Rauta, B12

Mari

Moi!

Olen ollut kasvissyöjä jo yli 10 vuotta. Aina silloin tällöin mietityttää raudan saanti, etenkin silloin kun olen tavallista väsyneempi.

Tiedän kyllä: pinaatissa ja vihreissä lehtivihanneksissa ym. on rautaa. Mutta onko mitään sellaista kasvikunnan tuotetta, joka olisi todellinen rautapommi ja jota voisi syödä siitä vaan niin ettei tarvitsisi alkaa kauheasti kokkaamaan... Samoin jos joku tietää hyvän todella paljon B12:ta sisältävän raaka-aineen niin olisin iloinen. Maidossahan sitä kai on ja maito on mulle ok mutta onko mitään vielä enemmän B12:ta sisältävää "tuotetta"?

Olen taas tänä syksynä turvautunut (laiskuuttani kai) vitamiinivalmisteisiin mutta jatkoa ajatellen olisin kiitollinen vastauksista.

Syksyn jatkoa!

16

802

    Vastaukset

    • mikäli haluaa todellista tietoa eri kasvikkunnan ravintoarvoista,niistä löytyy kyllä taulukoita,rautaa nyt jokaiselle syönnille kuuluvat,nori,tamari. seesam kuorimaton, aprikoosi viikuna jne.en tässä nyt ulkoa muista kaikkia kannattaa etsiä taulukot ja elävänravinnon ,"kasvisyönnin" ohjeet.myöskin maito kannattaa jättää pois, mudostaa limaa,kaseiini hyytyy mahalaukussa ja kovettuu sinne,jne kuten muutkin maitotuotteet. norihan sisältää rautaa runsaasti.rauta ei ole itselleni ongelma 158, vege 15v, osan elävänä.

      • Pitääpi paikkansa oheinen mitä tulee maitoon (tietysti muinkin osin). Haluan lisätä, että lehmänmaito liitetään kasvissyöjillä anemiaan. Siinähän on tosi olemattomasti rautaa ja se haittaa raudan imeytymistä muistakin ruokavalioista.

        Muuten Kipparikalle ei ollut kaukana pointista: Pinaatissa rautaa on tosi hyvin.


      • Xveg kirjoitti:

        Pitääpi paikkansa oheinen mitä tulee maitoon (tietysti muinkin osin). Haluan lisätä, että lehmänmaito liitetään kasvissyöjillä anemiaan. Siinähän on tosi olemattomasti rautaa ja se haittaa raudan imeytymistä muistakin ruokavalioista.

        Muuten Kipparikalle ei ollut kaukana pointista: Pinaatissa rautaa on tosi hyvin.

        saanko kysyä miten minä, vasta kasvissyöntiä aloitteleva voisin turvata tuon raudan saanniin?
        hemoglobiini on mulla aina ollu aika korkea,156.


      • Xveg kirjoitti:

        Pitääpi paikkansa oheinen mitä tulee maitoon (tietysti muinkin osin). Haluan lisätä, että lehmänmaito liitetään kasvissyöjillä anemiaan. Siinähän on tosi olemattomasti rautaa ja se haittaa raudan imeytymistä muistakin ruokavalioista.

        Muuten Kipparikalle ei ollut kaukana pointista: Pinaatissa rautaa on tosi hyvin.

        "Muuten Kipparikalle ei ollut kaukana pointista: Pinaatissa rautaa on tosi hyvin."

        Riippuu vähän, mihin vertaa. Finelin mukaan (mg rautaa/100 g):

        Keräkaali 0,4 parsakaali 1,1 pinaatti 1,3 mangoldi (eräs salaattilaji) 1,3 persilja 2,9 naudanliha (paisti) 3,1 nokkonen 4,4 naudanmaksa 8,3.


      • tiedonvälittäjä kirjoitti:

        "Muuten Kipparikalle ei ollut kaukana pointista: Pinaatissa rautaa on tosi hyvin."

        Riippuu vähän, mihin vertaa. Finelin mukaan (mg rautaa/100 g):

        Keräkaali 0,4 parsakaali 1,1 pinaatti 1,3 mangoldi (eräs salaattilaji) 1,3 persilja 2,9 naudanliha (paisti) 3,1 nokkonen 4,4 naudanmaksa 8,3.

        Nuo Finelin tilastot ovat yksi tapa katsoa asiaa eivätkä ne yksinään anna asiasta riittävän hyvää kuvaa. Katsotaanpa toista tapaa:

        Lihassa on kaloreita yli kaksi kertaa niin paljon kuin kasviksissa. Kun raudan määrää pinaatissa tarkastellaan mitalla milligrammaa/100 kaloria, pinaatti on ehdoton ykkönen. Siinä on yksitoista mg rautaa per 100 kaloria. Kaikkein rautapitoisimman lihan pitoisuus on tässä tarkastelussa 2 mg (Koska olen suurpiirteinen, pyöristin oheisen luvun ylöspäin ja pinaatin alaspäin).

        Maito taas on niin vajavaista raudan suhteen, että jos sillä yksin haluaa tyydyttää raudan tarpeen, sitä olisi juotava 28 litraa PÄIVÄSSÄ. Saa olla jo aikamoinen maidon ystävä, jos tuohon aikoo pystyä...

        Sytyttääkö! Toisin sanoen jos aikoo lihatuotteilla tyydyttää raudan tarpeen, niin siinä on suurempi todennäköisyys päätyä ylipainoiseksi suuren kaloripitoisuuden takia. Mitäs se läski muuten tekeekään fyysiselle jaksamiselle? Tietenkin vähentää sitä.

        Nuo Finelin tilastot ovatkin hyviä lihateollisuuden kannalta, sillä niillä on saatu aikaan harhaanjohtava kuva lihasta ylivoimaisena raudanlähteenä. Kasvikset kuitenkin ovat ykkösiä.


    • Ne on hyviä. 100g:ssa on purkin mukaan 57% päivittäisestä suosituksesta. Kuorellisissa sesamin siemenissä 104%. Täysjyvävehnäjauhoissa 5,2mg, joka taitaa olla yli 40%.

      • Joo, ostin taas pitkästä aikaa punaisia linssejä kun pussin kyljessä oli niin houkutteleva linssipadan ohje. Siinä vain keitettiin sipulia ja linssejä (huuhdotaan ensin!) 5 min. kasvisliemessä, sitten sekaan tomaattimurskaa, -pyrettä ja mausteita ja vielä 5 min. kiehautus. Hyvää oli ja näemmä myös vitamiinipitoista :)


      • Mari kirjoitti:

        Joo, ostin taas pitkästä aikaa punaisia linssejä kun pussin kyljessä oli niin houkutteleva linssipadan ohje. Siinä vain keitettiin sipulia ja linssejä (huuhdotaan ensin!) 5 min. kasvisliemessä, sitten sekaan tomaattimurskaa, -pyrettä ja mausteita ja vielä 5 min. kiehautus. Hyvää oli ja näemmä myös vitamiinipitoista :)

        Pitääks tollaset pikalinssit hauduttaa eka? Ehkä vähän tyhmä kysymys. Entä minkä merkkisiä, mitä maksaa?


      • Mirtsi kirjoitti:

        Pitääks tollaset pikalinssit hauduttaa eka? Ehkä vähän tyhmä kysymys. Entä minkä merkkisiä, mitä maksaa?

        FRIGGSin vihreät linssit 450g maksaa muistaakseni n. 2,50e tai siinä kieppeillä. Etnokaupoista saattaapi saa'a halvemmalla. En ole käynyt katsomassa kun ruokarahaa on kuussa kuitenkin ruhtinaalliset 50e niin mitäs helvettiä sitä turhia säästelemään.


      • jfjke kirjoitti:

        FRIGGSin vihreät linssit 450g maksaa muistaakseni n. 2,50e tai siinä kieppeillä. Etnokaupoista saattaapi saa'a halvemmalla. En ole käynyt katsomassa kun ruokarahaa on kuussa kuitenkin ruhtinaalliset 50e niin mitäs helvettiä sitä turhia säästelemään.

        Hei!

        Ei tarvinnut liottaa ja keittoaikakin on siis lyhyt. Se merkki, jota käytin, on Risenta ja kyseessä siis punaiset linssit. Ostin ihan tavallisesta K-Supermarketista. Maksoi pari euroa ja olen siitä pussista tehnyt ja kaksi satsia linssipataa. Linssejä on vieläkin vähän jäljellä.


    • rautaa saa kasvikunnasta eniten nokkosesta. siitä saa makoisia ruokia ja teetä. frantsilalla on nokkostippoja joita voi käyttää kuuriluonteisesti jos epäilee raudanpuutosta. b12 saa mm. oluthiivahiutaleista, aloe vera -tiivisteestä ja merilevästä. kalsium ja maitotuotteet estävät raudan imeytymisen suolistosta.

    • B12-vitamiinia saa hiivasta, joka ei ole aivan kasvista vaan sienikuntaan kuuluvaa, mutta juot maitoakin niin eiköhän hiivakin käy.

    • Olen kuullut, että pitkään kasvissyöntiä harrastaneilta mahalaukusta häviää lihaa sulattavat bakteerit, jolloin ei kykene enää koskaan syömään lihaa. Esim. jos tulee vaikka nälänhätä tai muu katastrofi, kasvissyöjät ovat eniten vaikeuksissa.

      • Jos tulee nälänhätä niin ensimmäisenä loppuu liha, lihansyöjät vaarassa jos eivät ole tottuneet kasviksia, onneksi rakit laitetaan lihoiksi silloin.


    • Itse otan purkista rautaa ja porejuomana vitamiineja.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ohisalo: paperittomille työlupa jonon ohi

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1883695a-f66c-488e-a622-ac181f96a0ff Miten on mahdollista, kaikki uutisointi mikä liittyy Ohisaloon on negatiiv
      Maailman menoa
      331
      6538
    2. Hallitus halveksii Suomen nuoria

      Suomessa on kymmeniä tuhansia suomalaissyntyisiä nuoria, joilla ei ole koulutusta. Nyt pitäisi tehdä kaikki mahdollinen, jotta nämä nuoret saataisiin
      Maailman menoa
      186
      3222
    3. Ei näin Lidl! Ei! Ei! Ei!

      Voi ei. Älkää lähtekö tähän leikkiin! Ei mitään sovelluskorttipeliä! // Lidl aikoo tuoda asiakkailleen etukortin – bonuksista ei vielä tietoa // http
      Maailman menoa
      98
      1512
    4. Voi myötähäpeän määrää

      Joku tämän kylän Tollo mukana nelosen roskasarjassa
      Suomussalmi
      16
      788