PSYKOLOGI VASTAA

Psykologi

Kirjoittakaa kysymys, niin vastaan huomenna niin pian kuin ehdin.
Olen todellakin psykologi ja haluan kokeilla tällaista toimintamuotoa netissä.

124

8886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • let´s try

mistäs asti kiireiset psykologit ovat olleet ha-
      lukkaita vielä vapaa-ajallakin höpöttämään työ-
      asioista? Vai onko tulevaisuuden business mieles-
      sä? No, tässä harjoituskysymys, niin nähdään, oletko psykka vai feikki..
      On kaveri, kellä on mielenterveysdiagnoosi. Syö
      sekä ylläpitolääkkeitä, että käyttää viinaa. Myös
      itsetuhoista käytt. menneisyydessä.Asuu pienessä
      kaupungissa. Soittelee joskus hätänumeroon juovus-
      päissään. No, kerran myös soittaa ja sanoo syöneen
      sä liikaa lääkkeitä. Ambulanssi tulee ja tsekkaa
      kai verenpaineet ja pulssit ja yleiskunnon(oli syönyt kai neurolepteja) - ja kun tilanne oli ns.
      "kunnossa" , niin ambulanssi lähti.
      Nyt jos leikitään ajatuksella, että tämä olisi ol
      lut "vinkki" itsetuhoisesta käyttäytymisestä,
      ja kaveri olisi himassa vetänytkin parin tunnin
      päästä sellaisen satsin, mistä henki olisi sitten
      lähtenyt kunnolla - niin missä kohtaa nyky-yhteis-
      kunnassa löytyy VASTUUN raja. Siis ambulanssimies
      ei ole luonnollisesti lääkäri eikä ehkä diagnoosin
      tekijä, mutta koska tällaista on todella SATTUNUT
      - niin kuitenkin, jälkikäteen voitaisiin sanoa
      (tässä esimerkkitapauksessa)- että on ollut MAH-
      DOLLISUUS itsetuhoon, joten.... olisi pitänyt vie-
      dä ko. hemmo jonnekin, missä tilanne nollataan.
      Voi myös olla, että kaveri on sanonut, että hän ei
      halua lähteä, ja siinä sitten tietty tulee vastaan
      tämä juttu pakkohoidosta. Mutta muistelen, että
      on lause, jossa sanotaan, että " ko henkilö ei saa
      olla vaaraksi muille tai itselleen".. Milloin
      tätä siis noudatetaan ja kuka joutuu vastuuseen,
      kun tämä lauseke joudutaan tsekkaamaan,l ei ole
      otettu sisään ja henkilö on kuollut.(tai tehnyt
      vaikka tapon) Tuntuu, että(en ole ikinä kuullut)
      - vastaava taho ei joudu esim oikeuteen syyttee-
      seen koskaan. Aina voidaan väittää, että potilas
      oli "sillä" hetkellä kykenenvä toimimaan järkeväs-
      ti.

• Psykologi

Sinä vastasit omaan kysymykseesi aivan loistavasti.
        Minun mielestäni tuo kaveri olisi pitänyt viedä suojaan, niin ettei itsemurhaa olisi päässyt tapahtumaan.
        Hänet olisi pitänyt suojata itseltään ensi sijaisesti.

No sitten.
        Tuttavasi on siis itsetuhoinen?
        Millainen oli lapsuus, millaiset ovat sosiaaliset verkostot?
        Millainen on väärinkäyttö?
        Jos on väärinkäyttöä, täytyy siihen puuttua ensin.
        Ei mitään viisasta voi tapahtua, jos henkilö koko ajan itsetuhoisesti väärinkäyttää.
        JOkainen psyykkinen häiriö on kommunikointihäiriö.
        Miten ystäväsi kommunikoi toisten kanssa?
        Kommunikointiakin voi oppia.

Nyt oli vähän hassua, että et ketrtonut omasta probleemastasi, vaan ystävän.
        Koska nyt varmaan pitäisi ystävän itse päästä kertomaan ja vastailemaan, vaikeaa on käydä psykologilla kaverin puolesta, mutta katsotaan miten se sujuu jatkossa.

• psykiatri

Suomen mielenterveyslain mukaan henkilöä ei voi vasten tahtoaan viedä hoitoon kuin sellaisissa tapauksissa kun hän on psykoottinen eli siis vaikeasti psykoottisesti häiriintynyt.

Ambulanssimiesten olisi pitänyt olla yhteydessä lähimpään terveyskeskuslääkäriin, joka olisi tehnyt poliisille virka-apupyynnön (ampparimiehet kun eivät voi vasten poitilaan tahtoa viedä häntä minnekään). Poliisi olisi sitten tullut ja hakenut potilaan terkkariin, missä lääkäri olisi arvioinut potilaan tilan ja sen, onko aihetta vastentahtoiseen hoitoon vai ei.

Käytännössä Suomen mielenterveyslaki siis sallii kenen tahansa tekevän itsemurhan, mikäli hän ei ole psykoottinen.

Tässä sitten taas nähtiin, että tuo meidän psykologi on pelkkä feikki, joka ei edes tällaista tiennyt!

• Psykologi
        psykiatri kirjoitti:

Suomen mielenterveyslain mukaan henkilöä ei voi vasten tahtoaan viedä hoitoon kuin sellaisissa tapauksissa kun hän on psykoottinen eli siis vaikeasti psykoottisesti häiriintynyt.

Ambulanssimiesten olisi pitänyt olla yhteydessä lähimpään terveyskeskuslääkäriin, joka olisi tehnyt poliisille virka-apupyynnön (ampparimiehet kun eivät voi vasten poitilaan tahtoa viedä häntä minnekään). Poliisi olisi sitten tullut ja hakenut potilaan terkkariin, missä lääkäri olisi arvioinut potilaan tilan ja sen, onko aihetta vastentahtoiseen hoitoon vai ei.

Käytännössä Suomen mielenterveyslaki siis sallii kenen tahansa tekevän itsemurhan, mikäli hän ei ole psykoottinen.

Tässä sitten taas nähtiin, että tuo meidän psykologi on pelkkä feikki, joka ei edes tällaista tiennyt!

Minä en ole lääkäri ja täten en osannut yhtä hyvin tuota lakia kuin sinä.
        Hyvä että opetit sitä minulle.
        Mutta eihän tuossa tapauksessa tullut selväksi, oliko potilas kieltäytynytkään hoidosta.

Niin että ei kait mistään pakottamisasiasta ollutkaan kyse, enneminkin ystävä koki aambulanssihenkilöstön toiminnan eettisesti kyseenalaiseksi.Vähän niinkuin heitteellejätöksi.

Kyllä minä silti voin psykologi olla, vaikka en olekaan lääkäri/psykiatri.

• diagnosoitu
        Psykologi kirjoitti:

Minun mielestäni tuo kaveri olisi pitänyt viedä suojaan, niin ettei itsemurhaa olisi päässyt tapahtumaan.

No sitten.
        Ei mitään viisasta voi tapahtua, jos henkilö koko ajan itsetuhoisesti väärinkäyttää.

Koska nyt varmaan pitäisi ystävän itse päästä kertomaan ja vastailemaan, vaikeaa on käydä psykologilla kaverin puolesta, mutta katsotaan miten se sujuu jatkossa.

Kiitos vain psykologisoinnista. Sait tähän mennessä yhden asiallisen kysymyksen ja monta muuta valitettavasti ihan asiatonta kommenttia. Ihmetyttää, miksi niin moni keskittyy feikin paljastamiseen eikä edes "psykiatrikaan" halunnut kommentoida itse asiaa.
        Vastasit tuohon ainoaan asialliseen kysymykseen kohtalaisen hyvin. Tunnen rajatilahäirön perinpohjaisesti, joten voin sanoa että selityksesi meni kohdalleen.

• Psykologi
        diagnosoitu kirjoitti:

Kiitos vain psykologisoinnista. Sait tähän mennessä yhden asiallisen kysymyksen ja monta muuta valitettavasti ihan asiatonta kommenttia. Ihmetyttää, miksi niin moni keskittyy feikin paljastamiseen eikä edes "psykiatrikaan" halunnut kommentoida itse asiaa.
        Vastasit tuohon ainoaan asialliseen kysymykseen kohtalaisen hyvin. Tunnen rajatilahäirön perinpohjaisesti, joten voin sanoa että selityksesi meni kohdalleen.

Tämä minun epäluuloinen seuralaiseni täällä tekee kovasti töitä paljastaakseen minut feikiksi.
        En sitten tiedä miksi se on niin tärkeää hänelle.
        Hän ei ilmeisesti luota kehenkään, häntä on varmaan petetty elämässään paljon.

Mutta jospa hän saa siinä sivussa kuitenkin tarvitsemaansa apua ja tietoa.
        Ei vain pysty avoimesti pyytämään.

• Laillistettu psykologi
        psykiatri kirjoitti:

Kaipa "psykologi" tiedät, että psykologina esiintyminen ilman asianmukaista koulutusta ja laillistamista on Suomessa rangaistava teko. Ehkä saat kivaa nostetta itsetunnollesi esiintymällä tällaisen alan asiantuntijana? Otat myös kuitenkin kovan vastuun. Mietipä, mitä haittaa toiminnastasi saattaa olla ihmisille!

Nykymaailmassa psykologien työllisyystilanne on niin kiireinen, ettei heillä ole aikaa eikä tarvetta chattailla netissä ihmisten murheista. Oikeita asiakkaita kun riittää mielenterveystoimistoissa ja muualla.

• Laillistettu psykologi kirjoitti:

Kaipa "psykologi" tiedät, että psykologina esiintyminen ilman asianmukaista koulutusta ja laillistamista on Suomessa rangaistava teko. Ehkä saat kivaa nostetta itsetunnollesi esiintymällä tällaisen alan asiantuntijana? Otat myös kuitenkin kovan vastuun. Mietipä, mitä haittaa toiminnastasi saattaa olla ihmisille!

Nykymaailmassa psykologien työllisyystilanne on niin kiireinen, ettei heillä ole aikaa eikä tarvetta chattailla netissä ihmisten murheista. Oikeita asiakkaita kun riittää mielenterveystoimistoissa ja muualla.

Älä ole huolissasi, asiakkaita kyllä teille molemmille varmasti riittää.
        Ei psykologien tarvitse olla laillistettuja toimiakseen psykologeina.
        Hyvä tietenkin jos on.
        Kyllä minusta tuolla psykologilla näyttää koulutusta ja kokemustakin olevan, annetaanpas hänen nyt itse kantaa vastuunsa, eihän meidän sitä tarvitse ottaa hänen puolestaan.
        Eikö ole hyvä jos joku käyttää tietojaan ja taitojaan toisten ihmisten tukemiseen ja auttamiseen.

• §
        kirjoitti:

Hyvä tietenkin jos on.
        Kyllä minusta tuolla psykologilla näyttää koulutusta ja kokemustakin olevan, annetaanpas hänen nyt itse kantaa vastuunsa, eihän meidän sitä tarvitse ottaa hänen puolestaan.
        Eikö ole hyvä jos joku käyttää tietojaan ja taitojaan toisten ihmisten tukemiseen ja auttamiseen.

"Ei psykologien tarvitse olla laillistettuja toimiakseen psykologeina"

Ei ehkä muualla, mutta Suomessa kyllä. Psykologi on lailla suojattu ammattinimike ja sen käyttäminen ilman Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen myöntämää laillistamista on rangaistava teko.

• Psykologi
        § kirjoitti:

"Ei psykologien tarvitse olla laillistettuja toimiakseen psykologeina"

Ei ehkä muualla, mutta Suomessa kyllä. Psykologi on lailla suojattu ammattinimike ja sen käyttäminen ilman Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen myöntämää laillistamista on rangaistava teko.

Minä olen psykologi ja aioan kutsua itseäni psykologiksi.
        Toivottavasti olet nyt niin täynnä itseäsi kun olet uskontopalstalla julistanut itsesi jumalaksi, ettet enää ehdi sabotoimaan minun vaatimatonta toimintaani.
        Toivon että saan vastailla nyt rauhassa psykologille lähetettyihin kysymyksiin ja täytyy myöntää, että tunnen pientä vahingoniloa, kun ajattelen sinua hikipisarat otsalla punnertamassa vastauksia jumalalle lähetettyihin kysymyksiin.
        No, en ilmoita sinua silti tuosta aikaisemmasta gynekologinakaan esiintymisestäsi, olihan tuo gynekologi kait sittenkin vain tarkoitettu NIMIMERKIKSI.Unohdit vain että olisi hyvä omata asiantuntijatietoakin jos itsensä alan taitajaksi julistaa.
        Turha on varmaan sinua opettaa, koska eiväthän sinua itseäsi koske ne säännöt ja lait joilla toisia määräilet ja uhkailet.

• mietityttää!
        Psykologi kirjoitti:

Minä olen psykologi ja aioan kutsua itseäni psykologiksi.
        Toivottavasti olet nyt niin täynnä itseäsi kun olet uskontopalstalla julistanut itsesi jumalaksi, ettet enää ehdi sabotoimaan minun vaatimatonta toimintaani.
        Toivon että saan vastailla nyt rauhassa psykologille lähetettyihin kysymyksiin ja täytyy myöntää, että tunnen pientä vahingoniloa, kun ajattelen sinua hikipisarat otsalla punnertamassa vastauksia jumalalle lähetettyihin kysymyksiin.
        No, en ilmoita sinua silti tuosta aikaisemmasta gynekologinakaan esiintymisestäsi, olihan tuo gynekologi kait sittenkin vain tarkoitettu NIMIMERKIKSI.Unohdit vain että olisi hyvä omata asiantuntijatietoakin jos itsensä alan taitajaksi julistaa.
        Turha on varmaan sinua opettaa, koska eiväthän sinua itseäsi koske ne säännöt ja lait joilla toisia määräilet ja uhkailet.

se miten käsittelet(jumaltyyppii)nimittäin psykologi ei lähde taistelemaan,väittelemään,asiakkaiden kanssa,saati tunne vahingon iloja!jos olet se joksi väität,niin et ole mielestäni kovinkaan pätevä amattissasi!

• Psykologi
        mietityttää! kirjoitti:

se miten käsittelet(jumaltyyppii)nimittäin psykologi ei lähde taistelemaan,väittelemään,asiakkaiden kanssa,saati tunne vahingon iloja!jos olet se joksi väität,niin et ole mielestäni kovinkaan pätevä amattissasi!

Kyllä psykologilla on aivan samat tunteet kuin muillakin ihmisillä.

Mikäli oikein muistan, ei gynekologi eikä jumalakaan kuulu minun asiakaspiiriini.
        Mutta kumpikin on silti tervetullut esittämään kysymyksiä minulle jatkossa jos kysyttävää ilmenee.
        On hyvä, jos kysymykset jotensakin liittyisivät psykologisiin ongelmiin ja niitten ratkomiseen.

• Realisti
        Psykologi kirjoitti:

No sitten.

Jätä jo se lapsuus-teema rauhaan,"psykologi". Mitäs tonkit siinä, anna ihmisten elää tätä päivää, eikä vaivaa vaivaista vielä muistoilla. Se on muoti-ilmiö=kaikessa on huono lapsuus syypä. Entäs nämä sota-ajan lapset, ketkä ovat nyt tätä laiskuriyhteiskuntaa rakentamassa- mitäs nämä sun kuvioissa on?Tollojako, että tekevät työtä eikä ruinaa sossuluukulla.Hierot itse mielihyvästä tiettyä kohta, kun kuuntelet UHRIEN kertomuksia?

• §§§
        kirjoitti:

Hyvä tietenkin jos on.

"Ei psykologien tarvitse olla laillistettuja toimiakseen psykologeina."

Väärin. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/94.

Psykologi nimikkeen oikeudeton käyttö on yksiselitteisesti rangaistava teko josta seurauksena sakkoja ja jos mahdolliselle 'asiakkaalle' on toiminnalla aiheutettu vahinkoa, voi rangaistuksena olla jopa vankeutta.

Edes anonyymillä Netti"psykologillamme" ei ole oikeutta käyttää nimikettä psykologi, ellei hän ole laillistettu psykologi.

• Psykologi
        Realisti kirjoitti:

Jätä jo se lapsuus-teema rauhaan,"psykologi". Mitäs tonkit siinä, anna ihmisten elää tätä päivää, eikä vaivaa vaivaista vielä muistoilla. Se on muoti-ilmiö=kaikessa on huono lapsuus syypä. Entäs nämä sota-ajan lapset, ketkä ovat nyt tätä laiskuriyhteiskuntaa rakentamassa- mitäs nämä sun kuvioissa on?Tollojako, että tekevät työtä eikä ruinaa sossuluukulla.Hierot itse mielihyvästä tiettyä kohta, kun kuuntelet UHRIEN kertomuksia?

Lapsuutta on hyvä selvitellä, jos se on aiheuttanut pysyviä ja vakavia häiriöitä.
        Ei tällaisia asioita tarvitse mitenkään erityisemmin onkia esille, ne kyllä melko helposti pulpahtelevat pintaan psykologin kanssa jutellessa.
        Eikä ole tarkoituskaan että ikäviä muistoja penkomalla pengotaan.On hyvä mennä eteenpäin, kunhan saa ensin kykyä ja voimaa siihen.

• Psykologi
        §§§ kirjoitti:

"Ei psykologien tarvitse olla laillistettuja toimiakseen psykologeina."

Väärin. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/94.

Psykologi nimikkeen oikeudeton käyttö on yksiselitteisesti rangaistava teko josta seurauksena sakkoja ja jos mahdolliselle 'asiakkaalle' on toiminnalla aiheutettu vahinkoa, voi rangaistuksena olla jopa vankeutta.

Edes anonyymillä Netti"psykologillamme" ei ole oikeutta käyttää nimikettä psykologi, ellei hän ole laillistettu psykologi.

Niinkuin tuolla uskontopalstalla jo vastasin sinulle, että voisit käyttää noita pykäliäsi rakkaudella.
        Auttaa vaikka köyhiä työttömiä ihmisiä ilmaiseksi lakiasioissa.

• En siis ole alalla
        Psykologi kirjoitti:

Minä en ole lääkäri ja täten en osannut yhtä hyvin tuota lakia kuin sinä.
        Hyvä että opetit sitä minulle.
        Mutta eihän tuossa tapauksessa tullut selväksi, oliko potilas kieltäytynytkään hoidosta.

Niin että ei kait mistään pakottamisasiasta ollutkaan kyse, enneminkin ystävä koki aambulanssihenkilöstön toiminnan eettisesti kyseenalaiseksi.Vähän niinkuin heitteellejätöksi.

Kyllä minä silti voin psykologi olla, vaikka en olekaan lääkäri/psykiatri.

Ihmettelen, ettet psykologina tunne pakkohoitolakia. Aina on kuitenkin joku itsetuhoinen asiakkaissa tai asiakkaan omaisena. Pakohoitolaki sanoo, että pitää olla mieleltään sairas, vaaraksi itselle tai toisille ja avohoidon keinot eivät ole käytettävissä tai eivät auta. Kaikkien näiden kritterien pitää täyttyä. Kukaan ambulanssihemmo ei tällaisia tarkista. Tämä nyt tiedoksi.

Tiedoksi myös, että kohta joku ottaa yhteyttä psykologiliittoonja liitto lätkäisee tänne tekstin, jossa se varoittaa luottamasta netissä esiintyviin psykologeihin.

• surffari

Enpä minä vaan usko ihan mitä tahansa. Täällä voi kuka vaan esiintyä ihan millä nimellä tai tittelillä tahansa. Sen verran tunnen terveydenhuoltoalaa, että pätevä, ammattitaitoinen ja psykologien ammattieettisiä ohjeita kunnioittava psykologi ei ryhtyisi moiseen. Surullista asiassa on se, että joku hyväuskoinen saataa hädässään haksahtaa vaikka ottamaan tarjouksesi todesta.

• Psykologi

Jos täällä muutkin ihmiset saavat antaa toisilleen apua ja neuvoja, niin miksei sitten psykologi saisi?
        Aika ihmeellistä.
        Eikö psykologilla ole siihen jopa koulutusta.
        Ja viime kädessähän ihminen itse päättää aina mitä asioitten ja ongelmiensa hyväksi tekee tai jättää tekemättä.

Siis sinä haluat mieluummin elämääsi ohjeita ihmisiltä joilla ei ole alan koulutusta?
        No onhan täällä toki muitakin ihmisiä, joita voit kuunnella.
        Kehottaisin kuitenkin sinua ajattelemaan, miksi suhtaudut psykologin ilmaiseen apuun noin negatiivisesti.
        Olisiko apu arvokkaampaa jos se maksaisi sinulle 500 mk tunnilta?
        Aika hassua, vai mitä?

• let,s try

no joo, kyllä minäkin taidan päätyä feikkiosastoon
        sillä erän tämän "psykologin" käyttämistä termeis-
        tä oli "höperö" - ja tuskin voidaan kuvitella psyk
        kaa, kuka nimittäisi edes vastaanotolla asiakas-
        taan höperöksi. Joten se siitä - hyvä yritys..
        (höperö-sana tuolla päihdepuolella..)

• väärä kuva!
        Psykologi kirjoitti:

Jos täällä muutkin ihmiset saavat antaa toisilleen apua ja neuvoja, niin miksei sitten psykologi saisi?
        Aika ihmeellistä.
        Eikö psykologilla ole siihen jopa koulutusta.
        Ja viime kädessähän ihminen itse päättää aina mitä asioitten ja ongelmiensa hyväksi tekee tai jättää tekemättä.

Siis sinä haluat mieluummin elämääsi ohjeita ihmisiltä joilla ei ole alan koulutusta?
        No onhan täällä toki muitakin ihmisiä, joita voit kuunnella.
        Kehottaisin kuitenkin sinua ajattelemaan, miksi suhtaudut psykologin ilmaiseen apuun noin negatiivisesti.
        Olisiko apu arvokkaampaa jos se maksaisi sinulle 500 mk tunnilta?
        Aika hassua, vai mitä?

ja joku onneton oikean avun tarvitsija voi uskoa.kyllä mielenterveyshoitoa saa ihan ilman rahaakin,muualtakin kuin täältä!joten 500mk/tunti ei ole paikkansa pitävä!

• Psykologi
        let,s try kirjoitti:

no joo, kyllä minäkin taidan päätyä feikkiosastoon
        sillä erän tämän "psykologin" käyttämistä termeis-
        tä oli "höperö" - ja tuskin voidaan kuvitella psyk
        kaa, kuka nimittäisi edes vastaanotolla asiakas-
        taan höperöksi. Joten se siitä - hyvä yritys..
        (höperö-sana tuolla päihdepuolella..)

Enhän minä kyselijää sanonut höperöksi vaan että jos hän jatkaa amfetamiinin väärinkäyttöä, hänestä tulee lopulta nykivä laiha höperö.

Näinhän se käy jos amfetamiinin käyttöä loputtomiin jatkaa.
        Joskus on paikallaan sanoa suorat sanat niin että amfetamiinin koukussa elävä havahtuu.
        Kyllä tällainen konfrontaatio kuuluu myös psykologian keinoihin.

• Psykologi
        väärä kuva! kirjoitti:

ja joku onneton oikean avun tarvitsija voi uskoa.kyllä mielenterveyshoitoa saa ihan ilman rahaakin,muualtakin kuin täältä!joten 500mk/tunti ei ole paikkansa pitävä!

Kyllä se yksityisillä psykologeilla tuota luokkaa on taksa.
        Eikä se silti ole varmaa että parempaa apua tulee kuin täälläkään.
        Psykologeja on huonoja ja hyviä ja siltä keskiväliltä, aivan niinkuin muissakin ammattiryhmissä.

• mutta!
        Psykologi kirjoitti:

Kyllä se yksityisillä psykologeilla tuota luokkaa on taksa.
        Eikä se silti ole varmaa että parempaa apua tulee kuin täälläkään.
        Psykologeja on huonoja ja hyviä ja siltä keskiväliltä, aivan niinkuin muissakin ammattiryhmissä.

annoit mielestäni kuvan että psykologin palveluita saa vain 500mk/tunti!saa sitä ilman rahaakin!hyvää et huonoa!mutta köyhä ja sairas ei esim hakeudu yksityiseen hoitoon,niin miksi mielenterveyteen hakeutuava köyhä hakisi yksityistä ja kallista?joka ammatissa löytyy huonoja ja hyviä.

• terapeutti
        Psykologi kirjoitti:

Enhän minä kyselijää sanonut höperöksi vaan että jos hän jatkaa amfetamiinin väärinkäyttöä, hänestä tulee lopulta nykivä laiha höperö.

Näinhän se käy jos amfetamiinin käyttöä loputtomiin jatkaa.
        Joskus on paikallaan sanoa suorat sanat niin että amfetamiinin koukussa elävä havahtuu.
        Kyllä tällainen konfrontaatio kuuluu myös psykologian keinoihin.

Hyvä psykologi, kirjoitat:

"Kyllä tällainen konfrontaatio kuuluu myös psykologian keinoihin."

Jo maallikkokin alkaa viimeistään tässä vaiheessa ymmärtää, että olet erittäin itseoppinut ammatissasi. Tässäpä vähän kertausta, koska olet tainnut lintsata luennoilta:

Konfrontaatio on riskialtis interventiotyyli koska se herättää yleensä tunteita minän puolustusmekanismien aktivoituessa. Tällä on taipumus johtaa konfliktiin. Tehokas konfrontaatio edellyttää luottamuksellista perustaa ja siksi se ei yleensä sovellu hoitokeskustelujen alkuvaiheisiin. Konfrontaatio edellyttää tuekseen hyväksyvää keskustelutyyliä, jotta heränneet tunteet saadaan työstettyä.

• Psykologi
        terapeutti kirjoitti:

Hyvä psykologi, kirjoitat:

"Kyllä tällainen konfrontaatio kuuluu myös psykologian keinoihin."

Jo maallikkokin alkaa viimeistään tässä vaiheessa ymmärtää, että olet erittäin itseoppinut ammatissasi. Tässäpä vähän kertausta, koska olet tainnut lintsata luennoilta:

Konfrontaatio on riskialtis interventiotyyli koska se herättää yleensä tunteita minän puolustusmekanismien aktivoituessa. Tällä on taipumus johtaa konfliktiin. Tehokas konfrontaatio edellyttää luottamuksellista perustaa ja siksi se ei yleensä sovellu hoitokeskustelujen alkuvaiheisiin. Konfrontaatio edellyttää tuekseen hyväksyvää keskustelutyyliä, jotta heränneet tunteet saadaan työstettyä.

Kun on kysymyksessä väärinkäyttö niinkuin tässä oli, voi konfrontaation tehdä heti.
        Väärinkäytön lopettaminen on saatava heti voimaan.

• terapeutti
        Psykologi kirjoitti:

Kun on kysymyksessä väärinkäyttö niinkuin tässä oli, voi konfrontaation tehdä heti.
        Väärinkäytön lopettaminen on saatava heti voimaan.

Pitäisi sinun tietää ja taitaa, laillistettu psykologi jos olet, ettei ihmistä auteta hakuammunnalla. Jos hallitset konfrontaation käytön, silloin sinun pitäisi ymmärtää, ettei sitä käytetä tuolla tavalla.

• Psykologi
        terapeutti kirjoitti:

Pitäisi sinun tietää ja taitaa, laillistettu psykologi jos olet, ettei ihmistä auteta hakuammunnalla. Jos hallitset konfrontaation käytön, silloin sinun pitäisi ymmärtää, ettei sitä käytetä tuolla tavalla.

En usko että tämä poika kuuli tällaista ensi kertaa, mutta ehkä näki sen ensi kertaa itselleen tietokoneelta osoitettuna.
        Toimii mielestäni juuri tässä tapauksessa hyvin.
        Eihän konfrontaatio tietokoneitse ole niin voimakas kuin se olisi kasvotusten ollut.

• Terapeutti
        Psykologi kirjoitti:

En usko että tämä poika kuuli tällaista ensi kertaa, mutta ehkä näki sen ensi kertaa itselleen tietokoneelta osoitettuna.
        Toimii mielestäni juuri tässä tapauksessa hyvin.
        Eihän konfrontaatio tietokoneitse ole niin voimakas kuin se olisi kasvotusten ollut.

Oletkos kuullut asiakkaastasi, amfetamiinipojasta, tuon "konfrontaatiosi" jälkeen mitään?

• Psykologi
        Terapeutti kirjoitti:

Oletkos kuullut asiakkaastasi, amfetamiinipojasta, tuon "konfrontaatiosi" jälkeen mitään?

Koko ajan.
        Meillä on jatkuva kontakti.

• -
        Psykologi kirjoitti:

Koko ajan.
        Meillä on jatkuva kontakti.

Mä olen se 18-vuotias, joka kyselin neuvoja päihteet-puolella. Ja meillä ei todellakaan olen mikään jatkuva kontaksi "psykologin" kanssa. Pelle tyyppi, joka haluaa päteä! Tulin siihen tulokseen hänen vastauksensa ja monien muiden kommentit luettuani, ettei hän tiedä mistään mitään. Säälittävä tyypi.

• -
        - kirjoitti:

Mä olen se 18-vuotias, joka kyselin neuvoja päihteet-puolella. Ja meillä ei todellakaan olen mikään jatkuva kontaksi "psykologin" kanssa. Pelle tyyppi, joka haluaa päteä! Tulin siihen tulokseen hänen vastauksensa ja monien muiden kommentit luettuani, ettei hän tiedä mistään mitään. Säälittävä tyypi.

Olisi kiva muuten tietää, minkä foorumin kautta "psykologi" on ollut lakkaamatta muhun yhteydessä? En tunne häntä, eikä hän minua, enkä ole hänen vastaukseensa vastannut. Taitaa "psykologi" kyllä nyt nähdä/kuulla harhoja...

• Psykolog
        - kirjoitti:

Sinähän olet saanut hyvin paljon palautetta.On aika istua nyt alas ja lukea ne kaikki läpi.
        Amfetamiinihan voi aiheuttaa ikävää yliaggressiisista käytöstä ja siinä on myö kamala krapula.
        Kehoittaisin sinua menemään ja nukkumaan hyvin.
        Ja aloita äitisi kanssa sovinnontekeminen sitten välittömästi.Ja luovu huumeista.

• Psykologi
        - kirjoitti:

Olisi kiva muuten tietää, minkä foorumin kautta "psykologi" on ollut lakkaamatta muhun yhteydessä? En tunne häntä, eikä hän minua, enkä ole hänen vastaukseensa vastannut. Taitaa "psykologi" kyllä nyt nähdä/kuulla harhoja...

Älä nyt pikkujuttuihin keskity.
        Menet nyt vaan eteenpäin elämässäsi ja undohdat kaikki huumehörhöilyt.
        Ajattele sitä tulevaisuuden näkymää, miten laiha nälkiintyneen näköinen nykivä tyyppi hiiviskelee jossain keskustassa, häviten aina välissä yleiseen vessaan vetämään kamaa, niin ymmärrät varmaan että ainoa tapa elää elämänarvoista elämää, on lopettaa huumehörhöilyt, kunnioittaa äitiään, sopia hänen kanssaan ja opiskella eteenpäin.
        Jos sinulla on tyttöystävä joka huumeilee, laita ehdoksi myös, että hän lopettaa.Jos ei lopeta, jätä se sellainen tyttö.

• -
        Psykolog kirjoitti:

Sinähän olet saanut hyvin paljon palautetta.On aika istua nyt alas ja lukea ne kaikki läpi.
        Amfetamiinihan voi aiheuttaa ikävää yliaggressiisista käytöstä ja siinä on myö kamala krapula.
        Ja aloita äitisi kanssa sovinnontekeminen sitten välittömästi.Ja luovu huumeista.

mua vaan ärsyttää, koska valehtelit yllä, että olisimme jatkuvassa kontaktissa. Paskapuhetta, enkä tosiaan aio lopettaa pirin vetämistä tollasen urpon neuvojen takia!!!

• -
        Psykolog kirjoitti:

Piristä ei tule krapulaa käytön jälkeen, vaan on yksilöllistä millaset laskut siitä tulee. Mulle ei juurikaan laskua tule.

• Psykologi
        - kirjoitti:

mua vaan ärsyttää, koska valehtelit yllä, että olisimme jatkuvassa kontaktissa. Paskapuhetta, enkä tosiaan aio lopettaa pirin vetämistä tollasen urpon neuvojen takia!!!

Sinä itse päätät lopetatko vai et.
        Kehoitan kuitenkin ajattelemaan tulevaisuuttasi: nykivä laiha tyyppi joka hiippailee ympäriinsä ja käväsee jossain yleisessä vessassa vetämässä kamaa suoneen.
        Miltäs tuollainen tulevaisuudennäkymä tuntuu?

No tuo jatkuva kontakti oli vitsi, mutta aika paljonhan me olemme keskustellet.

• Anonyymi
        Psykologi kirjoitti:

Sinä itse päätät lopetatko vai et.
        Kehoitan kuitenkin ajattelemaan tulevaisuuttasi: nykivä laiha tyyppi joka hiippailee ympäriinsä ja käväsee jossain yleisessä vessassa vetämässä kamaa suoneen.
        Miltäs tuollainen tulevaisuudennäkymä tuntuu?

No tuo jatkuva kontakti oli vitsi, mutta aika paljonhan me olemme keskustellet.

Huumorintajusikin on kieroutunutta ja sairasta. Kaikenlaisia saatanan pervoja täälläkii palloilee!

• Moischa

Yksi diagnooseistani on rajatilapersoonallisuus.Kerroppa vähän siitä mulle selkeästi suomenkielellä , että tajuun mitä se on ja miks mulla on se diagnoosi.

• Psykologi

Borderline- eli rajatilapsykoottinen henkilö ei siis kuulu neurooseihin eikä varsinaisiin psykooseihin vaan on siltä väliltä.
        Tällainen persoonallisuus aiheuttaa impuliisvisuutta ja lyhytjännitteisyyttä, ja on sisimmässään hyvin turvaton.
        Hänellä ei ole selviä psyykkisiä rajoja oman itsensä ja toisen välillä, ja joutuu helposti rajattomien suurten tunnekuohujen valtaan, joita hänellä on vaikeaa hallita.

Usein ikuinen turvattomuus ja psyykkinen torjutuksi tulemisen tuntu, saa hänet heittäytymään milloin mihinkin kiihkeään rakkausjuttuun.
        Hän joutuu helposti silloin symbioottiseen riippuvuuteen partneristaan ja hänen oma identtiteettinsä heikkenee.
        Ylä- ja varsinkin alamäkeä mahtuu runsaasti borderline-elämään ja ehkäpä hän myös erilaisilla väärinkäytöillä pyrkii lievittämään sisäistä tuskaa ja turvattomuutta.
        Hän on henkilö, joka tulee helposti riippuvaiseksi jostakin: huumeista, alkoholista, seksistä, pelistä, netistä j n e...

Hylkäämisen pelko on kova.Hän on kuin siipirikko hylätty linnunpoikanen, joka yrittää manipuloimalla ympäristöään saada sitä kontrolliin ja siten sylillisen turvaa, jota hän ei ole tarpeeksi saanut.

Henkilö on myös taipuvainen ajattelemaan musta-valkoisesti.
        Hänen sympatiansa aja antipatiansa ovat totaaliset.
        Joko perkele tai jumala, joko hyvä tai paha, joko ystävä tai vihollinen, joko rakkaus tai viha, joko elämä tai kuolema.
        Kun borderline-häiriöstä kärsivä on lähellä toista hän haluaa etäisyyttä, kun on kaukana haluaa lähelle.
        Itsemurhayritykset eivät ole harvinaisia.

Niinkuin voit ajatella, tällainen häiriö on kovin tuskallista ei vain henkilölle itselleen vaan myös hänen lähiympäristölleen.
        Tavallisimmin borderline-henkilöt ovat mukana työelämässä ja pystyvät aika ajoin hienoihin suorituksiin alallaan.

Joskus sanotaan, että Borderline-persoonat ovat kuin demooni-ohjaalija.He manipuloivat joka ryhnmän kahtia, puolesta ja vastaan.

Turvallinen, stabiili terapiamuoto sopii borderline-henkilölle.
        HYVIN, HYVIN turvallinen terapeutti.
        Henkilön täytyy tosiaan luottaa ja pitää tästä terapeutista, terapeutin täytyy antaa hänelle turvallisuutta yltäkylläisesti.
        Sisäistä lämpöä uhkuva mutta samalla päättäväinen terapeutti on hyvä borderline-terapeutti.
        Terapeutin määrätietoinen, lämmin asenne luo borderline-henkilölle turvallisuuden tunnetta.

• Anonyymi
        Psykologi kirjoitti:

Borderline- eli rajatilapsykoottinen henkilö ei siis kuulu neurooseihin eikä varsinaisiin psykooseihin vaan on siltä väliltä.
        Tällainen persoonallisuus aiheuttaa impuliisvisuutta ja lyhytjännitteisyyttä, ja on sisimmässään hyvin turvaton.
        Hänellä ei ole selviä psyykkisiä rajoja oman itsensä ja toisen välillä, ja joutuu helposti rajattomien suurten tunnekuohujen valtaan, joita hänellä on vaikeaa hallita.

Usein ikuinen turvattomuus ja psyykkinen torjutuksi tulemisen tuntu, saa hänet heittäytymään milloin mihinkin kiihkeään rakkausjuttuun.
        Hän joutuu helposti silloin symbioottiseen riippuvuuteen partneristaan ja hänen oma identtiteettinsä heikkenee.
        Ylä- ja varsinkin alamäkeä mahtuu runsaasti borderline-elämään ja ehkäpä hän myös erilaisilla väärinkäytöillä pyrkii lievittämään sisäistä tuskaa ja turvattomuutta.
        Hän on henkilö, joka tulee helposti riippuvaiseksi jostakin: huumeista, alkoholista, seksistä, pelistä, netistä j n e...

Hylkäämisen pelko on kova.Hän on kuin siipirikko hylätty linnunpoikanen, joka yrittää manipuloimalla ympäristöään saada sitä kontrolliin ja siten sylillisen turvaa, jota hän ei ole tarpeeksi saanut.

Joko perkele tai jumala, joko hyvä tai paha, joko ystävä tai vihollinen, joko rakkaus tai viha, joko elämä tai kuolema.
        Kun borderline-häiriöstä kärsivä on lähellä toista hän haluaa etäisyyttä, kun on kaukana haluaa lähelle.

Niinkuin voit ajatella, tällainen häiriö on kovin tuskallista ei vain henkilölle itselleen vaan myös hänen lähiympäristölleen.
        Tavallisimmin borderline-henkilöt ovat mukana työelämässä ja pystyvät aika ajoin hienoihin suorituksiin alallaan.

Joskus sanotaan, että Borderline-persoonat ovat kuin demooni-ohjaalija.He manipuloivat joka ryhnmän kahtia, puolesta ja vastaan.

Henkilön täytyy tosiaan luottaa ja pitää tästä terapeutista, terapeutin täytyy antaa hänelle turvallisuutta yltäkylläisesti.
        Sisäistä lämpöä uhkuva mutta samalla päättäväinen terapeutti on hyvä borderline-terapeutti.
        Terapeutin määrätietoinen, lämmin asenne luo borderline-henkilölle turvallisuuden tunnetta.

Lopeta jo, kohta alat itse uskoa todella olevasi psykologi. Tämä feikkailusi vielä mahtuu epävakaasta persoonallisuushäiriöstä (rajatilatyyppi)kärsivän henkilön käyttäytymisen piiriin, mutta tilanne voi huonontua ja johtaa realiteettitestauksen pettämiseen. Silloin hoito on jo komplisoidumpaa.

• Psykologi
        kirjoitti:

Lopeta jo, kohta alat itse uskoa todella olevasi psykologi. Tämä feikkailusi vielä mahtuu epävakaasta persoonallisuushäiriöstä (rajatilatyyppi)kärsivän henkilön käyttäytymisen piiriin, mutta tilanne voi huonontua ja johtaa realiteettitestauksen pettämiseen. Silloin hoito on jo komplisoidumpaa.

No miksi minun pitäisi nyt taas lopettaa?
        Miksi psykologi on sinulle noin vaikea asia?

• anyway
        Psykologi kirjoitti:

No miksi minun pitäisi nyt taas lopettaa?
        Miksi psykologi on sinulle noin vaikea asia?

..itse olen juossut psykologin juttusilla terapias
        sa erinäisiä kertoja viim. 20 vuoden aikana - ja
        mun mielestä pelkästään sun tyyli - ei anna kuvaa
        psykologista tai sellaisen motiiveista esiintyä
        tällä palstalla. Sitäpaitsi joidenkin diagnoosien
        tulkinnat EIVÄT vielä todista sinua ammatinharjoit
        tajaksi. Käyttäisit edes lainausmerkkejä nimimer-
        kissäsi, mutta ei.. Sitäpaitsi käyttäydyt "liian"
        aggressiivisesti psykologiksi ja sitäpaitsi liian
        heppoisten lausuntujen antaminen täällä ei ole välttämättä kenenkään "mahdollisen oikean" ongel-
        maisen parhaaksi, joten sekin jo pitäisi riittä
        osoittamaan sinut feikiksi. Kukaan aito psykka ei jakaisi diagnoosejaan yleisellä keskustelufoorumil
        la, koska se ei ole välttämättä hyvä asia. Kutsu-
        taan kai "liian nopeaksi tulkinnaksi".
        luovuta jo, ja kerro meille,mikä innoitti sinut tähän "laupiaan samarialaisen" tehtävään.. oliko se veto vai onko sulla joku suuruus-jttu meneil-
        (en muista nyt nimeä) vai kuinka.

• Kokemusta on
        anyway kirjoitti:

heppoisten lausuntujen antaminen täällä ei ole välttämättä kenenkään "mahdollisen oikean" ongel-
        osoittamaan sinut feikiksi. Kukaan aito psykka ei jakaisi diagnoosejaan yleisellä keskustelufoorumil
        luovuta jo, ja kerro meille,mikä innoitti sinut tähän "laupiaan samarialaisen" tehtävään.. oliko se veto vai onko sulla joku suuruus-jttu meneil-

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Myös minulla on kokemusta runsaasti psykologeista. Et ole ainakaan vakuuttavimmasta päästä, lähestymistapasi ja vastauksesi ovat vähintäänkin kyseenalaisia.

Jotain varmaan kertoo sekin, että näin yökaudet istut tietokoneesi ääressä...

• Psykologi
        anyway kirjoitti:

Enhän minä jaa diagnooseja.
        Tuo kyselijähän oli saanut diagnoosin ja varmasti jo tutkinut sitä itsekin.Halusi tietää tarkemmin ja voinhan selittää kun kerran tiedän.

Miksi aloitin vastailemaan kysymyksiin?
        Miksei näin voisi tehdä?
        Kaikkea uuttahan voi kokeilla?
        Minä taas haluaisin tietää, miksi sinä yrität estää minua?

Sinulla vaikuttaa olevan hirvittävän suuri kunnioitus psykologeja kohtaan.Psykologi on tavallinen ihminen jolla on suuri psykologian tietomäärä ja useimmiten myös kokemusta ihmisten auttamisesta.
        Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että ei saa narrata ihmisiä näissä asioissa.
        Mutta kuten olet varmaan huomannut, en minä mitään narraile.
        Jos vaikutan aggressiiviselta sinua kohtaan voi se ehkä johtua siitä että sinä ahdistelet minua ja yrität estää minua toimimasta.
        Eikös vihastuminen ole silloin aivan luonnolinen reaktio?

• Psykologi
        Kokemusta on kirjoitti:

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Myös minulla on kokemusta runsaasti psykologeista. Et ole ainakaan vakuuttavimmasta päästä, lähestymistapasi ja vastauksesi ovat vähintäänkin kyseenalaisia.

Jotain varmaan kertoo sekin, että näin yökaudet istut tietokoneesi ääressä...

Niinpä, täällähän me kumpikin istumme omien tietokoneitten ääressä.
        Yritän vastata hädässä olevien ihmisten kysymyksiin.
        Jos sinulla on joku kysymys, voit esittää sen.
        Muuten:hyvää yötä ja nuku hyvin.

• ammatinharjoittaja
        Psykologi kirjoitti:

"Borderline- eli rajatilapsykoottinen henkilö ei siis kuulu neurooseihin eikä varsinaisiin psykooseihin vaan on siltä väliltä."

Jo on opinnoistasi vierähtänyt aikaa, eikä ole tainnut tulla huolehdittua täydennyskoulutuksesta... On tuo sinun käyttämäsi terminologia sellaista.

• ammatinharjoittaja kirjoitti:

"Borderline- eli rajatilapsykoottinen henkilö ei siis kuulu neurooseihin eikä varsinaisiin psykooseihin vaan on siltä väliltä."

Jo on opinnoistasi vierähtänyt aikaa, eikä ole tainnut tulla huolehdittua täydennyskoulutuksesta... On tuo sinun käyttämäsi terminologia sellaista.

Ei kukaan psykologi toiselle psykologille noin puhuisi.
        He keskustelisivat asioista.

• Kokemusta on
        Psykologi kirjoitti:

Niinpä, täällähän me kumpikin istumme omien tietokoneitten ääressä.
        Yritän vastata hädässä olevien ihmisten kysymyksiin.
        Jos sinulla on joku kysymys, voit esittää sen.
        Muuten:hyvää yötä ja nuku hyvin.

No voisitpa vaikka vastata kiertelemättä pätevyyttäsi koskeviin kysymyksiin. Missä olet opiskellut? Kuinka kauan opintosi kestivät? Mikä on oppiarvosi? Oletko työelämässä? Oletko yksityinen ammatinharjoittaja vai palkkatyössä? Jos et, niin miksi? Kuka on psykologiliiton puheenjohtaja?

• ammatinharjoittaja
        kirjoitti:

Ei kukaan psykologi toiselle psykologille noin puhuisi.
        He keskustelisivat asioista.

Minä EN ole psykologi. En ole niin edes väittänyt, ei tulisi mieleenkään lähteä leikkimään vakavalla asialla

• Psykologi
        Kokemusta on kirjoitti:

No voisitpa vaikka vastata kiertelemättä pätevyyttäsi koskeviin kysymyksiin. Missä olet opiskellut? Kuinka kauan opintosi kestivät? Mikä on oppiarvosi? Oletko työelämässä? Oletko yksityinen ammatinharjoittaja vai palkkatyössä? Jos et, niin miksi? Kuka on psykologiliiton puheenjohtaja?

Minusta on aivan turhaa alkaa tässä selostamaan kuinka monta vuotta olen opiskellut yliopistossa.
        Ethän sinä näe tosistuksiani etkä varmasti tulisi siitä hullua hurskaammaksi.
        Minulla on tähän vastailemiseen aivan varmasti sekä tiedot että kokemus.
        Usko tai älä.

AIotko sinä tarjota minulle työtä vai miksi olet niin kiinnostunut?
        Sinullahan on tietokonekokemusta ja tietoa?
        Ja minulla sisältöä koneeseen.

• Kokemusta on
        Psykologi kirjoitti:

Minusta on aivan turhaa alkaa tässä selostamaan kuinka monta vuotta olen opiskellut yliopistossa.
        Ethän sinä näe tosistuksiani etkä varmasti tulisi siitä hullua hurskaammaksi.
        Minulla on tähän vastailemiseen aivan varmasti sekä tiedot että kokemus.
        Usko tai älä.

AIotko sinä tarjota minulle työtä vai miksi olet niin kiinnostunut?
        Sinullahan on tietokonekokemusta ja tietoa?
        Ja minulla sisältöä koneeseen.

Eikös enää riittänyt kanttia vastata muutamaan yksinkertaiseen kysymykseen? Kerro edes oppiarvosi ja valmistumisvuotesi. Vai etkö tiedä?

On totta, että en voi nähdä todistustasi, mutta jos näkisin, tulisin siitä kyllä "hullua hurskaammaksi", usko pois.

Lisäkysymys: Mitkäs on tämän nettipäivystyksesi vastaanottoajat?

• Psykologi
        Kokemusta on kirjoitti:

Eikös enää riittänyt kanttia vastata muutamaan yksinkertaiseen kysymykseen? Kerro edes oppiarvosi ja valmistumisvuotesi. Vai etkö tiedä?

On totta, että en voi nähdä todistustasi, mutta jos näkisin, tulisin siitä kyllä "hullua hurskaammaksi", usko pois.

Lisäkysymys: Mitkäs on tämän nettipäivystyksesi vastaanottoajat?

Joka päivä käyn katsomassa kysymykset ja vastaan niihin.
        Miten asiamme muuttuisivat jos näkisit kaikki todistukseni?
        Miten se muuttaisi sinun suhtautumistani minuun ja toimintaani?

• Kokemusta on
        Psykologi kirjoitti:

Joka päivä käyn katsomassa kysymykset ja vastaan niihin.
        Miten asiamme muuttuisivat jos näkisit kaikki todistukseni?
        Miten se muuttaisi sinun suhtautumistani minuun ja toimintaani?

Edelleenkään et vastannut muutamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Todistuksiasi en oletakaan näkeväni. Oppiarvosi? Vuosi? Suhteesi työelämään? Psykologiliiton puheenjohtaja?

Ja tämän nettipalvelusi vastaanottoajat. Mihin aikoihinn olet vastailemassa, usein vastaukset aiheuttavat jatkokysymyksiä.

• Psykologi
        Kokemusta on kirjoitti:

Edelleenkään et vastannut muutamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Todistuksiasi en oletakaan näkeväni. Oppiarvosi? Vuosi? Suhteesi työelämään? Psykologiliiton puheenjohtaja?

Ja tämän nettipalvelusi vastaanottoajat. Mihin aikoihinn olet vastailemassa, usein vastaukset aiheuttavat jatkokysymyksiä.

Minähän olen täällä paljon jos olen päivittäin, sillä olen käynyt joissakin tämän tyyppisissä vastauspaikoissa kaatselemassa ja siellä voi joutua odottelemaan viikon parikin vastausta.

Lupaan vastailla myös jatkokysymyksiin niin nopeasti kuin mahdoillista.

• Kokemusta on
        Psykologi kirjoitti:

Minähän olen täällä paljon jos olen päivittäin, sillä olen käynyt joissakin tämän tyyppisissä vastauspaikoissa kaatselemassa ja siellä voi joutua odottelemaan viikon parikin vastausta.

Lupaan vastailla myös jatkokysymyksiin niin nopeasti kuin mahdoillista.

Kuinka kauan aiot jatkaa valitsemallasi linjalla? Ole hyvä ja vastaa niihin muutamaan yksinkertaiseen kysymykseeni, asiakkailla on aina oikeus vastaanotollekin mennessään kysyä noita asioita. Siis oppiarvo, vuosi, suhteesi työelämään (ansiotoiminta), psykologiliiton puheenjohtaja?

Ja edelleen odotan tarkennusta ajankäyttösuunnitelmiisi. Aiotko pitää nettineuvolaasi auki päivittäin? Minä päivinä? Vai keskitytkö näin öiseen aikaan? Montako tuntia päivässä aiot työskennellä? Mihin kellonaikoihin olet paikalla vastailemassa?

• Psykologi
        Kokemusta on kirjoitti:

Kuinka kauan aiot jatkaa valitsemallasi linjalla? Ole hyvä ja vastaa niihin muutamaan yksinkertaiseen kysymykseeni, asiakkailla on aina oikeus vastaanotollekin mennessään kysyä noita asioita. Siis oppiarvo, vuosi, suhteesi työelämään (ansiotoiminta), psykologiliiton puheenjohtaja?

Ja edelleen odotan tarkennusta ajankäyttösuunnitelmiisi. Aiotko pitää nettineuvolaasi auki päivittäin? Minä päivinä? Vai keskitytkö näin öiseen aikaan? Montako tuntia päivässä aiot työskennellä? Mihin kellonaikoihin olet paikalla vastailemassa?

Täytän eettiset vaatimukset toiminnalleni.
        Voisithan käyttää tietojani hyväksesi etkä takertua muihin seikkoihin.
        Nettiajoista olen jo vastannut.
        Vastaan huomenna lisää.
        Nyt menen nukkumaan.
        Pakko on levätä aivoja, jotta ne jaksaisivat huomennakin ajatella.
        Tavataan.
        Hyvää yötä.
        Näe kauniita unia.

• Moischa

Olitpa sitten psykologi tai et niin kiitos selvennyksestä.
        Vielä yksi sun mielipide.Mikä on SINUSTA se " oikea apu " seksuaalisen hyväksikäytön uhrille ? Vai onko olemassa mitään tiettyä oikeata ? Sen voin kertoa , että mua käytettiin hyväksi lapsena 12 vuotta .

• Psykologi
        Moischa kirjoitti:

Olitpa sitten psykologi tai et niin kiitos selvennyksestä.
        Vielä yksi sun mielipide.Mikä on SINUSTA se " oikea apu " seksuaalisen hyväksikäytön uhrille ? Vai onko olemassa mitään tiettyä oikeata ? Sen voin kertoa , että mua käytettiin hyväksi lapsena 12 vuotta .

Sinulla on ollut todella raastava lapsuus.
        Ei ihme, jos sinun olisi vaikeaa luottaa ihmisiin.Jättäähän sellainen kamalat arvet tai aukinaiset haavat sieluun kun läheisimmät pettävät.Kun turvallisuus kokonaan puuttuu.
        Ei ihme, että tulee mielenterveyteen vaurioita.

Kuinka kauan tällaisesta hyväksikäytöstä on aikaa kulunut?
        Jos on kauan aikaa sitten toivottavasti olet saanut terapeuttista ja vertaisryhmäapuakin.
        Joskushan tosin lapsi ja nuori jopa aikuinenkin salaavat tällaiset tapahtumat, koska he eivät halua vahingoittaa perhettään.Uhri syyllistää helposti itseään tapahtumista ja vaikenee.

Mikä on oikea hoito,kysyt.
        Oikea hoito on se, joka auttaa.

Tuollaiset tapahtumat nousevat varmasti silloin tällöin mieleen.On hyvä jos silloin on joku jolle puhua.Jos ei muita niin mielenterveysseuran auttava päivystävä puhelin.Parempi sekin kuin ei mitään.
        Ja eikös insestin uhreilla ole myös oma organisaatiokin.Netistä varmasti löytyy.
        Heillä on varmaan myöskin toimintaa.

Jaksamista.

• Moischa
        Psykologi kirjoitti:

Sinulla on ollut todella raastava lapsuus.
        Ei ihme, jos sinun olisi vaikeaa luottaa ihmisiin.Jättäähän sellainen kamalat arvet tai aukinaiset haavat sieluun kun läheisimmät pettävät.Kun turvallisuus kokonaan puuttuu.
        Ei ihme, että tulee mielenterveyteen vaurioita.

Kuinka kauan tällaisesta hyväksikäytöstä on aikaa kulunut?
        Jos on kauan aikaa sitten toivottavasti olet saanut terapeuttista ja vertaisryhmäapuakin.
        Joskushan tosin lapsi ja nuori jopa aikuinenkin salaavat tällaiset tapahtumat, koska he eivät halua vahingoittaa perhettään.Uhri syyllistää helposti itseään tapahtumista ja vaikenee.

Mikä on oikea hoito,kysyt.
        Oikea hoito on se, joka auttaa.

Tuollaiset tapahtumat nousevat varmasti silloin tällöin mieleen.On hyvä jos silloin on joku jolle puhua.Jos ei muita niin mielenterveysseuran auttava päivystävä puhelin.Parempi sekin kuin ei mitään.
        Ja eikös insestin uhreilla ole myös oma organisaatiokin.Netistä varmasti löytyy.
        Heillä on varmaan myöskin toimintaa.

Jaksamista.

Hyväksikäyttö alkoi , ku olin 4 ja loppui , ku olin 16.Olen nyt 30.
        Ensimmäisen kerran puhuin näistä asioista , ku olin 23. Jo ennen tätä , mulla oli erillaisia terapioita , mutta niistä ei tullut mitään.En voinut päästää ketään lähelle ja jos joku vahingossa pääsi , niin lopetin terapian siihen .

No , monen tapahtuman jälkeen olen tajunnut , että asioitten käsittely on ainoa oikea tie päästä eteenpäin.

Käyn terapiassa kerran viikossa ( ei mahdollista tiheämpään ). Silti en tunne pääseväni eteenpäin.Muistoja tulee lisää...ja ne vaan kasaantuu.Joka päivä vaan tuntuu , että näistä asioista on vaikeampi ja vaikeampi puhua.
        Muita terapia muotoja täällä ei ole tai ryhmiä yms.Paremminki tuntuu siltä , että näitten asioitten kanssa ollaan avuttomia täällä...
        Joo tunnen tukinaiset toiminnan Helsingistä ja siitä on ollut minulle paljon apua , mutta...

• Kokemusta on
        Psykologi kirjoitti:

Täytän eettiset vaatimukset toiminnalleni.
        Voisithan käyttää tietojani hyväksesi etkä takertua muihin seikkoihin.
        Nettiajoista olen jo vastannut.
        Vastaan huomenna lisää.
        Nyt menen nukkumaan.
        Pakko on levätä aivoja, jotta ne jaksaisivat huomennakin ajatella.
        Tavataan.
        Hyvää yötä.
        Näe kauniita unia.

Aika vähäinen on unen tarpeesi...
        Jokos nyt ystävällisesti voisit vastata muutamaan esittämääni yksinkertaiseen kysymykseen? Mikä on oppiarvosi? Tutkinnon suorittamisvuosi? Ansiotyössä/yksityinen ammatinharjoittaja? Onko sinulla Kelan hyväksyntä? Kuka on psykologiliiton puheenjohtaja?

Nämä ovat perusasioita, joihin sinun pitää pystyä vastaamaan ollaksesi vähääkään vakuuttavampi.

• incognito
        Psykologi kirjoitti:

Tunnistin tuosta itseni, ainakin omasta mielestäni, aika suurelta osin.. Jos todella olet oikea psyko, osaat varmaan kertoa miten itseään voisi auttaa ilman ulkopuolista terapiaa..

• Incognitolle
        incognito kirjoitti:

Tunnistin tuosta itseni, ainakin omasta mielestäni, aika suurelta osin.. Jos todella olet oikea psyko, osaat varmaan kertoa miten itseään voisi auttaa ilman ulkopuolista terapiaa..

Tämä nimimerkki "psykologi" ei ole oikea psykologi. Suhtaudu varauksella. Oheisena muutama linnkki, joista löydät itsekin tietoa

http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=97&conference=599&posting=2706160

• Psykologi
        incognito kirjoitti:

Voisit esimerkiksi parantaa kommunikaatiokykyäsi toisten kanssa, vaikkapa menemällä ilmaisutaidon kursseille.
        Se on hauskaa puuhaa ja samalla olemista ja tekemistä ryhmässä.
        Kuitenkaan siihen ei sisälly varsinaista esiintymistä yleisölle, niin ettei tarvitse jännittää.

Omaa käytöstään voi myös tutkia ja omia tuntemuksiaan yrittää selvitellä itselleen vaikkapa kirjoittamalla päiväkirjaa.
        Voit myöskin keskustella tunteistasi ja ajatuksistasi jonkun läheisen lämpimän ja turvallisen henkilön kanssa.
        On tärkeää että tunnet olosi turvalliseksi, yritä hankkia sinulle miellyttäviä tilanteita ja seuraa.

Sinun täytyy myös ylläpitää fyysistä kuntoasi.
        Uinti,kävelylenkit j n e ovat sinulle tärkeitä.
        Yritä välttää alkoholia, tupakointia ja muita huumeita, koska ne voivat aiheuttaa sinulle hyvin paljon pahaa oloa.

Toivotaan että näistä vihjeistä olisi sinulle hyötyä.

• Laila

• just someone
        Psykologi kirjoitti:

vastaatko vielä kysymyksiin? Minun mielestä tuo sinun määritelmäsi rajatilahenkilön terapiasta oli todella lohdullinen. Minkä takia yleensä rajatiloja kuitenkin hoidetaan aivan toisella, paljon kylmemmällä tavalla? Eli yritetään vaan piiskata tekemään mahdollisimman paljon asioita itse,niin että hoitaja auttaa minimaalisen vähän, vaikka hätä olisi kuinka suuri? Monet rajatilatapaukset ovat lapsuudessa vuosikausia jatkuneen seksuaalisen väkivallan uhreja (olen lukenut tästä jonkun tutkimuksen). Onko terapeutin tarkoituksena jatkaa sitä välinpitämättömyyttä, mitä potilaan kodissa vallitsi aikoinaan? Minusta olisi perin kummallista, jos ihminen EI reagoisi rajatilan tavoin pitkän kärsimyksen ja nöyryytyksen jälkeen.

• Psykologi
        just someone kirjoitti:

vastaatko vielä kysymyksiin? Minun mielestä tuo sinun määritelmäsi rajatilahenkilön terapiasta oli todella lohdullinen. Minkä takia yleensä rajatiloja kuitenkin hoidetaan aivan toisella, paljon kylmemmällä tavalla? Eli yritetään vaan piiskata tekemään mahdollisimman paljon asioita itse,niin että hoitaja auttaa minimaalisen vähän, vaikka hätä olisi kuinka suuri? Monet rajatilatapaukset ovat lapsuudessa vuosikausia jatkuneen seksuaalisen väkivallan uhreja (olen lukenut tästä jonkun tutkimuksen). Onko terapeutin tarkoituksena jatkaa sitä välinpitämättömyyttä, mitä potilaan kodissa vallitsi aikoinaan? Minusta olisi perin kummallista, jos ihminen EI reagoisi rajatilan tavoin pitkän kärsimyksen ja nöyryytyksen jälkeen.

Olen vastannut tuolla sinun avauksesi alla.

• tuttu_tunne

Minusta on hienoa, jos joku pyyteettömästi yrittää auttaa avun tarpeessa olevia ihmisiä.
      Te, jotka niin hanakasti olette käyneet hänen kimppuunsa, mitkä ovat motiivinne?
      Epäusko? Kateus?
      Psykologin olisi ehkä järkevää hankkia toinen "jakelukanava", tämän palstan lukijat näyttävät tietävän, mitä tarvitsevat - valitettavasti!

• Moischa

Rauhoittukaa epäilijät!!!!
        Monella voi olla esim.se tilanne , että ei ole ketään jolle puhua tai kirjoittaa.On hyvä , jos joku viittii edes vastailla toisten ongelmiin.
        Ei mielenterveys palveluja ole nykyään helppo saada.Esim.täällä missä minä asun , ei edes ole olemassa sellasta asiantuntevaa apua mitä minä kaipaisisin...pitäis muuttaa etelään.

• Terapeutti

Et näköjään ole ennättänyt tai vaivautunut vastaamaan nimimerkin "Kokemusta on" kysymyksiin.
      Etkö ehkä osaa, vai etkö vielä ole löytänyt Internetistä sopivia vastauksia?

Minuakin kiinnostaa muutama asia joita nyt kysynkin:

Milloin olet saanut laillistuksen ja keneltä?

Mitä tarkoittaa: 1) Kognitiivinen dissonanssi 2) Matteusvaikutus 3) Skeema 4) Symbolifunktio 5) WISC 6) Annihilaatio

Nämä ovat pätevälle psykologille yksinkertaisia selitettäviä, odotankin vastaustasi pian.

• Psykologi

En ole täällä psykologian opettajana tai tentissä.
        Kerro sinä kaikki nuo määritelmät, kun sinulla kerran ne ovat nokkasi edessä.
        Ei niistä ole mitään hyötyä, jos sinä et niitä osaa käytäntöön soveltaa ihmisten hädän ja tuskan vähentämiseksi.

• Lakimies

Älkää hyvät ihmiset uskoko. Internetin anonyymit keskustelupalstat tarjoavat mahdollisuuden monenlaiseen huijaukseen.

Psykologillamme ei ole oikeutta harjoittaa ammattiaan (edes ilmaiseksi) anonyymisti. Vähimmäisvaatimus on, että hän ilmoittaa laillistamispäätöksensä numeron, saamisajankohdan, sekä valvontaviranomaisen yhteystiedot, jotta asiakas voi tarkistaa hänen oikeutuksensa.

• Lakimies

Ethän sinä ole mikään asiakas.
        Eihän hän peri sinulta mitään maksua.
        Kyllä täällä ilmaiseksi saa auttaa ihmisiä niin paljon kuin jaksaa.
        Mikset mennyt Äiti Theresaakin estämään auttamistoiminnassa?
        Yritä nyt jo rauhoittua ja käytä hyväksesi hänen tietoaan ja kokemusta.

• Lakimies
        Lakimies kirjoitti:

Ethän sinä ole mikään asiakas.
        Eihän hän peri sinulta mitään maksua.
        Kyllä täällä ilmaiseksi saa auttaa ihmisiä niin paljon kuin jaksaa.
        Mikset mennyt Äiti Theresaakin estämään auttamistoiminnassa?
        Yritä nyt jo rauhoittua ja käytä hyväksesi hänen tietoaan ja kokemusta.

Auttaa saa, mutta Suomessa ei saa käyttää psykologin nimikettä, ellei ole laillistettu psykologi. Nimikkeen väärinkäyttö on lain mukaan rangaistava teko.

"Psykologimme" ei ole suostunut vastaamaan minkäänlaisiin koulutustaustaansa ja laillistamistaan koskeviin kysymyksiin.

• xyz
        Lakimies kirjoitti:

Auttaa saa, mutta Suomessa ei saa käyttää psykologin nimikettä, ellei ole laillistettu psykologi. Nimikkeen väärinkäyttö on lain mukaan rangaistava teko.

"Psykologimme" ei ole suostunut vastaamaan minkäänlaisiin koulutustaustaansa ja laillistamistaan koskeviin kysymyksiin.

Laki koske ainoastaan tapauksia, jossa nimikettä käytetään ammattimaisesti. Tämä internet psykologisointi ei ole ammattinharjoittamista.

• Spider
        xyz kirjoitti:

Laki koske ainoastaan tapauksia, jossa nimikettä käytetään ammattimaisesti. Tämä internet psykologisointi ei ole ammattinharjoittamista.

"Laki koske ainoastaan tapauksia, jossa nimikettä käytetään ammattimaisesti."...

Psykologin ammattinimike on lailla suojattu. Ihmisillä on oikeus luottaa, että nimikettä psykologi käyttävä on laillistettu psykologi. Ja sitähän tämä nimimerkkimme ei ole missään tuonut esiin. Tiedän tapauksia, jossa TEO (Terveydenhuollon oikeusturvakeskus) on ottanut henkilöiltä pois oikeudet toimia lääkärinä ja myös psykologina. Se ei tapahdu kevyin perustein, vaan kyseessä on aina vakavat väärinkäytökset ja/tai kyseisenhenkilön terveydellisistä (usein mielenterveydelliset ongelmat) syistä johtuva kyvyttömyys hoitaa työtään.

"Tämä internet psykologisointi ei ole ammattinharjoittamista"

Tuohon en ota muuta kantaa kuin ilmaisen henkilökohtaisen mielipiteeni, että kyseessä on harhaanjohtavasta 'mainonnasta', väärän mielikuvan luomisesta. Jokaisellahan on vapaa valta uskoa tai olla uskomatta.

Itseäni tämä nettipsykologimme ei ole ammattitaidoillaan vakuuttanut.

• Ottakaapa selvää
        xyz kirjoitti:

"Laki koske ainoastaan tapauksia, jossa nimikettä käytetään ammattimaisesti. Tämä internet psykologisointi ei ole ammattinharjoittamista."

Psykologi nimikkeen käyttäminen ilman lain mukaista oikeutusta (Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/94) on yksiselitteisesti rangaistava teko, josta seurauksena on sakkoja. Jos toiminnalla aiheutetaan vahinkoa 'asiakkaalle' voi seurauksena olla jopa vankeusrangaistus.

Nimikkeen Psykologi oikeudeton käyttäminen myös julkisella keskustelupalstalla on rikkomus, joka oikeuttaa valvontaviranomaisen ryhtymään asiassa toimenpiteisiin. (Rikoksen selvittämiseksi palveluntarjoaja on tarvittaessa velvollinen luovuttamaan poliisiviranomaiselle tarvittavat tunnistetiedot)

• Psykologi
        Ottakaapa selvää kirjoitti:

"Laki koske ainoastaan tapauksia, jossa nimikettä käytetään ammattimaisesti. Tämä internet psykologisointi ei ole ammattinharjoittamista."

Psykologi nimikkeen käyttäminen ilman lain mukaista oikeutusta (Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/94) on yksiselitteisesti rangaistava teko, josta seurauksena on sakkoja. Jos toiminnalla aiheutetaan vahinkoa 'asiakkaalle' voi seurauksena olla jopa vankeusrangaistus.

Nimikkeen Psykologi oikeudeton käyttäminen myös julkisella keskustelupalstalla on rikkomus, joka oikeuttaa valvontaviranomaisen ryhtymään asiassa toimenpiteisiin. (Rikoksen selvittämiseksi palveluntarjoaja on tarvittaessa velvollinen luovuttamaan poliisiviranomaiselle tarvittavat tunnistetiedot)

Niinkuin edellä jo vastasin, yritä käyttää noita hellimiäsi pykäliä rakkaudella toisten ihmisten hyväksi.
        Auta vaikka köyhiä ihmisiä lakiasioissa.

• mutta
        Ottakaapa selvää kirjoitti:

"psykologisointi netissä ei ole ammatinharjoitta-
        mista"-sanoitte. Rahallinen korvaus tietysti puut-
        tuu, mutta ko. henklö taisi mainita ilmoitukses-
        saan, että "olen todellakin psykologi ja haluan
        kokeilla tällaista toimintaa netissä",, tai jotain
        sinne päin. Kyllä tästä aika selvästi ensialkuun
        saa kuvan, että kyseessä voisikin olla psykka, ku-
        ka jostain syystä(vaikka tutkimuskohteena) haluaa
        nyt sitten jotain kokeilla. Ei kai lehdenkään pals
        talla voisi kuvitella psykologi-nimikkeellä olevaa
        henkilöä vale-psykologiksi? Kyseinen henkilöhän
        ei millään tavalla halunnut osoittaa nimimerkil-
        lään, että hän olisi NIMIMERKKI-PSYKOLOGI - vaan
        NIMENOMAAN korosti sitä, että hän on OIKEA psyko-
        logi - tässä lienee jonkinlainen erehdyttämisen
        halu - vaersinkin siinä tapauksessa, että hän EI
        ole laillistettu psykologi ammatiltaan. Mielestä-
        ni selvä tarkoituksellinen erehdyttäminen..
        Itse en kannata sensuuria netissä, joten tässäkin
        tapauksessa muut kommentoivat asiaa sen verran no-
        peasti, että eiköhän nuo todelliset "vastaukset"
        jääneet aika minimiin - ja lopun aikaa tämä "psy-
        kologi" yritti todistella omaa oikeutustaan "aut-
        taa" muita niin paljon kuin haluaa..

• Mayday
        mutta kirjoitti:

"psykologisointi netissä ei ole ammatinharjoitta-
        mista"-sanoitte. Rahallinen korvaus tietysti puut-
        tuu, mutta ko. henklö taisi mainita ilmoitukses-
        saan, että "olen todellakin psykologi ja haluan
        kokeilla tällaista toimintaa netissä",, tai jotain
        sinne päin. Kyllä tästä aika selvästi ensialkuun
        saa kuvan, että kyseessä voisikin olla psykka, ku-
        ka jostain syystä(vaikka tutkimuskohteena) haluaa
        nyt sitten jotain kokeilla. Ei kai lehdenkään pals
        talla voisi kuvitella psykologi-nimikkeellä olevaa
        henkilöä vale-psykologiksi? Kyseinen henkilöhän
        ei millään tavalla halunnut osoittaa nimimerkil-
        lään, että hän olisi NIMIMERKKI-PSYKOLOGI - vaan
        NIMENOMAAN korosti sitä, että hän on OIKEA psyko-
        logi - tässä lienee jonkinlainen erehdyttämisen
        halu - vaersinkin siinä tapauksessa, että hän EI
        ole laillistettu psykologi ammatiltaan. Mielestä-
        ni selvä tarkoituksellinen erehdyttäminen..
        Itse en kannata sensuuria netissä, joten tässäkin
        tapauksessa muut kommentoivat asiaa sen verran no-
        peasti, että eiköhän nuo todelliset "vastaukset"
        jääneet aika minimiin - ja lopun aikaa tämä "psy-
        kologi" yritti todistella omaa oikeutustaan "aut-
        taa" muita niin paljon kuin haluaa..

Aika mielenkiintoista tämä sinun kamala pelko psykologia kohtaan, mistä se pelko sitten johtuneekin.
        Eihän laisinkaan vaikuta siltä että hän ketään mitenkään vahingoittaisi.
        Mistäs sinä muuten tiedät ettei hän ole psykologi ja toisekseen saahan täällä ottaa minkä nimimerkin itsekukin tahtoo.Ei kenenkään muunkaan täällä tarvitse selitellä miksi hänellä on tietty nimimerkki.
        Täällähän on psykiatreja, gynekologeja, jumalia ja tarotennustajia.Miten sinulle juuri tämä psykologi-nimimerkki on niin vaikea asia?
        Sitäpaitsi voithan koko ajan tarkkailla psykologin toimintaa, harvoin sinä näin lähelle pääset sitä seuraamaan, psykologin konsultoinnithan tapahtuvat kahden kesken ja toisten silmiltä ja korvilta ulottumattomissa.
        Eivät tittelit ennenkään ole ketään parantaneet vaan ihmiset.

• freud
        Mayday kirjoitti:

Aika mielenkiintoista tämä sinun kamala pelko psykologia kohtaan, mistä se pelko sitten johtuneekin.
        Eihän laisinkaan vaikuta siltä että hän ketään mitenkään vahingoittaisi.
        Mistäs sinä muuten tiedät ettei hän ole psykologi ja toisekseen saahan täällä ottaa minkä nimimerkin itsekukin tahtoo.Ei kenenkään muunkaan täällä tarvitse selitellä miksi hänellä on tietty nimimerkki.
        Täällähän on psykiatreja, gynekologeja, jumalia ja tarotennustajia.Miten sinulle juuri tämä psykologi-nimimerkki on niin vaikea asia?
        Sitäpaitsi voithan koko ajan tarkkailla psykologin toimintaa, harvoin sinä näin lähelle pääset sitä seuraamaan, psykologin konsultoinnithan tapahtuvat kahden kesken ja toisten silmiltä ja korvilta ulottumattomissa.
        Eivät tittelit ennenkään ole ketään parantaneet vaan ihmiset.

.. kuulostat ihan psykologilta..

• Psykologi
        freud kirjoitti:

.. kuulostat ihan psykologilta..

Minulla on tietoa ja kokemusta.Kysy vaan rohkeasti neuvoa jos jokin asia painaa mieltäsi.

• oikeasti psykologi
        Spider kirjoitti:

"Laki koske ainoastaan tapauksia, jossa nimikettä käytetään ammattimaisesti."...

Psykologin ammattinimike on lailla suojattu. Ihmisillä on oikeus luottaa, että nimikettä psykologi käyttävä on laillistettu psykologi. Ja sitähän tämä nimimerkkimme ei ole missään tuonut esiin. Tiedän tapauksia, jossa TEO (Terveydenhuollon oikeusturvakeskus) on ottanut henkilöiltä pois oikeudet toimia lääkärinä ja myös psykologina. Se ei tapahdu kevyin perustein, vaan kyseessä on aina vakavat väärinkäytökset ja/tai kyseisenhenkilön terveydellisistä (usein mielenterveydelliset ongelmat) syistä johtuva kyvyttömyys hoitaa työtään.

"Tämä internet psykologisointi ei ole ammattinharjoittamista"

Tuohon en ota muuta kantaa kuin ilmaisen henkilökohtaisen mielipiteeni, että kyseessä on harhaanjohtavasta 'mainonnasta', väärän mielikuvan luomisesta. Jokaisellahan on vapaa valta uskoa tai olla uskomatta.

Itseäni tämä nettipsykologimme ei ole ammattitaidoillaan vakuuttanut.

Kuten tuossa jo aiemmin tuotiin esiin, on psykologi nimike laissa suojattu! Jokainen joka sitä käyttää on velvollinen todistamaan oikeutensa toimia psykologina. Täällä saa toki jakaa neuvoja yms. itsekin olen vastannut muutamaan kysymykseen (enkä edes osannut ajatella, että täällä pyörisi myös feikkipsykologeja), mutta on eri asia mainostaa itseään ja sitä kautta vastailla ammattilaisena ihmisten ongelmiin. Tällöin todella ollaan tilanteessa, johon tulisi voida puuttua jo lakiteitse. Järki käteen ja sovitaanko niin, että ei viedä psykologi-nimikettä lokaan sillä, että käytetään sitä väärin?!

• Psykologi

Tämä nyt kuitenkin on vähän sellainen psykologinen tutkimus ja kokeilu. Meillä on uskontopalstan gynekologin kanssa menossa testi kummallako on enemmän asiakkaita. Gynegologi on nyt johdossa.
      Kysykää nyt vain paljon minulta niin minä vastaan. Saadaan lukija tilastoja kasvamaan. Tällä hetkellä tämä keskustelu on kuitenkin tämän mielenterveyspalstan suosituin pitkään aikaan. kiitos teille kaikille ahkerille lukijoille mielenkiinnostanne.

• Psykologi

Älkää välittäkö.
        Tuo henkilö esiintyy uskontopalstalla gynekologina psystymättä vastaamaan yhteenkään alan kysymykseen ja nyt hän esiintyy siellä jumalana.
        Joskus hän ottaa minun nimimerkkini ja esiintyy minuna ja vastailee minulle tarkoitettuihin kysymyksiin.
        Toisin sanoen hän ei pidä tominnastani ja tuhoaa sitä.
        Hän on netti-ihmisten kauhu, aina sabotoimassa jonkun toisen tekemisiä ja sanomisia.
        Ja nyt sitten on ollut minun vuoroni.
        Hän on aina netissä ja tulee kamalan kateelliseksi jos joku toinen keksii jonkun paremman idean kuin hän tai saa enemmän lukijoita.
        Hänen kilpailuviettinsä on sairaalloinen ja johtuu varmaan pohjimmiltaan hirvittävän pienestä itseluottamuksesta.
        Vaikka olenkin psykologi, on minun vaikeaa asettua sivustakatsojaksi ja olla neutraali kun joku aggressiivisesti ja tuhoavasti käy päälle ja yrittää tuhota minun ideoita ja yrittämistä.

Kun avasin otsikolla: psykologi vastaa, niin hän avasi otsikolla gynekologi vastaa. Siinä ohessa hän kulkee eri nimimerkeillä ja kehottaa ihmisiä olemaan välittämästä avuntarjoamisestani.
        Kuten mainitsin on hän nyt jumalana uskontopalstalla.
        Ehkäpä hän nyt jättää tällaisen pienen psykologin rauhaan kun saa leikkiä jumalaa.

• Multipersoona
        Psykologi kirjoitti:

Älkää välittäkö.
        Tuo henkilö esiintyy uskontopalstalla gynekologina psystymättä vastaamaan yhteenkään alan kysymykseen ja nyt hän esiintyy siellä jumalana.
        Joskus hän ottaa minun nimimerkkini ja esiintyy minuna ja vastailee minulle tarkoitettuihin kysymyksiin.
        Toisin sanoen hän ei pidä tominnastani ja tuhoaa sitä.
        Hän on netti-ihmisten kauhu, aina sabotoimassa jonkun toisen tekemisiä ja sanomisia.
        Ja nyt sitten on ollut minun vuoroni.
        Hän on aina netissä ja tulee kamalan kateelliseksi jos joku toinen keksii jonkun paremman idean kuin hän tai saa enemmän lukijoita.
        Hänen kilpailuviettinsä on sairaalloinen ja johtuu varmaan pohjimmiltaan hirvittävän pienestä itseluottamuksesta.
        Vaikka olenkin psykologi, on minun vaikeaa asettua sivustakatsojaksi ja olla neutraali kun joku aggressiivisesti ja tuhoavasti käy päälle ja yrittää tuhota minun ideoita ja yrittämistä.

Kun avasin otsikolla: psykologi vastaa, niin hän avasi otsikolla gynekologi vastaa. Siinä ohessa hän kulkee eri nimimerkeillä ja kehottaa ihmisiä olemaan välittämästä avuntarjoamisestani.
        Kuten mainitsin on hän nyt jumalana uskontopalstalla.
        Ehkäpä hän nyt jättää tällaisen pienen psykologin rauhaan kun saa leikkiä jumalaa.

Hyvä pyskologi, täten tunnustan esiintyneeni mm. psykiatrina, psykologina, psykologi I:na, psykologi II:na, gynekologina, seminologina, sairaanhoitajana, lakiasiamiehenä, juristina, lakimiehenä, pakananana, Mä:nä PsM:na, poliisina, Voi, en edes enää muista kaikkia.

Se on ollut joskus vähän rasittavaa. Nyt olen löytänyt uuden, itselleni sopivan identiteetin, jossa ei tarvitse mietiskellä lääketieteellisiä, psykologisia, hoitotieteellisiä, sosiaalipoliittisia, lainopillisia tms. ammatillisia termejä.

"Ehkäpä hän nyt jättää tällaisen pienen psykologin rauhaan kun saa leikkiä jumalaa."

Olet tosiaan pätevä tiedoissasi. Nyt minä jätän sinut rauhaan. Mene ja tee hyvin työtäsi. Ja katso, minä olen sinun kanssasi, mihin ikinä menetkin.

• Psykologi
        Multipersoona kirjoitti:

Hyvä pyskologi, täten tunnustan esiintyneeni mm. psykiatrina, psykologina, psykologi I:na, psykologi II:na, gynekologina, seminologina, sairaanhoitajana, lakiasiamiehenä, juristina, lakimiehenä, pakananana, Mä:nä PsM:na, poliisina, Voi, en edes enää muista kaikkia.

Se on ollut joskus vähän rasittavaa. Nyt olen löytänyt uuden, itselleni sopivan identiteetin, jossa ei tarvitse mietiskellä lääketieteellisiä, psykologisia, hoitotieteellisiä, sosiaalipoliittisia, lainopillisia tms. ammatillisia termejä.

"Ehkäpä hän nyt jättää tällaisen pienen psykologin rauhaan kun saa leikkiä jumalaa."

Olet tosiaan pätevä tiedoissasi. Nyt minä jätän sinut rauhaan. Mene ja tee hyvin työtäsi. Ja katso, minä olen sinun kanssasi, mihin ikinä menetkin.

Tuo sinun jumala-nimimerkkisi pukee sinua todella.

• Psykologi

Tehkää vain minulle rohkeasti uusia kysymyksiä.
      Vastaan niihin alan ammattitaidolla ja pitkällä kokemuksella.

• tiedonhaluinen

Voisitkos vastata tällä palstalla ylempänä olevaan kysymykseen "persoonallisuushäiriö" Ihan vaikka yleistä tietouttasi sekamuotoisesta persoonallisuushäiriöstä, sen vaikutuksista ihmisen elämään, hoidosta, ennusteesta jne.

• Psykologi

Vastasin tuolla ylhäällä kysymykseesi
        sekamuotoisesta psersoonallisuushäiriöstä.
        Jatkokeskustelua toivon täällä.

• tiedonhaluinen
        Psykologi kirjoitti:

Vastasin tuolla ylhäällä kysymykseesi
        sekamuotoisesta psersoonallisuushäiriöstä.
        Jatkokeskustelua toivon täällä.

"Vastasin tuolla ylhäällä kysymykseesi"

Kysymys ei suinkaan ollut frank jamesin (otsikolla persoonallisuushäiriö) jättämä. Miksi niin päättelet. Olen aivan eri henkilö. Täällä netissä anonyymisti liikuttaessa jopa nimimerkkejä usein väärennetään, jos et ole sattunut huomaamaan. Psykologilla jos kenellä ei luulisi olevan varaa tehdä perusteettomia tulkintoja.

Kommentti vastaukseesi: " Diagnoosithan ovat vain sitä varten että voitaisiin määrätä "oikeat" lääkkeet"

Kyllä kai psykologina tiedät, ettei persoonallisuushäiriöitä hoideta ainoastaan lääkkeillä, vastauksesi oli siltä osin epämääräinen.

• Napoleon

Jos sinä olet psykolooooogi, niin minä olen Napoleon. Tavataan suihkulähteellä!!!

• Napoleon II

hei minäkin olen Napoleon, sekä psykologi! Olenkohan jopa borderline?

• Psykologi
        Napoleon II kirjoitti:

hei minäkin olen Napoleon, sekä psykologi! Olenkohan jopa borderline?

Tavataan sitten kaikki psykologit ja Napoleonit siellä suihkulähteellä.
        Katsotaan kuis monta meitä sitten sinne ilmestyy.

• Psykiatri

Olen tehnyt TEO:lle ilmoituksen tästä ko. nettipsykologista. Lähiaikoina saamme tietää ilmoituksen seuraukset. Jään mielenkiinnolla odottamaan.

• Vain niin

Älä sinä kuule ahdistele hyvää tarkoittavaa psykologiamme.Varo vain, ettet sotkeudu omiin pykäliisi ja joudu jättämään koko palstaa.
        Laki se löytyy pykälänpyörittäjillekin.

• Minuakin
        Vain niin kirjoitti:

Älä sinä kuule ahdistele hyvää tarkoittavaa psykologiamme.Varo vain, ettet sotkeudu omiin pykäliisi ja joudu jättämään koko palstaa.
        Laki se löytyy pykälänpyörittäjillekin.

Sattuupa vainn kiinnostamaan useampiakin henkilöitä ja tahoja.

Psykologin nimikkeen käyttö oikeudettomasti on lain mukaan rangaistava teko.

"Psykologimme" voi aivan vapaasti pitää huuhaavastaanottoansa, mutta jollakin muulla nimikkeellä. Vaikkapa Leelian lepotuoli tai Sylvin sohvanurkka. Aina on hyväuskoisia ihmisiä, jotka antavat höynäyttää itseään. Sepä tässä kyseisessä tapauksessa surullisinta onkin. Mutta missään yhteydessä hän ei saa antaa ihmisille harhaanjohtavaa käsitystä, että hän olisi psykologi, ellei hän ole laillistettu psykologi.

Oikeutta nimikkeen käyttöön ei tuo se, että ns. toiminta on ilmaista.

• OK
        Minuakin kirjoitti:

Sattuupa vainn kiinnostamaan useampiakin henkilöitä ja tahoja.

Psykologin nimikkeen käyttö oikeudettomasti on lain mukaan rangaistava teko.

"Psykologimme" voi aivan vapaasti pitää huuhaavastaanottoansa, mutta jollakin muulla nimikkeellä. Vaikkapa Leelian lepotuoli tai Sylvin sohvanurkka. Aina on hyväuskoisia ihmisiä, jotka antavat höynäyttää itseään. Sepä tässä kyseisessä tapauksessa surullisinta onkin. Mutta missään yhteydessä hän ei saa antaa ihmisille harhaanjohtavaa käsitystä, että hän olisi psykologi, ellei hän ole laillistettu psykologi.

Oikeutta nimikkeen käyttöön ei tuo se, että ns. toiminta on ilmaista.

Minusta tässä on nyt kiinnostavampaa miksi sinä olet niin tuohtunut, ja mitä pahaa tämä psykologin toiminta on sinun mielestäsi aiheuttanut?
        Minusta hänen neuvonsa vaikuttavat tietopuolisesti aivan OK.

• Minuakin
        OK kirjoitti:

Minusta tässä on nyt kiinnostavampaa miksi sinä olet niin tuohtunut, ja mitä pahaa tämä psykologin toiminta on sinun mielestäsi aiheuttanut?
        Minusta hänen neuvonsa vaikuttavat tietopuolisesti aivan OK.

"Psykologi" rikkoo lakia ellei ole laillistettu psykologi. Ja ellei hän ole laillistettu psykologi, herää kysymys miksi ei ole.

On väärin leikkiä ihmisten terveydellä.

"Minusta hänen neuvonsa vaikuttavat tietopuolisesti aivan OK."

Satunpa tuntemaan alaa sen verran hyvin, että hänen vastauksensa ovat kaikkea muuta kuin OK. Pikemminkin harrastelijan puuhastelua jos sallitaan siteeraus K-P Kyröltä.

• OK
        Minuakin kirjoitti:

"Psykologi" rikkoo lakia ellei ole laillistettu psykologi. Ja ellei hän ole laillistettu psykologi, herää kysymys miksi ei ole.

On väärin leikkiä ihmisten terveydellä.

"Minusta hänen neuvonsa vaikuttavat tietopuolisesti aivan OK."

Satunpa tuntemaan alaa sen verran hyvin, että hänen vastauksensa ovat kaikkea muuta kuin OK. Pikemminkin harrastelijan puuhastelua jos sallitaan siteeraus K-P Kyröltä.

Jos sinulla on parempia vastauksia psykologille esitettyihin kysymyksiin, voithan aina esittää omasi keskustelussa.Tyhjänpäiväisellä suunsoitolla ja pykälänissenä esiintymisellä et tee parhainta vaikutusta toisiin keskustelijoihin.
        Enemmänhän asiallinen keskustelu antaa kysyjälle kuin tyhjänpäiväinen jankkaaminen.

• "hikari"

Ongelmani liittyy koulunkäyntiin. En ole ihan varma kuuluuko tällaiset asiat psykologille, mutta olkoon. Ongelmani on siis seuraava: Olen hyvä koulussa (k.a. 10), ja yleensä jaksan kuunnella tunnilla hyvin. Mutta sitten kun ilmoitetaan, että on koe (vaikka viikon päästä), joudun lähes paniikkiin. En tiedä itsekään miksi, mutta arvelisin, että se johtuu siitä, että pelkään siinä kokeessa epäonnistumista. Rinnakkaisluokallani on poika, joka myös on hyvä koulussa. Jotenkin tiedostamattani pelkään, että menestyn häntä huonommin ja siksi teen kaikkeni "voittaakseni" hänet. Luen kokeisiin hyvissä ajoin, mutta koetta edeltävänä iltana tuntuu kuin en osaisi mitään. Koetilanteessa kädet hikoavat ja jos en suoralta kädeltä pysty kirjoittamaan vastausta johonkin tehtävään, hätäännyn suunnattomasti. Kokeen jälkeen jos huomaan vastanneeni johonkin tehtävään väärin, olen lähes itku kurkussa. Tähän ongelmaan saattaa vaikuttaa myös se, että kaikki odottavat, että saan aina kympin joka kokeesta. En tiedä kuinka saisin itseni rauhoittumaan, mutta jotenkin se on tehtävä, sillä en jaksa enää kauan näin. Ole kiltti ja auta!!

• Psykologi

Joudut siis paniikinomaiseen mielentilaan koetilanteen johdosta.
        Tällaista ongelmaa on monella muullakin.
        Kun joutuu tilanteeseen jossa on pärjättävä hyvin, voi lukkiutua.
        Samaa tapahtuu urheilijoille, joskus sen voi itse todeta kun katsoo joitakin kilpailuja vaikkapa televisiosta.
        Liian kovat kilpailutilanteet eivät ole luovuutta tuottavia vaan tuottavat negatiivistä stressiä.
        Tämä saa aikaan sen, että eräs hermostomme osa hälyttää meidän kehomme ja psyykemme vaara-tilaan.
        Valmistaudumme taisteluun, sydän hakkaa, kädet kostuvat, hengitys tihenee.Olemme ahdistuneita ja saatamme mennä lukkoon.
        Mikäs sitten avuksi.
        Rauhottavaa lääkettäkään ei olisi hyvä ennen kokeita ottaa, koska se voi aiheuttaa tokkuraoloa, ekä ajatus enää kulje kunnolla.
        Ehkäpä rentoutumisen harjoittelu voisi olla avuksi.Hanki sellainen kasetti, kysy kirjakaupoista tai apteekeista.
        Kirjallisuuttakin varmasti aiheesta löytyy.
        Sitten tuo kilpailu.
        Miten luulet, että sinusta on tullut niin kilpaileva, että epäonnistuminen saa sinut melkein tajuttomaksi pelosta?
        Onko joku aikaisemmin painostanut sinua onnistumaan millä hinnalla hyvänsä?
        Osoittavatko sinulle tunnetasolla tärkeät ihmiset hyväksyntää ja rakkautta vain jos onnistut?
        Ajattele näitä asioita ja yritä ymmärtää siten käyttäytymistäsi, ja samalla käytä rentoutumisharjoituksia.
        Jos jännittäminen ja lukkiutuminen koetilanteissa ei hellitä, keskustele opettajiesi kanssa ja pyydä saada tehdä kokeesi suullisesti. Uskoisin opettajien suostuvan kun kerrot heille ongelmastasi.

• pieni

mä en saa nykyään enää mitään aikaan... kun tulen koulusta niin loppuilta vaan jotenkin menee... ilman että mä saan tehtyä juuri mitään.. ison osan ajasta mä vaan istun enkä ajattele mitään... sitten musta on tullu ihan helvetin hankala kun mä olen pahantuulinen kaikille ja välillä ilman mitään syytä... mä haluaisin sellaseen paikkaan minne vois vaan mennä eikä siellä olis mitään eikä tarvis ajatella mitään eikä jaksaa ketään ja vois vaan olla. ma ahdistaa olla täällä ja mä haluan pois!

• Psykologi

Kirjoituksestasi ei käynyt selville ikääsi, mutta olet kaikesta päätellen teini-ikäinen.
        Tässä iässä tuollaiset kuvaamasi tunne-elämän ailahtelut ovat normaaleja.
        Osaksi siihen on biologisia syitä, koska sukupuolihormoonien määrä kehossa lisääntyy.Kuukautiset alkavat tytöillä ja kuukautiskierron aikana hormoonipitoisuudet vaihtelevat aiheuttaen ärtymystä ja alakuloisuuttakin.
        Monet tuntevat kuukautisten keskivaiheilla, jolloin munasolu irtoaa, pientä kipuakin ja ennen kuukautisia voi monella olla muutaman päivän aikana hermostuttava olo (keltarauhashormooni lisääntyy) ja koko keho tuntuu "pöhöttyneeltä", koska vettä kertyy usein näinä päivinä kehoon enemmän.

Sitten tietenkin voit olla myös kouluväsynyt.
        Nythän on vielä kovin pimeää, ja pitkä pimeä vuodenaika voi aiheuttaa ainakin kevyttä depressiota/alakuloisuutta, koska auringonvaloa ei saa tarpeeksi.

Miten ovat suhteesi tärkeisiin henkilöihin kotona ja koulussa?
        Toisaalta tähän ikään kuuluu harjoitella itsenäistymistä ja alkaa irrottautua vanhemmistaan.Se lisää myrskyisyyttä olemiseen ja elämiseen vanhempien luona, koska samalla kun kyseenalaistaa heidän auktoriteettinsa on kuitenkin heistä vielä kaikin tavoin riippuvainen.

Onhan luonnollista, että alat tuntea turhautuneisuutta, jos et saa mitään tehdyksi.
        Kirjoitakin edellisenä iltana ylös kaikki mitä aijot seuraavana päivänä tehdä.
        Piirrä ensin ympyrä jonka sisään kirjoitat esim tiistai ja sitten vedät ympyrästä ulospäin nuolia ja jokaisen nuolen päähän kirjoitat yhden seuraavan päivän tehtävän.
        Mutta ole realistinen, muuten et jaksa.

Jos sinulta sitten jää kyseisenä päivänä jokin tehtävä suorittamatta, siirrä se seuraavalle päivälle, jos vielä olet sitä mieltä että se on välttämätöntä suorittaa.

Älä unohda lenkkeilyä, sillä hapensaanti on hyvin tärkeää ajatuksen juoksulle ja jaksamiselle.

Hyvää jatkoa.

• pulla§
        Psykologi kirjoitti:

Kirjoituksestasi ei käynyt selville ikääsi, mutta olet kaikesta päätellen teini-ikäinen.
        Tässä iässä tuollaiset kuvaamasi tunne-elämän ailahtelut ovat normaaleja.
        Osaksi siihen on biologisia syitä, koska sukupuolihormoonien määrä kehossa lisääntyy.Kuukautiset alkavat tytöillä ja kuukautiskierron aikana hormoonipitoisuudet vaihtelevat aiheuttaen ärtymystä ja alakuloisuuttakin.
        Monet tuntevat kuukautisten keskivaiheilla, jolloin munasolu irtoaa, pientä kipuakin ja ennen kuukautisia voi monella olla muutaman päivän aikana hermostuttava olo (keltarauhashormooni lisääntyy) ja koko keho tuntuu "pöhöttyneeltä", koska vettä kertyy usein näinä päivinä kehoon enemmän.

Sitten tietenkin voit olla myös kouluväsynyt.
        Nythän on vielä kovin pimeää, ja pitkä pimeä vuodenaika voi aiheuttaa ainakin kevyttä depressiota/alakuloisuutta, koska auringonvaloa ei saa tarpeeksi.

Miten ovat suhteesi tärkeisiin henkilöihin kotona ja koulussa?
        Toisaalta tähän ikään kuuluu harjoitella itsenäistymistä ja alkaa irrottautua vanhemmistaan.Se lisää myrskyisyyttä olemiseen ja elämiseen vanhempien luona, koska samalla kun kyseenalaistaa heidän auktoriteettinsa on kuitenkin heistä vielä kaikin tavoin riippuvainen.

Onhan luonnollista, että alat tuntea turhautuneisuutta, jos et saa mitään tehdyksi.
        Kirjoitakin edellisenä iltana ylös kaikki mitä aijot seuraavana päivänä tehdä.
        Piirrä ensin ympyrä jonka sisään kirjoitat esim tiistai ja sitten vedät ympyrästä ulospäin nuolia ja jokaisen nuolen päähän kirjoitat yhden seuraavan päivän tehtävän.
        Mutta ole realistinen, muuten et jaksa.

Jos sinulta sitten jää kyseisenä päivänä jokin tehtävä suorittamatta, siirrä se seuraavalle päivälle, jos vielä olet sitä mieltä että se on välttämätöntä suorittaa.

Älä unohda lenkkeilyä, sillä hapensaanti on hyvin tärkeää ajatuksen juoksulle ja jaksamiselle.

Hyvää jatkoa.

Ensinnäkin, hormoni kirjoitetaan yhdellä o:lla ja aion ilman j:tä. Luulisi oppineen ihmisen nämä asiat osaavan!

Toiseksi kysyjä on selvästikin masentunut ja mielessäni häivähti jopa itsetuhoisuuden uhka hänen kysymystään lukiessani. Eikö tämä tullut Teille mieleen? Toivotit vain hyvää jatkoa, mikä tuntuu aika irvokkaalta, ikään kuin jätit kysyjän tyhjän päälle. Vaarallista tuollainen, sanoisinko.

• Psykologi
        pulla§ kirjoitti:

Ensinnäkin, hormoni kirjoitetaan yhdellä o:lla ja aion ilman j:tä. Luulisi oppineen ihmisen nämä asiat osaavan!

Toiseksi kysyjä on selvästikin masentunut ja mielessäni häivähti jopa itsetuhoisuuden uhka hänen kysymystään lukiessani. Eikö tämä tullut Teille mieleen? Toivotit vain hyvää jatkoa, mikä tuntuu aika irvokkaalta, ikään kuin jätit kysyjän tyhjän päälle. Vaarallista tuollainen, sanoisinko.

Sinä voit myös keskustella hänen kanssaan, jos vastaukseni oli mielestäsi puutteellinen.
        Luulisin kyllä, ettei kirjoitusvirheitten korjaamisella tällaisissa asioissa pitkälle pötkitä.
        Siitähän voi herkkä ihminen masentua vielä enemmän.

• Pieni
        Psykologi kirjoitti:

Sinä voit myös keskustella hänen kanssaan, jos vastaukseni oli mielestäsi puutteellinen.
        Luulisin kyllä, ettei kirjoitusvirheitten korjaamisella tällaisissa asioissa pitkälle pötkitä.
        Siitähän voi herkkä ihminen masentua vielä enemmän.

No joo... mulle on aivan sama kirjotatteko te yhellä vai kahella oolla.

Juu. Mä olen 14. Ei liity kuukautisiin mitenkään, ihan samanlaista vaivaa on ympäri kuun...
        Mulla menee koulu hyvin, on aina mennyt, se on tosi helppoa. Mun ei ole ikinä tarvinnut nähdä sen eteen minkäänlaista vaivaa. Opin asiat helposti.

Mä olen hidas. Mä en "tiedosta" asioita kun ihmiset sanoo mulle jotain. Ja kaverit sanoo, että mä olen koko ajan "poissa", eli saavat "herätellä" aina mua.

Sitten on tosiaan se että mä en saa mitään aikaan. Mä vaan istun ja esim. kuuntelen jotain levyä enkä jälkeenpäin edes muista mitä mä olen kuunnellut.

Sitten on paha olo.. ei aina, välillä, niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Mua ahdistaa... varsinkin ne saatanan tyhmät ihmiset... jotka ei ymmärrä mitä ne tekee toisilleen... itselleen ja luonnolle... ja muuten vaan hankalaa. Välillä mua kuvottaa kaikki asiat niin totaalisti, että mä jopa oksennan. Ihan vaan pahaa oloani.

Mulla oli kiva jätkäkaveri. Joka muutti toiselle paikkakunnalle yliopiston takia. Mutta ei se niin pahasti oikeastaan häiritse. Me ollaan joka tapauksessa hyviä kavereita ja se riittää mulle. Mua ei just tällä hetkellä riitä energia mihinkään.

Mulla ei ole mitään sairautta, nukun kymmenisen tuntia yössä, syön neljä kertaa päivässä (vegaani) ja voin muutenkin päällepäin näkyvästi ihan hyvin.

Vaan asia rajoittaa mun elämää ihan helvetisti. Mulla ei ole enää kivaa.

• Psykologi
        Pieni kirjoitti:

No joo... mulle on aivan sama kirjotatteko te yhellä vai kahella oolla.

Juu. Mä olen 14. Ei liity kuukautisiin mitenkään, ihan samanlaista vaivaa on ympäri kuun...
        Mulla menee koulu hyvin, on aina mennyt, se on tosi helppoa. Mun ei ole ikinä tarvinnut nähdä sen eteen minkäänlaista vaivaa. Opin asiat helposti.

Mä olen hidas. Mä en "tiedosta" asioita kun ihmiset sanoo mulle jotain. Ja kaverit sanoo, että mä olen koko ajan "poissa", eli saavat "herätellä" aina mua.

Sitten on tosiaan se että mä en saa mitään aikaan. Mä vaan istun ja esim. kuuntelen jotain levyä enkä jälkeenpäin edes muista mitä mä olen kuunnellut.

Sitten on paha olo.. ei aina, välillä, niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Mua ahdistaa... varsinkin ne saatanan tyhmät ihmiset... jotka ei ymmärrä mitä ne tekee toisilleen... itselleen ja luonnolle... ja muuten vaan hankalaa. Välillä mua kuvottaa kaikki asiat niin totaalisti, että mä jopa oksennan. Ihan vaan pahaa oloani.

Mulla oli kiva jätkäkaveri. Joka muutti toiselle paikkakunnalle yliopiston takia. Mutta ei se niin pahasti oikeastaan häiritse. Me ollaan joka tapauksessa hyviä kavereita ja se riittää mulle. Mua ei just tällä hetkellä riitä energia mihinkään.

Mulla ei ole mitään sairautta, nukun kymmenisen tuntia yössä, syön neljä kertaa päivässä (vegaani) ja voin muutenkin päällepäin näkyvästi ihan hyvin.

Vaan asia rajoittaa mun elämää ihan helvetisti. Mulla ei ole enää kivaa.

Sinun elämässäsi on siis positiivisiakin asioita.Olet älykäs ja sinun on helppoa oppia uusia asioita.
        Sinulla ei ole sairauksia.
        Kerrot, että poikakaverisi muutti yliopisto-opintojen takia toiselle paikkakunnalle.Se ei ole mikään pieni asia.
        Oliko hän paras ystäväsikin vai onko sinulla toista yhtä hyvää ystävää?
        On vaikeaa sanoa kuinka paljon tällainen tapahtuma vaikuttaa juuri sinuun, mutta se voi vaikuttaa hyvinkin paljon ja aiheuttaa huonovointisuutta ja masentuneisuutta, vaikkei itse siitä niin tietoinen olisikaan.
        Erohan merkitsee aina suremista tavalla tai toisella.

Olet kantaaottava luonnon pilaamisen suhteen.
        Voisit mennä mukaan johonkin luonnonsuojeluryhmään ja työskennellä aktiivisesti terveen luonnon puolesta.

Toivottavasti sinun ajansuunnittelusi toimii jo paremmin.

• Pieni
        Psykologi kirjoitti:

Sinun elämässäsi on siis positiivisiakin asioita.Olet älykäs ja sinun on helppoa oppia uusia asioita.
        Sinulla ei ole sairauksia.
        Kerrot, että poikakaverisi muutti yliopisto-opintojen takia toiselle paikkakunnalle.Se ei ole mikään pieni asia.
        Oliko hän paras ystäväsikin vai onko sinulla toista yhtä hyvää ystävää?
        On vaikeaa sanoa kuinka paljon tällainen tapahtuma vaikuttaa juuri sinuun, mutta se voi vaikuttaa hyvinkin paljon ja aiheuttaa huonovointisuutta ja masentuneisuutta, vaikkei itse siitä niin tietoinen olisikaan.
        Erohan merkitsee aina suremista tavalla tai toisella.

Olet kantaaottava luonnon pilaamisen suhteen.
        Voisit mennä mukaan johonkin luonnonsuojeluryhmään ja työskennellä aktiivisesti terveen luonnon puolesta.

Toivottavasti sinun ajansuunnittelusi toimii jo paremmin.

ok. minä ja minun teiniangstini.

• Jenny

Minkä takia psykologien täytyy aina käyttää jotain keinoja/metodeja asiakkaan kanssa???? Siis miksei psykologi voi olla täysin avoin oma itsensä ilman mitään taka-ajatuksia???? Tuntuu,että jos psykologi joskus on avoin niin sekin on vain keino tietyn päämäärän saavuttamiseksi - eli saada asiakas luottamaan/avautumaan. Minä olen niin paljon nähnyt temppuilua ja manipulointia (eli psykologi haluaa työntää minut johonkin "normaaliuden" rajojen sisälle kokeillen milloin mitäkin keinoja), etten luota enää yhteenkään sen ammattinimikkeen omaavaan. Mitä psykologien päässä oikein liikkuu - miettivätkö he koko ajan asiakkaan puhuessa, että mikäs defenssi nyt mahtaa olla meneillään, kun tuo nyt noin puhuu....?

• Psykologi

Jos ymmärrän sinut oikein, olisit kaivannut enemmän kanssaihmisyyttä ja aitoa ystävyyttä psykologiltasi/psykologeiltasi.
        Psykologin ammattimainen viileys ja etäisyys häiritsi sinua?
        Psykologillahan on auttaminen ammattina.
        Hän käy siihen monivuotisen koulutuksen, jonka aikana hän saa oppia miten hänen tulee ihmisiä auttaa parempaan psyykkiseen terveyteen.
        Psykologin ammattitaito riippuu paljolti siitä miten monipuolisesti koulutuksessa eri psykologisia koulukuntia käsitellään ja opetetaan käytännössä soveltamaan.
        Jos koulutuksessa painotetaan esimerkiksi tiettyä etäisyyttä autettavaan ja selitetään, että psykologin avoimesti ilmaisemat tunteet voivat jopa vaikeuttaa hoidon onnistumista, yrittää psykologi tietenkin valmistuttuaan työskennellä tällaisten tietojen pohjalta ja luoda etäisyyden itsensä ja "potilaansa" välillä.
        Jotkut psykologian oppi-isät meinaavat nimittäin, että mitä vähemmän asiakas tietää psykologista, sitä enemmän hän projisoi=suuntaa tiedostamattomia pelkojaan ja odotuksiaan psykologiin.
        Näitä pelkoja ja odotuksista lähdetään sitten työstämään yhdessä psykologin opastuksella.
        Psykologilla ja asiakkaalla on yhteinen sama päämäärä, asiakkaan hyvinvointi.

Kaikki terapiat eivät sovi kaikille yhtä hyvin.Olisi hyvä jos ennen psykologin valintaa saisi selville hänen oppisuuntansa.
        Terapeutit ja psykologit voivat tehdä töitä hyvinkin eri tavoin riippuen heidän oppi-suunnastaan ja heillä voi myös olla paljonkin ominpäin psykologikoulutuksen jälkeen hankittua terapiakoulutusta ja kokemusta.
        Ehkäpä sinulle olisi sopinut paremmin esim. Carl Rogers-tyyppinen terapia, lämmin ja läheinen kaikessa sinua tukeva terapia-tyyli.
        Voit lainata kirjastosta tietoa eri terapiamuodoista ja tutkia niitä.
        Jos tarvitset vastaisuudessa apua, voit soittaa psykologille/terapeutille ja kysyä miten hän työskentelee ja millaisten teorioitten pohjalta.

• Jenny

Täällä on puhuttu realiteetista ja realiteettitestauksesta. Mutta kenellä on lupa päättää, mikä OIKEASTI on "realiteetti"? Kutsutaanko "realiteetiksi" sitä, mitä enemmistö pitää todellisuutena? Minkä takia enemmistön todellisuuskuva olisi jotenkin olennaisesti oikeampi tai parempi kuin jonkun vähemmistön tai yksittäisen ihmisen todellisuuskuva? Minkä takia "hoito" liiankin usein on sitä, että yksittäisen ihmisen todellisuuskuvaa yritetään muokata lähemmäksi enemmistön todellisuuskuvaa???? Onko mitään varmuutta, että vaikka saataisiinkin yksilö hyväksymään enemmistön näkemykset, että hänestä silloin tulisi onnellisempi ja elämä tuntuisi merkityksellisemmältä?
      Jos 100 ihmistä näkee ufon, mutta 1 ihminen ei näe - onko varmaa, että tuo yksi ihminen on se hullu??????? Mistä tietää, etteivät "normaalit" ihmiset ole jonkinlaisen kollektiivisen harhan pauloissa todellisuuskäsityksissään ja etteivät ne hulluiksi kutsutut ole vaan yksinkertaisesti pystyneet välttämään tuon kollektiivisen harhan?
      Jos psykologin papereissa lukee, että potilas ei ole omaksunut "normaaleja" vuorovaikutuksen tapoja, mistä tietää, että nuo tavat ylipäätään olisi hyvä omaksua? Siis esimerkiksi - yleisten normien mukaan ei saa olla liian halaileva ja avoin ensimmäisellä tapaamisella jonkun toisen ihmisen kanssa - mutta mistä tietää, että maailma ei olisi onnellisempi, jos kaiken maailman estot eivät olisi normeja? Mitä jos tuo yksilö, joka ei ole omaksunut normeihin kuuluvaa jäykkyyttä onkin paljon terveempi kuin muut ihmiset nähdessään, että kyseiset liian jyrkät normit tuovat vain vaivautuneisuutta ja pahaa oloa ihmisten keskuuteen???
      Nämä ovat vain kysymyksiä, joihin en ole psykologeilta saanut vastauksia !

• Psykologi

En ehdi vastaamaan juuri nyt.Vastaan myöhemmin illalla.Palataan.

• Psykologi

Otat esille hyvin tärkeän kysymyksen ihmisen elämässä, eli:
        Yksilön ja yhteiskunnan välisen suhteen.
        Puhut toisin sanoen siitä, minkä hinnan yksilö on pakotettu maksamaan siihen yhteiskuntaan "sopeutumisesta", missä hän elää.
        Tämä on ikuinen ongelma joka yhteisössä ja yhteiskunnassa.
        Ihanneyhteisö on sellainen jossa kaikki voivat hyvin.Harvoin se vain näyttää onnistuvan tässä maailmassa.
        Tällaisia asioita ei käsitellä ehkä tarpeeksi psykologikoulutuksessa.

Kuitenkin onhan myös niin, että jollei pysty kommunikoimaan eikä ilmaisemaan ajatuksiaan toisille ihmisille tehokkaasti, tulee elämästä kovin yksinäistä.
        On pystyttävä toimimaan siinä yhteiskunnassa ja yhteisössä missä elää, vaikka ei olisikaan enemmistöön kuuluva.

Varmaankin on myös hyvä jos löytää samalla tavoin ajattelevaa seuraa.
        Muutenhan eristäytyminen on melkoista.
        "Normaali-normisten" muodostaman enemmistön ymmärtämöttömyys ja syrjiminen voi käydä työlääksi poikkeavalle yksilölle.
        Jos sen kestää, niin hyvä on, ja silloihan ei mitään ammatti-auttajaa tarvitakaan.
        Monet taiteilijathan ovat olleet oman tiensä kulkijoita ja eläneet omien normiensa mukaan.
        Enemmistö kun vain voi olla niin vahva ja julma "erilaista" jäsentään kohtaan.

En minä varmaan pysty tätä kysymystä ratkaisemaan, mutta jos olemme tällaisista asioista tietoisia, niin elämää on ehkä hieman helpompaa elää.
        Eihän enemmistöön kuuluminen edellytä viisautta,mutta yritäpäs muuttaa enemmistön mielipiteitä, se voi paljon vaikeampaa kuin osaa aavistaakaan.

Sinulla on kuitenkin vahvuutta ja kykyä ajatella itsenäisesti.Pidä siitä kiinni.
        Se on tärkeä ominaisuus.
        Hyvää jatkoa.

• En tiedä

En todellakaan tiedä miten ihminen voi luottaa toiseen ihmiseen jos toinen valehtelee, petkuttaa ja teeskentelee olevansa joku toinen, siis niinkuin vetää jotain roolia. Ainakin epäilen että on niin että eräs henkilö näin tekee, vaikka makeasti puhuu niin ei se sitten kuitenkaan ole ihan totta. Enkä tajua mitä varten, mitä se ajaa takaa! Mikä semmosessa on vika hei kun on olevinaan ihan kun joku toinen kun mitä on? Onko se joku suuruudenhullu vai mikä? Ja mitä sille asialle pitäis tehdä? Pitääkö se vaan antaa olla ja unohtaa koko juttu? Ja hakea toista seuraa.

• Psykologi

Ei tietenkään pidä luottaa ihmiseen joka valehtelee ja pettää.Jos tämän TIEDÄT, etsi nopeasti muuta seuraa ja jätä koko asia omaan arvoonsa/arvottomuuteensa.
        Jos tämä sinun luottamattomuus sitävastoin johtuisi omasta turvattomuudesta ja huonoista aikaisemmista kokemuksista ainoastaan, on asia aivan toinen.

Ystäväsi valehteleminen ja esittäminen voi esim. olla huonosta itseluottamuksesta johtuvaa pätemisen tarvetta.

• Moomin
        Psykologi kirjoitti:

Ei tietenkään pidä luottaa ihmiseen joka valehtelee ja pettää.Jos tämän TIEDÄT, etsi nopeasti muuta seuraa ja jätä koko asia omaan arvoonsa/arvottomuuteensa.
        Jos tämä sinun luottamattomuus sitävastoin johtuisi omasta turvattomuudesta ja huonoista aikaisemmista kokemuksista ainoastaan, on asia aivan toinen.

Ystäväsi valehteleminen ja esittäminen voi esim. olla huonosta itseluottamuksesta johtuvaa pätemisen tarvetta.

Niinpä niin. Mutta voisit sinäkin tyydyttää tuota pätemisen tarvettasi kirjoittelemalla vaikka kissoisat tai koirista - jos itseluottamuksesi ei vielä riitä huuhaapalstalle saakka.

• Psykologi
        Moomin kirjoitti:

Niinpä niin. Mutta voisit sinäkin tyydyttää tuota pätemisen tarvettasi kirjoittelemalla vaikka kissoisat tai koirista - jos itseluottamuksesi ei vielä riitä huuhaapalstalle saakka.

Noilla mainitsemillasi eläin-aloilla ei minulla ole tarpeeksi valmiutta neuvomiseen.

Jos tarkoituksenasi oli vain saattaa minut epäsuotuisaan valoon, kertoo menettelysi myös sinun omasta tavastasi toimia sosiaalisissa tilanteissa toisten kanssa.

• ala vailla mieltä

Mitä mieltä koulutuksessa psykologi. Epämääräiset ihmisen tunnetílat määritellään jollain kokeleellisesti saaduilla tuloksilla. Mitä mieltä yleensä psykologilla on määritellä toisten tunnetiloja , ohjata tai motivoida ketään ? Psykologin ala on niin poikkitietellinen että onko siitä edes tieteeksi ? Oman kokemukseni perusteella olen havainnut psykologin olevan epäinhimmillinen ajaen vain omaa etuaan huutamalla omia "nauhoitteita" toisille. Turhanpäiväinen ammattiala, jolla tuskin on mitään erityistä omaa sanottavaa. Samoin n.k tabula rasa on aika omituisella tavalla määritelty. Tuntuu siltä että n.s psykologi ei oikein toimi terapiassa, ei haastattelu eikä oikein testaustilanteissakaan. Entä mitä psykologilla on edes sanomista nyky yhteiskunnassa. Ei paljoa muuta kuin riidellä ja kyseenalaistaa asioita. TYHJÄNTOIMITTAJIA!

• abney_park

Minkä takia 11 vuotta vanha keskustelu pitää avata uudestaan? Tämän aloittaja tuskin on enää täällä pyörimässä.

• 12.v tyttö

Mulla on siis ongelma, välillä aika isokin sellainen. Mun serkulla oli anoreksia viimekesänä, mutta se hoidettiin. Mä en tiiä mikä mussa on vikana, mut mäki haluisin olla tooosi laiha ja jopa toivon anoreksiaa. Joskus en syö päivään, mutta usein olen onnellinen siitä että vaikka olen herkkulakossa, en pysy sen asettamissa rajoissa. Harrastan joukkuevoimistelua, ja olen mielestäni muutenkin aika laiha, painon kanssa en tiiä: ikä 12.v paino n. 40kg vähän alle ja pituus n. 160cm. Voimistelu on mulle kaikki kaikessa ja tiedän että jos laihdun vakavasti, joudun ainakin joksikin aikaa lopettamaan. Silti haluaisin anorektikoksi?! Nyt tarvitsen ammattilaisen apua, enkä halua kertoa vanhemmilleni.

• 16+12

Liiallinen laihuus on todella ruman näöistä.
        Et kai halua olla ruma?
        Ei kannata tieten tahtoen olla syömättä.
        Jos nuo ajatukset vaivaavat mieltäsi, mene ja kerro niistä jollekin turvalliselle aikuiselle. He auttavat sinua.
        Mitä nopeammin saat asiaasi apua, sitä nopeammin mielesi saadaan terveeksi ja ymmärtämään ettei anoreksiassa ole mitään ihailtavaa.
        Tuo halusi voi johtua jostain padotuista tunteista. Olisi hyvä, jos saisit jutella ajatusiasi jollekin.

• sköne
        16+12 kirjoitti:

Liiallinen laihuus on todella ruman näöistä.
        Et kai halua olla ruma?
        Ei kannata tieten tahtoen olla syömättä.
        Jos nuo ajatukset vaivaavat mieltäsi, mene ja kerro niistä jollekin turvalliselle aikuiselle. He auttavat sinua.
        Mitä nopeammin saat asiaasi apua, sitä nopeammin mielesi saadaan terveeksi ja ymmärtämään ettei anoreksiassa ole mitään ihailtavaa.
        Tuo halusi voi johtua jostain padotuista tunteista. Olisi hyvä, jos saisit jutella ajatusiasi jollekin.

Ei laihuus ole ruman näköistä. Rumuus on katsojan silmissä ja ihmisistä puhuttaessa epäkorrektia ja epäadekvaattia. Ei laihuus tai lihavuus ole mikään sairaus myöskään.

• Q%A

Miksi alanne on niin saa tanan korruptoitunut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe