Kiikarit tähtien katsomiseen, olisko 20x80 hyvä?

tähtityttö

14

2662

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalju Pitkätukka

Ei ole juuri noista kokemusta.
      Aika edulliset kokoonsa nähden, laatu voi olla vaihtelevaa.
      Nuohan ovat tosi suuret, ilman jalustaa niitä ei voi juurikaan käyttää.
      Seulaset, Andromedan galaksi, kakoistähtijoukko Misam sekä komeetat ovat
      tällaisen ominta aluetta.

Jos Sinulla ei ole minkäänlaisia kiikareita ja haluat monikäyttöiset sellaiset, hanki laadukkaat 7x50 kiikarit.

Minulla on vanhat 8x42 kiikarit, appivainaan peruja, Helios Stellar 15x70(suosikkini mainitsemieni kohteiden katseluun) sekä armeijan ylijäämäkaupan mainiot 6x30 pikkukiikarit.
      Voitin arpajaisista kolmen kympin punalinssiset 7x50 kakkulat, 6x30 kiikari näyttää enemmän.
      Laadulla on suuri merkitys.

• Kerran petetty

En ostaisi jostain verkkokaupasta näkemättä ja kokeilematta mitään. Kiikareissa on monenlaista asiaa, mitkä pitää tarkistaa. Esim prismojen säätöä ei halvoissa vehkeissä löydy. Jos prismat vinkurassa, ei koko kiikarilla tee yhtikäs mitään.
      Googlaa "kiikarien kollimointi"

• Kalju Pitkätukka

• Kalju Pitkätukka

• aefsfwarQer
    • drrdrfgdg

On se

• posliinipitkämela

On hyvät kiikarit ainakin muuhun katseluun. Riippuu siitä missä katselet näkyykö tähdet. Kaupungissa tuskin näkyy. Ilman jalustaa noita ei pitele riskikään mies.

• Kolimaattori

Kiikarit on myös helppo itse rakentaa. Kun wcssä vessapaperi rulla tyhjenee, poimippa tyhjä rulla talteen.
      Kun sitten vielä onnistut toisen rullan hankkimaan, liimaappas kuule ne yhteen. Laitappas vielä naru toisesta rullasta toiseen, ripusta ne kaulaan ja katso tähtitaivaalle.
      ei se niin vaikeaa ole.
      Kun on vähän älliä päässä, saa jotain aikaiseksikin ja säästää ns. fyffeä.
      Ja ei kun tähtiä tsiikailemaan.

• Limaattori

Tuo onkin kätevä. Voi myös "lintua" kiikaroida.

• Kielenhuolto ja vanhempi polvi puhuvat yksikössä kiikarista, vaikka on kaksi putkea. Yksiputkinen on sitten kaukoputki (teleskooppi). Jälkimmäisellähän tähtiä yleensä katsotaankin, koska niin kaukaisten kohteiden katsomisessa ei stereonäkemisestä ole hyötyä.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80

• Tarkemmin katsoen Kielitoimisto näkyy hyväksyvän myös monikkomuodon.

• Anonyymi

Hubble-teleskooppi on aivan hyvä, sen kuvia voi katsella netistä ilman mitään kiikareitakaan.

Tietysti sen voi ostaa itselle jos taskurahat riittävät.

• Anonyymi

Aloittajan ehdottamaa Konus kiikaria voi kyllä käyttää ilman jalustaa Kuun katseluun, hieman raskas pitää silmillä mutta tukea voi hakea mistä vaan mikä on sopivalla korkeudella. Itselläni Samantyyppinen "halpiskiikari" kokokin sama ja tyytyväinen olen ollut, riittävän tarkka näkymä.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1360
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1320
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      853
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73