hyökkäystermejä

joonas18

Voitteko selittää mitä lentopallossa tarkottaa kun sanotaan esim. "iso" hyökkäyksessä. Eli jotain erilaisia passeja, ja mistä kohdasta isketään ja miltä korkeudelta. Mitäs muuta sanastoa löytyy kun pelaan lentopalloa puulaakiporukassa, mutta en oikee ymmärrä noita ku ne antaa merkkejä ja tollasia..

8

6053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hätäile

Ei kukaan järkevä mieskään ymmärrä tuota naisten lajia!

• Mestaaja

Kyllä se on jo aikaa sitten todettu, että lentopallo on äärimmäisen nopeaa reaktiokykyä ja älyä vaativaa joukkuepeliä. Sekä tekniikka pitää olla huippuluokkaa. Suorituksen aikana pitää pystyä sekunnin murto-osassa tekemään esim. nämä seikat: Katsoa vastustajan ryhmitys, seurata torjuntaa, katsoa miten passi lähtee ja koordinoida oma liike ja omien pelaajien liike jos on esim. kuviohyökkäyksestä kyse.

Lätkä on varmaan sun mielestä ainoa oikea peli. Siinä kun saa mennä vielä tönimään silloinkin kun pilli on jo soinut. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, vaikka katsonkin ja tykkään lätkästä, miksi eism. kun toinen joukkue on tehnyt selvän maalin, pitää vielä vastustajan mennä mailalla tai muulla tavalla häiriköimään. Eikö siitä voisi ihan suosilla tekemättä mitään mennä omaan vaihtoaitioon.

Telkkarissa näytettiin ennen joulua, kun joku HIFK:n pelaaja hyökkäs selvän maalin jälkeen poikittaisella mailalla jonkun nuoren lupaavan pelaajan selkään. Seurauksena murtui nuorelta palaajalta leukaluu, tämäkö oli hinta ekasta liigamaalista.

• älä
        Mestaaja kirjoitti:

Kyllä se on jo aikaa sitten todettu, että lentopallo on äärimmäisen nopeaa reaktiokykyä ja älyä vaativaa joukkuepeliä. Sekä tekniikka pitää olla huippuluokkaa. Suorituksen aikana pitää pystyä sekunnin murto-osassa tekemään esim. nämä seikat: Katsoa vastustajan ryhmitys, seurata torjuntaa, katsoa miten passi lähtee ja koordinoida oma liike ja omien pelaajien liike jos on esim. kuviohyökkäyksestä kyse.

Lätkä on varmaan sun mielestä ainoa oikea peli. Siinä kun saa mennä vielä tönimään silloinkin kun pilli on jo soinut. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, vaikka katsonkin ja tykkään lätkästä, miksi eism. kun toinen joukkue on tehnyt selvän maalin, pitää vielä vastustajan mennä mailalla tai muulla tavalla häiriköimään. Eikö siitä voisi ihan suosilla tekemättä mitään mennä omaan vaihtoaitioon.

Telkkarissa näytettiin ennen joulua, kun joku HIFK:n pelaaja hyökkäs selvän maalin jälkeen poikittaisella mailalla jonkun nuoren lupaavan pelaajan selkään. Seurauksena murtui nuorelta palaajalta leukaluu, tämäkö oli hinta ekasta liigamaalista.

Jaa lentopallonpelaajat ei ikinä revi turpaansa?
        Arvostele tuomareita?
        Vaati se kuviokelluntakin paljonja curling siinävasta tosi laji,ketä kiinnostaa.
        Jääkiekko yleistyksesi oli sangen typerä,seuraan lentopalloa,tosin vain naisten.

• minä
        älä kirjoitti:

Jaa lentopallonpelaajat ei ikinä revi turpaansa?
        Arvostele tuomareita?
        Vaati se kuviokelluntakin paljonja curling siinävasta tosi laji,ketä kiinnostaa.
        Jääkiekko yleistyksesi oli sangen typerä,seuraan lentopalloa,tosin vain naisten.

et ole varmaan katsonut naisten lentopalloa tosissas?? Naiset ovat ekaks siroja,nättejä ja ne naiselliset pehmeänkovat liikkeet ja iskut ..AHHHH

• Slind

"Iso" on kirjaimellisesti iso passi (keskeltä) laitaan, kakkos- tai nelospaikalle. Se on hidas ja "kaareva" passi. "Puolikas" tai "löysä" on hiukan nopeampi passi, edelleen laitaan. "Kiila", "nopea" tai "tiukka" on sitten todellakin nopea, pallo lähtee suoraan passarin käsistä eikä passissa ole juurikaan kaarta.

Keskihyökkäyksistä esim "pateri", todella nopea passi, jossa keskitorjuja tulee aivan passarin eteen. Passi on vain muutamia kymmeniä senttejä verkon yläpuolella. Keskitorjujan tulee olla lähes lakipisteessään kun passarilla on pallo käsissä, josta hän passaa pallon keskitorjujan käteen. "Nousu-pateri" on vielä nopeampi, siinä keskitorjuja lyö palloa kun on vielä kohoamassa ylöspäin. Pateria voidaan myös siirtää, puhutaan "siirrosta" tai "siirto-paterista", joka on yhtä nopea kuin pateri mutta passia siirretään n. metri sivulle. Eli kun paterissa hyökkääjä tulee aivan passarin varpaille, siirrossa hyökkääjän ja passarin välissä on n. metri. "Metri" on n. metrin korkuinen passi keskelle.

Tuossa noita yleisimpiä, tietysti (lähes) kaikista voidaan ottaa takaversiot, jolloin passi tulee passarin selän taakse. Näitä voidaan myös yhdistellä, esim. "kierto" jossa takapassari passaa, keskitorjuja tulee pateriin ja kakkospaikalta hyökkääjä kiertää keskitorjujan ja nelospaikan hyökkääjän väliin lyömään metriä. "Porrastettussa" hyökkäyksessä keskitorjuja lyö pateria, mutta nyt nelospaikan mies tulee metriin. "Välimetrissä" keskitorjuja tulee siirtoon, ja laitahyökkääjä keskitorujujan ja passarin väliin metriin.

• Silweri

Tuota viestiä lukiessani jäin miettimään tuota roolitusta. Itse pelaan lentistä kylän miesten kanssa. Ei edes puulaakitasolla siis, mutta liikuntaa se silti on ja nautittavaa semmoista. Meillä kumminkin pelataan melkeinpä aina niin, että passit lähtee keskeltä edestä, ja laidasta sitten hyökätään. Nyt jäin jotenkin siihen käsitykseen, että passari olisikin joku takamiehistä (6 ?) ja myös keskeltä hyökättäisiin. Toki meidänkin peleissä joskus passit lähtee laidasta, tai jopa takakentältä, kun nosto epäonnistuu, mutta ei me kyllä koskaan pyritä passia laittamaan takakentältä. Ainakin minun on todella vaikea iskeä takaviistosta tulevaan palloon... Olen tainnut tipahtaa kehityksen kelkasta, niinkuin olin uusista säännöistäkin :)

• make
        Silweri kirjoitti:

Tuota viestiä lukiessani jäin miettimään tuota roolitusta. Itse pelaan lentistä kylän miesten kanssa. Ei edes puulaakitasolla siis, mutta liikuntaa se silti on ja nautittavaa semmoista. Meillä kumminkin pelataan melkeinpä aina niin, että passit lähtee keskeltä edestä, ja laidasta sitten hyökätään. Nyt jäin jotenkin siihen käsitykseen, että passari olisikin joku takamiehistä (6 ?) ja myös keskeltä hyökättäisiin. Toki meidänkin peleissä joskus passit lähtee laidasta, tai jopa takakentältä, kun nosto epäonnistuu, mutta ei me kyllä koskaan pyritä passia laittamaan takakentältä. Ainakin minun on todella vaikea iskeä takaviistosta tulevaan palloon... Olen tainnut tipahtaa kehityksen kelkasta, niinkuin olin uusista säännöistäkin :)

Takapassari ei passaa takakentältä, vaan tulee verkolle passaamaan. Tällöin etukentällä on siis kolme hyökkääjää passari. Etukierroksen aikana äijä on passari, ja takakierroksen aikana sama ukko on "takapassari". Eli ei tarkoita että passaisi takakentältä tai pelkkiä takapasseja ;)

Takapassari tulee perinteisesti passaamaan kakkos- ja kolmospaikan välistä. Ainakin jos pallo siihen saadaan nostettua...

• Slind
        Silweri kirjoitti:

selittää tuo takapassari-termi.

Eli yleensä joukkueessa on roolit, on yleispelaajia, hakkureita, keskitorjujia, passareita ja liberoita. Tällöin passari pelaa koko ajan passarina, eli tulee myös takakentältä passaamaan. Tämän hyötynä on se, että passari voi treenata vain passaamista, ja muut omaa rooliaan, ja kun passari on takakentällä, saadaan 3 hyökkääjää verkolle. Takapassari on siis kun passari tulee takakentältä verkolle passaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4220
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2141
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      551
      1687
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1415
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1147
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1068
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      957
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      868
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    Aihe