Meillä on nyt kasiluokan kemiassa toi reaktioyhtälön tasapainottaminen aiheena/tärkeänä asiana, mutta en osaa sitä yhtään! Voisiko joku selittää mulle miten niitä oikein tasapainotetaan, ope on yrittäny epätoivosesti sitä mulle selittää, mut päähän se ei jää. Tiiän/muistan ainoostaan aiheesta sen, että atomien täytyy olla tasapainossa keskenään. Joten voisiko joku selittää mulle vaikka veden reaktioyhtälön tasap. ?
Kiitos jo etukäteen.
Reaktioyhtälön tasapainottaminen
3
298
Vastaukset
Pyydäpä opettajaltasi tukiopetusta aiheeseen liittyen. Hän on sitä velvollinen sinulle tarjoamaan. Jos asia ei mene perille oppitunnilla tai itse opiskelemalla kirjasta/vihkomuistiinpanoista (olethan yrittänyt?), niin tuskinpa se menee perille silloinkaan, jos luet saman asian jonkun toisen kirjoittamana täällä nettipalstalta. Käänny siis opettajasi puoleen.
- ...
Ajattele niitä reaktioyhtälöitä ja atomeja/alkuaineita kuin matematiikan yhtälöä.
Jos toisella puolella on kaksi kappaletta happiatomeja (O) niin nuolen toisella puolella pitää myös olla kaksi. Se mikä on alkuaine/atomi sinun pitää itse ymmärtää mutta sen voit tarkastaa jaksollisesta järjestelmästä.
reaktioyhtälön tasapainotuksessa 2 As antaa yhtä paljon arseeniatomeja kuin As(alaindeksi 2). 2 As(alaindeksi 2) antaa neljä arseeniatomia. Onko selvä?
Veden muodustuminen alkuaineistaan vaikka näin: (alaindeksin arvo nyt vain suluissa)
H(2) O(2) -> H(2)O (vetykaasu ja happikaasu reagoivat vedeksi)
Nyt oikealla puolella liian vähän happea. Et voi laittaa vesimolekyylille alaindeksiä, koska silloin se ei ole enää vettä! (huom: et voi koskaan lisätä alaindeksejä tasapainotuksessa) Näin ollen ainoa vaihtoehto lisätä kerroin kaksi veden eteen (kerroin edessä vaikuttaa koko pakettiin, ihan niinkuin matematiikassa:
H(2) O(2) -> 2 H(2)O. Nyt vetyä on liikaa oikealla, 4 kpl, eli lisää kerroin 2 vasemmalla olevan vetykaasun eteen:
2 H(2) O(2) -> 2 H(2)O
Voilá! Siinä se on.- ysillä
Opetustv:n nettisivuilla on yläasteen ja lukion kemiassa reaktioyhtälöiden tasapainoitusvideot. Selkeät ja helposti oppii. Googleta siis opetustv
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä minä sen vielä tähän sanon
Olen ollut tänään vähän alamaissa ja luullut etten sano enää ksokaan.... Rakastan sinua! Hyvää yötä.335166Jussi Rainio rehellisenä - Tämä hiersi Vain elämää -kuvauksissa: "Oltiin kaikki samassa kusessa..."
Vain elämää -sarjassa on tänä syksynä mukana Jussi Rainio. Tämä tyyppi on kyllä symppis- ja mikä ääni! Kuka muistaa "...133331- 302951
Mulla on ihan kamala ikävä nyt
Nyt on leikki kaukana tästä. Aina ollaan oltu suht korrekteja nähdessä. Tällä hetkellä hyppäisin kaulaan, jos näkisin. E212597- 1022294
Maapallon nykyinen elämä on romahtamassa
Ilmastokatastrofi tulee ja eliölajeja kuolee vauhdilla sukupuuttoon, mutta väestönkasvu jatkuu ja kaikki hakevat loputon2522207- 252202
Muistan kyllä kirkkaasti kaiken
Mitä silloin tapahtui. Ei ole muisti kadonnut minnekään. Mieluummin olisin unohtanut kaiken. Sattui niin noloja juttu512200370 työtöntä lisää
Onko Mäkelä (PS) oikeassa: Yritysjohtajat ovat surkeita, he eivät saa tavaraa kaupaksi ja vientiä vetämään ? Runsaista y2551550- 101221