Haluan eroon ahmimisesta ja oksentamisesta!

väsynyt-tähän

Sairastin aiemmin anoreksiaa, mutta pitkän taistelun jälkeen olen saanut itseni normaalipainoon ja elämäni takaisin. Mulla on ihana poikaystävä ja harrastan aktiivisesti liikuntaa.

Kuitenkin olen alkanut ahmia ja oksentaa. Ruokailuni on ollut ihan liian epäsäännöllistä, joten nälkä on kasvanut valtavaksi ja ruokailun aloitettuani en vaan pysty lopettamaan. Syön, kunnes olen aivan ähkyssä ja sitten oksennan, koska vain se helpottaa sitä hirveää täysinäisyyden tunnetta.

Monta kertaa olen yrittänyt lopettaa, mutta juuri äsken löysin itseni itkemässä vessan lattialla ahmimisen jälkeen. En jaksa tätä enää. Olen ihan turvonnut ja väsynyt. Onko kukaan päässyt eroon ahmimis-oksentamis-kierteestä? Tarvitsisin asiallisia neuvoja. Yritän saada ruokailut säännöllisemmiksi, mutta pitäisikö mun esimerkiksi laatia joku ateriasuunnitelma?

Kiitos, jos jaksoit lukea ja laittaa kommenttia:) Olisin todella avun tarpeessa.

8

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KoitaTajuta

      Kun se normaalipaino ei riitä, sinun pitää mennä muutama kilo yli sen painon milloin olit ennen normaali. Silloin nuo ahmimiset jää pois.

    • väsynyt-tähän

      En usko. että tämä johtuu enää painosta. Painoni on nimittäin noin viisi kiloa normaalipainon alarajan yläpuolella. Luulen, että liian epäsäännöllinen ruokailurytmi sekä se, että seitsemän vuoden ajan kielsin itseltäni ruuan, saavat mut menettämään kontrollin.

      Nyt olen kuitenkin pystynyt olemaan oksentamatta ja palannut ateriasuunnitelman noudattamiseen. Usko paranemiseen on vahvempi heti, kun oon pystyny välttämään oksentamisen.

      • KoitaTajuta

        Kyllä se on siitä kiinni. Itse luulin myös että riittää että pääsen norm.painorajoihin niin nuo jäisi pois, mutta ei jäänyt. Piti nostaa lievän ylipainon puolelle asti, sitten vasta ahmiminen jäi pois. Samoin lähti myös ahdistava olo.


    • RosemaryAndThyme

      Moi ja onnittelut paranemisesta! Ehkä tarvitset vielä vähän lisäaikaa kroppaasi tutustumiseen, se on kuitenkin ollut kovan stressin alla jo vuosikausia. Itse olen ollut jo reippaasti yli vuoden oksentamatta, mutta huomaan vielä lipsahtavani ahmimisen puolelle.

      Kirjoitit oksentavasi, koska haluat helpottaa hirveää täysinäisyyden tunnetta.. Yritä ainakin joskus olla oksentamatta ja kuuntele kroppaasi, haluatko oikeasti kohdella sitä kaltoin jatkossakin? Älä missään nimessä tuomitse itseäsi vaan opettele pistämään merkille ne asiat, jotka saattavat laukaista ahmimisen ja kirjoita ne vaikka ylös. Ehkä syyllistät itseäsi vielä syömisestä ja jatkat ahmimista "kun kerran peli on jo menetetty"?

      Keksi jotain rutiineja, joilla voit viedä huomiosi muualle. Mä saatan ahmimisfiiliksissäni tulla tänne palstoille lukemaan juttuja. Harvoin tulee kirjoitettua mitään, mutta jotenkin se vahvistaa syömishäiriöstä jo parantuneen ihmisen identiteettiäni huomata, etten olekaan niin epätoivoinen kuin luulin.

      Muista, että mikään ruoka ei ole kiellettyä, ei ole mitään vesimäärää, joka pitäisi juoda per päivä, ei mitään liikuntasuorituksia, joilla pitäisi nollata jotain kaloreita. Ateriasuunnitelma on hyvä aluksi nimenomaan sen takia, että syöt varmasti tarpeeksi, mutta pidemmänpäälle kaikenlainen ruoan jaottelu ja organisoiminen vie sinut kauemmaksi luonnollista nälän ja kylläisyyden tunnetta, jotka kaikilla ihmisillä on siihen asti, että ne oppii ne syystä tai toisesta kyseenalaistamaan.

      Muutos tapahtuu hitaasti ja todelliset tulokset voi arvioida vasta pitkällisen harjoituksen jälkeen. Jos lähipiirissäsi on vuoden ikäisiä lapsia seuraa, kuinka pikkuiset oppivat kävelemään. Kuinka monta kertaa pitää kaatua, ennen kuin se onnistuu? Toivottavasti sait vähän uskoa tulevaan näistä ajatuksista. Onnea matkaan!

    • Vierailija1245

      Oletko miettinyt, voisiko kyseessä olla riippuvuussairaus? Lisätietoa saat asiasta www.ruokariippuvuus.fi.

      Tsemppiä!

    • väsynyt-tähän

      Kiitos vastauksista! Ajattelin tulla päivittämään tilannetta pitkästä aikaa.

      On mennyt paljon paremmin; en ole oksentanut sen jälkeen kertaakaan, kun aloitin tän ketjun! Olen siitä tosi ylpeä. Ahmimista on esiintynyt pienimuotoisena vielä jonkin verran ja paino on hieman noussut, mutta aion antaa itselleni aikaa. Tämä sairaus on kuitenkin kestänyt niin kauan, ettei paraneminen käy hetkessä.

      Ajatuksenjuoksuni oli nimenomaan "pieleen meni, yhtä hyvin voin jatkaa", mutta aloin oikeasti miettiä, mitä teen itselleni, kun halaan pönttöä jatkuvasti. Kasvoni olivat aivan turvoksissa, samoin muu kroppa. En enää halunnut tuhota elimistöäni, se on kärsinyt jo tarpeeksi.

      Nyt tiedän, että ahmin herkemmin, jos ateriaväli pääsee liian suureksi. Syön pienen määrän herkkuja muutaman kerran viikossa ja yritän suhtautua itseeni lempeämmin. Kyllä se paraneminen on mahdollista, se vain vaatii aikaa:)

    • turbonaama

      Miten sä pystyit olemaan oksentamatta alussa? Mitä sä teit, jotta pystyit olemaan ilman?
      Mä oon tullut siihen pisteeseen, että haluan eroon tästä bulimiakierteestä, joka on nyt ollut vuoden päivät erittäin pahana, ja sitä ennen oli taas anoreksiakierrettä (yhteensä about 10 vuotta sairastamista).

      Painoa en halua nostaa - bmi 17 ja risat - joten mun tavoitteena on nyt ahmimisen ja oksentamisen lopettaminen. Mun kasvot on tosi, TOSI turvoksissa, ja leuan alla olevat rauhaset ovat niin isot, että näkyvät ihan selvästi.

      Oon ihan epätoivoinen! Joka ilta päätän, että huomenna EN ahmi enkä oksenna, mutta ensimmäinen himo iskee puolilta päivin, sitten myöhemmin iltapäivällä, ja pahimmassa tapauksessa vielä illalla. Olen sen huomannut, että syön usein tylsyyteen ja yksinäisyyteen, että olisi jotain tekemistä.

    • ksdg

      Eka päivä oksentamatta onkin pahin, mut siitä se helpottaa. Pitää keksiä pitää itsensä kiireisenä. Mennä vaikka kylään kaverille, kirjastoon, kirpparille. Voisit myös aloittaa jonkun kivan projektin. Vaikka joku do-it-yourself -juttu, vaatteiden tuunaus, sisustus uusiksi, taulun maalaus? Kirjoittaminen voisi myös toimia. Suunnittele kirjoittavasi vaikka bulimikon päiväkirja; opas joka auttaa eroon kierteestä, jonka parannuttuasi julkaiset!

      Muista kuitenkin, ettet voi vaatia keholtasi yhtäkkiä täydellistä paranemista. Jo sekin, että oksentaminen vähenee 1 tai kahteen kertaan päivässä voisi olla seuraava tavoite.

      Entäs jos kokeilisit hidastaa tahtia. Et enää ahmisikaan kiireellä ja ahdistuksissa, vaan hidastaisit ja pureskelisit kunnolla. Maistelisit ja tunnustelisit ruokaa suussasi. Nautiskelisit siitä kunnolla. Kuulostelisit fiilistäsi ja ottaisit lisää jos siltä tuntuu. Kuitenkin keskittyisit nauttimaan syömästäsi ruuasta. Terapeuttini opasti minua näin. Huomasinkin, etten välttämättä edes pitänyt kaikista ahmimistani ruuista tai tarvinnut niitä. Jouduin kohtaamaan itseni ja tunteeni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe