Metsiem mies totesi noin rituliinin pitkässä ketjussa.
"Elämän perussetti"on täällä ikäänkuin aina esillä ja siitä voitaisiin keskustella kuin jokaisena päivänä esillä olevana, ilona ja suruna.
Avasin tällaisen uuden ketjun kun pitkät ketjut tulevat työläiksi käsitellä. Mielipiteitä tästäkin olisi mukava kuulla.
Älkäämme sammaloituko!
Vierivät kivet ei sammaloidu
27
139
Vastaukset
- 1114
Vierivä kivi ei sammaloidu, eikä haukkuva koira pure.
Kiven pinnassa kasvava ''sammal'' tekee kauniita kuvioita, oletteko tutkineet koskaan luonnon taidetta kivien päällä.
On hiuksen hienosti erottuvia värivivahteita, koristekuvioita täysin symmetrisiä ja hiukan myös kuvioissa eroja. Aivan oikein! Luonto on paras taiteilijaa. Kun aikanaan taiteilijat harrastivat ns. realismia, he yrittivät jäljitellä luontoa mahdollisimman trkkaan. Kun kukaan tähän ei pysty, syntyi uusia taidemuotoja, joista ei tällainen peruskansalainen ei ymmärrä yhtään mitään.
Kävin kerran aika vatimttomssa taidenäyttelysssä. Näyttelyssä nähty tide oli itselleni ivan liian korkealentoista.
Vasta ulko-oven pielessä näin pienen taulun, joka oli itselleni sopivaa arkirealismia. taulussa oli teksti
Tupakointi kielletty
Tobaksrökning förbjudet- Ramoona*
Minulla on aina kamera luonnossa mukana, järjestelmäkamerat ovat nykyisin niin keveitä ja helppoja. Sammalien. levien ja jäkälien maailma on tosiaan rikas ja monimuotoinen, aina ei huomaakaan miten hienovivahteisia värejä ja muotoja kallion kasvillisuus tai kivenmurikan sammalpeite tarjoaa silmälle . Kädelläkin niitä pitää koskettaa, nuuhkia tuoksuja. . Upeat kukat ja mahtavat puut aina huomionsa saavat, mutta pienikin on kaunista ja erityisen herkkää. Aamun otoksia oli hämähäkinseitit viistossa aamuvalossa sumun hälvetessä, pieniä kimmeltäviä vesipisaroita täynnään.
Kameran kanssa kulkiessa on oppinut kiinnittämään huomion yksityiskohtiin ja valaistukseen, rajaamaan kohteen ja saamaan siten kuin tauluja mieleensä ja kameran muistiin. Jos sammalessa ryömii muurahainen kekoonsa neulasta raahaten , orava vilahtaa elementissään, korppi tervehtii ja saa syödä kourallisen puolukoita, voiko täydellisempää retkeä ollakaan. Uskollinen koira on myös paljon opettanut, sehän kuulee joka risauksen ja nuuhkii joka tuoksun, rypee joka metsäpuron. - jjoutava
Pellavamarkkinoilla olin erään taiteilijan esittelypisteessä katselemassa ja siinä oli pieni taulu nimeltään "Suopursu" Ostin sen, 5e maksoi. Tykkään nyt kovasti niistä pensselillä töpöttämällä maalatuista kukista.
Aikaisemmin ostin torilla myös 5e maksavan taulun joka on maalattu rakennuksista päätellen Porvoosta, signeerattu työ, kehystettynä. On jotakin kalliimpaa myös seinällä, mutta nuo on kyllä alihintaan hankitut kun ei enempää pyydettykään. Porvoon kuva tosin oli aikaisemmin ollut hinnaltaan 6eOlin toissapäivänä mökillä, keräilin puolukoita ja mieheni Kalasteli.
Sammaleista tuli mieleeni,kun minä joka syksy kottikärryllä kerään sammalia ja asettelen kiviseen rinteeseen.
Tällä tavoin olen aikojen saatossa kasvamaan sinne monen moista kukkivaa kivikasvillisuutta. Kaipaa aina vuoden välein lisää , kun vesi painaa sinne kivien väliin,mutta työni on ollut palkitsevaa. Sammal on kivan-näköistä,milloin se vihreänä loistaa kukkien lomassa.
- Metsien mies
Laitan tämän ihan vain ajatusten ja lisäviestien tuojaksi, ja siksi, että vanha ystäväni Ruuneperi muisti minua tuossa alkuviestissään. Tuttu tämä runo voi olla jollekulle, mutta monille myös uusi, toivon, että tämä lisää palstalle uusia viestejä! Rakas Ruuneperi, olet kertonut omasta rististäsi, ja minulla on tunne, että nurkumatta olet sen elämässäsi kantanut. Onko näin?
VAIKEA RISTI
Hän nurkui ja valitti aina:
Ei kenenkään risti näin paina.
Ja lukemattomat kerrat,
hän kääntyi puolehen Herran.
Ei sovi ristini tää harteille minun,
ois Herrani, helppo tää vaihtaa sinun.
Uuden kantaisin nöyrällä miellä,
en enää nurkuisi tiellä
Kun hän illalla rukoili jälleen,
näki unta yöllä tälleen,
Väsyneenä taakkansa alla,
kulki polulla hankalalla.
Tuli itse Mestari vastaan,
näin vaivoihinsa vaipunutta lastaan.
Minä rukouksesi kuulin,
sanoi Mestari hymyhuulin.
Tule kanssani ristitarhaan,
nyt valita saat ristin parhaan.
Mutt´ aikaa on päivä ainoastaan,
tulen illalla portille vastaan.
Syttyi riemu nurkujan mieleen,
heitti taakkansa portin pieleen.
Mikä valtava ristien joukko,
täynnä tarhan jokainen loukko.
Nytpä valitsen ristin uuden,
tuolla on risti kuuliaisuuden,
miten käynee se harteilleni?
Ei, ei sovi tää taakakseni.
Entä tuo, jonka kilpi on valta?
Mutta voi, kovin hankalalta
tuntui sekin mielestänsä,
ei ollut se etsimänsä.
Näin ristiltä toisen luokse,
hän aamusta iltaan juoksee.
Oli vikana millä mikin,
jos kuinka hän sovittikin.
Mikä painoi mihinkin tapaan,
mikä olkaan, mikä lapaan.
Joku karkea hankasi pintaa,
eräs liiaksi painoi rintaan.
Toivat muutamat selkään vaivan,
jotkut käsiä särkivät aivan.
Hän kylpi jo kyynelissään,
ei sopivaa ristiä missään.
Säteitään viimeisiä aurinko heitti,
pian pimeys seudun peitti.
Tuli samassa Mestari tarhaan,
kysyi: joko löysit sä ristin parhaan?
En Herra, en löytänyt laisin,
jospa uudestaan etsiä saisin.
Sanoi Herra: jos sallit, autan mä vähän,
mitä sanoisit ristiin tähän?
Oi, Herra, tää helppo on kantaa,
jos mulle tämän voisit antaa.
Ei mistään tää liikaa paina,
tätä nöyränä kantaisin aina.
Nyt hymyili Mestari jälleen,
ja hiljaa virkahti tälleen:
Hyvä, että on sulle se mieleen,
juuri sen hylkäsit portin pieleen.
Sait takaisin ristisi oman,
mielestäsi raskaan, kelvottoman.
Se sopii juuri sun harteillesi,
se on sinun siunauksesi.
Tää tarina opettaa meitä,
kun kuljemme vaikeita teitä.
Mietimme mielin haikein,
on minun ristini vaikein.
Toisilla ristiä tuskin lainkaan,
miks' minä tään taakan sainkaan?
Jos näin on mielemme milloin,
hyvä meidän on muistaa silloin,
taakoista ristitarhain,
oma ristimme meille on parhain.
Siinä on meidän olkamme malli,
siunaukseksi sen Luojamme salli.
-Hilja Karhula-Kiitos, Metsien mies!
En tosin koe ristiäni aivan sellaisena kuin oletetaan yleisesti.
En käsitä vammaisuuttani minään Luojan rangaistuksena vaan elämän mittaisena kamppailuna, jossa joutuu kyllä kohtaamaan vaikeuksia, ihan vammaisuuden pohjalta saatuja. On ollut ainutketainen mahdollisuus kohdata hyviä ja aitoja ihmisiä, jollaisia "ristittömät" eivät koskaan kohtaa.- ristitön
Ruuneperi kirjoitti:
Kiitos, Metsien mies!
En käsitä vammaisuuttani minään Luojan rangaistuksena vaan elämän mittaisena kamppailuna, jossa joutuu kyllä kohtaamaan vaikeuksia, ihan vammaisuuden pohjalta saatuja. On ollut ainutketainen mahdollisuus kohdata hyviä ja aitoja ihmisiä, jollaisia "ristittömät" eivät koskaan kohtaa.Äläpäs Ruuneperi nyt heittäydy marttyyriksi.Kyllä me ilman erityistä ristiä eläneetkin voidaan olla hyviä aitoja ihmisiä ja sellaisia kohdata !
ristitön kirjoitti:
Äläpäs Ruuneperi nyt heittäydy marttyyriksi.Kyllä me ilman erityistä ristiä eläneetkin voidaan olla hyviä aitoja ihmisiä ja sellaisia kohdata !
Ei kukaan itse pysty tuosta päättämään!
- Aatteles uusiksi
Ruuneperi kirjoitti:
Kiitos, Metsien mies!
En käsitä vammaisuuttani minään Luojan rangaistuksena vaan elämän mittaisena kamppailuna, jossa joutuu kyllä kohtaamaan vaikeuksia, ihan vammaisuuden pohjalta saatuja. On ollut ainutketainen mahdollisuus kohdata hyviä ja aitoja ihmisiä, jollaisia "ristittömät" eivät koskaan kohtaa."Taakka ei nujerra ihmistä vaan tapa, jolla hän sen kantaa."
Näin sanoo jonku viisas ajattelija. Jokaisella on oma ristinsä, olipa se kuinka 'pieni ja kevyt' tahansa, joten miten joku toinen voi sanoa ketään ristittömäksi. Ja mistä varsinkaan voi tietää kenenkään kohtaamien ihmisten ominaisuuksia. Onko "vammaisuutesi" tehnyt sinusta jonkunlaisen yli-ihmisen? Vai? - näin on
Aatteles uusiksi kirjoitti:
"Taakka ei nujerra ihmistä vaan tapa, jolla hän sen kantaa."
Näin sanoo jonku viisas ajattelija. Jokaisella on oma ristinsä, olipa se kuinka 'pieni ja kevyt' tahansa, joten miten joku toinen voi sanoa ketään ristittömäksi. Ja mistä varsinkaan voi tietää kenenkään kohtaamien ihmisten ominaisuuksia. Onko "vammaisuutesi" tehnyt sinusta jonkunlaisen yli-ihmisen? Vai?Totesin asian näin, he joilla on elämään annettu joku taakka kannettavaksi, heille on myös annettu lahja nähdä asiat laajemmalti, kohota korkeammalle.
Näin on Aatteles uusiksi.......... - Eikä ole
näin on kirjoitti:
Totesin asian näin, he joilla on elämään annettu joku taakka kannettavaksi, heille on myös annettu lahja nähdä asiat laajemmalti, kohota korkeammalle.
Näin on Aatteles uusiksi..........Taakka ei ole mikään tae näkökyvystä. Pienisieluisia ihmisiä on niin taakallisissa kuin taakattomissakin eikä pienisieluinen kohoa yhtään mihinkään.
- ...
ristinsä kantaminenkin on liikkumista, usein hikipisarat otsalla, eipä siinäkään sammaloitumaan kerkiä.
Ristien katseleminen ja vertaileminen on samoin kulkemista ja kokeilemista, aivosolujenkin liikettä.Olisko noin --mietin --mutta kuka tietää.
On ollut nyt elämä helpompaa
sen jaksoin kantaa mä aikoinaan -- Ei ollut se raskas --kun tiesin
Ett, minulle on se rakas .
Vielä kaipaan ristiä sitä --
on elämä ilman sitä -
Liian helppoo ja hukkaan sen -
Kun tulee loppu ja yhden elämän sain
Ja kiitokset rististä siittä .
Ei ole kopioitu mistään .- *! *
''Metsien miehelle'' kiitos tuon runon tuomisesta tänne, sillä täällä
kateuden ja ilkeyden pesässä se on paikallaan. Täällä kaakonkulman kateuden voittaa vain Kuusamon kiusaus.
- Hiottu minuus.
Kuin vesi hioo meren rantakiviä, me ihmiset hiomme toisiamme.
Liiku ja tee, elä ja nauti muiden seurasta, koe elämyksiä muiden kokemuksien mukana. Huomaa kuinka toisen ihmisen seurassa minuutitkin on lyhyempiä, päivät kuin muutama tunti.
Älä moiti muita heidän mielipiteensä vuoksi, jos hänene mielestänsä eilinen leipä on liian kovaa, älä sano ettei se ole kovaa, vaan sano, että joku haluaa aina syädä eilistä leipää, koska tuoren leivän aiheuttamat oireet ruoansulatuksessa eivät ole kivoja.
Älä väitä että eläkkeet ovat ihan liian pieniä, toiselle voi elämäntapojensa johdosta riittää vähempikin, eikä hän sitä valita, eikä siitä kannata väitellä, vaikka olisivatkin liian pieniä.
Joku huutaa puhelimeensa keskellä katua, kävele ohitse kommentoimatta, koska omia salaisuuksiansa hän siinä kaikelle kansalle jakaa.
Jos saat kaupasta huonon hedelmän hyvien joukossa, valita kaupassa, älä naapurissa.
Mietteitä vierivästä kivestä ja kiven vaikutuksesta muuhun, sen vieriessä.
Pintani on sileä kuin rantakallion, olen ollut liikkeellä ja antanut elämän hioa sisntä myöten. On hyvä olla hyvä kun ei ole särmiä!Tässä kirjotelmassa on sitä todellista elämänviisautta "Hiottu elämänviisaus",toi teksti kolahti ja antoi tilaa olla yksilö ja elää ja antaa toistenkin elää.
Turha nipotus ja omaneduntavoittelu jää kyllä takaalalle,jos paneudumme syvällisesti viestin sisältöön,toivottavasti niin teemme.
Tämän viestin tuomaa särmää me jokainen joudumme hiomaan tällä keskustelupalstalla.
Eino Leinon runo joka esitetään joka Uuden Vuoden yönä,en muista nimeä,olkoon jatkojalostuksena palstalla amarituliini_38 kirjoitti:
Tässä kirjotelmassa on sitä todellista elämänviisautta "Hiottu elämänviisaus",toi teksti kolahti ja antoi tilaa olla yksilö ja elää ja antaa toistenkin elää.
Turha nipotus ja omaneduntavoittelu jää kyllä takaalalle,jos paneudumme syvällisesti viestin sisältöön,toivottavasti niin teemme.
Tämän viestin tuomaa särmää me jokainen joudumme hiomaan tällä keskustelupalstalla.
Eino Leinon runo joka esitetään joka Uuden Vuoden yönä,en muista nimeä,olkoon jatkojalostuksena palstalla amaHymyilevä Apolle, Ama, ihan oikeilla jäljillä olet ajatuksessasi,
"Te ihmiset toistanne ymmärtäkää,
niin kaunis, kaunis on maa!"
Siihen pyritään.sini-sirkku kirjoitti:
Hymyilevä Apolle, Ama, ihan oikeilla jäljillä olet ajatuksessasi,
"Te ihmiset toistanne ymmärtäkää,
niin kaunis, kaunis on maa!"
Siihen pyritään.Minä lainaan cd:nä näitä ihania runoja kirjastosta ja rentoudun kuuntelemaan,kun runonlausuja ammattilainen tuo esille tämän runon,minkä haluan kuulla.
Olen tullut laiskaksi sen huomaan,että siitä yli missä aita matalin.
- sama ulla
Aforismiä elämästä -- minä tykkään -- kun on mitä ei voi enään korjata --mutta on sentään opittu jotain .
Vai toistaako historia itseään . Sepä se. - Avautumisongelma
Siippani ei ymmärrä mitä "vierivä kivi ei sammaloidu" tarkoittaa. Onko muitakin sellaisia?
- simppeli homma
Vierivä sammakko ei kivety.
Periaate on molemmissa sama. - K i i t o s !
simppeli homma kirjoitti:
Vierivä sammakko ei kivety.
Periaate on molemmissa sama.Päivän pyrskähdys.
- fiiuliin*
Emme tiedä sanoa toistemme risteistä mitään, mutta uskon että useimmalla täälläkin olevalla on risti joka painaa, painaa ehkä enemmän kuin jaksaa kantaa.
Kaikkien ristit ei ole näkyvissä, mutta nekin paljastuvat silloin tällöin. - katleija.
Nyt vasta luin metsien miehen viestistä tuon runon, joka puhutteli tosi paljon, se tuli niin lähelle. Kiitos siitä.
Meillä jokaisella on elämämme ja ristimmekin. Mutta onhan niitäkin jolla ei sitä taakkaa ole. Kuitenkin se risti vaikka se aina on olemassa, ei aina paina yhtä paljon ja siihen on tottunutkin.
Se on opettanut, lisännyt kestävyytä, sallivuutta ja ymmärrystä. Ilman sitä elämällä ei olisi ollut sitä tarkoitusta mitä sillä on ollut. Se risti on ollut toisella olleen taakan kantamista. - Lorena*
Ensimmäistä kertaa kuulin lauseen "Vierivä kivi ei sammaloidu", erään geriatrin luennolla kymmeniä vuosia sitten. Luento käsitteli paikalleen jämähtämistä, joka voi tapahtua missä iässä tahansa. Ohjeeksi tuli, aina pitää ainakin suunnitella elämään uusia asoita, liikkumista, lukemista, tapaamisia juttutuvissa. Jo itsestä huolehtimista, terveydestä, elinympäristöstä eikä vähiten itsensä päivitämistä joka päivä.
Huomaan itsestä huolehtiminen pitää em asiat sisällä. jokainen tietää mitkä asiat ovat itselle tarpeellisimpia, ne tarpeellisimmat voi itse kukin laittaa tärkeysjärjestykseen.
Minulle sielun hoitoa ovat tuttavien tapaamiset juttutuvassa. Siellä sitä informaation vaihtoa tapahtuu spontaanisti, jotain voi aina poimia itselle.
Liikunta sen kaikissa muodoissa soveltuvalla tavalla on päivittäisessä ohjelmassa hyvä olla.
Oma valinta on ja pitääkin olla tärkeä, ei kukaan ulkopuolinen voi sanoa mikä toiselle on parhaaksi, sillä itse sen tietää mikä on hyväksi, valitsee elämän askeleet sen mukaan. Toivotan aurinkoista, kylmenevää syysviikkoa eilen ajaessani 300km pohjoisesta alas, huomasin syysruskan raikkaat värit ylhäällä, täällä kulmilla vasta syksyn alkuhehku on havaitavissa. - silviisiin
Sielu pysyy sammaltumatta, kun lentää sielunsa silmin universumian halki ja poikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa883607Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.292373Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1412018Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.34881- 44811
En unohda sua
En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on30800Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen60744Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet4734- 40697
Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä
Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies87676