Rauta, B12

Mari

Moi!

Olen ollut kasvissyöjä jo yli 10 vuotta. Aina silloin tällöin mietityttää raudan saanti, etenkin silloin kun olen tavallista väsyneempi.

Tiedän kyllä: pinaatissa ja vihreissä lehtivihanneksissa ym. on rautaa. Mutta onko mitään sellaista kasvikunnan tuotetta, joka olisi todellinen rautapommi ja jota voisi syödä siitä vaan niin ettei tarvitsisi alkaa kauheasti kokkaamaan... Samoin jos joku tietää hyvän todella paljon B12:ta sisältävän raaka-aineen niin olisin iloinen. Maidossahan sitä kai on ja maito on mulle ok mutta onko mitään vielä enemmän B12:ta sisältävää "tuotetta"?

Olen taas tänä syksynä turvautunut (laiskuuttani kai) vitamiinivalmisteisiin mutta jatkoa ajatellen olisin kiitollinen vastauksista.

Syksyn jatkoa!

21

983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moister
    • tietoa on

      mikäli haluaa todellista tietoa eri kasvikkunnan ravintoarvoista,niistä löytyy kyllä taulukoita,rautaa nyt jokaiselle syönnille kuuluvat,nori,tamari. seesam kuorimaton, aprikoosi viikuna jne.en tässä nyt ulkoa muista kaikkia kannattaa etsiä taulukot ja elävänravinnon ,"kasvisyönnin" ohjeet.myöskin maito kannattaa jättää pois, mudostaa limaa,kaseiini hyytyy mahalaukussa ja kovettuu sinne,jne kuten muutkin maitotuotteet. norihan sisältää rautaa runsaasti.rauta ei ole itselleni ongelma 158, vege 15v, osan elävänä.

      • Xveg

        Pitääpi paikkansa oheinen mitä tulee maitoon (tietysti muinkin osin). Haluan lisätä, että lehmänmaito liitetään kasvissyöjillä anemiaan. Siinähän on tosi olemattomasti rautaa ja se haittaa raudan imeytymistä muistakin ruokavalioista.

        Muuten Kipparikalle ei ollut kaukana pointista: Pinaatissa rautaa on tosi hyvin.


      • Lotta
        Xveg kirjoitti:

        Pitääpi paikkansa oheinen mitä tulee maitoon (tietysti muinkin osin). Haluan lisätä, että lehmänmaito liitetään kasvissyöjillä anemiaan. Siinähän on tosi olemattomasti rautaa ja se haittaa raudan imeytymistä muistakin ruokavalioista.

        Muuten Kipparikalle ei ollut kaukana pointista: Pinaatissa rautaa on tosi hyvin.

        saanko kysyä miten minä, vasta kasvissyöntiä aloitteleva voisin turvata tuon raudan saanniin?
        hemoglobiini on mulla aina ollu aika korkea,156.


      • tiedonvälittäjä
        Xveg kirjoitti:

        Pitääpi paikkansa oheinen mitä tulee maitoon (tietysti muinkin osin). Haluan lisätä, että lehmänmaito liitetään kasvissyöjillä anemiaan. Siinähän on tosi olemattomasti rautaa ja se haittaa raudan imeytymistä muistakin ruokavalioista.

        Muuten Kipparikalle ei ollut kaukana pointista: Pinaatissa rautaa on tosi hyvin.

        "Muuten Kipparikalle ei ollut kaukana pointista: Pinaatissa rautaa on tosi hyvin."

        Riippuu vähän, mihin vertaa. Finelin mukaan (mg rautaa/100 g):

        Keräkaali 0,4 parsakaali 1,1 pinaatti 1,3 mangoldi (eräs salaattilaji) 1,3 persilja 2,9 naudanliha (paisti) 3,1 nokkonen 4,4 naudanmaksa 8,3.


      • Xveg
        tiedonvälittäjä kirjoitti:

        "Muuten Kipparikalle ei ollut kaukana pointista: Pinaatissa rautaa on tosi hyvin."

        Riippuu vähän, mihin vertaa. Finelin mukaan (mg rautaa/100 g):

        Keräkaali 0,4 parsakaali 1,1 pinaatti 1,3 mangoldi (eräs salaattilaji) 1,3 persilja 2,9 naudanliha (paisti) 3,1 nokkonen 4,4 naudanmaksa 8,3.

        Nuo Finelin tilastot ovat yksi tapa katsoa asiaa eivätkä ne yksinään anna asiasta riittävän hyvää kuvaa. Katsotaanpa toista tapaa:

        Lihassa on kaloreita yli kaksi kertaa niin paljon kuin kasviksissa. Kun raudan määrää pinaatissa tarkastellaan mitalla milligrammaa/100 kaloria, pinaatti on ehdoton ykkönen. Siinä on yksitoista mg rautaa per 100 kaloria. Kaikkein rautapitoisimman lihan pitoisuus on tässä tarkastelussa 2 mg (Koska olen suurpiirteinen, pyöristin oheisen luvun ylöspäin ja pinaatin alaspäin).

        Maito taas on niin vajavaista raudan suhteen, että jos sillä yksin haluaa tyydyttää raudan tarpeen, sitä olisi juotava 28 litraa PÄIVÄSSÄ. Saa olla jo aikamoinen maidon ystävä, jos tuohon aikoo pystyä...

        Sytyttääkö! Toisin sanoen jos aikoo lihatuotteilla tyydyttää raudan tarpeen, niin siinä on suurempi todennäköisyys päätyä ylipainoiseksi suuren kaloripitoisuuden takia. Mitäs se läski muuten tekeekään fyysiselle jaksamiselle? Tietenkin vähentää sitä.

        Nuo Finelin tilastot ovatkin hyviä lihateollisuuden kannalta, sillä niillä on saatu aikaan harhaanjohtava kuva lihasta ylivoimaisena raudanlähteenä. Kasvikset kuitenkin ovat ykkösiä.


      • Anonyymi
        Xveg kirjoitti:

        Pitääpi paikkansa oheinen mitä tulee maitoon (tietysti muinkin osin). Haluan lisätä, että lehmänmaito liitetään kasvissyöjillä anemiaan. Siinähän on tosi olemattomasti rautaa ja se haittaa raudan imeytymistä muistakin ruokavalioista.

        Muuten Kipparikalle ei ollut kaukana pointista: Pinaatissa rautaa on tosi hyvin.

        "Pinaatissa rautaa on tosi hyvin."

        Nokkonen on paras raudanlähde.
        Saa myös jauheena.

        Sipulit, valkosipuli jne parantavat raudan ja sinkin imeytymisen jopa kaksinkertaiseksi raakana sekä kuumennettuna.


    • linssejä.

      Ne on hyviä. 100g:ssa on purkin mukaan 57% päivittäisestä suosituksesta. Kuorellisissa sesamin siemenissä 104%. Täysjyvävehnäjauhoissa 5,2mg, joka taitaa olla yli 40%.

      • Mari

        Joo, ostin taas pitkästä aikaa punaisia linssejä kun pussin kyljessä oli niin houkutteleva linssipadan ohje. Siinä vain keitettiin sipulia ja linssejä (huuhdotaan ensin!) 5 min. kasvisliemessä, sitten sekaan tomaattimurskaa, -pyrettä ja mausteita ja vielä 5 min. kiehautus. Hyvää oli ja näemmä myös vitamiinipitoista :)


      • Mirtsi
        Mari kirjoitti:

        Joo, ostin taas pitkästä aikaa punaisia linssejä kun pussin kyljessä oli niin houkutteleva linssipadan ohje. Siinä vain keitettiin sipulia ja linssejä (huuhdotaan ensin!) 5 min. kasvisliemessä, sitten sekaan tomaattimurskaa, -pyrettä ja mausteita ja vielä 5 min. kiehautus. Hyvää oli ja näemmä myös vitamiinipitoista :)

        Pitääks tollaset pikalinssit hauduttaa eka? Ehkä vähän tyhmä kysymys. Entä minkä merkkisiä, mitä maksaa?


      • jfjke
        Mirtsi kirjoitti:

        Pitääks tollaset pikalinssit hauduttaa eka? Ehkä vähän tyhmä kysymys. Entä minkä merkkisiä, mitä maksaa?

        FRIGGSin vihreät linssit 450g maksaa muistaakseni n. 2,50e tai siinä kieppeillä. Etnokaupoista saattaapi saa'a halvemmalla. En ole käynyt katsomassa kun ruokarahaa on kuussa kuitenkin ruhtinaalliset 50e niin mitäs helvettiä sitä turhia säästelemään.


      • Mari
        jfjke kirjoitti:

        FRIGGSin vihreät linssit 450g maksaa muistaakseni n. 2,50e tai siinä kieppeillä. Etnokaupoista saattaapi saa'a halvemmalla. En ole käynyt katsomassa kun ruokarahaa on kuussa kuitenkin ruhtinaalliset 50e niin mitäs helvettiä sitä turhia säästelemään.

        Hei!

        Ei tarvinnut liottaa ja keittoaikakin on siis lyhyt. Se merkki, jota käytin, on Risenta ja kyseessä siis punaiset linssit. Ostin ihan tavallisesta K-Supermarketista. Maksoi pari euroa ja olen siitä pussista tehnyt ja kaksi satsia linssipataa. Linssejä on vieläkin vähän jäljellä.


    • trachemy

      rautaa saa kasvikunnasta eniten nokkosesta. siitä saa makoisia ruokia ja teetä. frantsilalla on nokkostippoja joita voi käyttää kuuriluonteisesti jos epäilee raudanpuutosta. b12 saa mm. oluthiivahiutaleista, aloe vera -tiivisteestä ja merilevästä. kalsium ja maitotuotteet estävät raudan imeytymisen suolistosta.

    • Anonyymi

      B12-vitamiinia saa hiivasta, joka ei ole aivan kasvista vaan sienikuntaan kuuluvaa, mutta juot maitoakin niin eiköhän hiivakin käy.

    • Anonyymi

      Olen kuullut, että pitkään kasvissyöntiä harrastaneilta mahalaukusta häviää lihaa sulattavat bakteerit, jolloin ei kykene enää koskaan syömään lihaa. Esim. jos tulee vaikka nälänhätä tai muu katastrofi, kasvissyöjät ovat eniten vaikeuksissa.

      • Anonyymi

        Jos tulee nälänhätä niin ensimmäisenä loppuu liha, lihansyöjät vaarassa jos eivät ole tottuneet kasviksia, onneksi rakit laitetaan lihoiksi silloin.


      • Anonyymi

        Mä oon kuullu että sut tiputettii lapsena pää eeltä vahingossa asfalttii siks et pysty aikuisiälläkään ajattelemaan kunnolla :D


    • Anonyymi

      Itse otan purkista rautaa ja porejuomana vitamiineja.

    • Itse syön nykyään aika paljon kasvisruokaa ja lihan osuus on vähentynyt vuosi vuodelta, samoin kananmunien ja jopa kalan. Syön yhä joskus jotain lihaa, tosin punaista lihaa en juurikaan, hyvin harvoin ja kananmuniakin joskus sekä joskus myös kalaa. Mulla on B12-vitamiinisuihketta, ostin apteekista kun ajattelin tarvitsevani, kun syön kasvisruokaa enemän kuin lihaa ja kalaa. Esim. lihasta ja kalasta, esim. silakasta sekä kananmunista saa B12:sta, mutta en tiedä saanko tarpeeksi, kun näiden ruoka-aineiden osuus mulla ei ole kauhean suuri nykyään.

      • Anonyymi

        "Mulla on B12-vitamiinisuihketta, ostin apteekista kun ajattelin tarvitsevani, kun syön kasvisruokaa enemän kuin lihaa ja kalaa. "

        Luulo ei ole tiedon arvoista.

        Olen ollut 60 v kasvissyöjä. Nyt tutkitutin B12-vitamiinin tasoni verinäytteestä.
        B12-vitaminin taso oli sopivasti suositusten puolivälissä.
        Eli ihan hyvä.
        Kannattaa ensin tutkia mikä on tilanne, eikä ruveta umpimähkään syömään vitamiineja.

        Sensijaan D-vitaminista oli vajausta. Sitä aloin syömään.


    • Anonyymi

      En kyllä ymmärrä mikä helekutti tää legenda ettei kasviruokavaliosta saa rautaa. Joskus laittanut oman ruokavalion johonkin laskuriin ja helposti 3-5-kertaisesti tulee aina rautaa suosituksiin nähden. Enemmän näyttäisi jäävän vajaaksi kalsium ja B2-vitamiini. Niin ja toki D josta voi talvisin tulla vajausta auringon puutteen vuoksi. Toki B12 täytyy ottaa pilleristä.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe