Koiran tuijotus ja liikehdintä

Mirrimaija

Muutama kysymys siis...

Eli koiramme kanssa harrastellaan aktiivisesti ja ulkoillaan paljon, tarpeet täytetty.
Sisällä ollessaan koira on siis lähinnä paikoillaan, nukkuu, joskus pureksii luita.
Koira on siis sisällä lähinnä paikoillaan.
Olen huomannut, että kun menen ulkona käymään ja kurkkaan lasin läpi niin koira heti poistuttuani alkaa pyöriä pitkin kämppää, haistelee kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat. Heti kun tulen sisälle niin koira menee johonkin taas paikoilleen makoilemaan.
Mietin miksi koira alkaa heti hyöriä kun poistun paikalta, ihan kuin etsisi jotain (ei siis minua ).

Toinen mitä mietin, että miten koiran tuijotukseen tulisi reagoida!?
Katselenko poispäin vai pitääkö tuijottaa takaisin? Vai ärähtää?
Meidän koiralla on usein tapana tuijotella häiritsevästi silmiin jos tuijotan takaisin niin ei käännä katsettaan pois koskaan.
Onko tämä jotain haastamista vai mitä ?

13

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuullostaakohan

      tuo vähän sellaiselta että olisitten kuitenniin pitänee koissulilla vähän turhankin kovaa jöötä? Kyllä nyt sentään pitäisi asunnossa uskaltaa liikkua vapaasti.

      Vaikea sanoa tuosta tuijottelun tarkoituksesta näkemättä itse tuijotuskilpailun osallistujia. Mutta omalta kohdalta voin todeta että välillä kun otetaan tuijottelukilpailu niin menen aivan koiran viereen ja kysyn asiasta jotta pidetäänkös tuijottelukilpailut ja sitten tuijottelen. Kyllä koira sen aina siinä vaiheessa on hävinnyt, ei kauaa kestä. Yleensä jos kääntää katseen pois, se merkitsee alistumista, joten jos rekkusi on kuitenkin kovasti dominoiva niin voihan se olla että silloin pönkität sen egoa kääntämällä katseen muualle. Mutta jos on normaalisesse, niin mikset vaikka pyydä tulemaan luokse ja anna rapsutuksia? Tai ehdota vaikka jotain tekemistä? Etsimistä, riehumista tai sitten voit vaan antaa koiran tuijotella. Ja hymyilet takaisin.

      Koiraan kannattaa suhtautua perheenjäsenenä. Silloin siitä saa parhaan irti.

      • Hyvä_ohje

        Jos vastaantuleva rakki tuijottaa niin täytyy tuijottaa takaisin. Jos ei alistu vaan ärhentelee, suihkeet silmille tai jos yrittää purra niin kättä pitempää avuksi.


      • doman55
        Hyvä_ohje kirjoitti:

        Jos vastaantuleva rakki tuijottaa niin täytyy tuijottaa takaisin. Jos ei alistu vaan ärhentelee, suihkeet silmille tai jos yrittää purra niin kättä pitempää avuksi.

        vain niin ei se tuijotus liity mitekään siihen. mut jos murisee ja nostelee karvoja ni sit on syytä huoleen. mut tuo takas tuijotelu vihasen kans on virhe. se on kuin haaste. parempl ol välittämättä jos ei halua riitaa. oma koira ei tavalisti haasta isäntäänsä. ja kyl kokenu koira ihminen näkee koska koira kysyy koska on hämillään tai vihainen.


    • aiötojeöjzä

      No kyllä se pitäis pystyä aistimaan että mikä merkitys tuijottamisella on... Eli eiköhän siinä ole jotain uhmakasta elehtimistä yms. jos koira yrittää dominoida. Minä luulen että se vaan haluaa kontaktia sinuun, tahtois tehdä jotain sun kanssa, odottaa käskyä tehdä jotain tai kutsua leikkiin, tai vaan palvoo... Katsoo että tuossa se mun rakas omistaja on. Kyllä omaa koiraa saa, voi ja pitää katsella silmiin, mutta vieraitten koirien kanssa ei pidä alkaa tuijottelemaan ettei tule haastaneeksi riitaa.

      Äläkä nyt ala kieltämään sitä jos se sua katsoo, koska melkolailla sitä silmiin katselua, eli kontaktia tarvii kouluttaessa.

      • riippuu_asennosta

        Perinteisesti takaapäin ei näe silmiä.


    • Nämä menee myös sarjaan,että vaikea viimekädessä sanoa näkemättä ja tuntematta...
      Mutta ekasta toiminnasta tulee päällimäisenä mieleen sijaistoiminta.Koira on pikkaisen "pallo hukassa",kun mami lähtee.Eli tuolla sijaistoiminnalla saattaa rauhióitella itseään.Haistelu on yksi rauhoittava ele ja monesti vahva sellainen.

      Tuijotusta on monenlaista.joten siis vaikea sanoa,suorilta käsin.Mutta koiran silmistä kyllä omistaja eroittaa,millä mielellä se tekee.
      Oiskohan ihan vaan rentoa tuijottelua?jos on,niin en itse puuttuisi mitenkään.Tuijotelkoon vaan.Eli siis neutraalisti olisin.
      Minulla on ollut yksi hyvinkin intenssiivinen tuijottelija.Siinä se sai tuijotella,ja silloin tällöin vaan katsoin sitä ja saatoin kysäistä,että mitä murmeli tuijottaa :D
      Useinmiten se sitten tuli,vähän piti kropsuttaa ja halata :D ja sitten meni takaisin petilleen tai jäi viereen maate lattialle tyytyväisenä.
      Missään nimessä en ainakaan ärähtäisi,varsinkaan jos ei tiedä,mikä on koiran meininki.Jos toinen vaan ystävällisyyttään ja kiintymystään tuijottaapi,niin aika ikävää olisi kaverille,että siitä rangaistaan.

      • ainahanniillä

        Usein omistajillakin pallo hukassa.


    • Katsekontakti

      Ihan ensimmäisenä myös tulee mieleen, että koira on liian kovassa kurissa kotona eli onko teillä tapana käskeä koiraa sisällä "Oma paikka" "Rauhoitu" tmv? En tarkoita tätä pahalla, itse en koskaan leiki enkä aktivoi koiriani sisällä (isokokoisia, vahvoja koiria, jotka hajottaisivat koko kämpän, jos olisin opettanut ne riekkumaan kotona), mutta kyllä ne ihan normaalisti liikkuvat asunnossa ja seuraavat minua, kulkevat perässä ja katselevat, mitä teen.

      Ihmettelen, mitä tarkoitat harrastelemisella. Lähes joka lajissa (olkoon se "vain" omaksi iloksi koiran aktivoimista tai kisoihin treenaamista) koiralle opetetaan ihan ensimmäisenä katsekontaktin tärkeys. Unohdetaan nyt urbaanilegenda siitä, että koiran tuijottaminen tarkoittaa haastamista! Minulle (oman) koirani silmiin katsominen tarkoittaa, että se on hallinnassani ja suorittaa tehtävää, esim. seuraa, tai se odottaa jotain käskyä, jonka se SAA suorittaa seuraavaksi. Ja kotona yleensä se tarkoittaa "Tehtäiskö jotain", "Rapsuta mua" tai "Hei, kello on ruoka-aika". Antamiesi tietojen perusteella uskoisin, että koira vain yrittää saada kontaktia sinuun (ole ikionnellinen siitä) ja jos se sinulle juuri sillä hetkellä sopii, niin voisit kutsua koiran luokse ja pitää pienen aktivointi- tai rapsutteluhetken.

      • yksi emäntä

        Meillä tulee koira istuskeleen eteeni ja tuijottaa, sitten kysyn mitä haluaa, alkaa jutteleen ja yrittää kertoa mitä haluaa, joskus haluaa leikkiä, joskus namin (namin saa kun ensin vähän temppuillaan, eli tekee jotain kivaa), eli ainakin meillä hakee tekemistä tms. Tuijottaa nuo koirat toisiaankin, saattavat pitkään tuijottaa ja sitten jompikumpi lähtee juoksemaan ja toinen perään, asennosta näkee puistossa milloin tuijottaa "ei askeltakaan tänne päin" -tuijotusta, on siis jännittynyt ja kylkeä kääntää kohteeseen päin.

        Ja kyllä ulkonakin lenkillä kääntyy katsomaan, ehkä siksi että tulenko vielä perässä, toinen risteyksessä haluaa tietää mihin suuntaan (näytän kädellä mihin ollaan menossa) jne. Ja käsittääkseni, koira joka ei katso silmiin omistajaansa on vähän "retuperällä", eli ei päättää itse mitä tekee, eikä odota ohjeita vaan menee ns. menojaan. Katsekontaktillahan koiraa ohjataan, melko pitkälle esim. hyväksyvä katse = kaikki on hyvin jne.


      • doman55

        juuri näin on. mun koira sanoo mulle tuijotuksellaan jos vesikuppi on tyhjä , ulos. tai namia ja nyt viimeaikoina narttua. kun kysyn koiralta mitä haluaa se joko juttelee asiansa tai näyttää kongreetisesti. nartun kysyntä johtuu toki juoksuuist mul kuusi koiraa ja vain yksi tekee näin. muut on kyllä hengessä mukana. se kyllä tulee luokse ja tuijotaa n. metrin päästä. hyvä koira joka hommassa.


      • hommathoidossa

        Hyvä koira hoitelee niin nartut kuin emännänkin.


      • doman55
        hommathoidossa kirjoitti:

        Hyvä koira hoitelee niin nartut kuin emännänkin.

        ei tässä tapauksessa kuin nartut vaan. mä kun olen mies ja muut nartut mielessä. yks narttu kyl haluu nukkuu vieres. en kyl oo nähny kellään niin kauniita silmiä.


    • Rakennuttaja

      Koira toljottaa joko nälissään tai muuten vain toljottaa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      132
      1503
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1162
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1150
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      76
      1022
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      187
      839
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      789
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      742
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      77
      714
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      70
      657
    10. Palstalaisten

      Paino. Paljonko siis painat?
      Sinkut
      86
      626
    Aihe