Munaton juustokakku

Tiitta

Olen yrittänyt metsästää juustokakun reseptiä, jossa ei ole munaa. Olen pari vuotta sitten tehnyt juustokakun, jossa taisi olla liivatetta, tuorejuustoa ja kermavaahtoa ja se hyydytettiin jääkaapissa. Olisiko kellään samantyylistä reseptiä?

4

2378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ravintolakokki

Inkiväärinmakuinen puolukkatorttu

Pohja:
      200g piparkakkuja tai muita mieleisiä pikkuleipiä
      100g sulatettua margariinia tai voita

Täyte:
      4 liivatelehteä
      1/2 dl vaaleaa mehua
      250g rahkaa
      200g maustamatonta tuorejuustoa
      3/4 dl fariinisokeria
      1/2 dl sokeria
      2 tl vaniljasokeria
      1/2-1tl inkivääriä tai neilikkaa kanelia
      2 dl kuohukermaa
      Päälle:
      5 dl pakastettuja puolukoita
      2,5 dl vettä
      1,5 dl hyytelösokeria

1. Vuoraa irtopohjainen vuoka, halkaisija 24-26 cm, kelmulla

2.Hienonna pikkuleivät hienoksi monitoimikoneella tai pikkuleivät pussiin, hienonnetaan kaulimella
      Sekoita joukkoon jäähtynyt rasvasula. Painele seos kelmun päälle vuokaan

3. Anna liivatteiden pehmetä kylmässä vedessä noin 10 min. Puserra vesi liivatteista, ja liuota kiehuneen mehun joukkoon.

4. Vatkaa rahka, tuorejuusto, fariinisokeri ja sokeri keskenään sekaisin. Mausta vaniljasokerilla ja inkiväärillä. Lisää joukkoon vielä lämmin liivateseos sekä viimeiseksi vaahdoksi vatkattu kerma.

5. Kaada seos vuokaan ja tasoita pinta. Anna hyytyä kylmässä 3-4 tuntia tai seuraavaan päivään. Levitä tortun pinalla jäiset puolukat.Sekoita kiehuvaan veteen hyytelösokeri, anna seoksen jäähtyä 4-5 min. ja levitä lusikalla puolukoiden päälle. Säilytä kylmässä tarjoiluhetkeen saakka.

Kotona olen antanut hyytyä seuraavaan päivään, ravintolassa tai muussa keittiössä rittää hyvin 3-4 tuntia.

Siirrä torttu varovasti tarjoiluvadille ja leikkaa saksilla näkyvät kelmun osat pois.

Vinkki: Vaihtoehtoja on monia, ja voi maustaa oman mieleisillä mausteilla.
      Tortun pinnalle:
      Pakastetut vadelmat, mansikat viinimarjat,säilykehedelmistä: päärynä, ananas, persikka, mandariinin lohkot

Kanamunan voi korvata:

- laattikkoruoat maitojauhe-vesiseoksella
      - jauheliruoat keitetty peruna, perunasosejauhe tai maitojauhe
      - leivonta maitojauhe-vesiseos(ei sokerikakku)
      1 Kananmuna= 1dl maitojauhetta/ 2 dl vettä

• Ravintolakokki

Pikkuleivissä täytyy muistaa, katsoa etteivät sisällä kananmunaa.

Itse olen käyttänyt kauralastuja, Hanna-tädinkakkuja itse tehtyjä,näkkileivästä tulee myös hyvän makuinen.

• Vilukas

Juustokakun voi tehdä eettisemmin ilman liivatettakin. Maitorahkalla ja tuorejuustolla pääsee jo pitkälle. Marjapäällinenkin pysyy koossa ongelmitta ilman apuaineita.

• Juustokakku

pohja:
      1/2 pakettia diggestivejä
      30g rasvaa

täyte:
      2 prk rahkaa
      1 prk kermaa
      1,5 dl sokeria
      vaniljasokeria
      sitruunamehua tms.
      6 liivatetta

päälle esim:
      1,5 dl marjoja
      2 liivatelehteä

Sulata rasva ja sekoita jäähtyneenä murusteltuihin pipareihin. Painele irtopohjavuoan pohjalle (pohja peitetty leivinpaperilla).

Pehmitä liivatteet ja liuota ne sitten sitruunamehutilkkaan (ehkä hiukan vettä sekaan). Sekoita rahka, mausteet, sokeri ja liivatteet. Lisää viimeiseksi vaahdotettu kerma. Anna jähmettyä jääkaapissa hieman.

Pinnalle voi tehdä kuorrutuksia maun mukaan vaikka lasten Piltti-herkuista tai marjoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe