kun puristi rinnasta ja yskitti aina. Alkuun parin viikon mahalääkekuuri ja lopuksi noiden jättäminen pois auttoi täysin. Vuosien "helvetti" vaihtui iloksi.

    • huoh...

      Eli suomeksi, hiilarit pois.
      Viljat on pahasta.

    • Josku itsellä oli jatkuvaa närästystä, silloin jonkin verran auttoi Silicatonic merkkinen luontaistuote,tutkittiin myös helikobkteerin mahdollisuutta mutta ei ollut.
      Sitten menin sellaiseen paikkaan töihin missä oli vahvasti ja tulisesti maustettua ruokaa ja totta kai sitä tuli syötyä mutta ennakoivasta pelosta miten käy,närästystä ei tullutkaan vaan se helpotti,eli voisi sanoa että jalopenoja syömällä hävisi närästys, johtui se sitten mistä tahansa.Aikaa yli 10 v tästä tapauksesta ja syön säännöllisesti, en jatkuvasti, vahvasti maustettua ruokaa sekä noita jalopenoja.

    • 66+88

      Hiilihydraatit pois niin refluksitaudin oireet helpottavat muutamassa päivässä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2253
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1468
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1039
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      943
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      670
    Aihe