Narsistinen persoonallisuushäiriö

Luppakorva

Onko kellään kokemuksia narsisteista? Eräs (entinen) ystäväni käyttäytyy erittäin narsistisesti, ja se on niin uuvuttavaa että olen päättänyt pysytellä oman itseni takia hänestä kaukana. Sairaalloista itsensä korostamista muiden kustannuksella, toivoo toisille pahaa mutta esittää ystävällistä, taitaa jopa luulla itse että on oikeasti hyväsydäminen. Normaali puhe niin täynnä valheita, että puheen rytmikin on häiriintynyt kun täytyy jokaista sanaansa miettiä. Surkea itsetunto. Käyttää miestään hyväksi törkeästi sekä taloudellisesti että henkisesti.

Olen tuntenut tämän henkilön pienestä asti, ja tämä on alkanut noin 10 vuotta sitten. Pahenee vaan entisestään. EN jaksa enää edes yrittää keskustella mistään normaalista hänen kanssaan.

8

1684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • narsistin ex

      Otan osaa.... itse asuin sairaalloisen narsistin kanssa lähes 8 vuotta. Juuri tuo itsensä korostaminen muiden kustannuksella kuulostaa todella tutulta. Sain kärsiä siitä todella paljon - ja minä, tyhmä uskoin kaikki ne valheet. Epäilen, että kyseinen henkilö ei itse enää edes huomannut valheitansa, niitä ilmeni koko ajan lisää. Kaikissa asioissa oli valehdeltava.

      Elämä oli yhtä helvettiä, näin jälkeenpäin ajatellen. Tällä narsistilla oli myös sairaalloinen tarve kasvattaa omaa itsetuntoansa avioliiton ulkopuolisten suhteiden avulla. Hän petti minua niiden vuosien aikana noin 20 kertaa. Ei hän välittänyt näistä muistakaan, halusi vain edes hetken tuntea olevan haluttu. Näin minä ainakin asian olen jälkeenpäin ajatellut.

      Jos vain pystyt, pysy kaukana tästä ns. ystävästäsi, voin vaikka luvata, että mitään hyvää et tule ystävyyssuhteestanne saamaan. Tämä voi olla toki vähän kärjistetty näkemys asiaan, mutta muistan jonkun viisaan (?) joskus sanoneen, että KENENKÄÄN ei kannata ruveta suhteeseen narsistin kanssa.

      • Ulleli

        Minulla oli myös vajaan pouolen vuoden suhde narsistiin. Hänelle oli tärkeää puhua koko ajan ex-tyttöystäv istään, hänen itsetuntoaan siis hiveli tieto siitä, että ne ovat kaikki HÄNEN exiään. Tyypillinen narsisti siis High Fidelity -leffan tyyliin.


    • potee

      tätä narsistista persoonallisuushäiriötä on ehdottomasti Turun eläinsuoleluvalvoja,hänellä se on kehittynyt jo taiteen lajiksi.

    • Narsisti

      Mä oon usein huomannu itsessäni narsistin piirteitä ( korostan itseäni, yritän olla ystävällinen kaikille ja antaa hyvän kuvan itsestäni, seurustelen ihmisten kanssa, jotka eivät oikeasti kiinnosta...etc. ).

      Olisi ihan kiva tietää, että voiko tällaisesta käyttäytymismallista parantua ?
      Turha ehdottaa, että " lakkaa ajattelemasta aina omaa napaas ", kun mä itsekin uskon olevani hyvä ihminen, vaikka samaan aikaan tiedän olevani vaan narsistinen. Siinä varmaan yksi syy siihen, että mulla ei oo koskaan ollu bestistä vaan kaveripiiri, joka pyrkii pysymään etäisenä. Kuka nyt tällasta haluais ystäväkseen.

      Oisko kellään ehdotuksia, millä saisin muutettua ajatusmallejani terveemmiksi ja saatua ihmiset pitämään musta ihan oikeesti ?

      • Terve

        Et ole narsisti, et todellankaan. Ei ole narsismia olla ystävällinen ja huomoida toisia. Kaikki joutuvat esim. työelämässä tulemaan toimeen ihmisten kanssa jotka eivät oikeasti kiinnosta. On sosiaalista taitavuutta ja tunneälyä huomioida toiset ja peilata tilanteita (ts. katsoa miten 'kannttaa' käyttäytyä).

        Olet vain epävarma itsestäsi ja siksi pyrit huomioimaan/miellyttämään kaikkia. Olet narsistin vastakohta. Narsistin tunnusmerkki on se ettei hän itse millään muotoa tunne olevansa 'viallinen'.

        Ystäväpiirisi karttelee sinua, koska sinulla on heikko itsetunto. Kohota sitä ja keksi jotain omaa ja persoonallista. Älä ole riippuvainen muiden mielipiteistä. Tsemiä :)


      • Narsisti
        Terve kirjoitti:

        Et ole narsisti, et todellankaan. Ei ole narsismia olla ystävällinen ja huomoida toisia. Kaikki joutuvat esim. työelämässä tulemaan toimeen ihmisten kanssa jotka eivät oikeasti kiinnosta. On sosiaalista taitavuutta ja tunneälyä huomioida toiset ja peilata tilanteita (ts. katsoa miten 'kannttaa' käyttäytyä).

        Olet vain epävarma itsestäsi ja siksi pyrit huomioimaan/miellyttämään kaikkia. Olet narsistin vastakohta. Narsistin tunnusmerkki on se ettei hän itse millään muotoa tunne olevansa 'viallinen'.

        Ystäväpiirisi karttelee sinua, koska sinulla on heikko itsetunto. Kohota sitä ja keksi jotain omaa ja persoonallista. Älä ole riippuvainen muiden mielipiteistä. Tsemiä :)

        Niin se varmasti on, että oikea narsistinen luonne ei huomaisi vikaa itsessään eikä huolestuisi omasta käytöksestään ( huh mikä helpotus ).

        Jos sallit, niin mä kuitenkin korjaan vähän tuota sun viimeistä tulkintaa ettei jää väärinkäsityksiä.
        Eli kyse ei oo siitä, että olisin epävarma itsestäni - päinvastoin. Mä olen hyvinkin omalaatuinen ihminen ja osaan ilmaista mielipiteeni, jos siihen on tarvetta,
        mutta samalla yritän saada ihmiset pitämään itsestäni ( huomioimalla ja ystävällisyydellä ).
        Eli mun päätavoite ei ole miellyttää toisia ihmisiä, vaan se, että he miellyttäisivät minua osoittamalla positiivisia tunteita minua kohtaan ( ja paras keino saada näitä tunteita on olla ihmisille ystävällinen ).
        Jos joku osoittaa vähäistä mielenkiintoa, saatan heittää hänet ikäänkuin taka-alalle ja etsiä uusia kohteita, koska en halua olla se "hylätty" osapuoli.

        Sama juttu seurustelusuhteissa. Saatan seurustella ihmisen kanssa, joka ei kiinnosta pätkääkään. Syynä ainoastaan se, että joku osoittaa kiinnostuksensa ( = riippuvaisuutensa minusta ). Tietysti tällaset suhteet päättyy aika nopeasti, koska kyllästyn.

        Kuulostaa siltä kuin minulla olisi surkea itsetunto, mutta kummallista kyllä, en oikeasti tunne tarvitsevani kenenkään hyväksyntää ( epäloogista ).
        Onko mulla sitten joku pakkomielle saada positiivisia tunteita ihmisiltä ?


    • jaguarin

      Minun mies on juuri tuollainen ja vielä vaikeampi,hän näkee koko maailmassa pelkää pahaa ja itsensä pyhimyksenä, eikä voi siteää, että joku muu saa huomiota, kun asuin usassa, juttelin kerran 10 minuuttia yhden tytön kanssa, minun mies jätti minut siihen paikkaan ja joku toi minut autolla kotiin, ja kun hän tuli kotiin, hän pisti minulle veitsen kaulaan ja vaahtosi raivosta, selittäen että olen maailman arvottomin olento joka pitäisi tappaa.Ukkoni on apachi, ja nyt onneksi usassa,minä sveitsissä, tämä on kai psychopaattista narsismia.

    • Luppakorva

      Kiitti kommenteista. On hyvä tietää että muillakin on kokemuksia narsisteista.

      Lisään vielä tuohon kuvaukseen tuntemastani henkilöstä, että hän aina silloin tällöin huomaa minun vetäytyvän pois hänen seurastaan, jolloin hän lyö inhimillisyysvaihde kympin päälle, ja saa aina minut jotenkin taas uskomaan että hän on mukava ihminen pohjimmiltaan. Mutta AINA saa pettyä uudelleen ja uudelleen. Nyt en anna enää minkään hämätä minua. Se on nyt ihan loppu mun osalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe