Meillä on nyt kasiluokan kemiassa toi reaktioyhtälön tasapainottaminen aiheena/tärkeänä asiana, mutta en osaa sitä yhtään! Voisiko joku selittää mulle miten niitä oikein tasapainotetaan, ope on yrittäny epätoivosesti sitä mulle selittää, mut päähän se ei jää. Tiiän/muistan ainoostaan aiheesta sen, että atomien täytyy olla tasapainossa keskenään. Joten voisiko joku selittää mulle vaikka veden reaktioyhtälön tasap. ?
Kiitos jo etukäteen.
Reaktioyhtälön tasapainottaminen
3
444
Vastaukset
Pyydäpä opettajaltasi tukiopetusta aiheeseen liittyen. Hän on sitä velvollinen sinulle tarjoamaan. Jos asia ei mene perille oppitunnilla tai itse opiskelemalla kirjasta/vihkomuistiinpanoista (olethan yrittänyt?), niin tuskinpa se menee perille silloinkaan, jos luet saman asian jonkun toisen kirjoittamana täällä nettipalstalta. Käänny siis opettajasi puoleen.
- ...
Ajattele niitä reaktioyhtälöitä ja atomeja/alkuaineita kuin matematiikan yhtälöä.
Jos toisella puolella on kaksi kappaletta happiatomeja (O) niin nuolen toisella puolella pitää myös olla kaksi. Se mikä on alkuaine/atomi sinun pitää itse ymmärtää mutta sen voit tarkastaa jaksollisesta järjestelmästä.
reaktioyhtälön tasapainotuksessa 2 As antaa yhtä paljon arseeniatomeja kuin As(alaindeksi 2). 2 As(alaindeksi 2) antaa neljä arseeniatomia. Onko selvä?
Veden muodustuminen alkuaineistaan vaikka näin: (alaindeksin arvo nyt vain suluissa)
H(2) O(2) -> H(2)O (vetykaasu ja happikaasu reagoivat vedeksi)
Nyt oikealla puolella liian vähän happea. Et voi laittaa vesimolekyylille alaindeksiä, koska silloin se ei ole enää vettä! (huom: et voi koskaan lisätä alaindeksejä tasapainotuksessa) Näin ollen ainoa vaihtoehto lisätä kerroin kaksi veden eteen (kerroin edessä vaikuttaa koko pakettiin, ihan niinkuin matematiikassa:
H(2) O(2) -> 2 H(2)O. Nyt vetyä on liikaa oikealla, 4 kpl, eli lisää kerroin 2 vasemmalla olevan vetykaasun eteen:
2 H(2) O(2) -> 2 H(2)O
Voilá! Siinä se on.- ysillä
Opetustv:n nettisivuilla on yläasteen ja lukion kemiassa reaktioyhtälöiden tasapainoitusvideot. Selkeät ja helposti oppii. Googleta siis opetustv
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse5359031Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1616210Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3765273Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli664769Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s1004391Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1664063SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1853962- 931936
- 1061450
- 47989